Skocz do zawartości

Panowie, jaki olej do wybrać dla benzyny?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jutro jadę na wymianę oleju ale nie do ASO :mrgreen: . Jaki olej wybrać?

Był syntetyczny Castrol ale to wszystko co wiem. Jakie powinien mieć oznaczenie?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Osobiście nie polecam Castrola bo jest wiele lepszych marek ale jeśli chcesz to do twojego silnika zalecany jest Castrol Edge Sport 0W-40 lub dobry tez jest Castrol SLX Professional Powerflow BMW LL 04. Wcześniej też miałem Castrol ale przeszedłem na Motul i silnik jak by zaczął ciszej pracować i wiele osób twierdzi tak samo.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Witam mnie na serwisie wlali Castrol Edge 5W-30 do benzyny 530 xi

 

Dlatego bo zapewne masz silnik N52 a do niego zalecany jest 0w30 lub 5W30. Tu jest strona Castrola gdzie dobiera sie olej do swojego silnika: http://www.castrol.com/castrol/iframe.do?categoryId=9033152&contentId=7060743

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
jest jakis odpowiednik Motul'a dla N52?

 

Motul zaleca Specific LL-04 5W40 lub X-clean 5W40, osobiście jeżdże na X-clean 5W40 i jestem zadowolony.

 

Też można u nich dobrać olej do swojego silnika: http://ew5.earlweb.com/search.php?site=41&sector=9&category=6

Opublikowano

Byłem dzisiaj w serwisie i akurat trafiłem na przedstawiciela handlowego z Castrola. Powiedział, że EDGE to jest to samo co SLX tylko przeznaczony na szeroki rynek a SLX przede wszystkim dla ASO. Sprawdziliśmy normy, lepkości, temperatury itd. Wszystko to samo dlatego wybiorę Castrola EDGE 0W30.

O Motulu nigdy nie słyszałem a skoro samo BMW zaleca Castrola to czemu nie? W końcu znają się na silnikach jak mało kto. :lol:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
skoro samo BMW zaleca Castrola to czemu nie? W końcu znają się na silnikach jak mało kto. :lol:

 

A polecają go tylko dlatego że są związani kontraktem od dawna tak samo jak inne marki samochodowe z innymi markami olejowymi :lol:

Opublikowano
Pewnie tak ale skoro testują swoje silniki na Castrolu to siłą rzeczy dostosowują wszystkie duperele w silniku (uszczelki, tolerancje, czasookresy) do konkretnego oleju...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Pewnie tak ale skoro testują swoje silniki na Castrolu to siłą rzeczy dostosowują wszystkie duperele w silniku (uszczelki, tolerancje, czasookresy) do konkretnego oleju...

 

Niczego nie dostosowują do konkretnego oleju, każda marka posiada oleje spełniające specyfikację BMW Long Life i to jest najważniejsze i tego trzeba się trzymać, nie ważne czy to castrol, mobil, shell itd. Ja i wielu użytkowników zaobserwowaliśmy tylko że po przejściu z Castrola na inne marki poprawiła się praca silnika a u wielu gdzie występował pobór oleju po zmianie na inny olej pobór sie zmniejszył lub nawet całkowicie znikł, dlatego uważam że są lepsze oleje niż Castrol co nie znaczy że jest zły.

Opublikowano
Pytanko do wtajemniczonych: do M54 jest zalecany 0W-30 obecnie mam zalany 5W-30 czy zmieniać na 0W??? i za co jest odpowiedzialne to 0/5? bo ja z olei to tylko Kujawski do frytek :oops:
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Pytanko do wtajemniczonych: do M54 jest zalecany 0W-30 obecnie mam zalany 5W-30 czy zmieniać na 0W??? i za co jest odpowiedzialne to 0/5? bo ja z olei to tylko Kujawski do frytek :oops:

 

Jeśli używasz Castrol to 5W30 też jest zalecany do twojego silnika, ważne zeby miał specyfikację BMW long life. Cyfry które znajdują się przed "W" odpowiadają za właściwości oleju w niskich temperaturach natomist cyfry za literą "W" odpowiadają za właściwości oleju w wysokich temperaturach, NP. 5Wxx wytrzyma do -35 stopni celsjusza a 0Wxx wytrzyma do -45 st. i podobnie jest gdy mamy np. xW30 wytrzyma do + 35 a xW40 wytrzyma do +45 stopni. To były przykłady. Każda marka olejów ma różne parametry. Poniżej ciekawy artykuł o olejach.

 

 

Oleje stanowią niewielka część całości produktów naftowych (poniżej 2% w stosunku do ropy poddanej przeróbce), ale odgrywają bardzo ważną rolę w wielu dziedzinach przemysłu, w transporcie czy usługach. W odniesieniu do całości olejów używanych w świecie ponad 50% stanowią oleje silnikowe.

