Skocz do zawartości

540i Jakie paliwo najlepsze?


Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Informacje podstawowe o paliwach: 
----------------------------------------- 

- benzyna 95 OKT i 98 OKT oparte są na takiej samej bazie paliwowej. Podniesienie oktanów w paliwie 98 odbywa się poprzez dodanie węglowodorów aromatycznych (toluen, ksylen - mieszanina izomerów, n-ksylen). Generalnie paliwa te nie zawierają substancji zawierających tlen (np. eterów). 

- benzyna 98 Ultimate jest to (UWAGA, PO PRZECZYTANIU ZAPOMNIEĆ, TAJEMNICA HANDLOWA FIRMY BP  benzyna 95 OKT do której dodano eter tert-metylo-butylowy (MTBE, RON=120) w ilości 14%. Rzeczywista liczba oktanowa tego paliwa (RON/2+MON/2) wynosi nieco ponad 99 OKT, ale ze względów handlowych nazwano to 98 Ultimate. 

- benzyny V-power (ZAPOMNIEĆ J.W., POWAŻNA TAJEMNICA FIRMY SHELL  ) produkowane są na dwa odmienne sposoby: 95 V-power jest to 95 OKT z dodatkami obniżającymi tarcie na poziomie molekularnym - dokładnie jest to 95 + Motorlife, vel MoS2, vel siarczek molibdenu. 99+ V-power jest to 95 V-power + TAME (inny eter, zbliżony do MTBE) + mieszanka węglowodorów aromatycznych j.w.. 

Kwestia wpływu oktanów na silnik i osiągi 
----------------------------------------------- 

Dokładnie tak, jak zauważył Alek, nie będzie istotnej różnicy pomiędzy 95 i 98 (ale już nie Ultimate, o czym za chwilę) w silniku wolnossącym. Dodatkowo warto wiedzieć, że substancje o dużej liczbie oktanowej palą się zwykle bardzo wolno i zazwyczaj przez to są mało skuteczne jako paliwo. Dokładny pomiar mocy łatwo wykaże, że silnik o stałym ustawieniu zapłonu (mam na myśli = bez reakcji czujnika spalania stukowego) na benzynie 98 OKT będzie słabszy, niż na 95, choć będzie pracował ciszej. Moje podrasowane wolnossące xxxxxx ma 251 KM z 95 i 95 Vpower ale już tylko 243 z 98 (jednak 258 KM z 98 Ultimate). 
Zawsze obowiązuje reguła - jak myślisz o mocy to używaj najmniejszej liczby oktanowej dostatecznej dla twojego silnika. Oktany nie dają mocy - one ją psują. Oczywiście są sytuacje, gdy większe możliwości modyfikacji silnika (doładowanie, kompresja) z nawiązką kompensują pogorszenie procesu spalania z powodu dużej liczby oktanowej. 

Ale dlaczego 98 Ultimate jej nie spełnia? 
Otóż dlatego, że co prawda wysoka liczba oktanowa dodanego MTBE szkodzi mocy, ale zawartość tlenu w tym eterze mocy pomaga. Na chłopski rozum można to porównać z "nitrem w płynie". Efekt "wzmocnienia" jest najwyższy przy zawartości 14,7% MTBE w mieszance z typową bazą 95 OKT - i tyle właśnie MTBE dodaje BP. Większa zawartość powoduje zdychanie silnika w wyniku zbyt dużej liczby oktanowej. Dodatkowo pomocne jest duże ciepło parowania i lotność eteru. 

Podobny efekt występuje dla eteru TAME (ale jego zawartość optymalna to 11%, nie pytajcie ile leje Shell, zgadnijcie sami  ) 

Paliwa wysokooktanowe (98 i wyżej) nadają się do silników turbodoładowanych, wolnossących o wysokim ciśnieniu sprężania, gdzie efekt możliwości pracy przy szybszym zapłonie czy wyższym doładowaniu jest większy, niż konsekwencje używania wysokooktanowego paliwa. Paliwa 95, 95 Vpower i 98 Ultimate powinny być stosowane w silnikach wolnossących (choć 98 Ultimate z racji liczby oktanowej również jest świetna do turbo).

 

 

No tak :) niech bedzie skopiowane dla pokolen...

Ale powiem Ci, ze do takiego M5 to balbym sie lac wiejska gnojowke... :P

BMW Schnellservice

Mechanik

Elektronik

Opublikowano
Ale powiem Ci, ze do takiego M5 to balbym sie lac wiejska gnojowke... Razz

 

Byla to nowa stacja, bralem wczesniej tam paliwo i bylo wszystko cacy. Zmienil sie wlasciciel i zaczely sie klopoty...

