Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

Po chipie przyszedl czas na wywalenia katow... Znalazlem firme pod Poznaniem, ktora skupuje te wklady.

 

Musze troche dojechac i jak mozecie to looknijcie na fotki i prosze o rade czy warto z tym jechac czy zlom??

 

Slyszalem, ze w pierwszych rocznikach e46 byly metalowe katy i stad to pytanie: czy warto jechac sprzedac czy od razu zlom??

 

http://img689.imageshack.us/img689/8214/dscn1128n.jpg

http://img688.imageshack.us/img688/6497/dscn1129o.jpg

http://img199.imageshack.us/img199/4607/dscn1130k.jpg

http://img219.imageshack.us/img219/8550/dscn1131s.jpg

 

Z gory dzieki za rady.

chiptuning, diagnostyka

506 072 789

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Sprzedalem....ja dostalem za 2 wklady 400zl, ale dzis bylem z kolejnymi wkladami i policzyli 140 za kilogram wiec tez chyba od dnia zalezy....plus taki, ze dzis dostalem karte stalego klienta, tylko ze nie wiem co z tego sa za przywileje:) powiem tak, interes maja z tego przedni, nic tylko skupowac cale wyciete katy, dzis przede mna byl koles busem sprzedal ponad 40szt katalizatorow i odebral w gotowce ponad 10tys !!!

 

Takze jak ktos ma i nie wie co z tym zrobic przysylajcie do mnie ja podjade :) odpalicie na dobra przyslowiowa flaszke i moge sie wybrac :)

chiptuning, diagnostyka

506 072 789

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano
Interes jest dla nich dobry,bo oni nie oceniaja po madelu tylko "badaja" jaki jest stan zuzycia danego monolitu. Moga bardzo latwo zrobic kazdego w balona...Kazdy sie cieszy, np. tak jak ja, ze odebral 400zl, a oni moze jeszcze bardziej, bo moze powinienem dostac 2 razy tyle...

chiptuning, diagnostyka

506 072 789

Opublikowano
no wlasnie... tylko gdzie?? w ogole zauwazylem, ze ZLOM to naprawde niezla fucha. Fakt nazapierniczaja sie tam strasznie, ale znam dwoch wlasicieli to jeden jezdzi najnowsza Audi A8 4,0TDI, a drugi LEXUSEF IS250... teraz Ty dorzuciles Porschenke. No biznes sie kreci i to BARDZO LADNIE.
Opublikowano

Znalezione w sieci:

 

Recykling katalizatorów jest pożądany zarówno ze względów ekonomicznych jak i ekologicznych. Uzyskanie 1 kg platyny wymaga wydobycia około 150 ton rudy z głębokości 1000 metrów. Wydobyta ruda poddawana jest mieleniu, sortowaniu a następnie obrobiona metodami pirometalurgicznymi i hydrometalurgicznymi.

W czasie tego procesu powstaje wiele produktów odpadowych wymagających składowania. Proces technologiczny przeróbki rud platynowych jest bardzo energochłonny, a ponadto powoduje szkody w środowisku naturalnym. W porównaniu z procesem produkcji, zawartość metali szlachetnych w katalizatorze jest dość wysoka, ponieważ z 2 ton starych katalizatorów, czyli około 0,5 tony wkładu ceramicznego uzyskuje się około 1 kg platyny.