Odpowiednia jakość oleju silnikowego jest niezbędnym warunkiem sprawnej i długotrwałej pracy silnika spalinowego. Olej wpływa również w dużym stopniu na hałaśliwość silnika, emisję toksycznych składników spalin i zużycie paliwa.

Wybór najlepszego oleju silnikowego to temat często powracający w dyskusjach niezależnie czy mowa jest o motocyklach czy samochodach. Artykuł ten nie ma na celu reklamowania określonych produktów jedynie ma pomóc w wyborze odpowiedniego rodzaju oleju.

Producenci olejów udostępniają informacje na temat swoich produktów zwane „typowymi właściwościami”. Są to uśrednione dane zawierające typowe właściwości fizyczne i niektóre z właściwości chemicznych. Dane te można bez problemu uzyskać od importera wybranego produktu i porównać z innymi.

 

Spójrzmy teraz na sześć najważniejszych dla użytkownika i łatwo dostępnych parametrów dotyczących olejów – lepkość, współczynnik lepkości, temperatura zapłonu, temperatura płynięcia, zawartość popiołu siarczanowego i zawartość cynku.

 

LEPKOŚĆ

 

Lepkość najogólniej definiowana jako miara tarcia wewnętrznego cieczy głównie kojarzy nam się z „płynnością” oleju. Generalnie oleje gęstsze mają większą lepkość od olejów rzadszych. Lepkość jest najważniejszym parametrem dla układu smarowania silnika. Olej o zbyt niskiej lepkości jest mniej odporny na zerwanie filmu olejowego /cienka otoczka oleju, która nie spływa/ w wysokich temperaturach. Olej o lepkości zbyt wysokiej w niskiej temperaturze może nie docierać do wszystkich elementów smarowanych, a jego film olejowy łatwo zrywa się przy wysokich prędkościach obrotowych.

Miarą tendencji do zmian lepkości oleju wraz ze zmiana temperatury jest...

 

 

WSPÓŁCZYNNIK LEPKOŚCI

 

Współczynnik lepkości wylicza się z lepkości oleju wyznaczonej w dwóch temperaturach: 40° C i 100o C. Im wyższy wskaźnik lepkości, tym zmiana lepkości wraz ze zmianą temperatury jest mniejsza. Lepkość oleju w temperaturze 100o C jest podstawą klasyfikacji lepkościowej olejów silnikowych opracowanej przez Society of Automotive Engineers. Aktualna klasyfikacja lepkościowa SAE wyróżnia sześć klas olejów zimowych: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W oraz pięć klas olejów letnich: 20, 30, 40, 50, 60

Klasyfikacja ta jest rozpowszechniona na całym świecie i stanowi jedno z podstawowych kryteriów stosowanych przy ocenie oleju. Z bardzo dużym przybliżeniem stwierdzić można, iż lepkość oleju w 100o C odpowiada średniej lepkości oleju w trakcie normalnej eksploatacji silnika.

Drugim elementem wspomnianej wyżej klasyfikacji lepkościowej olejów silnikowych SAE jest lepkość oleju w ujemnych temperaturach. Umownie przyjęto jako graniczną wartość temperaturę, w której olej osiąga lepkość 3500 cP /miara lepkości dynamicznej/. Praktycznie jest to najniższa temperatura, przy której nie ma problemów z uruchomieniem silnika (stosując olej odpowiedniej klasy lepkościowej).

Przykładowo:

Oleje klasy SAE 10W/X osiągają lepkość 3500 cP w temp. -20' C, co znaczy, iż do tej temperatury nie powinny wystąpić kłopoty rozruchowe silnika wywołane olejem.

Oleje klasy SAE 15W/X osiągają lepkość 3500 cP w temp. -15 C. Im niższa jest temperatura, w której olej osiąga tę lepkość, tym olej może być stosowany w "ostrzejszym" klimacie.

 

 

Oleje wielosezonowe uzyskiwane są przez dodanie polimerów do lekkiej bazy /5W, 10W, 20W/ co zabezpiecza olej przed rozrzedzeniem wraz ze wzrostem temperatury. W niskiej temperaturze polimery związane są ze sobą ściśle pozwalając zachować płynność oleju zgodną z wybraną bazą. Wraz ze wzrostem temperatury polimery „rozwijają” się w długie łańcuchy uniemożliwiając rozrzedzenie oleju w stopniu w jakim rozrzedził by się bez ich zawartości. W uproszczeniu olej 20W-50 to olej 20, który nie rozrzedzi się bardziej niż olej 50 w temperaturze 100 stopni C. Wbrew powszechnym opiniom i reklamom należy używać olejów o najwęższym zakresie ponieważ część polimerów w trakcie eksploatacji ulega zerwaniu lub spaleniu tworząc osady i szlamy powodujące wiele problemów. Uwaga ta dotyczy w zasadzie olejów mineralnych i półsyntetycznych, ponieważ zawartość polimerów w olejach syntetycznych jest dużo mniejsza.\

