Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
a jak sprawdziłeś że poduszki silnika i skrzyni są ok ???? no i co z dwumasem ???

 

Poduszki silnika sprawdziłem dwoma sposobami:

1. sposób: jedna osoba obserwuje zachowanie silnika a druga gwałtownie dodaje gazu

z tym że bez przesady nie do odcinki tak max do 3tyś obr. uszkodzone poduszki bedą powodowały

kołysanie większe lub mniejsze silnika w zależności od stopnia zużycia poduszek,

należy przy tym pamiętać żeby nie sprawdzać na zimnym silniku.

2. sposób: dokładne ogledziny pod kątem pęknięć, odkształceń

 

Poduszki skrzyni:

jeżeli występuje szarpnięcie/przemieszczenie drążka podczas zmiany biegów, najlepiej jest to wyczuwalne podczas jazdy na np. na 4 biegu trzymajmy jedną rękę na drążku zmiany biegów jadąc ze stałą prędkością powiedzmy 80km/h nagle wciśnijmy pedał przyśpieszenia do końca i puśćmy czynność powtórzmy 2 - 3 razy jeżeli wyczujemy przemieszczanie się drążka to mamy poduszki do wymiany u mnie czegoś takiego nie zaobserwowałem drążek zachowuje swoją stabilność w miejscu

 

Koło dwumasowe:

nie wydaje absolutnie żadnych dzwięków podczas gaszenia czy też odpalania, auto rusza płynnie,

nie ma drżenia/pulsowania pedału sprzęgła, biegi wchodza płynnie bez najmniejszych oporów

 

Z tąd wnioskuje iż te elementy sa sprawne

 

Kolego wymień wszystko i pochwal się jakie rezultaty

 

Części już są jutro wymiana o rezultatach oczywiście poinformuje



Potrzebujesz klucza do blokowania wału korbowego M47 / M47N... mam taki! NOWA CENA 120zł!


Amsoil AFL + Archoil AR9200

  • Odpowiedzi 691
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

UWAGA!!! zainwestowałem w specjalny klucz do odkręcenia koła pasowego c.256zł [sklep z narzędziami warsztatowymi]

 

witam

tak z ciekawosci -co to za klucz do odkrecania koła posowego :?:

Opublikowano
UWAGA!!! zainwestowałem w specjalny klucz do odkręcenia koła pasowego c.256zł [sklep z narzędziami warsztatowymi]

 

witam

tak z ciekawosci -co to za klucz do odkrecania koła posowego :?:

 

A oto i klucz :D

 

http://www.marketeo.pl/Oferta/Klucz-do-odkr%C4%99cania-ko%C5%82a-pas-wa%C5%82u-Bmw-diesel-nr-kat-11-23-2-247-565-min-E46-E39-E39-318-D-320-D-472583.html



Potrzebujesz klucza do blokowania wału korbowego M47 / M47N... mam taki! NOWA CENA 120zł!


Amsoil AFL + Archoil AR9200

Opublikowano
a jak sprawdziłeś że poduszki silnika i skrzyni są ok ???? no i co z dwumasem ???

 

Poduszki silnika sprawdziłem dwoma sposobami:

1. sposób: jedna osoba obserwuje zachowanie silnika a druga gwałtownie dodaje gazu

z tym że bez przesady nie do odcinki tak max do 3tyś obr. uszkodzone poduszki bedą powodowały

kołysanie większe lub mniejsze silnika w zależności od stopnia zużycia poduszek,

należy przy tym pamiętać żeby nie sprawdzać na zimnym silniku.

