Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

 

mam jedno pytanie do tego tematu, czy ktos wie kto robi takie przerobki (chodzi o region Bawaria a dokladnie kolo Monachium).

 

 

 

z gory dzieki

  • 3 tygodnie później...
  • Odpowiedzi 161
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano
wystarczy, że minie pół roku i potem możesz auto sprzedać ze stawką zwolnioną i nie płacisz VATu ani złotówki, zysk 6000 zł.

 

Zapomniałeś o jednym szczególe... po sprzedaży takiego auta księgowa robi Ci korektę odliczonego Vat'u, który musisz oddać skarbówce.

Gdyby było tak jak napisałeś to byłby to najlepszy sposób na zarabianie na Vat'cie: kupujesz kilka aut odliczasz 60% Vat, trzymasz 0,5roku i sprzedajesz ze stawka ZW zyskujac na calym odliczonym Vacie. Tak dobrze nie ma.

Porozmawiaj ze swoją ksiegową bo albo ją zle zrozumiales albo nieswiadomie moze narobic Ci problemow ze skarbowką.

Przerabielem ten temat na wlasnej skorze.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ok, pogadam, chociaż ja to czytałem dokładnie w ustawie i przepisach z tym związanych, zresztą moi znajomi też to stosują i też się orientowali dokładnie.

 

Mam wrażenie, że Ty piszesz o przypadku gdy z ciężarowego się zrobi osobówkę gdy już wcześniej odliczyłeś VAT, wtedy faktycznie było coś takiego, że trzeba zrobić korektę.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ale my piszemy o innym przypadku.

 

Oto fragment tekstu na ten temat:

 

"Jeśli Twoja firma posiada samochód osobowy, przy nabyciu którego przysługiwało Ci jedynie częściowe odliczenie VAT, to przy sprzedaży tego samochodu będziesz mógł zastosować zwolnienie przedmiotowe od VAT. Warunkiem niezbędnym jest jednak, aby pojazd ten mógł być uznany za towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 uptu. Zgodnie z tym przepisem będzie nim wówczas, gdy okres jego używania przez podatnika dokonującego jego dostawy (czyli w tym przypadku przez Twoją firmę) wyniósł co najmniej 6 miesięcy. Moim zdaniem spełniasz ten warunek także wtedy, gdy sprzedajesz samochód osobowy wykupiony po zakończeniu umowy leasingu przed upływem tego 6-miesięcznego okresu, jeśli łączny okres rzeczywistego używania tego samochodu przez Twoją firmę wyniósł 6 miesięcy.

 

Jeżeli natomiast sprzedajesz samochód osobowy przed upływem tego półrocznego okresu jego używania, to pojazd ten nie ma wówczas statusu towaru używanego, a to skutkuje tym, iż do jego sprzedaży musisz zastosować podstawową - 22% stawkę VAT. Musisz także pamiętać, że jeśli Twoja firma posiada samochód ciężarowy, to do jego sprzedaży także nie będziesz mógł zastosować zwolnienia przedmiotowego, gdyż pojazd ten nie spełnia warunków do takiego zwolnienia, i to zarówno tych przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 2 uptu, jak i w § 8 ust. 5 ruptu1. Oznacza to, że sprzedaż firmowego samochodu innego niż osobowy zawsze musisz opodatkować VAT.

 

Rafał Kuciński

 

redaktor poradnika

"Vat w praktyce" "

Opublikowano
Mam wrażenie, że Ty piszesz o przypadku gdy z ciężarowego się zrobi osobówkę gdy już wcześniej odliczyłeś VAT, wtedy faktycznie było coś takiego, że trzeba zrobić korektę.

 

mowa o aucie osobowym kupionym na FV 22%.

możesz go sprzedać po 6msc ze stawką ZW ale Vat który 0,5roku wcześniej odliczyłeś musisz oddać do skarbówki (delikatnie pomniejszony o jakąś niewielką wartość za każdy msc użytkowania).

nic w przyrodzie nie ginie a tym bardziej skarbówka nie pozwoli sobie by tak łatwo "ginął" Vat.

