Skocz do zawartości

320i M52TU Stuka na ciepłym silniku Zestaw naprawczy VANOS !


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Ten zespół regulacji układu DISA, czyli ta czarna puszka nad przepustnią, została dziś wyjęta i klapka jest ok czyli to nie to. Ściągneliśmy górne osłony silnika i ewidentnie dzwiek dochodzi gdzieś z kolektora wydechowego na wysokości 3-4 cylindra. Kolektorów nie ściągaliśmy. Nie wiem może to uszczelka pod kolektorem daje taki efekt dzwiękowy, znaczy jest uszkodzona.

 

również wyjąłem dziś tą puszkę i wszystko siedzi sztywno, to nie to :mad2:

 

Wiem, czytałem od początku bo bardzo mnie ten temat interesuje,jednak nie jestem mechanikiem i mam zerowe pojęcie na temat vanosów,dlatego tez nie wiem czy wymiana tych elementów przez kolege GrZ3 mogła wyeliminowac to terkotanie!!! Też wolałbym żeby to było coś błachego.

Niemniej jednak z tego co się dowiedziałem jest to dość częsta usterka,i własnie w ten spośób sie objawia. A dzieje sie to w momencie nagrzewania silnika dlatego,że vanos nagrzewa sie wolniej niż pozostała część silnika.W momencie jak temperatury się wyrównają stukanie ustaje.

Tyle sie dowiedziałem przez telefon.Może w przyszłym tygodniu będę u niego,jak dowiem się coś wiecej to napisze.

Pozdrawiam.

 

Kolego "krzysiek.81" podwójny vanos składa się z 4 pierścieni 2 na ssącym tłoku 2 na wydechowym ja wymieniłem u siebie cały komplet. W Vanosie oprócz tych zuzytych pierścieni nie ma co stukać zobacz jak wygląda vanos wewnątrz zrobiłem tą procedurę identycznie u siebie

http://www.beisansystems.com/procedures/vanos_procedure.htm

dlatego wyeliminowałem zużyty Vanos.

Jeżeli masz znajomego mechanika BMW pokaż mu tą procedurę i zapytaj co może w nim, stukać oprócz dwóch tłoków jeżeli mają nowe pierścienie

PS parametry bierzące sprawdziłem na orginalnym testerze Modic II są idealne, dlatego możesz zapytać również znajomego czy parametry się zmieniają jeżeli vanos stuka?

  • Odpowiedzi 111
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano
kolego krzysiek.81 tak jak piszą koledzy powyżej to nie jest wina Vanosa. Nieszczelny vanos terkocze podobnie ale zasadnicza różnica jest taka ze wraz ze wzrostem obrotów w silniku vanos terkocze z wyższą częstotliwością. Problem opisywany tutaj to terkotanie z jednostajną prędkością przy zmiennych obrotach. TO NIE VANOS!!
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
kolego krzysiek.81 tak jak piszą koledzy powyżej to nie jest wina Vanosa. Nieszczelny vanos terkocze podobnie ale zasadnicza różnica jest taka ze wraz ze wzrostem obrotów w silniku vanos terkocze z wyższą częstotliwością. Problem opisywany tutaj to terkotanie z jednostajną prędkością przy zmiennych obrotach. TO NIE VANOS!!

 

To jest właśnie idealnie uwydatniony odgłos Vanosa, kolega przygazowuje silnik dynamicznie lecz nie za wysoko i efekt jest taki, najbardziej słyszalny w momencie kiedy obroty dochodzą do około 2000 RPM i kiedy zaczynają opadać po puszczeniu gazu. Podwójny Vanos troszkę inaczej jest zbudowany i trochę inaczej terkocze :) .

Ja będę testował teraz silnik od strony olejwoj. Po lekturze mądrych źródeł wiem że zbyt niski poziom oleju może mieć wpływ na pracę Vanosa. Może on dostawać spieniony olej ,a przyczyna może być albo usterka pomy olejowej albo niski poziom oleju. Z uwagi na róznorakość oleju u ludzi z tą usterką winę samego oleju na razie wykluczam.