2. sposób: dokładne ogledziny pod kątem pęknięć, odkształceń

 

Poduszki skrzyni:

jeżeli występuje szarpnięcie/przemieszczenie drążka podczas zmiany biegów, najlepiej jest to wyczuwalne podczas jazdy na np. na 4 biegu trzymajmy jedną rękę na drążku zmiany biegów jadąc ze stałą prędkością powiedzmy 80km/h nagle wciśnijmy pedał przyśpieszenia do końca i puśćmy czynność powtórzmy 2 - 3 razy jeżeli wyczujemy przemieszczanie się drążka to mamy poduszki do wymiany u mnie czegoś takiego nie zaobserwowałem drążek zachowuje swoją stabilność w miejscu

 

Koło dwumasowe:

nie wydaje absolutnie żadnych dzwięków podczas gaszenia czy też odpalania, auto rusza płynnie,

nie ma drżenia/pulsowania pedału sprzęgła, biegi wchodza płynnie bez najmniejszych oporów

 

Z tąd wnioskuje iż te elementy sa sprawne

 

Kolego wymień wszystko i pochwal się jakie rezultaty

 

Części już są jutro wymiana o rezultatach oczywiście poinformuje

koło dwumasowe ok nie wydaje dźwięków ....

 

ale co do poduszek to się nie zgodzę ponieważ one opadają od samego ciężaru silnika jak wyciągniesz to zobaczysz jaka jest różnica w wysokości pomiędzy starą a nową ! silnik diesla jest bardzo ciężki !!! i u mnie jedna była urwana ale dopóki nie wyciągnąłem to nie było widać ...

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Opublikowano
a w czym ten klucz jest inny od odpowiedniej nasadki i przedłużek????

 

klucz ten nie służy do odkręcania tylko do zablokowania koła pasowego. Na zewnętrznym kołnierzu ma wyfrezowane rowki które podczas montażu na kole bardzo ściśle przylegają do siebie tworząc zwarte połączenie w centralnej części ma wydydrążoną tuleje w którą idealnie pasuje nasadka 22mm takie rozwiązanie powoduje że nie ma możliwości skantowania nasadki podczas odkręcania.

 

a nasadka i przedłużka to już swoją drogą.

 

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/04/53/39

 

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/06/42/43

 

 

ale co do poduszek to się nie zgodzę ponieważ one opadają od samego ciężaru silnika jak wyciągniesz to zobaczysz jaka jest różnica w wysokości pomiędzy starą a nową ! silnik diesla jest bardzo ciężki !!! i u mnie jedna była urwana ale dopóki nie wyciągnąłem to nie było widać ...

 

Oczywiście kolega ma racje używane poduszki nigdy nie będą odpowiadały wysokości nowych poduszek, gdyż podczas pracy silnika działające siły na poduszki powodują ich "uklepywanie, odkształcanie, spłaszczenie" i tu się z kolegą zgodzę.

 

 

A wracając do tematu napęd pasowy wymieniony i Panowie bajka!!!

Drgania ustały silnik gaśnie wzorowo, płynnie, cicho bez żadnych szarpnięć:D

 

Weryfikując wymienione elementy mogę stwierdzić:

Koło pasowe - po dokładnym obejrzeniu można było dostrzec minimalne peknicia gumy na obwodzie.

Dodam że przed wymianą żadnego bicia, drgania paska czy napinacza nie zaobserwowałem

Napinacz hydrauliczny - wygladał w porządku żadnych wycieków nie zaobserwowałem poza tym że za

nic w świecie nie mogłem go ścisnąć dopiero imadło załatwiło sprawe, ale czy tak ciężko powinien

pracować tego nie wiem

Rolki - posiadały już minimalny luz lecz wątpie żeby były powodem drgań przy gaszeniu

 

Mój problem już rozwiązany choć do końca sam się zastanawiam czy wina leżała po stronie koła pasowego czy napinacza, a może obu elementów na raz, ale jak ktoś kiedyś na forum napisał że napęd pasowy wytrzymuje ok 80 - 100tyś km to podejrzewam że oba elementy tylko kumulowały drgania.

 

A tak dla informacji auto ma przebieg 262tyś/km

 

Pozdrawiam i wszystkim życzę aby jak najszybciej uporali się z tym problemem.



Potrzebujesz klucza do blokowania wału korbowego M47 / M47N... mam taki! NOWA CENA 120zł!


