Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
kontrolka a raczej ikona Pali się na wyświetlaczu.

przy wykręcaniu świec dobrze jest zalać wd40 nałożyć klucz i młotkiem od góry puknąć kilka razy energicznie ale z wyczuciem.

u mnie jedna nie chciała się odkręcić przy wymianie, po tym zabiegu poszła

odnośnie uszczelek kollektora, to ja kupowałem zaślepki na 4 klapki+ uszczelki łącznie 120zł, wiec uszczelki raczej nie oryginał, tylko zamiennik innej firmy, po złożeniu wszystko git.

Ja ostatnio wymieniałem świece u kolegi w aucie w silniku N47 i zastosowałem wszystkie działania jak powyżej i ukręciła się przy pierwszym podejściu świeca :duh: :mad2:

Koszt 350 zeta bez demontażu głowicy, po przypatrywaniu się fachowcowi który usuwał tą urwana swiecę, uważam że jest to do ogarnięcia samemu ale trzeba mieć dobry sprzęt, no cóż ale fachman po tym zabiegu powiedział że to normalka w tych silnikach że te swiece w silniku N47 się ukręcają bo są bardzo długie i często przez to się zapiekają i powiedział mi że pozostałe trzy również mogą się ukręcić akurat w kolegi aucie były jeszcze nie zmieniane od nowości auto z 2008 roku przebieg 160 tysięcy kilometrów, zabrałem się za odkręcanie pozostałych świec na odchodne fachman rzucił jak ukręcicie resztę świec to przyjadę usunąć resztę z rabatem :duh: :mad2:

Więc najlepszym sposobem na odkręcenie świec jak ciężko idą należy bez pośpiechu odkręcać świecę licząc pełne obroty przy okręcaniu i kiedy przychodzi dość duży opór dokręcenie powrotne świec i ponowne odkręcanie i liczenie obrotów gdy zwiększa się sukcesywnie liczba obrotów to możemy być pewni że świeca się odkręci ale nie należy się spieszyć tylko powolutku do celu mi tą metodą udało sie odkręcić resztę bez ukręcenia i uszkodzenie gwintu, mam nadzieję że to bedzie przydatna wskazówka.

Sprzedam, uchwyt ręcznego ze skóry, tylna klapa Pre-Lci Igiełka.

Człowiek nie potrzebuje gwiazdy, błyskawicy a nawet czterech pierścieni, człowiek potrzebuje dwóch nerek.

Moja ślicznota: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=211412 oceń:D

  • 2 lata później...
  • Odpowiedzi 74
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

przymierzam się do wymiany świec...

czy coś się zmieniło jeśli chodzi o firmę świec czy dalej beru polecacie??

drugie pytanie to jak zdejmę kolektor, to jak dokładnie (krok po kroku ) sprawdzić świece (bez ich wykręcania) czy na pewno są do wymiany??

kolejne pytanie czy wymieniać uszczelki kolektora (uszczelka miedzy kolektorem a egr była jak nowa, ino lekko brudnawa...)

Pozdrower Krzysztof :)
Opublikowano
Kolego pamiętaj by na zimnym wykręcać. U mnie w n47 poszły 3 lekko a jedna z oporem ale psikałem i trochę wykręcałem trochę wkręcałem i poszło. Uznałem że im wcześniej to zrobię tym łatwiej będzie wykręcić. Odkręcałem kluczem dynamometrycznym żeby nie ukręcić!! na nowe nałożyłem pastę do świec
Sprzedam instalację na nowej oryginalnej kostce do l7, światłowody i wtyczka.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Słuchaj, a jak wykręciłeś tą która ciężko szła, to gniazdo miałeś czyste. U mnie w M47N szło tak samo ciężko i niestety wkręcanie nowej też szło ciężko. W środku świeca nie dolegała, ponieważ zebrał się tam nagar. Przy wcześniejszej wymianie, ktoś za lekko ją dokręcił, przez co zrobił się nagar. Dokręciłem ile mogłem żeby nie przesadzić, ale czuć było że jest do dupy. Po tygodniu zdjąłem kolektor i było widać, że paliwo świecą spierdycza. Wyczyściłem gniazdo odkurzaczem na którym miałem gumowy wąż doklejony, żeby gwintu nie zniszczyć i żeby nic nie wpadło. Po tej akcji dopiero poszło jak z pozostałymi świecami. Lekko i bez wycieków. Polecam sprawdzić czy wszystko jest ok, bo po roku będzie taki sam problem z wykręceniem.

A i ja wykręcałem na ciepłym silniku.

