Skocz do zawartości

problem z ogrzewaniem, odpowietrzenie układu chłodzenia


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

witam:)

 

walcze ostatni czas z odpowietrzeniem układu chłodzenia...bo jak obstawiam to jest problemem. Przejawia się to brakiem ogrzewania, pojawia się dopiero przy okolo 3 tys obrotów.

 

próbowałem odpowietrzyć układ tak (bmw e36 320i + klimatyzacja + panel climatronic) :

1. odkręciłem nakrętkę od zbiornika wyrównawczego, odkręciłem odpowietrznik, dolałem płynu tak aby się wylewało z odpowietrznika bez bąbelków powietrza. ok

2. zakręciłem odpowietrznik, pougniatałem rurki dolną i górną

3. włączyłem silnik, ustawiłem grzanie na temperature full, i wiatrak na pare poziomów

4. dodawałem lekko gazu do 2,5 koła obrotów aż do nagrzania do temperatury 'roboczej'

5. płyn skakał to do góry to na doł, ale raczej się nie wylewał, chociaż raz go wywaliło lekko, wyłaczyłem wtedy silnik odkreciłem odpowietrznik zeby upuścić cisnienie opadło i ok.

6. uciskałem węże (wąż u góry od zbior. wyrów. ciepły, waż na dole zimny :(

7. zakręciłem nakrętke od zbiornika. wyrow. i odkręciłem odpowietrznik, nadal uciskając weże no i leciało powietrze, plyn, babelki aż w koncu sam płyn (z tym że z przerwami, raz leciał raz nie)

8. zakręciłęm no i grzanie w aucie elegancko, z tym że dymi biało z rury (od zawsze tak mam, tylko przy deszczowej zimnej pogodzie więc chyba ok)

9. pogrzało pogrzało, dalem na chwile wianie na szybe - odparowanie - no i lipa znów padło wszystko...zimno leci z jednej strony z drugiej ciepło...

10. próbowałem na kazdy sposób i nie powodzenie, dodam że raczej brak strumienia przy zakretce wlewu....dopiero gdy ucisnałem jeden z wezy pojawial sie niesmialy strumien...

 

 

co proponujecie?

Opublikowano
jak to sprawdzić? a to normalne że nie ma pod wlewem od płynu chlodnicy strumienia? bo chyba nie...pozatym co maja elektrozawory do tego jesli dodajac do obrotow 3 tys leci cieplo wszedzie..
Opublikowano
U mnie kiedyś było podobnie, też nie było strumienia na wolnych obrotach. Prawdopodobnie masz mocno zapowietrzony układ i za mało wody. Dobrze by było gdyby druga osoba Ci pomogła trzymając noge na gazie ( utrzymuj obroty do 3 tys, sporadycznie zrób przygazówke na ciut większe obroty ) a Ty musisz pewniej odkręci odpowietrznik a nawet korek od wlewu cieczy chłodzącej i nie przejmuj sie jak bedzie sie rozlewac. Wieksze obroty powinny przepchac powietrze z układu, nie zapomnij wczesniej włączyc ogrzewanie na max temp. Jedź też do jakiegoś warsztatu i za 20 zł sprawdzą Ci czy masz uszkodzoną uszczelkę głowicy metodą chemiczną - w chłodne dni zawsze bedzie para ale dla pewnosci zrób test. Jeśli test wypadnie OK i uzupełnisz płyn i odpowietrzysz układ a strumienia nadal nie bedzie to prawdopodobnie padła Ci pompa wody.
Opublikowano

A czy napewno na wolnych obrotach ma pojawić się strumień ? bo ja słyszałem, że układ jest pod cisnieniem, zamkniety i po otwarciu korka od zbiornika wyrów. nie ma tego ciśnienia więc pompa wody pracuje mniej wydajniej...no i co za tym idzie, brak strumienia na wolnych obrotach....ma pojawić się dopiero po dodaniu gazu? czy nie jest tak?

