Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Na wielu forach internetowych, między innymi na naszym, czytam o przeróbkach reflektorów na ksenon. Wypowiadają się wielcy fachowcy, obrońcy idei nie znających prawa. Ja jednak podszedłem do tego poważnie. Wysłałem kilka @ do Zakładu Oświetlenia i Wyposażenia Elektrycznego Pojazdów w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie z zapytaniem o aspekty prawne dotyczące przerabiania lamp (jeżeli ktoś nie wie co to za zakład to kieruję do Google- wszystko Ci powie), potem jeszcze w inne miejsce i oto efekt:

 

”Sprzedawcy zapewniają, że po zamontowaniu w reflektorze, w miejsce tradycyjnych żarówek, palników ksenonowych i podłączeniu do instalacji elektrycznej pojazdu otrzymamy pełnowartościowy reflektor ksenonowy, który lepiej oświetla drogę, zwiększa bezpieczeństwo, dobrze wygląda i jest tańszy w eksploatacji. W trakcie rozmów telefonicznych z dystrybutorami zapewniano również, że montaż takiego zestawu jest całkowicie legalny i zgodny z prawem. Aby sprawdzić stan faktyczny wykonano analizę obowiązujących w Polsce aktów prawnych dotyczących oświetlenia pojazdów oraz przeprowadzono badania parametrów świetlnych zestawu. Na potrzeby badań fotometrycznych wykorzystano dwa zestawy: jeden dla reflektorów przystosowanych do żarówek H4 i jeden do żarówek H7. Wynik badań nie był zaskoczeniem: Oferowane w sprzedaży zestawy do konwersji nie spełniają norm ani przepisów związanych z oceną jakości oświetlenia pojazdów, co więcej są poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Dokumentem regulującym zasady i reguły procesów homologacji jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji, które określa między innymi warunki i tryb wydawania lub cofania świadectw homologacji typu pojazdu.!

 

Dokumentami normującymi stosowanie wyposażenia wymaganego w pojazdach samochodowych poruszających się po drogach publicznych w Polsce, są:

• Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, (Dz. U. Nr 108, poz. 908

z dnia 2 czerw ca 2005 r.) w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo o ruchu drogowym,

• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 (Dz. U. Nr 238 z dnia 6 grudnia 2005 r. poz. 2010) – w sprawie homologacji typów pojazdów samochodowych i ich przyczep,

• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 262) w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia wraz z późniejszymi zmianami.

Zapisy w tych regulacjach określają, iż producent lub importer przedmiotów wyposażenia albo części pojazdu samochodowego lub jego przyczepy, jest obowiązany uzyskać świadectwo homologacji, wydane przez ministra właściwego do spraw transportu (art. 68 Prawa o ruchu drogowym).

 

 

 

Dokumentem regulującym zasady i reguły procesów homologacji jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji, które określa między innymi warunki i tryb wydawania lub cofania świadectw homologacji typu pojazdu, zakres i sposób przeprowadzania badań homologacyjnych, kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji, wzory dokumentów związanych z homologacją oraz jednostki upoważnione do przeprowadzania badań homologacyjnych i kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji. Ponadto rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia stwierdza, że przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków: oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej, stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – „E” lub Unii Europejskiej – „e”.

Przybliżając nieco sztywne i zawiłe zapisy dokumentów prawnych można stwierdzić, że kwestia obrotu i stosowania elementów wyposażenia i części pojazdów samochodowych jest ściśle uregulowana. Opiera się na założeniu, że elementy mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym powinny być stosowane po przebadaniu i ocenie. Świadectwem przeprowadzenia tych procesów jest stosowny dokument, np. zawiadomienie o udzieleniu homologacji, wydane przez upoważniony organ (w Polsce Ministerstwo Transportu).

 

Polska przystępując do tzw. Porozumienia z roku 1958 zobowiązała się wzajemnie uznawać Regulaminy EKG ONZ stanowiące załączniki do ww. Porozumienia, a będące dokumentami normatywnymi określającymi wymagania techniczne. Regulaminy te normalizują między innymi parametry reflektorów i źródeł światła w nich stosowanych:

• regulamin 37 – żarówki samo- chodowe,

• regulamin 99 – gazowe, wyładowcze źródła światła (tzw. ksenonowe źródła światła),

• regulamin 112 – reflektory z halogenowym źródłem światła,

• regulamin 98 – reflektory z gazowym, wyładowczym źródłem światła

• regulamin 48 – rozmieszczenie urządzeń świetlnych na pojeździe.

