Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

A co zalać do M10 :shock:

 

Obecnie jeżdżę na Magnatecu półsyntetyku i chodzi bardo dobrze, zrobiłem jakieś 7tys. km i nie zeszło właściwie nic oleju :lol:

 

Czy pokusił się już ktoś o zalanie M10 pełnym syntetykiem ??

Czy będę pierwszy ??

BMW E30 316i 1.8 M10B18 coupe

BMW E30 318i M40 coupe

BMW E34 525td touring

  • 1 rok później...
  • Odpowiedzi 106
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano
Zalanie silnika M30 olejem 15W w niczym nie pomoże jeżeli rozchodzi się o głośność pracy. Jest to olej mineralny co sprawi, że będzie się bardziej spalał a co za tym idzie utworzy on specyficzny nalot osadzający się na elementach wewnątrz skrzyni korbowej i głowicy.

Olej półsyntetyczny to max w gęstości jaki powinieneś stosować i ma on właściwości płuczące.

Mobila nie polecam, gdyż stał się bardziej popularny niż zwykły lotos i przyciąga wielu oszustów. Po za tym rozlewany jest w Polsce a z tego powodu traci na reputacji.

Moge Ci polecić Petro Canada Duron, gdyż jak pisałem już sam na nim jeżdżę (M50 2,5l) i wyciszyła mi się hydraulika zaworowa jak i również nie tylko mnie a jest znacznie tańszy od mobila i innych tam markowych oleji.

 

Witam,

Zalalem silnik olejem supreme 10w40. Czuje sie zawiedziony bo obecnie jest lato a pare sekund po uruchomieniu silnika slychac klekotanie. Czy mozesz mi powiedziec czy to normalne? Moze powinienem kupic duron xl a nie supreme. Czy supreme nie jest przypadkiem mineralny? Na poprzednim oleju mobil 10w40 nie slyszalem klekotania w lecie w czasie uruchamiania silnika. Mam M50 B20 z Vanosem. Powinienem zmienić natychmiast na Durona?

Proszę cię o opinię.

Andrzej
  • 10 miesięcy temu...
Opublikowano

witam

 

przeczytalem temat; ale pomyslalem ze moze cos konkretnie poradzicie

 

kupilem e36 rocznik 1991 z oryg przebiegem 260 tys

koles od ktorego kupilem mowil ze lal do niego mineralke 15w40

co sadzicie

powinienem tez m0u taki zalac(jesli tak to jakiej fir,y najlepiej) czy lepiej pol syntetyk

a jesli pol to jaki

pozdrawiam

Opublikowano

O rany!!! Chłopie!!! Co masz napisane pod nickiem "zanim zapytasz - poszukaj" było to juz tyle razy wałkowane na forum. Nikt Ci nie da jednoznaczej odpowiedzi. Wszystko zalezy od stanu silnika. Do BMW zalecane są wyłacznie oleje syntetyczne w ostatecznosci półsyntetyczne. Skoro koles wlał tam mineralny to był albo debilem albo chciał przed sprzedaża uciszyc wszystkie problemy ponieważ silnik jest juz w opłakanym stanie. - To tylko jedna z koncepcji.

Być moze robił to z oszczednosci :mad2:

Na pewno nie zalewaj full syntetykiem! Ma on duze własności płuczace i po mineralnym moze wypłukac osady ktore uszczelniaja silnik. Mozesz spróbować półsytetycznego oleju np Valvoline MaxLife - bardzo dobry olej.

Genaralnie to Ty wiesz jak Ci silnik chodzi. Niektórzy na tym forum przechodzili wprost z mineralnego na full syntetyk i nic sie nie dzialo.

Niestety pokutuje wciąż błedne przekonanie ze do powiedzmy przebiegu 100 tys leje sie synetetyk, później do powiedzmy 200 tys km półsytetyk a powyzej to juz tylko mineralne.

Jeżeli silnik chodzi prawidłowo i nic sie nie dzieje to tylko syntetyczny lub jak mówiłem pólsytetyczny- a jak zaczyna sie cos dziac to remont i dalej syntetyk.

Sprzedam felgi aluminiowe 15"
  • 2 lata później...
Opublikowano

Ja jeżdżę na castrolu 10W60 i jest cacy(kupuje go w Niemczech). A poniżej tekst zapożyczony z autowiedza.republika.pl który może się przydać.

 

1. Wytwarzanie oleju silnikowego

1.1. Komponenty oleju:

- olej bazowy,

- dodatki uszlachetniające.

1.2. Zródła oleju bazowego;

- olej mineralny, pochodzący z przeróbki ropy naftowej,

- olej syntetyczny, otrzymywany metodą syntezy chemicznej.

