Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Ha wpadlem na cos! A moze ten skok na moim wykresie to moment odpalenia sie modulu i dlatego wykresy pozniej sie pokrywaja? Moze ten pajac z firmy FORMULA wgral mi slabszy niewlasciwy soft?
  • Odpowiedzi 3,8 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano (edytowane)
Samochód to 118d 143PS z marca 2009(data produkcji). Szczęśliwy, że koszt podniesienia mocy w przypadku tego modelu to około 1000 zł (tak wywnioskowałem z kilku postów z tego i z innych tematów) nieco zdziwiony usłyszałem u jednego z polecanych tu tunerów, że w tym przypadku przez złącze nie da się nic zrobić-niestety trzba pruć komputer na stole co wiąże się z dużym ryzykiem jego uszkodzenia i koszt w takim wypadku oscyluje w granicach 2500zł(cały dzień pracy przy czymś takim). Podobno do 2008r. produkcji ww. modelu można było działać przez złącze a później niestety już nie. Czy to prawda?

ogólnie to prawda ale z wyjatkami (na podstawie mojego auta)

1) koszt różny (zależy od samo oceny Tunera) od 1700 do 2800 brutto,

2) prucie to:

- jak nie masz schematów i nie umiesz wlutować się w ścieżki sterownika to musisz podłączyc się pod gniazdo, gniazdo nieraz znajduje się na dole płytki, dół plytki to aby tam wejśc z "wtyczką" musisz odkleić płytkę i tyutaj istnieje duże ryzyko, że płytka "pęknie" czyli cały komp do wymiany + programowanie ~7000tys. w ASO,

- jak umisze się wlutwać to robisz podpięcie stosują diodę, interwały czasowe do zgrania programu lub jak mają "lepsze" firmy pod lut podpinają "maszynkę", która już sama działa....

3) w zależnosci od sposobu oraz od tego czy mają już program dla Twojego motoru w najdłuższczym czasie trwa to max 5h (kilka pomiarów na hamowni, zgranie programu przez odlepianie płytki, pisanie nowego programu, wlepianie płytki, sprawdzenie...), jak auto/dany motor był już kiedyś przerabiany to wersja krótka min.~2h,

4) przez typowe złącze OBD nie będzie/nie było przynajmniej do ubiegłego roku możliwości zmian programu, robić tak mogło tylko ASO i to nie każde, dodatkowo przez kabel i złącze OBD istnieje szansa, że wpadnie "jakiś" błąd, tak było u mnie i w nowym prgramie ASO załapałem błąd, który powodował ~10% od serii, błąd był od razu widoczny po zgraniu programu i tyrwialny do naprawienia....

A więc mam wykres i czekam na wasze opinie... słabszy pomiar prawdopodobnie jest serią. Po wykonaniu pierwszego pomiaru z BOXem odłączyliśmy na chwilę zasilanie - GCS miałeś rację, samochód nie zapalił. Po chwili podpięto zasilanie i dokonano pomiaru.

przebieg "wzorowy" :cool2: ale wartosci słabe :mad2: , ja bym napisał info do Schnitzera, dane z boxu odbiegają zdecydowanie od tego co piszą na stronie...przyczyna może być w aucie ale auto jest sprawne i na gwarancji więc możesz "bez łachy" otrzymać oficjalne pismo z ASO, że jest OK...wg mnie coś "nie działa", przekłamanie o 25KM to dużo (10%)...pozdr.

Edytowane przez AO

było:

E87, 120d, 2004, chip: 191KM/437Nm - 2004-2007, 30 miesięcy funu z jazdy :)

E91, 320d, 2007, chip: 193KM/406Nm - 2007-2010, 30 miesięcy czołgania się z "A" do "B" :(

E90 LCI, 330d, 2010, chip: 286KM/600Nm - 2010-2013, 42 miesiące przyjemności z skromności :cool2:

Opublikowano
Ha wpadlem na cos! A moze ten skok na moim wykresie to moment odpalenia sie modulu i dlatego wykresy pozniej sie pokrywaja? Moze ten pajac z firmy FORMULA wgral mi slabszy niewlasciwy soft?

