Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

http://s1.img.pl/t/1109/91985beztytulu.jpg

 

5 listopada 2011

 

Polski producent samochodów- FSO, które zmotoryzowało ten kraj i eksportowało samochody na wszystkie kontynenty, prawdopodobnie w tym roku ostatecznie upadnie, co pociągnie za sobą upadek kilkunastu firm, utratę pracy przez tysiące osób, zmarnowanie wielomilionowej pomocy publicznej i likwidację jednej z najnowocześniejszych fabryk samochodów w Europie.

 

Dlaczego FSO należy uratować? Ponieważ:-Od momentu zaprzestania produkcji FSO już zwolniło 1600 osób załogi, a w razie upadku zwolni kolejnych 200 ,upadną także kooperanci fabryki co pociągnie za sobą dalsze masowe zwolnienia. Tysiące rodzin straci środki do życia i stanie się przy tym dodatkowym obciążeniem dla finansów socjalnych państwa.

-Ta nowoczesna fabryka może wyprodukować dowolny samochód osobowy w liczbie do 300 000 sztuk rocznie których wartość rynkowa z łatwością może znacznie przekroczyć sumę 10 miliardów złotych.

-FSO tuż przed podjęciem produkcji dla General Motors otrzymało wielomilionową pomoc od państwa za którą Komisja Europejska nałożyła na fabrykę limity produkcyjne które właśnie wygasły. Upadek FSO będzie oznaczał zatem zmarnowanie astronomicznej kwoty publicznych pieniędzy.

-FSO posiada 60 letnią historię i odnosiło w przeszłości liczne sukcesy, dlatego pomimo stosunkowo małej rozpoznawalności nadal jest potencjalnie wartościową marką np. dla inwestorów nie mających tradycji motoryzacyjnych, jest to też niezaprzeczalny składnik naszej kultury motoryzacyjnej i historii. (O sukcesach FSO czytaj niżej)

 

Skoro FSO jest tak wspaniałe to dlaczego upada?

 

-Główną przyczyną bieżących problemów jest 12 krotne (!) podniesienie obciążeń podatkowych przez władze miasta Warszawa. Uderzające jest to że zrobiono to akurat w chwili gdy fabryka odzyskała pełne moce produkcyjne i poszukiwała nowego kontraktu na produkcję samochodów. Decyzję tę podjęła rada miasta jednak pośrednio odpowiedzialna jest również pani prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz która pomimo iż jest najbardziej prominentną członkinią partii kontrolującej ponad połowę mandatów radnych Warszawy, nie powstrzymała swoich kolegów przed uchwaleniem tak dziwnej i krzywdzącej decyzji która odstraszyła kontrahentów FSO.

-W dawniejszej perspektywie przyczyną porażki FSO jest zabieranie jej zysków przez państwo i czynienie trudności przez aparat polityczny PRL. Ostatnim ciosem poprzedniego systemu który bardzo utrudnił FSO wejście do nowego systemu gospodarczego było samowolne zerwanie przez ministra Wilczka negocjowanego od trzech lat kontraktu FIAT-FSO na produkcję samochodów.

-Pomimo tych trudności fabryka mogła by dziś produkować samochody własnej marki i utrzymywać w miarę dobrą pozycję na rynku gdyby nie nie do końca udana prywatyzacja polegająca na sprzedaniu FSO Daewoo które zmodernizowało fabrykę ale zlikwidowała wszystkie polskie projekty w tym:

 

-Nowy Polonez z nowym zawieszeniem i mocnymi silnikami Rover- znacząco poprawiłby wyniki sprzedaży ,a zwłaszcza eksportowe które na początku lat 90tych i tak były bardzo dobre

-Terenowy pick up FSO Polonez Analog 4x4 który potencjalnie mógł być sprzedawany i odnieść sukces na wszystkich rynkach może za wyjątkiem USA

-FSO Polonez Truck z napędem 4x4

-FSO Polonez Kombi

-FSO Kit Car- samochód sportowy do samodzielnego montażu

-FSO Maraton- tani motocykl crossowy,

-FSO Sella- rozwojowa wersja samochodu Wars znacznie nowocześniejszego od Poloneza

 

Wszystkie wymienione wyżej pojazdy były w chwili likwidacji gotowe do produkcji albo na zaawansowanym stadium prac

 

Osiągnięcia FSO:

 

3 oficjalne światowe rekordy prędkości FIA w jeździe długodystansowej samochodem seryjnym na dystansie 25 000km, 25 000 mil i

50 000km.

Pierwszy na świecie samochód typu hatch-back - FSO Gamma- przedprototyp Syreny 110

Pionier nadwozi z tworzyw sztucznych, w tym nadwozi samonośnych tego typu

Pionier produkcji samochodu bezpiecznego- Polonez wykorzystywał wszystkie rozwiązania prototypu FIAT E.S.V. Włoski koncern nie wykorzystał pełni własnych rozwiązań ,a później na lata je zarzucił.