1.3. Rodzaje dodatków uszlachetniających:

- zestaw dodatków poprawiających własności oleju, jak np. odporność na niską

i wysoką temperaturę,

- zestaw dodatków poprawiających własności smarujące, myjące i itp.,

- zestaw dodatków chroniące olej przed utratą własności użytkowych w warunkach

eksploatacyjnych, tj. antyutleniacze (w celu spowolnienia procesu starzenia się oleju),

dodatki antykorozyjne itp.

 

2. Zadania oleju silnikowego

Podstawowym zadaniem oleju silnikowego jest smarowanie ruchomych części silnika w

celu zmniejszenia tarcia i zużycia silnika. Ponadto spełnia on również inne zadania, tj.:

- wspomaga chłodzenie silnika,

- doszczelnia komorę spalania,

- zmywa osad i produkty spalania,

- chroni silnik przed korozją,

- tłumi drgania.

 

3. Podstawowe własności oleju silnikowego

3.1. Lepkość oleju jako miara tarcia wewnętrznego oleju.

3.2. Wskaźnik lepkości, informujący jak zmienia się lepkość oleju wraz ze zmianą

temperatury.

3.3. Graniczna temperatura pompowalności tzn. temperatura przy której olej przestaje być

pompowany przez pompę (np. -15C),

3.4. Temperatura zapłonu (200 - 250C),

3.5. Odporność na pienienie, tzn. własność nie dopuszczająca do powstawania piany,

która mogłaby spowodować zatrzymanie przepływu oleju w kanałach olejowych

silnika.

 

4. Klasyfikacja i oznaczanie olejów silnikowych

Klasyfikacja i oznaczenia olejów silnikowych pozwalają prawidłowo dobrać olej do silnika

spalinowego.

Pełna klasyfikacja olejów przewiduje podział olejów silnikowych według ich lepkości

(klasyfikacja lepkościowa), według własności użytkowych (klasyfikacja jakościowa) oraz

uzupełniająca klasyfikacja uwzględniająca oszczędności w zużyciu przez silnik paliwa

(klasyfikacja energooszczędna).

Klasyfikacje olejów dokonuje się według odpowiednich norm. Przykładowo klasyfikacja

lepkościowa oparta jest o normę SAE (opracowaną przez Society of Automotive

Engineers tzn. Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych). Natomiast

klasyfikacja jakościowa może być wg API - klasyfikacja amerykańska lub wg ACEA

-klasyfikacja europejska.

4.1. Klasyfikacja lepkościowa

Norma SAE dzieli oleje silnikowe na 11 klas:

- Sześć klas zimowych (oznaczonych dodatkowo literą W z ang. Winter - zima): 0W, 5W,

10W, 15W, 20W, 25W (Im niższa liczba przed literą W, tym olej może być stosowany w

niższych temperaturach otoczenia. Przykładowo olej w klasie 10W może być

eksploatowany w temperaturze otoczenia -30C).

- Pięć klas letnich : 20, 30, 40, 50, 60 (przykładowo olej klasy SAE 40 może pracować w

warunkach klimatycznych do 40C).

W dużym uproszczeniu, na podstawie symbolu klasy lepkościowej można zorientować się

czy ma się do czynienia z olejem gęściejszym (o większym tarciu wewnętrznym), czy

rzadszym.

Olej oznakowany podwójnie np. SAE 15W/40, to tzw. olej wielosezonowy. Oznacza to że

- ma cechy oleju zimowego, tzn. jest na tyle płynny w niskich temperaturach, iż umożliwia

rozruch zimnego silnika, a w chwilę potem możliwe jest rozprowadzenie go do

wszystkich punktów smarowania,

- i ma cechy oleju letniego, tzn. jest wystarczająco lepki w wysokich temperaturach, aby

nie spływał z gorących powierzchni części silnika, lecz tworzył na nich warstewkę (tzw.

"filmu olejowego" ) zabezpieczającą przed bezpośrednim kontaktem metal-metal.

Uwaga: Z uwagi na warunki klimatyczne oraz eksploatowane silniki w Polsce,

najkorzystniejszą klasą jakościową olejów silnikowych jest klasa SAE 15W/40.

4.2. Klasyfikacja jakościowa

Najbardziej znana jest klasyfikacja jakościowa API (American Petroleum Institut -

Amerykański Instytut Naftowy)

Klasyfikacja jakościowa określa właściwości użytkowe oleju i jego przydatności do

smarowania silników danej klasy. Aby w pełni ocenić właściwości użytkowe oleju nie

wystarczą testy laboratoryjne. Klasyfikacje jakościowe są oparte przede wszystkim na

testach silnikowych. Każda własność oleju jak np. odporność na utlenianie, własności

przeciwkorozyjne itp. jest sprawdzana

na określonych typach silników.

