Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

(ciach) że światła zaprogramowane na 18 czy 30 procent mocy spełniają założenia świateł do jazdy dziennej (ciach)

Sprawdzałem, 30% za dużo, świecą za mocno. A 18% wzięło się stąd, że tyle zaleca BMW. Gdzieś o tym czytałem w sieci.

Opublikowano
" michals " a jak kwestia świateł dziennych jako drogowe zmniejszone do 18% ma sie do przepisów bo napewno nie masz na kloszu homologacji RL ?

Czy spotkałeś sie już z policją przez tak działające światła albo podczas przeglądu diagnosta nie miał nic przeciwko ?

 

Prawda jest taka, że ustawienie świateł drogowych na 18% lub inną wartość i jazda z nimi jako "do jazdy dziennej" nie jest zgodne z przepisami ze względu na brak homologacji tych lamp jako do jazdy dziennej (mogą tylko świecić jako postojowe, mijania, drogowe, ksenonowe, kierunki).

 

W E39 żadne fabryczne lampy nie są przystosowane do funkcji świateł do jazdy dziennej (oczywiście mowa o przystosowaniu zgodnie z przepisami). Tak więc narażamy się na mandat przy ewentualnej kontroli zorientowanego w sprawie patrolu Policji drogowej.

 

 

tutaj nie mogę się zgodzić, coś takiego jak światła do jazdy dziennej muszą mieć homologację dopiero w samochodach wyprodukowanych po 31.12.2009 i wtedy musza świecić same przednie bez postojówek z tyłu i oświetlenia tablicy również z tyłu, samochody wyprodukowane przed tą datą, mogą mieć światła mijania używane do jazdy dziennej, a co za tym idzie mamy obowiązek jazdy na światłach cały rok, ale aby samochód spełniał wymagane przepisami warunki świateł dziennych muszą one być zainstalowane w wyznaczonych odległościach od jezdni z tego co mi się przypomina jest to 25 cm od podłoża, ale nie wyżej niż 40 być widoczne z jakiejś odległości (dokładnie nie pamiętam) być umieszczone symetrycznie, oraz nie dalej niż jakaś konkretna odległość od krawędzi pojazdu dokładnych danych nie pamiętam oraz powinny gasnąć po włączeniu świateł mijania i w przypadku opisanym przez kolegę światła te spełniają te warunki a co za tym idzie są traktowane jako światła do jazdy dziennej ale na forum już to było pisane wielokrotnie, a co z tego wszystkiego wynika ano wynika tyle że światła zaprogramowane na 18 czy 30 procent mocy spełniają założenia świateł do jazdy dziennej i nie musza posiadać dodatkowej homologacji jak jest to w wypadku samochodów nowych :D

 

pozdrawiam

 

Przyznam, że ja też nie do końca się zgadzam. Ten opis powyżej odnosi się do rodzaju podłączenia świateł do jazdy dziennej w samochodzie (przed i po 31 grudnia 2009) ale nie wyjaśnia sprawy homologacji tych świateł do jazdy dziennej (dopuszczenia do stosowania).

 

Wg przepisów światła do jazdy dziennej muszą być barwy białej, powinny się włączać automatycznie po przekręceniu kluczyka (włączeniu zapłonu), ale powinny się również automatycznie wyłączać po włączeniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych. Ustawodawca mówi również wprost, że przednie, boczne (o ile są) i tylne światła pozycyjne oraz obrysowe, a także oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie musi się włączać podczas jazdy na światłach dziennych. Rozporządzenie ministra infrastruktury z 4 maja tego roku, opublikowane w Dzienniku Ustaw z 20 maja, zmieniło obowiązujące w Polsce przepisy, dostosowując je do europejskich norm prawnych. Dodatkowo zaznaczono również, że w samochodach zarejestrowanych po raz pierwszy do końca 209 dopuszcza się taką instalację świateł do jazdy dziennej, przy której świecą się również światła pozycyjne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Chodzi o to, by nie trzeba było przerabiać instalacji w samochodach, w których założono światła do jazdy dziennej według wcześniej obowiązujących, polskich przepisów.