Treść tych dokumentów (reg. od 81 do 100) dostępna jest na stronie: http://www.unece.org/trans/main/wp29...egs81-100.html

 

Nielegalne w świetle faktów

Z analizy regulaminów pod kątem stosowania tzw. zamienników źródeł światła wynikają następujące fakty:

• każdy reflektor może być bezpiecznie użytkowany, jeżeli co najmniej stosuje się odpowiednie źródło światła, którego oznaczenie jest naniesione, przeważnie w pobliżu miejsca jego mocowania;

• zastosowanie jednoznacznie określonego źródła światła gwarantowane jest stosowaniem różnych oprawek i trzonków źródeł światła tak, aby nie można było zamontować w reflektorze przystosowanym do żarówki np. H4, żarówki H3, czy też gazowego wyładowczego źródła światła np. D1S lub D1R;

• zapisy regulaminu 48 określają, że reflektory wyposażone w źródło światła dużej jasności (wysoka wartość strumienia świetlnego), a takimi są gazowe wyładowcze źródła światła, powinny być wyposażone w urządzenia oczyszczające szybę reflektora (tzw. spryskiwacze) oraz urządzenia samopoziomujące reflektor, ma to zapobiegać nadmiernemu olśnieniu powodowanemu przez rozpraszanie światła na zanieczyszczeniach osadzonych na szybach reflektorów, czy olśnieniu powstającemu w wyniku zmian kierunku emitowanego światła. Zastosowanie tzw. zamienników źródeł światła jest niezgodne z przepisami i może stanowić podstawę do wymierzenia mandatu lub niespełnienia wymogów niezbędnych do przedłużenia okresu ważności badań technicznych pojazdu. Prawo o ruchu drogowym Dz. U. Nr 108 Poz. 908 Art.

66 ust. 4 p. 2: „Zabrania się stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nie odpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych” (Przepisami szczegółowymi, są w tym przypadku, regulaminy homologacyjne EKG ONZ).

Co więcej dystrybucja i handel wyrobami nie posiadającymi (w tym przypadku) oznaczeń homologacyjnych właściwych dla reflektorów i dla źródeł światła jest nielegalny

– określa to art. 68 Prawa o ruchu drogowym).

W świetle przytoczonych faktów nie ulega wątpliwości, że zamiana żarówek na „zestaw ksenonów” jest całkowicie nielegalna i grozi konsekwencjami prawnymi i finansowymi. Ale czy tylko? Aby się o tym przekonać sprawdziliśmy jak zachwalane przez handlowców zamienniki ksenonowe spisują się w rzeczywistości.

 

Jak badaliśmy?

Zadaniem reflektorów (świateł oświetleniowych) jest odpowiednie oświetlenie drogi przed pojazdem. Przez odpowiednie oświetlenie rozumieć należy wystarczająco silny strumień światła padający na drogę i pobocze, w celu oświetlenia drogi, pobocza, znaków drogowych oraz ewentualnych przeszkód pojawiających się na drodze. Z drugiej strony odpowiednie oświetlenie musi zagwarantować, że nie wystąpi zjawisko olśnienia kierowcy pojazdu jadącego na przeciw, oraz kierowcy jadącego przed nami, obserwującego nasz pojazd w lusterkach, przy jednoczesnym dostatecznym oświetleniu znaków drogowych i innych elementów infrastruktury drogowej. Uproszczony model oświetlenia drogi jest przedstawiony na tzw. ekranie pomiarowym, opisanym w Regulaminach EKG ONZ. Ekran pomiarowy jest oświetlany za pomocą badanego reflektora z odległości

25 metrów, a samo badanie polega na pomiarze natężenia oświetlenia w kilku punktach i obszarach na płaszczyźnie ekranu. Punkty i obszary zostały tak dobrane, aby zasymulować oświetlenie typowej jezdni. Najważniejsze z nich to:

