Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

]Witam. Ubieglą niedzielę, ostatnią tak ciepłą w tym roku postanowiłem wykorzystać na wyeliminowanie nieszczęsnych klapek zawirowań kolektora. Przy okazji skontrolowałem też stan separatora oleju, który zamontowałem miesiąc wcześniej, usuwając filterek odmy. Podczas prac zrobiłem kilka fotek, którym chcę się teraz z Wami podzielić, opisując większość czynności. Jeżeli coś pominąłem lub niewłaściwie opisałem/nazwałem proszę o poprawianie mnie – nie jestem mechanikiem 

Zanim jednak przejdę do fotostory, chciałem podzielić się wrażeniami z jazdy po usunięciu klapek. Naprawdę nie spodziewałem się AŻ TAKIEJ POPRAWY. Auto jest nie do poznania. Dużą różnicę dała wymiana filtra odmy na separator oleju ale wywalenie klapek po prostu odmieniło auto. Oba zabiegi dały różnicę w tej samej dziedzinie. Auto rusza przy niskich obrotach duuużo płynniej. Kiedyś z reguły trzeba było dodać lekko gazu, teraz ruszam na samym sprzęgle. Zmieniając pieg z 1 na 2 przy bardzo niskich obrotach trzeba ratować auto przed zgaśnięciem dozując sprzęgło i ewentualnie gaz. Przed usunięciem klapek towarzyszyło temu nieznośne wibrowanie silnikiem i trzęsienie całą karoserią. Teraz tego nie ma. Przed wywaleniem klapek i zmianą filtra odmy przy zmianie biegu na wyższy auto przez ułamek sekundy zastanawiało się „przyspieszyć czy nie”. Trawało to bardzo krótko ale dało się to odczuć. Teraz tego nie ma. Także przy ruszaniu pod górę trzepało całą karoserią. Teraz jest to dużo prostsze (tutaj na pewno pomogło też usunięcie zaworu CDV – także polecam ten zabieg).

Z obserwacji ekonomizera wydaje mi sie że nieco spadło zużycie paliwa, ale to trzeba jeszcze sprawdzić.

No to zaczynamy. Do wykonania operacji będą potrzebne:

 Paczka 10 sztuk rękawiczek lateksowych – Rossman około 3pln – przyda się wszystkie 10 par w opakowaniu :D

 Zestaw torxów – potrzebne 2-3 rozmiary ale nie pamiętam jakie, najlepiej mieć cały komplet – „miska” filtra kabinowego, klapki

 Nasadowe lub fajkowe 7mm – obejmy EGR, 10mm i 11mm kolektor

 Nimbus, ??mm – pokrywy silnika, obudowa filtra powietrza, odma

 Oczkowa lub płaska 10mm, - bagnet przykręcony do kolektora

 Śrubokręt płaski, kombinerki

 Potrzebny będzie też klucz nasadowy torx (do odkręcenia nakrętek toxowych) do odkręcenia uchwytu przwodów biegnących na kolektorze a dokładniej między odmą a kolektorem

 

Mi to zajęło 5 godzin w tym 30 minut przerwy.

 

1 )Zaczynamy od pokrywy z emblematem, wyciągamy kombinerkami zawleczki do góry. Potem przesuwamy pokrywę w stronę kabiny i wyciągamy do góry.

2) Następnie wyciągamy filtr kabinowy – na pokrywie mamy 3 zawleczki, które odkręcamy palcami. Zawleczki zostają w pokrywie. Wyciągamy filtr a następnie odkręcamy 4 torxy i wyciągamy „miskę” w której siedzi filtr. Jest do niej przymocowana obudowa z biegnącymi w niej wężykami, trzeba je po prostu wyciągnąć z tej obudowy i zostawić luzem (jeden to wyprowadzony + od akumulatora a drugi nie wiem)

3) Potem odkręcamy 5 imbusów, odczepiamy wężyk po prawej na gumowym uchwycie (razem z uchwytem) i zdejmujemy pokrywę z napisem BMW.

 

 

http://img706.imageshack.us/img706/1201/90980511.jpg

 

4) Teraz odkręcamy małą ściankę grodziową, która ukazała nam się po zdjęciu „miski” filtra kabinowego. Dwa torxy. Musimy ją wyjąć, żeby odkręcić i ściągnąć ostatnią małą pokrywę.

5) Odkręcamy dwa imbusy i wyciągamy małą plastykową pokrywę - trzeba się na kombinować ale wyjdzie. Na krawędzi tej obudowy zobaczymy metalowy klips, który trzyma jakieś przewody. Przewody oczywiście zostały na swoim miejscu i montując tę obudowę z powrotem trzeba ręką wymacać przewody i wsunąć je w klips.

