Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Witam kupilem niedawno BMW e46 330xd 2003 moj problem polega na tym, iz cieknie z reduktora napedu. Jak kupilem auto bylo sucho, teraz po zrobieniu 1500 km reduktor zaczal sie pocic i pojawiaja sie kropelki oleju. Nie ma zadnych stukow, auto jezdzi. Po czym poznac ze reduktor jest do naprawy ??
Opublikowano
Musisz usunąc wyciek i uzupełnić olej. W skrajnym przypadku zagotujesz tarczki sprzęgłowe w reduktorze i nie będzie wcale napędu.
Opublikowano

W tej skrzyni rozdzielczej nie ma chyba żadnych tarczek sprzęgłowych tylko przekładnia planetarna, poprawcie jeśli się mylę.

Z mojego doświadczenia dyskwalifikują ją luzy które pojawiają się na wyjściach na dyfry, w moim przypadku na przedni dyfer. Ja bardzo długo szukałem kogoś kto chciałby się podjąć naprawy tej skrzyni red. ale niestety wszyscy mówili nie. Cena nowej to 7800 więc kupiłem używaną na allegro, na szczęście okazała się być w dobrym stanie.

Zależy jeszcze gdzie się poci?

Występują pierścienie uszczelniające na wejściach wałów do kupienia w aso więc może to z tego miejsca i jeśli brak luzów nic nie hałasuje w środku to go for it.

Pozdrawiam,

Piotrek

Opublikowano
Ta przekładnia planetarna składa sie z kilkunastu tarczek i przekladek identycznych jak te z motocyklowego sprzęgła. One musza pracować w oleju.
Opublikowano
W oleju to się zgadzam ale jeśli dobrze rozumiem to piszesz, że tam są elementy cierne? A moim zdaniem to jest sztywne połączenie poprzez koła zębate i rozdział momentu następuje poprzez tą przekładnie planetarną.

http://www.xiftw.com/?page_id=16

 

Pozdrawiam

 

Uważasz, że połaczenie jest sztywne? Gdyby tak bylo nie dałbyś rady skręcić w zakręt bez uślizgu koł. Skrzynia rozdzielcza spelnia funkcję mechanizmu różnicowego i jesli np slizga sie jedno z przednich kół nie przekazuje napędu na tył.

Czy wiesz, że jeśli podniesiesz jedno z kół na lewarku i będziesz chciał ruszyć to nie dasz rady?

Opublikowano

To o czym piszesz to napęd x-drive i tam rzeczywiście moment jest rozdzielany pomiędzy koła przednie i tylne. W starszych samochodach tzw x-ach jest stały rozdział momentu 62% do 38% (tył - przód). Za "nieuślizgiwanie" się kół w zakrętach odpowiadają tylny i przedni mechanizm różnicowy każdy działający niezależnie. Z lewarkiem nie próbuj bo spadniesz ;)

Pozdrawiam,

Pozdrawiam,

Piotrek

Opublikowano

Nie kłóć się ze mną :) Wiem co piszę trochę się na tym znam. W naszych autach są trzy mechanizmy różnicowe: przód, środek i tył.

x-drive to inna bajka.

 

 

Zrob eksperyment z lewarkiem ...nie spadniesz.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jakub ma rację, robiłem taki eksperyment w swoim 330xd i po podniesieniu jednego koła auto po puszczeniu sprzęgła na 1 biegu nie ruszyło, zaczęło się jedynie kręcić podniesione koło, czyli te co miało najlżej.

Sprawdzałem tak wszystkie cztery koła :D

Krótko podsumowując, jeśli coś złego się stanie z którymś przegubem czy np. przednim wałem (odkręcisz go) to nie ruszysz.

x-drive to całkiem co innego tam do skrzynki rozdzielczej podpięta jest elektronika.

Pozdrawiam
Opublikowano

I właśnie x-drive w momencie poślizgu któregoś z kół przekazuje moment obrotowy na pozostałe koła. Jest to możliwe ponieważ w skrzyni rozdzielczej jest silnik elektryczny, który spina tarczki po to aby napęd mógł być utrzymany. W zwykłym X nie ma silnika tylko sprężyna która spina to niby na stałe, ale daje możliwość uślizgu właśnie po to aby spełniać funkcję mechanizmu różnicowego.

 

Kolego elvis, zimą w kopnym śniegu wyłączasz kontrolę trakcji i korzystasz z funkcji "imitacji" szper. System (nie pamiętam nazwy) przyhamowuje koło ktore nadmiernie sie ślizga i przekazuje częśc momentu na drugie koło. Zauważyłem, że w kopnym sniegu nie nalezy ruszać delikatnie tylko zdecydowanie. Właczają się systemu i jest OK.