 

I to jest jedyna różnica jeśli chodzi o samochody sprzed i po 31 grudnia 2009 roku, które chcą się doposażyć w światła do jazdy dziennej. Homologacja LR, która zezwala danemu produktowi świecenie w warunkach jazdy dziennej musi być wytłoczona na kloszu, gdyż to jest warunek dopuszczenia takich świateł do ruchu.

 

PS

Idąc tropem powyższego posta to równie dobrze mógłbym ustawić świecenie świateł przeciwmgielnych na kilkanaście %, podłączyć je tak, aby gasły gdy włączam mijania i używać ich jako do jazdy dziennej (są zamontowane zgodnie z wymaganiami co do ich wymaganego położenia), jednak właśnie nie posiadają homologacji do jazdy jako dzienne i w tym cały problem.

Opublikowano

PS

Idąc tropem powyższego posta to równie dobrze mógłbym ustawić świecenie świateł przeciwmgielnych na kilkanaście %, podłączyć je tak, aby gasły gdy włączam mijania i używać ich jako do jazdy dziennej (są zamontowane zgodnie z wymaganiami co do ich wymaganego położenia), jednak właśnie nie posiadają homologacji do jazdy jako dzienne i w tym cały problem.

 

dokładnie tak możesz zrobić pod jednym warunkiem :D że światła przeciwmgłowe masz na wysokości wyższej niż 25 cm od podłoża (oczywiście dolną krawędź tychże świateł) a ten warunek w e 39 jest raczej nie spełnialny :D

 

wszystkie te wymiary były gdzieś tu na forum w temacie świateł do jazdy dziennej takich diodowych montowanych w listwie w zderzaku postaram się odkopać i tam wrzucony był opis z rozporządzenia o odległościach barwie i ogólnych wymaganiach odnośnie świateł do jazdy dziennej :D

 

pozdrawiam :D

 

 

a oto link do tamtego tematu

 

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=72&t=126609&hilit=do+jazdy+dziennej+e39

po co komu porsche skoro można sobie pośmigać Bunią :D


Zmienione specjalnie dla Kolegi z forum :D


Pozdrawiam

Opublikowano

PS

Idąc tropem powyższego posta to równie dobrze mógłbym ustawić świecenie świateł przeciwmgielnych na kilkanaście %, podłączyć je tak, aby gasły gdy włączam mijania i używać ich jako do jazdy dziennej (są zamontowane zgodnie z wymaganiami co do ich wymaganego położenia), jednak właśnie nie posiadają homologacji do jazdy jako dzienne i w tym cały problem.

 

dokładnie tak możesz zrobić pod jednym warunkiem :D że światła przeciwmgłowe masz na wysokości wyższej niż 25 cm od podłoża (oczywiście dolną krawędź tychże świateł) a ten warunek w e 39 jest raczej nie spełnialny :D

 

wszystkie te wymiary były gdzieś tu na forum w temacie świateł do jazdy dziennej takich diodowych montowanych w listwie w zderzaku postaram się odkopać i tam wrzucony był opis z rozporządzenia o odległościach barwie i ogólnych wymaganiach odnośnie świateł do jazdy dziennej :D

 

pozdrawiam :D

 

 

a oto link do tamtego tematu

 

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=72&t=126609&hilit=do+jazdy+dziennej+e39

 

W takim razie co z ich homologacją RL, której nie posiadają?

Opublikowano

taką homologację muszą posiadać dopiero samochody wyprodukowane po 31.12.2009, i na światłach musi być ten znaczek RL wcześniej wystarczy że samochód spełnia wymogi podane w tamtym temacie i światła pełnią rolę światłe do jazdy dziennej :D

 

ewentualnie jeśli dokładasz jakieś nie fabryczne światła które nigdy nie były montowane przez producenta, dlatego tak się wszyscy na serwisach aukcyjnych chwalą że diody posiadają homologacje

 

pozdrawiam

po co komu porsche skoro można sobie pośmigać Bunią :D


Zmienione specjalnie dla Kolegi z forum :D


Pozdrawiam

Opublikowano
taką homologację muszą posiadać dopiero samochody wyprodukowane po 31.12.2009, i na światłach musi być ten znaczek RL wcześniej wystarczy że samochód spełnia wymogi podane w tamtym temacie i światła pełnią rolę światłe do jazdy dziennej :D

