Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Członkowie klubu
Opublikowano
Właśnie przy pomocy kolegi prmax przekodowaliśmy moje radio Pro z Stereo na Hi-Fi .

W końcu dźwięki są zrównoważone a nie jeden wielki mix sopranu i basu który miałem zamiast w subach to szło na midy w drzwiach ,tragedii nie było ale wiedziałem że nie gra jak powinno .

 

 

Wielkie dzięki Przemek - POLECAM kolegę

 

Cieszę się, że jesteś zadowolony i polecam się na przyszłość :cool2:

 

Pozdrawiam i życzę przyjemności ze słuchania muzy w aucie :D

Opublikowano
No dobrze, a czy dałoby się zaprogramować radio PRO w taki sposób, żeby całą moc przeznaczyć na mid i tweetery, szczyptę może na suby pod fotelami a resztą zajęłaby się skrzynka w bagażniku z oddzielnym wzmacniaczem?
  • Członkowie klubu
Opublikowano
No dobrze, a czy dałoby się zaprogramować radio PRO w taki sposób, żeby całą moc przeznaczyć na mid i tweetery, szczyptę może na suby pod fotelami a resztą zajęłaby się skrzynka w bagażniku z oddzielnym wzmacniaczem?

Nie da się... Do podziału i rozdzielenia pasma na poszczególne głośniki służą zwrotnice (aktywne, pasywne) lub procesory dźwięku...

Opublikowano (edytowane)
Dzięki za szybką odpowiedź, a czy przeprogramowanie na HiFi oznacza, że dźwięk będzie mega cichy, przeznaczony do zewnętrznego wzmacniacza? Bo w moim przypadku jest tak, że wymieniłem wszystkie głośniki, dodałem suba i podpiąłem to pod radio Alpine nie-BMW. Jednak z pewnych względów takie rozwiązanie się nie sprawdza. Dlatego chciałbym żeby grało to w miarę czysto pod standardową jednostką BMW Professional. Edytowane przez elomike
  • Członkowie klubu
Opublikowano
Dzięki za szybką odpowiedź, a czy przeprogramowanie na HiFi oznacza, że dźwięk będzie mega cichy, przeznaczony do zewnętrznego wzmacniacza?

 

Tak. Poziom wyjściowy max. 5V...

Opublikowano
czy jest więc jakaś możliwość zaprogramowania radia Professional żeby grało w miarę przyzwoicie na nieco rozbudowanych głośnikach bez zewnętrznego wzmacniacza i skrzynce w bagażniku zasilanej jednokanałowym wzmacniaczem?
  • Członkowie klubu
Opublikowano
czy jest więc jakaś możliwość zaprogramowania radia Professional żeby grało w miarę przyzwoicie na nieco rozbudowanych głośnikach bez zewnętrznego wzmacniacza i skrzynce w bagażniku zasilanej jednokanałowym wzmacniaczem?

 

Są 3 możliwości zakodowania radia professional:

 

1. STEREO - podbite tony wysokie i niskie z uwagi na kiepskie głośniki systemu podstawowego, moc wyjściowa 4 x 25W RMS(high output) niezalecane do dalszego wzmacniania

 

2. HIFI - charakterystyka dźwięku typu "FLAT", wyjście o napięciu max. 5V (low output), idealne do zewnętrznych wzmacniaczy, procesorów dźwięku, niepotrzebny konwerter hi-low

 

3. Logic7 - dźwięk w postaci strumienia cyfrowego, dostarczany do procesora i wzmacniacza L7 przy użyciu światłowodu (połączenie typu MOST)

 

Tak więc odpowiadając na Twoje pytanie - nie ma takiej możliwości...

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Pytanie do Was a szczegolnie do PRMAX. Mam w E92 ze stycznia 2007 tylko biedne audio Professional z Navi. Czy jest mozliwosc zainstalowania tweeterow z Logic 7 z oryginalnymi wtyczkami i czyms na kablu? "Gwizdki" pochodza z serii 7 i sa za 220zl za pare.

 

Jesli tak to czy musze uzyc zwrotnicy? Czy moze jest mozliwosc podpiecia jakos bezposrednio do istniejacego ukladu? (po jednym sredniotonowym w drzwiach i panelu tylnim, suby pod siedzeniem-moze cos na tylnej polce) W bagazniku brak wzmacniacza, tylko modul BT.

