Skocz do zawartości

520d spalanie


kloss

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Tak tak.. bo od zwiększenia mocy to się prawa fizyki zmieniają, masa pojazdu spada itd. A może sprawność silnika rośnie, bo programowamo można tarcie zmniejszyć albo olej napędowy robi się wydajniejszy? ;) "Konie muszą jeść" jak to mawia mój kolega co się zajmuje właśnie tuningiem elektronicznym i jeżeli nawet z większej mocy nie korzystasz to co najwyżej nie będzie auto więcej paliło, ale pisanie, że mniej jest bzdurą.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 121
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

U mnie wyglada to tak: w xakorkowanej warszawie srednie pokazuje 7,5 a caly dzien spedzam w samochodzie taka praca. Dodam ze to 177 przerobione na okolo 203 przez VTG skrzynia manualna.. na trasie to wiadomo na pelnym baku od warszawy na slowacje i do poznania jednym tchem pokazalo 5,1na sto.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Tak tak.. bo od zwiększenia mocy to się prawa fizyki zmieniają, masa pojazdu spada itd. A może sprawność silnika rośnie, bo programowamo można tarcie zmniejszyć albo olej napędowy robi się wydajniejszy? ;) "Konie muszą jeść" jak to mawia mój kolega co się zajmuje właśnie tuningiem elektronicznym i jeżeli nawet z większej mocy nie korzystasz to co najwyżej nie będzie auto więcej paliło, ale pisanie, że mniej jest bzdurą.

100% masz rację :cool2: - z własnego doświadczenia i z praw fizyki .Zachowując ten sam styl użytkowania. Najczęściej mniej palą po cipie na stronach i rozmowy z nie którymi tunerami :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tak.. bo od zwiększenia mocy to się prawa fizyki zmieniają, masa pojazdu spada itd. A może sprawność silnika rośnie, bo programowamo można tarcie zmniejszyć albo olej napędowy robi się wydajniejszy? ;) "Konie muszą jeść" jak to mawia mój kolega co się zajmuje właśnie tuningiem elektronicznym i jeżeli nawet z większej mocy nie korzystasz to co najwyżej nie będzie auto więcej paliło, ale pisanie, że mniej jest bzdurą.

100% masz rację :cool2: - z własnego doświadczenia i z praw fizyki .Zachowując ten sam styl użytkowania. Najczęściej mniej palą po cipie na stronach i rozmowy z nie którymi tunerami :wink:

Ja mam podniesioną moc ze 163 na 190 KM i spalanie ok 9-10l po 3city,przed chipem tak samo. :norty:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tak.. bo od zwiększenia mocy to się prawa fizyki zmieniają, masa pojazdu spada itd. A może sprawność silnika rośnie, bo programowamo można tarcie zmniejszyć albo olej napędowy robi się wydajniejszy? ;) "Konie muszą jeść" jak to mawia mój kolega co się zajmuje właśnie tuningiem elektronicznym i jeżeli nawet z większej mocy nie korzystasz to co najwyżej nie będzie auto więcej paliło, ale pisanie, że mniej jest bzdurą.

100% masz rację :cool2: - z własnego doświadczenia i z praw fizyki .Zachowując ten sam styl użytkowania. Najczęściej mniej palą po cipie na stronach i rozmowy z nie którymi tunerami :wink:

Ja mam podniesioną moc ze 163 na 190 KM i spalanie ok 9-10l po 3city,przed chipem tak samo. :norty:

 

Mówiąc o prawach fizyki trzeba wziąć pod uwagę mieszankę paliwowo powietrzną, oraz stosunek paliwa do powietrza, wydajność takiej mieszanki i energie wytworzona przy danych proporcjach. Porównać takie mieszkanki dla danych obrotów i zobaczyć w której jest więcej powietrza a w której więcej paliwa, jaką energię wytwarzają.

Dopiero wtedy będzie można powiedzieć czy auto spali mniej czy więcej.

Proponuję test dwa auta tego samego modelu, załóżmy że sprawne bez mankamentów, jedno po programie drugie bez. Stała prędkość na autostradzie np. 120 km/h, trasa 400 km i zobaczymy która mniej spali :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Wyjaśnij do czego zmierzasz. Wiadomo, że w tych silnikach producent szuka optymalnego złotego środka pomiędzy spalaniem, osiągami i wytrzymałością jednostki napędowej. Każde zwiększenie momentu obrotowego przy konkretnych obrotach a zatem i mocy wiąże się z większym spalaniem. Wiadomo, jak to mówi przysłowie "z g...wna bata nie ukręcisz" więc coś za coś. Silniki uturbione dają większe możliwości bo wiadomo, że w wolnossących z większą dawką paliwa nie może iść w parze więcej powietrza bo nie ma co go pompować. Jeżeli sugerujesz, że BMW ma niedoskonały system wtrysku i źle dobiera mieszankę a jacyś tunerzy robią to lepiej dzięki czemu silnik ma lepsze osiągi a do tego mniej pali to ja tu czegoś nie rozumiem. No ale jak widać znasz się na tym to pewnie nam to dokładnie wyjaśnisz.

