Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Bry,

Szukałem, ale nie znalazłem jak na razie - z jakim momentem obrotowym należy dokręcać śruby kół (alu)? Gdzie można tego rodzaju informację zdobyć (oprócz pewnie serwisu, do którego akurat nie mogę zadzwonić :-))?

  • Moderatorzy
Opublikowano
Są ściągi do "dynamometryków" w necie. Z tego co pamietam to 90-110 Nm. Duże fele , szerokie 110-130 Nm.

Pozdrawiam,



Trzastek

BMW Klub Polska

Opublikowano

Ja dokręcam 140NM i jest dobrze.

 

Zapytaj na każdej stacji wulkanizacyjnej, odpowiedzą Ci na Twoje pytanie.

 

Oczywiście warto sobie co jakiś czas sprawdzić koła :) bo nie wiem jak Wy, ale nie chciałbym być wyprzedzony przez własne koło jadąc sobie spokojnie :D :)

Opublikowano

Przy okazji tego pytania..

Ktos z Was stosuje paste miedziana na gwinty?

-------------------------------------------

pozdrawiam

obara

Opublikowano
Przy okazji tego pytania..

Ktos z Was stosuje paste miedziana na gwinty?

 

Po co? Żeby się same wykręciły??? Pasta owszem, ale nie w szpilkach do kół!!!!!! :lol: :lol:

 

Pzdr.

Opublikowano

No i mam w końcu konkretną odpowiedź ze źródła :-). Zadzwoniłem do Smorawińskiego w Poznaniu i najpierw mi Pan odmówił udzielenia takiej informacji kryjąc się za tajemnicą technologiczną (w dużym uproszczeniu) jednak gdy mu wyperswadowałem, że potrzebuję tylko informacji na temat momentu dokręcania śrub kół (a nie głowicy, świec itd.), aby móc samemu zmienić koła z letnich na zimowe to postanowił zdobyć tę informację i oddzwonić.

 

Po 5 minutach miałem już telefon i dowiedziałem się, że w E91 (zakładam, że w E90 również) śruby kół przy obręczach aluminiowych należy dokręcać z momentem 120Nm. Wyjątkiem jest "złodziejka", którą należy dokręcać z momentem 80Nm gdyż jest wykonana z innego materiału i mogłaby ulec zerwaniu (zasadniczo nie sama śruba co "przelotka") przy większej sile. Nie ma tutaj znaczenia rozmiar, ani szerokość felgi.

 

Przy okazji Pan powiedział mi również, że w przypadku większych aut (podał konkretnie X5 i X6) taki moment to 140Nm...

Opublikowano
Po co? Żeby się same wykręciły??? Pasta owszem, ale nie w szpilkach do kół!!!!!! :lol: :lol:
Co ma piernik do wiatraka oczywiscie ze sie stosuje paste miedziana na gwinty do szpilek i nic sie nie odkreca jak sie odpowiednim momentem dokreci ja jeszcze stosuje troche na piaste bo jak dlugo sie nie odkreca i sie aluminium utleni to na drodze mozna sie tylko do alacha modlic i czekac az sie zdarzy cud bo odkrecic samemu tylko przy pomocy klucza nie odkrecisz napewno. Inaczej sprawa wyglada w e90 bo nawet podnosnika nie ma wiec i tak kol na drodze zmienial nie bedziesz
Opublikowano
Po co? Żeby się same wykręciły??? Pasta owszem, ale nie w szpilkach do kół!!!!!! :lol: :lol:
Co ma piernik do wiatraka oczywiscie ze sie stosuje paste miedziana na gwinty do szpilek i nic sie nie odkreca jak sie odpowiednim momentem dokreci ja jeszcze stosuje troche na piaste bo jak dlugo sie nie odkreca i sie aluminium utleni to na drodze mozna sie tylko do alacha modlic i czekac az sie zdarzy cud bo odkrecic samemu tylko przy pomocy klucza nie odkrecisz napewno. Inaczej sprawa wyglada w e90 bo nawet podnosnika nie ma wiec i tak kol na drodze zmienial nie bedziesz

 

 

Z całym szacunkiem kolego, ale nie znam nikogo i nie spotkałem się w życiu z kimś kto stosuje miedzian na szpilki do kół :shock: . Widziałeś, żeby w wulkanizacji przy wymianie kół stosowali miedzian? Bo ja nie. Nie wiem jak reszta z forum.. No ale.

 

Pzdr.