Podstawą klasyfikacji jakościowej jest podział olejów na dwie zasadnicze grupy:

- grupę olejów S przeznaczonych do silników z zapłonem iskrowym (ZI), oznakowanie

symbolami: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ,

- grupę olejów C przeznaczonych do silników z zapłonem samoczynnym (ZS),

oznakowanie symbolami: CA, CB, CC, CD, CE, CF.

Uwagi:

- Olej dobiera się wg instrukcji obsługi pojazdu.

- Im wyższa litera w alfabecie po literze S lub C w grupach oleju tym bardziej

współczesna jest data skonstruowania silnika. Przykładowo olej o symbolu SA i SB

ma zastosowanie do silników z zapłonem ZI skonstruowanych w latach 60-tych XX

wieku, natomiast olej o symbolu SH i SJ stosuje się do silników skonstruowanych po

2000 r.

- Wlanie oleju syntetycznego wyższej klasy (np. SH czy SJ), mającego bardzo dobre

własności myjące, do silnika skonstruowanego w latach 60 lub 70 XX wieku może

spowodować oderwanie nagarów i laków, spadek szczelności, a nawet zatkanie

kanałów olejowych.

- Olej oznakowany symbolami podwójnie, np. SF/CD oznacza olej uniwersalny, który

może być stosowany zarówno do silników z ZI jak i z ZS.

4.3. Klasyfikacja energooszczędna

W 1988 r. API wprowadził uzupełniającą klasyfikację, uwzględniającą oszczędności

w zużyciu paliwa przy zastosowaniu oleju o niskiej lepkości (np. olejów syntetycznych),

dających istotne zmniejszenie oporów wewnętrznych silnika.

Wprowadzono trzy grupy olejów, tzw. Energy Conserving (EC):

EC I - dające oszczędność paliwa co najmniej 1,5%,

EC II - dające oszczędność paliwa co najmniej 2,7%,

EC III - dające oszczędność paliwa co najmniej 3,9%.

Uwaga: Klasyfikacja EC odnosi się do olejów stosowanych w silnikach samochodów

osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3855 kg.

Zatem oznaczenie oleju może mieć następującą postać jeśli chodzi o klasę jakości wg

API (przykładowo): SF/CD/ECII - co oznacza olej uniwersalny dający oszczędności paliwa

co najmniej 2,7%.

 

1. Rodzaje układów smarowania

1.1. Układ mieszankowy (olej dodawany do paliwa), mający zastosowanie w silnikach

dwusuwowych ze względu na zasadę działania (olej w paliwie wędruje tam gdzie

mieszanka paliwowa).

Ilość oleju dodawanego do paliwa wyraża się stosunkiem, np. 1:30 co oznacza, że do 30

litrów paliwa należy wlać 1 litr oleju.

Ilość oleju dolewanego do paliwa określić można za pomocą następującego wzoru:

gdzie: ol - ilość oleju, którą należy wlać do paliwa,

p - ilość paliwa zatankowanego do zbiornika paliwa,

lop - liczba określająca paliwo w stosunku olej : paliwo

(np. dla 1:30 liczba 30)

1.2. Układ obiegowo-ciśnieniowy, w którym olej doprowadzany jest do punktów

smarowania pod ciśnieniem.

Układ ten ma dwie odmiany:

- z mokrą miską olejową (rys. 4.33 str. 55),

- z suchą miską olejową (rys. 4.34 str. 55), zapewniające prawidłowe smarowanie

podczas znacznych przechyłach silnika.

 

2. Konstrukcja podstawowych elementów układu olejenia obiegowo-ciśnieniowego

2.1. Pompy oleju zębate o uzębieniu zewnętrznym i wewnętrznym (rys. 4.35 i 4.36 str. 56).

Tego typu pompy są niezawodne w działaniu, odznaczają się dużą sprawnością i nie są

zbyt czułe na zmianę lepkości oleju ani na jego zanieczyszczenie.

2.2. Filtry oleju

- zgrubnego oczyszczania (siatkowe, szczelinowe itp.),

- dokładnego oczyszczania (powierzchniowo-chłonne przy pomocy papieru lub filcu,

odśrodkowe i magnetyczne).

Na rys. 4.37 str. 57 pokazano filtr oleju przepływowy z zaworem bezpieczeństwa.

 

Uwaga: W układzie chłodzenia obiegowo-ciśnieniowym ważną rolę spełnia wskaźnik

ciśnienia lub lampka kontrolna. Układ taki smaruje prawidłowo, jeżeli w układzie panuje

ciśnienie od 0,2 do 0,5 MPa (lub lampka kontrolna nie świeci).

  • 4 tygodnie później...
  • 3 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.