Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Moderatorzy
Opublikowano

robertbmw sporządził taki opis:

 

1. Zestawić rozrząd na znaki dolnego koła pasowego

http://img232.imageshack.us/img232/6660/zestawienierozrzadu017po.jpg

 

można zblokować również na kole zamachowym kołkiem

http://img232.imageshack.us/img232/7871/zestawienierozrzadu028ok.jpg

 

i wałki rozrządu – na jednej powierzchni kwadratu każdego wałka są nawiercone otwory. W położeniu do góry oznaczają zapłon na 1 cyl.

http://img232.imageshack.us/img232/2344/zestawienierozrzadu039dn.jpg

 

2. Poluzować śruby koła zębatego na wałku wydechowym (torx 10).

3. Odkręcić nakrętki M6 na wałku ssącym i zdemontować podkładkę talerzykową.

4. Wcisnąć napinacz górnego łańcucha i zblokować go cienkim mocnym drutem

http://img232.imageshack.us/img232/780/zestawienierozrzadu049my.jpg

 

 

5. Zdemontować oba koła zębate wraz z łańcuchem – na wałku wydechowym pozostaje koło zębate łańcucha głównego.

6. Założyć na wałek ssący klucz nr.24 – jest na to miejsce w ¾ jego długości i trzymać go aby wałek się nie kręcił

7.Odkręcić szpilki na czole wałka i zdjąć kolejny talerz – tłoczona blacha impulsatora ma pozostać na wałku (element 7.)

http://img232.imageshack.us/img232/1172/zestawienierozrzadu058ax.jpg

 

 

8. Szpilkami, które wysłałem przykręć talerz nr.11 36 1 735 908

9. Załóż z powrotem koła zębate z łańcuchem w taki sposób, aby:

- gdy wałki rozrządu są mniej więcej równo ustawione z płaszczyzną głowicy

http://img232.imageshack.us/img232/2665/zestawienierozrzadu065gl.jpg

 

- to koła zębate ustaw jak niżej

http://img232.imageshack.us/img232/4449/zestawienierozrzadu075eq.jpg

 

10. Po założeniu kół zębatych na wałek ssący załóż talerz nr 11 36 1 403 822, następnie talerz sprężynujący ( środkiem wypukłym do przodu) i talerz nr 11 36 1 403 823 i skręć nakrętkami M6 trzymając wałek kluczem.

11. Złap śruby na wałku wydechowym, ale ich nie dokręcaj i zwolnij napinacz.

12. Cofnij wałek ssący kluczem 24 do tyłu o jakieś 30 stopni (w trakcie cofania będzie cofał się również łańcuch wraz z kołami zębatymi, a gdy poczujesz opór i trzeba będzie jeszcze cofnąć to wałek będzie się przekręcał względem rozrządu).

13. Dokręć dwie górne śruby na wałku wydechowym.

14. Przyłóż dekiel dekiel z vanosem, uceluj kółkiem vanosa w wałek ssący i wciskając cały dekiel przyśpieszaj kluczem 24 cały wałek do przodu.

Gdy kółko wieloklinowe vanosa zazębi to będzie się powoli chowało. Przyśpieszaj wałek do momentu aż cały dekiel zetknie się z płaszczyzną głowicy. Ważne jest wówczas, aby wałek ssący był trochę opóźniony. Nie może być przyśpieszony.

15. Gdy wałek będzie opóźniony po włożeniu vanosa to przykręć dekiel śrubkami.

16. Poluzuj śruby na wałku wydechowym ( te dwie górne) po to, aby można było skorygować rozrząd, czyli sprawdź położenie wału korbowego, czyli cecha O|T oraz położenie kwadratów wałków względem płaszczyzny głowicy. Gdyby wałek ssący należało przyśpieszyć to możesz śmiało to zrobić – będzie on się przestawiał wraz z kołami zębatymi.

http://img232.imageshack.us/img232/3962/zestawienierozrzadu085af.jpg

 

 

17. Dokręć śruby na wałku wydechowym (ponownie te górne) i wykonaj obrót wałem korbowym o 360 stopni, najeżdżając ponownie na znak O|T i sprawdź czy położenie wałków się zgadza. Jeżeli tak to zrób obrót wałem o 180 stopni i dokręć pozostałe dwie śruby wałka wydechowego.

Gdyby położenie wałków się nie zgadzało to poluzuj śruby wałka wydechowego i skoryguj ich położenie.