Opisalem to tutaj:

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=86860

Pozdrawiam, ///M5

http://i228.photobucket.com/albums/ee124/areckim5/bmw_2000_m5_05.jpg

Opublikowano

Panowie, mysle że w przypadku naszych Polskich paliw to cała ta kłotnia to i tak tylko wojna o przysłowiową marchewke. Czy to na 95,98 czy nawet shel Vpower super extra plus 1000 i co tam jeszcze wymysla to i tak jedno i to samo. W tym kraju normy obowiązuja tylko na papierze, a na stacjach , na każdej z osobna, są zupełnie różne normy i każdy z nas to wie. Dodatkowo mysle że rożnice po zalaniu byle jakiej z tych benzyn beda tak znikome że szkoda zawracania sobie tym zagadnieniem głowy. Jedno jest pewne, po zalaniu byle jakiej benzyny u naszych zachoidnich sasiadów spalanie w każdym aucie jakim jeżdizłem było mniejsze o conajmniej litr a nawet do 2 litrów maxymalnie. I to jest zastanawiąjące :) Być może wpływ na takie cuda mają także drogi ktore od prawie 20 lat bujuja sie w naszym pieknym kraju, a które do 2012 mamy obiecane.

........."kupiłes marchewke, marchewke pytam się kupiłes?...." :twisted:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Hmmm... Probujac patrzec na problem z lotu ptaka, duze koncerny typu Shell, BP, itp, raczej daza do polepszenia jakosci swojego produktu. Nie widze takiej mozliwosci, gdy glowni udzialowcy tych koncernow zatrudniaja dyrektora, ktory odpowiedzialny jest za spolke i kaza mu/podejmuje decyzje, aby zmniejszyc jakosc paliwa na rzecz kosztow... Dzialanie wg. mnie bezcelowe, wbrew trendom rynku (to nie chiny, nie komunizm :P).

Tak jak idzie zauwazyc na tym forum, ludzie coraz czesciej przekladaja jakosc paliwa nad koszt a takie koncerny o tym wiedza, bo wie o tym rowniez ich konkurencja :nienie: . Pierwsze oznaki tego typu myslenia byly widoczne po wprowadzeniu "lepszych paliw" typu Vpower, Ultimate itd. Jesli taki koncern wprowadza produkt, to znaczy, ze jest na niego zapotrzebowanie i jesli klient jest w stanie zaplacic za to wiecej to watpie, aby byla to tylko nazwa zwlaszcza, ze najlepszym selekcjonerem jest wolny rynek. :!: :8)

BMW Schnellservice

Mechanik

Elektronik

Opublikowano

Heh - to tez dziwne - jezdze w Holandii tu wacha jeszcze 2 tygodnie temu kosztowala 1,67E a w niemczech 1,49E

Chodza po ludziach ploty ze benza w niemczech (pomijajac wszelkie inne kwestie) jest GORSZA i miedzy innymi przez to tansza.

 

Malo tego - zeby zamieszac- najdrozsza wache w Holi ma Texaco - u nich nie ma bannerow z cenami - dowiesz sie jak podniesiesz odpowiedni pistolet i sie wyswietli... (a wtedy go glupio wsadzic spowrotem i odjechac).

Ostatnio gadam z kumplem (Accord 2.0) - mowi - kuffa jak zatankuje na Texaco to silnik cos kulawo chodzi - chyba jakies bagno maja bo jak zaleje na BP to od razu problem znika i to juz nie pierwszy raz :shock:

---------------------------------------------

Stereo install build progress - 40% (jest plan, kable leza, wzmaki wisza, sub juz gra, radio siedzi, slupki maja ksztalt, tweetery graja...)

Opublikowano

Liczba oktanowa (czyli 91, 95, 98) określa odporność paliwa na spalanie detonacyjne, które w silniku spalinowym jest wysoce niepożądane. Im jest wyższa liczba oktanowa tym wolniej odbywa się spalanie mieszanki i tym przebieg procesów chemicznych w silniku jest bliższy prawom termodynamiki...

