Skocz do zawartości

E39 525i '01 M54 - dziwne dźwięki z komory silnika


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam,

 

Od 3 miesięcy jestem szczęśliwym posiadaczem E-39 525i (M54) w automacie z 2001 roku - przebieg licznikowo wynosi 174 tysiące kilometrów.

Ostatnio zacząłem słyszeć dziwne dźwięki dochodzące z komory silnika podczas postoju. Na dodatek samochód w niskich zakresach obrotów jest nieco ospały.

Przymierzam się również do wymiany termostatu oraz czujnika położenia wałka rozrządu od strony dolotu (permanentne błędy wskazujące na uszkodzenie tych elementów serwuje mi INPA).

Dodatkowo INPA wykryła błąd 228 - lambda control tolerance Bank 2 - deviation rich - czyli prawdopodobnie zbyt bogaty skład mieszanki (ten błąd również regularnie powraca) .

Podejrzewam że uszkodzeniu mógł ulec zawór DISA (częsta usterka E39) a jako że wydatek na jego zakup (około 600 PLN) nie należy do najmniejszych to chciałbym utwierdzić się w tym przekonaniu.

 

Pozwoliłem sobie zamieścić krótki film z zarejestrowanym dźwiękiem:

 

 

Jeśli macie jakieś inne pomysły co może powodować opisane wyżej objawy to proszę o pomoc i z góry dziękuję za jej udzielenie!

Edytowane przez Qba_24
Opublikowano

Kolego sprawdź lewe powietrze, czy jakiś element gumowy nie jest pęknięty. Jeśli występuje błąd czujnika wałka to lepiej go wymień na początku, później zajmij się innymi elementami.

Popraw link do filmiku, bo nie działa, będziemy myśleć dalej ;)

Przy okazji poczytaj sobie o uszczelniaczach Beisan Systems :cool2:

Opublikowano
Kolego sprawdź lewe powietrze, czy jakiś element gumowy nie jest pęknięty. Jeśli występuje błąd czujnika wałka to lepiej go wymień na początku, później zajmij się innymi elementami.

Popraw link do filmiku, bo nie działa, będziemy myśleć dalej ;)

 

Czujnik wałka już mam zakupiony i czeka na wymianę.

Żadnych popękanych elementów nie dostrzegłem - być może jest to wina niewprawnego oka :wink:

Film nie działał bo Youtube przypadkowo utworzył niecenzuralny link a forum go ocenzurowało... Na szczęście już wszystko działa jak należy :)

Opublikowano
Sprawdź tak jak kolega napisał już wyżej - lewe powietrze! U mnie było to samo, po wymianie wszystkich sparciałych elementów dolotu, zero błędów. Faworyci to zaślepka kolektora dolotowego oraz węże odmy, wężyk podciśnieniowego regulatora ciśnienia paliwa, wąż nad kolektorem dolotowym, pod pokrywą... te wężyki z pozoru wyglądają ok. ale jak ściągniesz to zobaczysz, że są sparciałe.
Opublikowano
Kolego, to nie koniecznie uszkodzona DISA, wykręć ją i sprawdź czy łopatka jest sztywna i czy nie lata i wraca samoczynnie. Tam są z tego co pamiętam 2 śruby na torx. Częstą przypadłością jest też uszkodzona membrana w odmie / separator oleju. Sprawdź czy na włączonym silniku po odkręceniu korka oleju lub bagnetu nie ma charakterystycznego gwizdu. Koszt odmy w ASO 150zł.
Opublikowano

Dzięki Panowie za szybką reakcję!

Częstą przypadłością jest też uszkodzona membrana w odmie / separator oleju. Sprawdź czy na włączonym silniku po odkręceniu korka oleju lub bagnetu nie ma charakterystycznego gwizdu. Koszt odmy w ASO 150zł.

Jeśli chodzi o odmę to tak czy owak będą ją wymieniał w przyszłym tygodniu, ponieważ nie wiem czy nie siedzi tam jeszcze oryginał z roku 2001 a to dość istotny element.

Sprawdzałem tak jak napisał "kicio" czy po odkręceniu korka wlewu oleju lub wyjęciu bagnetu gdy silnik pracuje nie ma gwizdu ale nic nie usłyszałem.

Dla pewności zrobiłem jeszcze jeden filmik z odkręcaniem korka wlewu oleju (zimny silnik z samego rana):

Może Wy Koledzy coś usłyszycie :wink:

 

 

Faworyci to zaślepka kolektora dolotowego oraz węże odmy, wężyk podciśnieniowego regulatora ciśnienia paliwa, wąż nad kolektorem dolotowym, pod pokrywą... te wężyki z pozoru wyglądają ok. ale jak ściągniesz to zobaczysz, że są sparciałe.