 

Ja tylko powiem od siebie z czego wynika pozornie mniejsze spalanie po chipie. Silnik ma lepszy moment obrotowy dzięki czemu przy tym samym stylu jazdy lepiej przyśpiesza. Większość ludzi nie wie, że tak naprawdę ekonomiczniej jest dynamicznie przyśpieszyć a potem utrzymywać stałą prędkość czyli niskie spalanie niż rozpędzać się powoli, dając niedużo gazu, spalając cały czas dużo więcej niż przy stałej prędkości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam sie specjalnie na wszystkich kruczkach technicznych nie znam, ale to co kolega powiedzial o szukaniu "zlotego srodka" przez producenta nie zawsze jest prawda. Do tego, co kolega powiedzial (osiagi, spalanie i wytrzymalosc) ja bym dodal jeszcze pare innych czynnikow, co powoduje, ze "zloty srodek" jest nieco inaczej skonstruowany w rzeczywistosci. Pierwsza rzecz to koszty ubezpieczenia - w kilku krajach od mocy wlasnie zalezy ile kosztuje ubezpieczenie, wiec producent swiadomie zaniza moc, by koszty byly nizsze. Drugie to emisje spalin - wiadomo, ze to tez powoduje zmniejszenie mocy silnika. Do tego dojdzie jeszcze pare innych, mniejszych rzeczy, jak wielkonakladowa produkcja, koszty niniejszej produkcji, koszty czesci itp.

To wszystko powoduje, ze konstruktorzy silnika nie maja wcale takiej wolnej reki i "zloty srodek" moze byc, ze sie tak wyraze "bardziej zloty" w zaleznosci czego komu w silniku brakuje....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Zgadzam się absolutnie. Mi o taki właśnie "złoty środek" chodziło. Wszystko zależy od potrzeb, rynku a nawet konkrentego klieta flotowego. Dlatego silniki z turbo mają tak dużą rezerwę, nie oznacza to jednak, że zaniżanie mocy itd ma coś wspólnego z tym, że silnik jest słabszy i za dużo pali bo jest blokowany w jakiś dziwny sposób bo to byłoby niedorzeczne. Podobno nawet mapa silnika potrafi być dobierana tak aby spalanie przy 90 i 120 km/h było jak najmniejsze. :) Idąc logiką niektórych kolegów z forum najekonomiczniejszym autem benzynowym powinien być Lancer Evo FQ400. :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę kolego ze trochę się zagalopowujesz. Nie pisałem nic o wadach wtrysku czy systemu paliwowego w BMW.

Chodzi mi o to że po programie masz zwiększone dawki i powietrza i paliwa przy czym w niskich obrotach stosunek powietrza do paliwa jest większy niż w wyższych.

Chip tuning według mnie jest dla rozsądnych ludzi, a nie dla tych co chcą szybko startować spod świateł.

Oczywiście zwiększa on wykorzystywanie poszczególnych podzespołów i przyspiesza ich zużycie jeśli ich żywot się kończy.

Według mnie auto po programie spala mniej bo w danych obrotach ma więcej momentu i mocy czego efektem jest to że łatwiej mu pokonywać niewielkie bądź wielkie wzniesienia (używając tempomatu widać ze auto przy wzniesieniu wykorzystuje niej paliwa żeby utrzymać prędkość). Efektem tego jest że sumarycznie na trasie auto potrafi spalić mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
No nie zgodzę się. Sam zresztą sobie zaprzeczyłeś. Dlaczego ma przy konkretnych obrotach więcej momentu przy tej jeździe pod górkę? Bo dostał więcej paliwa i powietrza, więc dlaczego miałby mniej palić? Auto z "mocniejszym" programem spali może mniej ale w mieście ze względów o których pisałem w poprzedniej wypowiedzi. Nie widzę żadnego powodu czemu miałoby mniej palić na trasie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodziło mi o to że przy tej samej górce i przy tej samej prędkości bez programu auto pokazywało ze spala 10 litrów a po programie pokazuje ze spala 8 litrów.

