Skocz do zawartości

optymalna temperatura silnika - praca termostatu


qidd

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

jako, ze jestem nowym uzytkownikiem 320D z 2000 roku - sedan

mam pytanie dotyczace pracy temperatury silnika

zauwazylem, ze wskazowka - po bardzo dlugim czasie (czesto w ogole) osiaga pozycje pionowa (w postach czytalem, ze to pozycja 'dedykowana')

przewanie ledwo co przekracza biala kreske nad polem niebieskim i tam sie zatrzymuje - jedynie co korki powoduja dobicie do pionu :)

i dodatkowo dlugo sie nagrzewa ..

stad moje pytanie

 

w tych warunkach jakie mamy: jak szybko - przy normalnej jezdzie - strzalka temperatury weduje wam na 'dedykowana' pozycje ?

i czy faktycznie pozycja pionowa jest ta oczekiwana?

jezeli tak .. to znaczy, ze padl mi termostat? czy mozna to jakos sprawdzic?

 

pozdrawiam

q

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 63
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

ja odpalam auto, zagrzewam okolo 1 minuty na postoju po czym ruszam w trase, do 5 minut, (okolo 5 km) i mam 90 sopni, czasem szybciej.

 

zasada dzialania silnika spalinowego (benzyna i diesla) zaklada ze dziala on najsprawniej przy 90-100 stopni celsiusza - plynu chlodzacego oczywiscie.

 

jesli auto ci sie zagrzeje do 90 stopni - strzalka pionowo, to potem po ruszeniu nie ma prawa drgnac ani 1mm w dol. po to jest termostat aby utrzymywac stala temp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesli auto ci sie zagrzeje do 90 stopni - strzalka pionowo, to potem po ruszeniu nie ma prawa drgnac ani 1mm w dol

 

Bzdura - jeśli będzie -25 na dworze i zaczniesz gwałtownie pobierać ciepło z silnika poprzez ustwienie najwyższej temperatury grzania - to zapewniam cie, że ciecz chłodząca nie zdązy się nagrzewać do owych 90 stopni aby wskazówka stała w pionie.

 

pzdr,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No a przecież minus 25 to co drugi dzień mamy więc się flash nie wygłupiaj z takimi opiniami ;pp

 

Temat wałkowany co sezon; wskazówka ma stać pionowo i ma się to stać w ciągu kilku kilometrów jazdy po mieście (kilka minut). Jeśli się tak nie dzieje to:

http://www.google.pl/search?q=e46+sprawdzi%E6+termostat+site%3Abmw-klub.pl

 

 

Dodam, że według instrukcji e46 należy ruszać po odpaleniu (a nie rozgrzewać na postoju).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No a przecież minus 25 to co drugi dzień mamy więc się flash nie wygłupiaj z takimi opiniami ;pp

 

Dałem tylko przykład kolego na to iż jednak "nie zawsze" musi stać pionowo nawet przy sprawnie działającym termostacie.

 

Jak już cytujesz z książki obsługi pojazdu - to zacytuj jeszcze zakresy pracy temperaturowej silnika. Od pola MIN (niebieskiego) do pola MAX (czerwonego).

 

Natomiast w praktyce jest tak i poprawnie działający układ ustawia wskazówkę w pionie.

Pzdr,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ma stac pionowo. 6 cylindrow grzeje o wiele bardziej niz odbiera nagrzewnica. co ty wogole za bzdury wypisujesz., poza tym podales jakis ekstremalny przyklad, jakbysmy jezdzili po glebokiej antarktydzie.

 

w europie wskazowka ma stac pionowo.

 

p.s. nie wymyslaj chorych przykladow, ze jak bedzie -30 i nagle ktos otworzy wszystkie drzwi i schlodzi srodek.... nagrzewnica ma za mala wydajnosc aby tak nagle odebrac tyle ciepla z ukladu, gdyby tak bylo chodnice zima byly by zimne. porownaj wielkosc chlodnicy do nagrzewnicy i pomysl co ile ciepla oddaje do otoczenia. to nie sa ksiazkowe teksty a doswiadczenie.

