Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

witam, ponieważ zamierzam kupić nowszy samochód, a jednocześnie prowadzę własną działalność gosp. zainteresowałem się sprowadzeniem/zakupem bmw z homologacją ciężarową. Zauwazyłem ostatnio, że zaczynają się pojawiać takie samochody na otomoto np e61

Jeśli ktoś przerabiał temat to mam kilka pytań:

1.czy nie trzeba płacić wtedy akcyzy ??

2.jak wygląda późniejsze użytkowanie takiego samochodu - ile pasażerów może nim jeździć?

3.czy mając euro-nip- mogę kupić samochód np w niemczech płacąc tylko cenę netto- czy tez płaci się brutto, a vat ktoś(kto?) zwraca

  • Odpowiedzi 131
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano
witam, ponieważ zamierzam kupić nowszy samochód, a jednocześnie prowadzę własną działalność gosp. zainteresowałem się sprowadzeniem/zakupem bmw z homologacją ciężarową. Zauwazyłem ostatnio, że zaczynają się pojawiać takie samochody na otomoto np e61

Jeśli ktoś przerabiał temat to mam kilka pytań:

1.czy nie trzeba płacić wtedy akcyzy ??

2.jak wygląda późniejsze użytkowanie takiego samochodu - ile pasażerów może nim jeździć?

3.czy mając euro-nip- mogę kupić samochód np w niemczech płacąc tylko cenę netto- czy tez płaci się brutto, a vat ktoś(kto?) zwraca

 

 

Ad1. Akcyzę zapłacisz ale od kwoty netto.

 

Ad2. Jeśli kombi to tyle ile przewiduje producent samochodu.

 

Ad3. Mając euro NIP kupujesz w kwocie netto, a w PL akcyzę + VAT 22% który sobie odliczysz w całości.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Zgadza się.

 

Ale jak to teraz jest z tymi przepisami o VAT? Jakie auta spełniają warunek ciężarówki? Co teraz obowiązuje, kratki, wzór lisaka??

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Homologacja na ciężarowy nie oznacza kratki a jest zależna od aktualnych przepisów o VAT.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ad3. Mając euro NIP kupujesz w kwocie netto, a w PL akcyzę + VAT 22% który sobie odliczysz w całości.

 

z tym odliczeniem to bym tak pewien nie byl - z opisu stanu faktycznego nie do konca wiadomo na podstawie czego stwierdza sie, ze samochod jest ciezarowy

Run flats? NEIN, DANKE!


Yn0sTYR.jpg?1

Opublikowano
w niemczech mozesz zrobic lkw czyli dwa siedzenia z przodu i ładownośc w bagażniku musi byc "cos tam" kg oddzielona kratą - póżniej przywiesc do polski nie placic akcyzy, zarejesrować i po 12 miesiacach przerobic na osobowy :mrgreen: i nie placic akcyzy! :mrgreen:
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Homologacja na ciężarowy nie oznacza kratki a jest zależna od aktualnych przepisów o VAT.

 

sprawa jest dosc skomplikowana - niektorzy twierdza, iz w zwiazku z wyrokiem w sprawie Magoora (C-414/07) przepisy ograniczajace mozliwosc odliczenia VAT w przypadku samochodow osobowych nie obowiazuja, wiec podatnikow ograniczaja wylacznie przepisy ogolne (zwiazek z prowadzona dzialalnosci gospodarcza)

 

takie podejscie jest wg. mnie bardzo po bandzie, dla przypomnienia - po 1 maja 2004 r. mielismy 2 stany prawne dotyczace kwalifikacji samochodow jako ciezarowe dla potrzeb VAT - tzw. wzor Lisaka oraz Nenemana

 

kupujac obecnie samochod, ktory nie daje prawa odliczenia VAT w calosci (bo jest VATowsko samochodem osobowym), z praktycznego punktu widzenia w wielu przypadkach najlatwiej bedzie zmienic kwalifikacje samochodu na ciezarowy poprzez otrzymanie homologacji "kratkowej"

Run flats? NEIN, DANKE!


