Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Poniżej tłumaczenie z języka niemieckiego, oryginalny link :

http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-42736577.html

 

 

"Zimowe oszustwo oponowe - Kłamstwo o 7°C

 

 

 

Producenci opon twierdzą, że ogumienie zimowe ma lepszą przyczepność do

drogi nie tylko w warunkach śniegu i lodu, lecz generalnie poniżej

temperatury 7° C. Przykre tylko, że to nieprawda.Kiedy zaczyna się zima?

Odpowiedź jest prosta:21 grudnia, przynajmniej na półkuli północnej

naszego globu. Branży oponiarskiej i jej partnerom nie wydaje się to

jednak całkiem jasne . „Zima rozpoczyna się od temperatury 7° C”-

ogłasza teraz Niemiecka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego e.V (DVR). W

swoim kalendarzowo nieprecyzyjnym apelu pt. „Inicjatywa na rzecz opon

zimowych” prześlizguje się po granicy między dobrem ogółu a interesem

firm. Jako „partnerzy” w tej akcji wymienieni są między innymi

producenci opon Continental, Dunlop, Michelin i Pirelli.

 

Główne przesłanie znane jest od lat z reklamy: opony

zimowe produkuje się ze specjalnej, bardziej miękkiej mieszanki gumy,

która w niskich temperaturach zachowuje większą elastyczność niż ta na

oponach letnich. Dlatego „zimówki” powinny gwarantować lepszą

przyczepność i krótsze drogi hamowania nie tylko na śniegu i lodzie,

lecz generalnie także na zimnym asfalcie. Temperaturę graniczną Rada

Bezpieczeństwa i partnerzy ustalają na wspomniane siedem stopni powyżej

zera.

 

Adresatami tej akcji są kierowcy, którzy twierdzą na przykład, że i tak

nie jeżdżą w czasie, gdy na drogach jest śnieg i lód. W zimie połowa

samochodów w Niemczech porusza się na oponach letnich. Można by więc

sprzedać o ponad 20 milionów kompletów opon więcej. Miliardowy biznes w

służbie bezpieczeństwa?

 

Teoria termiczna jest przy tym prawdziwa - jedynie granica siedmiu

stopni mija się z prawdą. Tak szybko i drastycznie nie twardnieje nawet

opona letnia. „Wykazuje ona wiele zalet w zetknięciu z suchą i mokrą

nawierzchnią, także w niskiej temperaturze” - mówi Ruprecht Müller,

ekspert ds. opon w Niemieckim Klubie Automobilowym ADAC. Rzeczone siedem

stopni Celsjusza zostało jego zdaniem wybrane „całkowicie dowolnie” i

nie znajduje oparcia w wynikach testów.

 

Te mówią coś wręcz przeciwnego. Fachowe pismo „Auto Bild” corocznie

testuje opony zimowe, przy czym dla porównania na tor wjeżdżają także

opony letnie. Wyniki są jednoznaczne: chociaż na śniegu profil bieżnika

letniego ślizga się prawie dwukrotnie dalej, to na mokrej i suchej

nawierzchni hamuje znacznie lepiej niż najlepsze opony zimowe - także

przy temperaturze nawierzchni do siedmiu stopni.

 

Bieżnik opon zimowych wyposażony jest w drobne nacięcia, tak zwane

lamele. Pomaga to oponie lepiej zahaczać się o gładkie ośnieżone lub

oblodzone powierzchnie, zwiększa jednak zużycie i pogarsza przyczepność

na asfalcie. Wady tej nie może zrekompensować mieszanka gumy o

właściwościach zoptymalizowanych pod kątem zimna - w każdym razie nie

przy temperaturze siedmiu stopni. Pismo nie podaje, przy jakiej granicy

temperatury szala przechyla się, jego zdaniem, ostatecznie na korzyść

opony zimowej.

 

Michelin jako jedyny producent opon prezentuje szczegółowo

udokumentowane wyniki testów na mokrej nawierzchni, które na pierwszy

rzut oka potwierdzają słuszność tezy o granicznych 7° C. Przy pełnym

hamowaniu przy prędkości od 80 do 10 km/h i temperaturze 4°-8°C drogi

hamowania opon zimowych były krótsze o dobre pięć metrów.

 

Jednak całkowita długość drogi hamowania (do 40,2 metrów) wskazuje, że

test przeprowadzano na wyjątkowo gładkim asfalcie, który przy mokrej

aurze może być prawie tak śliski, jak śnieg. W takich wyjątkowych

warunkach opony zimowe wykazują więcej zalet nie z powodu specjalnej

mieszanki gumy, lecz lameli w rzeźbie bieżnika, i również w wyższych

temperaturach zdałyby podobny egzamin lepiej niż opony letnie.

