Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

 

W dzisiejszym odcinku pokaże jak wymienić sterownik świec żarowych w silniku 2.0d M47N2 (w M47N pewnie jest tak samo). Sterownik (jak sama nazwa wskazuje) steruje grzaniem świec żarowych przy rozruchu. Jeśli auto dość opornie zapala przy ujemnych temperaturach, nierówno pracuje silnik przez kilka sekund po załapaniu to albo jest to wina spalonych, niesprawnych już świec żarowych albo wina sterownika. Nie można programowo przez podpięcie auta pod komputer stwierdzić czy przyczyną niesprawności są świece czy sterownik dlatego trzeba zrobić to eliminując po kolei przyczyny. Jeśli po wymianie świec żarowych na nowe (pamiętajmy, żeby nie wymieniać tylko spalonych ale wszystkie bo to jedna robota) po zczytaniu błędów z komputera dalej pojawia się błąd świecy lub sterownika to najprawdopodobniej walnięty jest sterownik. Sterownik nie jest urządzeniem o działaniu zero jedynkowym, ze jeśli jest zepsuty to nie grzeją żadne świece, może się zdarzyć, że nie grzeje np. jedna lub dwie świece a świece są np. nowe. Ponoć wszystkie sterowniki są obarczone pewną niedoskonałością produkcyjną i nawet w dość młodych autach mogą nie działać jak należy. Sterownik można wymienić na nowy, koszt BERU ok. 250 PLN lub wysłać swój do kolegi ROGER-NYSA z forum, który je naprawia za 30% nowego dając gwarancję.

 

Jak wiadomo każda robota jest prosta jeśli się już choć raz ją robiło. Nie jest to trudne al. e wymaga trochę giętkości rąk bo dostęp nie jest łatwy.

 

Potrzebne będą klusze 8 i 10 nasadkowe, przedłużka elastyczna, mała grzechotka, mały wkrętak, zwinne rączki małego Chińczyka.

 

Zaczynamy

 

1. Podnosimy auto na podnośniku, wjeżdżamy na kanał lub korzystamy ze sprytnych najazdów jak w moim przypadku (w zupełności wystarczają do tej pracy).

http://img858.imageshack.us/img858/8736/sterownik005n.jpg

 

2. Warto położyć cos pod auto, co by nie leżeć na betonie (u mnie zabezpieczenie termiczne najnowszej technologii NASA).

http://img862.imageshack.us/img862/6899/sterownik008.jpg

 

3. Demontujemy boczek w bagażniku odkręcając i wyciągając wcześniej dwa śrubozatrzaski. Następnie odblokowujemy obracając dwa zatrzaski na plastikowej osłonie akumulatora

http://img856.imageshack.us/img856/7651/sterownik001.jpg

http://img816.imageshack.us/img816/1661/sterownik002.jpg

 

4. Nasadkowa 10 odkręcamy masową klemę (to ta z czarnym kablem) od akumulatora

http://img864.imageshack.us/img864/1236/sterownik003.jpg

 

5. Odkręcamy pokrywę pod silnikiem, kluczem 8, jest tam ok. 15 śrubek do wykręcenia. Przednia część płyty jest wsunięta pod zderzak, żeby ją zdjąć trzeba minimalnie ją cofnąć.

http://img17.imageshack.us/img17/5060/sterownik009n.jpg

 

6. Odkręcamy pokrywę pod siedzeniem pasażera 4 śruby 8 mm

http://img197.imageshack.us/img197/4458/sterownik010.jpg

 

7. Aby łatwiej było nam manewrować w ciasnym miejscu ja odkręciłem jeszcze metalową osłonę przewodów paliwowych 3 śruby 8 mm, tu się przyda przedłużka.

http://img10.imageshack.us/img10/5010/sterownik011n.jpg

 

8. Widać nasz sterownik, do wykręcenia będą 2 śruby 10 mm + wypięcie kostek. Zalecam najpierw wykręcić sterownik, będzie wygodniejszy dostęp do wypięcia kostek.

http://img121.imageshack.us/img121/116/sterownik017.jpg

 

9. Prawą śrubą można odkręcić nawet małym kluczem oczkowym 10, miejsca na ruch nie jest dużo wiec najlepiej wsadzić klucz pod wiązki i przewody a dopiero założyć na śrubę.

http://img41.imageshack.us/img41/7384/sterownik018.jpg

 

10. Śrubę po drugiej stronie sterownika odkręcimy raczej tylko nasadkową 10 z elastyczną przedłużką. Mi udało się wsadzić klucz wciskając lewą rękę pod łapą silnika a prawą macając śrubę od góry.

