Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Tym razem chcę Wam zaprezentować prosty sposób na naprawę maty zajętości fotela pasazera na przykładzie e46. Chodzi mi o rzeczywistą naprawę, a nie wyłączanie programowe, czy montaż emulatora. U mnie objawy były książkowe, pasażer siadał - zapalała się kontrolka poduszek, pasażer wstawał - kontrolka gasła. W Inpie błąd sitzbelegung beifahrer, czyli sprawa oczywista.

Poniższa operacja zajęła mi ok. 2,5h (wraz z fotkami) plus trochę czasu na prasowanie (w której to czynności niezmiennie wykazuję niejakie braki :wink: )

W tym miejscu chcę wspomnieć, że pomysłodawcą takiej regeneracji maty jest kolega Roger-Nysa, znany Wam skądinąd również z innych ciekawych projektów. W skrócie chodzi nam o to, żeby zlikwidować mikro-pęknięcia, powstałe w czasie eksploatacji auta w obwodzie maty. Nie widać ich gołym okiem, więc wszelkie lutowanie zda się na nic. Ale można matę po prostu ZAPRASOWAĆ :shock: Folia, z której mata jest wykonana, skurczy się nieco, eliminując nasze drobne przerwy w układzie.

 

Ja lubię wszelkie operacje na aucie robić z rozmachem, więc najpierw fotel out, czyli 2 śruby z tyłu, dwię nakrętki z przodu, odpięcie wtyczki i odkręcenie mocowania pasa bezpieczeństwa:

 

http://i68.tinypic.com/2ziu99j.png

 

http://i64.tinypic.com/9jnjix.jpg

 

http://i68.tinypic.com/1zx19mu.jpg

 

http://img151.imageshack.us/img151/2993/55075161.jpg

 

Wyjąłem również apteczkę, co by nie przeszkadzała w pracy (i była pod ręką w razie większej katastrofy :mrgreen: ) Wciskamy zapadkę - słabo widać - i wysuwamy do apteczkę przodu:

 

http://img823.imageshack.us/img823/351/48920238.jpg

 

Teraz należy odsłonić matę. Najpierw trzeba odkręcić dwie plastikowe osłonki z tyłu fotela u jego dołu, każda na torx (fotki niet). Obicie fotela trzyma się od dołu na takiej quasi rynience (zaznaczyłem mniej więcej jej kształt). Wystarczy sukcesywnie odginać od strony napinacza. Wystarczy poluzować bok i przód fotela, drugi bok ze sterowaniem zostawiamy:

 

http://img46.imageshack.us/img46/8655/79766666.jpg

 

Następnie trzeba poodginać kombinerkami, czy czym kto chce, druciki trzymające stelaż obicia do siedziska. Ja odpiąłem tylko te zaznaczone na fotce:

 

http://img405.imageshack.us/img405/5318/60403309.jpg

 

http://img21.imageshack.us/img21/7748/46634891.jpg

 

http://img140.imageshack.us/img140/6803/56946781.jpg

 

Teraz odpinamy wtyczkę maty...

 

http://img546.imageshack.us/img546/6826/49124459.jpg

 

... i wyjmujemy matę. Jest ona przyklejona do pianki siedziska, trzeba delikatnie podważać i pójdzie. Tutaj mata na wierzchu:

 

http://img228.imageshack.us/img228/4074/27549786.jpg

 

Ja oddzieliłem materiał ochronny i zaprasowałem przez tkaninę żelazkiem ustawionym na maxa:

 

http://img849.imageshack.us/img849/5795/70143335.jpg

 

Następnie przykleiłem super glutem :8) tkaninę na swoje miejsce (oraz częściowo również do blatu biurka :duh: ) i z powrotem do auta:

 

http://img694.imageshack.us/img694/9229/71402721.jpg

 

Teraz wsuwamy matę na miejsce, przyklejamy klejem wykorzystując stare odciśnięte ślady pozostawione przez matę na gąbce i składamy całość, że się tak wyrażę, do kupy :wink: (mój fotel po złożeniu wykazywał niejakie perturbacje, które zniknęły po zaparkowaniu na nim mojej szanownej :norty: ):

 

http://img535.imageshack.us/img535/8867/97126402.jpg

 

