Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Aby być w zgodzie z własnym sumieniem i przepisami (aby jakiś nawiedzony policjant w Europie nie zabrał mi dowodu) postanowiłem doposażyć swoją „bunię”. Jako, że 3 to wersja amerykańska i poziomowanie ksenonów już było, do pełni szczęścia brakowało tylko spryskiwaczy.

Rzut oka na RealOEM.com i już wszystko wiadomo :cool2:

Zestaw doposażeniowy o numerze 61 67 0 400 875 zawiera wszystko co jest potrzebne do montażu (oprócz instrukcji). UWAGA! Moja e90 posiadała już ramki (ramiona reflektora) pod światłami pod spryskiwacze. Z tego co się zorientowałem wszystkie wersje US powinny je mieć.

http://img3.imageshack.us/img3/631/69749327.th.jpg

Zestaw zamówiłem w zaprzyjaźnionym sklepie i po dwóch dniach „lżejszy” o 600 złotych odebrałem (a właściwie moja piękniejsza połowa) wielki karton.

http://img689.imageshack.us/img689/731/26017234.th.jpg

Do prac potrzebny nam będzie klucz Torx 20 i 30, klucz nasadowy 8 i 10, oczywiście komplet śrubokrętów, nożyk, taśma izolacyjna parciana, zręczne ręce i dla nerwowych jeszcze parę browarków…

Nim rozpoczniemy prace musimy zastanowić się nad lakierowaniem, jeżeli chcemy sami prysnąć nakładki spryskiwaczy i ewentualne rysy które powstaną przy wycinaniu otworów to musimy podjechać autem do sklepu lakierniczego w celu doboru lakieru. Jeżeli chcemy zlecić to lakiernikowi to bierzemy się do pracy. Osobiście polecam wariant z lakiernikiem, na materiały do lakierowania wydałem około 250 złotych a i tak na koniec w niektórych miejscach wyszła „skórka pomarańczy”, efekt nie zachwyca i na wiosnę zderzak i tak pójdzie do lakierowania, tym razem przez specjalistę.

Montaż zaczynamy od … demontażu zderzaka (4 śruby u góry Torx 30, 7 śrub u dołu klucz 8), nie szarpiemy to nie koniec…

http://img201.imageshack.us/img201/3954/62334108.th.jpg

Ściągamy uszczelki (żółte strzałki). Teraz musimy dostać się do zderzaka od strony błotników. W tym celu demontujemy zaślepki do wymiany świateł (na rysunku poniżej nr 9), używamy do tego szerokiego ale krótkiego śrubokręta płaskiego. Następnie odkręcamy dwa wkręty mocujące błotnik Jeżeli chcemy możemy już na tym etapie prac zdemontować przednie koło po stronie pasażera (powinno trochę ułatwić nam to pracę, zresztą jak zdemontujemy też po stronie kierowcy nic się nie stanie).

http://img827.imageshack.us/img827/2466/72883938.th.jpg

W okienko po dekielku wsuwamy rękę i ciągniemy delikatnie w tył auta, aby odgiąć jak najmocniej osłonę (nie powinna pęknąć, jest z elastycznego plastiku) byśmy mogli wsadzić tam rękę i jakieś światełko. Po odgięciu i spojrzeniu w górną część zderzaka powinniśmy zobaczyć dwie śrubki które musimy odkręcić (zaznaczone strzałkami), wygląda to tak:

http://img440.imageshack.us/img440/2344/81303086.th.jpg

http://img841.imageshack.us/img841/2135/59972075.th.jpg

Jeżeli nam się udało już je odkręcić to delikatnie ściągamy zderzak i kładziemy go najlepiej na jakiejś podpórce (ja użyłem stojaka do keyboardu) lub na kocu rozłożonym na podłodze. Jeśli myślicie, że najtrudniejszą część macie za sobą, to załóżcie zderzak z powrotem i zlećcie montaż sprysków komuś innemu :mad2: .