 

Żartem dodam, że jak ktoś się śmieje z tych co jeżdżą na 98 (ja osobiście nigdy do swojej E39 nie wlałem żadnego innego paliwa) to znak, że powinien się przesiąść na sprzęta na gnojówkę, najlepiej kupowaną we wsiowej stacji i adoptowaną z oleju opałowego w procesie nasiarczania kwasem siarkowym aby wyzbyć sie czerwonego koloru :mrgreen:. Mam gdzieś zdjęcia pompy niskiego ciśnienia od Partnera HDI po 30 tys. km, który jeździł na takim czymś

 

pozdrawiam

 

thenygoos

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Żartem dodam, że jak ktoś się śmieje z tych co jeżdżą na 98 (ja osobiście nigdy do swojej E39 nie wlałem żadnego innego paliwa) to znak, że powinien się przesiąść na sprzęta na gnojówkę, najlepiej kupowaną we wsiowej stacji i adoptowaną z oleju opałowego w procesie nasiarczania kwasem siarkowym aby wyzbyć sie czerwonego koloru :mrgreen:. Mam gdzieś zdjęcia pompy niskiego ciśnienia od Partnera HDI po 30 tys. km, który jeździł na takim czymś

 

pozdrawiam

 

thenygoos

Czyli ze powinno sie jezdzic jednak na 98? :duh:

Przeciez wszystko wskazuje na to, ze jednak nie (dla okreslonej grupy silnikow).

BMW Schnellservice

Mechanik

Elektronik

Opublikowano

a ja dla odmiany żeby wkurzyć wszystkich odpowiem

NAJLEPSZE JEST LPG :D

naprawdę polecam

O oktany nie trzeba się martwić jest 108 więc na pewno ci ich nie zabraknie.

Kosztuje polowe tego co benzyna

Moja BetsY zobacz

Interfejsy BMW INPA USB

Instalacje LPG Sekwencyjne montaż serwis

Opublikowano
Co to znaczy "etylizowane paliwa"?

 

To znaczy, ze zawierajace czteroetylek olowiu -> zwiazek podwyzszajacy kiedys LO benzyny. Czyli chodzi o paliwa zawierajace olow.

pozdrowienia

Krzysztof

Opublikowano
Liczba oktanowa (czyli 91, 95, 98) określa odporność paliwa na spalanie detonacyjne, które w silniku spalinowym jest wysoce niepożądane. Im jest wyższa liczba oktanowa tym wolniej odbywa się spalanie mieszanki i tym przebieg procesów chemicznych w silniku jest bliższy prawom termodynamiki...

 

Żartem dodam, że jak ktoś się śmieje z tych co jeżdżą na 98 (ja osobiście nigdy do swojej E39 nie wlałem żadnego innego paliwa) to znak, że powinien się przesiąść na sprzęta na gnojówkę, najlepiej kupowaną we wsiowej stacji i adoptowaną z oleju opałowego w procesie nasiarczania kwasem siarkowym aby wyzbyć sie czerwonego koloru :mrgreen:. Mam gdzieś zdjęcia pompy niskiego ciśnienia od Partnera HDI po 30 tys. km, który jeździł na takim czymś

 

pozdrawiam

 

thenygoos

 

Czyli wlasnie potwierdziles wywod kolegow. Bo HDI to doladowany silnik z pompowtryskiwaczami, ktory zapewne wymaga wysookatanowego paliwa. Poza tym to przyklad z dieslem troche nietrafiony. Ten silnik moze jezdzic na wszystkim, od opalu po olej slonecznikowy. Tylko pod jednym warunkiem - zadnych pompowtryskiwaczy lub common-raili.

Co do benzyny, to liczba oktanowa zaczyna miec znaczenie przy wysokocisnieniowym turbodoladowaniu. Wtedy lepiej tankowac 98. Ale wtedy i tak silnik mam mniejsza zywotnosc ze wzgledu na przeciazenia i kolko sie zamyka.

Opublikowano

O oktany nie trzeba się martwić jest 108 więc na pewno ci ich nie zabraknie.

 

Kolega chciał mądrze zaironizować, a nie wyszło totalnie :lol:

 

Kolego ! a ja polecam wode wlej do baku, ona ma 100 000 oktanów, więc i Twoim wnukom ich nie zabraknie.

 

Pokłosie marketingu oktanowego działa :mrgreen:

Opublikowano

 

Kolego ! a ja polecam wode wlej do baku, ona ma 100 000 oktanów,

 

Rozumiem, ze osobiscie sprawdziles? Mam nadzieje, ze empirycznie... :mrgreen:

pozdrowienia

Krzysztof

Opublikowano

Pewnie hehehe

W wieku 6 lat co ja nie wymyślałem żeby podpalić wodę, nie wyszło jednak :cry2:

Opublikowano
Pokłosie marketingu oktanowego działa Mr. Green

 

No to miej 50KM z dwoch litrow samochodu W-wa M20. Nowoczesne silniki potrzebuja cos wiecej...