 

Tutaj gosc ma podobny samochod i podobny problem http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=727800

Wg sprzedawcy to plug & play, hmmmm...jakos mu nie ufam za bardzo.

 

Czy wogole taki zabieg ma sens bez przeprogramowywania Pro na HiFi?

 

Dzieki z gory za odp.

  • Członkowie klubu
Opublikowano
Pytanie do Was a szczegolnie do PRMAX. Mam w E92 ze stycznia 2007 tylko biedne audio Professional z Navi. Czy jest mozliwosc zainstalowania tweeterow z Logic 7 z oryginalnymi wtyczkami i czyms na kablu? "Gwizdki" pochodza z serii 7 i sa za 220zl za pare.

 

Jesli tak to czy musze uzyc zwrotnicy? Czy moze jest mozliwosc podpiecia jakos bezposrednio do istniejacego ukladu? (po jednym sredniotonowym w drzwiach i panelu tylnim, suby pod siedzeniem-moze cos na tylnej polce) W bagazniku brak wzmacniacza, tylko modul BT.

 

Czy wogole taki zabieg ma sens bez przeprogramowywania Pro na HiFi?

 

Dzieki z gory za odp.

 

Technicznie jest to możliwe. Oryginalne tweetery L7 mają kondensator "na kablu". Co prawda nienajlepszej jakości ale można go potraktować jako słabe zastępstwo zwrotnicy...

 

Zwróć uwagę także na impedancję. W zależności od rocznika auta różnie były łączone głośniki. Pamiętaj aby całkowita impedancja układu na kanał nie była niższa od 2 Ohm'ów...

 

Wiele osób dokłada tweetery o niskiej impedancji i dziwią się że po pewnym czasie końcówka mocy ulega usmażeniu lub dźwięk przerywa...

 

Kodowanie na HIFI ma sens w przypadku podłączenia dodatkowe wzmacniacza…

 

Pamiętaj także że tweetery L7 są dość "jadowite" :D i bez wymiany także wooferów w drzwiach efekt może być gorszy niż bez tweeterów...

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Dzieki za szybka i rzeczowa odpowiedz PRMAX! Nigdzie nie moglem znalesc tego. Posciagalem rozne schematy, ale ciagle nie dawalo mi to pewnosci.

 

Jednak odnosnie tego co napisales troche zglupialem "Pamiętaj także że tweetery L7 są dość "jadowite" :D i bez wymiany także wooferów w drzwiach efekt może być gorszy niż bez tweeterów..."

 

Myslalem , ze w drzwiach mam tylko srednio-tonowe a woofery pod siedzeniami. Czy montuja w drzwiach mid-bassy?

 

Znalazlem na allegro tweetery od E65/66 (2001-2008) Te powinny chyba sie nadac?

 

Tutaj jednak http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=274325 znalazlem przyklad zamiany tych z Logic 7 na silk dome tweeter, 45 Watts RMS, 91 db sensitivity, 4-ohm (post od 'norcal330' na stronie)

 

Moglbym nawet pomyslec o nich skoro gosc twierdzi, ze sa nawet lepsze niz tweetery Logic 7 - problem w tym, ze nie wiem jakiej mocy kondensator musialbym przylutowac pomiedzy srednimi i wysokimi glosnikami.

 

PRMAX, wiesz moze cos dokladniej w tym temacie lub jakiej wartosci kondensator powinienem uzyc montujac te "silk dome"

 

Tu za smieszne niecale £4! http://www.bestofferbuy.com/Pair-of-36-x-18MM-40-Watt-Silk-Dome-Car-Tweeters-Replacement-Speakers-p-33855.html?currency=GBP&utm_source=gbase&utm_medium=cse&utm_campaign=gbase_uk

 

Aaaaaaah i najwazniejsze. Czy jak bede mial "wysokie" z oryginalnym kabelkiem, to jest sie gdzie wpiac przy istniejacym zestawie? Zostawili jakas furtke do tego? Czy moze czeka mnie mala kombinacja z podlaczeniem w drzwiach?

