Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Panowie podpowiedzcie do czego tak naprawdę służy przełozenie N w skrzyni automatycznej

 

czy to jakieś podchwytliwe pytanie? :worried:

 

...no chyba po to ,że jak dłużej stoimy w korku to "wrzucić na luz",...albo do holowania (do 50 km z prędk. do 50km/h.)

Opublikowano
Wlasciwie to po to, azeby bezstresowo przejsc z R na D i odwrotnie. W Jeepie prawdziwe N jest na reduktorze.

Pozdrawiam, ///M5

http://i228.photobucket.com/albums/ee124/areckim5/bmw_2000_m5_05.jpg

Opublikowano

Wiem, że było wiele razy ale bez konkretów.

N nie odpowiada zupełnie biegowi jałowemu w skrzyni manualnej.

W manualu można sobie bez przeszkód wrzucać na luz bez obawy o jakiekolwiek konsekwencje.

A połozenie dźwigni zmiany biegów w pozycji N nie jest już takie bezproblemowe.

Jest to praktycznie takie samo przełożeni co P z wieloma ograniczeniami, więc poza przejsciem z pozycji R na D nie służy niczemu ikonkretnemu, czy dobrze rozumuję?

Opublikowano
Jak wyżej wspomniał już DAN-LZ - przede wszystkim do holowania auta, tudzież, gdy zajdzie potrzeba np. przepchania go kawałek. Podczas normalnej jazdy, czy nawet dłuższego postoju z uruchomionym silnikiem nie zaleca się przełączania skrzyni w to położenie.

Kosmetyka samochodowa, czyszczenie tapicerki

http://www.clart.pl

Dodatkowe info, zapytania, porady na PW.

Opublikowano
Podczas normalnej jazdy, czy nawet dłuższego postoju z uruchomionym silnikiem nie zaleca się przełączania skrzyni w to położenie.

 

O ile pierwsza czesc zdania jest oczywista, to mam pewne obiekcje do jego drugiej czesci :roll: Dlaczego zostawienie auta w pozycji "N" ma szkodzic przy pracujacym silniku :?: Pytam, bo zawsze korzystam z pozycji "N", pozycji "P" prawie nigdy nie uzywam. Rozniez po zgaszeniu silnika auto zawsze zostawiam na "N" + hamulec reczny. Moze o czyms nie wiem i szkodze moim BMW :)

Opublikowano

nie rozumiem marcin po co N+reczny? P=park, po to jest zeby na nim parkowac.. w zime tez zaciagasz reczny? :)

a z postojami to pewnie chodzi mu o postoje na swiatlach, ze nie oplaca sie eksploatowac skrzyni wypinajac bieg i zapinajac bez potrzeby, bo po to jest automat zeby stojac w korku trzymac noge na hamulcu a nie wypinac i wpinac.

Opublikowano
N do holowania i do przejścia na inny bieg, zostawiać auto należy na P, N obciąża skrzynię.
ta właściwa beemka gdzieś na mnie czeka...
  • Członkowie klubu
Opublikowano
N do holowania i do przejścia na inny bieg, zostawiać auto należy na P, N obciąża skrzynię.

Wszystko na ten temat....no może dodać należy, że przy dużych 'pochyłach' przy parkowaniu dodatkowo zaciągamy ręczny...ot cała filozofia :D

UIHZ9556.JPG

Opublikowano
Nie jestem znawcą konstrukcji skrzyń automatycznych, więc nie wytłumaczę o co precyzyjnie chodzi - kiedyś rozmawiając z ludźmi serwisującymi takie ustrojstwa powiedzieli mi jedno: podczas pracy silnika tylko położenie do jazdy (np. D) zapewnia optymalną pracę skrzyni, czyli jej odpowiednie smarowanie, pracę sterowników, mikrozaworów i innych drobiazgów. Przełączanie w pozycję N np. na postoju, gdy silnik jest uruchomiony w żaden sposób nie pomaga skrzyni, a wręcz przeciwnie - szkodzi jej to. Pewnie, że takie działnie nie spowoduje, że po tygodniu skrzynka się rozsypie, ale skoro nic pożytecznego z tego nie ma, to po co?

Kosmetyka samochodowa, czyszczenie tapicerki

http://www.clart.pl

Dodatkowe info, zapytania, porady na PW.

Opublikowano
nie rozumiem marcin po co N+reczny? P=park, po to jest zeby na nim parkowac..

 

Watpie zeby byla jakakolwiek roznica miedzy zostawieniem auta na "N" i "P", oprocz takiej, ze na "P" wyskakuje jakis bolec, ktory blokuje kola. I to cale wg mnie roznice. Moze nie wszyscy wiedza, ale zostawianie auta na "P" kiedy teren nie jest do konca rowny (wystarczy ze jedno kolo jest w dolku i auto po zapieciu juz "P" stoczy sie kilka centymetrow) jest bardzo szkodliwe dla skrzyni (konkretnie dla bolca blokujacego os). Objawia sie to tym, ze ciezko jest pozniej "wyrwac" lewarek z pozycji "P". Konsekwencja tego moze byc jego uszkodzenie. Wiec reszta swiata niech sobie zostawia auta na "P", a ja wiem swoje :duh:

Druga sprawa: ci co maja automat wiedza o co chodzi - polozenie przelozen wyglada tak: P, R, N, D. Jesli jade na "D" i dochodzi do zatrzymania pojazdu ze zgaszeniem silnika, to najblizej mam "N". Uwazam za niepotrzebne meczenie skrzyni i przeskakiwanie przez "R" az do pozycji "P". Wiem, ze 99% uzytkownikow automatow ma to gleboko gdzies i miącha biegami (przeskok z "D" na "R" za jednym zamaszystym posunieciem), ale pozniej niech nie placza jakie to automaty sa zle i psujace sie.