Edytowane przez flash
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale z czym do ludzi ? Z benzynową e34 520 ? Chłopie.... Diesel+commonrail+wydajny układ chłodzenia= tragedia. Sam CR natryskuje paliwo na denko tłoka i wystarczająco je chłodzi. Do tego dochodzi 10-litrowy układ chłodzenia z chłodnicą jak od Scanii, niskie oborty w porównaniu do PB, mniej ciepła.

 

Temat był wałkowany milion razy, chociazby zobacz moj, o nagrzewaniu auta.

QUATTRO

Diesel ? No thanks....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie mam CR tylko pompe :)

i nie chcialem wzbudzic tylu emocji .. ot po prostu zapytalem ..

 

w tych obecnych temperaturach ok 2stC - w KRK (wiec korki tez sa) do pracy mam 12 km .. jade jakies 30 minut (przy dobrych wiatrach) ... wiec wskazowka powinna mi stanac w pionie .. a nie staje nawet po dojechaniu do pracy ...

wiec? mam rypniety termostat .... ??

 

 

q

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

qidd witaj w klubie:) tez mam 12km do pracy, też kraków i ten sam problem korków i temperatury:)

 

Czasem sie nagrzeje czasem nie. Ale jak pisałem w moim ostatnim poście o podgrzewaczu elektrycznym być moze mamy właśnie jego podniętego...

 

Ja go odpiąłem bo mi dodatkowo falował na zimnym. Odpiałem i spokójz falowaniem. Ale do tej pory nei zauważyłem różnicy w szybkosci nagrzewania wówczas jak bym podłaczony i po odlaczeniu.

 

ten podgrzewacz ma w srodku chyba jakies swiece, skoro świece nie grzeja wiec to moze jego wina a nie termostatu...A skoro cos mi w nim padło i robi zamieszanie z obrotami silniak z zimnym znaczy że nie działa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ma stac poziomo.

To ma stać czy leżeć???

6 cylindrow grzeje o wiele bardziej niz odbiera nagrzewnica. co ty wogole za bzdury wypisujesz., poza tym podales jakis ekstremalny przyklad, jakbysmy jezdzili po glebokiej antarktydzie.

Po pierwsze autor wątku ma diesla 2,0 - czyli 4 cylnidry a po drugie silnik diesla jest o wiele bardziej sprawny cieplnie niż silnik benzynowy - reasumując nie wydaje tyle ciepła na zewnątrz i zagrzewa się wolniej.

w europie wskazowka ma stac pionowo.

zapominasz kolego, że Europa nie kończy się na Polsce i Niemczech. Są kraje północne, gdzie temperatura jest znacznie niższa niż w Polsce.

Po to stosuje się osłony na układy chłodzenia aby nie było niedogrzania silników. No ale jak się komuś świat kończy na Jaworznie.....

 

nagrzewnica ma za mala wydajnosc aby tak nagle odebrac tyle ciepla z ukladu, gdyby tak bylo chodnice zima byly by zimne. porownaj wielkosc chlodnicy do nagrzewnicy i pomysl co ile ciepla oddaje do otoczenia. to nie sa ksiazkowe teksty a doswiadczenie.

Podam ci przykład - wymieniałem płyn chłodniczy ostatnimi czasy przy około 5 stopniowym mrozie. Ponieważ chciałem aby otworzył mi się termostat przejechałem się około 10km - i jaki efekt - chłodnica zimna - a termostat zamknięty. dopiero po wstawieniu auta do garażu na wolnych obrotach osiągnał temperaturę potrzebną do otwarcia termostatu.

Dlatego przy większtch mrozach oraz w ruchu na trasie może się tak zdarzyć, że chłodnica będzie zimna!!!

Jak sama nazwa wskazuje CHŁODNICA ma chłodzić ciecz - a skoro nie ma takowej potrzeby (niska temperatura pracy silnika, pęd zimnego opływającego powietrza) może pozostac zimna.

 

Powtarzam jeszcze raz - iż zakres pracy temperaturowej silnika jest pomiędzy zakresami MIN a MAX - a to nie musi oznaczać iż wskazówka stoi idealnie w pionie. Może się wyhylać w jedną bądź drugą stronę - i też jest dobrze.