11. Mamy już odkręcony sterownik, teraz łatwiej będzie zdemontować kostki. Tą mniejszą okrągłą demontujemy podważając lekko małym wkrętakiem małe zaczepy (zaznaczone). Wyciągamy kostkę. Większą podłużną wtyczkę demontujemy przez ściśnięcie wystających zatrzasków a następnie wyciągamy kostkę ze sterownika.

http://img217.imageshack.us/img217/2832/sterownik016n.jpg

 

12. Z racji tego, ze swój sterownik wysłałem do kolegi z forum do sprawdzenia/naprawy to przez kilka dni musiałem jeździć bez sterownika. Spokojnie wszystko działa, auto odpala bez problemów pod warunkiem, że w/w operację robicie wiosną lub latem.

13. Warto zabezpieczyć kostki taśmą izolacyjną i zamocować je gdzieś, żeby nie dyndały swobodnie.

http://img16.imageshack.us/img16/1678/sterownik014.jpg

http://img838.imageshack.us/img838/9213/sterownik007.jpg

 

14. Jeśli wymieniamy sterownik na nowy lub naprawiony to składamy wszystko w odwrotnej kolejności.

15. Kasujemy błędy podpinając auto do kompa i jeśli wymieniliśmy wcześniej świece to rozruch powinien być już bezproblemowy. Jeśli nie to czeka nas wymiana świec i teraz to na pewno one już będą winne nierównej pracy po odpaleniu zimnego auta.

 

TAGI: sterownik świec żarowych, moduł świec żarowych, wymiana sterownika, demontaż sterownika

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

  • 1 rok później...
  • Odpowiedzi 100
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

Świetny poradnik :cool2: aż miło, że są tacy ludzie jak Ty i się dzielą swoją wiedzą i doświadczeniem :) Mam pytanie czy w 120d (163KM) E87 ten sterownik świec żarowych jest tak samo jak u Ciebie w 320d E91 koło rozrusznika i lepiej się do niego dostać od dołu czy może jakoś inaczej jest przymocowany w innym miejscu i lepiej jest się do niego dostać od góry?

 

P.S. Naprawiałeś go czy kupiłeś nowy?

http://www.4shared.com/download/N-TL0Wk0ce/u5pw.jpg?sbsr=29fdbbca5e3a694bc526b93bccac24c495e&lgfp=3000


**********************

Moje byłe BMW: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=112&t=209629

Moje obecne BMW: ...

**********************

  • 8 miesięcy temu...
Opublikowano
Witam ! chciałbym odświeżyć temat .. Mam takie pytanie : czy jeśli świece wcześniej były wymienione a sterownik nie i dalej są problemy ... Czy muszę powtórnie wymieniać świece? Z góry dziękuję za odpowiedź
Opublikowano
Witam ! chciałbym odświeżyć temat .. Mam takie pytanie : czy jeśli świece wcześniej były wymienione a sterownik nie i dalej są problemy ... Czy muszę powtórnie wymieniać świece? Z góry dziękuję za odpowiedź

 

Jeżeli świece są sprawne to nie ma takiej potrzeby.

http://www.4shared.com/download/N-TL0Wk0ce/u5pw.jpg?sbsr=29fdbbca5e3a694bc526b93bccac24c495e&lgfp=3000


**********************

Moje byłe BMW: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=112&t=209629

Moje obecne BMW: ...

**********************

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano
Wiecie moze czy ten sterownik w silnikach N47 i n57 tez jest w tym samym miejscu?
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
Właśnie chodzi mi oto ze odołączyłem sterownik i jeżdżę autem bez. Czy jak go podłącze i i nie skasuje błędów świec. To czy swiece beda działać normalnie.
Opublikowano
Właśnie chodzi mi oto ze odołączyłem sterownik i jeżdżę autem bez. Czy jak go podłącze i i nie skasuje błędów świec. To czy swiece beda działać normalnie.

 

Umiesz kolego czytać ze zrozumieniem? Przecież kolega Kamcio_Maxbimmer post wyżej jasno napisał :mad2:

 

Tak trzeba kasowac chyba ze ci nie przeszkadzają ;) same nie znikną ale nie ma to wpływu na prace świec

 

Ja nie wiem, każdemu indywidualnie trzeba po 5 razy pisać to samo, wszyscy oczekują odpowiedzi podanej na tacy najlepiej jeszcze jakby ktoś przyjechał i zrobił ZA DARMO oczywiście :duh: przez takich jak Wy robi się niezły syf na forum i potem, ciężko jest cokolwiek znaleźć

http://www.4shared.com/download/N-TL0Wk0ce/u5pw.jpg?sbsr=29fdbbca5e3a694bc526b93bccac24c495e&lgfp=3000


**********************

Moje byłe BMW: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=112&t=209629

Moje obecne BMW: ...