B50L – wartość mogąca powodować olśnienie kierowcy jadącego z naprzeciwka znajdującego się w odległości 50m; 50R i 75R – oświetlenie prawej krawędzi drogi odpowiednio 50 i 75 metrów przed pojazdem; 25L i 25 R – oświetlenie lewego i prawego pobocza 25 metrów przed pojazdem, 7 i 8 punkty na płaszczyźnie poziomej przechodzącej przez reflektor nieco po lewej od osi jezdni, obszar I – droga bezpośrednio przed pojazdem, obszar III – powyżej granicy światła i cienia (GSC), obszar IV – droga przed pojazdem. Ponieważ stosowane w pojazdach poruszających się po drogach publicznych reflektory muszą mieć homologację, a co za tym idzie spełniać wymagania odpowiednich regulaminów, przeprowadzenie badań fotometrycznych zgodnie z Reg.98 i 112 powinno dać pełny obraz parametrów świetlnych reflektora z żarówkami lub źródłami ksenononowymi.

 

Tabela 1

http://img57.imageshack.us/img57/5742/tab1ew6.jpg

Tabela 2

http://img57.imageshack.us/img57/2062/tab1th6.jpg

 

Badaniu poddane zostały dwa „zestawy ksenonów”, z zamiennikiem żarówki H4 i z zamiennikiem żarówki H7. Badanie polegało na pomiarze natężenia oświetlenia na ekranie pomiarowym oświetlonym reflektorem samochodowym, w którym zamiast żarówek halogenowych umieszczono źródła ksenonowe. Zastosowano nowe reflektory z typowych samochodów klasy średniej poruszających się po naszych drogach. Oczywiście skoro pojazdy zostały dopuszczone do ruchu, wykorzystane reflektory miały homologację i spełniały wymagania regulaminów EKG ONZ. Dodatkowo wykonano także pomiar odniesieniowy, stosując jako źródło światła w reflektorach wzorcowe żarówki halogenowe H4 i H7, dla których reflektory zostały zaprojektowane. Żarówki wzorcowe o ściśle określonych, odniesieniowych parametrach świetlnych i geometrycznych są stosowane w trakcie badań homologacyjnych świateł sygnalizacyjnych i reflektorów pojazdów.

Wyniki badań

Dla żarówki H4 wykonany został pomiar światła mijania i światła drogowego. Dla żarów- ki H7 zmierzono światło mijania. Pierwszy problem pojawił już w trakcie przygotowań, przy doborze reflektorów do badań. Okazało się, że nie w każdym reflektorze gniazdo pasuje do kształtu trzonka palnika ksenonowego. Konieczne było dobranie pasujących reflektorów. Kolejny problem pojawił się w momencie ustawiania położenia reflektora względem ekranu pomiarowego. Czynność tą przeprowadza się na podstawie położenia granicy światła i cienia, na ekranie pomiarowym. W obu przypadkach źródeł ksenonowych, granica światła i cienia była rozmyta. Trudno było jednoznacznie określić jej kształt i przebieg. Jest to bardzo poważna wada, która w myśl regulaminów 98 i 112 dyskwalifikuje reflektor. W praktyce oznacza to poważne trudności z prawidłowym ustawieniem świateł. Zbyt wysokie podniesienie świateł będzie powodowało oślepianie kierowców jadących z naprzeciwka, zbyt niskie będzie powodowało niedoświetlenie drogi i trudności w dostrzeganiu prze- szkód na drodze. Wyniki pomiarów przedstawione zostały w tabeli 1 (dla reflektora przystosowanego do żarów ki H4) i tabeli 2 (dla reflektora przystosowanego do żarówki H7). Tabele zawierają wymagania regulaminu 112 oraz wyniki pomiaru natężenia oświetlenia reflektora z żarówką wzorcową oraz zamiennikiem ksenonowym w poszczególnych obszarach i punktach pomiarowych. Dodatkowo podano także odchyłkę wyniku pomiaru zamiennika ksenonowego od wymagań. Dla żarówki wzorcowej, jak można się domyślać, żadnych odchyłek nie było. Aby uzmysłowić sobie całą sytuację przygotowano także rysunki zawierające zdjęcia ekranu pomiarowego wykonane w trakcie badań oraz rozkład natężenia oświetlenia na ekranie pomiarowym. Wnioski wynikające z pomiarów reflektorów H4 i H7 przystosowanych do żarówek halogenowych, a wyposażonych w ksenonowe zamienniki są podobne.