 

ABY SPRAWDZIĆ DOBRZE ZMONTOWANY VANOS

Załóż klucz 24 na wałek ssący, a śrubokrętem spróbuj wycisnąć kółko wieloklinowe vanosa w kierunku wałka, przyśpieszając wałek do przodu. Jeżeli kółko schowa się w wałku, na tyle, aby widać było od 11 do 14 mm trzpienia kółka to jest dobrze.

Cofając wałek postaraj się śrubokrętem schować kółko z powrotem.

Pozdrawiam

Admin

  • 1 rok później...
  • 10 miesięcy temu...
Opublikowano

Witam

 

probl. z silnikiem m50 z vanosem

 

znak OT bez zadnego problemu znalazlem - problem w 2 znaczniku.

 

http://img224.imageshack.us/img224/937/znakirozrzadmx0.jpg

gora - 2widok od czola silnika

dol - widok z gory silnika

sorki za jakosc - nie mialem czasu sie bawic w cadzie :D:D

 

Czy jest to srodek otworu w ktorym mocuje sie czujnik polozenia walu (kolor czerwony) , czy jest to znacznik - pionowa kreska (kolor zielony) znajdujaca sie z prawej strony mocowania czujnika polozenia walu??

 

Niby wszystko ustawilem dobrze - a tu mi strzela w kolektor ssacy :((

OT ustawialem na srodek czujnika polozenia walu.

Takze na jaki znacznik ustawia sie znak OT??

 

Prosze o szybka odpowiedz, z gory dzieki !!

Opublikowano
OT ustawialem na srodek czujnika polozenia walu

 

I źle ustawiłeś.

OT masz ustawić na znacznik na przednim deklu rozrządu (pionowa kreska) którego na własnym rysunku oznaczyłeś zieloną kreską.

Opublikowano

Dzieki wielkie za info!! :D

 

Jak mnie nikt w rozpoczynajacy sie sobotni wieczor nie wyciagnie na piwo ( zawsze TYLKO jedno :D), to dzis ustawie rozrzad i zagada do mnie moja Włoszka :D

 

:dance:

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Panowie, z czego czujnik położenia wałka rozrządu bierze sygnał? Z tej blachy nazwanej wyżej impulsatorem? Czy możliwe że założyłem go nie na te otwory co trzeba??

Strasznie grają mi zawory przy przyspieszaniu, a tym bardziej pod obciązeniem, silnik ciężko odpala :/ planowałem głowice, może tu jest problem?

Opublikowano

Czujnik połozenia wałka rozrządu bierze sygnał wlaśnie z tej blachy zwanej impulsatorem.

 

 

Jest to element oznaczony jako 7

http://img440.imageshack.us/img440/5338/impulsator7zl9.jpg

Tu masz foty pogladowe.

 

http://img440.imageshack.us/img440/2337/img0031ca5.jpg

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img440.imageshack.us/img440/8966/img0045dp4.jpg

 

 

Wydaje mi sie ze jest mozliwosc zalozenia tego impulsatora w nieprawidlowe miejsce (obrot +/- 120st). A zwracales uwage na stare miejsca polozenia elementow(chodzi mi o stare miejsca ktore maja inny kolor powierzchni, np 3 fasolkowe otwory od tarczy na walku ssacym - foto1)??

 

 

Ja tez zmienialem/planowalem glowice (m50b20->m50b20vanos) i sama zmiana glowicy napewno nie jest problemem. Cos napewno zle zestroiles.

 

Moze glowica ktora zalozyles ma tak duze luzy prowadnic zaworow ze, po prostu, to moze tak "grac"

Opublikowano

Ok. Wielkie dzieki za pomoc i to tak wyczerpujacą :)

Pogrzebałem i znalazłem... czujnik położenia wału padł, założyłem inny i

teraz pali na dotyk ale dalej przy nagłym przyspieszaniu /pod obciązeniem/ dzwonią zawory.

Dlatego dziś dogrzebałem sie ponownie do rozrządu - impulsatora inaczej nie da się założyć - ma specjalne wyżlobienie (nawet widac na w/w szkicu)

Ustawiłem jeszcze raz rozrząd zgodnie z opisem... i dalej kupa :-/

Ten motor składam z kawałków bo kupiłem rozebrany, nie wiem jak chodził wcześniej, został zatarty i przegrzany a ma tylko 120kkm, jest to M52 z vanosem oczywiście, Z głowicy było zebrane dość sporo, bo chyba z 0,6 mm a uszczelkę założyłem nominał bo innej nie było :/

 

Spróbuje mu deko opóźnić wałki na rozrządzie, zobaczymy może akurat pomoze.

