Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Ze względu na częste pytania kierowane do mnie przez forumowiczów postanowiłem stworzyć nowy wątek dotyczący wszelkich aspektów związanych z oprogramowaniem sterowników silników.Liczę na cenne uwagi innych znawców tej tematyki..

oto moje odpowiedź na jedno z postawionych mi pytań :

 

Pytanie:

 

"Witam

Kolego czy to prawda że po kilkunastu latach dobrze jest odświeżyć program w kompie auta bo podobno traci on pierwotne ustawienia i auto gorzej się sprawuje

 

Odpowiedź:

 

W Twoim zapytaniu poruszyłeś dwie różne sprawy.

Oprogramowanie sterownika silnika to w istocie wiele różnych programów, które jako całość sterują pracą silnika oraz współpracującego z nim niezbędnego osprzętu.

Między innymi w sterowniku zapisywane są wszystkie wartości regulacyjne oraz dane z kalibracji/ między innymi wtryskiwacze, ciśnienie paliwa na listwie wtryskiwaczy, wolne obroty na biegu jałowym i pod obciążeniem, kompresor klimatyzacji, różne zawory itd../ W zależności od stopnia zaawansowania technicznego silnika takich procedur regulacyjno-kalibracyjnych może być bardzo wiele. W miarę zużywania się podzespołów ich pierwotne parametry "rozjeżdżają" się, stąd konieczność wykonania ponownych regulacji. Te wszystkie procedury wykonuje się oczywiście nie poprzez kręcenie śrubkami a programowo za pomocą komputera.

W tym aspekcie sprawy istotnie -odświeżenie zawartości sterownika daje pożądane rezultaty, ale pod jednym warunkiem: silnik i jego osprzęt nie może się mieścić poza granicami zużycia wyznaczonymi przez producenta. Po prostu wszystko musi być sprawne.

 

Drugi poruszony problem to "odświeżenie" samego oprogramowania sterującego silnikiem.

Mało kto wie, ze w dbałości o stały postęp techniczny BMW wprowadza mnóstwo ulepszeń, które stosowane są z powodzeniem trakcie produkcji danego modelu samochodu jak również po jej zaprzestaniu. Jak się domyślasz dotyczy to również oprogramowania sterującego silnikiem. Wspomnę tylko, że np. w trakcie produkcji E39 M5 oprogramowanie w sterowniku silnika modyfikowano /jak się nie mylę/ 12 razy... T samo dotyczy i innych modeli. Należy przyjąć, że nowsze oprogramowanie jest lepsze a nie gorsze, ponieważ nikt chyba nie myśli, że w BMW robią coś tylko dlatego, żeby mieć pracę...Z doświadczeń własnych wiem, że pomiędzy wersją pierwotną a finalną zazwyczaj jest odczuwalna różnica co najmniej w kulturze pracy silnika

 

 

 

Marek 508 139 572

Edytowane przez Marcus 1959
  • Odpowiedzi 351
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano
No wlasnie sie zastanawialem jak sprawdzic jaka mam wersje i zaktualizowac oprogramowanie sterownika (firmware)??. Mam ADS i zainstalowany DIS w laptopie.

pozdrawiam

mavic

Opublikowano (edytowane)
No wlasnie sie zastanawialem jak sprawdzic jaka mam wersje i zaktualizowac oprogramowanie sterownika (firmware)??. Mam ADS i zainstalowany DIS w laptopie.

 

Kluczem do identyfikacji oprogramowania sterownika może na przykład być odczytanie DIS-em numeru sterownika zaprogramowanego. Po automatycznej identyfikacji samochodu przez DIS-a ( uruchomiemie-identyfikacja auta-skanowanie w poszukiwaniu błędów-Funktions Auswal-Motor/Motorelektronik) Wszystkie dane dotyczące sterownika można odczytać w prostokątnym oknie na dole ekranu zatytułowanym "Meldungen und Ergebnisse".Pierwsza pozycja od góry w tym oknie nazywa się "Teilenummer Programmiertes Steuergerat"Tam znajdziesz 7-mio cyfrowy numer sterownika zaprogramowanego.W tym oknie pod pozycją o nazwie "Calibration ID1" jest numer hardware sterownika a pod "Calibration ID2" numer jego oprogramowania. Mając już szukany numer sterownika zaprogramowanego w ETK znaleźć można informację ile było zmian oprogramowania tego sterownika i jaki numer jest najnowszy.Później już tylko aktualizacja do tego najnowszego numeru...