może tak być, albo tak jak było u mnie właściwy soft ale podczas wgrywania wszedł błąd, naprawa u mnie wygladała tak:

1) tuner pokazał na "mapach" gdzie jest błąd,

2) mógł to w chilę poprawić ale poprosiłem aby tego nie robił,

3) wydrukował mi kartkę z danymi/parametrami z tym błędem

4) poszedłem do ASO "z kartką", ASO wgrało drugi raz pełny soft i stała się seria :cool2: :cool2:

pozdr.

było:

E87, 120d, 2004, chip: 191KM/437Nm - 2004-2007, 30 miesięcy funu z jazdy :)

E91, 320d, 2007, chip: 193KM/406Nm - 2007-2010, 30 miesięcy czołgania się z "A" do "B" :(

E90 LCI, 330d, 2010, chip: 286KM/600Nm - 2010-2013, 42 miesiące przyjemności z skromności :cool2:

Opublikowano
Jest tylko pytanie czy seria ma wpływ na BOX? Czy po prostu podnosi on standardowo moc tak jak go zaprogramowano w każdym silniku na jednakowym poziomie.
Opublikowano

Więc jeżeli dobrze rozumuję skoro mam zaniżoną serię programowo to i box podaje za małe wartości w/g wykresu Schnitzera.

Co byście polecali zrobić w tej sytuacji:

a) wyjąć box i zmierzyć serię

b) wyjąć box i zaktualizować soft w ASO koszt 500zł netto

c) wyjąć box i zrobić program na co namawia mnie usilnie Rafał z KREATORA

d) olać sprawę i zostawić tak jak jest

pozdr

Opublikowano
d) olać sprawę i zostawić tak jak jest

najgorsze rozwiązanie, nigdy nie dowiesz się czy było coś złe...

a) wyjąć box i zmierzyć serię

b) wyjąć box i zaktualizować soft w ASO koszt 500zł netto

wg mnie tak, dowiesz się czy auto ma "zdrowy" soft czy nie, jak będzie "chory" to masz dużą szansę na wgranie nowego softu w ramach "gwarancji" lub jak Cię "zleją" to zasze zostanie wersja "b"...

c) wyjąć box i zrobić program na co namawia mnie usilnie Rafał z KREATORA

z punktu technicznego (najlepsza wersja dla auta i nie piszę tu o "wyższych" osiągach po chipie) to opcja wygrywa, masz za to "-" w postaci ewentualnej utraty gwarancji...

 

może jeszcze wersja "e":

1) sprawdzasz serię (naprawiasz jak jest zła),

2) sprawdzasz następnie box (naprawiasz/reklamujesz jak jest zły),

3) jak auto i box OK to montujesz całość i masz gwaracnję,

4) nadal pozostanie fakt, że auto będzie mniej lubiło box niż chipa...

pozdr.

Moment wyższy a moc ... chyba badanie pod obciążeniem jest mocniejszych autach bardziej wiarygodne. Istnienie obciążenia powoduje że turbosprężerka ma lepsze warunki do pracy (więcej spalin).

 

Ale może sie mylę. :wink:

nie mylisz się, "denerwuje" mnie jedynie fakt: idziesz do MASTERSA, płacisz najwięcej, a Właściciele "jadą" po wszystkich innych "hamowaniach", że tylko oni mają właściwy sprzęt a inni tunerzy to "niedouczone dzieci" a jak porównasz wyniki z innymi obciążeniami to zawsze wynik z MASTERSa jest najwyższy...u mnie wykazało 255KM (MASTERS) na serii :mad2: :mad2: co jest "bzdurą", w inercji miałem 242KM a w innej obciążeniowej 245...

pozdr.

było:

E87, 120d, 2004, chip: 191KM/437Nm - 2004-2007, 30 miesięcy funu z jazdy :)

E91, 320d, 2007, chip: 193KM/406Nm - 2007-2010, 30 miesięcy czołgania się z "A" do "B" :(

E90 LCI, 330d, 2010, chip: 286KM/600Nm - 2010-2013, 42 miesiące przyjemności z skromności :cool2:

Opublikowano
"denerwuje" mnie jedynie fakt: idziesz do MASTERSA, płacisz najwięcej, a Właściciele "jadą" po wszystkich innych "hamowaniach", że tylko oni mają właściwy sprzęt a inni tunerzy to "niedouczone dzieci" a jak porównasz wyniki z innymi obciążeniami to zawsze wynik z MASTERSa jest najwyższy...u mnie wykazało 255KM (MASTERS) na serii :mad2: :mad2: co jest "bzdurą", w inercji miałem 242KM a w innej obciążeniowej 245...

pozdr.