Aby zaoszczędzić czas najpierw zabierzemy się do wycięcia w zderzaku otworów pod spryskiwacze. Powinno pójść prosto, z pomocą przyszło samo BMW ponieważ miejsce do wycięcia jest zaznaczone na zderzaku

http://img217.imageshack.us/img217/9527/76370994.th.jpg

Ja otwory wyciąłem za pomocą multinarzędzia typu Dremel (najpierw końcówką - przecinarką, a następnie kamieniem szlifierskim do wymiaru). Na zdjęciu poniżej widać też narzędzie o którym piszę.

http://img836.imageshack.us/img836/9131/53483888.th.jpg

Następny krok to odtłuszczenie czarnej powierzchni zderzaka i naklejenie wzmocnień (mocowane na taśmę klejącą), robimy to oczywiście po obu stronach.

http://img696.imageshack.us/img696/7060/19369052.th.jpg

Tak przygotowany zderzak wraz z osłonami spryskiwaczy lakierujemy sami lub zasuwamy z tym do zaprzyjaźnionego lakiernika.

Gdy lakier na zderzaku sobie schnie my zabieramy się do właściwej pracy. Zaczynamy od demontażu tylnej osłony po stronie pasażera (zakładam, że koło zostało już wcześniej ściągnięte). W tym celu musimy odkręcić osłonę nr 1 i 6 (tu będzie potrzebny klucz 8 i 10).

http://img20.imageshack.us/img20/2659/101pb.th.jpg

Zaznaczone strzałkami kołki rozporowe trzeba usunąć, aby ich nie zniszczyć wewnętrzny pręcik należy wcisnąć w środek błotnika (później je się wyjmie). Jeżeli niestety je zniszczymy bierzemy jeden na pokaz i do sklepu motoryzacyjnego, koszt 1 zł.

http://img440.imageshack.us/img440/9761/111uy.th.jpg

Gdy uporamy się z osłonami, naszym oczom ukaże się taki oto widok…

http://img375.imageshack.us/img375/8715/121dm.th.jpg

Teraz zaczynamy spuszczać płyn ze zbiornika. Ja zrobiłem to w ten sposób, że ściągnąłem lejek od strony silnika z rury, przeciągnąłem ją (rurę) w dół i końcówkę wsadziłem do pojemnika na płyn (może być też miska, kto co woli). Gdy większość płynu już odlaliśmy, odkręcamy śrubę pokazaną strzałką (foto powyżej) i delikatnie wysuwamy zbiornik.

http://img337.imageshack.us/img337/3535/131po.th.jpg

Teraz przychodzi czas na odłączenie wszystkich przewodów elektrycznych (od pompki i czujnika niskiego stanu płynu) oraz wężyka gumowego od pompki (który od razu zabezpieczamy np. klamerką lub torebką foliową i gumką). Następnie delikatnie wysuwamy zbiornik w kierunku przodu auta (zresztą gdzie ińdziej nie da rady).

http://img842.imageshack.us/img842/2734/141wp.th.jpg

Teraz przenosimy się z pracami na poziom wyższy. W pierwszej kolejności demontujemy osłonę skrzynki z komputerem silnika.

http://img716.imageshack.us/img716/6769/151tp.th.jpg

Teraz robimy to samo z drugiej strony z osłoną skrzynki z przekaźnikami (chyba?) i zabieramy się do demontażu osłony filtra kabinowego (u mnie jedno mocowanie było urwane, więc jedna śrubka miej :cry2: ). Sprawa jest tak prosta, że nie ma co się na ten temat rozpisywać.

http://img571.imageshack.us/img571/4500/161uo.th.jpg

Po demontażu osłony filtra, przychodzi czas na wyciągnięcie osłony silnika. Aby tego dokonać trzeba zdemontować osłony kabli przebiegających nad silnikiem (jak dobrze pamiętam mocowane jest tam wszystko na klipsy bądź zaczepy). Sama osłona jest zamocowana na dwa wkręt po bokach i wciśnięta na uszczelkę od strony szyby.

http://img689.imageshack.us/img689/9640/171kp.th.jpg

http://img705.imageshack.us/img705/1007/181ep.th.jpg

http://img705.imageshack.us/img705/2827/191z.th.jpg

http://img710.imageshack.us/img710/4188/201ty.th.jpg

Dzięki demontażowi osłony dostaliśmy się do kratek i gumowej wyściółki spływu wody z podszybia. To też musimy usunąć (tylko od strony pasażera). Trzeba z tym troszeczkę pokombinować z tego co pamiętam są tam trzy kołeczki. Ja jedno mocowanie naderwałem ale wydaje mi się, że w niczym to nie przeszkadza. Po demontażu odpływu ujrzymy przejście kabli poprzez nadkole. Teraz musimy przeciągnąć przewody dostarczone w komplecie. Przepychamy go od góry lub dołu, jak kto woli - ja zrobiłem to od dołu. Wcześniej musimy tylko w miejscu pobliżu przejścia, zabezpieczyć kabel taśmą izolacyjną parcianą (tak na wszelki wypadek) i złapać + z – aby się nie zaklinowały podczas przeciągania. Trzeba to niestety zrobić obok zabezpieczenia.

