Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Chciałem podzielić się ze wszystkimi informacjami na temat geometrii w naszych e46. Na forum nie ma tak konkretnie w jednym miejscu żeby było dokładnie opisane więc...Jako że do tej pory miałem nieprzyjemne ( a raczej należałoby powiedzieć nieprofesjonalne) doświadczenia jeśli chodzi o warsztaty. Do tej pory jedyną czynnością jaką panowie potrafili zrobić przy bmw ( w warsztatach gdzie byłem) to ustawienie zbieżności kół przednich na drążkach kierowniczych. I to tyle. Szkoda było nawet wydatku tych 50 zł. Panowie nie słyszeli nawet ( wielkie oczy), że w BMW do prawidłowego ustawienia geometrii ( tak jak to przewiduje producent) używa się ciężarków dociążających auto. A na sam początek rozmowy o ustawieniu geometrii tylnej osi w ich oczach widziałem panikę, bo nie mieli pojęcia ani umiejętności

( tudzież sprzętu) aby to zrobić, nie wiedzieli nawet gdzie są punkty regulacyjne w e46. No cóż nikt nie jest idealny, w każdej marce aut jest inaczej, nikt nie może wiedzieć wszystkiego. Dlatego postanowiłem sam zgłębić temat na czym to wszystko polega, i jak ma być to zrobione profesjonalnie. Na początek postanowiłem znaleźć odpowiedni warsztat gdzie będą umieli odpowiedni sprzęt i pojęcie o marce BMW. Jako że jestem ze Świętokrzyskiego mój wybór padł na Auto-serwis Kijanka w Kielcach. Najpierw się skontaktowałem, żeby ustalić czy ogarniają temat, ustaliłem że posiadają wymagane obciążniki do beemek i umówiłem się na przeprowadzenie „ operacji”. Zapytałem czy będę mógł przy okazji zrobić pare fotek- nie było problemu.

 

http://img155.imageshack.us/img155/5161/1005385c.jpg

Na początek po wjechaniu na stanowisko do pomiaru, zostało mi zmierzone ciśnienie w ogumieniu ( to plus dla warsztatu za podejście, że nie zapomnieli o tym.) Potem auto do góry na podnośnik i sprawdzenie czy nie ma luzów w zawieszeniu które by uniemożliwiały przeprowadzenie prawidłowej regulacji geometrii. Jako, że było ok. auto zostało obciążone ciężarkami. Zostały założone lustra i wykonany pomiar. Jak należy obciążyć auto widać na załączonych zdjęciach ( oczywiście nie ma potrzeby bawić się co do kilograma, ale ważne żeby to obciążenie było)

 

http://img268.imageshack.us/img268/1933/1005394.jpg

Zdjęcie przedstawia pomiar jak było, no i co jest do korekty. Schemat z pomiaru jest w 3D, można obracać, ładnie wszystko ilustruje co i jak jest. Generalnie nie było jakoś strasznie źle, ale właściwie każde miejsce regulacyjne trzeba było ruszyć. To co było na początku wychodziło trochę poza tolerancję, ale nie jakoś strasznie.

http://img585.imageshack.us/img585/2628/1005398.jpg

No więc zaczęliśmy od tyłu. Dodam, że mechanik przeprowadzający całą operacje był ogarnięty, miły, chętnie odpowiadał na pytania które zadawałem. Bo mnie ciekawiło co i jak.

Jeśli chodzi o zawieszenie tylne interesują nas 2 rzeczy:

-Kąt pochylenia koła oraz

-zbieżność.

Kąt pochylenia koła ustawia się na widocznej na foto śrubie mimośrodkowej. Zdarza się dość często w e46, że ta śruba potrafi się po prostu zerwać podczas regulacji jeśli jest skorodowana . Uprzedził mnie o tym pan na początku, że takie coś może mieć miejsce, ale w razie czego mają takie oryginalne śruby na stanie ( bo po prostu wiedzą że to się dzieje często) więc nie ma tragedii i kłopotu ze nagle nie mamy tej śruby, a bez niej nie ma szans żeby poskręcać zawieszenie prawidłowo. Zwykłą śrubą tego nie zrobimy. Koszt takiej śruby mimośrodkowej to około 35zł. U mnie nie było z nimi problemów, nie były zapieczone.

 

A zbieżność z tyłu ustawiamy na 3 śrubach tych idących do tulei wahacza w progu ( widoczne na foto)

Wszelkie wartości aktualne i pożądane wyświetlają się na żywo na monitorze i pan regulował dopóki wartości nie wskoczyły na zielone pole czyli prawidłowy zakres tolerancji.

 

Po ustawieniu tyłu, przechodzimy na przednią oś.

I tu mamy podobną sytuację, z tym , ze oprócz zbieżności oraz pochylenia koła, dochodzi nam kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.