Opublikowano
Dwa głosy powodują że trochę już jestem zdezorientowany ale nadal nie przekonany. Nie mam oczywiście zamiaru się wykłócać ale po prostu lubię wiedzieć. Wytłumaczcie mi zatem jedną rzecz, skoro skrzynia nv124 to jest centralny dyf to skąd wszędzie podawany stały rozkład momentu 62 do 38? Skoro dyf to rozkład nie stały chyba powinien być?

Pozdrawiam,

Piotrek

Opublikowano
Napęd rozdzielany jest w skrzyni poprzez elementy cierne, wspomniane wcześniej sprzęgła. Sila docisku jest tak dobrana aby 1/3 szła na przód, a 2/3 na tył.
Opublikowano
Zajrzyj do linku który zamieściłem. Tam nie ma żadnych sprzęgieł. A skoro dyferencjał to jaki cudem stały rozkład?

Pozdrawiam,

Piotrek

Opublikowano
W linku który zamieściłeś są pokazane zębatki przekazujące napęd na dyfer przedni. Istota sprawy i lement cierne ukryte są w częsci tylnej, na osi wału napędowego tylnego. Zaręczam Cię że to tak działa, podobnie do szpery ciernej. Rozbierałem w celach poznawczych skrzynię od X5 ;)
Opublikowano

W X5 w pierwszych modelach przed x-drivem były skrzynie z łańcuchem nv-125. Taką rozbierałeś? Pytam czy aby na pewno był to napęd X?

Z linku który zamieściłem.

Unlike many claims and rumors, the transfer case does not implement any use of viscous coupling or variable torque control, either passive or active. The torque ratio is 38%-Front / 62%-Rear.
Stały rozkład sprawia, że nie ma mowy o żadnym dyferencjale centralnym!

Swoją drogą nie daje mi to spokoju i rozbiorę w przyszłym tygodniu moją popsutą i wtedy napiszę coś więcej. Nie zakładam swojej nieomylności tylko lubię być pewien ;)

Pozdrowienia

Pozdrawiam,

Piotrek

Opublikowano

Nie musisz rozbierać żeby się przekonac. Wystarczy przytrzymać wyjście na tylny dyfer i pokręcić przednim lub tym od skrzyni. Żadno z wyjśc nie jest na sztywno połączone z innym.

 

Skrzynia od x5 napędzana była łancuchem i tylko tym się rożniła od naszej.

Opublikowano

Panowie, klasyczny mechanizm różnicowy nie posiada sprzęgła między półosiami, bo rolę tę spełnia klatka.

Co do skrzyni rozdzielczej to zwykły reduktor czyli urządzenie zwiększające moment obrotowy kosztem prędkości kątowej (obroty) wału. Przeciwieństwem jest multiplikator, który zwiększa prędkość kątową (obroty) kosztem momentu obrotowego.

Jeżeli chcecie inne przykłady, to skrzynia biegów jest zespoleniem reduktora i multiplikatora, dokładniej biegi 1,2,3 to reduktory, a 4,5 i w górę to multiplikatory.

I teraz pytanie, czy tam są elementy załączające cierne ? Nie.

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=159&t=160388 <--- Meine BeeMWe.

Tylko BMW. Tylko Czarne.

M.S.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Stały rozkład w jednakowych warunkach dla obu osi, skrzynka przekazuje moment obrotowy tak jak już napisano wcześniej.

Dzięki DSC koło które traci przyczepność jest przyhamowane i dzięki temu inne koło może wyciągnąć auto z błota.

Pozdrawiam
Opublikowano

Kolega Jakub napisał

Czy wiesz, że jeśli podniesiesz jedno z kół na lewarku i będziesz chciał ruszyć to nie dasz rady?

Chyba w tych modelach skrzynia redukcyjna działa podobnie?

Pozdrawiam

Pozdrawiam,

Piotrek

Opublikowano

Dobrze że kolego elvis drążysz temat i nie zrażasz sie tamkimi lakonicznymi odpowiedziami jak ta:

Nie kłóć się ze mną :) Wiem co piszę trochę się na tym znam.

Bo niestety ale kolega jakub na tym akurat sie nie zna. W e46 nie ma zadnych tarczek lub innych wiskotycznych sprzegielek. Jest tylko prosta przekladnia planetarna i dzieki odpowiedniemu doborze srednicy kola słonecznego i pierscieniowego uzyskuje sie staly rozdzial momentu: 38% przód, 62% tył (samochod jedzie na wprost i wszystkie koła obracają sie z tą samą predkością). Reduktor ktory rozbierales byl prawdopodbnie od x5 po lifcie ktory ma juz xDrivie i zmienny rozklad momentu przód-tył.

 

A co do experymentu z podniesionym jednym kolem to o ile DSC nie jest wylaczony (lub nie sprawny) to po dodaniu gazu samochod spadlby z podnosnika. W e46x DSC przyhamowalby kolo ktore ma najlzej przekazujac moment na pozostale.

  • 4 lata później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.