  • 2 tygodnie później...
  • Członkowie klubu
Opublikowano

@RAV1975

 

Ujmijmy to tak:

 

1. W okolicach lusterek bocznych zainstalowane są głośniki wysokotonowe (tweeters)

2. W boczkach drzwi, średniotonowe (midrange)

3. Pod fotelami niskotonowe (woofers)

 

W zależności od wersji wyposażenia auta możesz nie mieć głośników wysokotonowych lub tylko 1 głośnik niskotonowy…

 

Dla mnie zestaw Logic7 nie gra specjalnie rewelacyjnie ale zauważalnie lepiej niż np. zwykłe stereo.

 

Samo doposażenie w Logic7 (mam na myśli pełen zestaw) jest oczywiście możliwe ale wg. mnie nieproporcjonalnie drogie do uzyskanego efektu. Lepiej zagra zestaw oparty o procesor dźwięku np. Alpine PXE-H650 lub H800 plus wzmacniacze z podstawowej serii MRP czy PMX…

 

Co do „silk dome tweeter”… (mam na myśli materiał z którego wykonana jest membrana a nie link do sklepu)… Ten rodzaj głośnika zagra lepiej, mniej jadowicie porównując do L7, ponieważ jest to kopułka jedwabna a membrana Logic7 wykonana jest z aluminium stąd jej jadowitość…

 

Odnośnie podłączenia tweetera do midrange… poniżej masz fotkę z ostatniego montażu oryginalnych głośników L7 z zaznaczonym gniazdem do podłączenia głośnika wysokotonowego…

 

http://i46.tinypic.com/atkmjd.jpg

 

Najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie zastosowanie kondensatora foliowego np. JANTZEN AUDIO z serii SUPERIOR Z-cap o pojemności 3,3 uF ale lepsza na pewno będzie zwrotnica 2 drożna. Wtedy podzielisz pasmo pomiędzy średniotonowy głośnik a tweeter…

 

Jeśli chodzi o wybór tweeterów, poszukiwał bym raczej coś spod znaku, Focal, DLS, Morel…

 

I uważaj na podrabiane tweetery z Allegro... sprzedający piszą że są OEM oryginalne a tym czasem jest to chińska, marnej jakości podróbka... Sprzedają je w cenie ok. 25 pln za parę...

 

Powodzenia :cool2:

Opublikowano

prmax -widzę, że jesteś "młodzieńcem" obeznanym w temacie, więc pozwolę sobie zadać Ci pytanie. Mam u siebie w e91 LCI zwykłe stereo - subki pod fotelami, po jednym głośniku w drzwiach P+T i to tyle :wink:

Na niektórych kawałkach gra to przyzwoicie (o ile można to tak nazwać - słaby bas, zero sopranu, itp, ale jeszcze uciąga), na większości nie za bardzo :cry2:

Jaki Ty od siebie polecił byś niskobudżetowy (o ile można tak to nazwać) zestaw do poprawy audio:

1. Alpine, który można dostać w ASO

2. X-ION + jakiś wzmacniacz do kompletu

3. L7 i tu pytanie - czy podejdzie do e91 LCI zestaw od e65 (których jest najwięcej na allegro)?

4. inna opcja

 

Z góry podziękował

KOval

Opublikowano

hehe z racji, że siedziałem swego czasu głęboko w CAR AUDIO na poziomie ogólno polskim i międzynarodowym, w jakości dzwięku i byłem 3 lata ogólnopolskim sędzią, to generalnie jak to poczytałem ciut to pojęcia macie nie zawiele w tej materii :). Ale co komu potrzeba jak ma plumkać to takie zabawy ok, ale jak ma GRAĆ to nie ta bajka kompletnie :). Już nie tyle chodzi o sprzęt, co o montaż poprawne założenia, odpowiednie cięcia miedzy głośnikami bo wsadzenie jakiegoś KONDZIA albo jakieś Zwrotnicy 2 drożnej to generalnie kazdy głośnik mimo że ma tyle samo ohm zagra na takim kondziu inaczej jak i inaczej zagra na tej samej zwrotnicy, jak i inaczej zagra w innym aucie, jak i inaczej zagra w zależności gdzie i jak go się zamontuje :). Niby coś się robi coś podłącza ale to takie błądzenie po omacku na zasadzie nic się nie spali i grać będzie ale co to BĘDZIE to już oddzielny temat :). W tematy typu podziały korekcje czasowe, scena w aucie itp nie będę się zagłębiał :)