1. Wartość natężenia oświetlenia w obszarze III oraz punkcie B50L przekracza dopuszczalne wartości o kilkaset procent. Reflektor będzie powodował bardzo silne olśnienie kierowców jadących z na przeciwka oraz jadących przed naszym pojazdem. Oślepiony kierowca nie może wystarczająco dokładnie śledzić sytuacji na drodze.

2. Dopuszczalne natężenie oświetlenia jest przekroczone także w punktach 7 i 8. Efektem tego będzie bardzo silne chwilowe olśnienie kierowców jadących z naprzeciwka w przypadku kiedy przód pojazdu unosi się do góry np. nierówności na drodze, wyjechanie zza wzniesienia, gwałtowne przyspieszenie.

3. Zbyt duża wartość natężenia oświetlenia w obszarze I będzie powodować olśnienie pośrednie (światło odbite od mokrej bądź bardzo jasnej jezdni) innych uczestników ruchu. Oko ludzkie adaptuje się do największych wartości jasności, które dostrzega. W takim przypadku przystosuje się do dużej jasności blisko pojazdu, a dużo słabiej oświetlone miejsca dalej od pojazdu będą praktycznie niedostrzegalne.

4. Należy także pamiętać, zbyt duża ilość światłe wysyłana „w górę” przez reflektor w przypadku deszczu lub mgły poważnie utrudni obserwacje sytuacji przed pojazdem. Porównanie natężenia oświetlenia na ekranie pomiarowym reflektorów wyposażonych w żarówki wzorcowe oraz ksenonowe zamienniki przedstawiono na rys. 1 i 3.

Dla światła drogowego reflektora H4 wyposażonego w źródło ksenonowe nie jest spełnione wymaganie oznaczone w tabeli jako EHV/Emax, które oznacza, że maksimum natężenia oświetlenia powinno znajdować się w pobliżu osi optycznej reflektora. Dobrze widać to na rys. 2 b). W praktyce reflektor taki zamiast oświetlać drogę daleko przed pojazdem będzie świecił dużo bliżej, co utrudnia obserwację sytuacji na jezdni przez kierującego. Dla porównania na rys. 2 a) przedstawiono reflektor z żarówką wzorcową, który na pewno będzie skutecznie oświetlał drogę.

 

Przyczyną znacznych różnic w oświetleniu drogi pomiędzy żarówkami halogenowymi a źródłami ksenonowymi jest inna geometria tych źródeł. W trakcie projektowania reflektora zakłada się, że źródło światła będzie umieszczone w ściśle określonym miejscu i będzie miało określone wymiary geometryczne. Tolerancje położenia żarnika w stosunku do trzonka są na poziomie dziesiątych części milimetra. Po wykonaniu reflektor stanowi bardzo precyzyjny układ optyczny, składający się z żarówki, odbłyśnika oraz niekiedy ryflowanego klosza lub soczewki, czy przesłony. Jakiekolwiek zmiany wzajemnego położenia poszczególnych elementów powodują zmianę charakterystyki rozsyłu światłości reflektora. Właśnie tego rodzaju zmianą jest wprowadzenie zamiast żarówki, źródła ksenonowego. Wyładowanie świecącego gazu w źródle ksenonowym ma zupełnie inny kształt i położenie w stosunku do trzonka niż jarząca się skrętka żarówki. Podobny efekt można uzyskać mocując żarówkę w reflektorze w nieprawidłowy sposób: pochyloną, obróconą itd. Tyle, że w przypadku ksenonowych źródeł światła efekt jest kilkukrotnie większy, ponieważ strumień świetlny źródła ksenonowego jest kilkukrotnie większy niż w przypadku żarówki halogenowej.

 

Same straty.