W mieście nie udało mi się mniej spalić bo pali mi tyle samo jak przed programem, natomiast na trasie spala mi mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówiąc o prawach fizyki trzeba wziąć pod uwagę mieszankę paliwowo powietrzną, oraz stosunek paliwa do powietrza, wydajność takiej mieszanki i energie wytworzona przy danych proporcjach. Porównać takie mieszkanki dla danych obrotów i zobaczyć w której jest więcej powietrza a w której więcej paliwa, jaką energię wytwarzają.

 

Troche się zagalopowałeś, stosunek mieszanki dla uproszczenia można przyjąć jako stały, z założenia zawsze dąży do "mieszanki stechiometrycznej" czyli idealnej proporcji paliwa do powietrza. Za to odpowiada układ sprzężenia zwrotnego przepływomierza i sondy w układzie wydechowym - ilość wtryskiwanego paliwa. Tuning polega na zwiekszeniu ilości powietrza, co przekłada sie na większe dawki paliwa. I jak to w naturze bywa nic nie bierze się z niczego, trzeba więcej spalić zeby uzyskać więcej mocy. Wrażenie mniejszego spalania wynika dokładnie z tego co powiedział mmw, po chipie z większym momentem przyśpieszamy szybciej, bez chipa niektórzy wciskają w podłogę, wtedy silnik daje z siebie ile może ale ze względu na mały moment nie jest w stanie przezwyciężyć oporu, i nie ma różnicy czy pedał gazu wcisnięty jest na 75% czy 100%. W dieslu to często dobrze słychać na niskich obrotoach i wysokim biegu, pełne wcisnięcie gazu powoduje zmianę dzwięku silnika, ale przyśpieszenie się nie zmienia w widoczy sposób, a spalanie już tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgodzę się z tobą bo jeśli mieszanka była by idealna w całym zakresie obrotów to maksymalną moc auta miałbyś przy maksymalnych obrotach a tak nie jest. Zawsze maksymalna moc jest w wysokich obrotach ale nie maksymalnych po prostu zaczyna tam brakować paliwa i moc spada. W niskich obrotach (2000) turbina ma już max swojej wydajności jednakże nie masz dokładane dużo paliwa dlatego w tych obrotach mieszanka jest uboższa w paliwo. Oczywiście cały czas porusza się to w pewnych granicach bo nie można by było zrobić tak aby się poruszać na samym powietrzu :-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgodzę się z tobą bo jeśli mieszanka była by idealna w całym zakresie obrotów to maksymalną moc auta miałbyś przy maksymalnych obrotach a tak nie jest. Zawsze maksymalna moc jest w wysokich obrotach ale nie maksymalnych po prostu zaczyna tam brakować paliwa i moc spada. W niskich obrotach (2000) turbina ma już max swojej wydajności jednakże nie masz dokładane dużo paliwa dlatego w tych obrotach mieszanka jest uboższa w paliwo. Oczywiście cały czas porusza się to w pewnych granicach bo nie można by było zrobić tak aby się poruszać na samym powietrzu :-)

 

Dobrze mówisz, moc maksymalna jest faktycznie gdzieś w okolicach obrotów do których można uzyskać mieszanke stechiometryczną, a wynika ona z wydajności układu zasilania w paliwo i zdolności aerodynamicznych kanałów powietrznych i wydechowych, po przekroczeniu tego punktu może zacząć sie kopcenie itp. tylko głównie dotyczy to silników wolnossących. W turbo zawsze można wepchnąć więcej, wtryskiwacze z reguły też mają większy zapas, szczególnie w dieslach mających wyższą sprawność, można pozwolić sobie na więcej i dlatego jest taki spektakularny wzrost mocy. Dzięki podniesieniu ciśnienia doładowania można "upchnąć" większy ładunek w tej samej objętości komory spalania, ale ładunek nadal musi mieć ten sam "idealny" skład, przesadzenie z ciśnieniem prowadzi do jego zaburzenia i kopcenia, przegrzewania. Dzieki doładowaniu uzyskujemy także większą moc. Lecz turbina i jej chiptuning głownie przyczynia sie do wzrostu momentu, a ten z zawsze będzie wyższy przy niskich obrotach i w raz z nimi opada, ponieważ spada wielkosć rożnicy potencjałów siły wybuchu mieszanki do oporu poruszającego się tłoka. Im wał szybciej się porusza tym rożnica w prędkośći rozchodzenia się gazów po eksplozji mieszanki i ruchu liniowego tłoka jest mniejsza co za tym idzie daje mniejszy moment. Można podnieść go także i w zakresie wyższych obrotów, ale przeciętny silnik długo tego nie wytrzyma, i nie ma też większego sensu ze względu na nieprzystosowane przelożeń skrzyni.