Stąd tez zagrożenia ekologiczne oraz zapotrzebowanie energetyczne w recyklingu metali szlachetnych jest kilkakrotnie mniejsze jak przy ich produkcji. W 1993 roku do produkcji katalizatorów na całym świecie zostało zużytych około 52 tony platyny i 11 ton rodu, co stanowi odpowiednio 42% i 90% ogólnego zużycia tych metali. W 1994 roku w Europie Zachodniej dopuszczonych do ruchu było około 44,5 mln samochodów wyposażonych w katalizatory. Ilość materiałów zużytych do produkcji katalizatorów w tych pojazdach to około 66,5 ton platyny i 13 ton rodu. Przeciętna trwałość katalizatorów właściwie eksploatowanych to około 80 tysięcy km, czyli biorąc pod uwagę roczny przebieg pojazdu jest to okres 4 lat. Ja z tego wynika ogromna ilość pieniędzy zainwestowana w budowę katalizatorów po niedługim stosunkowo czasie mogłaby trafić na złomowiska. Należy również stwierdzić, że ilość materiałów zużytych na katalizatory z roku na rok się powiększa. Początkowo przy nieznacznej ilości samochodów wyposażonej w katalizatory oraz słabo rozwiniętej sieci przedsiębiorstw zajmujących się demontażem i odzyskiem metali szlachetnych wystarczyło, aby rozbieranie katalizatorów odbywało się ręcznie. Problemem było oddzielenie nośnej budowy metalowej od części zawierającej metale szlachetne. Katalizator musiał być wielokrotnie poddawany procesowi rozdzielania, co znacznie zwiększało koszty. W późniejszym czasie zastosowano proces, w którym w specjalnej maszynie do rozdrabniania mechanicznego ze zintegrowanym odzyskiem i dodatkowa separacją, materiały użyte na produkcję katalizatorów (ceramiczne i metalowe) mogły zostać ponownie wykorzystane. W przypadku rozdrobnienia katalizatorów metalowych pokrycie zawierające metale szlachetne odpada od monolitu metalowego i zostają oddzielone od folii nośnej, a następnie podlegają segregacji. Przy demontażu katalizatorów ceramicznych monolit wraz z korpusem zostaje rozbity na małe części. W wyniku rafinacji metali szlachetnych otrzymuje się wolna od metali frakcję monolitu. Odzyskane metale, także osnowa druciana, zostają przesłane do hut. Przy rafinacji metali szlachetnych następuje ich zżużlowanie przy użyciu korielitu. Odzyskanie metali szlachetnych z ceramicznych lub metalowych układów katalizatora odbywa się przy wykorzystaniu dwóch technologii. Pierwsza metoda polega na wytrawianiu metali z nośników, a następnie wydobycie ich z roztworu. Przy zastosowaniu drugiej metody pirometalurgicznej, układy katalizatora zostają stopione w piecu, z dodatkiem innego metalu, spełniającego funkcję wiążącą. Metale szlachetne pozostają w stopie a nośniki rozdzielone. Po podgrzaniu stopu, następuje oddzielenie platyny, palladu i rodu, które nie reagują z tlenem. Pozostałe metale tworzą tlenki, które są oddzielone w procesie technologicznym. Obie metody cechuje wysoka wydajność, pozwalającą odzyskać prawie 90% platyny i palladu oraz około 70% rodu. Stosowana rafinacja pozwala na uzyskanie metali szlachetnych o niezbędnym stopniu czystości. Niestety odzysk metali jest operacją kosztowna, pochłaniającą wiele energii elektrycznej lub, jak w przypadku rafinacji chemicznej, uzyskuje się ścieki o dużym stopniu skażenia. Z drugiej strony oszczędza się zasoby metali z grupy platynowców i miejsca na odpady. Polepszona przez zastosowanie izolacji z wkładem z włókien ceramicznych funkcjonalność katalizatora ceramicznego zostaje okupiona pogorszoną zdolnością do recyklingu. Biorąc pod uwagę trzy katalizatory: ceramiczny z matą spęczającą, ceramiczny z osnowa drucianą i metalowy, najkorzystniej pod względem recyklingu przedstawia się katalizator metalowy, ponieważ jego powłoka cechuje się największym stężeniem metali szlachetnych. Mniej korzystny jest katalizator ceramiczny z matą spęczniającą, ponieważ musi zostać poddany rafinacji z częściami monolitu, a to z kolei zmniejsza stężenie metali szlachetnych do 20%.

Również pod względem ponownego wykorzystania materiałów powstałych z recyklingu katalizatora zachowana jest ta kolejność.

chiptuning, diagnostyka

506 072 789

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Koleś prowadzi taki mini auto handel z kazdego auta ktore kupi wycina katalizatory i jezdzi gdzies tam kolo gorzowa wlkp mowi ze dobre interesy z tego sa za kata od bmw e36 dostal 400 zł mowil mi ze ten co skupuje to odrazu je mieli i wydobywa platyne a za to podobno grube pieniadze mowil tez ze tam najlepsze ceny zreszta jak ze Szczecina do gorzowa jezdzi to musi tak byc bo katy na kazdym zlomie kupuja

 

a jak jezdzi Ci sie bez katów?

Opublikowano
Katy maja to do siebie, ze moga po pewnym przebiegu sie zapchac...ja nie mialem tragedii, ale tez nie ma mega roznicy. Jedyna od razu widoczna (moze bardziej slyszalna:)) roznica jest gwizd turbo :norty:

chiptuning, diagnostyka

506 072 789

  • 7 miesięcy temu...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Temat ma już ponad pół roku, ale może ktoś tu czasem zagląda, chciałbym wyciąć katy u siebie, wiele osób tu pisze, że wielu mechaników zrobiło im to za darmo, a nawet dorzucili strumiennice, jeśli tylko katy zostały u mechanika. No i moje pytanie, czy zna ktoś jakiegoś mechanika w Wa-wie lub okolicach, który chciałby to zrobić?

Były: e30: 323i '83 // e34: 520i '95, 525i '91 // e46: 320d '99 320d '02 // e39: 525tds '96, 520d '02, 528i '98, 525d '00 // e60 520 M47 + wirus, 520d N47 // e83 N47

Pozdrawiam

Krzychu.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.