Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Taka sprawa czy zbiornik wyrównawczy strzela od nadmiernego ciśnienia? ostatnio zakładałem post o temp silnika ktoś niby pisał że 115 C to w porządku dzisiaj zaglądnąłem do sam naprawiam i pisze 91C jak jest to otwiera sie termostat i chłodzi przez chłodnice do 89 C, to jedno i drugie czy zbiornik wyrównawczy pasuje od e46 318i ? I takie jeszcze poboczne pytanie czy silnik gdy ma temp 116 C przepali uszczelkę pod głowicą? Wczesniej płynu nie ubywało nic w płynie też nie było "niczego" ale temp zawsze większa może to przez wentylator? Bo wydaje mi sie ze wł sie za rzadko.
  • Odpowiedzi 182
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano
I nastepna sprawa ale to bardziej do tych co wymianiali da sie to zrobić na miejscu? bo nie posiadam haka do holowania i nie wiem za co chycic żeby nie urwac czegoś
Opublikowano

cisnienie moze tez znacznie wzrosnac jezeli przecholuje sie ze stanem plynow chlodzacych.

tez tak mialem zalalem odrobine za duzo i zaczelo z niego tryskac. bardzo mala nieszczelnosc ale uchodzilo.

cala reszta dzialala bez zarzutow. nie grzal sie itd.

czyli NIE dolewac za duzo ogladajcie obrazki.

Opublikowano
Myślę,że zbiorniczek będzie pasował z 318i bez problemu.Jeśli chodzi o wymianę powinienes sobie poradzić w terenie.Powodzenia :cool2:
never again N46
Opublikowano

No płyn miałem pod górną kreskę ale nie równo z nią. STANDARDOWO wskaźnik na pulpicie w pionie :evil: a po pęknięciu zbiornika wł z ciekawości test nr 7.0 a tam temp 111 C i niech ktoś mówi co chce ale moim zdaniem taka temperatura nie powinna być.

Druga sprawa silnik sie zagrzał pomimo tego ze był wyłączony to wiatrak powinien pracować jak myślicie?

I dzięki za każde odpowiedzi.

Opublikowano (edytowane)
u mnie jak wyłącze silnik to wentylator staje.Co do rozszczelnienia zbiorniczka?Albo nadszedł jego koniec wytrzymąłości albo nie było sprawne odpowietrzenie(odprowadzanie nadmiaru gazu przez korek chłodnicy)? Edytowane przez roofii1
never again N46
Opublikowano
Z tego co wyczytałem to nie ciekawa sprawa z tym zbiornikiem, że ogólnie jakis lipny jest nie wiadomo kiedy strzeli a jak walnie to szczesc boże, po dzisiejszym wystepie to juz przed dalszą trasą nie będę taki pewny że dojadę jak dzisiaj, jedynie kupić zastępczy i zestaw naprawczy hehe :D
Opublikowano
Z tego co wyczytałem to nie ciekawa sprawa z tym zbiornikiem, że ogólnie jakis lipny jest nie wiadomo kiedy strzeli a jak walnie to szczesc boże, po dzisiejszym wystepie to juz przed dalszą trasą nie będę taki pewny że dojadę jak dzisiaj, jedynie kupić zastępczy i zestaw naprawczy hehe :D

kolejna słabostka BMW :D :D

never again N46
Opublikowano
No dokładnie kiedyś jechałem starym golfem II i też cos miał z chłodzeniem ale tam wskaźnik na desce pokazał że sie grzeje temp nie taka wiec wtedy ogrzewanie na full i przynajmniej wiadomo że cos sie dzieje a tutaj 111 C ale wskaźnik w pionie jak by wszystko było idealnie tak sie zastanawiałem co by było - ostatnio jechałem autostradą strzeliłby zbiorniczek, para by szła bokiem ze nie było by widać, wody za sobą też,dopiero jak by sie uszczelka usmażyła to na desce łaskawie zaświeciła by sie kontrolka że coś jest jednak nie tak :mad2: :evil: :evil:
Opublikowano
A czym miałeś zalany układ chłodzący? Nawet temperatura płynu chłodzącego ok 130 stopni nie doprowadziłaby do rozerwania zbiorniczka.
Opublikowano

Jakieś 2 litry prestone a reszta nie wiem, wymieniłem zbiornik na nowy, na postoju temp wchodzi na 100-105 nawet sobie nie wyobrazam ile musi być w korku jedynka dwójka stop gaz hamulec, bo własnie przy takiej jezdzie mi go rozerwało mało tego szkoda że nie zrobiłem zdjecia ale mam go jeszcze to wrzucę rozerwało mi go prawie na całej długośći :shock: , po wymianie i odpowietrzeniu (na drugi dzien rano dolewałem litr musiało jeszcze powietrze zejsc chodz co chwile popuszczalismy odpowietrznik kawałek jazdy i znów odpowietrzanie, również przy ogrzewaniu na max ).