 

Kolega Pittt słusznie zauważył że któryś z tych elementów może być padnięty/sparciały... Czy w związku z wymianą odmy radzilibyście wymienić węże do niej prowadzące za jednym zamachem?

 

Jeśli chodzi o DISę to na razie jeszcze jej nie sprawdziłem ale postaram się to zrobić w tym tygodniu :cool2:

Opublikowano
Węże jak najbardziej wymień, prawdopodobnie niektóre pękną przy zdejmowaniu ;) Przyjrzyj się też tubie w którą wchodzi bagnet, w niego ścieka też olej z odmy, może być zapchany odpływ przez co olej wraca do silnika a nie do misy.
Opublikowano
Węże jak najbardziej wymień, prawdopodobnie niektóre pękną przy zdejmowaniu ;) Przyjrzyj się też tubie w którą wchodzi bagnet, w niego ścieka też olej z odmy, może być zapchany odpływ przez co olej wraca do silnika a nie do misy.

Jak już kolega napisał - wymieniaj wszystkie węże, zaślepki w dolocie oraz te do i z odmy! Koszt parę złotych a satysfakcja 100% Rób to za jednym zamachem, szkoda sobie dwa razy ręce brudzić :mrgreen:

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Witam Panowie po dłuższej przerwie,

 

Dzięki Waszym podpowiedziom (a w szczególności kolegi fixxxer1) udało mi się zdiagnozować i usunąć jedną usterkę - mianowicie lewe powietrze.

Okazało się że pęknięty był jeden z gumowych elementów (http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DT41&mospid=47541&btnr=13_0919&hg=13&fg=15&lang=pl) - nr OE 13541437191.

Po wymianie część niepokojących dźwięków ustąpiła (świsty oraz dźwięk zasysanego powietrza po wyłączeniu silnika).

Niestety na tym nie koniec. Mam już chyba głównych podejrzanych powodujących nieprzyjemne hałasy w komorze silnika.

Przyczyna jest prawdopodobnie dość prozaiczna - napinacze i rolki pasków: alternatora (najbardziej prawdopodobne) albo też napędu klimatyzacji (zasugerował mi to jeden z użytkowników YouTube).

Niedawno zostały one wymienione na nowe, oryginalne sztuki (poprzednie były już w dość opłakanym stanie).

Niestety nie dopilnowałem tego żeby przy okazji zmienić właśnie te feralne rolki i napinacze i teraz będę musiał to zrobić.

Mając wszystko powyższe na uwadze po raz kolejny chciałbym Was prosić o pomoc.

Czy sądzicie że diagnoza jest w miarę słuszna czy raczej problemu trzeba szukać gdzie indziej?

Czy zmieniając rolki + napinacze będę musiał kupić nowe paski ponieważ stare nie będą nadawały się do ponownego montażu?

 

Dla porównania wrzucam filmik nagrany przeze mnie, na który słychać dźwięk mojego BMW oraz takie na których są nagrane dźwięki uszkodzonych rolek i napinaczy.

Moje "dźwięki":

Dźwięki uszkodzonych rolek i napinaczy:

 

Dzięki za dotychczasową jak i przyszłą pomoc! :cool2:

Opublikowano
Paski raczej możesz założyć ponownie, jeśli zmieniałeś je niedawno. Koszt rolek nie jest wysoki, a jeśli jeszcze nie były wymieniane to warto to zrobić. Ja też się do tego przymierzam :)
Opublikowano
Koszt rolek nie jest wysoki, a jeśli jeszcze nie były wymieniane to warto to zrobić. Ja też się do tego przymierzam :)

fixxxer1 myślisz że wymiana samych rolek powinna pomóc czy warto od razu zainwestować w wymianę napinaczy?

Tak przy okazji zapytam - u Ciebie też słychać podobne dźwięki jak u mnie w komorze silnika?

Opublikowano
Koszt rolek nie jest wysoki, a jeśli jeszcze nie były wymieniane to warto to zrobić. Ja też się do tego przymierzam :)

fixxxer1 myślisz że wymiana samych rolek powinna pomóc czy warto od razu zainwestować w wymianę napinaczy?

Tak przy okazji zapytam - u Ciebie też słychać podobne dźwięki jak u mnie w komorze silnika?