Opublikowano
eXiDe: też nie można do końca tak do tego podchodzić. W większości zakładów wulkanizacyjnych nawet klucza dynamometrycznego nie mają więc, a pasty to raczej wyższy jeszcze stopień wtajemniczenia. Niemniej jednak też się z tym nie spotkałem co nie znaczy, że jest to pomysł co zanegowania. Niektórzy pukali się w głowę gdy mówiłem, że chcę sobie do kół kupić klucz dynamometryczny... Także granica "przegięcia" jest różna :-)
Opublikowano
eXiDe: też nie można do końca tak do tego podchodzić. W większości zakładów wulkanizacyjnych nawet klucza dynamometrycznego nie mają więc, a pasty to raczej wyższy jeszcze stopień wtajemniczenia. Niemniej jednak też się z tym nie spotkałem co nie znaczy, że jest to pomysł co zanegowania. Niektórzy pukali się w głowę gdy mówiłem, że chcę sobie do kół kupić klucz dynamometryczny... Także granica "przegięcia" jest różna :-)

 

Klucz dynanometryczny to się rozumie :cool2: Ja tam od zawsze dokręcałem koła dynamometrem w autach. Ale z tą pastą tak jak napisałem wcześniej - nie koniecznie dobry pomysł :8)

 

Pzdr.

Opublikowano

Robie tak od 6 lat i jeszcze kola mi sie w samochodach nie odkrecily.

Co wiecej dokrecam szpile wylacznie reka (w koncu 140Nm to 14kg na kluczu o ramieniu 100cm czyli kolo 42kg na ramieniu 30cm, a w pociagniecie takiej masy to chyba kazdy na czuja wie ile sily trzeba wlozyc), a nie stajac na kluczu (wtedy to powiedzmy srednio 80-90kg na 30cm czyli ok 300Nm). Sprawdzam czy szpile dokrecone po przejechaniu ok. 100km. Nigdy nie zdarzylo mi sie zeby cos sie luzowalo a plus po pascie jest taki, ze kolo odkreci "z buta" nawet druga polowka.. :twisted:

 

Nie twierdze, ze tak sie powinno robic lub nie.

Po prostu sam tak robie i pytam o doswiadczenia innych.

 

ja jeszcze stosuje troche na piaste bo jak dlugo sie nie odkreca i sie aluminium utleni to na drodze mozna sie tylko do alacha modlic i czekac az sie zdarzy cud bo odkrecic samemu tylko przy pomocy klucza nie odkrecisz napewno.

 

Kolego. Da sie kolo zdjac. Luzujesz szpilki o pol obrotu, odpalasz woz ruszasz i od razu mocno hamujesz. Jeszcze nie trafilem na kolko co by po takim zabiegu z piasty nie zlazlo...

 

Inaczej sprawa wyglada w e90 bo nawet podnosnika nie ma wiec i tak kol na drodze zmienial nie bedziesz

 

To juz zupelnie inna sprawa. :D

-------------------------------------------

pozdrawiam

obara

  • 9 miesięcy temu...
Opublikowano
Ja pastę miedzianą dałem nawet na gwint w świecach żarowych..

 

Pozdro

 

Też myślałem o paście miedzianej przy wymianie świec żarowych, ale ostatecznie zrezygnowałem. Wiem że są specjalne pasty do świec żarowych.

Na szpilki kół od wielu lat stosuję smar miedziany i nigdy nie miałem problemów, tzn nic się nigdy nie poluzowało, za to nie było problemów z odkręceniem. Smar stosuję również na piastę i koła po sezonie schodzą bezproblemowo.

Wiele osób stwierdzi że smar miedziany na szpilki to zły pomysł, ale w praktyce to się sprawdza.

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Opublikowano

potwierdzam, moment dokręcania kół to 120 Nm. jeśli ktoś nie ma klucza dynamometrycznego to nie zalecam dokręcać za mocno na siłe. Dokrecić dobrze ale z wyczuciem. Na śruby od kół nic nie stosuje ale zawsze gwint czyszcze szczotką drucianą i przez pół roku nigdy nic nie koroduje.

 

co do pasy miedzianej to stosuje ją na piaste bo kilka razy miałem już kłopot ze zdjęciem koła po sezonie.

 

natomiast stosowanie pasty miedzianej na gwint świecy nie jest konieczne o ile dokręca się ją prawidłowym momentem czyli 15-18 Nm

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

  • 3 lata później...
Opublikowano

Jakie bzdury co nie jeden opowiada !!

