Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

czesc,

 

w dniu dzisiejszym WSA w Krakowie wydal wyrok w sprawie Magoora (ciag dalszy sprawy z ETS). WSA stwierdzil, ze jedyne ograniczenie prawa do odliczenia VAT w przypadku paliwa (ale mozna tez to odniesc do samochodow ogolnie), to zwiazek z prowadzona dzialalnoscia gospodarcza.

 

Skladajcie wnioski o zwrot VAT :)

 

pozdr

Run flats? NEIN, DANKE!


Yn0sTYR.jpg?1

Opublikowano
czyli prowadząc własna działalność gospodarczą mogę odliczyć vat od paliwa do sam. osobowego???
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

tak - samochod musi byc oczywiscie zarejestrowany na firme i wykorzystywany dla celow jej dzialalnosci

 

pozostaje oczywiscie pytanie jak do sprawy podejdzie MF + urzedy skarbowe, moga argumentowac, ze wyrok zapadl w konkretnej sprawie, choc mysle, ze tak sie nie stanie

Run flats? NEIN, DANKE!


Yn0sTYR.jpg?1

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/262130,podatnicy_beda_mogli_odzyskac_z_budzetu_panstwa_nawet_kilkanascie_miliardow_zlotych.html

 

Artykuł z dnia: 2009-04-03

 

Podatnicy będą mogli odzyskać z budżetu państwa nawet kilkanaście miliardów złotychWszystkie samochody wykorzystywane w działalności gospodarczej przez podatników VAT dają prawo do pełnego odliczenia podatku, zarówno od nabycia aut, jak i paliwa do nich. Może to skutkować miliardowymi zwrotami VAT.

 

 

Wszystkie samochody wykorzystywane w działalności gospodarczej przez podatników VAT dają prawo do pełnego odliczenia podatku, zarówno od nabycia aut, jak i paliwa do nich.

 

Analiza

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wydał wyrok w sprawie spółki Magoora, którą zajmował się już Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

 

– Sąd stwierdził, że wszystkie samochody wykorzystywane w działalności gospodarczej przez podatników VAT dają prawo do pełnego odliczenia podatku zarówno od nabycia aut, jak i paliwa do nich. W konsekwencji wszyscy podatnicy mogą odliczać VAT, i to od 1 maja 2004 r. – komentuje Zbigniew Liptak, doradca podatkowy z Baker & Mckenzie reprezentujący spółkę Magoora.

 

O jaką kwotę toczy się gra? Przyjmując w uproszczeniu, że w działalności gospodarczej rocznie jest wykorzystywanych 150 tys. aut, to za pięć lat (do upływu przedawnienia zobowiązania podatkowego) daje to liczbę ponad 700 tys. Może to oznaczać konieczność zwrotu podatnikom nawet 12 mld zł podatku. Dochodzi tu jeszcze VAT od paliwa, który też będzie dawał kwotę kilku miliardów złotych.

 

Bez podziału

 

Zdaniem ekspertów krakowski WSA zajął bardzo odważne stanowisko. Elżbieta Choina-Łucjan, menedżer w Ernst & Young w Krakowie, wskazuje, że sąd podkreślił, że podział samochodów na osobowe i ciężarowe jest bez znaczenia dla prawa do odliczenia VAT, a jedynym kryterium, jakie należy brać pod uwagę, jest związek wydatków na samochody czy paliwo z prowadzoną działalnością. Na uwagę zasługuje też uznanie przez sąd interpretacji MF stanowiącej odpowiedź na styczniowy wyrok ETS za niezgodną z konstytucyjną zasadą prawidłowej legislacji.

 

Również Tomasz Olkiewicz, partner, radca prawny MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, zwraca uwagę, że sąd stanął na stanowisku, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje też w przypadku nabycia paliwa do wszystkich samochodów wykorzystywanych w opodatkowanej działalności gospodarczej, w tym także do samochodów osobowych (a nie tylko pojazdów, które do 30 kwietnia 2004 r. były uważane za samochody ciężarowe).

 

– Oznacza to w praktyce, że wszyscy podatnicy wykorzystujący samochody do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT mogliby odzyskać VAT od zakupu paliwa za lata poprzednie. Dotyczyłoby to nie tylko paliwa do samochodów z homologacją ciężarową, lecz także wszystkich samochodów, w tym osobowych – dodaje Tomasz Olkiewicz.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Korzyści dla podatników

 

Wyrok jest bardzo korzystny dla podatników i jeśli pozostanie w mocy – jak podkreśla Elżbieta Choina-Łucjan – otwiera drogę do ubiegania się o zwrot nieodliczonego VAT dotyczącego wszystkich samochodów użytkowanych przez podatników VAT w toku prowadzonej działalności (pod warunkiem istnienia związku między poniesionymi wydatkami a sprzedażą opodatkowaną).

