Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Po lekturze postu kolegi Marcus1959 zdecydowałem się na upgrade oprogramowania w sterowniku silnika. Od tak - z ciekawości i chęci ulepszenia czegoś. Autko jest jednym z pierwszych modeli po lifcie więc soft w sterowniku okazał się strasznie stary. Było 8 upgradów oprogramowania - moj był z konca 1998 a kolega Marcus1959 znalazł ostatni update z początku 2004 roku.

Operacja jest dość niebezpieczna bo jakikolwiek błąd przy wgrywaniu nowego softu rozkłada sterownik i unieruchamia auto.

Mieliśmy ten komfort, że Marcus posiada bardzo dużą wiedzę i specjalistyczny sprzęt niezbędny do wykonania tej operacji.

 

Upgrade trwał dobre 15 min, a przygotowania do niego z godzine, po czym ponowne zamontowanie sterownika w aucie i "chwila prawdy".

Autko odpaliło idealnie ;)

Pierwsze odczucia mieszane - nic sie nie zmieniło, ale już w trasie okazało się, że autko inaczej zmienia biegi - bardziej "wydajnie". Szybciej przeprowadza redukcje i płynniej zmienia przełożenia.

Na reszte efektów upgrade musze poczekać, aż przeprowadze pełna adaptację, bo nie miałem jeszcze na to czasu.

 

Reasumując - jeśli wymagasz jeszcze więcej od swojego auta, a masz wszystko sprawne i chciałbyś coś ulepszyć - polecam upgrade softu w silniku.

Upgrade nie wychodzi po to zeby tylko wychodzic, ale miały na celu poprawki krytycznych błędów i optymalizację pracy silnika z osprzętem i innymi komponentami takimi jak np. skrzynia.

Edytowane przez mbbrzoza
Opublikowano (edytowane)

To była standardowa procedura-żadnych niespodzianek,no może poza tym,że w sterowniku zastosowano kości, które nie miały na sobie cech umożliwiających ich prostą identyfikację....

 

Marek 508 139 572 [email protected]

Edytowane przez Marcus 1959
Opublikowano (edytowane)
Bardzo ładnie. Marcus zna sie na rzeczy. A jak robi sie pelna adaptacje ?

 

Adaptacja w tym konkretnym przypadku to nic innego jak szereg procedur regulacyjnych przewidzianych przez producenta mających na celu zoptymalizowanie pracy osprzętu silnika i zapisanie tych "poprawek/korekt/ do sterownika silnika.Jedne z nich wykonuje "ręcznie" diagnosta a inne zapisują się automatycznie podczas pracy silnika.

Kiedyś "fachowiec" regulował silnik kręcąc śrubkami w gaźniku a teraz wykonuje się to programowo-za pomocą komputera.Po prostu w miarę zużywania się różnych ważnych z punktu widzenia pracy silnika części parametry ich pracy należy co jakiś czas korygować.

 

Marek 508 139 572 [email protected]

Edytowane przez Marcus 1959
Opublikowano
A jak dokonac tego DISem ? :)

 

DIS od długiego już czasu nie ma funkcji programowania ani kodowania. Obecnie tą funkcję pełni zupełnie co innego .Ostatnia wersja DIS-a mająca programowanie i kodowanie w warunkach "domowych" (DIS postawiony na VMWare) pracuje moim zdaniem zbyt wolno i co ważniejsze niestabilnie .

Osobiście nie zaryzykowałbym uwalenia tym auta podczas takich zabiegów.

Pamiętać należny ,że mamy do czynienia ze skomplikowaną materią a w takich sytuacjach postawienie auta "na nogi"przez autoryzowany serwis możne niejednego doprowadzić do bankructwa...

Opublikowano

Dodam jeszcze,że DIS jako narzędzie serwisowe mógł zaprogramować TYLKO STEROWNIKI NOWE ,nigdy nie montowane w innych autach.Gdy "zobaczy" używkę wyświetli się komunikat o konieczności wymiany tego na elektronikę fabrycznie nową.