 

Marek 508 139 572 [email protected]

Edytowane przez Marcus 1959
Opublikowano
Tak wiem, ze sa dwa. Zaraz biegne do garazu szukac tych numerow :) Mam angielskiego easyDIS ale dam rade !

pozdrawiam

mavic

Opublikowano (edytowane)
Tak wiem, ze sa dwa. Zaraz biegne do garazu szukac tych numerow :) Mam angielskiego easyDIS ale dam rade !

 

 

Jeżeli będą kłopoty techniczne z tym DIS-em to najprościej jest wyjąć jeden ze sterowników i wszystko odczytać z naklejek na jego obudowie.

Przed tą operacją oczywiście najlepiej odłączyć klemy aku.

 

Marek 508 139 572 [email protected]

Edytowane przez Marcus 1959
  • 4 tygodnie później...
  • Moderatorzy
Opublikowano
A INPA/NCS'em da sie dokonac update'u sterownika silnika?

 

Inpa ani NCS do tego się nie nadają

 

Ale NFS/WinKFP juz zrobi to co bys chcial (jest w pakiecie razem z inpa, ncs). Warto pamietac ze nie w kazdym aucie da sie zmienic soft poprzez zlacze diagnostyczne ze wzgledu na nature sterownika (zastosowanie pamieci eprom zamiast flash)

Opublikowano
A INPA/NCS'em da sie dokonac update'u sterownika silnika?

 

Inpa ani NCS do tego się nie nadają

 

Ale NFS/WinKFP juz zrobi to co bys chcial (jest w pakiecie razem z inpa, ncs). Warto pamietac ze nie w kazdym aucie da sie zmienic soft poprzez zlacze diagnostyczne ze wzgledu na nature sterownika (zastosowanie pamieci eprom zamiast flash)

Teoretycznie niby wszystko jest proste.Odpalasz program i.....nic, bo na przykład bazy danych są usunięte. Odpowiednie oprogramowanie niby jest ale tak jakby go wcale nie było.W internecie to co jest dostępne jest zwykłym szmalcem, który stanowi lep dla tych co niewiele o tym wiedzą.

  • Moderatorzy
Opublikowano
A INPA/NCS'em da sie dokonac update'u sterownika silnika?

 

Inpa ani NCS do tego się nie nadają

 

Ale NFS/WinKFP juz zrobi to co bys chcial (jest w pakiecie razem z inpa, ncs). Warto pamietac ze nie w kazdym aucie da sie zmienic soft poprzez zlacze diagnostyczne ze wzgledu na nature sterownika (zastosowanie pamieci eprom zamiast flash)

Teoretycznie niby wszystko jest proste.Odpalasz program i.....nic, bo na przykład bazy danych są usunięte. Odpowiednie oprogramowanie niby jest ale tak jakby go wcale nie było.W internecie to co jest dostępne jest zwykłym szmalcem, który stanowi lep dla tych co niewiele o tym wiedzą.

 

Nie zawsze sa serwery gdzie mozesz dostac kopie DVD GT1, SSS. Majac to juz nie daleko zeby zrobic update NFS jezeli jest tylko taka potrzeba.

Ale jako to w internecie syfu nie brakuje.