Amsoil AFL + Archoil AR9200

Opublikowano
Czyli tak jak myślałem, wymiana załatwiła sporawę, ja jutro się zabieram za wymianę wszystkiego, napisz kolego czy miałeś problem z okręceniem koła pasowego na wale i jakim momentem dokręciłeś sruby?

Sprzedam, uchwyt ręcznego ze skóry, tylna klapa Pre-Lci Igiełka.

Człowiek nie potrzebuje gwiazdy, błyskawicy a nawet czterech pierścieni, człowiek potrzebuje dwóch nerek.

Moja ślicznota: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=211412 oceń:D

Opublikowano

Powiem szczerze że śruba przykręcona dość solidnie trzyma jak przyspawana, do odkręcenia użyliśmy

dużej grzechotki 3/4" + nasadka 22mm + przedłużka 1,5m (rura) + 2 osoby i po 5 minutowej walce nic

ani drgneła zmieniliśmy przedłużke na 2,2m bo taka maksymalnie zmieściła nam się w kanał i po

dłuższej chwili zmagań poddała się, cała operacja trwała ok. 20 minut

 

Instrukcja przykręcenia koła podaje take wartości:

 

100 Nm

60 °

60 °

30 °

 

 

jakim momentem dokręciłeś sruby?

 

ja dokręciłem kluczem dynamometrycznym siłą 100Nm wszystko ładnię pięknie, dopóki nie przyszło

dokręcać o odpowiedni kąt i z tymi zaczął sie mały problem gdyż co prawda kątomierz jest, ale na małą

grzechotke gdzie udało mi się z niej wycisnąć max. + 60° i kolejne 90° z nie małym trudem wymęczyłem tą

wiekszą grzechotką oczywiście było to dokręcenie "na oko" 1/4 obrotu

 

Jaki był końcowy moment dokręcenia śruby tego nie wiem mój klucz dynamometryczny kończy skalę na 210Nm.

Jako ciekawostkę podam że na nowej srubie widniał taki napis KAMAXI 1000N na początku myślałem ze jest to

jak z twardością śrub tzn:. 8.8 ; 10.9 ; 12.8 ale przecież Niuton to nie Niutonometr.



Potrzebujesz klucza do blokowania wału korbowego M47 / M47N... mam taki! NOWA CENA 120zł!


Amsoil AFL + Archoil AR9200

Opublikowano

Pytania:

 

Jak blokowałeś silnik?

Czy z kanałem ale bez klucza dynamometrycznego warto się za to brać? Co może być złe jak się dokręci za mocno? Klej do śrub mam :)

Opublikowano
jedna osoba w aucie piąty bieg i trzyma na hamulcu .... druga odkręca od góry grzechotką i dłuuuuuga przedłużka .... 15 minut roboty ..... ale przykręcałem już z kluczem dynamometrycznym .....

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Opublikowano
Jak blokowałeś silnik?

Silnik blokowałem kluczem który opisywałem kilka postów wyżej, choć wał można też zablokować trzpieniem przechodzącym przez otwór w bloku unieruchamiając koło dwumasowe.

 

Czy z kanałem ale bez klucza dynamometrycznego warto się za to brać?

Kanał zawsze się przyda a co do klucza dynamometrycznego to jest potrzebny w pierwszym etapie przykręcania koła i dobrze by było mieć kątomierz, i dobrą grzechotkę na wyposażeniu jeżeli chcemy przykręcić tak jak być powinno.

 

Co może być złe jak się dokręci za mocno? Klej do śrub mam :)

Jak się za mocno się dokręci to teoretycznie albo ukręci się śruba albo zerwiemy gwint co przy tak solidnej śrubie mało prawdopodobne, a klej to jak kto uważa choć nie słyszałem żeby komuś odkręciła się taka sruba



Potrzebujesz klucza do blokowania wału korbowego M47 / M47N... mam taki! NOWA CENA 120zł!


Amsoil AFL + Archoil AR9200

Opublikowano

A ja słyszałem bo właśnie nie nałożyli kleju. Silnik M47N.

Mowił mi też ze podobno śruba się odkręca w ta sama stronę co silnik się "kreci" i narzeka na glupi design.