Dopiero jak mamy do czynienia z przegrzewaniem się lub niedogrzeniem się silnika - możemy mówić o usterce któregoś z elementów układu chłodzenia.

 

Tyle ode mnie na ten temat.

 

Pzdr,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:shock: u mnie przy tych temp wystarczy 3-4 km i mam pion.

U mnie wskazówka była głownie na niebieskim polu, kiedy stałem w korkach dochodziła do pionu. Wymieniłem termostat(w starym pekły plastikowe zaczepy), teraz samochod nagrzewa sie bardzo szybko, wskazówka ani nie drgnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiec? mam rypniety termostat .... ??

q

 

Sprawdź czy termostat jest ciągle otwarty - zobacz czy górny wąż od powrotu dużego obiegu za termostatem jest ciepły gdy wskazówka od temperatury jest poniżej pionu ( czyli nie osiąga punktu otworzenia termostatu).

 

Wąż od dużego obiegu powinien być ciepły dopiero po otwarciu termostatu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie znajduje sie w polu pomiedzy kreskami bialymi .. wiec niby w poprawnym zakresie temperatur ... tyle tylko ze tylko troche przekracza te kreske nad niebieskim polem

ale dochodzi tam bardzo wolno .. i do pionu nie dochodzi :)

 

a efekt jaki chcialbym osiagnac ... to efekt Pudel'a :)

szybko i poprawnie :)

 

q

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie znajduje sie w polu pomiedzy kreskami bialymi .. wiec niby w poprawnym zakresie temperatur ... tyle tylko ze tylko troche przekracza te kreske nad niebieskim polem

ale dochodzi tam bardzo wolno .. i do pionu nie dochodzi :)q

 

No to sprawdź termostat tak jak ci napisałem wyżej - czy wąż od dużego obiegu jest ciepły podczas, gdy silnik nie osiągnął temperatury otwarcia termostatu - około 88-92st Celsjusza.

Proste badanie - prosta diagnoza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sprawdze jutro ...

:) moze - nawet lamerskie pytanie ..

a gdzie ow termostat jest ??:) z ktorej strony ??

bo jak wyglada .. to juz widzialem na allegro .. :)

 

ale gdzie?

oprocz tego ze w komorze silnika ... oczywiscie

 

q

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sprawdze jutro ...

:) moze - nawet lamerskie pytanie ..

a gdzie ow termostat jest ??:) z ktorej strony ??

bo jak wyglada .. to juz widzialem na allegro .. :)

 

ale gdzie?

oprocz tego ze w komorze silnika ... oczywiscie

 

q

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=AL71&mospid=47634&btnr=11_2105&hg=11&fg=35

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

panowie wracam z pracy i wlasnym oczom nie wierze. zjawiska jakie wystepuja w silniku mozna wytlumaczyc posiadajac wiedze z zakresu szkoly podstawowej.

 

silnik spalinowy ma sprawnosc okolo 30% i to w specyficznych warunkach. jednym z tych warunkow jest wlasnie prawidlowa temperatura. jest ona prawidlowa wlasnie wtedy gdy plyn chlodzacy ma 90-100 stopni.

 

wszelkie dzialania jak intercooler, spryskiwanie dna tloka, uturbianie maja na celu tylko i wylacznie podniesienie sprawnosci oraz poprawe charakterystyki silnika (to tez poprawa sprawnosci). to czy jest to silnik z punto, bmw, ikarus, czolg czy lokomotywa nie ma zadnego znaczenia. silniki spalinowe (z zaplonem iskrowym czy samoczynnym) pracuja najsprawniej przy temp chlodziwa 90-100stopni. koniec kropka.

 

wszystkie silniki projektowane sa tak aby silnikowi utrzymac ta temperature. jak jest za zimny, zamyka sie obieg chlodzenia jak jest za cieply chlodzi sie w chlodnicy.

 

jesli wiec sa jakiekolwiek odchylki od tej normy oznacza to tylko i wylacznie awarie. im bardziej skomplikowany uklad chlodzenia tym wiecej mozliwych awarii.

 

 

nie krytykujcie moich wypowiedzi jesli nie macie o tym pojecia. bo wlasnie przez brak wiedzy powstaja "projekty" z zaslanianiem kartonami chlodnic.