 

pompa raczej działa bo przeciez silnik sie nie grzeje ani nic, trzyma dobra temperature

Opublikowano

Wymień termostat kolego , koszt nie duży a napewno nie będzie gorzej niż jest.

Jutro ci napiszę czy za to że wieje z lewej ciepłe z prawej zimne itp są odpowiedzialne elektrozawory , bo też sam z tym walczę.

 

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=15&t=114870#p808423

UWAGA!Brak dachu!

"Nie ma na świecie przyjaźni, która trwa wiecznie. Jedynym wyjątkiem jest ta, którą obdarza nas pies." /Konrad Lorenz/

Opublikowano
u mnie różnie się dzieje, tj. niekiedy działa normalnie wszystko, niekiedy wieje zimno tylko z jednej kratki, niekiedy cała prawa strona zimna...także , nadal obstawiasz elektrozawory ?
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Odgrzeję kotleta.

Mam podobny problem z ogrzewaniem (E46, 1.9 benz) mianowicie nawet jak nastawiam 32 stopnie na klimatroniku to leci letnie powietrze, nie gorące jak było jeszcze rok temu. Na dodatek z nawiewów z prawej strony leci jakby cieplejsze powietrze (klima jednostrefowa :shock: ). Po prostu ogrzewanie jest kiepściutke , na dodatek pojawia się dość późno, dopiero jak nagrzeje się silnik, jak wskazówka od temp. stanie pionowo. W czasie nagrzewania się silnika wieje zimne a powinno chyba w miarę nagrzewania się letnie i coraz cieplejsze.

Generalnie zaczyna ładniej grzać na wyższych obrotach - tak z 3 tyś obrotów ale nie jest i tak gorące.

 

- silnik nie przegrzewa się , nagrzewa normalnie, wskazówka stoi w pionie

- pompa wody (HEPU) + termostat wymienione rok temu , mają przebieg z 25 tyś km

- wąż wchodzący do zaworu sterującego ilością cieczy na nagrzewnicę gorący , wychodzący też gorący - czyli zawór otwiera się

- nagrzewnica ma dobry przepływ , mechanik puszczał przez nią wodę , leciała ładnie , nie jest zapchana

- przy odpowietrzaniu jest strumień w zbiorniczku wyrównawczym

 

Odpowietrzanie raz robił mi mechanik, później robiłem jeszcze raz sam (z 1 godz). Przy odpowietrzaniu ogrzewanie na max a powietrze leci takie sobie lekko ciepłe , jak dodaję gazu , obroty na 3 tyś - natychmiast leci cieplejsze.

Czy może ktoś wie jak pracuje ten zawór dawkujący płyn na nagrzewnicę , ma położenia otwarty / zamknięty czy jakieś pośrednie? Mam wrażenie że węże do zaworu i za zaworem nie są jakieś bardzo gorące. Są gorące ale ja dałbym im z 60 stopni a nie 90...

 

Dodam jeszcze że auto jest z gazem, instalacja sprawna. Mam ubytki płynu chłodniczego (trochę cieknie z chłodnicy i na uszczelniaczach z tyłu silnika) , muszę dolać 1 l co jakieś 3-4 tyś km.

 

Ma ktoś jakieś pomysły..., zima idzie, będzie porażka z odmrażaniem przedniej szyby. Sam nie wiem..., jeszcze zapowietrzony czy co...

Edytowane przez slawoj78

Był: Nissan Almera 1.5, 2001

Był: VW Passat 1.8,1999

Jest: BMW 318 E46,2000

Opublikowano
...Po prostu ogrzewanie jest kiepściutke , na dodatek pojawia się dość późno, dopiero jak nagrzeje się silnik, jak wskazówka od temp. stanie pionowo. W czasie nagrzewania się silnika wieje zimne a powinno chyba w miarę nagrzewania się letnie i coraz cieplejsze.

...

Na 99% masz termostat do wymiany. Ogrzewanie powinno się pojawiać adekwatnie to rozgrzewania się silnika a nie dopiero jak się rozgrzeje do temeratury roboczej.

Tak moim zdaniem....

UWAGA!Brak dachu!