Bez przesady, teraz jest wiecej, niz 7.5:1, jesli chodzi o stopien sprezania.

Ursus C45, zaplon samoczynny z gruszka zarowa, mial zaledwie 45KM, a mial pojemnosc skokowa ponad 10L... Stopien sprezania - 4.5:1...

Pozdrawiam, ///M5

http://i228.photobucket.com/albums/ee124/areckim5/bmw_2000_m5_05.jpg

Opublikowano
[...]Czyli wlasnie potwierdziles wywod kolegow. Bo HDI to doladowany silnik z pompowtryskiwaczami, ktory zapewne wymaga wysookatanowego paliwa[...]

 

Tu nie chodzi o to... Pompa niskiego ciśnienia (ta w zbiorniku) skorodowała i się zatarła, bo właściciel 1/2 rocznego samochodu oszczędzał zalewając z oszczędności olejem napędowym, produkowanym z opałowego. Opałowy jest barwiony na czerwono i poza tym w zasadzie niczym nie różni się od napędowego (oczywiście poza ceną wynikającą z różnej akcyzy). Aby wyzbyć się niepożądanej barwy spece dodają kwasu siarkowego, który zmienia barwę na taką która jest jak przy prawdziwym, droższym oleju napędowym. Niestety poza zmianą barwy paliwo dostaje dawkę związków siarki, które są zabójcze dla precyzyjnych układów wtryskowych silników o zapłonie samoczynnym, czyli diesla... Chodzi o to, że olej napędowy jest przy okazji czynnikiem smarnym w tych układach, a związki siarki powodują korozję... i wszystko się zaciera... W tym jest problem...

 

pozdrawiam

 

thenygoos

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

  • Członkowie klubu
Opublikowano
To jak to będzie w moim przypadku gdzie producent zaleca 98 oraz dopuszcza stosowanie 95 ale wówczas wg. instrukcji auto ma gorsze osiągi i wzrasta spalanie :?:

UIHZ9556.JPG

Opublikowano
To jak to będzie w moim przypadku gdzie producent zaleca 98 oraz dopuszcza stosowanie 95 ale wówczas wg. instrukcji auto ma gorsze osiągi i wzrasta spalanie :?:

 

Bedzie tak, jak napisal producent. Pisalem juz o tym w niniejszym watku.

Czort tylko wie, jaka jest prawdziwa wartosc liczby oktanowej naszej zupy i lepiej brac paliwo o wyzszej deklarowanej LO.

Pozdrawiam, ///M5

http://i228.photobucket.com/albums/ee124/areckim5/bmw_2000_m5_05.jpg

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Bedzie tak, jak napisal producent. Pisalem juz o tym w niniejszym watku.

Czort tylko wie, jaka jest prawdziwa wartosc liczby oktanowej naszej zupy i lepiej brac paliwo o wyzszej deklarowanej LO.

Też uważam, że producent dla żartów tak nie pisał :D

Z praktyki wiem, że najlepiej auto zachowuje się na Ultimate98; V-Powery [95 i Raicing] nie różniły się od zwykłej 95. Silnik nie ma jakiegoś wielkiego stopnia sprężania zapewne modyfikacja oprogromawania wymusza 98.

UIHZ9556.JPG

Opublikowano

 

No to miej 50KM z dwoch litrow samochodu W-wa M20. Nowoczesne silniki potrzebuja cos wiecej...

Bez przesady, teraz jest wiecej, niz 7.5:1

 

 

Piszesz Arecki w tonie, jakbyś sie wypowiadał o napędzie neutronowym.

Zwykły stopień sprężania, w zwykłych silnikach od ponad 20 lat, 4 zaworowych ( BMW ma 200KM z 2.5 L od dawna) to 10,5:1.

 

Nie ma co tu na prawde robić nie wiadomo jakiego zadęcia....

Opublikowano

 

No to miej 50KM z dwoch litrow samochodu W-wa M20. Nowoczesne silniki potrzebuja cos wiecej...

Bez przesady, teraz jest wiecej, niz 7.5:1

 

 

Piszesz Arecki w tonie, jakbyś sie wypowiadał o napędzie neutronowym.

Zwykły stopień sprężania, w zwykłych silnikach od ponad 20 lat, 4 zaworowych ( BMW ma 200KM z 2.5 L od dawna) to 10,5:1.

 

Nie ma co tu na prawde robić nie wiadomo jakiego zadęcia....

 

Oj, nie zrozumiales Boogie, o co mi chodzilo.