Opublikowano
ciezko szla ta od skrzyni biegow , psikalem penetratorem i krecilem raz w lewo reaz w prawo.. pozniej gniazda przeczyscilem gwintownikiem i wkrecilem znowu kluczem danamometrycznym ale smarowalem swiece pasta teflonowa chyba.. musialbym w garazu zobaczyc co to bylo
Sprzedam instalację na nowej oryginalnej kostce do l7, światłowody i wtyczka.
  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

U mnie poszło bez problemu.

Jednego dnia rozebrałem wszystko i psiukalem jakimś penetratorem co kilka godzin i raz środkiem do czyszczenia egr-u, następnego dnia odmuchalem gniazda sprężarką i wykręciłem bez najmniejszego problemu wszystkie świece, odkrecałem je kluczem dynamometrycznym ustawionym na 15Nm , dokrecałem z tą samą siłą i tu byłem zdziwiony, bo to mniej więcej tyle ile mam siły w dłoni znaczy na kluczu była tylko przedłużka bez grzechotki ani innego ramienia... Po takim recznym dokręceniu sprawdziłem kluczem dynamometrycznym i przeskakiwał... Osłony plastikowe na silniku mocniej przykręcam... Kolektor dokrecałem z tą samą siłą...

 

Po przejechaniu się okazało się że coś jest nie tak... Brak mocy, zdecydowanie głośniej i smród spalin w aucie... Okazało się, że nie skręciłem chłodniczki EGRa z zaworem EGRa. Teraz wszystko ok.

 

Uszczelki zostawiłem stare, ale szczególnie te kwadratowe były sztywnawe... I chyba jednak kupię uszczelki i wymienię, ale to bliżej lata żeby przy okazji kolektor karcherem potraktować, bo nie mam pojęcia jak inaczej go w środku wyczyścić...

 

https://goo.gl/photos/LHqrvmSJg8CjH8D17

Pozdrower Krzysztof :)
Opublikowano
U mnie poszło bez problemu.

Jednego dnia rozebrałem wszystko i psiukalem jakimś penetratorem co kilka godzin i raz środkiem do czyszczenia egr-u, następnego dnia odmuchalem gniazda sprężarką i wykręciłem bez najmniejszego problemu wszystkie świece, odkrecałem je kluczem dynamometrycznym ustawionym na 15Nm , dokrecałem z tą samą siłą i tu byłem zdziwiony, bo to mniej więcej tyle ile mam siły w dłoni znaczy na kluczu była tylko przedłużka bez grzechotki ani innego ramienia... Po takim recznym dokręceniu sprawdziłem kluczem dynamometrycznym i przeskakiwał... Osłony plastikowe na silniku mocniej przykręcam... Kolektor dokrecałem z tą samą siłą...

 

Po przejechaniu się okazało się że coś jest nie tak... Brak mocy, zdecydowanie głośniej i smród spalin w aucie... Okazało się, że nie skręciłem chłodniczki EGRa z zaworem EGRa. Teraz wszystko ok.

 

Uszczelki zostawiłem stare, ale szczególnie te kwadratowe były sztywnawe... I chyba jednak kupię uszczelki i wymienię, ale to bliżej lata żeby przy okazji kolektor karcherem potraktować, bo nie mam pojęcia jak inaczej go w środku wyczyścić...

 

https://goo.gl/photos/LHqrvmSJg8CjH8D17

 

Fajnie ze podzieliles sie swoim doswiadczeniem, u mnie tez wymiana swiec zarowych poszla gladko, kolektor wymyty wlasnie karcherem.

Po wymyciu kolektora klapki zaczely normalnie chodzic, bo przed wymyciem, klapki chodzily bardzo ciezko (reczne proby ruszenia klapek po demontazu kolektora), mozliwe ze na skutek nagromadzenia tego calego syfu

 

Po pozniejszej wymianie termostatu ( w tym celu trzeba bylo zdemontowac chlodnice EGR) zaczalem odczuwac zapach spalin w srodku,

mozliwe ze nie skrecilem dobrze chlodnicy z zaworem, takze dzieki za wzmianke

  • 1 rok później...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Witam, wymieniałem ostatnio świece żarowe i sterownik świec w moim BMW e91 silnik N47 ,

same świece zakładane przez specjalistę ponieważ wykręciły się bez problemów , mimo to każdą cofałem przy pierwszych obrotach tak dla spokoju ,

wykręcałem bez zdejmowania kolektora dolotowego (nie polecam) , dostęp do pierwszych dwóch dość dobry ale 3 i 4 to udręka ,

