Skocz do zawartości

Edukacja mechaników - potrzebne informacje do naprawy ...


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich,

 

miesiąc temu stałem się posiadaczem ślicznej i wypasionej dziewicy e32 jednak moja radość nie trwala zbyt dlugo bo juz 2 tygodnie po zakupie jakis glab z lubelskiego postanowil popelnic samobojstwo i wymusil tak skutecznie pierszenstwo ze niestety musialem go staranowac moim malenstwem. Samochod z wypadku wyszedl nie najgorzej jednak jak to bywa przy czolowkach na straty poszly wszystkie chlodnice i sporo wynalazkow pod maska.

 

Moje pytanie dotyczy dokladnej informacji o tym jak napelnic olejem skrzynię biegów bo cudowni polscy blacharze-mechanicy maja takie pomysly ze mi sie scyzoryk otwiera w kieszeni, a ich pojecie o automatach jest tak wielkie ze nie wiedza nawet gdzie olej nalac.

Jako ze skrzynia w byla w idealnym stanie to nie chcialbym zeby jakis mietek mi ja rozwalil przez swoja niewiedze a niestety przy wypadku znaczna czesc oleju wyplynela z chlodnicy oleju. Chodzi mi o dokladna instrukcje krok po kroku co i jak zrobic bo na forum znalazlem taki dosyc ogledny przewodnik w ktorym jest sporo niejasnosci, jezeli ktos moglby sie poswiecic i opisac wszystko to bylbym bardzo wdzieczny. Interesuja mnie tez takie rzeczy czy nalezy jakos czyscic chlodnice oleju przed montazem bo naczytalem sie w internecie ze nawet najmniejsze brudy moga zaszkodzic skrzyni a uzywane czesci sami wiecie w jakim sa stanie.

Generalnie wszystkie haczyki, triki, na co zwrocic uwage, czy wymieniac od razu filtr w skrzyni itd.

2. Pytanie drugie dotyczy napelniania i przede wszystkim odpowietrzania ukladu chlodzenia, przy wypadku ulegla uszkodzeniu zarowno chlodnica jak i pompa wody i wisco :-( interesuje mnie tez dokladna i konkretna informacja krok po kroku.

 

Niestety z osiolka nie udalo mi sie jeszcze sciagnac service manuala tak wiec wszelka pomoc mile widziana.

 

Pozdrawiam

 

Paweł S.

Opublikowano

Twoje obawy dotyczace skrzyni sa sluszne. Niewielu mechanikow

zdaje sobie z tego sprawe, ale skrzynia biegow jest wielokrotnie

bardziej wrazliwa na zanieczyszczenia niz sam silnik. Dostanei sie

do ukladu jakiegos relatywnie niewielkiego paprocha moze

zablokowac jeden z delikatnych zaworow lub silownikow - co z kolei

moze spowodowac dalej idace uszkodzenia jak przepalenie tarczek

czy pasa hamujacego. Podobny smiec w silniku - ze wzgledu na

relatywna prostote mechanizmow i wystepujace sily - nie poczyni

az tak dewastujacych zniszczen.

 

jedynym polecanym przez serwisowe podreczniki plynem ktorym plucze

sie elementy skrzyni biegow jest czysta nafta. Nie jest ona agresywna

dla uszczelnien i innych elementow a ponadto niewielkie jej pozostalosci

nie zmieniaja znaczaco wlasnosci oleju.

 

Jesli chlodnica jest uzywana to jak najbardizej polecam jej wyplukanie

bo po prostu nie wiadomo co w niej jest. Jesli juz robisz taka czynnosc

to jak najbardizej wskazane jest wymienienie calosci krazacego w

skrzyni oleju oraz filtra. Przy uszkodzeniu chlodnic do ukladu moga dostac

sie rozne rzeczy poczawszy od jakichs opilkow na wodzie skonczywszy.

 

Wszystkie powyzsze czynnosci moga sie wydawac zbytnim wysilkiem

ale uwierz mi warto poswiecic kilka godzin pracy i pare zlotych na

materialy eksploatacyjne niz za miesiac-dwa naprawiac skrzynie za

grube tysiace zlotych.

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Opublikowano
Ręce opadają .Zapłać to jeszcze k... wytłumacz jak naprawić .

 

Jak wymienialem olej w automacie to czterech mechanikow na pieciu

chcialo mi lac do skrzyni olej ATF zamiast Lifetime. A co najmniej

dwoch szukalo pod maska bagnetu do sprawdzania poziomu oleju.

