Skocz do zawartości

320d Panel z przyciskami grzania foteli. O co chodzi?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zaplanowałem jeszcze przed zimą doposażyć swoje autko w grzanie siedzeń .

Teoretycznie ogarnąłem temat podłączeń i kabelkoligi. Sprawa generalnie banalnie prosta .

 

Znalazłem na allegro panel spełniający moje oczekiwania. Moja radość nie miała końca gdy wyciągnąłem go z paczki.

Na pierwszy rzut oka wydawał się być „Plug and Play” i pasować w miejsce gdzie w moim przypadku siedzi przycisk DSC.

 

Myślałem że wyciągnę stary przycisk i wyłamię” kratki” przygotowane do instalacji pojedynczych przycisków.

Okazało się jednak że taki zabieg nie jest wystarczający i generalnie nie wiele da.

Panel z przyciskami nie pasuje ani na wysokość ani na szerokość.

 

Może nie jest od e46 ,może jest?

Tylko moja „konsola nie jest właściwa.

 

Sprawdziłem w real OEM i faktycznie wychodziły dwa rodzaje tych konsol. Jednak wydawało by się że różnica w nich polegała jedynie na zaokrąglonym wykończeni rogów panelu w celu estetycznego osadzenia modułu klimatronika w miejscu schowka na okulary.

Ponadto przyglądając się samemu modułowi z przyciskami zauważyłem że gniazdo x521 do którego powinny być podłączane przewody od DSC nie posiada 4 tak jak w normalnym przypadku tylko 3 piny.

Abstrahując od tego że panel fizycznie nie pasuje, doszedł jeszcze fakt że Po podłączeniu go do DSC działa tylko podświetlanie .Samo odłączanie dsc już nie.

 

Czy ktoś z forum może obejrzeć w WDS X521 , X1869 , E46 A169 switching centre.

Coś mi się wykrzaczyło w kompie i schematów mi nie powiększa (wszystko małe i nic nie widać)

 

Zrobiłem po swojemu ale coś chyba zamieszałem ...........

 

http://www.otofotki.pl/img15/obrazki/dq525_PANEL.jpg

 

x521

1-masa

2-podświetlenie

3- DSC

4-zasilanie z F33

 

Tylko że w tym panelu pin 4 czyli zasilanie z f33 Nie jest jak powinien w x521 tylko w x 1869

Może wyłącznik dsc zadziała gdy na x1869 będzie zapłon? Może panel nie potrzebuje tak jak sam przycisk zasilania z F33.

 

Szukam wsparcia, panel sobie odpuszczę ale rozkminić temat warto..............

 

http://www.otofotki.pl/img15/obrazki/qe9967_1.jpg

 

http://www.otofotki.pl/img15/obrazki/of2518_2.jpg

 

http://www.otofotki.pl/img15/obrazki/kb7759_3.jpg

 

http://www.otofotki.pl/img15/obrazki/cx3321_4.jpg

 

 

No cóż zaczynam szukać oddzielnych przycisków grzania........

Pozdrawiam Krzysiek

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Opublikowano
Ja 2 tygodnie temu zamontowałem u siebie w 320d z 2000r podgrzewanie siedzeń. Miałem dokładnie taką samą sytuację jak Ty, tzn. do tej pory miałem tylko jeden przycisk, bez panelu sterującego. Kupiłem panel sterujący łącznie z całą konsolą (2 schowki). X521 posiada w tym przypadku tylko 3 piny, ponieważ zasilanie (+12V) jest brane z pinu 22 gniazda X1869 (to duże prostokątne). U mnie po podłączeniu całości i zamontowaniu mat grzewczych wszystko śmiga bezbłędnie. Nie kupuj osobnych przycisków, skoro masz już panel sterujący, w przypadku poprawnego podłączenia działa wszystko na 100%.
Opublikowano

a czy maty kupowaliście dedykowane do bmw ? czy jakieś uniwersalne , jeśli tak to poproszę o link.....

też przymierzam się do takiego zabiegu przy okazji obszywania skórą .....

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Opublikowano
Mi udało się trafić maty na Allegro, http://allegro.pl/elektryczne-maty-podgrzewajace-siedzenia-bmw-i1202253558.html dedykowane do sportowych foteli BMW ale nie E46 a E84. Elektrycznie maty zgodne, wtyczki inne ale tak czy inaczej stosowałem swoje. Kształtem maty pasują powiedzmy w 80%, trzeba było je trochę dociąć uważając aby nie przeciąć elementów grzejnych.
Opublikowano

Witam

X521 posiada w tym przypadku tylko 3 piny, ponieważ zasilanie (+12V) jest brane z pinu 22 gniazda X1869

 

Dzięki za odpowiedź, nie sprawdziłem tego ale tak właśnie myślałem zasilanie w nowym panelu jest podawane wewnątrz układu z pinu na którym pojawia się napięcie "przy zapłonie" czyli z bezpiecznika F22.