nie polecam wykręcania bez zdejmowania kolektora dolotowego , same wykręcenie to nie problem ,

przed demontażem użyłem preparatu do odkręcania ale był gorący silnik i zaraz odparował ,

do odkręcenia używałem klucza dynamometrycznego ustawionego na 30Nm (35Nm to moment zerwania gwintu tej świecy)

ale powiem że jedną ręką można było wykręcić 20nm by starczyło ,

pozbycie się brudu z gniazd świec przed demontażem ,o to problem ,

odkurzacz nie da rady, dopiero sprężone powietrze , (z odkręconym kolektorem należy otwory zasłonić aby bród nie dostał się na zawory)

według zaleceń bmw serwisu wykręcanie tylko na gorącym silniku , ze względu na możliwość uszkodzenia gwintu świeć przy zimnym ,

przed zamontowaniem nowej świecy przeczyściłem otwór szczotką,

ale z uwagi na pozostawienie metalowych włókien szczotki drucianej, użyłem tylko z sztucznego włókna .


Moje świece stare były bosch i na nich informacja napięcie 7V

a na nowych świecach BERU napięcie 5.7V ( CGP001 ) więc praca ze sterownikiem oryginalnym BOSCH nie wskazana

(zresztą bmw nie zezwala NA MIESZANY MONTAŻ) https://www.etkbmw.com/bmw/PL/search/selectCar/E91/Tou/BMW+318d+N47/ECE/12_1416

więc jak wymieniacie radze wymieniać kompletami sterownik i świece , ja zastosowałem sterownik BERU i świece BERU

moment dokręcania według bmw 13Nm dla silnika N47 i N47N i radzę przestrzegać aby w przyszłości nie było problemu z wykręceniem,

(na opakowaniu świec beru jest od 15Nm do 20Nm ale jest też info aby przestrzegać informacji serwisowej )

nie miałem problemu z wkręceniem trzeba ostrożnie wkręcać w świecy 2 i 3 prowadzenie klucza w idealnej płaszczyźnie blokuje kolektor dokładnie śruba do dokręcenia wiązki kabli dlatego można mieć wrażenie że blokuje się gwint wystarczy tylko podciągać klucz do góry aby się nie zagłębił za bardzo na świecy i nie blokował ,w ten sposób można palcami wkręcać , ale najlepiej od razu zdjąć kolektor i nie będzie problemów.

w sumie na drugi dzień i tak ściągałem kolektor ponieważ zauważyłem dość dużo sadzy od EGR ,

tylko ta rurka na dole od EGR jest irytująca :D

kolektor moment dokręcania

5Nm dociągnięcie i 15Nm dokręcenie)

kolejność śrub (ważna ze względu na tą rurkę EGR aby się prawidłowo zagłębiła dociągnięcie jak i dokręcenie )

jak i na nowe uszczelki kolektora i rurki EGR 2 oringi

rozkład śrub

1...2...3

..4...5..

kolejność prawidłowa to 5,1,4,3,2

i w końcu zapalanie bez drgawek 20 sekundowych i dymienia :D

  • 3 lata później...
Opublikowano

Każdemu kto zechce wymienić świece żarowe firmy Beru nie polecam tego !!!!!!


Świece są na 5.4-5.7V i praca ze sterownikiem Beru który jest na 7V poprostu jest szybko upala / zużywa .


Niestety w moim przypadku było jeszcze gorzej . Po montażu i próbie odpalenia kawałek elementu grzejnego wpadł prosto do cylindra .


Z 4 świec Beru dwie niesprawne .

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
A gdy świece są Bosch 7V to sterownik Beru GSE105 jest dla nich ok???? Nie przepali rozumiem??. Wszędzie w sklepach i Internecie wg VIN do N47D20C dopasowują GSE105.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Tak do N47 jes sterownik BERU GSE105 i świece na 7V. BERU z tego co wiem nie robi świec na 7V. Polecam BOSCHA.
Opublikowano
A tu odpowiedź z sąsiedniego wątku na temat sterowników. "W ETK jest widnieje informacja: "Uwaga! Montaż mieszany produktów Beru i Bosch jest niedozwolony.". Interpretowałbym to tak, że oba podzespoły (sterownik/świeca) muszą być tego samego producenta, a to co było przy pierwszym montażu 10 czy więcej lat temu, odstawiłbym w niepamięć - mogło się w tym czasie coś zmienić." Poddaję się. Co więcej nie ma nigdzie w katalogach sterownika produkowanego przez Boscha do tego silnika albo ja go nie znajduję. Załamka.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Zrobiło się sporo zamieszania, ponoeważ ktos z kolegów zamontowal świece 5V BERU do sterownika BERU GSE105 i wszystko działało bez błędów. Jednak szybko się przepaliły. Także sterownik obejętnie jakiej firmy, czy to z ASO, czy BERU GSE105, czy np HITACHI odpowiedni do N47 i świece na 7V obojętnie jakiej firmy do tego silnika i będzie działać.