:norty: :cool2:

Opublikowano
Jeśli zaktualizuje soft w BMW z 2007 roku na ten obecny to wgrają mapę z mocą 177koni?

zostanie wgrany najnowszy soft ale dla Twojego auta, jeżeli chdzodzi o KM to zostanie tyle ile miałeś....

było:

E87, 120d, 2004, chip: 191KM/437Nm - 2004-2007, 30 miesięcy funu z jazdy :)

E91, 320d, 2007, chip: 193KM/406Nm - 2007-2010, 30 miesięcy czołgania się z "A" do "B" :(

E90 LCI, 330d, 2010, chip: 286KM/600Nm - 2010-2013, 42 miesiące przyjemności z skromności :cool2:

Opublikowano

...wyjmij boxa...zmierz serię...jeśli zła, aktualizuj... zakładaj boxa i na rolki :wink:

..to dobre urządzenie...nie robi nic innego jak lekki program...czyli wydłuża czasy wtrysków......ale nie ingeruje w ciśnienie na listwie i turbinę ...no i gwarancja :)

...w moc max nie wierzę...bo trzeba by troszkę dmuchnąć w dolot...albo zwiększyć ciśnienie na CR...ale do jazdy codziennej i lekkich upalanek, idealnny...no i jestem przekonany że spadnie Ci spalanie :lol:

Opublikowano

nie mylisz się, "denerwuje" mnie jedynie fakt: idziesz do MASTERSA, płacisz najwięcej, a Właściciele "jadą" po wszystkich innych "hamowaniach", że tylko oni mają właściwy sprzęt a inni tunerzy to "niedouczone dzieci" a jak porównasz wyniki z innymi obciążeniami to zawsze wynik z MASTERSa jest najwyższy...u mnie wykazało 255KM (MASTERS) na serii :mad2: :mad2: co jest "bzdurą", w inercji miałem 242KM a w innej obciążeniowej 245...

pozdr.

 

z tym że każdy zarzuci prawdziwość wyniku pomiaru nawet u Mastersa! w PL zrobila sie moda że jak tylko auto zhamowane na innej hamowni niż MAHA to juz wynik z palca a wykres z paint'a. W PL są tylko 4 certyfikowane hamownie posiadające certypikat wydany przez PCA! I zadna z nich niestety to nie jest MAHA...

Opublikowano
...wyjmij boxa...zmierz serię...jeśli zła, aktualizuj... zakładaj boxa i na rolki :wink:

..to dobre urządzenie...nie robi nic innego jak lekki program...czyli wydłuża czasy wtrysków......ale nie ingeruje w ciśnienie na listwie i turbinę ...no i gwarancja :)

...w moc max nie wierzę...bo trzeba by troszkę dmuchnąć w dolot...albo zwiększyć ciśnienie na CR...ale do jazdy codziennej i lekkich upalanek, idealnny...no i jestem przekonany że spadnie Ci spalanie :lol:

 

 

Dzięki za rady. Jeździ się z tym nawet teraz bardzo fajnie. Czy z zamontowanym BOXem komputer przyjmie soft? Bo jest sporo dłubania żeby go zdemontować...

Czy programowanie odbywa się poprzez OBD? P.S. Zauważyłem że spalanie już spadło :) pozdr.

Opublikowano

..to dobre urządzenie...nie robi nic innego jak lekki program...czyli wydłuża czasy wtrysków......ale nie ingeruje w ciśnienie na listwie i turbinę ...no i gwarancja :)

dobre ale które lepsze ?