 

 

http://img607.imageshack.us/img607/8004/32052801.jpg

 

 

przechodzimy do konkretów

 

6) Do kolektora przymocowana jest wiązka przewodów w plastikowej rurce. Łapiemy za uchwyt przytrzymujący rurkę przy kolektorze i delikatnie ale z siłą przesuwamy w lewo co odepnie rurkę z wiązką od kolektora.

7) ta sama wiązka jest jest dalej osadzona w sztywnym uchwycie który trzeba poluzować aby mieć lepsze pole manewru kolektorem. Przewody i uchwyt zostawiamy na miejscu – wykręcamy tylko śrubki mocujące. Klucz nasadowy torx

8) Na EGRze jest jakiś plastikowy wężyk trzymany przez dwa uchwyty. Uchwyty otwieramy płaskim śrubokrętem od spodu.

9) odkręcamy obejmy EGR – klucz 7mm, lub płaski gruby śrubokręt

10) odkręcamy bagnet od kolektora, 10mm, ciężki dostęp, UWAGA, łatwo upuścić śrubę, jeszcze łatwiej wkręcając!

 

http://imageshack.com/a/img707/8049/37983232.jpg

 

11) Odkręcamy kolektor – 8 x 10mm i 5 x 11mm

12) odczepiamy wężyki od EGR x3 (1 z boku, 2 od spodu) – zsuwamy je śrubokrętem delikatnie, nie ciągniemy palcami bo się koszulki pokruszą

 

 

http://img638.imageshack.us/img638/6434/48417929.jpg

http://img3.imageshack.us/img3/8538/20497199.jpg

 

13) teraz odczepiamy wtyczki, naciskając na metalowe pręciki zabezpieczające

jedna wtyczka blisko EGR (pod spodem) plus wężyk i wtyczka blisko bagnetu

 

http://imageshack.com/a/img210/9092/83581846.jpg

 

14) kolejna wtyczka z tyłu, nie widoczna do momentu ściągnięcia kolektora, najlepiej wymacać ręką stojąc przy błotniku od strony kierowcy.

Wysztkie wtyczki widać po zdjęciu kolektora.

 

http://img828.imageshack.us/img828/5808/74115888.jpg

 

Teraz już z górki :D

Po wyjęciu kolektora odkręcamy gruszkę sterującą klapkami (2x torx), wyczepiamy trzpień, demontujemy klapki i… teraz zależy kto co postanowił. Ja przykręciłem zaślepki zakupione u szanownego kolegi z niniejszego forum. Trzpień wpiąłem na swoje miejsce, przykręciłem gruszkę na swoje miejsce i zrobiłem sobie przerwę na kawę :D

 

http://img406.imageshack.us/img406/1827/96793807.jpg

 

Składanie wszystkiego do kupy wiadomo, to samo ale w odwrotnej kolejności. Nie pomylić wężyków i pamiętać o wszystkich wtyczkach.

 

Jakieś uwagi? Pisać śmiało.

Edytowane przez Brytol
  • Odpowiedzi 83
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

Super temat, sam miałem ochotę taki złożyć, ale jakoś nigdy czasu nie było. Super instrukcja dla innych forumowiczów.

Powinieneś jeszcze dodać co wstawiłeś w otwory po klapkach zawirowań, no i mogłeś od razu wymienić wężyki podciśnienia do zaworka od EGR.

:cool2:

Opublikowano

Powinieneś jeszcze dodać co wstawiłeś w otwory po klapkach zawirowań

 

Zaślepki wykonane z poliamidu, specjalnie na tę okazję, kupione od jednego z forumowiczów :)

 

mogłeś od razu wymienić wężyki podciśnienia do zaworka od EGR. :cool2:

 

no mogłem, ale nie pomyślałem o tym :mad2:

 

na wiosnę przeczyszczę troche EGR bo na razie nie jest aż tak zasyfiony i wtedy pomyślę o wężykach

Opublikowano
WSZYSTKO SPOKO - FAJNIE OPISANE i wogola ale nasuwa mi sie mysl - czemu to wymontowales/zaslepiles - a nie zakupiles nowych tu dziez kolektora kompletnego?? skoro łebskie łby to wymyslili w Monachium to czemus to musialo słuzyc!
Opublikowano
WSZYSTKO SPOKO - FAJNIE OPISANE i wogola ale nasuwa mi sie mysl - czemu to wymontowales/zaslepiles - a nie zakupiles nowych tu dziez kolektora kompletnego?? skoro łebskie łby to wymyslili w Monachium to czemus to musialo słuzyc!