 

Podsumowując nie ma takiego czegoś jak zmiana składu mieszanki, jest to zjawisko niepożądane, po to jest przepływomierz i inne wynalazki

 

Widzę że w podpisie oferujesz Chiptuning więc myślę że zasadę działania silnika spalinowego masz w jednym palcu, bo pewnie musisz byc gotowy aby wytłumaczyć każdemu zainteresowanemu klientowi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pełni się z tobą zgodzę, napisałeś piękny laborant. dodam jeszcze od siebie że po to steruje się ciśnieniem doładowania i ilością paliwa aby uzyskać "idealna" mieszankę. Jednakże "idealna" to nie konkretna wartość a przedział wartości dlatego mierzy się AFR i ETG.

Nie wiem czy jest sens przekomarzać się i pisać o tym samym.

Ja sprawdziłem to w testach że dwa podobne auta jedno po programie drugie nie przy tych samej prędkości na długiej trasie palą różnie

z przewaga na te po programie iż pala mniej.

Silnik po programie wkłada mniej pracy aby utrzymać daną prędkość co przekłada się na mniejsze spalanie. Po prostu potrzebuje mniej siły aby przeciwstawić się tym samym oporom toczenia i powietrza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po prostu potrzebuje mniej siły aby przeciwstawić się tym samym oporom toczenia i powietrza.

 

Raczej ma więcej siły więc już go tak nie butujesz żeby utrzymać prędkość, a słabszego sie ciśnie, pali więcej a niewiele z tego jest, stąd ta oszczędność :8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Silnik po programie wkłada mniej pracy aby utrzymać daną prędkość co przekłada się na mniejsze spalanie. Po prostu potrzebuje mniej siły aby przeciwstawić się tym samym oporom toczenia i powietrza.

 

Sorry, ale to zdanie jest bez sensu. Jak przy pomocy mniejszej ilości paliwa silnik ma utrzymać tę samą wydajność????? Przecież to jest absurd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik po programie wkłada mniej pracy aby utrzymać daną prędkość co przekłada się na mniejsze spalanie. Po prostu potrzebuje mniej siły aby przeciwstawić się tym samym oporom toczenia i powietrza.

 

Sorry, ale to zdanie jest bez sensu. Jak przy pomocy mniejszej ilości paliwa silnik ma utrzymać tę samą wydajność????? Przecież to jest absurd.

 

Dawka paliwa przypada na obrót tłoka, im mniej obrotów tym sumaryczna dawka mniejsza.

Jak wcześniej auto do utrzymania prędkości 110 km/h potrzebowało 2000 obr a po programie potrzebuje 1900 obr to masz 5 % mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Dawka paliwa przypada na obrót tłoka, im mniej obrotów tym sumaryczna dawka mniejsza.

Jak wcześniej auto do utrzymania prędkości 110 km/h potrzebowało 2000 obr a po programie potrzebuje 1900 obr to masz 5 % mniej.

 

Ale skoro utrzymuje tę samą ilość momentu obrotowego przy niższych obrotach to znaczy, że dostał więcej paliwa i wychodzi na to samo. :) Ciągle nie rozumiem czemu wierzysz w cuda. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, przecież praca silnika nie jest uzyskana w skutek spalania paliwa a mieszanki paliwowej a tak naprawdę w skutek gwałtownego rozszerzenia się gazów powstałych wskutek zapłonu tejże.

Im większa ilość mieszanki (a nie samego paliwa) i stopień sprężenia tym większa "energia wybuchu" (po to się planowało głowice w maluchach :) i po to jest turbo i po to jest intercooler - chłodniejsze powietrze ma większą gęstość a więc i ilość cząstek na m3).

Można by powiedzieć po co zwiększać wtedy dawkę paliwa gdy wystarczy zwiększyć dawkę powietrza ale tu kłaniają się zjawiska zbyt bogatej i zbyt ubogiej mieszanki.

 

Oczywiście powyższe jest dość mocnym uproszczeniem ale generalnie da się zwiększyć moc nie zwiększając dawki paliwa i min ten fakt chiptunning wykorzystuje albo NOS w benzynach.

 

A z drugiej strony czy auto ma orginał program czy czip to na tej samej rpm będzie miał tą samą prędkość na tym samym biegu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.