W czasie spokojnej jazdy 97 -93-100 róznie. I teraz tak ksiązka sam naprawiam mówi o wł termostatu juz przy 91 i zbija na 89, węże górny gorący ale nie twardy jak wałek do ciasta :D dolny ciepły, chłodnica wł sie rzadko nawet jak odpaliłem auto bez jazdy rosło do ponad 100 wentylator nie pracował wł ogrzewanie na max zbiłem do 90 chwile sie utrzymywało urosło do 94 patrze wentylator sie właczył na chwile zbiło do 91 i sie wyłaczył jest to w ogóle nie logiczne. Temperatura powyżej 100 on stoi aż tu nagle jak jest mniejsza temp uruchamia sie już przy 94. Nastepna sprawa jak on sie kręci jak anemik kreci sie bo sie kreci ale zapiernicza dopiero jak sie clime właczy i wtedy temperatura tez ciutke spada. Panowie poradzcie coś bo juz mi się niechce jezdzic z temp 32 C i szybami otwartymi do połowy. :evil: żeby zaś czegoś nie rozerwało.

Opublikowano

Dzisiaj jechałem to przy 97 wł ogrzewanie bo bałem się że coś rozerwie a do domu miałem jakieś 50 km jeszcze wiec nie chciałem ryzykować, a nie uważasz że 102 przy trasie to też trochę lipnie bo w korkach jeszcze na pewno by urosło choć by nawet do okolicy 110 to mi się wydaje nie za bardzo, jak auto stoi zapalone i zaczynam się rozpędzać i jadę stale jakąś tam prędkością to temp tez opada.

Taka sugestia mi przyszła na myśl bo w naszych bumach jest rozrząd na łanuchu a że tego się nie wymienia czyli nie wymienia się tez pompy wodnej bo jesli jadę i auto jako tako tą temperaturę ma a na postoju zaczyna niebezpiecznie rosnąc kiedy obroty są niskie może tu jest szkopuł, albo uszczelka pod głowicą tylko z drugiej strony płynu nie ubywało nigdy masła na korku też nie było w oleju też.

Opublikowano
Jak wywaliło wyrównawczy, to jest duże prawdopodobieństwo, że uszczelka pod głowicą jest walnięta... w korku nie musi byc masła, ani oleju w płynie, czy płynu w oleju... równie dobrze może sączyć bezpośrednio na tłok... zapal na chwilkę na zimnym silniku, po czym króciutka przegazówka i zgaś, po czym po kilkunastu sekundach znów zapal... jeśli nie będzie pracować na wszystkie gary to 100% uszczelka... zbiornik wyrównawczy nie wywaliło bez przyczyny... mogła siąść też pompa wody... dokładny test czy to uszczelka pod głowicą powinien odbyć się przez pomiar ciśnienia sprężania na każdym cylindrze... w niektórych modelach lubi też siąść wentylator elektryczny, akurat w Twoim modelu niema wiska jest tylko on, nieraz jest też tak, że raz się włącza a raz nie... wali się ta elektronika przy wentylatorze... ogólnie zbirniczek jest wytrzymały, jeśli niema dodatkowych ciśnień... trzecia sprawa, to że BMW ma układ chłodzenia ciśnieniowy zamknięty... w związku z tym normalna użytkowa temperatura płynu jest wyższa niż 90stC zazwyczaj jest to ok 100 do 105stC... i wtedy właśnie wskazówka stoi w pionie... Pompa wody jest na pasku klinowym, a nie jak w grupie vw na rozrządzie... możesz wymienić ja kiedy chesz, albo kiedy przyjdzie jej czas... i jeszcze jedna ciekawostka, BMW ma takie małe zabezpieczenie, które co porawda nie ratuje uszczelki pod głowicą, ale chroni przed zatarciem, jeśli zapali się czerwona kontrolka od temperatury ok 130stC, to zapłon jest wyłączany automatycznie...
Opublikowano

Kolego jaką instrukcję czytałeś?temperatura robocza twojego silnika to 105 stopni,przy tej temp dopiero otwiera się termostat.korek puszcza przy 2bar,pisałeś że nie wiesz jakim płynem i czy w ogóle płynem miałeś zalany układ,jeżeli było tam chociaż trochę wody zbiornik pękł,płyn jak wiesz ma wyższą temperaturę wrzenia,woda normalnie zaczęła by się gotować,

Zbiorniki wyrównawcze to fakt słaby punkt bmw,załóż nowy od razu z nowym korkiem odpowietrz,sprawdź czy wentylator się załącza i będzie dobrze

Opublikowano

Korek muszę kupić osobno bo oryginalny zbiornik wyrównawczy jest goły, myślałem ze będzie tam korek czujnik ale się przeliczyłem.