 

Co do niskiego poziomu oleju to poproszę o odpowiedź posiadaczy silników M52 i M54. Ile oleju wam wchodzi do silnika ?? Mi z książkowych 6,5l wchodzi MAX 5,5 i na bagnecie jest górny stan, za raz po wymianie jak i po tygodniu z rana.

Opublikowano

kwiatus19 zdaje sobie sprawę ze podwójny jest inaczej zbudowany niż pojedyńczy:) ba nawet powiedziałbym że wiem jak jest zbudowany:):):) ale porównaj sam "terkotanie" z tych 2 linków:

 

1. http://www.youtube.com/watch?v=8qKglygqExE&feature=channel_page

 

2.

 

 

Jak dla mnie to filmik z odnośnika nr 2 to nieszczelny vanos. Terkotanie na pierwszym filmie to coś innego słychać różnicę w częśtotliwości pomiędzy pracą samego silnika a terkotaniem. Przy nieszczelnym vanosie idzie to w parze.

 

 

A u Ciebie kwiatus19 który typ terkotania jest?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

A u Ciebie kwiatus19 który typ terkotania jest?

 

U mnie można usłyszeć podobne odgłosy jak w jednym i drugim przypadku.

Jeśli obserwuję silnik od początku, po odpaleniu go na zimno początek jest OK, pod koniec pola niebieskiego czasem samoistnie czasem po minimalnej przygazówce słychać takie postukiwanie jak w linku 2, jest to początek odgłosów z linku 1, przy czym objawy o których TU piszemy słychać przy krótkich dynamicznych przygazowaniach (przynajmniej u mnie tak jest). Dodam ,że przyczyna tego odgłosu jest raczej rezonans, w który wpada tłoczek. Przy powiedzmy 1000 rpm Vanos praktycznie nie działa , przy 2000rpm zaczyna znacznie przestawiać rozrząd, ale z uwagi na nieszczelność (lub niskie ciśnienie, lub olej spieniony ) przesunięcie nie jest takie jak być powinno, a tłoczek wpada w rezonans. Rezonans wywołuje cykl "wzrost ciśnienia"-"posuw tłoczka"-"przeciek i spadek ciśnienia"-"cofnięcie tłoczka". Przy 3000-4000 rpm Vanos dostaje już dość duże ciśnienie i lekkie nieszczelność są pomijalne w jego pracy.

Oczywiście podwójny Vanos pracuje "płynnie" a wymienione przeze mnie punkty pracy(obroty) służą do zobrazowania sytuacji. Vanos pojedynczy pracuje stopniowo, tzn załącza się przestawiając wałek ssący o 12 stopni a przy 5000 rpm wyłącza się przywracając normalne ustawienie wałka.

 

Mnie w mojej diagnozie utwierdza jeszcze motyw błędu czujnika wałka, co tym bardziej kieruje moje podejrzenia co do rozrządu, a konkretnie Vanosa.

A co do oceny grzechotania, to przecież usterka może mieć różny przebieg. Nieszczelność może być duża, mała, na jednym tłoczku lub na dwóch. Do tego weźmy poprawkę na różne oleje, które szybciej wolniej zmieniają swoje parametry przy rozgrzewaniu i różnorodność objawów jest możliwa wg. mnie.