 

ewentualnie jeśli dokładasz jakieś nie fabryczne światła które nigdy nie były montowane przez producenta, dlatego tak się wszyscy na serwisach aukcyjnych chwalą że diody posiadają homologacje

 

pozdrawiam

Dokładnie tak samo i ja to odbieram. Co innego jeśli zamontowane są dodatkowe światła jako DLR - wtedy musza mieć homologację RL żeby np nie rozpraszały światła za bardzo albo nie za mocno świeciły. Trochę bezsensownym byłoby w przypadku świateł długich świecących jako DZIENNE na 18%, że niby nie spełniają warunków/parametrów. To jak to rozumieć - przy normalnym natężeniu światła spełniają parametry/atesty a już przy mniejszym natężeniu nie spełniają? Bo co - inaczej to światło się rozprasza? Ma inna barwę?

Jeśli spełnia warunek, że gaśnie po włączeniu świateł mijania a swoim natężeniem nie oślepia to POLICJA w takim wypadku nie ma się do czego zbytnio przyczepić. Co innego gdybym sobie zamontował gdzieś przy zderzaku światła do jazdy dziennej, które nie mają homologacji RL - wtedy mogliby się przywalić, że takie światła oślepiają lub nie spełniają swojego zadaniaitp.

Pzdr.

Opublikowano
taką homologację muszą posiadać dopiero samochody wyprodukowane po 31.12.2009, i na światłach musi być ten znaczek RL wcześniej wystarczy że samochód spełnia wymogi podane w tamtym temacie i światła pełnią rolę światłe do jazdy dziennej :D

 

ewentualnie jeśli dokładasz jakieś nie fabryczne światła które nigdy nie były montowane przez producenta, dlatego tak się wszyscy na serwisach aukcyjnych chwalą że diody posiadają homologacje

 

pozdrawiam

Dokładnie tak samo i ja to odbieram. Co innego jeśli zamontowane są dodatkowe światła jako DLR - wtedy musza mieć homologację RL żeby np nie rozpraszały światła za bardzo albo nie za mocno świeciły. Trochę bezsensownym byłoby w przypadku świateł długich świecących jako DZIENNE na 18%, że niby nie spełniają warunków/parametrów. To jak to rozumieć - przy normalnym natężeniu światła spełniają parametry/atesty a już przy mniejszym natężeniu nie spełniają? Bo co - inaczej to światło się rozprasza? Ma inna barwę?

Jeśli spełnia warunek, że gaśnie po włączeniu świateł mijania a swoim natężeniem nie oślepia to POLICJA w takim wypadku nie ma się do czego zbytnio przyczepić. Co innego gdybym sobie zamontował gdzieś przy zderzaku światła do jazdy dziennej, które nie mają homologacji RL - wtedy mogliby się przywalić, że takie światła oślepiają lub nie spełniają swojego zadaniaitp.

Pzdr.

 

 

Homologację muszą posiadać KAŻDE reflektory czy lampy, bez względuy na to czy przed czy po 31.12.2009r. Ta data oznacza tylko to, że samochody przed i po tym dniu mogą mieć to wszystko inaczej podłączone.

Te z aukcji, o których wspominacie są reklamowane że są RL, bo każde tego typu muszą mieć tą homologacje, bez względu czy są montowane w samochodach przed 31.12.2009 czy po (do tego homologacja E).

 

To że reflektory świecą ładnie i nie oślepiają (czyli świecą tak jak te z homologacją) nie oznacza, że mogż one być używane np. zamiast nich.

Zresztą na aukcjach można spotkać np. halogeny przeciwmgielne do E39, które nie mają homologacji E i mimo tego, że nie spełniają norm to świecą tak samo jak fabryczne - i używanie takich nie jets zgodne z przepisami.

 

Przepis mówi wyraźnie - światła do jazdy dziennej muszą posiadać homologację Ex oraz RL (bez względu na rok produkcji samochodu czy lamp)?