Opublikowano
Marcus robiłeś już "odświeżanie" oprogramowania sterującego ? Czy nowsze wersje oprogramowania do silnika i automatycznej skrzyni muszą być odpowiednio dobrane ? Jeżeli przerabiałeś tą operację to gdzie i za ile :) ?
Opublikowano
Marcus robiłeś już "odświeżanie" oprogramowania sterującego ? Czy nowsze wersje oprogramowania do silnika i automatycznej skrzyni muszą być odpowiednio dobrane ? Jeżeli przerabiałeś tą operację to gdzie i za ile :) ?

 

Wraz z nowszymi wersjami oprogramowania sterującego silnikiem nie pojawiają się nowe softy do skrzyń stąd prosty wniosek, że każde oprogramowanie silnikowe współpracuje z każdym od skrzyni (oczywiście w ramach tego co przeznaczone dla danego samochodu).Upgrade sterownika silnika wykonywałem osobiście już wielokrotnie.Robię to każdorazowo jeśli tylko są ku temu możliwości techniczne i jest taka potrzeba.

Sam upgrade sterownika nie jest drogi. Co innego,gdy wchodzi w grę jego naprawa z jednoczesnym wgraniem najnowszego oprogramowania lub wykonanie sprawnej kopii/klona/ uszkodzonego sterownika.

Jeśli jesteś zainteresowany to pisz na priv podając ostatnie siedem znaków numeru VIN auta.Na jego podstawie sprawdzę czy jest dostępna aktualizacja oprogramowania i ile było zmian od czasu wyprodukowania sterownika aktualnie będącego w aucie.Z oprogramowaniem skrzyń jest zazwyczaj taki kłopot,że najczęściej upgrade wykonać można tylko przez złącze diagnostyczne samochodu ,w którym pracuje, więc wówczas programowanie "na stole" nie jest możliwe.

Opublikowano (edytowane)
Marcus robiłeś już "odświeżanie" oprogramowania sterującego ? Czy nowsze wersje oprogramowania do silnika i automatycznej skrzyni muszą być odpowiednio dobrane ? Jeżeli przerabiałeś tą operację to gdzie i za ile :) ?

 

Z VIN twojego auta wynika,że to jest E39 limuzyna 530i produkcja 2000/09 ,wersja europejska z automatyczną skrzynią biegów.

Do tego auta było jak dotąd 16 (szesnaście) aktualizacji oprogramowania sterownika silnika.Ostatnia ukazała się już po zakończeniu produkcji modelu e39 (maj 2005r.) Sądząc po ilości wersji oprogramowania należy podejrzewać,że poprzednie wersje miały jakieś poważne wady i związane z tym problemy ze sterowaniem silnikiem.

Oprócz wersji podstawowej oprogramowania (te 16 aktualizacji) są jeszcze dostępne wersje opisane jako dla euro2, dla euro4,bez katalizatora ,wersja na Japonię ,bez EOBD itd

Taka sama ilość odmiennych wersji oprogramowania jest dla E46 pomimo tego samego silnika.....

Dla skrzyni ukazało się 7 wersji nowszych od tej ,która jest u Ciebie w aucie.

 

Jeśli trzeba więcej szczegółów proszę pisać na [email protected] lub dzwonić 508 139 572

Edytowane przez Marcus 1959
Opublikowano
Dzięki . Czy można samemu sprawdzić jaką aktualnie wersja oprogramowania jest w sterowniku skrzyni i silnika ? Czy są np. wersje ekonomiczne i sportowe pracy skrzyni ?
Opublikowano (edytowane)
Dzięki . Czy można samemu sprawdzić jaką aktualnie wersja oprogramowania jest w sterowniku skrzyni i silnika ? Czy są np. wersje ekonomiczne i sportowe pracy skrzyni ?

 

Można to sprawdzić na dwa sposoby:wyjmując sterownik z auta i odczytując to z naklejki umieszczonej na obudowie sterownika lub lepiej za pomocą DIS-a albo INPY. Następnie odczytany numer trzeba porównać z tym co znajdziemy w ETK. Jeżeli sterownik był już przeprogramowany to oczywistym jest,że dane z naklejki nie będą aktualne.