 

p.s. kolega pytal jak szybko sie grzeja nasze auta wiec mu odpowiedzialem, nie porownywalem e34 do jego auta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dżizes, tłumaczę CI tylko że twoja wiedza z poziomu e34 ma sie nijak do e46 z silnikiem diesla. Sam miałem kiedyś e30 m20b20 i nagrzewał się w oka mgnieniu. Ale niestety silniki diesla z CR mają dużo dłuższy czas nagrzania do temperatury roboczej. Napisałem CI dlaczego.

Zgadzam sie jednak że jeśli nie można uzyskać temp roboczej to coś jest nie tak, ale w przypadku 330d zdarzają się wahniecia chwilowe wskaznika, jesli otworzymy całkowicie nagrzewnicę. Oczywscie jesli układ sie zagrzeje - nie powinno tak byc.

QUATTRO

Diesel ? No thanks....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mam pytanie:

 

Jak dotąd nigdy nie miałem problemów z temperaturą w 320d, wskazówka szybko łapała pion i nie odchylała się ani w lewo ani w prawo.

Ostanio w trasie zauważyłem, że podczas dość szybkiej jazdy trasą odchyliła się lekko (2mm na wskaźniku) w lewo, potem powróciła do pionu, gdy dojechałem do miasta.

 

Zastanawia mnie jednak wskazanie temperatury na BC.

 

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img223.imageshack.us/img223/1271/aq1yb8.jpg

 

Jak na foto - 76, 77, 78 w trasie, gdy zatrzymałem samochód i czekałem, aby wyłączyć silnik, temperatura na BC podniosła się do 80 i ani stopnia więcej. Ostatnio po rozgrzaniu jeżdżąc po mieście na BC utrzymuje się właśnie 77, 78 stopni, 80 to max, wskazówka stoi w pionie. Płyn jest na max, żaluzja działa jak trzeba, może płyn trzeba wymienić, czy jednak wina lezy po stronie któregoś z termostatów?

E46 320d 175 PS@365Nm ...by Rogalotti
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

plyn chlodzacy powinno zmieniac sie co 2 lata. na pewno macie starszy, proponuje zakup srodka odkamieniajacego i postepowanie zgodnie z instrukcja, po kilkuset km wymiane plynu. termostat jak i caly uklad powinien pracowac normalnie po takiej operacji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

plyn chlodzacy powinno zmieniac sie co 2 lata. na pewno macie starszy, proponuje zakup srodka odkamieniajacego i postepowanie zgodnie z instrukcja, po kilkuset km wymiane plynu. termostat jak i caly uklad powinien pracowac normalnie po takiej operacji.

 

Znowu On.... Płyn mam 2-miesieczny. Tak jak nową chłodnicę.

QUATTRO

Diesel ? No thanks....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znowu On.... Płyn mam 2-miesieczny. Tak jak nową chłodnicę.

 

Hmmm ale czy masz płyn renomowanej i polecanej zagranicznej firmy??? haha - bo tylko takie gwarantują poprawne działanie układu chłodzenia :P/

 

ja pamiętam takie sytuacje ze starym E36, gdzie jadąc w trasie przy temperaturze zewnętrznej około -5, -7 st Celsjusza przy dość intensywnie włączonym ogrzewaniu wskazówka temperatury opadała o kilka mm w lewą stronę, aby potem na postoju powrócić do pozycji pionowej - i jest to zjawisko jak najbardziej naturalne.

Termostat o ile reguluje temperaturę dobrze w jedną stronę - czyli nie pozwala na przegrzanie się auta - a tyle w drugą stronę jego działanie jest utrudnione - gdyż jesli silnik sam w sobie nie osiąga optymalnej temperatury pracy (około 90st C.) to sam termostat nie jest w stanie zrobić nic aby tą temperature podnieść ( tutaj bardziej pomocne okazuje się webasto).

 

Oczywiście można sobie dla św. spokoju sprawdzić jak się zachowuje termostat ( temp otwierania ) ale wahnięcia w postaci 1-2mm to moim zdaniem próba ulepszania czegoś, co jest dobre. A jak powszechnie wiadomo lepsze jest wrogiem dobrego.

 

Pzdr,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.