Jeszcze w tym tyg postaram się zrobić płukanie układu mogłem to zrobić teraz jak wymienialiśmy zbiornik ale czasu nie było, po ściągnięciu węzy na wlotach w chwila moment zrobił się biały nalot czyli kamień może coś tam jest poprzytykane.

 

A co do wentylatora to nie wiem czy nie kupić innego bo ten włącza się przy dajmy ponad 90 C a nie wł się jak ma ponad 100 C uruchamia się dla mnie jak mu się chce i nie logicznie.

Opublikowano
Korek muszę kupić osobno bo oryginalny zbiornik wyrównawczy jest goły, myślałem ze będzie tam korek czujnik ale się przeliczyłem.

Jeszcze w tym tyg postaram się zrobić płukanie układu mogłem to zrobić teraz jak wymienialiśmy zbiornik ale czasu nie było, po ściągnięciu węzy na wlotach w chwila moment zrobił się biały nalot czyli kamień może coś tam jest poprzytykane.

 

A co do wentylatora to nie wiem czy nie kupić innego bo ten włącza się przy dajmy ponad 90 C a nie wł się jak ma ponad 100 C uruchamia się dla mnie jak mu się chce i nie logicznie.

 

Podłącz auto pod DIS, INPĘ lub w BOSCH'u pod KTS, tam masz testy wykonawcze urządzeń wejdz w wentylator i kilkanaście razy załącz i wyłącza jak odpowie poprawnie na kązda próbę, wentyl sprawany...

 

Kolego jaką instrukcję czytałeś?temperatura robocza twojego silnika to 105 stopni,przy tej temp dopiero otwiera się termostat.korek puszcza przy 2bar,pisałeś że nie wiesz jakim płynem i czy w ogóle płynem miałeś zalany układ,jeżeli było tam chociaż trochę wody zbiornik pękł,płyn jak wiesz ma wyższą temperaturę wrzenia,woda normalnie zaczęła by się gotować,

Zbiorniki wyrównawcze to fakt słaby punkt bmw,załóż nowy od razu z nowym korkiem odpowietrz,sprawdź czy wentylator się załącza i będzie dobrze

 

co do wody którą sugerował kolega, jest to półprawada, układ może być zalany wodą, wodę również miesza się też z koncentratem, żeby uzyskać odpowiednio wartościowy płyn chłodniczy... i żadne uzupełnienie płynu wodą, czy też zalania samą wodą nie powinoo doprowadzić do wrzenia w niższej temperatuże... cała teoria podwyższenia temparatury wrzenia wody czy płynu polega właśnie na tym, że układ pracuje w podwyższonym ciśnieniu, a temperatura wrzenia zależy od ciśnieniea, nie będe się tu bardziej zagłebiał w fizykę... jak ktoś chce sie bardziej zagłebić prosze poszukać... w kazdym razie woda w zależności od ciśnienia może wrzeć już przy 60stC lub dopiero powyżej 140stC to samo tyczy się już gotowego płynu, dlatego napsiałem, że to półprawda, bo rzeczywiście większa gęstość płynu chłodniczego przy tym sammym ciśnieniu wrze w temepraturze wyższej... notmiast jeśli chodzi o układ w naszych autach to auto zalane samą wodą czy plynem nie powino wrzeć przy sprawnej instalacji... problem mógl się zrobić się wtedy gdy właśnie ciśneinie zostało przekroczone (poprzez niesprawny wentylator) i korek zadziałał właściwie... i ciśnienie gwałtownie obniżył... wtedy ciecz zaczeła wrzeć momentalnie i zbiornik rozpruło... im niższe ciścnienie tym temperatura wrzenia niższa, im wyższe ciśnienie tym temperatura wrzenia wyższa taka jest zależność...