Opublikowano

Homologację muszą posiadać KAŻDE reflektory czy lampy, bez względuy na to czy przed czy po 31.12.2009r. Ta data oznacza tylko to, że samochody przed i po tym dniu mogą mieć to wszystko inaczej podłączone.

Te z aukcji, o których wspominacie są reklamowane że są RL, bo każde tego typu muszą mieć tą homologacje, bez względu czy są montowane w samochodach przed 31.12.2009 czy po (do tego homologacja E).

 

tak ale te montowane dodatkowo, lub seryjnie montowane od stycznia 2010, wcześniej jeśli samochód nie był wyposażony w światła do jazdy dziennej, a chcemy mieć takowe światła, to mamy 2 drogi,

 

albo programujemy kompa jak np w corsie którą miałem nie miała RL na reflektorach ale dało się to zaprogramować jako światła do jazdy dziennej, czy w e39 jeśli się tylko da zaprogramować to też spełnia warunki czyli ma już homologację (E dx czy jakie tam jeszcze są numerki na lampach), oprogramowanie sterujące spełnia warunki określone w rozporządzeniu, a więc można ich używać jako światła do jazdy dziennej, mimo że nie mają typowej dla tych świateł homologacji jak np X6 czy te nowe trójki a tam same ringi służą do jazdy dziennej

 

albo droga numer 2 kupujemy jakieś światła do jazdy dziennej i montujemy w samochodzie i te światła już muszą posiadać homologację RL ponieważ są elementem wyposażenia nie montowanego fabrycznie przez producenta pojazdu a zatem nie posiadają homologacji dopuszczającej do ruchu,

 

dlatego też masz racje pisząc że każde światła muszą mieć homologację, tyle ze te przeróbki programowe są dopuszczalne w europie i są zgodne z przepisami, a co za tym idzie spełniają warunki określone w przepisach dla świateł do jazdy dziennej mimo iż nie posiadają homologacji jako typowe światła do jazdy dziennej, gdyż wchodzą w skład standardowego wyposażenia i posiadają wszelkie możliwe homologacje dopuszczające samochód do ruchu

 

rozdziel 2 pojęcia, światła montowane seryjnie i światła montowane jako wyposażenie dodatkowe nie sprzedawane przez producenta jako nierozłączny element wyposażenia samochodu

te pierwsze mają wszystkie homologacje jakie były wymagane w roku produkcji, natomiast te 2 gie niekoniecznie stad wymóg homologacyjny u nas się pojawił bo ludzie montowali jakieś nieporozumienia na samochodach i ostro twierdzili że to do jazdy dziennej, a albo tego nie było widać albo było niebieskie :D różowe czy fioletowe :D

 

sam w ringach miałem zielone diody i wizualnie z kolorem mojego samochodu świetnie wyglądało ale jak jechałem do Niemiec i policia niemiecka na granicy mnie opierniczyła i zagroziła zabraniem dowodu momentalnie zmieniłem na serie, i teraz zielonych używam tylko na obiektach zamkniętych :D jak np w niedzielę na torze testowym fiata założę zielone :D, na spotkaniu fanów marki BMW

 

pozdrawiam

po co komu porsche skoro można sobie pośmigać Bunią :D


Zmienione specjalnie dla Kolegi z forum :D


Pozdrawiam

Opublikowano

Homologację muszą posiadać KAŻDE reflektory czy lampy, bez względuy na to czy przed czy po 31.12.2009r. Ta data oznacza tylko to, że samochody przed i po tym dniu mogą mieć to wszystko inaczej podłączone.

Te z aukcji, o których wspominacie są reklamowane że są RL, bo każde tego typu muszą mieć tą homologacje, bez względu czy są montowane w samochodach przed 31.12.2009 czy po (do tego homologacja E).