Zbieżność jak wiadomo regulujemy na drążkach kierowniczych.

http://img847.imageshack.us/img847/9619/1005400w.jpg

A do kąta pochylenia koła oraz wyprzedzenia sworznia zwrotnicy służy regulacja na 3 śrubach które mamy na kielichu amortyzatora pod maską.

Fabrycznie w e46 te dwie wartości jeśli chodzi o przednią oś: pochylenie koła i wyprzedzenie sworznia zwrotnicy są zablokowane, przez taki pin w kielichu widoczny na foto. Jeśli jest potrzeba regulacji tych kątów pin należy usunąć

( ściąć fabryczne zblokowanie) aby było możliwe przeprowadzenie regulacji. Do tego celu służy specjalny klucz bmw. Wygląda on tak. Bez niego niestety nie ma możliwości aby cokolwiek przestawić w tym zakresie tzn. pochylenie koła i wyprzedzeni sworznia zwrotnicy.

http://img854.imageshack.us/img854/7233/tool.jpg

http://img28.imageshack.us/img28/241/camber2.jpg

http://img857.imageshack.us/img857/8296/camber1.jpg

U mnie zawieszenie było standardowe, inne wartości geometrii są dla zawieszenia sportowego, dla m3, czy też dla 330i i 330d, ale to się wybiera z bazy danych programu w urządzeniu.

 

Przy ustawianiu zbieżności kół przednich ważne aby sobie wypoziomować kierownicę ( żeby potem nie była przekrzywiona podczas jazdy) Należy to zrobić na odpalonym silniku aby działało wspomaganie, poruszać lewo prawo, wyrównać prościutko, zgasić silnik i wtedy regulujemy na drążkach, U mnie tak właśnie pan zrobił.

Na koniec dostałem wydruk z wszelkimi wartościami jakie miałem pierwotnie i już po ustawieniu.

http://img27.imageshack.us/img27/9163/1005416e.jpg

http://img840.imageshack.us/img840/9683/1005397.jpg

Oczywiście musi się też zgadzać geometryczna oś jazdy tzw. kąt znoszenia. Idealnie jest jeśli wynosi 0 stopni. ( jest tolerancja według danych TiS +/- 6 minut. ) Jeśli jest wszystko poprawnie ustawione to oczywiście i ta oś symetrii pokrywa się z osią geometryczna jazdy i u mnie wyszło 0 stopni.

Ogólnie jestem zadowolony jeśli chodzi o przeprowadzenie całej operacji, przed przyjazdem nie było źle, ale teraz jest jak fabryka przykazała.

Polecam chłopaków z serwisu Kijanka w Kielcach , więc jeśli ktoś jest ze świętokrzyskiego i ma problem z geometrią może do nich podjechać się umówić. Jeśli chodzi o koszta, to wiadomo ceny się zmieniają, ale tak z grubsza to pomiar kosztuje 40zł, oraz 15zł od każdego punktu regulacyjnego, jeśli jest potrzeba regulacji. Maksymalnie punktów regulacyjnych jak opisałem w e46 mamy 8. Myślę, że cena nie jest zbytnio wygórowana. Jest tam też myjnia, usługi wulkanizacyjne, linia diagnostyczna, sprzedaż części i ogólnie serwis mechanika pojazdowa.

http://img809.imageshack.us/img809/8615/1005410x.jpg

http://img34.imageshack.us/img34/7960/1005411y.jpg

http://img695.imageshack.us/img695/9498/1005415b.jpg

http://img10.imageshack.us/img10/6169/1005395x.jpg

http://img219.imageshack.us/img219/2271/1005417.jpg

Edytowane przez kameleon3000
sprzedam kierunkowskaz nr oem 63138370720 , przewód gumowy nr oem 11532247725 - dział giełda
  • Odpowiedzi 67
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

  • 10 miesięcy temu...
Opublikowano
Super opis!!! Nie muszę już szukać nic więcej o ustawianiu geometrii w E46. Gratuluje!!!
Opublikowano
Skoro kotlet odgrzany, to się dopiszę - a dziś właśnie pełną geometrię zleciłem w pobliskim warsztacie. Po wymianie wahaczy i pukających sworzni z przodu wczesną zimą lekko zaczęło mi znosić. Lekkie znoszenie niestety urosło trochę po założeniu nowiutkich opon letnich, więc trzeba było coś zrobić z tym. Za całość warsztat wziął 200 zł i jak na razie autko idzie idealnie. Panowie zadeklarowali też, że jak w ciągu kilku okaże się, że trzeba poprawić coś to oczywiście mam podjechać i poprawią bez ceregieli. No niestety okoliczne drogi są paskudne i pewnie jeszcze coś się kiedyś rozreguluje. Całej operacji nie obserwowałem, nie wiem czy ciężarków używali, ale efekt jak najbardziej zadowalający.
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
w każdym większym mieście na pewno jest taki serwis, wystarczy sprawdzić czy mają tego typu dobry sprzęt i wszędzie ustawią.
sprzedam kierunkowskaz nr oem 63138370720 , przewód gumowy nr oem 11532247725 - dział giełda
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

odkopię trochę temat, bo problem podobny tyle że dotyczy E90.

