Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam

Aby dobrze wydać kasę, warto przeczytać.

 

Jak sprawdzić samochód przed zakupem?

Lista jest oczywiście bardzo długa, ale to nie zniechęci, mam nadzieję, od stosowania się

przynajmniej do

najważniejszych z jej punktów podczas oględzin samochodu przez zakupem. Wysiłek się opłaci -

możemy uniknąć

problemów, które sporo kosztują przez pierwsze dwa-trzy miesiące po zakupie!

1 Nadwozie

1.1 Dokładnie należy sprawdzić spasowanie poszczególnych części, zwłaszcza szczeliny miedzy

błotnikami a pokrywą

silnika oraz między tylnymi słupkami a pokrywą bagażnika; analogicznie zderzaki, przedni pas,

drzwi boczne,

reflektory i kierunkowskazy – wszelkie nierówności szczelin, nacieki lakieru, mogą świadczyć o

naprawach

blacharskich

1.2 Drobne zarysowania, zwłaszcza na krawędziach zderzaków czy pod klamkami, świadczą raczej

na korzyść auta – że

właściciel nie „odpicował” go na sprzedaż

1.3 Wszystkie drzwi powinny się lekko otwierać i zamykać

1.4 Kod na szybach zawiera informację o dacie produkcji ( mała cyferka oznacza rok produkcji a

umieszczone poniżej

kropki oznaczają miesiąc ) – powinna być zgodna z tym, co w dowodzie oraz na wszystkich

szybach, choć ew.

wymiana szyby mogła być spowodowana np. włamaniem do auta (szyba może być starsza niż

rocznik auta, ale nie

młodsza np. auto z 2005r., szyba może być z 2004 r., ale już nie z 2006, bo była wymieniana)

1.5 W komorze silnika trzeba dobrze obejrzeć przedni pas i końcówki podłużnic (lub wózka) –

spawy, nacieki, śruby

pomalowane w kolorze nadwozia (choć to nie dotyczy wszystkich aut), mogą świadczyć o

naprawach blacharskich

1.6 W bagażniku należy obejrzeć podłogę pod wykładziną – po uderzeniu w tył, podłogi nie da się

wyprostować

idealnie, zawsze zostaną jakieś klepane załamania

1.7 Nadkola, progi, dolne części drzwi i klap mogą być ogniskami korozji – trzeba te miejsca

dokładnie obejrzeć

1.8 Hak jest przydatnym elementem wyposażenia, ale jego posiadanie może świadczyć o

nadwyrężaniu podwozia i

silnika ciężkimi przyczepami – trzeba dokładnie obejrzeć, czy był używany. To widać po głowicy.

2 Podwozie

2.1 Nie powinno być jakichkolwiek wycieków – jedynie w upalne dni, przy włączonej klimatyzacji

może z auta kapać

woda (skropliny z parownika)

2.2 Tłumik nie powinien być skorodowany i przyczepiony do podwozia drutami

2.3 Ślady korozji na elementach podwozia i układu wydechowego mogą świadczyć o długim

postoju samochodu, co źle

wróży na przyszłość

2.4 Każdy narożnik auta po silnym dociśnięciu powinien się ugiąć i wrócić natychmiast do

poprzedniej wysokości, bez

dodatkowego bujnięcia

2.5 Opony – ich zużycie, zwłaszcza niesymetryczne, świadczą o długotrwałej jeździe z

uszkodzonym zawieszeniem

(luzy, zużyte amortyzatory)

2.6 Dobre, drogie opony mogą świadczyć o dużej dbałości właściciela o samochód

3 Silnik

3.1 Test silnika benzynowego

3.1.1 Przy każdej temperaturze, zimny i rozgrzany, powinien zapalić po kilku obrotach wału, nie

więcej niż po ok. 5

sek. kręcenia rozrusznikiem

3.1.2 Silnik musi na obroty wkręcać się płynnie, bez szarpnięć

3.1.3 Nie powinien kopcić na niebiesko ani na postoju, ani przy ostrym zwiększaniu obrotów, ani w

czasie jazdy –

niebieski dym świadczy o zużyciu bądź uszczelniaczy zaworowych, bądź co gorsza pierścieni

tłoków i gładzi cylindrów

3.2 Test silnika wysokoprężnego

3.2.1 Przy każdej temperaturze, zimny i rozgrzany, powinien zapalać po pierwszym zagrzaniu świec

(kontrolka na

desce)