Cały pic polega na umiejętności zaadoptowania używanej elektroniki tak,żeby auto nie odrzuciło przeszczepu (przyjęło to jako rzecz fabrycznie nową.) Tego żaden autoryzowany serwis zrobić nie może,bo albo nie ma do tego odpowiednich narzędzi,wiedzy ani im tego robić nie wolno- "w trosce o najwyższa jakość naprawy" oczywiście. (czytaj najwyższe możliwe zyski).

Opublikowano
Dodam jeszcze,że DIS jako narzędzie serwisowe mógł zaprogramować TYLKO STEROWNIKI NOWE ,nigdy nie montowane w innych autach...

Zgadza sie. Programowac można DISem (do versji v44) sterowniki nie tylko nowe co nie uzywane w innych samochodach, a wiec mozna upgradowac stary sterownik pod warunkiem ze modul zostaje w tym samym samochodzie. Zazwyczaj podczas programowania pada pytanie czy 'zepsuty' moduł/sterownik jest ciągle zamontowany w samochodzie, na które odpowiada się że nie, mimo że jest i dalej wgrywa się nowy soft podając nowy numer modułu. Problemy zaczynają się gdy moduł był używany w innym samochodzie, można wtedy przekodowac go WinKFP'em, jak ktoś wie jak. Do kodowania nowszych modułów BMW uzywa SSS a może i coś nowszego - za dużo pirackich wersji DIS/SSS krąży po necie :worried:

A wracając do codowania to można to zrobic DIS/SSS postawionym na VMware, fakt troche to trwa i zawsze jest jakies ryzyko ale albo się je podejmuje albo daje zarobic innym, mniej lub więcej jeśli np. zdecydujemy się na ASO.

Opublikowano
Bardzo ladnie. Marcus zna sie na rzeczy. A jak robi sie pelna adaptacje ?

 

Właśnie słyszałem że DISem można zrobić adaptacje krok po kroku - czyli skasować dane (tak jak w INPIE) a potem "przeprowadzi Cie za rączke" przez procedure (kiedy dodać gazu, kiedy zgasić)

 

Po upgradzie chyba wypadało by zrobić taką procedurę bo domyślam się ze zaszły jakieś zmiany albo optymalizacje.

  • 9 miesięcy temu...
Opublikowano
Bardzo ładnie. Marcus zna sie na rzeczy. A jak robi sie pelna adaptacje ?

 

Adaptacja w tym konkretnym przypadku to nic innego jak szereg procedur regulacyjnych przewidzianych przez producenta mających na celu zoptymalizowanie pracy osprzętu silnika i zapisanie tych "poprawek/korekt/ do sterownika silnika.

Kiedyś "fachowiec" regulował silnik kręcąc śrubkami w gaźniku a teraz wykonuje się to programowo-za pomocą komputera.Po prostu w miarę zużywania się różnych ważnych z punktu widzenia pracy silnika części parametry ich pracy należy co jakiś czas korygować.

 

Marek 508 139 572 [email protected]

 

Odgrzewam stary wątek, ale zaintrygowała mnie ta adaptacja. Jeśli dobrze pamiętam, to INPA również umożliwia wyzerowanie wszelkich adaptacji sterownika. Wydawało mi się, że sterownik sam podczas jazdy przeprowadza korekty i zapamiętuje je a tu czytam, że to się robi programowo za pomocą komputera.

Jak to jest w istocie ?

Opublikowano
Dla jednych urządzeń "adaptacja" przeprowadzana jest na bieżąco i automatycznie a dla innych poprzez odpowiednią procedurę np w Inpie.

 

W przypadku E46 330 CI jak to wygląda ?

Opublikowano (edytowane)

Wykonywałem upgrade (aktualizację oprogramowania) sterownika w identycznym samochodzie. Wszystko poszło bez zacięć.W związku z tym mam u właściciela referencje w tym zakresie" Jeśli ktoś życzy sobie dodatkowo wykonać regulacje wówczas niezbędny oprócz sterownika jest również samochód. zmiana oprogramowania sterującego nie wymusza konieczności wykonania regulacji .W E46 330 CI można wykonać co najmniej następujące regulacje: (to w tej chwili pamiętam)

1.Taktowanie wtryskiwaczy

2.Regulacja dawki paliwa na każdym z wtryskiwaczy -to taki rodzaj kalibracji wtryskiwaczy