Opublikowano
Przeczytaj sobie ten artykuł.

 

http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_070726/firma_a_8.html

 

Przepisy są niejasne i są metody żeby korekty nie robić.

 

Dzięki za artykuł. Przedyskutuję temat ponownie z doradcą podatkowym.

Zazwyczaj kupuję auta w 2 połowie roku a sprzedaję w następnym roku więc ten artykuł dał mi cień nadziei.

Dla pewności najlepiej będzie się zwrócić z pisemnym zapytaniem o interpretację do swojego US.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

wedlug mnie korekta, o ktorej mowa w art. 91 ustawy o VAT nie tyczy sie samochodow uzywanych <12M (niebedacych srodkami trwalymi), przepisy sa w tym przypadku tak niejasne, ze sugeruje zabezpieczyc sie interpretacja

 

ewentualnie mozna skorygowac pierwotne odliczenie i zlozyc wniosek o stwierdzenie nadplaty

Run flats? NEIN, DANKE!


Yn0sTYR.jpg?1

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano
Można przerobić auto w DE na LKW i nie trzeba płacić akcyzy, są osoby które się tym zajmują. Robią przegląd i zmieniają auto z PKW na LKW, w Polsce nie musimy już płacić akcyzy a w dowodzie mamy ciężarowy. Oglądałem ostatnio X5 i tak miała zrobione, auto zarejestrowane na 5 osób plus ładunek, który musi wynosić min. 500kg. Można łatwo policzyć ile możemy zaoszczędzić przy drogim aucie.

Wysłałem Ci PW. Bez odpowiedzi....

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
mmw
Urząd celny nie jest od określania czy auto jest osobowe czy ciężarowe

 

Podatnik sam przyporządkowuje określony "towar" do kodu taryfy celnej ( tzw. nomenklatury scalonej CN , która obowiązuje w całej Unii Europejskiej) na własne ryzyko. Jednak UC ma prawo to skontrolować do 5 lat.

 

 

Poniżej regulacje prawne, które określają kiedy auto jest osobowe w myśl przepisów celnych, czyli jakich cech musiałoby nie posiadać aby być ciężarowym.

Zwróćcie uwagę na podpunkty (a), (b), ©, (d) (e)

 

OBWIESZCZENIE

MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia 1 czerwca 2006 r.

w sprawie wyjaśnień do Taryfy celnej

(M.P. z dnia 4 grudnia 2006 r.)

Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622 i Nr 273, poz. 2703) ogłasza się wyjaśnienia do Taryfy celnej, w celu zapewnienia jej właściwej interpretacji i jednolitego stosowania, stanowiące załącznik do obwieszczenia.

______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 220, poz. 1887).

(Załącznik do obwieszczenia stanowi oddzielny załącznik do niniejszego numeru)

ZAŁĄCZNIK

ZHARMONIZOWANY SYSTEM OZNACZANIA I KODOWANIA TOWARÓW

NOTY WYJAŚNIAJĄCE

 

kod taryfikacyjny 8703 - POJAZDY SAMOCHODOWE I POZOSTAŁE POJAZDY MECHANICZNE PRZEZNACZONE ZASADNICZO DO PRZEWOZU OSÓB (INNE NIŻ TE OBJĘTE POZYCJĄ 8702), WŁĄCZNIE Z SAMOCHODAMI OSOBOWO-TOWAROWYMI (KOMBI) ORAZ SAMOCHODAMI WYŚCIGOWYMI

 

Niniejsza pozycja obejmuje również:

 

(1) Samochody (np. limuzyny, taksówki, samochody sportowe i wyścigowe).

 

(2) Specjalistyczne pojazdy transportowe, takie jak ambulanse, więźniarki i pojazdy pogrzebowe.

 

(3) Samochody mieszkalne (kempingowe itd.), pojazdy do przewozu osób specjalnie wyposażone do zamieszkiwania (z miejscami do spania, przygotowywania posiłków, toaletami itd.).