Stosowanie w pojazdach poruszających się po drogach publicznych tuningowego „zestawu ksenonów” jest niedozwolone pod względem prawnym, a także szalenie niebezpieczne. Montując takie urządzenie w swoim samochodzie narażamy się nie tylko na mandat lub zatrzymanie dowodu rejestracyjnego w przypadku kontroli

„drogówki”, ale także na utratę mienia, zdrowia, a nawet życia. Fatalne oświetlenie drogi przed pojazdem oraz olśnienie innych uczestników ruchu drogowego może prowadzić do po- ważnych wypadków drogowych. Nie dajmy się nabrać na reklamy i opinie pseudo fachowców, którzy za wszelką cenę chcą sprzedać swój towar.”

 

 

 

Źródło „Super Warsztat” kwiecień 2007 str. 48-50

Autorzy: mgr inż. Maciej Łukasik, mgr inż. Wojciech Moćko, mgr inż. Małgorzata Kalisz

 

Chcąc przerabiać nasze lampy na ksenon powinniśmy zamontować układ zmywania reflektora, układ samopoziomowania i również skorzystać z poniższych tabel:

 

 

 

Życzę wszystkim owocnych prac przy fachowym przerabianiu i zachowania zdrowego rozsądku.

pozdrawiam

Edytowane przez M-Technic

W związku ze złym stanem zdrowia nie prowadze już napraw BMW !!!!

A i od forum zacząłem leczenie :D

  • Odpowiedzi 247
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

Lista tematów o Hid-ksenon:

W pierwszym temacie jest opisany zestaw hid zgodny z przepisami na przykladzie e36 :wink:

viewtopic.php?f=69&t=117398

viewtopic.php?f=69&t=116308

viewtopic.php?f=73&t=112939

viewtopic.php?f=72&t=115653

viewtopic.php?f=72&t=115653

viewtopic.php?f=69&t=65314

W związku ze złym stanem zdrowia nie prowadze już napraw BMW !!!!

A i od forum zacząłem leczenie :D

Opublikowano
Nie rozumiem czemu jesteś aż tak wrogo nastawiony do tego typu "Xenonów" sam jestem przeciw temu ale tylko i wyłącznie jak w reflektorze niema soczewek jeśli taki owe są zamontowane to ja nie widzę nic złego bo na prawdę to nie przeszkadza , co innego ludzie którzy montują takie lampy w golfach,kadetach itp starych aut wtedy na prawdę jest to nie do zniesienia ale jak powtażam jest soczewka nie widzę problemu ... pozdrawiam i to tylko moje zdanie
Opublikowano

Ja też jednego nie rozumiem. Na co tak zaśmiecać dział Zrób To Sam?

Xenon czy nie, porządek na forum warto utrzymywać.

Opublikowano

Pretensje do adminow :norty: Ja tylko poprosilem o zamieszczenie tego tak by kazdy mogl znalesc :wink:

Wrogiem xenonow?? Ja po czym to wnioskujecie??? Uzasadnijcie??

Owszem jestem wrogiem robienia tandety z lamp

W pierwszym watku specjalnie opisalem jak zrobic legalny zgodny z przepisami xenon hid

W związku ze złym stanem zdrowia nie prowadze już napraw BMW !!!!

A i od forum zacząłem leczenie :D

Opublikowano
Nie rozumiem czemu jesteś aż tak wrogo nastawiony do tego typu "Xenonów" sam jestem przeciw temu ale tylko i wyłącznie jak w reflektorze niema soczewek jeśli taki owe są zamontowane to ja nie widzę nic złego bo na prawdę to nie przeszkadza , co innego ludzie którzy montują takie lampy w golfach,kadetach itp starych aut wtedy na prawdę jest to nie do zniesienia ale jak powtażam jest soczewka nie widzę problemu ... pozdrawiam i to tylko moje zdanie

 

 

Kolego o czym Ty mówisz??!?!? Chodzi własnie o różnice w soczewkach!!! Nie możesz włożyć żarnika do soczewki, która jest przystosowana do żarówki H7 czy innej halogenowej!

 

Osobiście widziałem jak to wygląda w praktyce, pokazywał mi to szkoleniowiec z Hella Polska.. Ma się to nijak z jakąkolwiek 'prawidłowścią'.. :mad2:

 

Do niektórych to nic nie dociera, jak grochem o ścianę :duh:

 

Wielkie brawa dla M-Technik, ale sam widzisz kolego walka z wiatrakami. Bo jakby nie było to i tak większość oleje temat bo i tak zrobią swoje.