 

Wnioski:

Pomimo tego że stara wtyczka zawiera 4 przewody a ostatni przewód podający zasilanie z bezpiecznika F33 jest nie wykorzystany,bo w nowym gnieździe są tylko trzy piny.

Zasilanie do poprawnej pracy przycisku DSC jest podawane z F22 wewnątrz układu.

 

W moim przypadku nie zadziałało poniewarz na płytkę a dokładnie na pin 22 wtyczki x1869 nie podałem zasilania.

 

Problem rozwiązany :cool2:

 

Reszta czyli podłączenie mat jest sprawą banalną.

Mi nie udało znaleźć w rozsądnej cenie mat ori BMW. Dlatego zakupiłem dostępne bez problemu na allegro maty uniwersalne.

Ich zasada działania jest identyczna ,odpowiednio o właściwej długości rozłożony drut oporowy na który podawane jest zazwyczaj zasilanie z gniazdka zapalniczki.

 

Wybebeszyłem ten drut i ułożyłem z niego nową matę pasującą idealnie do siedziska e46. Pod fotel wyprowadziłem jego końcówki.

Drut przy testach domowych pobiera przy około 12v jakieś 3A . Nagrzewa się równomiernie na całej swojej długości.

 

Sam włącznik podający zasilanie na matę jak wiemy ustala trzy poziomy grzania 44stopnie, następnie 39stopni i najsłabsze grzanie 35stopni.

Włącznik aby wiedzieć kiedy nagrzał matę do ustalonej temperatury i móc wyłączyć zasilanie, ma do niej zaimplementowany termistor .

Dzięki niemu kontroluje temperaturę (typowy elektroniczny termostat z 3 programami grzania).

Mata uniwersalna allegro nie ma termistora , ten problem zostawiłem sobie na koniec kupując w sklepie elektronicznym kilka najczęściej używanych w elektronice termistorów czyli 5kohm ,10kohm 20kohm i 22kohm są naturalnie jeszcze inne rezystancję ale na początek wystarczy.

Dobierając właściwy "termik" zbliżę się do zakładanej przez projektantów BMW wcześniej wymienianej temperatury, choć wcale nie musi być ona taka sama.

 

Koledzy posiadający oryginalną matę ,gdyby byli tak mili zmierzyć rezystancję termistora i podali ją tutaj oszczędzili by mi pracy.

Sam termistor zamierzam usytuować w bezpośrednim kontakcie z przewodem grzewczym lub w jego niewielkiej odległości ,to również ustalę na zasadzie testów i pomiarów.

 

Nie kupuj osobnych przycisków, skoro masz już panel sterujący, w przypadku poprawnego podłączenia działa wszystko na 100%.

Uświadomiłeś mnie w tym że panel ogarnę, jednak nie jest on kompatybilny z moją "półką ". Naturalnie można samo osadzenie przerobić , popracować pilniczkiem itd.

Jednak od strony estetycznej nie będzie wyglądać to dobrze a szpachlowanie i lakierowanie odpada.

Więc albo pojedyncze przyciski ,albo nowa półka.

 

Nowe przyciski 100zł do 150zł nawa półka.........hm nawet nie wiem ile. A używana w dobrym stanie ponad 200zł. Moja nie jest zniszczona więc taniej będzie jednak szukać samych przycisków.

 

Piszesz że miałeś tak jak ja jeden niezależny wciskany w półkę przycisk. Więc jak osadziłeś gotowy moduł z przyciskami skoro on nie pasuje.

Może mój nie jest od e46 ? na wysokość jest węższy i nawet po włożeniu będzie szczelna nad lub pod nim około 1mm. Na szerokość również nie wchodzi bo o 2mm jest szerszy-- to akurat można pilniczkiem machnąć ale. Pozostaje jeszcze przetłoczenie które będzie widoczne wzdłuż panelu. Estetycznie i ogólnie nie halo to będzie wyglądać.

 

Jak ty to zrobiłeś ?