Bosch nie robi tych sterowników. To jak klocki i tarcze nie muszą być tej samej firmy. Sterownik na teraz kupowałbym "Hitachi HUCO"

Opublikowano
Też wziąłbym HITACHI, ale niestety dłuższy czas nie ma nigdzie, to chyba z uwagi na problemy z dostępnością układów elektronicznych w motoryzacji.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Raczej nie. Podejrzewam że kwestia gwarancji 5 lat robi cenę. Są też poszukiwane, bo wychodzi, że sa mniej awaryjne. Beru robilem tone, Hitachi jeszcze nie mialem zepsutego.
Opublikowano
Witam,jstem tu nowy i proszę Was o pomoc.BMW E91 163 KM. Sterownik świec żarowych nowy.Świece żarowe Beru nowe.A mimo to dalej nie podaje napięcia do świec przed odpaleniem auta.Słyszałem o bezpieczniku i przekaźniku świec żarowych ale nie wiem gdzie są....Pomożecie?
Opublikowano
Witam,jstem tu nowy i proszę Was o pomoc.BMW E91 163 KM. Sterownik świec żarowych nowy.Świece żarowe Beru nowe.A mimo to dalej nie podaje napięcia do świec przed odpaleniem auta.Słyszałem o bezpieczniku i przekaźniku świec żarowych ale nie wiem gdzie są....Pomożecie?

Sprawdź w pierwszej kolejności kabel plusowy idący do sterownika świec z okrągłą wtyczką. Zdarza się, że kabel upala się właśnie w tej wtyczce. Jeśli nie widać "przytopienia" spróbuj podgiąć złącze tej wtyczki i zobacz czy pomogło. Bez problemu dostaniesz się do tej wtyczki bez zdejmowania kolektora. Z jego ewentualną wymianą też nie będzie większego problemu w razie potrzeby.

Opublikowano
Dzięki za odpowiedź,jutro sprawdzę a wiesz coś może na temat bezpiecznika świec żarowych F104? Chodzi mi o jego dokładną lokalizację od razu i jego bym sprawdził.
Opublikowano
Mogę się mylić ale z tego co mi się wydaje w serii E czy to e90 czy e60 nie ma bezpiecznika od świec żarowych. Całym sterowaniem zajmuje się sterownik świec żarowych. Zasilanie do sterownika świec oraz prąd zasilający świece idzie właśnie wspomnianym przeze mnie kablem bezpośrednio od alternatora do sterownika i to on często jest problemem tzn upalona wtyczka.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Od głównego zasilania sterownika nie ma żadnego bezpiecznika. Jest bezpiecznik F02, ale on jak jest spalony powoduje kupe innych błędów. Znajduje sie pod maską, gdzie sterownik silnika, na podszybiu. Podlacz kompa i zobacz czy masz błędy od świec.

Rozumiem że przykręcileś sterownik do silnika przed pomiarami, bo to jego masa.

Opublikowano
No właśnie w tym problem,po podłączeniu kompa diagnoza pokazała spalone wszystkie 4 świece.Kupiłem nowe i od razu kupiłem nowy sterownk.Po wymianie świec i sterownika i po podłączeniu kompa dalej pokazuje 4 spalone świece.Dodam tylko że wczoraj mechanik mierzył czy napięcie dochodzi ze sterownika do jedej ze świec na kablu i brak napięcia...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Niestety trzeba by zaczac od początku w takim razie. W przypadku blędu wszystkich swiec, może być:

-Kabel- czy nie jest upalony i czy patrząc w gniazdo w starym sterowniku masz upalnie widoczne. Jak tak to trzeba wymienić. Oczywiscie zobacz czy kest przykręcony do alternatora z drugiej strony, bo takie akcje też widziałem, że nie był. Brak prądu ti daje błąd 4 świec.

Sterownik - nawet nowe zdarzają się uszkodzone, ale możesz go zweryfikować z bardzo dużą skutecznością po wyjeciu z auta miernikiem, według tego filmu


Wszystkie świece - to wykluczam skoro nowe

Wiecej rzeczy nie ma ktore daja błąd wszystkich świec.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.