 

Wielkie Pozdro!

Opublikowano

Jak trafi do jednego czlowieka ktory przemysli sprawe zanim wlozy same hidy do lamp to juz sie oplacalo tyle produkowac :D

No i dziekuje Administracji forum za przyklejenie tematu :cool2:

W związku ze złym stanem zdrowia nie prowadze już napraw BMW !!!!

A i od forum zacząłem leczenie :D

Opublikowano

 

Kolego o czym Ty mówisz??!?!? Chodzi własnie o różnice w soczewkach!!! Nie możesz włożyć żarnika do soczewki, która jest przystosowana do żarówki H7 czy innej halogenowej!

 

Osobiście widziałem jak to wygląda w praktyce, pokazywał mi to szkoleniowiec z Hella Polska.. Ma się to nijak z jakąkolwiek 'prawidłowścią'.. :mad2:

 

 

 

Wielkie Pozdro!

 

Wyobraź sobie że dwóch moich znajomych ma takie żarówki jeden w Audi TT , drugi w Punto 2(:D) i nie widać różnicy między HIDami a Orginałami , TT ma żarówki H7 .. Skoro tak twierdzisz to chyba na prawdę tego nie widziałeś ;/ A na pewno nie oślepia !!

P.S. Wydaję mi się że w mojej E46 nawet by nie było możliwości zamontowania takiej żarówy , ponieważ ma bardzo dziwne mocowania żarówek , bez jakiś większych przeróbek nie było by możliwości no ale ja tak czy siak ten pomysł sobie odpuściłem dzięki użytkownikowi "Bardzo Mądry Wybór" włożyłem żaróweczki Narvy za 60 zł i świecą na bialutko :) pozdro

Opublikowano

Wyobraź sobie że dwóch moich znajomych ma takie żarówki jeden w Audi TT , drugi w Punto 2(:D) i nie widać różnicy między HIDami a Orginałami , TT ma żarówki H7 .. Skoro tak twierdzisz to chyba na prawdę tego nie widziałeś ;/ A na pewno nie oślepia !!

A jak czesto mijasz sie z nimi wieczorem na ulicy?? bo wiesz tak stanac przed samochodem to ipopatrzec ze nie oslepia mnie nie przekonuje

W związku ze złym stanem zdrowia nie prowadze już napraw BMW !!!!

A i od forum zacząłem leczenie :D

Opublikowano

A jak czesto mijasz sie z nimi wieczorem na ulicy?? bo wiesz tak stanac przed samochodem to ipopatrzec ze nie oslepia mnie nie przekonuje

Wyobraź sobie że dość często jak wracam z pracy to on akurat jedzie do miasta , ma HIDy 6000 k i jest na prawdę OK może to jakiś wyjątek nie wiem zdaje sobie sprawę że na wybojach już z tym może nie być tak kolorowo jak na prostej drodze .

Opublikowano

Opinie i badania są tendencyjne.

 

1 - obowiązek samopoziomowania reflektorów ( automatycznego czy też ręcznego ) dotyczy homologacji dopuszczającej pojazd do sprzedaży po 2001 - więc nie dotyczy pojazdów starszych .

 

 

2 - przeprowadzono badania tylko w klasycznych reflektorach,które w większości są optycznie niedoskonałe, w których wiązkę światła i granicę światło cienia kształtuje odbłyśnik reflektora - w takim przypadku zastosowanie "zestawu ksenonów" jest skazane na niepowodzenie - rozmycie granicy światłocienia i oślepienie..

 

 

3- nie poddano badaniu lamp soczewkowych, w których granicę światłocienia kształtuje przesłona - w tym przypadku raczej nie może być mowy o nieprawidłowych parametrach oświetlenia .

 

 

 

 

Dlatego - wkładanie wszystkiego do jednego worka jest błędem .

Opublikowano

Auta przed 2001 rokiem po wlozeniu ksenonu do lamp traca homologacje!!!!!