Opublikowano

Witam Koledzy

Własnie jestem po wymianie i jestem zadowolony okazało sie że koło pasowe wału była pęknięta guma na długości 3cm, napinacze jeszcze nie były w najgorszym stanie ale jak miałem nowe wszystko to wymieniłem wszystko, po wymianie gaszenie silnika jest wzorowe jedynie pozostałe u mnie tyk, tyk które jest spowodowane dużymi luzami w skrzyni biegów o który pisałem w tym wątku, jutro przychodzi czas na skrzynię, kupiłem druga wymieniłem w niej wszystkie łożyska i uszczelnienia i mam nadzieje że po tej wymianie będzie wszystko w jak najlepszym porządku, chciałem zrobić mały opis wymiany kompletnego napędu pasowego w silniku 3.0d być może jest podobnie w silniku 2.0d.

Zaczynamy od zdjęcia wlotu powietrza dwa klipsy i osłona do zdjęcia następnie zdejmujemy osłonę silnika górną i dolną żeby mieć więcej miejsca do manewru a za nią wentylator do tego potrzebne będą dwa klucze 32mm w celu odkręcenia wentylatora od pompy wody, następnie odkręcamy torx 15 i klips z drugiej strony i możemy teraz po uprzednim wypięciu sterownika AUC od osłony wentylatora wyjąć osłonę wraz z wentylatorem. Teraz przystepujemy do odpuszczenia napinacza w celu demontażu pasków najpierw napinacz paska klimy zakładamy klucz 16mm na rolkę ramienia napinacza i napychamy kluczem w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara, psek to tym zabiegu luzuje się i z pomoca drugiej osoby można zdjąć pasek,jeśli chodzi o pasek główny robimy to samo tylko z tą różnicą że tam zakładamy klucz 24mm na rolkę, po zdemontowaniu pasków zabieramy się do dalszej roboty ja wymieniałem wszystko więc najpierw odkręciłem pompe wspomagania w celu dojścia do napinacza paska głównego który niestety jest ciężko dostepny, więc w celu demontażu pompy musimy odkręcić dwie śruby na klucz 13mm i jedną na klucz 10mm która jest trudno dostepna można sobie wcześniej odkręcić rolke prowadzącą która jest przykręcona imbusem 6mm po tym okręceniu trzech śrub pompy, można ją odchylic i przystepujemy do odkręcenia dwóch śrub na klucz 13mm górną odkręcamy i wyciagamy i dolna popusczamy i odchylamy alternator to wystarczy do odkręcenia śruby zabezpieczającej ramię rolki przed wypadnięciem, kluczem 10mm odkręcemy srubę i zostawiamy ją ponieważ nie ma miejsca by ją wyciągnąć, pozostało tylko odkręcić dwie śruby na torx 35 napinacz i wyciągnąć go a nastepnie wyciągną ramię rolki napinającej, może trochę stawiać opór więc można sobie pomóc klinem drewnianym lub breszką, do montażu zakładamy do nowego napinacza w otwór srubę zabezpieczającą i lekko przyłapujemy napinacz śrubami, zakładamy nowy uszczelniacz ramienia rolki napinającej i wkładamy ramię do napinacza, dlatego pisałem o nieskręcaniu napinacza tylko o przyłapanię go żeby napinacz ustawić do ramienia rolki napinającej która musi wejśc w odpowiednie gniazdo w napinaczu jest ono