"Nie ma na świecie przyjaźni, która trwa wiecznie. Jedynym wyjątkiem jest ta, którą obdarza nas pies." /Konrad Lorenz/

Opublikowano

Dzięki za sugestie ,ale zapomniałem napisać że termostat był wymieniony rok temu. W sumie o niczym to nie świadczy, mógł się i ten zepsuć , ale czy nagrzewnica nie jest na małym obiegu? Nie idzie do niej płyn z bloku? Właśnie dlatego nagrzewa się równomiernie razem z silnikiem? Potem termostat otwiera się i puszcza płyn na chłodnicę...

Poobserwuję jeszcze dokładnie jak to jest z tym nagrzewaniem silnika, w którym momencie zaczyna wiać ciepłe.

 

Dzięki wielkie, ktoś ma jeszcze jakieś pomysły?

Był: Nissan Almera 1.5, 2001

Był: VW Passat 1.8,1999

Jest: BMW 318 E46,2000

Opublikowano
...ale czy nagrzewnica nie jest na małym obiegu? Nie idzie do niej płyn z bloku? Właśnie dlatego nagrzewa się równomiernie razem z silnikiem? Potem termostat otwiera się i puszcza płyn na chłodnicę...

 

Zgadza się kolego ale ja tak miałem co prawda w seicento , ale wymiana termostatu pomogła. Nie wiem wsumie bo pisałeś że termostat był wymieniany...

Może pokusiłeś się na jakiś tani zamiennik? A silnik tak wogle rozgrzewa się szybko czy wolno?

Dodajesz gazu i leci cieplejsze to wygląda na to że pompa wody nie wyrabia ,ale jak piszesz wymieniona...

Może rzeczywiście panel świruje...musiał byś podjechać do kogoś i przełożyć na chwile i wtedy chociaż jedno wyeliminujesz....

UWAGA!Brak dachu!

"Nie ma na świecie przyjaźni, która trwa wiecznie. Jedynym wyjątkiem jest ta, którą obdarza nas pies." /Konrad Lorenz/

Opublikowano
odpowietrz układ na wężach ja tak zrobiłem i grzeje elegancko , po prostu poluzuj opaski a powietrze samo zostanie wyciśniętę na pracującym silniku ja tak miałem że na odpowietrzniku nie dało sie odpowietrzyć dopiero na wężach zacznij od tego węża co idzie z parownika bo masz gaz i tu moze być zapowietrzone i przu krućcach od nagrzewnicy jeśli termostat i pompa jest ok to musi zadziałać
Opublikowano

Chyba w wolnej chwili spróbuję jeszcze raz odpowietrzyć tak jak radzisz - z poluzowaniem przewodów. Wymieniałem ostatnio wąż od płynu chłodzącego , który idzie od szyny wtryskowej gazu gdzieś dalej do silnika (szyna jest ogrzewana płynem chłodniczym). Może wtedy doszło do tak paskudnego zapowietrzenia.

 

Sprawdzałem jeszcze raz jak silnik się nagrzewa . W sumie normalnie , 5 - 6 km i wskazówka stoi pionowo. Termostat otwiera się w odpowiednim momencie tzn. w trakcie nagrzewania (wskazówka tak na 1/4 pola) wąż za termostatem jest zimny, dopiero później jak wskazówka stanie pionowo wąż robi się gorący - widocznie otwiera się i puszcza płyn. Chyba jest OK, jest zresztą dobrej firmy BEHR.

Tylko ogrzewanie jak było słabiutkie tak jest dalej :mad2: .

 

A może nagrzewnica jest zakamieniona i słabo oddaje ciepło. Przepływ sprawdzony - ma dobry, woda leci OK , ale mam nalatane już 250 tys km, więc może nie jest już tak wydajna. Chociaż rok temu ogrzewanie było OK.

 

Spróbuję jeszcze raz odpowietrzania... dam znać czy pomogło.