 

PS. nie miałem zamiaru nikogo urażać stwierdzam fakt jak jest :)

 

 

PS2. PXE-H650 to takie gówno że nie warto nawet o tym myśleć a co dopiero to kupować, jak ktoś chce konkretną zabawę to H800 + sterownik do regulacji + warsztat co wywali optyka z naszego radia, + z procka wyjście na normalne wzmacniacze :), tak naprawdę to co jest dedykowane do bmw jest kompletnie nie warte tych pieniedzy ani nie robi szału, choć nie powiem E90 z radiem profesional jak na audio fabryczne jest to naprawdę przyzwoite granie.

 

 

 

pzdr. Łukasz

Opublikowano

wyspiarz - myślę, że większości tu obecnych zależy na "poprawie" dźwięku. Cieszy fakt, że zjadłeś zęby na CAR AUDIO i jesteś w stanie sensownie coś doradzić, ale my tu, zwykli "kowalscy" jak widzisz w większości gotowymi półśrodkami staramy się coś zmienić :D

Stąd pytania o gotowe zestawy, które są dostępne na rynku.

Opublikowano (edytowane)

W teorii jak i praktyce coś takiego jak gotowy zestaw nie istnieje, użyję analogii do chipów, niby są gotowce ale każdy wie że są o kant tyłka rozbić i trzeba dłubać program pod każde auto indywidualnie. Tu jest dokładnie tak samo :), możesz wsadzić jakiś fabryczny zestaw morela, focala, dlsa czy czego tam chcesz grać będzie tak jak auto po "gotowym" chipie będzie jeździć ale jak będzie grać i jak będzie jeździć to 2 oddzielne sprawy :).

 

 

Doradzać mogę jak najbardziej tylko tutaj jest 20 nie wiadomych i 20 problemów do rozpatrzenia i bez sprawdzenia testów odsłuchów NIE DA się po prostu powiedzieć kup to i to podłącz tu i tu zamontuj TAK i TAK, mogę powiedzieć co jak zrobić mniej więcej przystosować, na co zwracać uwagę itp, ale żeby to zagrało to przez forum jest to a wykonalne po prostu :)

 

 

zgłębienie tematu jest naprawdę ciężkie, ludzie potrafili słupki pod tweetery przerabiać kilkukrotnie po każ∂ej przeróbce testy co i jak wychodzi itp.

 

 

Chyba że komuś zależy żeby bylo 2x wiecej basu sopranu itp i ma generalnie gdzieś czy gra to chociaż w miarę poprawnie a za poprawę rozumie ilość, za jakość mocne uderzenie :)

 

 

 

proponuję przejrzeć chociaż by część tych fotek

 

http://www.google.pl/search?hl=pl&q=tweetery+car+audio&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&biw=1439&bih=707&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=oVthUL3gBMTh4QSclYDIDQ#um=1&hl=pl&tbm=isch&sa=1&q=car+audio+s%C5%82upki&oq=car+audio+s%C5%82upki&gs_l=img.12...0.0.2.69665.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0...0.0...1c.ZLO_9hVk1-0&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=e406b3e824daa490&biw=1439&bih=707

 

 

Drzwi przygotowanie

 

http://imageshack.us/photo/my-images/7/p7130647.jpg/

 

http://imageshack.us/photo/my-images/19/25042009040.jpg/

 

http://g38.picoodle.com/ltd/img38/6/4/24/ziutsane/f_113f4qjnsjpm_6a07e23.jpg

 

http://www.audiocar.pl/extras/galeria/fabia-1/fotka01.JPG

 

pzdr. Łukasz

Edytowane przez wyspiarz.wolin
  • Członkowie klubu
Opublikowano

Ja dodam od siebie, że rozmawiamy tu o rozwiązaniach budżetowych a nie high-end...