 

Pozdrawiam Krzysiek

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Opublikowano
Oczywiście nie bawiłem się w chałupnicze metody dopasowania panelu do starej "półki" tylko kupiłem od razu komplet (półka + panel) za 60zł! http://allegro.pl/bmw-e46-schowek-i1188514943.html na zdjęciach wygląda tragicznie ale po dokładnym wyczyszczeniu okazało się że jest praktycznie w idealnym stanie. Jedynie klapki schowków wymieniłem na moje stare. Jak znajdę chwilę czasu to zmierzę Ci rezystancję oryginalnego termistora w temperaturze otoczenia i rezystancję całej maty (siedzisko + oparcie połączone równolegle), ponieważ 3A wydają mi się trochę małym prądem (ale pewny nie jestem, u siebie nie mierzyłem jeszcze), zważywszy że użyty został 30A bezpiecznik do zasilania. Obawiam się, że w przypadku wykrycia przez moduł sterowania podgrzewaniem zbyt małego poboru prądu przez matę, podgrzewanie zostanie awaryjnie wyłączone.
Opublikowano

Witam

Jak znajdę chwilę czasu to zmierzę Ci rezystancję oryginalnego termistora w temperaturze otoczenia i rezystancję całej maty (siedzisko + oparcie połączone równolegle)

To się nazywa support :cool2:

 

Generalnie temperatura otoczenia będzie miała wpływ na rezystancję, więc musimy ją znać abym dopasowywał swój termik w podobnej.

Jeszcze tego nie wiem ,ale słyszałem że..........(bo jeśli moduł komunikuje się z ECU po k-bus) to inpą wchodząc w BODY a dalej w MIDDLE CONSOLE CENTER SWITCH, mamy możliwość podglądnięcia stanu pracy i sprawdzenia temperatury na danej macie. Więc jeśli podłączysz kompa sprawdzisz temperaturę wskazywaną a potem podłączysz miernik i zmierzysz opór Robota zrobiona :cool2: . Co do obciążenia ......... bo nie napisałem wszystkiego 3A to część siedziska gdy dojdzie oparcie kolejne 3A robi się 6A .

Owszem sterownik kontroluje obwód maty (przerwa czy zwarcie) jak również obwód termistora. Więc poznanie rezystancji wyjściowej dla maty będzie dość istotną informacją.

Zakładam jednak że mata z allegro będzie działać, zresztą można ją dostosować.

 

Pytanie z innej beczki........ K-bus więc jeśli układ komunikuje się to być może wymaga pierw aktywacji ? Czy tak jak multifunkcja w kierownicy po prostu układ jest odnajdowany ,komunikuje się i działa..... ewentualna niesprawność powoduje zapisanie błędu ?

Aktywowałeś panel sterujący w swoim aucie ?

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Opublikowano
Aktywowałeś panel sterujący w swoim aucie ?

 

Aktywacja nie jest konieczna, ponieważ panel sterujący z matami tworzy całość jako taką i nie musi się komunikować z żadnym innym modułem. Magistrala K jest wyprowadzona w tym przypadku jedynie w celach diagnostycznych (dla podgrzewania oczywiście, w przypadku monitoringu ciśnienia w oponach najprawdopodobniej przez K przekazywany jest sygnał do modułu instrumentów o konieczności zapalenia odpowiedniej kontrolki). Odblokowanie komputerem najczęściej wymagane jest jedynie gdy nowy element wymaga modyfikacji działaniu już istniejących modułów w samochodzie: przycisk BC - modyfikacja działania panelu instrumentów, xenony - modyfikacja kontroli przepalonej żarówki, podobnie lampy led tylne, itp. Kierownica multi jedynie wysyła komendy przez K, które radio potrafi interpretować, oraz komendy sterujące do sterownika silnika oddzielną linią, więc nie wymaga aktywacji.

 

Generalnie temperatura otoczenia będzie miała wpływ na rezystancję, więc musimy ją znać abym dopasowywał swój termik w podobnej.

 

Naturalnie. O przebieg pomiarów się nie martw, będzie przeprowadzony profesjonalnie. Zmierzę Ci temp. czujnikiem w matach, czujnikiem zewnętrznym i termoparą z multimetru w celu porównania pomiarów. Do końca tygodnia na pewno znajdę czas, chodzi o to, żeby samochód trochę postał aby temp zew/wew w miarę się ustabilizowała, a ostatnio dość intensywnie go wykorzystuję.

Opublikowano

Witam

panel sterujący z matami tworzy całość jako taką i nie musi się komunikować z żadnym innym modułem. Magistrala K jest wyprowadzona w tym przypadku jedynie w celach diagnostycznych

 

Nie do końca mogę się z Tobą zgodzić, grzanie jest kontrolowane przez ECU i wyłączane gdy napięcie akumulatora spadnie poniżej 11,4v to akurat skumałemi coś tam jest jeszcze o temperaturze .tylko nie wiem czy mowa o końcówce mocy czy o czymś innym.....

Informacje.......

 

http://i253.photobucket.com/albums/hh66/NBTBRV8/M-Torque%20Stuff/E46%20M3%20Seat%20Heating%20Retrofit/SeatHeatingFunction.jpg

 

Co do kodowania masz rację nie przejrzałem dokładnie informacji od ASAP BMW dotyczącej instalacji stoi tam jak wół- This retrofit kit is not coding.

Sugerowałem się takim samym materiałem ASAP dla e87 ,e90 tam zaś stoi

 

This retrofit system requires coding.