Opublikowano
Dziwnie, bo.. powiedzmy tak zrobiło się ciśnienie w układzie (czyli temp wrzenia wyższa czyli można powiedzieć że dobrze) wtedy do akcji wchodzi korek żeby ciśnienie nie rozerwało czegoś, on upuszcza ciśnienie powodując szybsze zagotowanie wody bo czym ciśnienie niższe tym.... woda się gotuje rozrywa zbiornik wyrównawczy, więc można powiedzieć że i tak źle i tak nie dobrze jeśli coś pisze źle to popraw mnie kolego i dziękuje za zainteresowanie tematem.
Opublikowano
Dobrze piszesz tak właśnie się dzieje... generalnie reakcja korka mogła być za późna... teoretycznie ma on zadanie utrzymać wymagane robocze ciśnienie... nie dopuścić do większego... a mógl otworzyć się zapóźno przez jakiś osad czy coś podobnego i dlatego ciecz jak zaczęła wrzeć momentanie po obniżeniu ciśnienia rozerwała zbiornik... dlaczego? Wrzenie, definiuje się jako proces parowania, który zachodzi w całej objętości cieczy i przebiega w stałej (przy ustalonym ciśnieniu) temperaturze... "Proces wrzenia zachodzi cały czas w stałej temperaturze, jest więc tzw przejściem fazowym pierwszego rodzaju. Dopóki cała ciecz nie zamieni się w parę temperatura tej cieczy nie ulega zmianie. Wyjątkowo może dość do tzw przegrzania cieczy. Dzieje się tak, gdy wewnątrz cieczy nie ma centrów kondensacji, czyli pęcherzyków powietrza lub zanieczyszczeń (np. dobrze przedestylowana woda). Wtedy cząstki wewnątrz cieczy uzyskują dużą energię kinetyczną kosztem dostarczanego z zewnątrz ciepła, lecz nie mają gdzie wyparować. Ciecz może wówczas osiągnąć temperaturę znacznie przekraczającą temperaturę wrzenia. Wystarczy wówczas jednak niewielkie zaburzenie wstrząśnięcie lub zanieczyszczenie cieczy, aby nastąpiło gwałtowne, niemal wybuchowe wrzenie cieczy." Więc w sumie na rozerwanie zbiorniczka czynników mogło być więcej... mógł puścić korek, jednak puścić za późno, mogło przy temperaturze jaka się wytworzyła oderwać się jakiś syfek i spowodować nagłe całkowite wrzenie płynu... jak widać czynników mogło być wiele, które to spowodowało... słaby zbiorniczek może sie okazać zbawienny, dla reszty układu... mimo wszytko od takiej marki wymagało by się lepszego zabezpieczenia... a nie zbiorniczka w roli bezpiecznika... aczkolwiek lepszy pęknięty zbiorniczek od rozerwanego węża, który wybucha nam prosto w twarz... generalnie wszystkie zbiorniczki pękają tak samo, wieć kto wie czy tymi bezpeicznikami rzeczywiście nie są... w starszych modelach włąsnie rozrywało węże... urywały sie króćce itd... dlaczego BMW zdecydowało się na ukłąd chłodzenia ciśnieniowy i temperatury robocze są dużo wyższe od naturalnej temperatury wrzenia cieczy... szczerze mówiąc nie potrafie odpowiedzieć... widocznie są jekieś ewidentne korzyści dla silnika i jego użytkowania, a na pewno taki układ ma tą zaletę, że temperaturą chłodzenia można sterować bardzo precyzyjnie... w układzie otwartym, często musilibyśmy dolewać płynu przez naturalne odparownie bliskopowierzchniowe... a także narażony bylby na działania atmosferyczne czyli zabrudzenia... taki układ ciśnieniowy, ma właśnie tą niekorzyść, że jego zaburzenie potrafi doprowadzić do takich skutków jak rozerwanie którejś z części układu... wszędzie mamy ostrzeżenia, by nie otwierać na gorącym silniku... bo gorozi wybuchem... dlatego korek się długo odkręca... że wrazie rozsczelnimy układ to wyładuje nam w ten nieszczęsy zbiorniczek, który swoją trwałość ma jak dla mnie celowo przymyślaną... a podstawą jest, żeby był czysty... niedopuszczalne jest, żeby uzupełniać nie dobór płynu kranówą... olbo destylowana, albo gotowy płyn, a wprzyadku słabego roztworu uzuepłnić koncentratem... nie wolno stosowac w takich ukałdach uszczelniaczy do chłodnic, zepsutą uszkodzoną wymienić... dla swojego bezpieczeństwa... szczególnie tyczy się to e36, gdzie magicznie pękającego zbiorniczka niema... i wywala wężem...
Opublikowano

"Wystarczy wówczas jednak niewielkie zaburzenie wstrząśnięcie lub zanieczyszczenie cieczy, aby nastąpiło gwałtowne, niemal wybuchowe wrzenie cieczy."