Yn0sTYR.jpg?1

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
w niemczech mozesz zrobic lkw czyli dwa siedzenia z przodu i ładownośc w bagażniku musi byc "cos tam" kg oddzielona kratą - póżniej przywiesc do polski nie placic akcyzy, zarejesrować i po 12 miesiacach przerobic na osobowy :mrgreen: i nie placic akcyzy! :mrgreen:

 

A dlaczego po 12 miesiącach a nie 12 dniach np?

Opublikowano

jakis przepis jest, jezeli wczesniej niz przed rokiem zmienisz z ciezarowego na osobowy to trzeba ta akcyze zaplacic - kumpel to przerabiał w wrzesniu 2008.

 

gdyby tego przepisu nie bylo to sam bym kupił 530D kombi w niemczech wstawil sciane za pierwszym rzędem i wywalił tylnie fotele, przywiózł do polski i po ocleniu przerobił na osobowy.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

No właśnie jestem ciekaw tego przepisu, bo w Wydziale Komunikacji nikogo nie obchodzi po jakim czasie zrobisz te zmiany i czy zapłacisz akcyzę czy nie. Oni wymagają tylko przy pierwszej rejestracji samochodu osobowego zaświadczenia o zapłaconej akcyzie. Potem już ich nic nie interesuje. Byłem i specjalnie na ten temat się dowiadywałem u kierowniczki, bo ten temat mnie bardzo interesuje.

 

Więc może ktoś wie w jakiej ustawie itp ten przepis się znajduje? Zaznaczę, że nie interesuje mnie homologacja ciężarowa aby odliczyć VAT. Chodzi o samą akcyzę i brak jej potrzeby przy aucie ciężarowym i przeróbkę potem na osobowe, bo homologacja do odliczenia VAT jest czymś zupełnie innym niż brak wymagalności akcyzy przy aucie ciężarowym.

Opublikowano

zadzwon do celnikow to ci powiedza o co to za przepis.

jest chyba luka w przepisach, tak że można przerobić auto przed upływem 12 miesiecy - bo jak przedstawilem "tą sytuację" celnikom to nie wiedzieli co zrobić. wiąże się to niestety z malym kosztem, gdy auto jest zarejestrowane na osobe fizyczną, jezeli na firmę to koszt niewielki jakies 250 zeta.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
No będę w celnym jakoś na początku tygodnia to muszę zapytać. Jak coś się dowiem dokładnie to dam znać.
Opublikowano

oszczednosc na akcyzie chyba w wypadku auta o wartosci celnej 60 tys zeta bylaby spora nawet przy tych kombinacjach:

 

11 160 -akcyza

-150 - dodatkowy przeglad w polsce

-1300 -przeglad i papiery w niemczech

-150 - oplaty rejestracyjne

 

 

9500 zeta oszczednosci na akcyzie

 

tak na marginesie to chetnie za 2 miesiace przetestowałbym ten patent - szukam 520D a chętnie bym kupił 530D !! jedynie potrzebowałbym "wspolnika" w procederze, ktory auto wziałby na firme a ja po paru dniach odkupilbym od niego na osobe fizyczna.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
oszczednosc na akcyzie chyba w wypadku auta o wartosci celnej 60 tys zeta bylaby spora nawet przy tych kombinacjach:

 

11 160 -akcyza

-150 - dodatkowy przeglad w polsce

-1300 -przeglad i papiery w niemczech

-150 - oplaty rejestracyjne

 

przerobienie 530d z pkw na lkw w niemczech to koszt 1300 zl?

Run flats? NEIN, DANKE!


Yn0sTYR.jpg?1

Opublikowano

jak robilem przeglad w niemczech to kolo mi powiedzial, że kosztuje to od 300 do 350 euro - podejrzewam, że jest w tym ukryta jego prowizja - bo załatwia wszystko bez auta :mrgreen:

za przeglad bez auta kasuje 200-250 euro - z wyrobieniem nowego briefu.