Po zamontowaniu fotela w aucie włączyłem zapłon i usiadłem na fotelu pasażera. I powiem szczerze, że każdemu życzę takiego banana na gębie po dobrze spełnionym obowiązku obywatelskim :lol: Wytarzałem się na wszystkie strony, a mata działa :cool2:

 

Oczywiście można się nie bawić w takie zabiegi, skoro są metody na eliminację maty, tym bardziej, że dopiero od teraz będę testował, jak długo mata wytrzyma po tej operacji. Niemniej jeśli bez ponoszenia nakładów finansowych mogłem naprawić coś w aucie, doprowadzając to do stanu oryginalnego, to ja zawsze jestem ZA :cool2:

Edytowane przez zielo
Opublikowano
Pierwsze najważniejsze dni eksploatacji mam za sobą i mata działa perfekcyjnie. Wniosek, że nie jest to operacja na 2-3 dni (aby do sprzedaży auta :wink:), tylko jest nadzieja na dłużej. Będę informował o wszelkich zmianach.
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
można jakiś raporcik na temat jak sprawuje się mata? :D Planuje przez okres świąt zabrać się za wyjęcie podłogi z samochodu żeby wyprać i porządnie wysuszyć po zimie to i przy okazji wyprasuje swoją mate bo już mnie szlag jasny trafia jak patrze na tą czerwoną kontrolke :D Oczywiście wszystko to, jeśli pogoda pozwoli :D
Opublikowano
Proszę bardzo, od naprawy fotel był zajmowany ok. 20 razy i jak dotąd nie wykazuje usterek. Mata działa, tapicerka się nie odkształca. Tyle wiem na chwilę obecną.
Opublikowano

Nie, problem jest z przerwanymi ścieżkami maty, tkanina ma tylko za zadanie oddzielenie maty od obicia (żeby pasażer nie czuł sztywnawej maty wiadomo jaką częścią ciała :wink: ) Przerwy w ścieżkach są mikroskopijne i nie widać ich gołym okiem. Ale są i powodują nieprawidłowe rezystancje w stosunku do oczekiwanych przez kompa.

 

Ale to wszystko chyba jasno wynika z mojej isntrukcji :?:

Opublikowano

Próbował ktoś wyciągać tę matę z fotela z podgrzewaniem? Zastanawia mnie która mata będzie na wierzchu, czy ta od podgrzewania, czy od airgbaga. Ta od airbag jest przyklejona do siedzenia, więc jak na tym będzie jeszcze od podgrzewania to pewnie tez jest jakoś przytwierdzona - przyklejona do siedzenia. Czy jest jakiś problem z ich oddzieleniem?

 

A jak wygląda sprawa z fotelem kubełkowym? Rozbierał ktoś? Wystarczy tam zdjąć tylko środkową część obicia siedziska, bez tych bocznych?

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Wyciągałem ostatnio tą matę z siedzenia z podgrzewaniem. Mata grzejąca jest przytwierdzona do poszycia fotela a pod nią jest mata zajętości. Obie nie są ze sobą złączone więc demontuje się tak samo jak w fotelu bez podgrzewania.

 

U mię jeszcze te "zszywki" trzymające poszycie były zrobione z opasek elektrycznych (tak zwanych trytek) więc je przeciąłem obcinaczkami a przy montażu zastosowałem nowe

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano
witam mam pytanie jaki efekt naprawy maty mam pytanie skąd wiadomo która mata jak jest jedna żarówka sygnalizacji i czy podczas prasowania folii nie uszkod\zimy ścierzek bardziej pozdrawiam :?:
BAYERISCHE MOTOREN WERKE
Opublikowano
NIe, żebym zrozumiał, bez interpunkcji jest ciężko. Ale mata jest tylko jedna, a gwarancji na popsucie ścieżek oczywiście nie ma. Z głową, delikatnie i bez pośpiechu i będzie ok. U mnie do tej pory działa.
  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Witam,

Troszke odkopie temat ale nie bede zakladal nowego.

Pytanie moje mi sie swieci poducha caly czas nie zapala sie jak ktos usiadzie czy to moze byc rowniez wina maty :?:

Dodam ze jak kupilem auto to bylo wszystko ok pozniej gasla dopiero po 2 minutach a teraz razi mnie oczy caly czas :mad2:

Opublikowano

witam

 

Rowniez chciałbym odświeżyć temat dotyczacy kontrolki maty.