http://img444.imageshack.us/img444/2223/211zm.th.jpg

Po przeciągnięciu i zostawieniu odpowiedniego zapasu długości taśmą parcianą złapałem wszystkie przewody i wężyk od spryskiwaczy.

http://img199.imageshack.us/img199/7941/221dvx.th.jpg

Następnym krokiem jest włożenie nowego zbiornika spryskiwaczy w nadkole i podłączenie wtyczek do pompek i czujnika, rury do uzupełniania płynu oraz wężyka od spryskiwaczy szyby przedniej.

http://img94.imageshack.us/img94/4149/231au.th.jpg

Zajmujemy się teraz podłączaniem przewodów, zaczniemy od masy (kolor brązowy zakończony oczkiem). W tym celu musimy zdemontować plastikowe „coś” (nie mam pojęcia do czego to służy i jak to można nazwać) zamocowane na zatrzaski. Chodzi o to coś zaznaczone czerwoną strzałką zdemontowane z miejsca zaznaczonego żółtą strzałką.

http://img821.imageshack.us/img821/2858/241b.th.jpg

Ucho przewodu nakładamy na śrubę masy (po wcześniejszym odkręceniu nakrętki) znajdującą się naprzeciwko zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego i dokręcamy nakrętkę. Teraz taśmą parcianą ładnie wszystko łapiemy.

http://img715.imageshack.us/img715/4457/251hv.th.jpg

Łatwiejszą część mamy za sobą… Przyszedł czas na kabel prądowy (ten z konektorem)… Musimy przeciągnąć go do skrzynki z bezpiecznikami w kabinie pasażerskiej poprzez ścianę grodziową. Najlepiej zrobić to przez gumowe przejście, które niestety trzeba odpowiednio przygotować.

http://img338.imageshack.us/img338/9599/261kg.th.jpg

Czerwoną strzałką zaznaczyłem dokładnie końcówkę przez którą przeciągnąłem przewód. W pierwszej kolejności kombinerkami (szczypcami) złapałem końcówkę, lekko ją naciągnąłem i naciąłem nożykiem do tapet. Teraz nie pozostaje nam nic jak zręcznymi paluszkami wsadzić tam przewód i przepchnąć do kabiny.

Teraz przenosimy się do kabiny… Demontujemy osłonę skrzynki w schowku i z kartki informacyjnej lokalizujemy miejsce na bezpiecznik i przekaźnik. Teraz bierzemy się za demontaż schowka.

http://img194.imageshack.us/img194/9223/271um.th.jpg

http://img442.imageshack.us/img442/2775/281cg.th.jpg

Musimy pamiętać o tym, że jeżeli posiadamy uchwyty na napoje trzeba je zdemontować w pierwszej kolejności (delikatnie podważyć listwę osłonową najlepiej plastikową łopatką do ciasta – żona się ucieszy, ściągnąć ją, odkręcić i wyciągnąć uchwyty).

http://img821.imageshack.us/img821/8472/291m.th.jpg

http://img180.imageshack.us/img180/3930/301k.th.jpg

Po wyciągnięciu schowka, odłączamy od niego wszystkie wtyczki. Teraz przychodzi czas na najtrudniejszą operację w całej tej zabawie… Łapiemy tapicerkę podłogi i delikatnie wyszarpujemy ją aby zrobić jakikolwiek dostęp do bezpieczników od dołu. Gdy to zrobimy uzbrajamy się w latarkę i dajemy nura pod konsole. Lewą rękę (najlepiej) wsuwamy za skrzynkę i musimy wymacać przewód który wcześniej tam wepchnęliśmy od strony silnika. Jeżeli mamy jakiegoś pomocnika to może nam pomóc w ten sposób, że od strony silnika będzie tym przewodem robił delikatne ruchy (w przód i tył). Gdy wreszcie złapiemy przewód wyciągamy go na dół. Teraz możemy znowu się wyprostować i przygotować pół metra jakiegoś przewodu. Ten pół metrowy przewód wpychamy od czoła skrzynki w miejscu gdzie powinien znaleźć się konektor od przewodu.