 

(4) Pojazdy przeznaczone specjalnie do jazdy po śniegu (np. pojazdy śniegowe).

 

(5) Wózki golfowe i podobne pojazdy.

 

(6) Czterokołowe pojazdy samochodowe z podwoziem rurowym, posiadające układ kierowniczy typu samochodowego (np. układ kierowniczy oparty na zasadzie Ackermana).

 

W niniejszej pozycji określenie „samochody osobowo-towarowe” oznacza pojazdy przeznaczone do przewozu najwyżej 9 osób (wraz z kierowcą), których wnętrze może być używane bez zmiany konstrukcji do przewozu zarówno osób, jak i towarów.

 

Klasyfikacja pewnych pojazdów mechanicznych objętych niniejszą pozycją jest wyznaczona przez pewne cechy, które wskazują, że te pojazdy są głównie przeznaczone raczej do przewozu osób, niż do transportu towarów (pozycja 8704). Cechy te są szczególnie pomocne przy określaniu klasyfikacji pojazdów mechanicznych, których masa brutto wynosi 5 ton i które posiadają pojedynczą zamkniętą przestrzeń wewnątrz dla kierowcy i zawierają inną przestrzeń dla pasażerów, którą można wykorzystać do transportu zarówno osób, jak i towarów. Do tej kategorii pojazdów mechanicznych włączone są te powszechnie znane jako pojazdy „wielozadaniowe” (np. pojazdy typu van, SUV-y (Sports Utility Vehicles), niektóre pojazdy typu pickup). Przejawem cech projektowych zwykle stosowanych do pojazdów, które objęte są tą pozycją, są następujące cechy:

 

(a) obecność stałych siedzeń z wyposażeniem zabezpieczającym (np. pasy bezpieczeństwa lub punkty kotwice oraz wyposażenie do zainstalowania pasów bezpieczeństwa) dla każdej osoby lub obecność stałych punktów kotwiących i wyposażenie do zainstalowania siedzeń i wyposażenia zabezpieczającego w przestrzeni tylnej powierzchni dla kierowcy i przestrzeni siedzeń pasażerów; takie siedzenia mogą być zamocowane na stałe, składające się ze zdejmowanych z punktów kotwiących lub składane;

 

(b) obecność tylnych oknien wzdłuż dwubocznych paneli;

 

© obecność przesuwnych, wahadłowych lub podnoszonych drzwi (jedne lub więcej) z oknami na bocznych panelach lub z tyłu;

 

(d) brak stałego panela lub przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i przednich siedzeń pasażerów a przestrzenią tylną, która może być używana do przewozu zarówno osób, jak i towarów;

 

(e) wyposażenie całego wnętrza pojazdu w sposób kojarzony z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów (np. dywaniki, wentylacja, oświetlenie, popielniczki).

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Co do aut dwumiejscowych to ja widzę zagrożenie tylko w punkcie "b" ale Urząd Celny nie jest w żaden sposób w stanie udowodnić komuś po czasie, że te okna były a nie wstawiono tam blachy na przykład, więc wg mnie mogą skoczyć ludziom, którzy przywożą prawdziwe (2 miejscowe) ciężarówki a potem je przerabiają na 4/5 miejscowe osobówki lub ciężarówki. Co do 5 miejscowych ciężarówek to się nie wypowiadam bo wg mnie, jak już pisałem wcześniej, w Niemczech jest robiony jakiś przekręt w tym temacie.
Opublikowano
Kratki założyć nie można. Nie ma firm uprawnionych do tego. Tu chodzi o niepłacenie akcyzy a nie odliczanie VATu od paliwa. Przerabiasz potem auto na typowo osobowe i tyle. Przy droższym aucie o pojemności powyżej 2.0 litra oszczędności są gigantyczne (z 50 tys zł netto to będzie ponad 9000 zł w kieszeni).