Pionier samochodów typu crossover- 125p Kombi 4x4

Jeden z najbezpieczniejszych samochodów produkcyjnych na świecie- Polonez

Wygrana w wielu rajdach, w tym w Mistrzostwach Europy w Monte Carlo i Acropolis oraz drużynowo w Press On Regardless w USA (125p Rallye i 125p Monte Carlo Rallye)

Pierwsze punkty w klasyfikacji generalnej WRC dla polskiej załogi. (Polonez 2000 Rally)

Najmocniejsze samochody rajdowe w bloku wschodnim (Polonez 2000 Rally i 2000 Turbo)

Jedyny seryjny samochód z turbodoładowaniem produkowany w bloku wschodnim (Polonez 1.5 Turbo)

 

Filmy o FSO:

 

 

 

 

 

Jak pomóc FSO?

 

Jeżeli chcesz pomóc FSO bo uważasz że upadek fabryki będzie zmarnowaniem historii, pracy ludzi albo po prostu zmarnowaniem twoich pieniędzy, opowiedz o sprawie twoim znajomym, poskarż się w biurze poselskim, w radiu, napisz do prasy, do telewizji, do posłów, do władz Warszawy, umieść ten artykuł na innych forach, roześlij go swoim znajomym. Planowana jest również akcja protestacyjna w Warszawie, jesli ktos jest chetny pisac "tu" lub na PW. Kazde BMW moze nam pomóc

Edytowane przez michu9_1
Opublikowano
FSO upada bo Waltz podniosła podatki

a ja myslalem, ze dlatego, ze nie ma samochodow do produkowania

 

Poza tym taka akcja miałaby wydźwięk marketingowy. Może w Nissanie zobaczą i pomyślą: "O Polacy bronią FSO, zainwestujemy w ich fabrykę i chętniej będą kupowali Nissany", albo Chińczycy pomyślą: "O Polacy bronią FSO, są przywiązani. A to w sumie stara firma i europejska, to może kupimy ją i zaczniemy nasze wozy sprzedawać jako FSO, będą lepiej przyjęte na europejskim rynku niż chińskie, a jeszcze zatrudnimy Polaków żeby je poprawili i się zareklamujemy że to polski, europejski samochód, przecież i tak musimy ulepszyć nasze auta żeby konkurować".

lol

"od samochodów z Żerania całkiem odwróciliśmy się plecami. Chevrolet nie znalazł się nawet w piętnastce marek najchętniej kupowanych w 2010 roku, a sprzedaż aveo nie przekroczyła u nas 5 tys. sztuk – mniej niż dacii, nie mówiąc o skodach. Oczywiście, chevrolet nie jest polską marką i trudno porównywać się z Czechami czy Rumunami, gdzie rodzime auta mają z grubsza jedną trzecią udziału w sprzedaży nowych samochodów. Ale może FSO łatwiej byłoby o inwestora czy o zlecenia na montaż, gdyby jej samochody znajdowały popyt także we własnym kraju."

http://biznes.newsweek.pl/zegnaj--zeraniu,71901,4,1.html

 

 

 

 

cool story, bro

Opublikowano
Kto ma checi niech pojawi sie swoim BMW lub innym autem, myśle ze szanse na odratowanie fabryki są nikłe, ale chociaz niech ludzie zobacza ze cos sie dzieje, i niech ta sprawa sie rozkreci, miłosnicy Saab'a potrafili, bylo o tym głosno w Europie nie siedzieli bezczynnie, choc wiem ze porownywanie Saab'a , a FSO pod wzgledem produkcyjnym i aut jest bezsensowne, ale przynajmiej nie bedziemy siedziec na d..ie i patrzec jak fabryka znika pod jakies tam kretynskei targowisko, przynajmniej ją godnie pozegnamy.
Opublikowano

chcialo sie kapitalizmu, to sie ma.

 

widze, ze przeredagowales tekst, dobrze, bo tamten to jakies gorzkie zale frustrata byly, ale:

Główną przyczyną bieżących problemów jest 12 krotne (!) podniesienie obciążeń podatkowych przez władze miasta Warszawa

22mln / 7mln = 3.14

 

z tego co u was na forum zerknalem to dobrze, ze chcecie swoja parade/protest (jak zwal tak zwal) robic w sobote a nie piatek, bo byscie tylko wszystkich tu wnerwili.

Opublikowano
Trochę to brzmi jak akcja przedwyborcza ;) PO zabiło fabrykę na żeraniu i wywaliło 1600 osób z pracy.

a w opisie historii jakims trafem zapomniano wspomniec o tym jak zwiazki zawodowe pogonily GM i przyjely Daewoo. Gliwice pozdrawiaja FSO.