**********************

Opublikowano
Syf się robi jak piszesz takie posty. Wolałem się upewnić dwa razy...ale teraz wszystko jasne. Więc dzięki.
Opublikowano
Syf się robi jak piszesz takie posty. Wolałem się upewnić dwa razy...ale teraz wszystko jasne. Więc dzięki.

 

Od upewniania są prywatne wiadomośći...

http://www.4shared.com/download/N-TL0Wk0ce/u5pw.jpg?sbsr=29fdbbca5e3a694bc526b93bccac24c495e&lgfp=3000


**********************

Moje byłe BMW: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=112&t=209629

Moje obecne BMW: ...

**********************

  • 1 rok później...
  • 4 tygodnie później...
  • 2 miesiące temu...
Opublikowano
Witam komp pokazuje mi spalone wszystkie 6 świecy , co raczej jest niemożliwe , czy najpierwa wziac sie za sterownik czy siwece i dopiero sterownik? Auto słabo pali na niskich temperaturach i puszcza dymka rano.
Opublikowano
Witam komp pokazuje mi spalone wszystkie 6 świecy , co raczej jest niemożliwe , czy najpierwa wziac sie za sterownik czy siwece i dopiero sterownik? Auto słabo pali na niskich temperaturach i puszcza dymka rano.

 

Z doświadczenia wiem, że łatwiej i szybciej jest najpierw podmienić sterownik a dopiero jeżeli po skasowaniu błędów dalej jest problem to wymieniać świece. Ja u siebie niestety miałem do wymiany zarówno świece jak i sterownik.

http://www.4shared.com/download/N-TL0Wk0ce/u5pw.jpg?sbsr=29fdbbca5e3a694bc526b93bccac24c495e&lgfp=3000


**********************

Moje byłe BMW: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=112&t=209629

Moje obecne BMW: ...

**********************

Opublikowano
Mało prawdopodobne aby padło 6 świec zreszta kolega ma to samo w tym samym silniku, zastanawia mnie tylko czy np jesli sa spalone 2 swiece to jak zmienie sterownik to nie beda go palily, a nie chce za bardzo ruszac swiec bo przewaznie sie ukrecaja i jest zabawa z nimi.
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
u mnie na komputerze pokazało błąd wszystkich czterech świec, podejrzewam sterownik. Czy przez tą usterkę możliwe jest, że na biegu jałowym samochód mocniej wibruje?
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
u mnie na komputerze pokazało błąd wszystkich czterech świec, podejrzewam sterownik. Czy przez tą usterkę możliwe jest, że na biegu jałowym samochód mocniej wibruje?

 

Nie.

Będzie wibrowało tylko po odpaleniu silnika przez kilka sekund.

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano
Witam, idzie zima więc co za tym idzie pierwsze problemy z moim nowym nabytkiem. Chłopaki potrzebuje fotki jeżeli ktoś ma jak dostać się do sterownika świec 320d, te z pierwszej strony się nie ładują, do Rogera do Nakła strasznie daleko, i chyba trzeba będzie to wymontować samemu. No chyba że ewentualnie polecacie kogoś kto wymieni mi to w okolicy kujawsko - pomorskiego od razu z regeneracją. Z góry dziękuje za pomoc. Pozdrawiam
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Witam, idzie zima więc co za tym idzie pierwsze problemy z moim nowym nabytkiem. Chłopaki potrzebuje fotki jeżeli ktoś ma jak dostać się do sterownika świec 320d, te z pierwszej strony się nie ładują, do Rogera do Nakła strasznie daleko, i chyba trzeba będzie to wymontować samemu. No chyba że ewentualnie polecacie kogoś kto wymieni mi to w okolicy kujawsko - pomorskiego od razu z regeneracją. Z góry dziękuje za pomoc. Pozdrawiam

 

Może ten film Ci pomoże, w 2.0D jest w tym samym miejscu.

 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
Ok. To znowu ja. Sterownik wymieniony, usuniete błędy i wszystko niby ok. Wsiadam z rana odpalam i znowu to samo. Kreci troche opornie i zaczyna falowac. Czy moze byc tak ze swiece sa uszkodzone lecz komp tego nie pokaże? Chodzi mi ze zużyły sie "troche". Nie znam się zabardzo a chce to zrobić bo zaczyna być to irytujce. Jakieś rady? Wymieniać świece nawet gdy komp nie pokazuje z nimi problemów? Prosze o pomoc :(

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.