Opublikowano
hm też gdzies widziałem opinie że pompa może być winna i podaje niższe ciśnienei niż jest potrzebne do sterowania vanosem albo też spieniony olej...Spieniony olej może byc efektem nieszczlnej rurki doprowadzającej olej do pompy. Pompa jest wyżej ob poziomu oleju. Takie ja mam zdanie co do spienionego oleju. Ale dobrze mówisz. a może odkręcić któryś dopływ pleju do vanosa i uruchomiś silnik(oczywiście coś podstawic do złapania tego oleju) wtedy można by ocenic wzrokowo jaki ten olej jest . Czy spieniony czy nie.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Co do ilości oleju tu sytuacja jest podobna czyli teoretycznie wchodzi 6.5 L a weszło tylko ok 6. Olej to Castrol Edge 0W40. Żadnych błedów nie ma. Vanos testowany w czasie jazdy, odpalona inpa i też nic niepokojącego nie pokazała. Pytanie do kolegi kwiatus19-wymieniałeś te pierścienie u siebie na Vanosie i masz nadal to grzechotanie ?? Tak zrozumiałem, że je wymieniłeś no chyba że się myle.
Krzysztof
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Co do ilości oleju tu sytuacja jest podobna czyli teoretycznie wchodzi 6.5 L a weszło tylko ok 6. Olej to Castrol Edge 0W40. Żadnych błedów nie ma. Vanos testowany w czasie jazdy, odpalona inpa i też nic niepokojącego nie pokazała. Pytanie do kolegi kwiatus19-wymieniałeś te pierścienie u siebie na Vanosie i masz nadal to grzechotanie ?? Tak zrozumiałem, że je wymieniłeś no chyba że się myle.

 

Uszczelniacze Vanosa mam wymienione oczywiście. Zabieg przebiegł bez komplikacji większych. Kilka dni po wymianie było lepiej, tzn nie było szaleństw z wolnymi obrotami, teraz jednak znów się pojawiają. Grzechotanie bez (wnikania w szczegóły) było i jest.

Opublikowano
hm też gdzies widziałem opinie że pompa może być winna i podaje niższe ciśnienei niż jest potrzebne do sterowania vanosem albo też spieniony olej...Spieniony olej może byc efektem nieszczlnej rurki doprowadzającej olej do pompy. Pompa jest wyżej ob poziomu oleju. Takie ja mam zdanie co do spienionego oleju. Ale dobrze mówisz. a może odkręcić któryś dopływ pleju do vanosa i uruchomiś silnik(oczywiście coś podstawic do złapania tego oleju) wtedy można by ocenic wzrokowo jaki ten olej jest . Czy spieniony czy nie.

Panowie zastanawiam się nad tą pompą oleju zobaczcie ona również składa się z łańcucha, ciężko powiedzieć czy to ona grzechocze

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=AM11&mospid=47636&btnr=11_2165&hg=11&fg=30

niedługo będę zmieniał olej, ale na razie zastanawiam się jaki w tym momencie mam Castrol 0W30, może wymiana coś pomoże ale szczerze mówiąc wątpie

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Szczerze powiem, że to brzęczenie pojawiło się po wymianie oleju. Choć olej był ten sam cały czas, marka i lepkość, ale ilość już nie. Zawsze wchodziło ponad 6 L a ostatnim razem coś ok 5.5 L i na miarce max !!! Kolego GrZ3 ile u Ciebie przy ostatniej wymianie weszło oleju i mniej więcej kiedy zaczeło to hałasować, zbiegło się z wymianą oleju ??? Pompa oleju napędzana jest łańcuchem rozrządu ?? Przy wymianie trzeba "rozpinać rozrząd ?? Tak myśle, że jakby pompa dawała mniejsze ciśnienie to by nie gasła albo żażyła się kontrolka oleju.
Krzysztof
Opublikowano
Szczerze powiem, że to brzęczenie pojawiło się po wymianie oleju. Choć olej był ten sam cały czas, marka i lepkość, ale ilość już nie. Zawsze wchodziło ponad 6 L a ostatnim razem coś ok 5.5 L i na miarce max !!! Kolego GrZ3 ile u Ciebie przy ostatniej wymianie weszło oleju i mniej więcej kiedy zaczeło to hałasować, zbiegło się z wymianą oleju ???

 

samochód kupiłem w czerwcu olej wymieniłem na drugi dzień po kupnie 0w30 pierwsze oznaki grzechotania usłyszałem we wrześniu myślałem że to jakaś blacha od wydechu i zostawiłem temat, jednak po wizycie u mechanika okazało się że wydech ok i nic tam nie brzęczy.