 

Nie ma rozróżnień na wersje softu dla pracy ekonomicznej czy sportowej.Oprogramowania skrzyni różnią się ze względu na przełożenie przekładni głównej/dyfra

 

Marek 508 139 572 [email protected]

Edytowane przez Marcus 1959
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

[quote=

 

Już o tym pisałem,ale powtórzę. Jeśli oprogramowanie sterownika jest zmienione przez producenta (bywa,że wielokrotnie) oznacza to,że BYŁY WAŻNE KU TEMU POWODY.Żaden producent nie ponosi bezsensownie kosztów na produkowanie tego co niepotrzebne.Większość zwykłych użytkowników samochodów wcale nie dostrzega nieprawidłowości w zachowaniu się silnika ,więc kwestie dotyczące jakości oprogramowania nim sterującego to najczęściej sprawy całkowicie nie do pojęcia...

Posługując się terminologią informatyczną można to porównać do różnych wersji tego samego oprogramowania napisanego na komputery domowe.Każdy z pewnością spotkał się z różnymi niedomaganiami takiego oprogramowania.Stąd po jakimś czasie pojawiają się wersje poprawione/udoskonalone.

 

Kwestia opłacalności to indywidualna sprawa każdego.Pewne jest to,że auto nie będzie jeździło gorzej tylko lepiej.To w jakim stopniu wystąpi poprawa zależy od skali poprawek.Porównując wersję starą i nową w hex edytorze zmiany są prawie zawsze daleko idące.

 

Zanim zabiorę się do pracy ZAWSZE dokładnie rozpoznaję to, z czym mam się zmierzyć.Ja przecież biorę na siebie odpowiedzialność, że po takim zabiegu auto odpali.Jeśli byłoby by inaczej koszty serwisu,które musiałbym ponieść to jakieś 4500zł.Każdy więc widzi,że to nie przelewki.

W sytuacjach awaryjnych zawsze można powrócić do wersji poprzedniej....

 

Twój mechanik nie jest jasnowidzem. Takie operacje jak przeprogramowanie sterownika zostawiają ślad w logach historii programowania.To można odczytać..chyba,że wpisy tego dotyczące usunie się ręcznie...

Koszty takiej operacji są niewielkie.Takie informacje uzyska każdy zainteresowany na priv.

Opublikowano

Potwierdzam - po upgrade firmwaru sterownika w mojej E38 przez Marcusa1959 poprawiła się dynamika jazdy.

Skrzynia redukuje biegi o wiele wydajniej i o wiele szybciej. Wciskam gaz i odrazu nastepuje redukcja - juz podczas wciskania pedału, a nie po jego wcisnieciu - co jak nie musze wspominac ma znaczenie przy wyprzedzaniu. Odnosze też wrażenie że płynniej zmienia biegi na wyższe.

Zauwazylem także szybsze osiagnie przez silnik temperatury normalnej pracy, a temperatura do jakiej dochodzi silnik po rozgrzaniu spadła o ok. 3-4 stopnie i wynosi 102 stopnie (poprzednio ok. 105-106).

Średnie spalanie raczej na tym samym poziomie, moc tez chyba bez zmian.

Ogólnie jestem zadowolony i pozostaje mi jeszcze satysfakcja że mam najnowszy firmware - pozostaje mieć nadzieje, że będzie pracował długo i szczęśliwie ;)

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Witam , czy ktoś mi powie czy warto szukac noweego oprogramowania do BMW e46 328i 12/1997 rok produkcji pierwsze egzemplarze e46 jakie wychodziły.

Czy ktoś by mi powiedział coś na temat oprogramowania do Sterownika MS420 Siemens i sterownika szkyni GS8600 ( sterownik bosch), czy szły aktualizacje

Podam końcówkę VIN : FN97164.

Może pomogłoby to jeszcze sprawniej czerpać Radość z Jazdy :)))

 

 

Z góry dziękuję

POZDRAWIAM

Opublikowano
Gdzie w ETK można sprawdzić jakie były wersje oprogramowania np. dla sterownika ms40.1

Przyłączam się do pytania - gdzie w ETK znaleźć ile było aktualizacji sterownika? Czy można w ogóle sprawdzić co one poprawiły?