 

 

 

TEMPERATURA ZAPŁONU

 

Temperatura zapłonu jest to najniższa temperatura, przy której w ściśle określonych warunkach następuje zapalenie par oleju od zewnętrznego źródła ognia. Im niższa temperatura zapłonu oleju tym większa jest jego tendencja do odparowywania przy wyższych temperaturach i spalania się na gorących ściankach cylindra i tłoka. Temperaturę zapłonu można uznać za wskaźnik jakości zastosowanej bazy oleju. Im wyższa temperatura zapłonu tym lepiej. Wartość 205 °C to minimum zabezpieczające przed wysokim zużyciem oleju. Mniejsza lotność olejów wykonanych na bazach syntetycznych powoduje także ich zmniejszone zużycie.

 

 

TEMPERATURA PŁYNIĘCIA

 

Jest to najniższa temperatura, w której olej znajduje się na granicy utraty płynności, pozostając nadal cieczą. Niektórzy producenci podają graniczną temperaturę pompowalności – jest to temperatura przy której olej w układzie potrafi zapewnić odpowiednie ciśnienie. Wielu producentów nie podaje tego parametru ale wygląda na to, że temperatura pompowalności zazwyczaj jest wyższa od temperatury płynięcia o około 7 stopni C. Parametr ten jest szczególnie ważny w zimie lecz jego ścisła zależność od zastosowanej bazy pomaga nam zobrazować jakość produktu.

Olej mineralny o klasie lepkości 15W/40 w temperaturze +200C potrzebuje około 3 sekund, aby nasmarować najodleglejszą dźwigienkę zaworową. W warunkach zimowych natomiast, przy temperaturze –200C, potrzeba aż 13 sekund, aby nasmarować najdalszy element w silniku. W takiej samej niskiej temperaturze oleje wykonane na bazach syntetycznych potrzebują tylko połowy tego czasu, aby nasmarować cały silnik.

 

ZAWARTOŚĆ POPIOŁU

 

Ten wyrażony w procentach parametr pokazuje ile cząsteczek stałych pozostaje po spaleniu oleju. Wysoki procent spopielenia powoduje powstawanie osadów znacznie skracających żywotność prowadnic zaworowych, zaworów i innych elementów silnika. Niska wartość tego parametru to zaleta, której należy szukać.

 

ZAWARTOŚĆ CYNKU

 

A dokładniej ditiofosforanów cynku. Zawartość także podawana w procentach określa ilość tego doskonałego dodatku zabezpieczającego przed zużyciem silnika. Jego działanie dotyczy rzadkich sytuacji gdy następuje kontakt metalu z metalem czyli podczas uruchamiania, zerwania filmu olejowego z powodu wysokich obrotów, bardzo wysokiej temperatury /silniki chłodzone powietrzem/ lub ekstremalnych obciążeń /np. turbo, nitro/. Zawartość 0.11% jest wystarczająca w normalnej eksploatacji. Najnowsza klasyfikacja jakościowa API SJ zmniejszyła dopuszczalną zawartość cynku o połowę z powodu jego negatywnego wpływu na katalizatory, także jeżeli szukamy szczególnego zabezpieczenia naszego silnika – szukajmy wśród klasyfikacji SG i SH. W silnikach spalających ponadnormatywne ilości oleju można zauważyć negatywny wpływ dużej zawartości cynku na świece zapłonowe.

 

 

 

 

Stały rozwój konstrukcji silników wiąże się ze wzrostem ich wysilenia. Obecne tendencje do konstruowania jednostek o mniejszych rozmiarach powodują, że współczesne silniki są narażone na większe obciążenia cieplne i mechaniczne. Warunki pracy sprawiają, że do wytworzenia współczesnych silników i ich elementów używa się materiałów o zwiększonych wymaganiach eksploatacyjnych. Te same warunki determinują zapotrzebowanie na oleje o coraz lepszych właściwościach.

Stosowane do tej pory w motoryzacji oleje mineralne, tzn. oleje oparte na bazach pochodzących z przeróbki ropy naftowej, osiągnęły kres możliwości technicznych i nie są w stanie spełnić dużych wymagań stawianych im przez silniki spalinowe. Wymaganiom takim mogą sprostać praktycznie tylko oleje syntetyczne, czyli oleje wykonane na bazie syntetycznej, powstałej w wyniku procesów chemicznych z surowców różnego pochodzenia; najczęściej są to polialfaolefiny i estry.