Nikt nie przewidział że któraś z klapek może wyzionąć ducha :D i narobić bałaganu :mrgreen:

Opublikowano
WSZYSTKO SPOKO - FAJNIE OPISANE i wogola ale nasuwa mi sie mysl - czemu to wymontowales/zaslepiles - a nie zakupiles nowych tu dziez kolektora kompletnego?? skoro łebskie łby to wymyslili w Monachium to czemus to musialo słuzyc!

 

Poczytaj nieco o defektach klapek zawirowań...

Nie ma znaczenia przebieg ani wiek auta - nie znasz dnia ani godziny. Fakt, można było się pokusić o wymianę na nowe, aczkolwiek idąc tym tokiem myślenia mogłem zostawić te, które tam zastałem bo nie objawiały żadnych uszkodzeń. No ale usunąłem i nie żałuję (jak pisałem na początku postu). Jeżeli coś się będzie działo to zawsze mogę wcisnąć je z powrotem. Pytasz czemu nie kupiłem nowego kolektora... Zaślepki kosztowały 90pln a kolektor używany, ten bez klapek, kosztuje 500-600pln :)

Z resztą nie tylko my Polacy wpadliśmy na pomysł usuwania klapek. Na wyspach brytyjskich są firmy specjalizujące się w tym, więc to nie jest jakiś wymysł.

Widziałeś film "the light bulb conspiracy"? Jak nie to polecam. Może właśnie o to chodziło specjalistom z Monachium :D

Opublikowano
w takim razie Brytol obiecuje sie zajac i przesledzic prywatnie temat skoro i to mnie dotyczy:( .
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Witam,

dzięki za opis, bardzo mi się przydał podczas dzisiejszych prac,

dodam od siebie że można ominąć odpinanie wtyczek od zaworków i wężyków odpinając zaworki z kolektora.

 

jeszcze raz dzięki!

pozdrawiam

Opublikowano
Witam,

...można ominąć odpinanie wtyczek od zaworków i wężyków odpinając zaworki z kolektora.

 

chciałem, ale nie wiedziałem jak i nie chciałem niczego połamać :lol:

 

jeszcze raz dzięki!

pozdrawiam

:cool2:

  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

Jestem po zabiegu wyrzucenia klapek i zamontowaniu zaślepek aluminiowych. Cała operacja przebiegła bardzo sprawnie, wykonałem ja samodzielnie ponieważ jestem zdania że czasem trzeba samemu trochę pomajstrować aby wiedzieć na czym się siedzi (czym się jeździ)

Dwie klapki miału już luzy (jedna dosyć spore) więc chyba zrobiłem to w samą porę. Po całej operacji jak na razie nie odczuwam żadnych zmian – gaśnie jak gasł, głośność jak przed usunięciem, nie zauważyłem też spadku ani wzrostu mocy, kopcenie bez zmian, spalanie również w normie. Pewnie będę tylko spał spokojniej, że wyeliminowałem jedno potencjalne źródło niepotrzebnych wydatków.

 

Zaślepki kupiłem na allegro u sprzedającego BRAM-POL,

 

http://allegro.pl/zaslepki-zaslepka-kolektora-ssacego-bmw-22mm-i2284300914.html

 

Bardzo pomocna była INSTRUKCJ MONTAŻU dostarczona wraz z zaślepkami :clap: :clap: :clap:

 

Pozdrawiam

Opublikowano
Bardzo mnie zastanawia wypowiedź Skany, praktycznie jest identyczna jak u Tazunio w Jego galerii............ :?:
Opublikowano
Bardzo mnie zastanawia wypowiedź Skany, praktycznie jest identyczna jak u Tazunio w Jego galerii............ :?:

 

nie ma w tym nic dziwnego :nienie: , po prostu za dobro wynagradzać :D , gość bardzo wyrozumiały na moje kombinowanie przy zakupie, więc staram się mu zreflektować

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
Witam, a ja mam pytanie czy jest jakas mozliwosc, aby sprawdzic czy sa usuniete klapki od kolektora nie rozbierajac silnika ?
Opublikowano
Kolego u siebie nie masz klapek, stawiam piwko albo dwa :mrgreen: .
Opublikowano
A co, jeśli kolega pyta w imieniu szwagra Zenka? Lub Mieczysława z piętra wyżej? :mrgreen:
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.