3.Regulacja wolnych obrotów w dwóch różnych przejściach

4 Regulacja silnika pod obciążeniem włączonej klimatyzacji

5.Regulacja ciśnienia paliwa na listwie wtryskowej

6.Regulacja wentylatora chłodnicy

7.Regulacja zaworu odpowietrzania zbiornika paliwa

8.Regulacja zaworu dodatkowego powietrza w kolektorze ssącym

i kilka innych-mniej ważnych

To ile i jakie regulacje są dostępne zależy od modelu auta , silnika oraz od oprogramowania sterownika silnika. Wszystkie są ważne i powinno się je wykonywać co jakiś czas -w miarę zużywania się mechanicznego tak silnika jak również jego osprzętu.

Edytowane przez Marcus 1959
Opublikowano (edytowane)
Sporo tego. W takim razie chyba nie zdecyduję się na upgrade softu.

 

UPGRADE SOFTU NIC NIE ZMIENIA w zapisanych w sterowniku wartościach adaptacyjnych czy regulacyjnych. Adaptacje oraz regulacje są zapisywane wprost do procesora sterownika natomiast Upgrade softu to zmiana zawartości pamięci zewnętrznej (nie samego procesora). Upgrade oprogramowania sterownika silnika nigdy nie kasuje wartości regulacyjnych ani adaptacji.. Adaptacje można usunąć tylko poprzez wydanie polecenia "kasuj adaptacje' np. w Inpie a regulacje poprzez ich nadpisanie nowymi wartościami podczas kolejnych regulacji.

Edytowane przez Marcus 1959
Opublikowano
Większość starszych sterowników ( w tym wszystkie z pięcioma gniazdami) można upgrade'ować "korespondencyjnie" tzn wystarczy wysłać sam sterownik bez potrzeby przyjeżdżania samochodem.
Opublikowano
Sporo tego. W takim razie chyba nie zdecyduję się na upgrade softu.

 

UPGRADE SOFTU NIC NIE ZMIENIA w zapisanych w sterowniku wartościach adaptacyjnych czy regulacyjnych. Adaptacje oraz regulacje są zapisywane wprost do procesora sterownika natomiast Upgrade softu to zmiana zawartości pamięci zewnętrznej (nie samego procesora). Upgrade oprogramowania sterownika silnika nigdy nie kasuje wartości regulacyjnych ani adaptacji.. To można wykonać jedynie poprzez wydanie polecenia "kasuj adaptacje' np. w Inpie.

 

Znajomy mechanik właśnie kasuje klientom w INPA adaptacje i nic nie ustawia i jakoś nie ma żadnej różnicy, więc sam już nie wiem. Co człowiek to opinia.

Opublikowano
Jak już wcześniej pisałem skasowanie adaptacji nie jest niczym "strasznym",ponieważ po uruchomieniu silnika adaptacje na nowo zapiszą się do sterownika /automatycznie/. Ustawienia zapisane w trakcie regulacji można skasować tylko poprzez "nadpisanie" ich nowymi wartościami podczas następnej regulacji. Całemu temu zamieszaniu winne jest to ,że w języku potocznym zamiennie (niesłusznie) używa się słów "adaptacja" i "regulacja",a te dwa słowa nie oznaczają tego samego..
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
a gdzie mozna sciagnac softy do kompa i jak to zrobic

 

Rozumiem,że Kolega ma dzisiaj wyjątkowo dobry humor i próbuje nim zarazić pozostałych forumowiczów,. Takie pytania mogą tylko wzbudzić uśmiechy z odrobiną politowania..

Opublikowano
Inpa bez baz danych to tak jakby ktoś miał nawigację a brakowało mu "tylko" mapy. Czyli niby nawigacja jest ,ale nie działa. Wszystkie tego typu programy dostępne z netu albo jako "darmowe" dodatki do interfejsów tak naprawdę można sobie w buty wsadzić..
Opublikowano
a gdzie mozna sciagnac softy do kompa i jak to zrobic

 

dzieki

 

Na którymś z zachodnich forum BMW były podlinkowane softy i chyba nawet DIS z bazą oprogramowania i instrukcją.

Na Twoim miejscu jednak sam bym się za to nie brał, tym bardziej, że ludzie doświadczeni w temacie żądają za aktualizację średnio 200-300 zł.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.