3.2.2 Nie powinien kopcić na czarno ani na postoju, ani przy ostrym zwiększaniu obrotów, ani w

czasie jazdy

3.2.3 Praca turbiny (jeżeli silnik jest doładowany) powinna być prawie niesłyszalna – świsty i

gwizdy świadczą o

nieszczelności kolektora ssącego lub o zużyciu łożyskowania turbiny

3.2.4 Dobrze jest umówić się w jakimś warsztacie na sprawdzenie kompresji

3.3 Ogólny wygląd – czy są jakieś wycieki oleju

3.4 Komora silnika – czysta może wskazywać na niedawne mycie, co może mieć na celu chęć

ukrycia wycieków

3.5 Komora silnika – wszelkie nieoryginalne kable, złączki, króćce z opaskami łączące rury układu

chłodzenia, mogą

świadczyć o kiepskim serwisowaniu i źle zwiastować na przyszłość

3.6 Uwaga – w komorze silnika może być gdzieś naklejka (lub karteczka przyczepiona do jakiegoś

kabla czy rurki

opaską) informująca o ostatniej wymianie oleju – warto porównać wpisany tam przebieg z

przebiegiem aktualnym…

3.7 Poziomy: oleju, płynu chłodzącego, oleju hamulcowego, oleju układu wspomagania powinny

być w normie

3.8 Olej – powinien być czysty i klarowny (w dieslu może być czarny), bez zapachu paliwa, po

roztarciu między

palcami nie powinien się zerwać film olejowy (opuszki palców nie powinny się zetknąć „na sucho”

3.9 Uruchamianie – czy zapala łatwo, czy z trudem po długim kręceniu, czy rozrusznik pracuje

głośno, czy cicho

3.10 Praca - cicho, czy głośno, czy słychać jakieś niepokojące dźwięki, szum łożyska, stuki

3.11 Po rozgrzaniu do włączenia wentylatora w zbiorniku wyrównawczym nie mogą pojawiać się

pęcherzyki powietrza

– podczas dodawania gazu przewód do chłodnicy nie może twardnieć. Takie objawy świadczą o

wypaleniu uszczelki

pod głowicą lub o mikropęknięciach głowicy i/lub bloku silnika

3.12 Przy pracującym silniku trzeba skręcić maksymalnie koła w prawo i w lewo – głośna praca

pompy wspomagania

przy skrajnych położeniach kół świadczy o jej zużyciu

4 Wnętrze

4.1 Wewnątrz auta należy sprawdzić stan koła kierownicy (zbyt nowe przy dużym przebiegu może

świadczyć o

kombinacji właściciela, podobnie jak stare i zniszczone koło i mieszek lewarka skrzyni biegów przy

autach o

podejrzanie niskim przebiegu)

4.2 Jakość i stan tapicerki, zwłaszcza wykładziny w okolicach pedałów, jest trudnym do

odmłodzenia świadkiem

przebiegu auta

4.3 Nie polecam kupowania auta po palaczu – smród jest w zasadzie niemożliwy do usunięcia –

trzeba sprawdzić

popielniczkę

4.4 Po przekręceniu kluczyka należy sprawdzić kontrolki – czy gaśnie kontrolka airbagów, ABS,

silnika (o ile

występują). Np. brak kontrolki ABS w aucie, które ABS posiada, może świadczyć o niesprawnym

ww. układzie i chęci

zatajenia tego faktu przez właściciela poprzez odłączenie kontrolki

4.5 Kontrola ładowania powinna się zapalić po przekręceniu kluczyka i zgasnąć po uruchomieniu

silnika – inny stan

może świadczyć o uszkodzeniu alternatora

4.6 Wytarta, brudna i pozadzierana tapicerka bagażnika (lub/i podsufitka) mogą świadczyć o

przeciążaniu auta

4.7 Trzeba sprawdzić wszystkie przyciski, urządzenia, oświetlenie

4.8 Klimatyzacja – sprawna, po włączeniu przyciskiem, powinna podnieść lekko obroty silnika.

Można też spojrzeć na

sprężarkę – przy włączonej klimatyzacji obraca się także zewnętrzna tarcza na jej kole pasowym.

5 Dokumenty

5.1 Dowód rejestracyjny:

5.1.1 Zgodność numerów, zwłaszcza nr nadwozia

5.1.2 Termin ubezpieczenia

5.1.3 Termin badań

5.1.4 Ew. współwłaściciele, zastawy bankowe

5.2 Książka serwisowa

5.3 Książka pojazdu (czerwona; dot. aut rejestrowanych po raz pierwszy w Polsce po 01.05.2000)

5.4 Trzeba sprawdzić czy w polisie AC są adnotacje o wypłaconych odszkodowaniach

5.5 Dokumenty celne oraz oryginalne dokumenty – dot. aut sprowadzonych

5.6 Nr ORGA i jego zgodność z rokiem produkcji/pierwszej rejestracji

5.7 Ew. faktury za naprawy, części – co i kiedy było zrobione, przy jakim przebiegu.

6 Jazda próbna

6.1 Przed rozpoczęciem jazdy można sprawdzić, czy auto na luzie i z wyłączonym hamulcem

postojowym, toczy się

lekko, czy z oporami – blokujące hamulce mogą wpływać na przyspieszone zużycie łożysk piast i