 

jako "laik" wiem, że box to właściwie zmiana 1 parametru: ilość podawanego paliwa (jak to ładnie napisałeś "...wydłuża czasy wtrysków..."), która "symuluje/oszukuje" zmiany pozostałych parametrów...przy symualcji zwiększenia doładowania przez "wydłużenie czasu wtrysku" mamy szansę na awarię turbiny ponieważ mamy więcej obrotów wynikających z dawki paliwa a nie z ciśnienia doładowania, jak ilość obrotów rośnie na skutek zwykłego ciśnienia to zawór regulujący może się wykazać a z boxu to raczej nie...

 

chip to zmiany: ilosci paliwa, kąta wtrysku, ciśnienia wtrysku, ciśnienia turbo i czegoś tam jeszcze :mrgreen: czyli zmiana 5 parametrów, które powodują powstanie porównywalnych wyników...

 

dla mnie jest "remis osiągów" z wynikiem 1:5 :mrgreen: :mrgreen:

pozdr.

było:

E87, 120d, 2004, chip: 191KM/437Nm - 2004-2007, 30 miesięcy funu z jazdy :)

E91, 320d, 2007, chip: 193KM/406Nm - 2007-2010, 30 miesięcy czołgania się z "A" do "B" :(

E90 LCI, 330d, 2010, chip: 286KM/600Nm - 2010-2013, 42 miesiące przyjemności z skromności :cool2:

Opublikowano

nie wiem jak reszta, ale pewnie G-CS wie, że jeszcze w czasach pomp rotacyjnych jako źródła zasilania, box to było opakowania opornika które "wkładało" się w obwód pompy i mieliśmy dodatkową moc...można było założyć przed opornikiem przycisk i "włączać moc" na zawołanie :lol:

 

ja wychodzę z założenia, że box to się nadaje jedynie jako "pudełko do przetrzymywania różnych rzeczy" :wink:

 

moja rada: wyrzuć boxa, sprawdź serię i zrób dobry program u tunera z głową a nie będziesz żałował

Opublikowano
nie wiem jak reszta, ale pewnie G-CS wie, że jeszcze w czasach pomp rotacyjnych jako źródła zasilania, box to było opakowania opornika które "wkładało" się w obwód pompy i mieliśmy dodatkową moc...można było założyć przed opornikiem przycisk i "włączać moc" na zawołanie :lol:

 

ja wychodzę z założenia, że box to się nadaje jedynie jako "pudełko do przetrzymywania różnych rzeczy" :wink:

 

moja rada: wyrzuć boxa, sprawdź serię i zrób dobry program u tunera z głową a nie będziesz żałował

 

 

I chyba tak zrobię... w przyszłym tygodniu umówię się na to z KREATOREM. Jak seria wyjdzie ok to robię program.A BOX na ebay. pozdr.

 

P.S. fcuk jak pomyślę o tym rozbieraniu podszybia żeby go wyjąć to już mnie szlag trafia...

 

Ciekawe czy moderator uzna to za galerię ? :mrgreen:

 

 

http://img607.imageshack.us/img607/2516/pomiar.jpg

Opublikowano
nie wiem jak reszta, ale pewnie G-CS wie, że jeszcze w czasach pomp rotacyjnych jako źródła zasilania, box to było opakowania opornika które "wkładało" się w obwód pompy i mieliśmy dodatkową moc...można było założyć przed opornikiem przycisk i "włączać moc" na zawołanie :lol:

...wiele się zmieniło...dzisiaj box (mówię tu o tych "prawdziwych"...nie allegro-power) to cyfrowe urządzenie z szybkim procesorem reagującym na dane ze sterownika...dynamicznie..w dodatku z możliwością programowego dostrajania do autka...itp

...box schnizera reguluje dawki osobno na każdy cylinder...do tego jest podpięty pod czujnik temp. spalin..aby bezpiecznie pracował

...oczywiście chips to chips...i (dobry) zawsze będzie lepszy...no może poza możliwością utraty gwarancji...

dobre ale które lepsze ?

 

jako "laik" wiem, że box to właściwie zmiana 1 parametru: ilość podawanego paliwa (jak to ładnie napisałeś "...wydłuża czasy wtrysków..."), która "symuluje/oszukuje" zmiany pozostałych parametrów...przy symualcji zwiększenia doładowania przez "wydłużenie czasu wtrysku" mamy szansę na awarię turbiny ponieważ mamy więcej obrotów wynikających z dawki paliwa a nie z ciśnienia doładowania, jak ilość obrotów rośnie na skutek zwykłego ciśnienia to zawór regulujący może się wykazać a z boxu to raczej nie...