ustawione pionowo w napinaczu więc nie powinno byc problemu dopiero po złożeniu tego razem skręcamy napinacz nastepnie dokręcamy śrubę zabezpieczającą ramię rolki napinającej i składamy alternator i pompę wspomagania. Przy demontażu ramienia rolki napinającej pasek klimy może byc problem przy demontazu napinacza ponieważ ramię rolki napinającej nie jest z tyłu zabezpiecone śrubą więc mozna je bez problemu wyciagnąć u mnie w każdym bądx razie nie było żadnej śruby ale lepiej u każdego sprawdzić czy jest jeśli jest to napewno na klucz 10mm, odkręcamy i wyciągamy ramie, najwięcej roboty przy napinaczy chyba że ktoś posiada odpowiedni imbus tzn. odpowiedniej długości by odkręciś śruby napinacza które są skręcone na imbus 6mm, do dolnej dostep znakomity ale górna ma niewiele miejsca na założenie czegokolwiek ja zdecydowałem się na demontaż kompresora, jest on skręcony na trzy sruby na klucz 13mm po odkręceniu śrub odchylamy kompresor i odkręcamy trzy śruby na klucz 13mm które znajdują się pod kompresorem i dwie śruby na klucz 13mm z czoła silnika którymi przykręcony jest podest kompresora po odkręceniu tych srub mamy cały podest dostepny z napinaczem i teraz bez żadnego problemu odkręcamy pozostałą śrube i wymieniamy napinacz zakładamy nowy uszczelniacz od strony ramienia rolki napinającej i zakładamy ramię i ustalmy wcięcie ramienia w napinacz i dokręcamy napinacz, ja zakręciłem na ramieniu śrubę zabezpieczającą i podkładkę żeby czasem ramię nie miało zamiaru wypaść, po tych czynnościach, skręcamy podest do silnika nastepnie kompresor i sprawa załatwiona. Nastepnie odkręcamy cztery śruby mocujące koło pasowe do wału są to śruby na nasadkę torx 12, ja odkręcałem jak polecił kolega TC czyli jedna osoba w aucie zapina piąty bieg i wciska hamulec, ja do odkręcenia uzyłem klucza dynamometrycznego 1/2 i nasadki torx 12 i powiem z reka na sercu nie miałem żadnego problemu przy odkręcaniu nie używałemzadnych rur, przedłużek i nie cudowałem tylko uzyłem trochę siły i wszystkie sruby puściły bez problemu, zakładając koło śruby zakładałem nowe skręcając wszystkie na klej dla bezpieczeństwa, śruby dokręcałem momentem 100Nm i po dokręceniu jeszcze obrót 60 stopni na każdej śrubie, pozostało nam więc załozenie pasków głównego i klimy, ja probiłem sobie zdjęcia przed demontażem więc wykorzystałem je do poprawnego załozenia paska, oczywiście jedna osoba za pomoca klucza 24mm popuszca napinacz zakładając klucz na rolkę ramienia napinacza, to samo robimy z paskiem klimy i dopiero po tym zakładamy wentylator razem z osłoną skręcamy wisco wentylatora z pompą za pomoca dwóch kluczy 32mm i dokręcamy osłone wentylatora zakładamy osłonę silnika górną i dolną, wlot powietrza i możemy cieszyc się z własnej roboty i zaoszczędzonych pieniędzy na mechaników. Mysle że ten opis komuś sie w przyszłości przyda. Pozdrawiam Mario.