Testy na soczewkach robily takie firmy jak bosch i hella

W związku ze złym stanem zdrowia nie prowadze już napraw BMW !!!!

A i od forum zacząłem leczenie :D

Opublikowano
Auta przed 2001 rokiem po wlozeniu ksenonu do lamp traca homologacje!!!!!

Testy na soczewkach robily takie firmy jak bosch i hella

 

 

Sam miałem przyjemność rozmawiać ze szkoleniowcem z Hella Polska i pokazywał mi na czym polega różnica.. ale niedowiarki to niedowiarki, musieliby wszyscy zobaczyć.

 

Pzdr.

Opublikowano

Miałem w rekach oryginalne lampy do e34 wyprodukowane przez hella jako przystosowanie pojazdu do xenonów - i różniły się tylko mocowaniem pod palnik ...

 

 

Mam zresztą też oryginalny system bosch z e32 750il i miałem helle z 740 e32 - widziałem jak to świeci i wiem o czym piszę ...

Opublikowano

Jakim urzadzeniem badales ogniskowa tych lamp?? skoro roznia sie tylko mocowaniem zarnika

ps a na oko miedzy okularami -3 a +4 to jaka widzisz roznice z wygladu to samo ale jak patrzysz przeznie to masz zupelnie co innego

W związku ze złym stanem zdrowia nie prowadze już napraw BMW !!!!

A i od forum zacząłem leczenie :D

Opublikowano

Jeżeli środek bańki palnika jest w takiej samej odległości od podstawy jak w zarówce h1 ( 25mm ) to w lampie soczewkowej będzie on dawał prawidłowe odcięcie światła .

 

 

Nie ma się co sprzeczać - postaram się zrobić zdjęcia odcięcia w moich lampach .

Opublikowano
Miałem w rekach oryginalne lampy do e34 wyprodukowane przez hella jako przystosowanie pojazdu do xenonów - i różniły się tylko mocowaniem pod palnik ...

 

 

Mam zresztą też oryginalny system bosch z e32 750il i miałem helle z 740 e32 - widziałem jak to świeci i wiem o czym piszę ...

 

 

Zapewniam Cię, że różniły się soczewką. A na oko to ciężko było Ci odróżnić bo obie wyglądały nie mal identycznie.

 

Pzdr.

Opublikowano

Ok - wiesz lepiej czym się różniły ...

 

 

Tak jak pisałem - jeżeli geometria palnika jest prawidłowa , to w lampie soczewkowej odcięcie będzie prawidłowe - bo robi je przesłona - i czy 1500 lumenów czy 3000 to przesłona z blachy raczej się nie prześwietli i odcięcie zrobi prawidłowe ...

 

 

Oczywiście pod warunkiem - że soczewka i szkło reflektora są czyste ...

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano
Ostatnio pojawily sie zarniki przystosowane do lustrzanych reflektorow (bez soczewki) np H7R ktore posiadaja przeslone na żarniku ograniczając czesc swiatla odpowiedzialna za brak odpowiedniego swiatlocienia. Ktoś to sprawdzal ?
  • 5 tygodni później...
Opublikowano

przepisy na które kolega wypisywał dotyczą producentów a nie użytkowników

 

nas kierowców dotyczą kodeks ruchu drogowego - tam nic nie ma na temat hidów

 

oraz przepisy jakie muszą spełniać pojazdy podczas badań technicznych a tam jest wyraźnie wypisane

 

o stosowaniu źródła światła właściwego do oprawy

 

czyli jeśli chcesz założyć hidy na krótkie musi na lampie być znaczek DC

TS SERWIS diagnostyka i elektronika samochodowa


tel. 607 890 658

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Osobiście miałem w ręku kilka soczewek i potwierdzam, ze soczewki pod D2S i H7 nie rożnia się niczym poza mocowaniem palnika / żarówki. Oczywiście teza ze przy HID bedzie świecic tak samo jak przy D2S jest naciągana, bo w rzeczywistości swiatło bedzie miało nieco inne natężenia w poszczególnych strefach (pomimo tego samego zogniskowania bańki). Jednakże nie ma to wpływu na oślepianie kogokolwiek. Auta z soczewkami H7 i zestawami HID bez problemu przechodzą badanie swiateł na stacji kontroli pojazdów. Mało tego, wiązka jest bardziej poprawna niz w niektórych reflektorach FF (oczywiście po poprawnym ustawieniu). Reflektory z soczewką np H7, często są przystosowane rownież pod Xenon (znaki na obudowie + gładkie szkła), i jedyną zmianą jest taka sama soczewka z innym mocowaniem.