 

Bo u wulkanizatora nie stosuja pasty miedziannej to nie trzeba a jakby mechanik smarowal szpilki kałem to by oznaczalo ze taki prces trchnologiczny jest?

 

Pewnie ze sie smaruje ale tak aby na tarcze nie polecialo ' potem klucz dynamometryczny i najlepuej przykrecic w powietrzu.

 

A dlaczego nalerzy smarowac szpilki a poto aby gwint nie przycieral sie i nie zjadal nam momentu obrotowego.

 

Swiece zaplonowe z kolei smaruje sie albo olejem silnikowym albo srebrnym smarem to cos na podobe tego miedziannego tylko bardziej odporny na temperature.

 

Jak jest z zarowymi to nie wiem.

 

Ps sory za ortosy

Opublikowano

Na żarowe jest też specjalna pasta, ale ja nigdy nie miałem.

 

Też kiedyś smarowałem szpilki lekko smarem miedzianym (i sprawdzało się to dobrze), ale teraz tylko dokładnie je czyszczę (+ ewentualnie lekko prysnę WD40) i przykręcam kluczem dynamometrycznym 120NM. Nie ma najmniejszych problemów z ich wykręceniem.

Na piastę też już nie daję smaru miedzianego. Jak wszystko jest dobrze wyczyszczone przy zmianie kół, to nie ma problemu z ich ściągnięciem.

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Opublikowano
ja zawsze czyszcze druciakiem szpilki otwor centrujacy i piaste.... na szpilki i piaste smar miedziany... nigdy go nie daje na piaste pod tarcze bo ponoc nie wolno i jak oddasz tarcze na gwarancje to nie uznaja przez smar.... tak ogolnie to mam sprintera i jak nie posmaruje szpilek to za pol roku przy wymianie kol moge zapomniec o odkreceniu kol w cywilizowany sposob:p
Sprzedam instalację na nowej oryginalnej kostce do l7, światłowody i wtyczka.
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Na tarczy hamulcowej od środka czyli od piasty nie może być śladu smaru bo nie uznają gwaranci.

Tam może być tylko rdza nic więcej.

  • 10 miesięcy temu...
Opublikowano
Odnośnie pasty miedzianej to niewolno stosować do aluminium!!!!!!!!!!!!!!!! bo miedz i alu wchodzą w reakcje,tyle w tym temacie . Poczytajcie nawet jest o tym na opakowaniu smaru. Pasta miedziowa jest dobra ale nie do wszystkiego a tym bardziej do świec żarowych wkręcanych w aluminiowa głowicę :duh: . Już nie raz takie świece wykręcałem i były problemy, są do tego specjalne pasty ,ale dokręcanie tylko kluczem dynamometrycznym nigdy na sile. Pozdrawiam
  • 9 miesięcy temu...
Opublikowano
Witam przymierzam się do wymiany swiec żarowych moment mam od 10 do 15 Nm lecz klucz mamod 19 :( macie jakiś pomysł żeby nie przecholowac a może 19 nie zaszkodzi??
  • 8 miesięcy temu...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Przy tym rozmiarze zwiększ do 130-140nm.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Opublikowano

Miałem felgi 21 cali obecnie mam 20 i nigdy nie zastosowałem mniej niż 140 njuta.

Jeszcze bardzo dużo ma to do tego jak jeździsz, jeśli bywa, że masz 200 lub więcej nie liczniku to proponowałbym nawet 160 njuta... ale tak jak poprzednik napisał... 140 będzie odpowiednie.

Opublikowano
Ja przy R18 oraz R17 - 120MN. Tak dokręcam od kilku lat i jest ok. Trzymał bym się zaleceń producenta, myślę że dla serii 7, czy X będzie to przedział 130-150NM max.

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Opublikowano
Miałem felgi 21 cali obecnie mam 20 i nigdy nie zastosowałem mniej niż 140 njuta.

Jeszcze bardzo dużo ma to do tego jak jeździsz, jeśli bywa, że masz 200 lub więcej nie liczniku to proponowałbym nawet 160 njuta... ale tak jak poprzednik napisał... 140 będzie odpowiednie.

Dzięki za poradę... prędkość mam ograniczoną do 250+10 (dzięki MPP) więc różnie może być ;P

Przejmowanie całkowitej kontroli nad światem - postęp: 0,000000001%

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.