 

tak ale te montowane dodatkowo, lub seryjnie montowane od stycznia 2010, wcześniej jeśli samochód nie był wyposażony w światła do jazdy dziennej, a chcemy mieć takowe światła, to mamy 2 drogi,

 

albo programujemy kompa jak np w corsie którą miałem nie miała RL na reflektorach ale dało się to zaprogramować jako światła do jazdy dziennej, czy w e39 jeśli się tylko da zaprogramować to też spełnia warunki czyli ma już homologację (E dx czy jakie tam jeszcze są numerki na lampach), oprogramowanie sterujące spełnia warunki określone w rozporządzeniu, a więc można ich używać jako światła do jazdy dziennej, mimo że nie mają typowej dla tych świateł homologacji jak np X6 czy te nowe trójki a tam same ringi służą do jazdy dziennej

 

albo droga numer 2 kupujemy jakieś światła do jazdy dziennej i montujemy w samochodzie i te światła już muszą posiadać homologację RL ponieważ są elementem wyposażenia nie montowanego fabrycznie przez producenta pojazdu a zatem nie posiadają homologacji dopuszczającej do ruchu,

 

dlatego też masz racje pisząc że każde światła muszą mieć homologację, tyle ze te przeróbki programowe są dopuszczalne w europie i są zgodne z przepisami, a co za tym idzie spełniają warunki określone w przepisach dla świateł do jazdy dziennej mimo iż nie posiadają homologacji jako typowe światła do jazdy dziennej, gdyż wchodzą w skład standardowego wyposażenia i posiadają wszelkie możliwe homologacje dopuszczające samochód do ruchu

 

rozdziel 2 pojęcia, światła montowane seryjnie i światła montowane jako wyposażenie dodatkowe nie sprzedawane przez producenta jako nierozłączny element wyposażenia samochodu

te pierwsze mają wszystkie homologacje jakie były wymagane w roku produkcji, natomiast te 2 gie niekoniecznie stad wymóg homologacyjny u nas się pojawił bo ludzie montowali jakieś nieporozumienia na samochodach i ostro twierdzili że to do jazdy dziennej, a albo tego nie było widać albo było niebieskie :D różowe czy fioletowe :D

 

sam w ringach miałem zielone diody i wizualnie z kolorem mojego samochodu świetnie wyglądało ale jak jechałem do Niemiec i policia niemiecka na granicy mnie opierniczyła i zagroziła zabraniem dowodu momentalnie zmieniłem na serie, i teraz zielonych używam tylko na obiektach zamkniętych :D jak np w niedzielę na torze testowym fiata założę zielone :D, na spotkaniu fanów marki BMW

 

pozdrawiam

 

Przyznam nadal pozostaję przy swoich stwierdzeniach :-)

 

A propos, w X6 z tego roku są na kloszach oznaczenia RL czy nie ma? :-)

Opublikowano

A ja dziś dzięki pomocy jednego z forumowiczów aktywowałem funkcję DLRów na światłach drogowych (z mocą 18%) w swoim e39. Tak to wygląda mniej więcej (aparat w komórce trochę wzmacnia efekt).

 

http://img249.imageshack.us/img249/7171/dlr2.th.jpg

 

http://img337.imageshack.us/img337/5640/dlr1.th.jpg

 

Pzdr.

Opublikowano
I jak je zalaczasz?

Zapalają się automatycznie z chwilą zapłonu/odpalenia silnika. Nie musisz nic samemu włączac jakimiś przyciskami/pokrętłami. Możesz do nich jeszcze dołączyc pozycyjne światła auta (ringi + tył + podświetlenie tablicy rej. i środka). Włączenie ksenonów powoduje, że te DLRy na długich automatycznie gasną. Oczywiście kiedy DLRy są włączone to mrugnięcie światłami długimi (pełną mocą) jest jak najbardziej możliwe - pociągnięcie wajchy zapala światłą na 100% mocy.

Pzdr.

Opublikowano

A to ja tak nie chcę.

Nie trawię zapalanych swiatel po wlaczeniu zaplonu

Mam funkcje automatycznych swiatel i interesuje mnie zapalanie swiatel dziennych po przełączeniu w pozycję "A", a po zmroku przelaczalyby sie automatycznie na xenon.

Ciekawe czy jest to mozliwe.

Opublikowano
A to ja tak nie chcę.