O konsekwencjach powierzenia auta takiemu partaczowi lepiej nie

mowic.

 

Niestety automaty to wciaz czarna magia i wielu mechanikow po prostu

nie ma o tym pojecia - jednak z rozpedu zabieraja sie za robote

zgodnie z zasada "rozbierzemy a potem sie zobaczy i jakos to bedzie".

 

A pozniej pod Samko na spokojnej rano ustawia sie 20-samochodowa

kolejka do naprawy skrzyni....yuck

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Opublikowano

Witam

Wtrącę swoje przysłowiowe 5 groszy.

Po pierwsze - z słusznej wypowiedzi psychopa wnioskuję, że pisze o skrzyni typu 5HP.., gdyż taką ma w swoim aucie. Natomiast, kolega (autor tematu), ma w swoim aucie skrzynie typu 4HP..

Po drugie - w jednym jak i w drugim typie skrzyni i w każdym automacie faktycznie należy zadbać o czystość oleju (o czym już psychop pisał). Generalnie same oleje, jakimi skrzynie automatyczne są zalewane, są olejami, które nie tracą swoich właściwości przez co zaliczamy je do oleji długotrwałych (występuje czasem określenie wiecznych). Nieraz pewnie słyszałeś, że oleju w tych czy tamtych skrzyniach się niewymienia - tak podają co niektórzy producenci i przeważnie, gdy skrzynia padnie to dochodzi do jej wymiany. Owszem, ale pozostaje pytanie co z wyciekami, co z demontażem, co z wymianą przewodów lub chłodnicy oleju, czyli wszystko to co związane jest z ubytkami oleju w skrzyni automatycznej.

Jest jeszcze najbardziej istotna rzecz, która występuje w każdym automacie i to ona właśnie decyduje o żywotności skrzyni, a mianowicie czystość oleju. Olej może jest żywotny, ale podzespoły w skrzyni nie.

Skrzynia automatyczna składa się z wielu elementów ciernych i ściernych co w zalezności od eksploatacji wpływa na zabrudzenie oleju. I to ten argument jest jedynym powodem tego, że musimy olej wymieniać, bo na nowa skrzynię nas nie stać, a dzięki wymianie oleju możemy jej żywot przedłużyć - wszystko oczywiście zależy od stopnia zabrudzenia oleju.

Niekiedy olej jest tak brudny, że szkoda lać świeżego, a i tak skrzyni to nie pomoże. Lepiej od razu pomyśleć o naprawie skrzyni. A w wyniku czego dochodzi do zabrudzenia oleju w skrzyni ? No cóż - właśnie to, że: oleju nie wymieniamy, co niektórzy nie wiedzą lub nie potrafią właściwie skrzyni użytkować, mechanicy, którzy nia znają sie na procedurze wymiany oleju lub - o czym nawet strach pisać - wogóle go nie wymieniają, bo wychodzą z założenia po co skoro widać, że jest czysty - i o takich przypadkach słyszałem.

Więc, po trzecie: kup filtr oleju, uszczelke miski, i dobrej jakości olej (ATF Dextron 2).

1. Po dokładnym wypłukaniu oraz wydmuchaniu chłodnicy oraz przewodów olejowych ( lepiej to zrobić, gdyż na pewno silnik jeszcze pracował zaraz po uszkodzeniu chłodnicy. Gdyby przewody na skrzyni nie chciały się odkręcić, bo i tak się zdarza, to spuść z nich olej przeciągając w dół auta).

2. Spuść olej ze skrzyni i odkręć misę olejową opuszczając ją w dół.

3. Odkręć filtr oleju (trzy śruby na klucz typu torx 27), tylko uważaj bo jeszcze trochę oleju ścieknie z nad filtra i z przewodów olejowych.

4. Przykręć nowy filtr, a miskę umyj dokładnie zwracając uwagę na magnesy, które wyłapują opiłki w oleju. Dobrze je wyczyść i nie zapomnij włożyć do miski po jej umyćiu.

5. Załóż nową uszczelkę i przykręć misę oraz przewody do skrzyni i chłodnicy.

6. Zalej skrzynie olejem i tu ważne. Do skrzyni wchodzi podczas wymiany około 5,5 litra, ale może Ci się nie udać wszystko wlać od razu przez bagnet. Wlewaj do momentu aż zacznie ciężko spływać (około 3l.) i odpal na 5 sek. silnik, po czym zgaś i wlej reszte. Gdy wlejesz 5 litrów ponownie odpal silnik i na pracującym sprawdź poziom na bagnecie - nie może być więcej niż minimum. Jeżeli będzie mało to dolej.