.

...co do turbiny...to się mylisz...jedyne w jaki sposób box wpływa na pracę turbiny, to szybsze wstawanie (pompowanie) spowodowane większą dawką paliwa (ilością spalin)...ale obroty, a za czym idzie ciśnienie, pozostają nie zmienione...tym nadal steruje sterownik, regulując geometrią...zgodnie z zapisanymi mapami...więc wbrew fałszywym teoriom krążącym po forach...box jest bezpieczniejszy dla turbiny... w porównaniu z podniesionym ciśnieniem wykonanym programowo podczas chipsowania :8)

 

P.S. chips w 330xd 2008 idzie przez OBD...choć Kreator robi raczej na stole...

Opublikowano

 

jako "laik" wiem, że box to właściwie zmiana 1 parametru: ilość podawanego paliwa (jak to ładnie napisałeś "...wydłuża czasy wtrysków..."), która "symuluje/oszukuje" zmiany pozostałych parametrów...przy symualcji zwiększenia doładowania przez "wydłużenie czasu wtrysku" mamy szansę na awarię turbiny ponieważ mamy więcej obrotów wynikających z dawki paliwa a nie z ciśnienia doładowania, jak ilość obrotów rośnie na skutek zwykłego ciśnienia to zawór regulujący może się wykazać a z boxu to raczej nie...

.

...co do turbiny...to się mylisz...jedyne w jaki sposób box wpływa na pracę turbiny, to szybsze wstawanie (pompowanie) spowodowane większą dawką paliwa (ilością spalin)...ale obroty, a za czym idzie ciśnienie, pozostają nie zmienione...tym nadal steruje sterownik, regulując geometrią...zgodnie z zapisanymi mapami...więc wbrew fałszywym teoriom krążącym po forach...box jest bezpieczniejszy dla turbiny... w porównaniu z podniesionym ciśnieniem wykonanym programowo podczas chipsowania :8)

i dlatego "fajnie" , że jesteś na forum :cool2: jesteś spec, więc możesz czegoś nas nauczyć :cool2: i zmienić "mity na kity" :mrgreen: ...

mój mit jest jednak taki, że jak piszesz: "...to szybsze wstawanie (pompowanie) spowodowane większą dawką paliwa (ilością spalin)...ale obroty, a za czym idzie ciśnienie, pozostają nie zmienione...", że ciśnienie jest nie zmienione (bo nie może być :mad2: jak zmieniamy tylko dawki paliwa) ale dawki paliwa dają tak jak piszesz więcej spalin na kolektor to wg mnie i tego co pamiętam z "budowy maszyn" musi mieć wpływ na ilość obrotów wirnika...i tutaj jest właśnie "mit", który negujesz...możesz jeszcze raz "wyraźnie" napisać, że nie rozumuję właściwie a najlepiej opisać "w miarę prosto i krótko" całe zjawisko :mrgreen: , dzięki...

a jak jest chip to wzrost ciśnienia (czyli zmieniona górna wartość) to zawór regulujący jest sprzeżony z ECU i natychmiast/równoczesnie po sygnale zmienia 2 parametry...jak idzie to z boxa to symulacja "zmiany ciśnienia" musi mieć opóźnienie (bo to symualcja) i zawór regulujący też musi zadziałać z opóźnieniem (chyba :mrgreen: , lub nie jestem pewien :| ...) :mad2: :mad2: ,

pozdr.

było:

E87, 120d, 2004, chip: 191KM/437Nm - 2004-2007, 30 miesięcy funu z jazdy :)

E91, 320d, 2007, chip: 193KM/406Nm - 2007-2010, 30 miesięcy czołgania się z "A" do "B" :(

E90 LCI, 330d, 2010, chip: 286KM/600Nm - 2010-2013, 42 miesiące przyjemności z skromności :cool2:

Opublikowano

....co do ilości spalin...nie ma różnicy, bo to turbinki ze zmienną geometrią...i prędkość obr. zależy tylko i wyłącznie od ustawienia żaluzji ...czyli określone ciśnienie uzyskiwane jest prędkością obrotów turbinki...więc nieważne ile spalin wpada do muszli, jeśli ciśnienie (obroty turbinki) jest za wysokie, kierowniczki się podnoszą a spaliny omijają wirnik...mógłbyś paliwa nalać z wiadra...a obroty turbiny nie wzrosną...ponad to co zażyczył sobie sterownik :mrgreen:

...reasumując: box może dolać tyle paliwa, na ile nie przekroczona zostanie granica dymienia i temp. na wydechu...