 

– Jeśli urzędy skarbowe będą musiały zgodnie z interpretacją WSA w Krakowie zwracać VAT od paliwa do wszystkich samochodów – skutki budżetowe będą znacznie wyższe niż szacowane pierwotnie przez Ministerstwo Finansów. Należy się więc spodziewać złożenia przez ministra skargi kasacyjnej do NSA, co oddali ostateczne rozstrzygnięcie tej kwestii – tłumaczy Tomasz Olkiewicz.

 

Wyrok zapadł w jednostkowej sprawie i nie wiąże organów podatkowych, lecz można przypuszczać, że w podobnych sprawach – jeśli trafią one do sądu – zapadną podobne rozstrzygnięcia.

 

– Wyrok WSA w Krakowie nie jest prawomocny. Ostatecznie zapewne sprawę rozstrzygnie NSA, rozpatrując skargę kasacyjną – podsumowuje Zbigniew Liptak.

 

Tego samego dnia co Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie także i WSA w Warszawie orzekł w tej sprawie (sygn. akt III SA/Wa 298/09). Uznał, że stosowanie ograniczeń w prawie do odliczenia VAT od paliwa do samochodów z kratką jest możliwe tylko, jeśli takie ograniczenia były stosowane przed akcesją Polski do UE. Sąd przypomniał, że 30 kwietnia 2004 r. obowiązywała ustawa o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. z 1993 r. nr 11, poz. 50 z późn. zm.), która w art. 25 ust. 1 pkt 3 lit. a) przewidywała, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych lub innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg. Zdaniem sądu art. 17 ust. 6 VI Dyrektywy ochrania jedynie ograniczenie określone w powyższym przepisie starej ustawy o VAT. Ponieważ ograniczenie to nie dotyczyło VAT od paliwa nabywanego do samochodów ciężarowych (tzw. samochodów z kratką), to ograniczenia wprowadzone po 30 kwietnia 2004 r. na mocy nowej ustawy o VAT (a następnie jej nowelizacji z 2005 r.) nie obowiązują.

Run flats? NEIN, DANKE!


Yn0sTYR.jpg?1

Opublikowano
Hmm... jak ma do tego przekonać księgową, bo co innego bredzi, czyli że muszę przerabiać na ciężarowy? :worried: :mad2:

 

Podobno Fiskus się odwołał więc jeszcze raz będzie rozprawa. A później facet z Fiskusa się wypowiadał w wiadomościach i powiedział że nawet jeśli sąd odrzuci ich apelację to oni kasy nie zwrócą ... :duh:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

http://www.rp.pl/artykul/4,291644_Kto_odliczy_caly_VAT.html

 

Kto odliczy cały VAT

 

Grażyna Leśniak 16-04-2009

 

Ministerstwo Finansów negocjuje z Komisją Europejską nowe, zgodne z prawem wspólnotowym, zasady opodatkowania samochodów osobowych użytkowanych przez przedsiębiorców.

 

 

autor zdjęcia: Jakub Ostałowski

źródło: Fotorzepa

+zobacz więcejOgraniczenia w VAT wciąż obowiązują

Jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rz”, wyniki negocjacji mają być znane już w maju. Prawdopodobnie wtedy pojawi się też projekt konkretnych rozwiązań prawnych przygotowany przez Ministerstwo Finansów.

 

Na razie szczegóły negocjacji trzymane są w ścisłej tajemnicy. Maria Assimakopoulou, rzecznik prasowy Komisji Europejskiej, potwierdziła, że Polska faktycznie wystąpiła o zgodę na odstępstwo od przepisów unijnej dyrektywy, co wymaga nie tylko zgody KE, ale i decyzji Rady UE.

 

Szczegółów nie ujawnia też Ministerstwo Finansów. Choć przyznaje, że pracuje nad nowymi rozwiązaniami.

 

– Do czasu zakończenia prac nie jest możliwe podanie szczegółowych informacji – mówi Magdalena Kobos, rzecznik prasowy MF. I dodaje: – Analizowane rozwiązania nie przewidują wprowadzenia pełnego odliczenia podatku od towarów i usług od zakupu (leasingu) wszystkich samochodów oraz paliwa do ich napędu.