 

Pozorna oszczędność. Kosztów nic nie wartej przeróbki w DE z PKW na LKW nikt ci nie zwróci, a akcyzę zapłacisz z odsetkami i dostaniesz premie w postaci dodatkowych sankcji karnych. Kupa smrodu z tego będzie , nie polecam :nienie:

Opublikowano
No dobra. Witaj na Forum i przelóż to, co napisałeś z ichniego na zrozumiały...

 

Witam.

 

Znaczy to że samochody typu X3, X5, X6, E61 w świetle celnych przepisów są samochodami osobowymi i podatek akcyzowy jest do zapłaty albo będzie w najbliższej przyszłości.

Opublikowano
Co do aut dwumiejscowych to ja widzę zagrożenie tylko w punkcie "b" ale Urząd Celny nie jest w żaden sposób w stanie udowodnić komuś po czasie, że te okna były a nie wstawiono tam blachy na przykład, więc wg mnie mogą skoczyć ludziom, którzy przywożą prawdziwe (2 miejscowe) ciężarówki a potem je przerabiają na 4/5 miejscowe osobówki lub ciężarówki. Co do 5 miejscowych ciężarówek to się nie wypowiadam bo wg mnie, jak już pisałem wcześniej, w Niemczech jest robiony jakiś przekręt w tym temacie.

 

Szyby to nie problem, są elementami wymiennymi. Gorzej z otworami konstrukcyjnymi i technologicznymi, które służą jako kotwiczenia foteli i pasów bezpieczeństwa. W myśl tych przepisów ma ich nie być ! Pozostaje zaspawać.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

A jak Ci ktoś udowodni że były w samochodzie? Wszystko się rozbija o to, że UC nie "widzi" aut przyprowadzanych do kraju bo nie obowiązuje ich klasyczna odprawa celna.

 

Po drugie nie zrozumiałeś dobrze punktu "a". Tam chodzi o punkty mocowania siedzeń itd stałe, czyli jak np masz auto w którym możesz zdemontować siedzenia (jak wiele VANów czy busów) a potem je założyć. Żadne auto przerobione na LKW nie ma takiej możliwości bo ma na stałe zamontowaną płaską podłogę (przynajmniej teoretycznie) oraz przegrodę stałą, obie te rzeczy uniemożliwiają zamontowanie kanapy.

 

I nie strasz ludzi karami bo nie ma takiej opcji i podstaw żeby ktoś mógł potem udowodnić człowiekowi że auto nie było ciężarówką przed pierwszą rejestracją. :)

Edytowane przez mmw
Opublikowano (edytowane)
dokladnie jest tak jak piszesz - zamiana ciezarowego na osobowe - zadnego ryzyka - kupujacy takie auto nie ryzykuje

 

 

Obowiązek zapłaty podatku akcyzowego spoczywa na wprowadzającym na polski obszar, czyli firmie lub osobie prywatnej, która występuje na dokumencie przenoszącym własność jako kupujący (faktura, rachunek, umowa). Bez znaczenia jest czy wprowadzający zarejestruje pojazd czy tez sprzeda go dalej, jeśli UC się upomni o podatek akcyzowy to właśnie zapuka do jego drzwi.

 

Oczywiście w pierwszej kolejności aktualny właściciel pojazdu będzie miał problemy (w przypadku firmy prawdopodobnie kontrolę krzyżową), aż zostanie ustalone źródło pochodzenia i powstałe uszczuplenia podatkowe, w tym VAT!

Edytowane przez escalade
Opublikowano
A jak Ci ktoś udowodni że były w samochodzie?

Nr VIN to metryka samochodu, która rozkodowana przez ASO prawdę ci powie , auto było osobowe (i nadal jest) :lol:

Wszystko się rozbija o to, że UC nie "widzi" aut przyprowadzanych do kraju bo nie obowiązuje ich klasyczna odprawa celna.
Tak, fizycznie ich nikt nie ogląda, często nawet diagnoście spojrzeć się na nie nie chce. Natomiast w CEPIK'u są jak na dłoni, szczególnie rzucają się w oczy te co tak niedawno były "ciężarowe" i nagle stały się luksusowymi osobówkami, od których podatek akcyzowy dziwnym trafem nie został zapłacony.