Sprawdzałem go dzis na komputerze - okazało sie ze jeszcze walnięta jest jedna z dwóch sond, ale nie wydaje mi sie zeby to ona była za to granie zaworami odpowiedzialna. Cóż i tak trzeba bedzie ją wymienić...

Jak ktos ma jakies sugestie to śmiało :)

Opublikowano

ehehe - ja tez swoj silnik skladalem z dwoch :D:D:D

 

 

:x 0,6 mm na planowanie glowicy to sporooo!!!

 

 

po 120kkm nie powinno byc az takich luzow na prowadnicach, zeby zawory wygrywaly melodie ( biorac pod uwage normalna eksploatacje silnika).

 

Ale jak sam wspomniales - silnik byl zagrzany, zatarty i poza tym wysokosc planowanej warstwy. Takze biorac to pod uwage, uwazam ze te dzwonienie jest skutkiem luzow prowadnic zaworow.

 

ps. szkoda ze nie wiem jaka jest przerwa miedzy zaworem a tlokiem w GMP--> ale chyba wiecej niz te 0,6mm??

 

Powodzenia!!!

Opublikowano

teraz pali na dotyk ale dalej przy nagłym przyspieszaniu /pod obciązeniem/ dzwonią zawory.

w tych silnikach są przecież czujniki spalania detonacyjnego. może w tym obwodzie masz coś skopane albo ich nie podłączyłeś?

Opublikowano

Sa te czujniki nawet 2. Z tego co wiem to one sie nie psuja ( jak lancuszki rozrzadu w r6 :D ).

 

 

do Autora tematu: Ruszales te czujniki ( 2 czujniki przykrecone do bloku okolo 5 cm ponizej krawedzi glowicy, wtyczki 3 pinowe)??????

Ich kolejnosc wg schematu elektrycznego ma znaczenie, nie wiem jak w praktyce).

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

W e38 jest niestety inaczej, borykam się właśnie z rozrządem i na szczęście są całkiem inne znaki i wydaje mi się o wiele prościej.

Pozdrawiam

Opublikowano
Spokojnie napewno zapodam jakiegoś pdf-a do zaciągania ze zdjęciami, przy okazji będzie jak wymienić rolki napinaczy, zregenerować alternator, wymienić pompę wody, kolektor dolotowy, praktycznie ponad połowę silnika, taki mały remoncik. Postanowiłem zrobić po tym jak miałem gaz który zlikwidowałem i chcem wszystko jak w oryginale i na nowych częściach.
Opublikowano
jak ci graja zawory przy dodawaniu gazu to od zlego ustawiania rozrzadu uwarzaj z tym bo moze ci rozmienic wealki na drobne
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Dawno mie tu nie było :)

Dzięki wszystkim za pomoc - poradziłem sobie wtedy :) Betaka śmiga już dawno :)

Opóźniłem wałki i pomogło :)

Myśle że to skutek planowania głowicy - ale nie było innego wyjścia, bo była pofalowana ;-/

Teraz jest OK.

Sondę wymieniłem - ale nie miała żadnego wpływu na to, czujniki stukowe też były OK.

Pozdrawiam !

  • 2 lata później...
Opublikowano
Właśnie mam taki problem że powyżej 3000tyś obr. zaczyna mi grać klawiatura. Zauważyłem że nie działa mi przestawianie wałka ssącego a kąt wałka na wolnych obrotach to -4st .Ponoć mieści się w przedziale ale powinien byc na +2 st. Będę się za to chciał zabrać :mad2:
http://imageshack.us/a/img850/9757/z1i.gif
  • 1 rok później...
Opublikowano

Hej

 

Ustawiałem rozrząd bez uzywania blokady. Po prostu uważałem, by przy ustawianiu rozrządu wałki(kwadratowe końcówki od strony kabiny pasażerskiej) były równolegle ustawione do powierzchni głowicy. Ja na wałki rozrządu położyłem kwadratowy pręt (zielony kolor), pilnowałem, by po całej długości pręt idealnie dolegał zarówno do jednego jak i do drugiego wałka. Idealnie wtedy wyszło, że pręt jest równolegle do powierzchni głowicy.

 

http://img198.imageshack.us/img198/1429/vanosglowica.jpg

 

czerwony - głowica

  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

Witam,

Panowie mam pytanie w sprawie narzędzia do wstępnego napinania łańcucha rozrządu. Można we własnym zakresie dorobić takie narzędzie? Może ktoś ma na to jakiś patent?

  • 1 rok później...
  • 3 miesiące temu...
  • 1 rok później...
  • 2 miesiące temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.