 

ostatnio wrzuciłem springi eibacha pro kit, do seryjnego zawieszenia - pojechalem na geometrię i facet spytal czy samochod jest obnizony, odpowiedzialem oczywiscie ze tak, sa nizsze sprezyny. gość zaczął robic swoja robote, wszystko poustawiał i faktycznie wszystkie wartości na zielono, prawidłowe, auto nie ściąga jedzie jak po sznurku.

 

jednak dzisiaj zauważyłem że tnie mi wszystkie 4 opony od zewnątrz

pytanie - czy miało to jakieś znaczenie czy gość robił geometrie dla obnizonego (moze pomyslal ze mpakietowego) zawiasu tj. amory, wahacze, springi, czy dla serii ?

 

jezeli pojade do niego drugi raz z reklamacja, to ma ustawiac tak jak full serie? na wydruku widnieje napis

"e90 zawieszenie z obnizonym przeswitem"

 

jak to wygląda? nigdy nie mialem takiego problemu

http://img38.imageshack.us/img38/8832/hu9c.jpg
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
w każdym większym mieście na pewno jest taki serwis, wystarczy sprawdzić czy mają tego typu dobry sprzęt i wszędzie ustawią.

 

Czy mają ten przyrząd do ustawiania kwsz i kpk nr 323140 :?:

Opublikowano
w każdym większym mieście na pewno jest taki serwis, wystarczy sprawdzić czy mają tego typu dobry sprzęt i wszędzie ustawią.

 

Czy mają ten przyrząd do ustawiania kwsz i kpk nr 323140 :?:

 

Właśnie, mieli ten klucz do ustawiania kwsz i kpk, ustawiali Ci to?

Opublikowano
nie mieli. ten klucz to tylko ASO lub tam gdzie robią geometrie i specjalizują się w BMW
sprzedam kierunkowskaz nr oem 63138370720 , przewód gumowy nr oem 11532247725 - dział giełda
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Panowie - gorąca prośba o polecenie jakiegoś warsztatu w woj. Małopolskim który porządnie ogarnie kompletną geometrię w e46, posiada potrzebne narzędzia etc - bo paproków którzy mówią "w BMW się kątów nie ustawia" to już mam dośc....

 

 

z góry wlk dzięki

Opublikowano

Witam,

podobna prośba kompetentnego warsztatu od geometrii bmw ale odnośnie warmińsko-mazurskiego... dziękuję

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
Panowie - gorąca prośba o polecenie jakiegoś warsztatu w woj. Małopolskim który porządnie ogarnie kompletną geometrię w e46, posiada potrzebne narzędzia etc - bo paproków którzy mówią "w BMW się kątów nie ustawia" to już mam dośc....

 

 

z góry wlk dzięki

 

Panowie takiego serwisu jak szukamy nie znalazłem w Krk, ale zrobiłem na ul. pod fortem u chłopaków i porządnie z sercem robią. Narzędzia camber adjuster nie mają wprawdzie ale dają rade - do momentu znalezienia czegoś takiego jak w Kielcach kolega opisał, mogę z czystym sercem tych chłopaków polecić: ul. pod fortem 12, tel 510-335-200, 012 638 08 53.

 

Omijajcie za to szerokim łukiem (ile sie da po zewnetrznej , przy samej bandzie ;)) "serwis" na ul. Bociana - wszystko piękne, obsługa miła, szef do rany przyłóż, nowe super maszyny ale kompetencje w temacie BMW jak ja w neurochirurgii dzień po ostrym chlaniu (w bmw sie tego nie da ustawic itd)....

Opublikowano
U mnie w jednym warsztacie gość ustawił mi tylko przód na drążkach nie tykając tyłu, twierdząc że nie wie jak to dokładnie zrobić żeby nie popsuć - sic! W drugim miejscu gość ustawił mi co prawda mimośrody na tyle (ale bez ruszania tych 3 śrub od zbieżności), przód zaś również tylko na drążkach bez wnikania w kąty. A wiadomo że bez ustawienia dokładnie wszystkich kątów nie da się ustawić wzorcowo fabrycznie zbieżności. No i nadal nie mam wszystkich wartości na zielono, są nieduże ale są - odchylenia od normy. Nie ściąga na prostej ale delikatnie przycina oponki od wewnętrznej z lewej strony.
  • 4 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.