 

Żaden producent opon nie podaje wyników testów na zimnej i suchej

nawierzchni. Jak mówi Holger Rehber, kierownik ds. treningu technicznego

w firmie Goodyear, próby takie wprawdzie się przeprowadza, ale

publikowania wyników nie uważa za celowe. Zalecenie dotyczące 7° C jest –

przyznaje - „nietrafne z punktu widzenia fizyki, jednak całkiem dobre

jako myśl przewodnia”.

 

A zatem nakłanianie kierowców do zmiany opon to nic innego jak

wykalkulowany na chłodno szwindel w rzekomo dobrej intencji. Czy jednak

rzeczywiście zapewni to większe bezpieczeństwo? Ten, kto w zimie

rezygnuje z jazdy z powodu śniegu i lodu, przy innej pogodzie hamuje

lepiej na oponach letnich.

 

Wbrew temu, co się mówi, w Niemczech nie zostanie wprowadzony generalny

obowiązek używania opon zimowych. Ministerstwo komunikacji planuje

wprawdzie zmianę rozporządzenia w sprawie ruchu drogowego i kierowców ma

obowiązywać nakaz stosowania takich opon na śniegu i lodzie - ale nie

wtedy, kiedy jest tylko zimno.

 

 

 

Kłamstwo o 7°C okazuje się jednak odporne na próby wyjaśnienia. „Walczę

jak rycerz przeciwko tej bzdurze. Żądałem, by już nie pojawiała się w

publikacjach ADAC” - mówi ekspert od opon Ruprecht Müller.

 

 

 

Walka nie przynosi na razie większych rezultatów. Producent opon Pirelli

przeprowadza właśnie najdziwaczniejszą akcję handlową zbudowaną wokół

siedmiu stopni Celsjusza. Nosi ona nazwę „Zimowy zakład”. Pirelli

zakłada się z użytkownikami, że będzie zimno. Ci, którzy kupią od niego

opony zimowe, otrzymają zwrot połowy ceny, jeśli średnia temperatura w

ciągu co najmniej 77 dni między 15 listopadem a 28 lutym będzie wyższa

od siedmiu stopni”.

Opublikowano

1. temperatura 7 st C nie jest wzięta z sufitu, to po prostu strategia handlowa. producenci szacują jaka temperatura bedzie korzystna, zeby sprzedac jak najwięcej swojego produktu i taką podają granicząc miedzy maximum sprzedaży a rozsądkiem jaki mogą łyknąć klienci.

2. od zawsze oczywiste było, ze na suchej nawierzchni nawet w temperaturze poniżej 7 st C letnia opona bedzie zachowywała sie lepiej. Co do zimówek to rzeczywiscie mają swoją bezsprzeczna przewagę na śliskiej i zaśnieżonej drodze i kto wie, może przy -20 st. Jednak pogoda u nas jest zmienna i nie do przewidzenia wiec na wypadek opadów śniegu lepiej jeżdzić na zimówkach w pewnym okresie "zimowym" kto kiedy i od jakiej temperatury - niech każdy sam zdecyduje. te 7 st to granica marketingowa - umowna.

3. Tak czy inaczej, czy rzeczywiscie producenci opon tak więcej na nas zarobią? Mając dwa komplety nowych opon i zmieniajac je, ze jeżdze pół roku na letnich i pół roku na zimowych opony starczyć mi powinny na 4 lata. Mając jeden komplet starczą na troche więcej niż połowe tego okresu bo zimówki szybciej się zużywają. Jedyny minus to przekładanie opon co pół roku co nie wpływa raczej na nie korzystniej no i koszty. Można kupić drugi zestaw felg i tylko wyważać ale to też jakiś wydatek.

 

Tak czy inaczej jestem zdania, że przy użytkowaniu auta pewne wydatki są niezbędne i nie ma co dziadowac. Nie przekonują mnie też tłumaczenia mistrzów kierownicy, ze oni na letnich i tak dają sobie dobrze rade w zimie i to zbedny wydatek. A co do reklam i innych informacji rozsyłanych przez producentów - zalecam własną ocenę i zdrowy rozsądek.

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

Opublikowano

Odnośnie przyczepności letniej opony przy minusowych temperaturach był przeprowadzony gdzieś jakiś test. Nie pamiętam źródła. Testowano dobre opony marki Pirelli. Na suchym asfalcie, już od bodaj -5* parametry przyczepności były bardzo podobne, a im zimniej tym zimówki lepiej wypadały korzystając z utraty własności letnich opon.

 

Zaznaczmy, że magiczna bariera 7* jest wartością średnią notowaną w ciągu dnia. Wiecie co dzieje się nocą..

 

Zresztą, nikt nie musi mnie przekonywać o słuszności zimówek. Obecne goodyeary przy temp poniżej 5* wyraźnie straciły na przyczepności.

Zimą zimówki, latem letnie. Proste. Na bezpieczeństwie nie będę oszczędzać i oby zrozumieli to wszyscy, którzy mają samochody!

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.