 

Naturalnie. O przebieg pomiarów się nie martw, będzie przeprowadzony profesjonalnie. Zmierzę Ci temp. czujnikiem w matach, czujnikiem zewnętrznym i termoparą z multimetru w celu porównania pomiarów

:mrgreen: :mrgreen: :duh: Profesjonalne podejście do sprawy......... Nie musisz nigdzie wciskać termopary......... odczyt z czujnika wystarczy.

Przy diagnostyce czujników temperatury w autach zawsze robię to rano.......po nocy temperatury mierzone są podobne np. temp. cieczy chłodzącej, paliwa i powietrza. Jeśli któryś zwalony mocno odbiega wskazaniem.

 

Dzisiaj pokusiłem się o ponowne podłączenie panelu celem weryfikacji pracy przycisku DSC poszedłem na łatwiznę i przepiąłem ten przewód podający napięcie z f33 na pin22 wtyczki x1869 . Naturalnie przycisk zaczął działać poprawnie.

 

Pozdrawiam Krzysiek

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Opublikowano
Nie do końca mogę się z Tobą zgodzić, grzanie jest kontrolowane przez ECU i wyłączane gdy napięcie akumulatora spadnie poniżej 11,4v

 

Napięcie jest monitorowane przez elektronikę panelu sterowania podgrzewaniem (panel z przyciskami, na jednym ze zdjęć, które zamieściłeś możesz zobaczyć mikrokontroler odpowiedzialny m.in. za to oraz za komunikację przez K) dokładnie na pinie nr 7 (wejście z bezpiecznika F42 podłączonego do punktu zasilającego 30), który swoją drogą jest cały czas pod napięciem, niezależnie od położenia stacyjki. Tak więc komunikacja z innym modułem nie jest wymagana.

Opublikowano

Dzisiaj przed wyjściem do pracy zmierzyłem parametry maty (mata od E84 ale pracuje poprawnie w moim E46):

- rezystancja maty (oparcie + siedzisko): 1.4Ω

- rezystancja termistora przy temp 10*C: 17.3KΩ

 

Tak więc zgodnie z prawem Ohma pobór prądu przy 13.5V powinien wynosić około 9.6A Aha w związku z tym, że rezystancja maty jest mała, nie wszystkie multimetry radzą sobie z nią prawidłowo, sprawdź czy Twój jest skalibrowany dla przewodów pomiarowych tzn jaką rezystancję pokazuje jeżeli zewrzesz przewody pomiarowe :cool2: i czy jest ona równa zero. Zakładając więc że jest to najpopularniejszy termistor NTC, wartość jego rezystancji przy 25*C powinna wynosić około 10KΩ zgodnie z charakterystyką:

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/NTC_Thermistor_RT_Characteristic1.svg

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
Ich zasada działania jest identyczna ,odpowiednio o właściwej długości rozłożony drut oporowy na który podawane jest zazwyczaj zasilanie z gniazdka zapalniczki.

 

Wybebeszyłem ten drut i ułożyłem z niego nową matę pasującą idealnie do siedziska e46. Pod fotel wyprowadziłem jego końcówki.

Drut przy testach domowych pobiera przy około 12v jakieś 3A . Nagrzewa się równomiernie na całej swojej długości.

 

Mam pytanie żeby przełożyć maty grzewcze do foleli bez grzania trzeba coś odpruwać - pokrowiec od gąbki?

Opublikowano
Witam, ja także mam zamiar doposażyć swoje auto w grzane siedzenia. Najprawdopodobniej kupie siedzenia już z matami więc z tym problemu nie będzie. Problem się pojawia jeśli chodzi o panel z przyciskami. Teraz mam DSC, Harman/Kardon, i jakiś układ zjazdu z górki HDC. Jak dobrze zrozumiałem ten temat to muszę kupić cały panel, czyli muszę mieć to co miałem wcześniej + przyciski podgrzewania. Wyrwać taki panel na allegro graniczy z cudem, ale chyba tylko to mi pozostaje, chyba że macie jeszcze jakieś pomysły?
  • 3 lata później...
Opublikowano
Odgrzeję nieco kotleta i mam pytanie do Rogera. Czy przyciski są przylutowane do płytki, bo widzę wolne miejsca? Chciałbym zrobić RDC i potrzebuję panel jak na zdjęciach, ale ciężko go kupić. Pomyślałem, że zdobędę panel z przyciskiem RDC/DSC i przeniosę potrzebny przycisk do swojego panelu robiąc dodatkowy otwór w przedniej ściance + lutowanie przycisku. Pytam tutaj, bo to chyba jedyne zdjęcie rozebranego panelu, rzecz w tym, że w miejscu RDC jest często przycisk od H/K, bądź el. rolety. Jak to jest rozwiązane w środku?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.