U mnie problem wyglada następująco:

kontrolka raz gasnie raz sie zapala czesto w czasie jazdy, czyli komputer bada i odrzuca czy cos takiego.

Co moge zrobić w tej sprawie? czy to mogą być te mikropęknięcia i jak sprawdzić któa to pasażera czy kierowcy

 

Pozdrawiam, dkpl

  • 2 miesiące temu...
  • Moderatorzy
Opublikowano

Koledzy jak sprawdzic czy mata dobrze pokazuje zajetosc ? Slyszalem ze mata nie wskazuje tego obecny/nieobecny tylko mata przekazuje tez wagę osoby siedzącej. Czy ktoś to może potwierdzic ?

 

Czytalem ze pomiar wagi robil Roger-Nysa.

Czy taką weryfikacje zajętości mozna sprawdzic w Inpie ?

Dzis wykasowalem błąd (kontrolka swiecila sie caly czas) ... i nic nie pokazuje. Dlatego się zastanawiam czy to byl jednorazowy błąd czy on "wroci" ?

Dzieki za pomoc

 

Włodi

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Hej

 

Właśnie robię sportsitz i jest dużo trudniej, bo trzeba atakować od tyłu fotela ściągając stamtąd tapicerkę, a nie od przodu jak w fotelu standardowym. Może wrzucę później kilka fotek, a na pewno dam znać, czy prasowanie pomogło ;)

 

Pozdrawiam

Przeczytaj moje artykuły:

Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36

http://img40.imageshack.us/img40/1371/renoma.jpg

http://images.spritmonitor.de/310241.png

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

zielo, naprawione zgodnie z Twoją instrukcją. Przedpołudnie przy piwie z bratem, żona przy żelazku i problem rozwiązany!

 

Bardzo dzięki za instrukcję!

 

Pozdrawiam,

 

Piotr

http://i983.photobucket.com/albums/ae312/piskozub/DSC_0947c.jpg
Opublikowano

Yo

 

U mojego Fathera sportsitz funguje bardzo dobrze, ostatnio zrobiłem też w standardowym fotelu w 318i kuzyna - bez przeszkód.

Patent jak najbardziej działający!

 

Pozdrawiam

Przeczytaj moje artykuły:

Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36

http://img40.imageshack.us/img40/1371/renoma.jpg

http://images.spritmonitor.de/310241.png

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
Hej

 

Właśnie robię sportsitz i jest dużo trudniej, bo trzeba atakować od tyłu fotela ściągając stamtąd tapicerkę, a nie od przodu jak w fotelu standardowym. Może wrzucę później kilka fotek, a na pewno dam znać, czy prasowanie pomogło ;)

 

Pozdrawiam

 

Kolego Mattiss czy możesz proszę podać trochę konkretów jak dobrać się do tych sportowych siedzeń? Może jakieś zdjęcia masz?

 

Druga sprawa, czy można bezpiecznie odłączyć od tej puszki od spodu napinacze pasów czy trzeba np wcześniej odłączyć akumulatror?

Pozdrawiam,

Piotrek

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Witam

 

Mata w każdym aucie będzie podobna. Samo rozbieranie fotela może przebiegać trochę inaczej, ale myślący człowiek sobie poradzi.

 

Kolego Mattiss czy możesz proszę podać trochę konkretów jak dobrać się do tych sportowych siedzeń? Może jakieś zdjęcia masz?

Druga sprawa, czy można bezpiecznie odłączyć od tej puszki od spodu napinacze pasów czy trzeba np wcześniej odłączyć akumulatror?

 

Mam zdjęcia, ale fatalnej jakości. W sportsitz'ach trzeba ściągać tapicerkę od tyłu siedziska, nie od przodu. Dostęp od przodu jest niemożliwy z uwagi na regulowane podparcie pod uda. Wyciągnij fotel i zobaczysz na spokojnie. Co do aku, to nie trzeba go odłączać. Ważne, żeby kluczyka nie było w stacyjce. Fajne w fotelach E46 i nowszych autach jest to, że cała elektryka fotela podpięta jest do jednej wtyczki i nie trzeba rozpinać 3-4 wtyczek, żeby wyszarpnąć fotel ;)

 

Pozdrawiam

Przeczytaj moje artykuły:

Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36

http://img40.imageshack.us/img40/1371/renoma.jpg

http://images.spritmonitor.de/310241.png

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.