 

 

Zgoda musi być

 

Jedno jest pewne: zarówno ograniczenie pełnego odliczenia VAT przy zakupie samochodów osobowych na firmę oraz VAT od paliwa do nich, jak i wprowadzenie opodatkowania prywatnego użytku samochodów służbowych wymaga zgody unijnych instytucji. A te pozwoliły już np. Włochom wyłączyć z opodatkowania VAT wykorzystywanie samochodów osobowych zarejestrowanych na firmy do celów innych niż służbowe i jednocześnie ograniczyć odliczanie VAT przy ich zakupie i zakupie paliwa do nich.

 

 

Środek specjalny

 

Zdaniem ekspertów Ministerstwo Finansów ma dwie możliwości: albo wystąpić o ograniczenie odliczenia VAT – po głośnym wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie spółki Magoora (C-414/07), albo zostawić prawo do odliczenia VAT, ale jednocześnie wprowadzić zryczałtowany podatek od użytkowania samochodów służbowych do celów prywatnych. Zwłaszcza że już za rządów PiS w ministerstwie rozważano wprowadzenie zryczałtowanego VAT od prywatnego użytkowania samochodów służbowych, rocznie w wysokości 0,5 – 1 proc. wartości początkowej – od ceny nabycia albo od kwoty ubezpieczenia.

 

– Pytanie tylko, na ile ministerstwu uda się przekonać Komisję Europejską, że zmiany w polskich przepisach są konieczne, bo trzeba eliminować nadużycia w rozliczeniach VAT i uprościć te rozliczenia. To jest przecież warunkiem wprowadzenia środka specjalnego – zastanawia się Jerzy Martini, partner w kancelarii Baker & McKenzie. I dodaje: – ETS orzekał już w sprawie Francji, która zakazała odliczania VAT od nabywanych usług gastronomicznych. Wprowadziła ten zakaz za zgodą Komisji Europejskiej i decyzją Rady, a mimo to wyrok był dla niej niekorzystny. Sędziowie uznali bowiem, że zakaz był nieproporcjonalny, bo Francja powinna uniemożliwiać nadużycia, a nie zupełnie eliminować prawo do odliczenia, a więc również wtedy, gdy żadnych nadużyć nie ma. Dlatego – zdaniem Jerzego Martiniego – mało prawdopodobne jest skuteczne ograniczenie prawa do pełnego odliczania VAT w przyszłości.

 

– Z punktu widzenia Ministerstwa Finansów wybrane zostanie na pewno takie rozwiązanie, które zapewni większe wpływy do budżetu państwa, będzie łatwiejsze do skontrolowania i prostsze w stosowaniu – podkreśla Roman Namysłowski, doradca podatkowy w Ernst & Young. – Zwłaszcza że Komisja Europejska zastanawiała się już nad ujednoliceniem ograniczeń w odliczaniu VAT od paliwa do służbowych aut o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony do 50 proc. Gorszego scenariusza obawia się Tomasz Grunwald, doradca podatkowy w KPMG.

 

– Myślę, że Ministerstwo Finansów będzie chciało pójść na skróty i wprowadzić czasowy zakaz odliczania VAT od paliwa do samochodów osobowych. Powiedzmy na jakieś trzy, może pięć lat. Pozostanie jedynie pełne odliczenie podatku od samochodów ciężarowych, także tych z tzw. kratką – twierdzi Tomasz Grunwald.

 

 

Opinia: Tomasz Michalik, doradca podatkowy, partner w MDDP

 

Po przegranej przed ETS Polska ma do wyboru: pogodzić się z wyrokiem i uznać pełne odliczenie albo wprowadzić inne rozwiązanie ograniczające straty budżetowe. Może to być np. określony w sposób ryczałtowy VAT od użytku samochodów firmowych do celów prywatnych. Niski ryczałt, który objąłby wszystkie auta, płacony miesięcznie to rozwiązanie rozsądne. Jeżeli jest to ten kierunek zmian, to uważam to za dobre rozwiązanie ze względu np. na prostotę i powszechność. Można oczekiwać, że podatnicy, którzy będą mogli odliczyć pełną kwotę VAT naliczonego przy nabyciu samochodu, zapłacą także zryczałtowany podatek. Jeżeli jego kwota nie będzie wysoka, to i skłonność do unikania zapłaty będzie niska. Dziś podatnicy dosyć powszechnie nie opodatkowują użytkowania samochodów służbowych do celów prywatnych.