Wraz z pojawieniem sie bardziej sprawnych silnikow, pojawila sie koniecznosc zastosowania paliw o wyzszej LO. Producenci silnikow stosuja stopien sprezania 10,5:1, abt dostosowac silniki do najczesciej uzywanego paliwa LO95. Kiedys paliwka byly liche, to i silniki mialy nizsze stopnie sprezania.

Nasuwa mi sie przyklad zastosowania wspolczesnego, znacznie czystszego i wydajniejszego paliwa w pojazdach zabytkowych. Trzeba uwazac i nie forsowac tych pojazdow, bo moze sie zle dla nich skonczyc i to nie tylko z racji wieku i wyeksloatowania...

Pozdrawiam, ///M5

http://i228.photobucket.com/albums/ee124/areckim5/bmw_2000_m5_05.jpg

Opublikowano

Też uważam, że producent dla żartów tak nie pisał :D

Z praktyki wiem, że najlepiej auto zachowuje się na Ultimate98; V-Powery [95 i Raicing] nie różniły się od zwykłej 95. Silnik nie ma jakiegoś wielkiego stopnia sprężania zapewne modyfikacja oprogromawania wymusza 98.

 

Kiedyś robili test paliw. Ultimate 98 miał liczbę oktanową 98.3 natomiast V-Power Racing miał 98.1. Zdaje się że była to jakaś średnia z wielu próbek.

Opublikowano
To jak to będzie w moim przypadku gdzie producent zaleca 98 oraz dopuszcza stosowanie 95 ale wówczas wg. instrukcji auto ma gorsze osiągi i wzrasta spalanie :?:

 

Z osiągami to i tak nie zauważysz różnicy...

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Opublikowano

Piszac posta nie mialem na mysli osiagow bo te w 4,4l na V power racing to okolo 2KM sprawdzone na hamowni w innym V8 530i E34, czyli w granicach bledu pomiarowego tak mysle.

 

Chodzilo mi o ustrzezenie sie przed paliwami ktorych nie powinno sie tankowac. Teraz na stacjach maja jakies bezsiarkowe np 95 a obok bylo zaraz zwykle 95 wiec jakas roznica musiala byc (nie pamietam stacji)

JA slyszalem ze silnik ma jakas powloke w srodku i ta powloke moze zniszczyc zle dobrane paliwo - natomiast nie wiem czy to mit czy prawda.

Bylo:

E30 316 (M10b18) 86r - sedan

E30 325i (M20b25) 89r - coupe

E30 325i (M20b25) 87r - Mtech1 coupe

E30 325i (M20b25) 87r - Mtech1 sedan

E36 328i (M52b28) 95r - sedan

E39 540i manual

E36 M3 3.2 sedan

E36 318Ti Compact

E46 330iA Touring

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Piszac posta nie mialem na mysli osiagow bo te w 4,4l na V power racing to okolo 2KM sprawdzone na hamowni w innym V8 530i E34, czyli w granicach bledu pomiarowego tak mysle.

 

Masz jakiś wykres na poparcie tej tezy? Pamiętaj, że pomiary powinny być dokonane tego samego dnia aby temperatura otoczenia czy ciśnienie były identyczne.

Opublikowano
Piszac posta nie mialem na mysli osiagow bo te w 4,4l na V power racing to okolo 2KM sprawdzone na hamowni w innym V8 530i E34, czyli w granicach bledu pomiarowego tak mysle.

 

Masz jakiś wykres na poparcie tej tezy? Pamiętaj, że pomiary powinny być dokonane tego samego dnia aby temperatura otoczenia czy ciśnienie były identyczne.

 

Moj poprzedni post mial pokazac ze wynik w stosunku do kasy byl mierny. Po co chesz potwierdzac 2KM wykresami. Kolega z klubu sprawdzil to empirycznie wkoncu bo wiele bylo tematow o przyroscie mocy. 2KM przy ponad 200KM samochodzie to raczej sredni wynik.

A z cisnieniem to masz racje i temperatura powietrza tez b.wazna i wazne jest tez zapiecie samego samochodu bo juz raz w mojej bylej 328 wyszlo 170KM a miesiac wczesniej 192KM a auto jezdzilo tak samo Sprawdzane z innymi autami jak i ze stoperem test 80-120 IIIbieg

Bylo:

E30 316 (M10b18) 86r - sedan

E30 325i (M20b25) 89r - coupe

E30 325i (M20b25) 87r - Mtech1 coupe

E30 325i (M20b25) 87r - Mtech1 sedan

E36 328i (M52b28) 95r - sedan

E39 540i manual

E36 M3 3.2 sedan

E36 318Ti Compact

E46 330iA Touring

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.