Opublikowano
....co do ilości spalin...nie ma różnicy, bo to turbinki ze zmienną geometrią...i prędkość obr. zależy tylko i wyłącznie od ustawienia żaluzji ...czyli określone ciśnienie uzyskiwane jest prędkością obrotów turbinki...więc nieważne ile spalin wpada do muszli, jeśli ciśnienie (obroty turbinki) jest za wysokie, kierowniczki się podnoszą a spaliny omijają wirnik...mógłbyś paliwa nalać z wiadra...a obroty turbiny nie wzrosną...ponad to co zażyczył sobie sterownik :mrgreen:

...reasumując: box może dolać tyle paliwa, na ile nie przekroczona zostanie granica dymienia i temp. na wydechu...

dzięki :cool2: w końcu zrozumiałem cykl, uff :mrgreen: teoretycznie jest OK a czy w praktyce rekacja żaluzji nie ma opóźnienia jak właściwy sygnał idzie z ECU po ananlizie z "oszutswa" wysyłanego przez box?

 

do Arnold nie wiem czy już rozmawiałeś z ASO, jeżeli nie:

1) zabieg nowego pełnego softu trwa ponad 6h (tyle stało moje auto z podpiętą wtyczką) + 1h na wjechanie/wyjechanie auta do wtyczki,

2) trzeba sie umówić, w czerwcu czas oczekiwania na "upragnioną" wizytę był ~3 tygodnie,

3) ceny za to samo są różne, musi być test GT1 :mad2: + następne programowanie, najtaniej było w INCHCAPE (336netto za całość), najdrożej w BAWARIA....

pozdr.

było:

E87, 120d, 2004, chip: 191KM/437Nm - 2004-2007, 30 miesięcy funu z jazdy :)

E91, 320d, 2007, chip: 193KM/406Nm - 2007-2010, 30 miesięcy czołgania się z "A" do "B" :(

E90 LCI, 330d, 2010, chip: 286KM/600Nm - 2010-2013, 42 miesiące przyjemności z skromności :cool2:

Opublikowano

może Twoje auto jako "wersja policyjna" miało w standardzie inny soft, słabszy aby auto nie zostało "zajechane" przez różnych kierowców nie dbających o pojazd...taka myśl, auta flotowe mają często takie indywidualne rozwiązania...

 

a sam wykres (kreski nie wartości), sorrki ale dla mnie porażka :cry2: :cry2:

było:

E87, 120d, 2004, chip: 191KM/437Nm - 2004-2007, 30 miesięcy funu z jazdy :)

E91, 320d, 2007, chip: 193KM/406Nm - 2007-2010, 30 miesięcy czołgania się z "A" do "B" :(

E90 LCI, 330d, 2010, chip: 286KM/600Nm - 2010-2013, 42 miesiące przyjemności z skromności :cool2:

Opublikowano
może Twoje auto jako "wersja policyjna" miało w standardzie inny soft, słabszy aby auto nie zostało "zajechane" przez różnych kierowców nie dbających o pojazd...taka myśl, auta flotowe mają często takie indywidualne rozwiązania...

 

a sam wykres (kreski nie wartości), sorrki ale dla mnie porażka :cry2: :cry2:

 

 

Dla mnie również... porażka za 400zł gdzie na tych samych hamowniach biorą w Wawie 200-250zł, ale znasz moje zdanie na ich temat... pozdr. :mad2: :mad2:

 

P.S. Najciekawsze że podłączali się przez OBD, prawdopodobnie zgrali sobie ten program bo przy zwykłym pomiarze wydaje mi się że nie jest to potrzebne.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.