Grzechotanie na dobre zaczęło być słyszalne jak temperatura powietrza dochodziła do 0 C mniej więcej listopad i tak jest do dziś :duh:

 

Na 100% przy wymianie oleju weszło mniej niż 6 litrów.

tak nawiasem teraz dla zasady nie zaleje castrolem jak poprzednio, nastawiam się na Motula[/url]

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
hm też gdzies widziałem opinie że pompa może być winna i podaje niższe ciśnienei niż jest potrzebne do sterowania vanosem albo też spieniony olej...Spieniony olej może byc efektem nieszczlnej rurki doprowadzającej olej do pompy. Pompa jest wyżej ob poziomu oleju. Takie ja mam zdanie co do spienionego oleju. Ale dobrze mówisz. a może odkręcić któryś dopływ pleju do vanosa i uruchomiś silnik(oczywiście coś podstawic do złapania tego oleju) wtedy można by ocenic wzrokowo jaki ten olej jest . Czy spieniony czy nie.

Panowie zastanawiam się nad tą pompą oleju zobaczcie ona również składa się z łańcucha, ciężko powiedzieć czy to ona grzechocze

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=AM11&mospid=47636&btnr=11_2165&hg=11&fg=30

niedługo będę zmieniał olej, ale na razie zastanawiam się jaki w tym momencie mam Castrol 0W30, może wymiana coś pomoże ale szczerze mówiąc wątpie

 

Kolego, pompa nie grzechocze. Jej nieprawidłowe działanie może powodowac grzechotanie Vanosa. Na rysunku z realoem, który pokazałeś widać części, które mogą powodować nieprawidłowe działanie. Są to części zaworu 14 i 15, warto także wymienić przy okazji uszczelkę smoka 3, bo też może łapać lewe powietrze.

Aby wymienić/wyjąć pompę nie trzeba mocno ingerować w rozrząd, koło zebate jest odkręcane od pompy oleju. Da się więc ją łatwo wymontować.

 

Ja tez niebawem musze zmienić olej i będzie Motul, mam z nim miłe doświadczenia z innych aut.

Chyba na chama wleje w silnik 6l i sprawdzę jak będzie pracował

:D

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Jesteście już po wymianie oleju ?? Coś się uspokoiło ?? Zaraz pewnie problem zniknie całkowicie ze względu na temp. zewnętrzną.
Krzysztof
Opublikowano

Witam Was,

Pytanie do posiadaczy M52 nie związane z vanosem ;) , ktorego Motula lejecie? Który jest najlepszy? Chodzi mi o pełną nazwe, bo jak szukałem to tych Motuli było kilka rodzajow.

Własnie jestem przed wymianą i kompletnie nie wiem co wybrac.

Teraz mam syntetyk Shell Helix Ultra 5W40 i chciałbym Motula także 5W40. Silnik ma nalatane 175k km.

Once you get locked in to a serious drug collection the tendency is to push it as far as

you can...

http://www.motostat.pl/user_images/2680/icon3.png

Opublikowano
MOTUL 5w40 8100 X-CESS, jest jeszcze 8100 5W30. Ja zostaje przy Castrol Edge 0W40.

 

No własnie ale tu jest problem, bo MOTUL 5w40 8100 X-CESS ma LL-98, dzis byłem u dystrybutora Motula i polecił mi MOTUL 5w40 8100 X-Clean, on spełnia norme LL-04, ogolnie jest lepszy (podobno). Jak to z tym jest?

Niestety mieli tylko 6 litrow, wiec dopiero we srode po niego pojadę bo maja miec dostawę, takze dos rody mam czas na decyzję :)

Once you get locked in to a serious drug collection the tendency is to push it as far as

you can...

http://www.motostat.pl/user_images/2680/icon3.png

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Co do ilości oleju to przed godzinką zakończyłem wymianę.Weszło 7,3 l co mnie bardzo zdziwiło.Tak jak kolega wspomniał według książki powinno być 6,5l.