Sprzedam, uchwyt ręcznego ze skóry, tylna klapa Pre-Lci Igiełka.

Człowiek nie potrzebuje gwiazdy, błyskawicy a nawet czterech pierścieni, człowiek potrzebuje dwóch nerek.

Moja ślicznota: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=211412 oceń:D

Opublikowano

Bardzo dobry opis kolego brawo!!!

No i mamy kolejny dowód, że za przyczynę drgań odpowiedzialny jest napęd pasowy.



Potrzebujesz klucza do blokowania wału korbowego M47 / M47N... mam taki! NOWA CENA 120zł!


Amsoil AFL + Archoil AR9200

Opublikowano

Ja ostatnio wymieniałem poduchy pod silnikiem - jedna była pęknięta.

Wibracje ustały,ale przy wygaszaniu silnika jest zabujanie i wydaje mi się,że jest nawet większe niż przed wymianą poduszek :(

W x5 z tym samym silnikiem,też jest szarpnięcie przy gaszeniu.

Opublikowano

Witam miałem podobny problem niedawno i przyczyna było koło dwumasowe

objawy miałem nastepujace przy gaszeniu strasznie bujało budą i było słyczać metaliczny dzwięk tak jakby obrót jakieś zebatki czy cos takiego

na biegu jałowym wibrował mi drążek zmiany biegów były odczuwalne wibracje na poszczegulnych elementach tapicerki wkrecając go na 1000obr. wszystko wracało do normy zero wibracji i jakich kolwiek drgań

po wymianie wszystko ładnie pięknie się gasiło i pracowało

dwumas wymieniłem wraz ze sprzegłem miałem juz i tak w kiepskim stanie a ponoć przy wlanietym dwumasie sprzegło troszkę też dostaje w kość

koszta są doś spore ja zapłaciłem za dwumas + sprzegło + robocizna

2300zł zakupiłem dwumas + sprzegło firmy LUK

 

a i jeszcze jedno przy gaszeniu na wcisnietym sprzegle auto gasło z mniejszym szarpnieciem

sprawdz też to u siebie czy odczuwasz jakąś roznice jak gasisz auto ze sprzegłem i bez sprzegła

 

Pozdrawiam

Opublikowano
Ja mam automat

Kolego to wymień napęd pasowy i będziesz miał problem z głowy.

Sprzedam, uchwyt ręcznego ze skóry, tylna klapa Pre-Lci Igiełka.

Człowiek nie potrzebuje gwiazdy, błyskawicy a nawet czterech pierścieni, człowiek potrzebuje dwóch nerek.

Moja ślicznota: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=211412 oceń:D

Opublikowano

napęd pasowy czyli co?Koło pasowe?Czy coś jeszcze?

Ile to kosztuje?

I jeszcze ostatnio zauważyłem,że po każdym nawet najmniejszym wciśnięciu gazu mam taki lekki gwizd.

Co to może być?Turbina to nie jest bo ona zaczyna gwizdać od wyższych obrotów.

 

Z drugiej strony tak sobie myślę czy to bujanie po wygaszeniu nie jest czasem spowodowane brakiem klapek w kolektorze.

Niestety z klapkami już nie pamiętam czy bujało. A lekkie wibracje /o wiele mniejsze niż przed wymianą poduchy,bo była pęknięta/ powoduje trochę przelewający wtryskiwacz :?: I jeszcze jedno,czytałem,że przy odpalaniu jak czuć spalinami w samochodzie to jest uszkodzony elastyczny łącznik rury.Zawsze jak odpalę auto w garażu to czuję spaliny co by wskazywało na ten łącznik.Czy łącznik może być również odpowiedzialny za takie ciężkie gaszenie :?:

Opublikowano

na pewno dziurawy łącznik powoduje gwizd turbiny ....

 

 

Tc o który łącznik chodzi, możesz pokazać na schemacie?

 

z góry dziękuję

Opublikowano
witam wszystkich przeczytalem caly temat odnosnie szarpania u mnie znow problem polega na tym ze podczas odpalenia slychac tapniecie od strony pasazera tak jakby poducha zerwana przy gaszeniu to samo troszke ciszej moze silnik zostawie na biegu jalowym obroty nie spadaja a silnikiem trzepie jak cholera ale obroty sa w normie dopiero po nagrzaniu silnika ustaja wibracje jadac na biegu czuc ze poduchy pod skrzynia tez wywalone i nie jestem pewien czy o poduszki czy kollo pasowe ??
Opublikowano (edytowane)

Panowie ja wciskam sprzeglo jak gasze i jest to samo co bez sprzegla nie ma róznicy w zachowaniu.

Co jeszcze na luzie tylnie drzwi mi drza dosyc mocno jak je otworze, i pytanie czy ti faktycznie kolo pasowe czy poduchy, jakie sa to koszta jezeli chodzi o kolo pasowe, i jak mozna stwierdzic czy jest do wymiany moze ktos fotke wrzucic jak to wyglada itp. mam motor m47 318d budowa ta sama co w 320 :)

Prosze o pomoc

 

Panowie ocencie sami, to chyba jednak dwumas

Edytowane przez nugat18

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.