PXA-H650 jest teraz w bdb. cenie. Nowe są po 500 pln więc jest to jakieś rozwiązanie. Inna sprawa, że jest dość ubogi w ustawienia i ciężki w kalibracji ale do klasy budżet pasuje jak najbardziej a i efekty zadowolą większą część użytkowników…

Opublikowano (edytowane)

moze i H650 jest w bdb cenie niestety, jest to tak beznadziejne urządzenie, że nie dał bym za nie 50zł bo szkoda moich nerwów na to co to oferuje, kalibracja to i tak kpina i nie należy tego robić a ustawiać wsio samemu, ale tak czy siak przeciętne starsze uzywane radio z korekcjami i prockiem BIJE to cudo tak o naprawde NIE JEST TO WARTE żadnych pieniędzy i nerwów z tym związanych, 2x miałem to w rękach siedziałem z jednym znajomkiem poł dnia i grać to nie chciało, dzwoniłem do kolegi co ma firme CAR audio czy się nie bawił tym mówi ze po godzinie mało tego wyrzynarką nie rozjechał ( gość wielokrotny mistrz polski w starszej najtrudniejszej kategori jaka była kiedys mianowicie zwała się pure pasive, jak i 2 krotny mistrz europy w tej że kategorii no chłopak wie co robi :) ). Jest to za przeproszeniem TAKIE GÓWNO, że naprawdę za darmo bym tego do auta nie wsadził. W ogołe sama ida puszczania sygnału po tzn "wysokich" to jak samo postrzał w kolano...

 

nie pamiętam bo było to dawno ale z tego co kojaże brak tam w ogóle jakiegoś nastawy żeby woofer uciąć ( zakresy ) z oby stron co jest wręcz absurdem .... oczywiście mowa tutaj o zestawie only front. Idąc dalej SAMA idea front + rear w poprawności grania mija się już za bardzo z celem dalszej zabawy :). Tak wiem zaraz będzie zdanie A CO będą słuchać ci z tyłu :), no więc z założenia muzyka nie jest nagrana w kwadrofoni która istniała krótko kiedyś a w STEREO ( ewentualnie kombinacje pod kina domowe ale to mało ), jest to czyste stereo w aucie jest 2xstereo co daje 2 obrazy na scenie w skrócie burdel :). To co ma grać robi głośnik L + P ( np woofer w drzwiach + tweeter w słupku jest tutaj powiedzmy kolumną/głośnikiem ) w aucie dodaje się na uzupełnienie subwoofer bo najniższych rejestrów wooferki z drzwi nie są w stanei przenieść. I tyle :), jak idziecie na koncerty to głośniki macie na scenie przed sceną a nie Dolby digital 5.1 7.1 itp :).

 

Podsumowując w bardzo dużym skrócie, to:

 

1. Poprawny montaż

2. poprawne ZAŁOŻENIE co i jak ma grać

3. strojenie.

 

Rozumiem, że mówimy tu o budżecie niskim w granicach 1000zł, ALE lepiej kupić w tej cenie zestaw SAMYCH głosników + mat tłumiących jak i poprawnie go zamontować, mam tu na myśli tańszy używany zestaw np z allegro, niż za 1000zł kupić głosniki i wsadzić je w fabryczne miejsca.

 

 

pzdr. Łukasz

Edytowane przez wyspiarz.wolin
  • Członkowie klubu
Opublikowano

H650 wymaga cierpliwości :cool2: Można skorzaystać także z wejścia liniowego nie koniecznie z high-input...

Bawiłem się tym procesorem i faktycznie po kalibracji bez dodtakowych korekt brzmi jak "puste pudło"... ale odrobiona zabawy i efekt zadawalający dla przeciętnego zjadacza chleba :cool2:

Opublikowano (edytowane)

nie chodzi tu o cierpliwość uwierz mi tam nie ma NARZĘDZI do zrobienia z tego czegokolwiek co ma jakikolwiek sens, lepiej jest jak go nie ma :) mniej nerwów :)

 

 

W tym wypadku z nowych rzeczy ZDECYDOWANIE H800 tam z tego co rozmawiałem z innym znajomym jest część zastosowan z F1. tylko tutaj tak czy siak trzeba dodać sterownik do regulacji chociażby volume itp + zakład co wypuści optyka z radia.