Był: Nissan Almera 1.5, 2001

Był: VW Passat 1.8,1999

Jest: BMW 318 E46,2000

Opublikowano
u mnie ten wąż z parownika łączy sie kolankiem z nagrzewnica i jak był zapowietrzony to nie grzała nagrzewnica chociaz temp silnika była ok po prostu odpowietrz przy samej nagrzewnicy ja musiałem wykręcić taką osłone żeby sie tam dostać nie wiem jak u ciebie to wygląda tylko musisz sprawdzic oby dwa węże z nagrzewnicy
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Część dalsza męki ze słabym ogrzewaniem wnętrza. Rozebrałem obudowę filtra przeciwpyłkowego, dostałem się bezpośrednio do węży ; wchodzącego i wychodzącego z nagrzewnicy. Odpaliłem auto, włączyłem ogrzewanie , chciałem zgodnie ze wskazówkami odpowietrzyć bezpośrednio nagrzewnicę.

 

Płyn chłodzący dochodzi ładnie do nagrzewnicy, wąż jest pełny, przy poluzowaniu opaski od razu wycieka. Jest natomiast problem z wężem wychodzącym, płyn chłodniczy ledwie z niego leci. Nagrzewnica nie może być już zapowietrzona , płyn z niej wycieka , ale słabiutko. Pompa wody jest 100% sprawna (auto się nie grzeje, jest mocny strumień w zbiorniku wyrównawczym). Wychodzi na to że nagrzewnica ma słaby przepływ. Chyba jest zapchana. Po całkowitym zdjęciu węża wychodzącego , płyn leci słabiutkim ciurkiem. Łapałem go w otwór węża.

 

Nagrzewnicę sprawdzał mi wcześniej mechanik pompując wodę z węża pod ciśnieniem. Przepływ był dużo lepszy ale i ciśnienie było większe.

 

A może płyn z bloku silnika wychodzi pod zbyt niskim ciśnieniem? Co tym reguluje? Pompa wody? Zgłupiałem już.... Nagrzewnica umiejscowiona jest za panelem sterowania klimatyzacją. Z wężami doprowadzającymi płyn połączona jest aluminiowymi rurkami. Płyn ma do przebycia dość długą drogę najpierw w dół, potem w górę. Potrzeba dość dużego ciśnienia żeby sprawnie krążył.

 

Może jednak nagrzewnica jest do wymiany. Koszt ok 200 zł , ale to bajka. W E 46 trzeba rozebrać całą deskę we wnętrzu auta.

Popatrzcie zresztą sami, na tym filmiku jest pokazane jak się ją wyjmuje w E46: http://www.youtube.com/watch?v=XAZN-c53H4k Porażka :D ,

 

Czy ktoś już to robił? Może można się do niej dostać w mniej inwazyjny sposób? Np. z boku?

 

Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki.

Był: Nissan Almera 1.5, 2001

Był: VW Passat 1.8,1999

Jest: BMW 318 E46,2000

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

OK, sprawa ogrzewania w moim E46 rozwiązana.

 

Winna była zapchana nagrzewnica. Może i w czasie sprawdzania przepływu wodą z węża pod ciśnieniem przepływ był , ale pompa wody w aucie już takiego ciśnienia nie robi. Zresztą z tym sprawdzaniem nagrzewnicy tak do końca nie jestem przekonany, robił to mechanik, mówił że jest OK, a jak było naprawdę kto to wie.

 

Pomogło płukanie nagrzewnicy za pomocą płukacza do chłodnic PRESTONE i odkamieniacza czajników na bazie kwasku cytrynowego.

1. Odkręciłem obudowę filtra przeciwpyłkowego, dostałem się do węży do nagrzewnicy, odkręciłem węże. Silnik i płyn chłodniczy były zagrzane tak do 60 stopni - jechałem kawałek.

2. Zrobiłem sobie przedłużki z węża ogrodowego, zacisnąłem opaskami na króćcach. Prawy wąż poza auto.

3. Zagotowałem ok 3-4 litry wody z połową butelki Prestone i 1 torebką odkamieniacza do czajników.

4. Założyłem lejek na lewy wąż i zacząłem wlewać roztwór w kierunku PRZECIWNYM jak krąży płyn w nagrzewnicy. Z początku szło słabo, płyn stał w lejku. Pomogło naciskanie węża, powoli, powoli, roztwór zaczął wypychać płyn chłodniczy i wypływać prawym wężem (normalnie wejściowym do nagrzewnicy).