7. Zgaś silnik i posprawdzaj czy nie ma jakiś wycieków.

8. Jeżeli wycieków nie ma to odpal silnik i poprzerzucaj biegi ( każdy po koleji przytrzymuj nie krócej niż 3 sek.) i ponownie sprawdź poziom oleju na bagnecie - zalecane minimum.

9. Poproś drugą osobę, aby przytrzymała Ci autko na "D-drive" i skontroluj ponownie poziom oleju - wciąż na minimum.

10. Czynności 6, 7 i 8 postaraj się wykonać w miare szybko, aby skrzynia nie zaczęła się zbyt mocno nagrzewać. ATF jest olejem o dużej "rozszerzalności termicznej" w wyniku czego będzie poziom w skrzyni się zwiększał wraz ze wzrostem temperatury skrzyni.

11. Przejedź się delikatnie autem, aby zagrzać silnik oraz skrzynie i sprawdź poziom oleju - zauważysz że go przybyło na miarce i pamiętaj o tej zależności:

- na zimnym silniku na "D"- minimum,

- na rozgrzanym silniku na "D" maximum,

I jeszcze jedno ważne:

- w wyniku tego, że olej wlewa się przez bagnet, ścianki rurki są zaolejone i skala miarowa będzie pokazywać Ci czasem dziwne stany. Aby dobrze odczytać poziom, pamiętaj o tym aby po wyjęciu z rurki trzymać bagnet pionowo i okręcając go wypatruj suchego miejsca - to ono decyduje o poziomie oleju.

 

Sorry za tak długi referat, ale wychodzę z założenia że: lepiej się coś wykonuje gdy wszystko rozumuje.

O układzie chłodzenia w M30 napiszę jutro - oczywiście tylko o odpowietrzaniu.

Opublikowano

W oryginalnym poscie pisalem o 4HP i jesli nie napisalem tego dosc

czytelnie to ona jest zalewana Dexron IIE/Dexron III. W moim

aucie mam 5HP i tu naturalnie lejemy Esso LT711741 lub odpowiednik

(w tej akurat wersji bo istnieja 5HP18 oraz 5HP22 zalewane Dexronem

rowniez)

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Opublikowano

Dziekuje wszystkim za wypowiedzi ale mam pare dodatkowych pytan czy napewno jest tak ze olej tylko i wylacznie wlewa sie przez bagnet a nie tak ze waz ssacy skrzyni laczy sie z z banka oleju i po zakreceniu silnikiem skrzynia sama zassie ? i ile tego oleju ma tak naprawde wejsc bo slyszalem juz o kazdej cyfrze miedzy 3 a 10,5 l , ile wchodzi w sama skrzynie a ile sie miesci w konwerterze ?? poza tym w wielu miejscach spotakalem sie z opinia ze olej w skrzyni aut. w bmw wymienia sie przy uzyciu pompy prozniowej bo inaczej nie da rady wyssac oleju z konwertera. poza tym co zrobic jak oleju bedzie za duzo ??

 

2. Dalej nikt nic nie napisalw kwestii odpowietrzania ukladu chlodzenia a mam watpliwosci czy to jest takie proste i oczywiste jak w innych autach.

 

Pozdrawiam

Opublikowano

wkleje tu pare zdjec auta po dzwonie i cudownej roboty blacharzy .... przeklinam ten dzien kiedy sie zgodzilem na naprawe u nich ....

 

http://213.25.210.34/dzw1.jpg

http://213.25.210.34/spaw1.jpg

%5B461%3A480%5Dhttp%3A//213.25.210.34/dzw2.jpg

Opublikowano

2. Dalej nikt nic nie napisalw kwestii odpowietrzania ukladu chlodzenia a mam watpliwosci czy to jest takie proste i oczywiste jak w innych autach.

to jest proste odkrecach odpowietrznik na obudowie termostatu i wlewasz plyn az zacznie wyciekac i patrzysz czy sa babelki jak juz nie bedzie babelkow to zakrecasz odpowietrznik i czekasz az sie nagrzeje i znowu luzujesz odpowietrznik i ptzrysz czy wyplywa plyn czy plyn z babelkami jak sam to zakrecasz i wlanczasz ogrzewanie zeby sie nagrzewnica napelnila, a jak nie to czekasz az skoncza leciec babelki i zakrecasz odpowietrznik i powtarzasz czynnosc z ogrzewaniem jak juz wszycho dziala uzupelniasz plyn i gotowe nieprawdaz jakie to latwe

PAL GUME NIE DUSZE

BMW KLUB SZCZECIN

Opublikowano

Podczas samej tylko wymiany oleju udaje mi się wlać około 5 - 5,5 litra.