 

 

 

http://www.rp.pl/artykul/56164,291666_Ograniczenia_w_VAT_wciaz_obowiazuja_.html

 

Ograniczenia w VAT wciąż obowiązują

 

Grażyna Leśniak 16-04-2009

 

Wśród doradców podatkowych trwa spór, czy firmy użytkujące samochody osobowe, przy zakupie których miały ograniczone prawo do odliczenia VAT, mogą odliczyć zapłacony podatek w całości po wyroku ETS w Luksemburgu i WSA w Krakowie.

 

To konsekwencja wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie spółki Magoora (C-414/07). Trybunał w Luksemburgu uznał, że Polska złamała przepisy wspólnotowe, dwukrotnie ograniczając po 1 maja 2004 r. prawo do odliczania VAT od samochodów osobowych kupowanych i użytkowanych przez firmy oraz od kupowanego do nich paliwa. Bo w efekcie tych zmian zostało odebrane prawo do pełnego odliczenia VAT zapłaconego przez przedsiębiorców przy zakupie samochodów z tzw. kratką (o ładowności powyżej 500 kg).

 

Jednocześnie jednak sędziowie Trybunału uznali, że Polska mogła zliberalizować przepisy podatkowe w stosunku do tych, które obowiązywały przed naszym przystąpieniem do Unii Europejskiej.

 

W efekcie ciągle obowiązują regulacje zliberalizowane, czyli takie, które poprawiły sytuację podatników, bo użytkowany przez nich samochód, który przed 1 maja 2004 r. nie dawał prawa do odliczenia VAT, po 1 maja 2004 r. takie prawo uzyskał.

 

Eksperci zaczęli się więc zastanawiać, czy i w jakim zakresie prawo do odliczenia VAT mają posiadacze aut z kratką oraz samochodów spełniających kryteria tzw. wzoru Lisaka (pozwalające odliczyć 50 proc. VAT zapłaconego przy nabyciu auta) i Nenemana (od nazwiska wiceministra finansów Jarosława Nenemana, który zaproponował zmianę przepisów w tym zakresie). Ta ostatnia zmiana, dokonana w 2005 r., daje możliwość odliczenia 60 proc. VAT zapłaconego przy kupnie samochodu, który spełnia kryteria określone przez Nenemana.

 

Wątpliwości spotęgowała interpretacja wyroku ETS dokonana przez Ministerstwo Finansów. Twierdzi ono, że odliczenie VAT przysługuje tylko tym samochodom i w takim zakresie, w jakim dawało im obowiązujące prawo.

 

Oliwy do ognia dolał wyrok wydany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie 3 kwietnia tego roku (sygn. akt I SA/Kr 147/09). Sąd stwierdził w nim, iż firmy mogą odliczyć pełny VAT od paliwa kupionego do wszystkich aut: osobowych i z homologacją ciężarową, jeżeli użytkują je w związku z prowadzoną działalnością opodatkowaną tym podatkiem.

 

– Trudno bez żadnych wątpliwości stwierdzić, że wyrok ETS uchylił w całości ograniczenia nałożone na przedsiębiorców przez polskie przepisy i że firmy, które nie mogły dotąd w ogóle odliczać VAT od paliwa czy miały ograniczone prawo do odliczenia podatku zapłaconego przy kupnie samochodu osobowego wykorzystywanego do działalności gospodarczej, nagle zyskały możliwość pełnego odliczenia niezależnie od rodzaju nabywanego pojazdu – twierdzi Roman Namysłowski, doradca podatkowy w Ernst & Young.

 

Według niego przepisy wprowadzone w 2004 r. z wzorem Lisaka, a potem (w 2005 r.) Nenemana, dalej obowiązują w zakresie, w jakim przyznały podatnikom częściowe prawo do odliczenia w odniesieniu do samochodów, które tego prawa do tego momentu nie miały w ogóle.

 

– Z punktu widzenia przepisów wspólnotowych prawo do odliczenia VAT dają tylko samochody z kratką oraz auta spełniające warunki określone we wzorach Lisaka i Nenemana. WSA w Krakowie, powołując się na konstytucję, wyprowadził zaś prawo do pełnego odliczenia VAT od wszystkich samochodów bez wyjątku – podkreśla Jerzy Martini, partner w kancelarii Baker & McKenzie.

Run flats? NEIN, DANKE!


Yn0sTYR.jpg?1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.