przegubów

napędowych

6.2 Przy pracującym silniku, przy wciśnięciu i puszczeniu sprzęgła nie powinno być różnicy w

dźwiękach

dochodzących z układu napędowego – jeżeli jest duża różnica, może być zużyty docisk sprzęgła

lub/i łożyska

6.3 Podczas ruszania nie powinno nic stukać – stuki zwiastują problem z półosiami (przegubami

wewnętrznymi) lub ze

skrzynią biegów (dyferencjałem)

6.4 Głośne stuki podczas ruszania ze skręconymi kołami świadczą o zużyciu przegubów

napędowych zewnętrznych

6.5 Trzeba spróbować ruszyć z włączonym hamulcem postojowym – to prosty test jego sprawności

6.6 Silnik powinien na każdym biegu osiągać obroty maksymalne – równomiernie i bez szarpnięć

6.7 Podczas przyspieszania na wprost, po równej drodze, bez trzymania kierownicy, auto nie może

zmieniać kierunku

jazdy

6.8 Podczas ostrego przyspieszania z niskich obrotów, wzrost obrotów bez wzrostu prędkości

świadczy o ślizganiu się

sprzęgła

6.9 Stuki przedniego zawieszenia na krótkich nierównościach świadczą o wybiciu sworzni,

łączników stabilizatora,

tulei wahaczy lub poduszek kolumn zawieszenia

6.10 „Pływanie” auta po drodze z koleinami świadczy o zużyciu tulei wahaczy

6.11 Stuki tylnego zawieszenia to zwykle poduszki tylnej belki lub np. łożyskowanie wahaczy

6.12 Szum narastający wraz ze wzrostem prędkości świadczy o zużyciu łożyska/łożysk piast lub

podporowego półosi

6.13 Krzywo stojące tylne koła to efekt uszkodzonego łożyskowania tylnych wahaczy wleczonych

6.14 Głośny szum opon świadczy bądź o ich zużyciu (lub kiepskiej jakości), bądź o wyząbkowaniu

spowodowanym

długotrwałą jazdą na zużytych amortyzatorach

6.15 Podczas gwałtownego hamowania na wprost, na równej drodze, należy puścić kierownicę –

auto nie może zmienić

kierunku jazdy

WAŻNE:

Na koniec chciałbym dodać, że nie wszystkie punkty muszą koniecznie dyskwalifikować auto.

Równie dobrze wykryte

usterki mogą nam pomóc w wynegocjowaniu niższej ceny, ale decyzja o "wadze" usterek i koszcie

potencjalnej

naprawy należy już oczywiście do Was - kupujących. Powodzenia w zakupie nowego autka!!

BMW - RADOŚĆ Z JAZDY - coś w tym jest.

 

 

Informacje zapożyczone z: Klub Cytrynki.

Edytowane przez frack

-----///Moja galeria- BMW E90- M Pakiet LCI///------

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=146363

Klik by powiększyć


e34a03810f04.jpg

Opublikowano
Mogłeś dopisać źródło bo od razu widać, że tekst jest po prostu skopiowany i wklejony a Tobie nie chciało się poświęcić chwili czasu na jego poprawienie przez co niewygodnie się czyta np. krótkie zdanie rozmieszczone w trzech linijkach. Pozdrawiam.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ja skończyłem w tym momencie:

 

2.6 Dobre, drogie opony mogą świadczyć o dużej dbałości właściciela o samochód

 

:lol: A czyste dywaniki w środku o tym że jeździł w pantoflach.

 

Jeszcze to jest dobre:

 

6.10 „Pływanie” auta po drodze z koleinami świadczy o zużyciu tulei wahaczy.

 

Ciekawe, bo na forum większość twierdzi, że to wina szerokich opon. :mrgreen:

Opublikowano

Witam,

 

Umieściłem ten tekst, bo myślę że wielu z nas może się przydać. Warto zwracać uwagę na wszystko co możliwe, a to co mówi sprzedający oceniać zimną głową. Niestety najgorzej jak ktoś napali się "bo to BMW" i emocję biorą górę. Później na forum płacz że auto nie jeździ.

Z autem jak z dziewczyną:

- z dziwki nigdy nie zrobisz dziewicy

- z walonego samochodu nigdy nie zrobisz igły.

 

Pozdrawiam.

-----///Moja galeria- BMW E90- M Pakiet LCI///------

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=146363

Klik by powiększyć


e34a03810f04.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.