 

normalny przeglad z spalinami kosztował 60 euro rok temu z samochodem, musiałbym zadzwonic do TUV i urzedu rejestracyjnego i sie dowiedzieć ile kosztuje z autem i wymianą briefu.

tylko skąd taką scianę grodziową załatwić? widziałem przerobione avensis, pajero i vectry - sciana była profesjonalna -

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ja widziałem X5tki i X3ki już w wersji ciężarowej, ale E61 jeszcze nie. :)
Opublikowano
Ja widziałem X5tki i X3ki już w wersji ciężarowej, ale E61 jeszcze nie. :)

 

ja widziałem na otomoto e61 niby ciężarowy gostek jeszcze podkreślał, ze jest zarejestrowany jako ciężarowy i nie trzeba płacić akcyzy..

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
A czy to auto miało siedzenia z tyłu? Bo ja miało to jest taki ciężarowy jak i każde inne auto osobowe. :)
Opublikowano
jakis przepis jest, jezeli wczesniej niz przed rokiem zmienisz z ciezarowego na osobowy to trzeba ta akcyze zaplacic - kumpel to przerabiał w wrzesniu 2008.

 

nic podobnego.

przywozisz auto do Polski które ma w niemieckich (francuskich, bądź jakichkolwiek) papierach że jest ciężarowe 2 osobowe, robisz 1 przegląd w Polsce który to potwierdza i idziesz do wydziału komunikacji rejestrować. Zadna akcyza CIebie wtedy nie interesuje.Po zarejestrowaniu przerabiasz na osobowe i możesz zaraz sprzedać.

Inna sprawa gdy takie auto sprowadzisz, zrobisz przegląd jako cieżarowe i przed 1 rejestracją przerobisz na osobowe. Wówczas nie zarejestrujesz bez zapłacenia akcyzy pomimo, że auto wjechało do Polski jako cieżarowe.

Przetestowałem "dermatologicznie" obie opcje.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
czy mozesz napisac bardziej szczegolowo jakiego rodzaju sa to dokumenty (potwierdzajace, ze samochod jest ciezarowy)? jakie to byly samochody, ktory uchodzily za ciezarowe?

Run flats? NEIN, DANKE!


Yn0sTYR.jpg?1

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
W każdym dowodzie rejestracyjnym jest zapis, że auto jest ciężarowe, nieważne z jakiego kraju pochodzi. W praktyce wygląda to tak, że te auta mają tylko dwa siedzenia a z tyłu jest ładownia. Nie musi ona być oddzielona kratką tylko jest coś w rodzaju ścianki działowej do wysokości szyb. Najczęściej są to takie plastikowe "koryta". Poszukaj sobie w ogłoszeniach np Renault Clio albo Megane w wersji ciężarowej to zobaczysz jak to wygląda.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
wiem jak takie samochody wygladaja, bardziej interesuje mnie jaki dokument jest wystarczajacy dla celow unikniecia akcyzy, jesli ktos juz przeszedl droge, to moze sie podzielic doswiadczeniem... przeciez dowod z zagranicy wcalnie nie musi byc zaakceptowany przez urzad celny, moze wymagane jest inny dokument potwierdzajacy klasyfikacje statystyczna CN

Run flats? NEIN, DANKE!


Yn0sTYR.jpg?1

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Nie idziesz w ogóle do urzędu celnego. Robisz pierwszy przegląd na którym wpisują Ci "ciężarowy" i idziesz do wydziału komunikacji zarejestrować i tyle.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

rozumiem, ze w urzedzie komunikacji wystarczy adnotacja w zagranicznym dowodzie, ze samochod jest ciezarowy, tak? nie wolaja wtedy o akcyze

 

wciaz nie mam pewnosci, ze np. za 5 lat nie zapuka do Ciebie dyrektor izby celnej i nie zapyta, gdzie akcyza za samochod, ty na to, ze to ciezarowy samochod, oni, ze osobowy, bo samochod o takim vin homologowany byl np. przez bmw na samochod osobowy... mysle, ze trzeba miec troche wiecej dokumentow niz zagraniczny dowod rejestracyjny, aby jako podatnik akcyzy miec wzgledny komfort do czasu przedawnienia...

 

interesujace jest jeszcze jaka jest procedura otrzymywania wpisu "ciezarowy" zagranica

Run flats? NEIN, DANKE!


Yn0sTYR.jpg?1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.