 

Reasumując jesli wsadzicie sobie HID w odpowiednią soczewke, bedzie świecic ok.

 

Nie zmienia to faktu, ze lampa traci homologację i mozna za to stracic dowód rejestracyjny.

 

Do poczytania i poogladania polecam stronkę http://swiatla.arbiter.pl/

Xdrive

Koder

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Witam . Chciałbym wtrącić swoje 5 groszy. Ostatnio miałem małe spięcie na innym forum w sprawie xenonów. Z kolegą M-Technic tez sie już znam z pogawędek hehe:P.

 

M-Technic w tekscie który wkleiłes w pierwszym poście jest troche błędó i dziwie się, że takie błędy ludzie popełniają, chyba tylko dlatego żeby innym zycie utrudniać:P

 

Prawo o ruchu drogowym Dz. U. Nr 108 Poz. 908 Art.

66 ust. 4 p. 2: „Zabrania się stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nie odpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych” (Przepisami szczegółowymi, są w tym przypadku, regulaminy homologacyjne EKG ONZ).

 

to jest fikcja. Przepisami szczegółowymi w tym przypadku są Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia a nie regulaminy EKG ONZ.

 

http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/0262.htm

 

poprawka tu:

http://www.abc.com.pl/serwis/du/2009/0639.htm

 

Jak bliżej przyjrzeć się zapisom odnośnie wymogów co do świateł mijania to widać takie oto warunki:

(polecam zajrzeć do § 1 art 9. z linku nr 2 podanego przeze mnie)

 

Światło mijania:

własności świetlne:

powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 40 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza37)

 

Inne warunki:

powinny być asymetryczne i oświetlać drogę po prawej stronie na większą odległość niż po lewej stronie26)

 

No i cytujemy odnośnik 37) z "własności świetlne" :

 

"37) Warunek można uznać za spełniony dla świateł z halogenowym lub wyładowczym (ksenonowym) źródłem światła, jeżeli natężenie oświetlenia każdego światła w punktach 50 R i 75 R, dla świateł asymetrycznych, spełnia wymagania pkt 6.2.5 dla klasy B Regulaminu nr 112 EKG ONZ podczas pracy silnika przy średniej prędkości obrotowej."

 

powyższy regulamin

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2005:330:0169:0213:PL:PDF

 

W tych tabelach co podał M-Technic widać że dla kloszy tradycyjnych te wartości są przekroczone. Szkoda że nie zrobili testów dla soczewek :( Domyślam się że zrobili tylko nie opublikowali bo były ok :]

 

Lampa nie traci homologacji jak włożymy sobie hid do mocowania h7. Warunki utraty lub cofnięcia homologacji sa opisane w porozumieniu zawartym w genewie.

 

Cała ta homologacja to jest dla producentów. My mamy się przejmowac tym żeby :"natężenie oświetlenia każdego światła w punktach 50 R i 75 R, dla świateł asymetrycznych, spełnia wymagania pkt 6.2.5 dla klasy B Regulaminu nr 112 EKG ONZ podczas pracy silnika przy średniej prędkości obrotowej."

 

i żeby światło było koloru białego(żółte jest już nielegalne-mówie o światłach mijania)

 

i żeby miało prawidłową i wyraźną linie odcięcia.

Opublikowano

Odrobiles lekcje Piotrze :D

Ale dwa male szczegóły:

1: Policjant ma uzasadnione podejrzenie i dowod zabierze tak czy siak nie poradzisz

2: Pokaz jakis test HID w soczewce, że jest oki, chetnie zaloze lampe boscha ktora mam zamiast zamawiac HELLI za 1800 pln :mrgreen:

ps Gratki projektu :clap:

W związku ze złym stanem zdrowia nie prowadze już napraw BMW !!!!

A i od forum zacząłem leczenie :D

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.