 

z Wcześniejszej zabawy to H701 + sterownik + optyk z radia gra to bardzo dobrze, narzędzia masz do wszystkiego CO CHCESZ i robisz JAK chcesz i to GRA :)

 

 

650 przy starszej 701 albo noweszej H800 to jak byś porównał ALFE romeo do E90, alfa niby ładna ale szkoda nerwów.

 

pzdr. Łukasz

Edytowane przez wyspiarz.wolin
Opublikowano
Mi chodziło o to, że nie chcę ładować masy pieniędzy w CarAudio, bo nie mam takiej potrzeby. Te tzw. gotowce służyć czemuś mają i jednak dają jakiś efekt - na pewno poprawę w stosunku do zestawu stereo :D
Opublikowano (edytowane)

uwierz mi, że nic lepszego nie ma od dobrego zestawu stereo, z prostej przyczyny gdyż 99% muzyki jest nagrana w STEREO :).

 

 

co do H650 on nic nie poprawia wręcz szkodzi uwierz :), lepiej przeznacz tą kasę przeznacz na maty i ogarnij w miarę porządnie montaż.

 

 

powiedz założył byś do siebie do auta jakieś np niskobudżetowe lusterka ALA carbon czy coś takiego, bo coś tam poprawią, pewnie nie bo to tandeta i tylko bedzie gorzej, tutaj tak samo ...

 

 

pzdr. Łukasz

Edytowane przez wyspiarz.wolin
Opublikowano

No to teraz powiedz mi proszę, co mam traktować za dobry zestaw stereo. Ja nie potrzebuję cudów, a jedynie wyeksponować w jakiś sposób niskie tony i dodać sopran, którego w zestawie bez tweeterów ewidentnie brakuje :wink:

Dlatego pytałem o gotowce, typu ALPINE, czy Hornhagen z Wrocławia.

Opublikowano

A jest SZANSA, że pod woofery zrobisz powiedzmy poprawny montaż , wytłumisz drzwi jak i chociaż, przerobisz trójkąty pod tweeterki ??, aha no i jaki budżet.

 

choć to co siedzi w drzwiach to nie spodziewaj się rewelacji :), podobnie jak z takiego umieszczenia subików.

 

 

Najlepiej było by przerobić Tapicerki pod panele pod wooferki 16cm sle to odpada ci kieszeń, w sumie jak ja oglądałem E90 drzwi to można na dole zrobić komory pod jakieś konkretne bdb woofery ale to już rzeźba na grubszą kasę jak i sprzęt też nie za 500 :).

 

 

Skup się tylko na 1 zdaniu :)

 

 

pzdr.Łukasz

Opublikowano
Najtańszy zestaw gotowca kosztuje z montażem około 2000zł - chyba ALPINE, więc mało nie jest, jak na czysto amatorskie poprawienie dźwięku. Zaleta tegoż ustrojstwa taka, że wszystko praktycznie P&P :wink:
Opublikowano

w przypadku CAR audio akurat to, że coś jest Plug and play pod fabryczną instalację to nie jest akurat PLUS i nie ma co się cieszyć tak naprawdę :D

 

jakie są tam głosniki w drzwiach 13mm ??

 

 

jak tak to zdecydowanie http://www.mse.pl/car-audio/595-morel-dotech-mkii-5.html, resztę kasy zainwestuj w MONTAŻ.

 

PS. Trochę historii i faktów.

 

Alpine to może robić co najwyżej radia i to nie wszystkie kilka modeli jest spoko jak i stare bardzo stare konstrukcje, parę procków bo głośniki oprócz serii F1 której już nie ma to nie ma nic wartego uwagi i nawet do serii F1 głośniki robił na ich zlecenie scan speak :), ja mam np NOWE radio alpine 7939 które ma podświetlenie AMBER które jest identyko jak w bmkach :) fakt do E90 designem nie koniecznie pasi ale w E46 ładnie wygląda to radio :), ale radio jest wręcz genialne proste a i ma fabrycznego optyka jak i aineta do sterowania procem :). Mimo że radio jest z 96roku :). Zrobili też PARĘ normalnych fajnych wzmacniaczy :). Np stary alpine 3558 albo nowy ten z F1 ale to już lekko zaporowe kwoty jak i dostępność mała :)

 

 

 

 

pzdr. Łukasz

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.