Zapewne niebawem urzędnicy UC i US zapragną poznać bliżej szczęśliwego właściciela i zapytają na czym polega to cudowne przeobrażenie warte często od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. No i się zacznie jazda......

 

Po drugie nie zrozumiałeś dobrze punktu "a". Tam chodzi o punkty mocowania siedzeń itd stałe, czyli jak np masz auto w którym możesz zdemontować siedzenia (jak wiele VANów czy busów) a potem je założyć. Żadne auto przerobione na LKW nie ma takiej możliwości bo ma na stałe zamontowaną płaską podłogę (przynajmniej teoretycznie) oraz przegrodę stałą, obie te rzeczy uniemożliwiają zamontowanie kanapy.

Też mi się tak wydawało, że mam problemy z czytaniem ze zrozumieniem, w związku z tym postanowiłem zadzwonić i zapytać kompetentnych ludzi w urzędzie. Niestety utwierdzili mnie w moich domysłach :(
I nie strasz ludzi karami bo nie ma takiej opcji i podstaw żeby ktoś mógł potem udowodnić człowiekowi że auto nie było ciężarówką przed pierwszą rejestracją. :)

Słowo pisane nie ma takiej mocy żeby kogokolwiek wystraszyć :) , no chyba że jest to wezwanie do US czy UC lub też prokuratury w charakterze nie "świadka" ale podejrzanego w sprawie karno-skarbowej. Wtedy przyznam niejeden będzie miał pełne gacie :lol:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Chłopie. Myśl sobie co chcesz i płać akcyzę. Nie będziemy Cię tu przekonywać bo nie ma sensu. I nie opieraj się na słowie mówionym celnym bo chyba nie miałeś do czynienia z kompetencją pracowników urzędów celnych skoro tak wierzysz we wszystko co mówią. :) Na VIN to sobie możesz patrzeć auta z polskiego salonu co najwyżej. Nie wiem po co tutaj na siłę propagujesz swoje teorie. Zapłaciłeś akcyzę jak koń i teraz żal Ci, że inni nie dali się wydymać? Nie rozumiem Twojego upartego trzymania strony naszego złodziejskiego państwa. Możesz nie wierzyć ale zobaczysz, że żaden urząd celny nie będzie w stanie i nawet nie będzie próbował ścigać kogokolwiek kto sprowadził z Niemiec lub innego państwa europejskiego prawdziwe, dwumiejscowe auto ciężarowe i potem przerobił je na osobówkę. Co do aut LKW, które w briefie są 5 miejscowe to zgodzę się, że właściciele mogą mieć problemy w przyszłości, ale na pewno nie będzie to dotyczyło nigdy aut 2 miejscowych, które zresztą spełniają aktualne polskie przepisy określające je jako auta ciężarowe. Ważne żeby zostały zarejestrowane w Polsce jako ciężarówka a potem może się z nimi dziać co sobie użytkownik ich zażyczy.
Opublikowano
..i dlatego rozumiem obecnie w Polsce sprzedaje się auta z homologacją ciężarową (kratkowe), które za cholere tej dyrektywy nie spełniają a Unia się tego nie czepia? Kupy się to nie trzyma. ;)

 

Samochody nowe "z kratką" sprzedawane w Polsce przez autoryzowanych dealerów są :arrow: samochodami osobowymi :!: :!:

od których został zapłacony podatek akcyzowy w pełnym wymiarze przez oficjalnych importerów (czytaj: BMW POLSKA , SUBARU POLSKA, KULCZYK TRADEX itd) zgodnie z kodem 8703 nomenklatury scalonej CN.

 

Fabryczna homologacja ciężarowa jest dokumentem tworzonym na potrzeby podatku VAT! Zaznaczam, tylko i wyłącznie na potrzeby podatku VAT! Nie zwalnia ona z akcyzy niestety.