 

Bardzo, bardzo możliwe bo.. auto przejechało jakieś 20 km ze średnią dynamiką, był objazd i wyjechałem na drogę odcinek jakieś 50 do 80m gdzie była dziura na dziurze wiec jechałem jedynka gaz hamulec stop i z lewej na prawą stronę jezdni tych dziur było tak wiele że nie można było objechać ich wszystkich nie wjeżdżając w jakąś :mad2: autem bujało jak na kutrze rybackim do tego nie za świeży płyn w układzie tu moja wina :mad2: i skutek jest. A co do uszczelki możliwe że to ona ale, ok oleju w płynie nie było płynu masła smalcu na korku w oleju czy też bagnecie również nie, ok mogło lecieć wprost na cylinder tylko że płynu też mi nie ubywało nic nawet w pewnym momencie mnie to zaniepokoiło czemu nic nie ubywa i zacząłem kontrolować olej.. a dolewki jakie były to w dużym odstępie czasu.

Opublikowano

A mam pytanie jeszcze bo jak kupowałem w inter carsie zbiornik to wziąłem również płyn ale nazwy nie pamiętam pierwszy raz słyszałem o tej firmie, i chciałem spuścić to kupić płukankę do układu chłodniczego z prestone i zalać ale koncentrat 70% koncentratu 30% wody tak podaje producent na stronie właściwości od -64°C (i co mnie najbardziej interesuje) do temperatury wrzenia 136°C + do tego podjechał bym do serwisu po korek nie chce ryzykować z allegro tylko nie wiem czy jest sens z tym płynem, i chciałem się doradzić.

 

Jeszcze bym dorzucił to czy gdy silnik jest zagrzany i odkręcam korek wlewu płynu chłodniczego to powinien płyn wylewać się z wlewu? czy dopiero po dodaniu gazu, u mnie sytuacja wygląda tak że jak jest odpalony i odkręcę korek to tylko widzę jak z prawej strony taki cienki strumień leci tak jakby z przelewu czy obiegu. A jak auto mam zapalone i zakręcony korek i jak go zgaszę to jak odkręcam korek to jest taki lekki syk ale w sensie że zaciąga lekko powietrze nie dmucha.

 

I jak włączyć w inpie test na działanie wentylatora szukałem nie znalazłem nic na ten temat. Dziękuje za wszelkie odpowiedzi.

Opublikowano

Nie wiem którą inpa dysponujesz i w jakim języku, ja mam niemiecką i niemieckiego DIS'a...

Więc u mnie by to było tak [F3]-Motor-> 4 Zylinder-> BMS46 fur M43 -> [F6] Steuern->[F2] Steuren 2 -[F2] Elektroluefter, co do ściezki nie jestem pewny czy jest prawidłowa bo sprawdziłem na sucho bez auta a używam DIS'a... z inpy wykorzystuję tylko NCS-Expertentool...

 

Sam pomysł wypłukania układu, uważam za dobry... jeśli zuważyłeś jakis nalot... Co do odkecania korka na rozgrzanym silniku.... to wiesz do czego możesz doprowadzić, nawet nie próbuj!!! na zimnym silniku jeśli tam się przelewa to dobrze... kontrolę płynu przeprowadza się na zimnym silniku... płynu powinno byc tyle, żeby ten bagnecik się wysuwał...

Opublikowano
Podobne problemy mieli "fachowcy" z wozidłami 126p Bis, tam także była ciśnieniowa instalacja i temperatury do 130 stopni. Niejeden po zalaniu wodą lub byle czym zbierał chłodnicę z jezdni a tylna klapa udawała parowóz :lol:
Opublikowano

Dzisiaj czytałem jeszcze książkę sam naprawiam i autor twierdzi tak o działaniu wentylatora:

"Do zwiększenia przepływu powietrza chłodzącego służy wentylator elektryczny (w przypadku 316i 1985cm) i sterowany w zależności od temperatury. Gdy temperatura cieczy chłodzącej wzrośnie do 93 C wyłącznik termiczny włącza wentylator przez przekaźnik. Gdy temperatura cieczy chłodzącej zmniejszy się poniżej 89 C wyłącza samoczynnie wentylator"

 

Z jego teorii a nie twierdze że ma 100 % racje wynika że każdorazowe przekroczenie temperatury powyżej 93 powoduje wl wentylatora i schłodzenie cieczy poniżej tej wartości więc skąd u nas temp po 100 C a w moim przypadku po 116 w krytycznych sytuacjach, nie wiadomo skąd czerpać informacje.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.