5. Przepływ był coraz lepszy. Zostawiłem miksturę na 10-15 min w nagrzewnicy. Potem tak samo wlałem jeszcze 3 litry zagotowanej czystej wody.

6. Podłączyłem węża ogrodowego z wodą do lewego króćca nagrzewnicy i pod ciśnieniem puściłem wodę na ok 5 min w kierunku PRZECIWNYM jak krąży normalnie płyn chłodniczy. Wypłukało syf, jakieś czarne okruchy.

7. Zwyczajnie, ustami wydmuchałem wodę z nagrzewnicy, dmuchając w jeden z końców wejściowych / wyjściowych.

8. Zalałem za pomocą lejka nagrzewnicę i przewody świeżym płynem chłodniczym. Odpowietrzyłem układ.

 

Efekt? Grzeje wyśmienicie. Cóż za wspaniałe uczucie : ). Można suszyć włosy. UWAGA. Nie przesadzać z pozostawianiem roztworu w nagrzewnicy żeby jej nie rozszczelniło. Nie stosować bardzo agresywnych , żrących środków. Lepiej czynność powtórzyć niż ryzykować.

Był: Nissan Almera 1.5, 2001

Był: VW Passat 1.8,1999

Jest: BMW 318 E46,2000

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Mam podobny problem, chociaż nie do końca.

 

W ostatnie mroźne dni nie mogłem nie zauważyć, że nagrzewanie działa mi jakoś dziwnie. Jak ostro jeżdżę to leci bardzo ciepłe powietrze już przy ustawieniach 23st. i 3/5 obrotów, że nie mogę w kurtce wytrzymać. Ale w normalnej zakorkowanej jeździe po mieście, powietrze leci ledwo ciepłe i to przy 32st. i jakichkolwiek obrotach.

I teraz już nie wiem, co może być nie tak. Jeż jest chyba w porządku, bo dmuchawa wydaje się pracować normalnie. Skłaniam się ku zapchanej nagrzewnicy, w której przy wyższych obrotach jest większe ciśnienie i dlatego płyn przepływa. Ale może to są elektrozawory, chociaż nie czuję, żeby temperatura z różnych nawiewów się od siebie różniła.

W weekend spróbuję metody slawoj78, ale jak macie jeszcze jakieś sugestie, to byłbym wdzięczny.

 

PS1. Autko było ostatnio zagazowane, po odebraniu auta, na drugi dzień brakowało płynu, którego dolałem, ale nie bawiłem się w żadne odpowietrzanie.

PS2. Autko ma pełny klimatronik.

Opublikowano
na drugi dzień brakowało płynu, którego dolałem, ale nie bawiłem się w żadne odpowietrzanie.
Chyba sam sobie odpowiedziałeś. Najpierw odpowietrz, a później napisz co i jak.
Opublikowano

Wygląda na to że układ jest już odpowietrzony, bo wylewał się od razu płyn bez żadnych bąbelków.

Mimo wszystko płynu trochę brakowało i dolałem. Akuart po tej operacji wyjechałem z miasta (dłuższe trasy) i przy 22st. już było bardzo gorąco. Jednak po powrocie do miasta, w korkach temperatura znowu jest letnia, nawet przy nastawionych 30st.

 

Skłaniam się ku mało wydajnej nagrzewnicy, ale ta sprawa wydaje dziwna i nie daje mi spokoju. W wolnej chwili i przy rozsądnych temp. przeczyszczę nagrzewnicę i poinformuję o ew. działaniach i skutkach.

Opublikowano
Sprawdź czy nigdzie nie masz wycieku. Jeśli będzie znowu brakowało płynu, to m.in. będzie słabe ogrzewanie. Popatrz uważnie, ewentualnie rzeczywiście padła pompa.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.