http://img178.imageshack.us/img178/1750/311t.th.jpg

Połowę tego przewodu zostawiamy z przodu skrzynki, drugą część wyciągamy w dół za skrzynką. Teraz za skrzynką mamy dwie końcówki: przewodu z konektorem i zwykłego przewodu. Końcówkę z konektorem musimy umieścić w miejscu przez który przeciągnęliśmy pół metrowy przewód. W tym celu końcówkę zwykłego przewodu wciskamy w konektor (powinien w miarę dobrze złapać). Chodzi o coś takiego:

http://img338.imageshack.us/img338/7927/321jy.th.jpg

Teraz znów nurkujemy pod skrzynkę, i lewą ręką delikatnie pchamy przewód z konektorem a prawą delikatnie ciągniemy przewód od strony czoła skrzynki z bezpiecznikami. Mam nadzieję, że opisałem w miarę jasno o co chodzi, ja robiłem to sam i nie było jak pstryknąć fotki. Gdy już przewód z konektorem nacelujemy na odpowiednie miejsce, pchamy przewód z całej siły, aby wepchnąć go do wtyczki jak najdalej. Oczywiście ponieważ przewód prądowy jest zbyt giętki a konektor aż tak mocno nie trzyma nie przeciągniemy go na tyle daleko aby ząbki konektora zaskoczyły. W tym celu musimy zrobić sobie odpowiednie narzędzie. Ja do tego celu użyłem starego pióra wycieraczki a właściwie metalowego docisku (chodzi o to, że musi być w miarę płaski, wąski no i mocny). Zakończony jest on ząbkiem, ja ten ząbek powiększyłem i powstało coś takiego:

http://img59.imageshack.us/img59/7004/331z.th.jpg

Teraz nasze nowe narzędzie delikatnie wsuwamy w konektor, zahaczamy i z całej siły ciągniemy do siebie. Konektorek powinien zazębić się we wtyczce, a my możemy wypić resztę browarków które nam jeszcze pozostały bo teraz została już tylko kosmetyka.

Ładnie poprawiamy wykładzinę, podłączamy wszystko do schowka i go montujemy (oraz uchwyty na kubki – kto je ma oczywiście).

Teraz pozostało nam już tylko włożenie samych spryskiwaczy w ramkę.

http://img529.imageshack.us/img529/234/341rb.th.jpg

Wsuwa się je od dołu do momentu usłyszenia charakterystycznego kliknięcia (generalnie jest to tak banalnie proste i intuicyjne, że nie ma co o tym się rozpisywać).

http://img709.imageshack.us/img709/3927/351k.th.jpg

Pozostało nam jeszcze zamontowanie uchwytów do wężyka płynu, ponieważ są one podwójne tzn. z jednej strony na wężyk z drugiej chyba na jakieś przewody proponuję te na przewody odciąć. Nie są do niczego potrzebne a nie wiem czy by nie przeszkadzały w późniejszym montażu zderzaka. Teraz już tylko podłączenie wężyka do spryskiwaczy (odciągamy białą zawleczkę, wciskamy na spryskiwacz i zaciągamy zawleczkę) i włożenie wężyka w uchwyty, no i połączenie go z wężem idącym od zbiornika (na zdjęciu uchwyty jeszcze nie podcięte).

http://img255.imageshack.us/img255/5011/361q.th.jpg

Całość po montażu wygląda tak:

http://img704.imageshack.us/img704/8788/371a.th.jpg

http://img714.imageshack.us/img714/6873/381pt.th.jpg

I teraz dochodzimy już do finiszu czyli montażu zderzaka i wszystkich innych części zdemontowanych wcześniej…

http://img810.imageshack.us/img810/2427/391e.th.jpg

No i na zupełny koniec montaż osłonek na spryskiwacze… Najprościej aby je wysunąć znowu trzeba wziąć wcześniej przygotowany przewód (najlepiej ten pół metrowy z pomocy którego już korzystaliśmy), zrobić pętelkę, opleść ją wokoło głowicy spryskiwacza (tej z bocznymi występkami) i mocno pociągnąć. Gdy je wysuniemy złapać ręką, drugą nałożyć osłonki na występy i cieszyć się wspaniale wykonaną pracą…

http://img842.imageshack.us/img842/1596/401ov.th.jpg

Z tym, że to jeszcze nie koniec… Bo aby to wszystko zadziałało, to trzeba to jeszcze zaprogramować… Ale to już niestety tylko elektryk albo ktoś z interfejsem :mrgreen:

 

PS. Mam nadzieję, że nie pominąłem żadnego zdjęcia i opisu. :mad2: (strasznie dużo tego wyszło :norty: ) W razie czego pisać...

 

A tu jeszcze dodatkowo link do postu który był dla mnie natchnieniem...

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=59144

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano

Odświeżam temat :)

 

Wreszcie znalazłem chwilę wolnego czasu i zaprogramowałem spryskiwacze za pomocą NCS Exper (celowo nie piszę tego w dziale diagnoza, bo w gąszczu tematów zaginie a tak jest tam gdzie trzeba :))

 

Ale do sprawy...

Musimy wejść w moduł JBBF tam odnaleźć

"SCHEINWERFERREININUNG

nicht_aktiv"

zmieniamy na "aktiv", kodujemy i cieszymy się działającymi spryskiwaczami :)

 

Jak należy obsługiwać NCS'a nie będę opisywał, w tej kwestii odsyłam do działu "Diagnioza komputerowa"

  • 1 rok później...
Opublikowano
Witam,chcaiałem odgrząć kotleta ,może kolega wie jaki przekaźnik przychodzi do spryskiwaczy xenonów ale chodzi mi o model E46, w E90 był 3 pinowy ?Pzdr. :8)
  • 1 rok później...
Opublikowano

Ktoś z was orientuje się jaki jest numer części - wiązki elektrycznej wraz z wtyczką od pompki spryskiwaczy Xeon'ów? Oraz numer katalogowy wiązki wraz z kostkami od czujników poziomu Xeon?

Byłem w ASO, odesłano mnie z kwitkiem. Odp. moje auto jak wyjeżdżało z fabryki nie miało spryskiwaczy Xeon, więc Pan nie mógł sprawdzić tego.

  • 1 rok później...
Opublikowano
Byłem w ASO, odesłano mnie z kwitkiem. Odp. moje auto jak wyjeżdżało z fabryki nie miało spryskiwaczy Xeon, więc Pan nie mógł sprawdzić tego.

 

Typowe podejście do klienta w ASO ,najlepiej skroić klienta na grube siano.

  • 1 rok później...
Opublikowano
Witam koledzy, potrzebuje pomocy w podłączeniu pompki spryskiwaczy reflektorów, nie mogę ogarnąć z tego opisu a niestety zdjecia juz nie działają.. ma moze ktoś z was jakiś schemacik lub fotorelacje jak to podłaczyć?
  • 11 miesięcy temu...
  • 4 miesiące temu...
  • 2 lata później...
Opublikowano
Bardzo chciałbym poruszyć temat, pierwszy post - zdjęć już nie ma. Mam E92 328i LCI USA i chciałbym dołożyć spryskiwacze reflektorów, mam zbiornik z pompką, spryskiwacze, jedynie nie wiem gdzie podłączyć zasilanie tej pompki. bezpiecznika 43 nie mam, a wg spisu zw spryskiwacze szyb i reflektorów odpowiada ten sam bezpiecznik :mad2: proszę o pomoc.
  • 3 tygodnie później...
  • 2 miesiące temu...
  • 2 lata później...
Opublikowano

Witam,

plus - skrzynka bezpieczników 48 (w moim przypadku jest 48 nie wiem jak w innych modelach trzeba w rozpisce bezpieczników zobaczyć), normalnie nie ma tam prądu, dopiero jak zaprogramujesz:

Dodanie VO $502 moduł 2JBBF

SCHEINWERFERREININUNG – aktiv

to pojawi się tam prąd przy włączonych światłach dwa razy za pierwszym razem i potem chyba co 8 raz spryskiwania szyb tak ma być prawidłowo. minus gdziekolwiek z pod maski.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.