Bazowe oleje syntetyczne oferują znacznie lepsze właściwości smarne od olejów na bazie mineralnej dzięki wyjątkowym zdolnościom przeciwutleniającym przy wysokich temperaturach, wyjątkowo mocnemu filmowi olejowemu, niewielkiej tendencji do tworzenia osadów i szlamów, bazie o stabilnej lepkości i dobrej płynności przy niskich temperaturach. Zalecany przez producentów czasokres wymiany przewidziany dla użytkowania w normalnych warunkach /zalecana temperatura silnika, prędkości podróżne, niskie zapylenie otoczenia/ wynosi zazwyczaj około 10tys. km. Nie dotyczy to jednak przebiegów w warunkach miejskich, wysokiej temperaturze i przy dużych obciążeniach. W takiej eksploatacji trwałość olejów na bazie mineralnej /mineralne i półsyntetyki/ zmniejsza się co najmniej dwukrotnie. Syntetyki dzięki swojej znacznej przewadze zapewniającej utrzymanie wymaganych właściwości /min. odporności na starzenie i oddziaływanie tlenu/ przez 2-3 krotnie dłuższy /od minerałów/ okres eksploatacji nie wymagają takiego zwiększenia częstotliwości wymian. Nie reagują one z produktami spalania paliwa do tego stopnia jak zwykły soczek z dinozaurów, a to rekompensuje użytkownikowi ich wyższą cenę.

 

Parę uwag:

Każdy z syntetyków opartych na bazie estrowej /Motul, Mobil 1, Amsoil/ oferuje zalety na których Castrol opiera swoją kampanię reklamową Magnatec`a. Zwiększone zdolności przylegania do powierzchni metalowych na skutek polaryzacji cząsteczek są naturalne dla bazy estrowej i nie są wyjątkowe dla składu oleju Castrol.

Nie powinno się stosować dodatków do olejów. Producenci olejów zawierają w swoich produktach odpowiednie ilości dodatków, a niektóre z nich współdziałają w odpowiednich proporcjach aby zwiększyć ich efektywność. Dodawanie czegoś na własną rękę może zakłócić tą równowagę i pogorszyć właściwości oleju.

Bazy syntetyczne mają niższy współczynnik tarcia w porównaniu z olejami mineralnymi, co powoduje zwiększenie mocy silnika i poprawę takich parametrów, jak przyśpieszenie pojazdu i zmniejszenie do ok. 5% zużycia paliwa.

Badania laboratoryjne dowiodły, że zastosowanie półsyntetycznego oleju zmniejsza jego zużycie w silniku o 14%, a oleju syntetycznego nawet o 40%.

Oleje mineralne i syntetyczne można mieszać. Dawno temu /lata 70-te/, pierwotne syntetyki zawierały glikol, który powodował totalną inkompatybilność z innymi olejami – powodował zżelowanie w przypadku wymieszania ze standardowym olejem. Od wielu lat glikol nie jest stosowany, a syntetyki produkowane są na bazach polialfaolefinowych i estrowych. Są one bez wątpienia mieszalne z olejami konwencjonalnymi a na rynku znajdują się produkty, które de-facto są mieszankami olejów syntetycznych z mineralnymi. Najlepiej jednak jest mieszać oleje o tej samej klasyfikacji jakościowej – zapewnia to kompatybilność dodatków, a tym samym zachowanie ich efektywności

Inne badania wykazały następujące korzyści stosowania olejów syntetycznych w stosunku do olejów mineralnych:

około1,5-krotne zmniejszenie oporów tarcia smarowanych elementów,

obniżenie zużycia paliwa (o 3-4%) i około 50% zużycia oleju w silniku,

około dwukrotne zmniejszenie zużycia smarowanych elementów silnika, w tym również krzywek wałka rozrządu,

 

polepszenie czystości elementów silnika,

wydłużenie czasu pracy oleju do wymiany

Opublikowano

Właśnie zalałem Castrola 0W30 czyli taki na jakim wyjechał z fabryki (przynajmniej tak napisali). Nie zauważyłem żadnych zmian. Jedyna uwaga: weszło 6 litrów a nie 6,5 jak podaje instrukcja.

Pozdrawiam.

Opublikowano
tyle ile podaje instrukcja w układzie to jest ilosć wlewana na suchy silnik. przy wymianie zawsze częsc oleju zostaje w silniku. W moim aucie wchodzi 5,5 l, jak w ASO wlali według normy to jakieś 300-500 ml trzeba było odciagać bo było ponad stan. Sam wlewałem ostatnio 5 l przy wymianie i stan na magnecie między min a max był 60%

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.