Aż tak się na tym nie znam, ale trzeba sprawdzić cenę i jeśli nie jest wysoka to wymienić wszystko :)

Co do dźwięków - coś u mnie słychać, u Ciebie też, ale kurna chyba jestem przygłuchy żeby je porównać :mrgreen: Ktoś bardziej obeznany niech się wypowie :)

Opublikowano

Co do dźwięków - coś u mnie słychać, u Ciebie też, ale kurna chyba jestem przygłuchy żeby je porównać :mrgreen:

Może jakbyś znalazł chwilę to wrzuciłbyś do Netu filmik z dźwiękiem Twojego silnika na postoju - oczywiście przy otwartej pokrywie? Wtedy może wspólnymi siłami udałoby się dojść do ciekawych wniosków :)

 

A propos wymian różnego typu (bynajmniej nie mam tu na myśli części stricte eksploatacyjnych) to chyba każdego z nas czeka wymiana elementów które na rysunkach RealOEM.com są oznaczone jako już wycofane z produkcji bo ich wady są aż nadto widoczne i dokuczliwe (np. odma i rury do niej prowadzące, czujniki impulsów wałka rozrządu, termostat, rolki i napinacze pasków, gumowe elementy doprowadzające powietrze - piszę z własnego doświadczenia).

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
u mnie tez te rolki i napinacze wymieniałem bo nowy pasek spadał i jezeli masz takie jak na filmiku czyli takie jak u mnie to niestety samych rolek nie da sie wymienic tylko w komplecie rolek szukalem 2 tygodnie i nic nie znalazłem poza 4max jako ze szajsu nie zakładam zakupiłem w aso pasek rolka + rolka z napinaczem 750zeta zostala mi jeszcze rolka z napinaczem do klimy jak bys cos wiedział o samej rolce dobrej firmy to daj znac :D
Opublikowano
u mnie tez te rolki i napinacze wymieniałem bo nowy pasek spadał i jezeli masz takie jak na filmiku czyli takie jak u mnie to niestety samych rolek nie da sie wymienic tylko w komplecie

Gorik79, które rolki i napinacze wymieniłeś jak dotychczas? Jeśli wierzyć rysunkom

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/z/x/226.png to wadliwe były dwa elementy - nr. 15 i 21 i pewnie one u mnie dokonały żywota. Chyba że rolki i napinacz od pompy wody również są wadliwe bo one także zostały wycofane z produkcji.

Ja stawiam w pierwszej kolejności na te elementy z których produkcji BMW się wycofało i wprowadziło poprawione części na ich miejsce (jakaś przyczyna musiała przecież być).

Dopiero będę się orientował u mojego dostawcy części czy nie da się tego "kompletu" jakoś rozdzielić i dam Ci znać :wink:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
zle sie zrozumielismy albo ty masz zestaw z napinaczem hydraulicznym tak jak pokazales na rysunku czyli same rolki ja mam napinacze mechaniczne czyli takie jak na filmiku na you tube zajzyj pod maske i zobacz jakie masz
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Co do dźwięków - coś u mnie słychać, u Ciebie też, ale kurna chyba jestem przygłuchy żeby je porównać :mrgreen:

Może jakbyś znalazł chwilę to wrzuciłbyś do Netu filmik z dźwiękiem Twojego silnika na postoju - oczywiście przy otwartej pokrywie? Wtedy może wspólnymi siłami udałoby się dojść do ciekawych wniosków :)

 

A propos wymian różnego typu (bynajmniej nie mam tu na myśli części stricte eksploatacyjnych) to chyba każdego z nas czeka wymiana elementów które na rysunkach RealOEM.com są oznaczone jako już wycofane z produkcji bo ich wady są aż nadto widoczne i dokuczliwe (np. odma i rury do niej prowadzące, czujniki impulsów wałka rozrządu, termostat, rolki i napinacze pasków, gumowe elementy doprowadzające powietrze - piszę z własnego doświadczenia).

W końcu nagrałem filmik ;)

Czy dźwięk przy dodawaniu gazu jest prawidłowy? Czy u Was też tak słychać przepustnicę? I czy przy gaszeniu silnika słychać takie"uffff" ?

Opublikowano

U mnie jest tak samo jak u Ciebie fixxxer1 dźwięki te same, przy wyłączaniu też jest ufff, przy przegazówce też jak u Ciebie...

Dodatkowo widzę, że pięknie działa Disa - u mnie niestety tylko "pyknie" i tyle :( więc trzeba się rozglądnąć za jakąś używką....

Opublikowano
U mnie jest tak samo jak u Ciebie fixxxer1 dźwięki te same, przy wyłączaniu też jest ufff, przy przegazówce też jak u Ciebie...

Dodatkowo widzę, że pięknie działa Disa - u mnie niestety tylko "pyknie" i tyle :( więc trzeba się rozglądnąć za jakąś używką....

A już myślałem że to uff będzie przyczyną spadku mocy :?

DISA jak na ten przebieg (230k km) działa i wygląda perfekcyjnie, w porównaniu do tego o czym się czyta na forach. Chociaż wątpię żeby Niemiec ją zmieniał (kupiona przy 150k km).

  • 4 lata później...
Opublikowano
witam jak to mozliwe ze bez zatyczki nr 17 przy kolektorze z rysunku tutaj ktory pokazano na1 stronie auto trzyma lepiej obroty niz z nia :D?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.