Czy ten ekran wygląda tak:

http://img177.imageshack.us/i/etk.jpg/

(nie wiem czemu forum źle skaluje obrazek)

:?:

EDIT:

Wychodzi na to że mam nr sterownika 7512241 (z 09.07.2001 wg ETK), a najnowszy jest 7545646 (daty brak, ale poprzedni jest z 03.08.2004), po drodze było chyba 12 zmian (lub 14, tylko daty są podane wcześniejsze).

Jak teraz zabrać się za update?

Opublikowano

Jak teraz zabrać się za update?

 

Witam,

 

potrzebny ci będzie WinKFP lub SSS,

ale jeśli twoja Beemka nie ma problemów, to zastanów się czy warto?

"Never change a running system"

 

na razie

Piotr

Opublikowano

Jak teraz zabrać się za update?

 

Witam,

 

potrzebny ci będzie WinKFP lub SSS,

ale jeśli twoja Beemka nie ma problemów, to zastanów się czy warto?

"Never change a running system"

 

na razie

Piotr

Na razie tylko chcę się dowiedzieć, pewnie sam się za to nigdy nie zabiorę, za bardzo się boję uwalenia auta ;)

Opublikowano

Witam

 

Byłem u kolegi Marcus 1959 w celu aktualizacji oprogramowania w swoim M5 E39 z 2000 r. , i generalnie wszystko sie udoało. Kolega bardzo dokladnie sie przygotowywuje do całej procedury aktualizacji softu wiec wszystko odbywa sie krok po kroku. Jak sie okazało do mojej M5 ostatmie wersja wyszła w 2005r a aktualnie posiadalem sterownik z 2000r wiec bylo co zmieniac. Po zmianie softu jestem dopiero pare dni ale to co zauwazylem od razu to juz pisze.

 

1. Zuzycie paliwa w trasie Warszawa -Krynica 12.6 l/100 w miescie 14.9 ponadtto odczyt na komputerze pokładowym bardzej dokladny, zmiany odczytu nastepuja co pare sekund.

2. Tryb sportowy bardziej agresywny, u mnie przelaczenie w czasie jazdy na SPORT spowodowalo nie male szarpniecie wozu :)

3. Praca silnika bardzo rownomierna (cicha) w calum zakresie obrotów , cisza praca Vanosów tak mi sie wydaje

4 Temperatura oleju trzyma sie caly czas w zakresie 75 stopni

5. Tu nie jestem pewien ale wydaje mi sie ze wzrosło przyspieszenie auto :) ale jak pojezdze dluzej to dokladnie powiem, to tyle

 

Pozdrawiam kolegów i polecam kolege Marcus 1959

 

Dodam ze silnik mam juz po poprawce BMW.

Opublikowano (edytowane)
Witam , czy ktoś mi powie czy warto szukac noweego oprogramowania do BMW e46 328i 12/1997 rok produkcji pierwsze egzemplarze e46 jakie wychodziły.

Czy ktoś by mi powiedział coś na temat oprogramowania do Sterownika MS420 Siemens i sterownika szkyni GS8600 ( sterownik bosch), czy szły aktualizacje

Podam końcówkę VIN : FN97164.

.Do "magapol"

Podałeś ViN z błędem. Po tym numerze nie można zidentyfikować Twojego auta.Podeślij mi prawidłowy VIN to się wszystko wyjaśni. Do silnika w tym E46 było dziewięć różnych wersji oprogramowania.Sterownik MS42 był montowany był do E36,E46,E39,E38 z silnikami 2.0M52, 2.3,2.4,2.5 2.8. W każdym z modeli aut jest inna wersja oprogramowania sterownika silnika.Reasumując W sterowniku MS42 może być około 30 różnych wersji softu....Musisz uściślić o jakie informacje Ci chodzi.

Edytowane przez Marcus 1959

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.