 

to jest kapitalizm , jak nie ma "prezesa" który rządzi firmą twardą ręką to dochodzi do takich sytuacji ... nie ma czego żałować , jak firma jest nie rentowna to zamykać , teren sprzedać i pozamiatane , a jak byli pracownicy chcą mieć do kogoś pretensje to tylko do siebie (o ile jest tak , że to związki zawodowe pogoniły GM co by świadczyło o ich skrajnej głupocie ... nie mam czasu szukać potwierdzenia tych info więc wierzę na słowo ;) )

Kamil
Opublikowano
nie ma czego żałować , jak firma jest nie rentowna to zamykać , teren sprzedać i pozamiatane

otoz to. zreszta juz jest sprzedany (chociaz umowa chyba niesfinalizowana) pod bazar tym od stadionu x-lecia

 

http://moto.wp.pl/kat,23681,title,General-Motors-nie-ma-tego-zlego,wid,13377528,wiadomosc.html?ticaid=1d061

Jesienią 1994 w warszawskiej fabryce FSO przygotowano jedną z najważniejszych uroczystości po 1989 roku - uruchomienie produkcji Astry. Otwarcie to zaszczycił wówczas premier Waldemar Pawlak. Zgodnie z rozpowszechnianymi przez siebie twierdzeniami, że urzędnicy państwowi powinni jeździć polskimi samochodami, podjechał w kolumnie Polonezów, a powitany przez przedstawicieli szefostwa fabryki i GM uroczyście otworzył linię montażową.

 

Jednak kilka miesięcy później przyjaźń GM i FSO została mocno nadwątlona. GM traktowała fabrykę jako firmę mającą przynosić pracownikom i właścicielowi zysk. Jednak potrzeba wielu działań naprawczych, nie była po myśli związków zawodowych i dyrekcji. Stąd też FSO zaczęło rozglądać się za nowym inwestorem. Wybór padł na Daewoo, które nie miało ambicji budowy prężnego zakładu o walorach europejskich i godził się na atrakcyjny dla załogi pakiet socjalny. Większa współpraca z Daewoo wymusiła od GM decyzję o odejściu z Żerania. Ten "prztyczek w nos" dla inwestora chyba jednak nie był zbyt dotkliwy gdyż postanowiono zbudować nową fabrykę Opla w Polsce.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

60 lat FSO

 

Z inicjatywy Klubu Pracowników i Przyjaciół FSO oraz przy udziale Stowarzyszenia FSOAUTOKLUB w dniu 6.11.2011 odbędzie się spotkanie z okazji 60-lecia rozpoczęcia produkcji w Fabryce Samochodów Osobowych.

 

Jest to jedyna w swoim rodzaju okazja by obejrzeć wiele zabytkowych samochodów FSO oraz prototypów i spotkać ludzi którzy przez 60 lat współtworzyli polską motoryzację- konstruktorów, kierowców rajdowych i pracowników, oraz okazja by prawdopodobnie pożegnać zakład. Prawdopodobnie będzie to też ostateczne pożegnanie Fabryki i jej upamiętnienie.

 

Plan imprezy:

 

12:00 – otwarcie wystawy z okazji 60-lecia FSO w Muzeum Techniki mieszczącym się w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie (parking pod pałacem jest płatny)

 

13:00 – około tej godziny planowany jest wyjazd do FSO, na parking pod bramę główną. Nie przewidujemy żadnej zorganizowanej kolumny. Odbędzie się swobodny przejazd uczestników, ale za to jedną, ustaloną trasą:

 

Emilii Plater, Aleje Jerozolimskie, przed wjazdem na Most Poniatowskiego zjazd na Wybrzeże Kościuszkowskiego w kierunku na Gdańsk, Wybrzeże Gdańskie, wjazd na Most Grota-Roweckiego, zjazd na Jagiellońską, przejazd na parking pod FSO

 

14:00 – oficjalne uczczenie pierwszego wyprodukowanego w FSO auta

 

Zapraszamy wszystkich chętnych do wzięcia udziału. Marka samochodu nieistna.

 

Z kolei w ramach akcji "Ratujmy FSO" proponujemy aby wszyscy biorący udział w zlocie przyozdobili swoje dowolnej marki samochody biało-czerwonymi chorągiewkami lub wstążkami oraz w miarę możliwości napisami okolicznościowymi.

 

Proponujemy też naniesienie na samochody poniższego banneru:

 

http://i1218.photobucket.com/albums/dd407/Speed024/d9ad61d7000043a1.png

 

Filmik kolegi Sparrow :

 

-----------

 

Ludziom jednak coś zależy bo 5 minut po wklejeniu na forum Fiat Klub Polska administrator sam zaproponował umieszczenie ogłoszenia na stronie głównej.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.