Opublikowano
..i dlatego rozumiem obecnie w Polsce sprzedaje się auta z homologacją ciężarową (kratkowe), które za cholere tej dyrektywy nie spełniają a Unia się tego nie czepia? Kupy się to nie trzyma. ;)

 

Samochody nowe "z kratką" sprzedawane w Polsce przez autoryzowanych dealerów są :arrow: samochodami osobowymi :!: :!:

od których został zapłacony podatek akcyzowy w pełnym wymiarze przez oficjalnych importerów (czytaj: BMW POLSKA , SUBARU POLSKA, KULCZYK TRADEX itd) zgodnie z kodem 8703 nomenklatury scalonej CN.

 

Fabryczna homologacja ciężarowa jest dokumentem tworzonym na potrzeby podatku VAT! Zaznaczam, tylko i wyłącznie na potrzeby podatku VAT! Nie zwalnia ona z akcyzy niestety.

I to powinno byc ścigane przez Prokuraturę, jako obchodzenie przepisów.

Polska to dziwny Kraj.

Akcyza to twór majacy swa genealogie w głębokiej komunie.

Jakim luksusem jest samochód?

Toz to narzędzie do roboty i zarabiania kasy, która jest nastepnie opodatkowana.

Podobny syf jest z podatkiem drogowym!

Kogo doić?

Kierowców, bo i tak musza zapłacić!!!!!!!!!

Opublikowano
Chłopie. Myśl sobie co chcesz i płać akcyzę. Nie będziemy Cię tu przekonywać bo nie ma sensu. I nie opieraj się na słowie mówionym celnym bo chyba nie miałeś do czynienia z kompetencją pracowników urzędów celnych skoro tak wierzysz we wszystko co mówią. :) Na VIN to sobie możesz patrzeć auta z polskiego salonu co najwyżej. Nie wiem po co tutaj na siłę propagujesz swoje teorie. Zapłaciłeś akcyzę jak koń i teraz żal Ci, że inni nie dali się wydymać? Nie rozumiem Twojego upartego trzymania strony naszego złodziejskiego państwa. Możesz nie wierzyć ale zobaczysz, że żaden urząd celny nie będzie w stanie i nawet nie będzie próbował ścigać kogokolwiek kto sprowadził z Niemiec lub innego państwa europejskiego prawdziwe, dwumiejscowe auto ciężarowe i potem przerobił je na osobówkę. Co do aut LKW, które w briefie są 5 miejscowe to zgodzę się, że właściciele mogą mieć problemy w przyszłości, ale na pewno nie będzie to dotyczyło nigdy aut 2 miejscowych, które zresztą spełniają aktualne polskie przepisy określające je jako auta ciężarowe. Ważne żeby zostały zarejestrowane w Polsce jako ciężarówka a potem może się z nimi dziać co sobie użytkownik ich zażyczy.

 

Widzę PREZESIE, że wypowiadasz się w liczbie mnogiej :lol: Za wszystkich :?:

Nie chcesz tego czytać? Nikt nikogo do niczego nie zmusza. Masz pełne prawo żadnej z tych sugestii nie brać pod uwagę i całkowicie je zignorować. Tylko wtedy zadaj sobie pytanie po co tu jesteś?

 

Forum służy do wymiany informacji i doświadczeń. Każdy ma prawo wyrazić swoją opinie w danej kwestii i zapoznać się ze zdaniem innych forumowiczów. Dzięki temu można ustrzec się pewnych błędów albo znaleźć lepsze rozwiązanie problemu branżowego.

 

Aha, a te prostackie atrybuty z branży rolniczej to zachowaj dla siebie, tym raczej nikt tutaj nie będzie zainteresowany :)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ale Ty nie podajesz informacji tylko zapewniasz, że wszyscy będą mieli kłopoty, a tak naprawdę nie podałeś żadnego przepisu ani argumentu popierającego Twoje teorie. Ciekaw jestem co wytlumaczyli Ci celnicy w sprawie punktu "a", przedstaw mi to.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.