Gdyby zaś zalewać skrzynię całą suchą wraz z kołem kinetycznym to podejrzewam, że około 8 - 9 litrów wejdzie. Trudno powiedzieć ile oleju wejdzie do Twojego układu spuszczając ze skrzyni przewodów oraz chłodnicy. Ale na 6 litrów bym się przygotował. Niestety nie spotkałem się z metodą wymiany oleju w automacie urządzeniem ssącym i wlewaniem go poprzez samozassanie świeżego z jakiejś beczki . Przecież olej zasysa przez filtr oleju a chłodnica jest na powrocie. Zastanawiam się czy jest tam gdzieś możliwość takiego wpięcia. Co do oleju w kole kinetycznym to w nim samym mieści sie od 2 do 4 litrów w zależności od wielkości ale spuścić z niego całkowicie olej graniczy z cudem. Można w nim olej wymienić metodą przelania świeżym olejem - tak mi się wydaje.

 

Jutro Ci napiszę jak odpowietrzyć układ chłodzenia, gdyż w M30 potrafi czasem przysporzyć problemów. Będzie to taki opis dla innych - może wreszcie przestaną te silniki się przegrzewać, gdy właściciel uważnie będzie zwracał na niego uwagę

Opublikowano
ja u siebie zrobilem jak opisalem wyzej i sie nie przergrzewa i temp nawet w lato nie poszla wyzej niz polowa

PAL GUME NIE DUSZE

BMW KLUB SZCZECIN

Opublikowano

Zanim przystąpisz do odpowietrzania:

1. Zdejmij wężyk odpowietrzający z chłodnicy i spróbuj dmuchnąć w niego, czy nie jest przypadkiem zatkany przepływ w zbiorniczku (często się to zdarza i jest to drobny, ale główny powód problemów z układem chłodzenia)

2. Zalej układ płynem chłodzącym, luzując odpowietrznik na korpusie termostatu co przyśpieszy zalewanie.

3. Gdy płyn z odpowietrznika będzie już wyciekał, zakręć go i dopilnuj aby płynu w zbiorniczku nie było więcej niż połowa zbiorniczka.

4. Pozgniataj pare razy górnego węża ( z korpusu termostata do chłodnicy) wyciskając z niego jak największą ilość powietrza - wyczujesz powietrze podczas zgniatania.

5. Sprawdź czy nie ma wycieków i odpal silnik włączając ogrzewanie na full a dmuchawę na 2 lub 3 bieg i nawiew na szybę.

6. Podczas nagrzewania się silnika przytrzymuj go na obrotach 1200 - 1500 obrotów i w tym czasie obserwuj, czy pojawia sie ogrzewanie na szybę i zagladaj do zbiorniczka, czy przypadkiem nie podnosi sie płyn z w zbiorniczku zbyt gwałtownie i czy z kanału odpowietrzającego chłodnicę cieknie płyn lub płyn z powietrzem - będzie to oznaka że układ się sam odpowietrza.

-jeżeli płyn zacznie się gwałtownie podnosić zakręć szybko korek i zgaś silnik. Odkręć odpowietrznik na korpusie termostatu aby wypuścić ciśnienie powietrza i poluzuj delikatnie korek na zbiorniczku zwracając uwagę, czy nie wycieka z niego płyn. Gdy już korek odkręcisz, a z odpowietrznika wyciekać będzie płyn zakręć go, odpal silnik i odpowietrzaj dalej.

-jeżeli z kanału odpowietrzającego nie będzie leciał płyn lub przerwy będą zbyt długie wspomagaj jego drążność zgniatajac górnego węża powoli. Brak strumienia z tego kanału jest dowodem tego, że w górnym wężu jest powietrze i spowoduje ono gwałtowne zagrzanie się silnika.

7. Dowodem dobrze odpowietrzonego układu jest funkcjonujące ogrzewanie w aucie, ciurknący strumień płynu z kanału odpowietrzającego, nagrzewająca się chłodnica wody w górnej jej części i utrzymujący sie poziom płynu w zbiorniczku. Są to warunki jakie muszą zostać spełnione do prawidłowego funkcjonowania układu chłodzenia. Nie spełniony chociaż jeden z nich ma swoje wytłumaczenie w jakiejś usterce.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.