Nie trawię zapalanych swiatel po wlaczeniu zaplonu

Mam funkcje automatycznych swiatel i interesuje mnie zapalanie swiatel dziennych po przełączeniu w pozycję "A", a po zmroku przelaczalyby sie automatycznie na xenon.

Ciekawe czy jest to mozliwe.

Z tego co gdzieś czytałem to jeśli masz asystenta oświetlenia (A na pokrętle) to ponoć jest to możliwe żeby tak działało. Ale to by trzeba było zapytać tych co w tym siedzą czy faktycznie tak jest.

Pzdr.

 

EDIT:

Zagłębiłem się trochę w te przepisy o światłach do jazdy dziennej i takie są moje wnioski:

Przepisy, na które powołują się tu koledzy na forum precyzują wymagania/normy/homologacje, zasadniczo rozróżniają dwie opcje:

 

1) auta zarejestrowane do 31 grudnia 2010 - w takich autach wraz ze światłami do jazdy dziennej może się świecić także światło pozycyjne (ringi z przodu oraz lampy z tyłu) i podświetlenie tablicy rejestracyjnej. Dodatkowo po włączeniu świateł mijania DLR mają automatycznie zgasnąć. Moc tych świateł powinna się zawierać w przedziale od kilku do kilkunastu watów - moc podana jest także w kandelach. W przypadku tych aut mowa jest także o homologacji RL na lampach. Sęk w tym, ze brzmienie tych przepisów odnosi się do INSTALOWANIA świateł do jazdy dziennej czyli do lamp, które są dodatkowo w aucie zamontowane i nie były elementem fabrycznego wyposażenia auta - stąd wymóg na takich światłach dodatkowych homologacji RL. Nie ma natomiast w przypadku tych aut literalnego zapisu, że homologacja RL ma być wybita na lampach zamontowanych FABRYCZNIE, które można wykorzystać jako światła do jazdy dziennej. I tu jest sedno tej interpretacji.

 

2) auta zarejestrowane po 31 grudnia 2009 - tu sprawa jest jasna: homologacja RL na lampach (bo w tych autach z reguły już fabrycznie montowane są takie światła i fabrycznie mają już one homologację RL w związku z tym i przepisy wymagają takiej homologacji na nich) oraz wymóg, że poza światłami do jazdy dziennej nie może się NIC INNEGO świecić (pozycyjne, tablica rejestracyjna itp). Także po włączeniu świateł mijania DLR mają zgasnąć automatycznie.

 

Nowe rozporządzenie, które uporządkowało te kwestie dotyczyło głównie ujednolicenia przepisów z tymi unijnymi gdyż w PL były rozbieżności co do aut sprzed 31 grudnia 2009 r. (polskie przepisy NAKAZYWAŁY aby wraz ze światłami do jazdy dziennej świeciły się także pozycyjne i podświetlenie tablicy rejestracyjnej a unijne przepisy to dopuszczały ale nie nakazywały więc ujednolicono to do wersji unijnej.) W przypadku aut po 31 grudnia 2009 było to nawiązanie do istniejących już przepisów unijnych.

 

Wniosek:

jeśli kiedykolwiek kogoś w e39 z odpalonymi na 18% światłami drogowymi do jazdy dziennej zatrzyma policjant i zacznie prawić swoje wywody poproście go aby pokazał gdzie dokładnie w przepisach jest LITERALNIE NAPISANE, że homologacja RL w autach sprzed 31 grudnia 2009 roku jest wymagana także na LAMPACH FABRYCZNYCH.

Pzdr.

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano
A to ja tak nie chcę.

jeśli kiedykolwiek kogoś w e39 z odpalonymi na 18% światłami drogowymi do jazdy dziennej zatrzyma policjant i zacznie prawić swoje wywody poproście go aby pokazał gdzie dokładnie w przepisach jest LITERALNIE NAPISANE, że homologacja RL w autach sprzed 31 grudnia 2009 roku jest wymagana także na LAMPACH FABRYCZNYCH.

Pzdr.

 

Sprawa przepisów odnośnie tego tematu wygląda następująco: są nielegalne i koniec :-)

Więcej w: viewtopic.php?f=72&t=130125&p=913320#p913320

  • 3 lata później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.