Pozdrawiam

Opublikowano

Panowie, nie odbijajcie proszę od tematu. Takich tematów o olejach jest tylko na tym forum od zatrzęsienia.

Mam identyczny problem co wy. Na nie do końća nagrzanym silniku wyraźne terkotanie w okolicy kolektora wydechowego przy obrotach 1200 - 2000rpm. Wymieniałem oringi vanosa i sprężyny talerzowe. Vanos zachowuje sie idealnie, osiąga maksymalne położenia, zatrzymuje sie w odpowienich miejscach, błedów żadnych nie ma. Jeśli by był problem z pompą olejową to dźwiek byłby słyszalny jak sądzę gdześ głębiej w silniku. A u mnie ten dźwiek słychać wyraźnie wysoko, tak jakby faktycznie albo z vanosa, albo z łańcucha miedzy wałkami rozrządu.

Co do ilości oleju, to u mnie przy wymianie też wchodzi 5.5l i na miarce jest maks. Dziwi mnie to strasznie, ale zwaliłem to na karb samoregulatorów zaworów. Bo przeciez tam też jest olej i nie ścieka przy wymianie. Jakby ściekał po zgaszeniu silnika to po odpaleniu byłby bocian przez 3 sekundy. A bociana nie ma. Może się mylę, ale aż litrowa różnicę to chyba tylko tak mozna wytłumaczyc. Gdyby gdzies nie docierał to przeciez po pojeżdzeniu w końcu by dotarł i poziom oleju by sie zmniejszył na minimum, a u mnie od wymiany do wymiany oleju nie ubywa w ogóle.

Co do terkotania to bardzo mnie ten temat interesuje. Dolot mozna wykluczyc, bo jestem właśnie po gruntownej odnowie dolotu. Nowa odma, nowe wszystkie przewody, uszczelki wtrysków, czyszczenie przepustnicy itp. Zresztą odgłos jest wyraźnie od strony kolektora wydechowego.

Opublikowano

Witam koledzy! Kupilem samochod ponad rok temu i od samego poczatku identyczne terkotanie jak kolega wystepowalo... Nie mam pojecia co to moze byc, jezdze z tym, zrobilem ponad 20tys i myslalem ze nic... do przedwczoraj... bylem na komputerze i okazal sie blad Vanosa, niemam pojecia czy to ma z tym terkotaniem cos wspolnego, ale po przeczytaniu mnostwa postow, boje sie ze jedno moze byc z drugim zwiazane...

 

Zalozylem na forum post o vanosie, nieznam sie na mechanice, wiec licze na pomoc kolegow z forum, ktorzy maja wiecej pojecia lub doswiadczenie z vanosem...

 

Jesli uda ci sie rozwiazac problem z tym terkotaniem, to bardzo bym byl wdzieczny za podpowiedz...

 

Ja obecnie zbieram info ne temat tego mojego zalosnego vanosa, slyszalem o zestawie naprawczym, mam nadzieje ze da rade rozwiazac to mniejszym kosztem niz caly nowy vanos...

 

Pozdrawiam!!! :cool2:

Wszystko ponizej 6 cylindrow do kosiarki sie nadaje... ;D
Opublikowano
witam!mam też ten sam odgłos,właśnie dokładnie z okolicy tej czarnej puszki.mam tak już dwa lata i nic się nie psuje.co może się stać jak dalej się będzie tak jeżdzić?pzdr
Klema
Opublikowano
ja dalej się nie dowiedziałem co jest z tym stukaniem, widzę że problem dotyczy dość dużej grupy osób, :? może wspólnie uda nam się go rozwiązać, cały czas śledzę wątek jeżeli zlokalizuje przyczynę na pewno napiszę
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Pewnie, że duzo bo te silniki tak mają a wiekszość myślała że to vanos sie tłucze a tu zonk....
Krzysztof
Opublikowano
najczesciej przyczyny sa dwie - popychacze albo wal korbowy. ale z regulu tluka siepopychacze, ja i moj kolega mielismy to samo na oleju mobila po zmianie na shella wszysko pracuje jak trzeba...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.