 

w zime tez zaciagasz reczny? :)

Tak, bo mam ogrzewany garaz :roll:

Opublikowano

MArcin 850i

Moze nie wszyscy wiedza, ale zostawianie auta na "P" kiedy teren nie jest do konca rowny (wystarczy ze jedno kolo jest w dolku i auto po zapieciu juz "P" stoczy sie kilka centymetrow) jest bardzo szkodliwe dla skrzyni (konkretnie dla bolca blokujacego os). Objawia sie to tym, ze ciezko jest pozniej "wyrwac" lewarek z pozycji "P". Konsekwencja tego moze byc jego uszkodzenie. Wiec reszta swiata niech sobie zostawia auta na "P", a ja wiem swoje

 

Bzdury piszesz.Po to jest hamulec reczny w kazdym samochodzie ,zeby po zatrzymaniu sie ,zaciagnac go!Dopiero wtedy wbijasz bieg (manual)lub przelaczasz na Parking.Nigdy ,ale to nigdy niewidzialem ,zeby ktos zostawial samochod na N.Przy rozgrzanej skrzyni ,gaszenie ,zapalanie (nie czeste) w pozycji N nie jest takie niebezpieczne.Natomiast na zimnej to jest bardzo nie zdrowe.

W nie ktorych przypadkach zwlaszcza w tych starszych skrzyniach,na zimnej w pozycji N potrafi sie sprzezyc i szarpnac autem co roznie moze sie skonczyc (oczywiscie dla skrzyni).[/b]

Ile pali?Dwie radialki tygodniowo.
Opublikowano

 

Watpie zeby byla jakakolwiek roznica miedzy zostawieniem auta na "N" i "P", oprocz takiej, ze na "P" wyskakuje jakis bolec, ktory blokuje kola. I to cale wg mnie roznice. Moze nie wszyscy wiedza, ale zostawianie auta na "P" kiedy teren nie jest do konca rowny (wystarczy ze jedno kolo jest w dolku i auto po zapieciu juz "P" stoczy sie kilka centymetrow) jest bardzo szkodliwe dla skrzyni (konkretnie dla bolca blokujacego os). Objawia sie to tym, ze ciezko jest pozniej "wyrwac" lewarek z pozycji "P". Konsekwencja tego moze byc jego uszkodzenie. Wiec reszta swiata niech sobie zostawia auta na "P", a ja wiem swoje :duh:

a ja Ci przyznam ze troche racji masz,znam z autopsji takie stoczenie sie auta o kilka centymetrow , pozatym zacinajacy sie lewarek skrzyni biegow tez brzmi znajomo,tyle ze auto ktorym jezdze jest sluzbowe niejako wiec mi totalnie nie zalezy,ale nawet jakby bylo moje to zeby parkowac na N i zaciagac reczny to sam bym na to nie wpadl :mrgreen:

Opublikowano
Wiec reszta swiata niech sobie zostawia auta na "P", a ja wiem swoje

caly swiat ma w instrukcji do samochodu chyba napisane ze do P na wzniesieniu powinien zaciagnac reczny.. a jak pusci reczny to temu co zostawil na P samochod nie odjedzie... ja u siebie mam manual, ale recznemu bym nie ufal zostawiajac samochod na wzniesieniu, zreszta nawet na plaskim nigdy nie zostawilem samochodu na luzie :/ samochodem rodzicow zostawiam na P i recznym, ale w zime raczej bym go nie zaciagal

Opublikowano

Co do parkowania to tu nie ma watpliwosci, w koncu to "P" oznacza 'parking'... :), ale co do tego:

 

N do holowania i do przejścia na inny bieg, zostawiać auto należy na P, N obciąża skrzynię.

 

(...) Przełączanie w pozycję N np. na postoju, gdy silnik jest uruchomiony w żaden sposób nie pomaga skrzyni, a wręcz przeciwnie - szkodzi jej to. (...)

 

To jakos trudno mi w to uwierzyc, skoro czuć że w pozycji N silnik pracuje wyraznie 'lżej' niż na D z wcisnetym hamulcem... Z tego wlasnie powodu ja na dluzszych swiatłach czy przejazdach kolejowych przełaczam na N...

 

Ale jak mi ktos naukowo wyjasni na podstawie konstrukcji skrzyni dlaczego to jest szkodliwe to przestane uzywac N, jednak póki co takie wyjasnienie tu nie padło... ?

Zbir
Opublikowano

Ale jak mi ktos naukowo wyjasni na podstawie konstrukcji skrzyni dlaczego to jest szkodliwe to przestane uzywac N, jednak póki co takie wyjasnienie tu nie padło... ?

 

Za nie dlugo sam bedziesz mial kostrukcje skrzyni w jednym palcu.

"Madry Polak po szkodzie".... .I wszystko sie wyjasni.

Ile pali?Dwie radialki tygodniowo.
Opublikowano

Zbir;

Ale jak mi ktos naukowo wyjasni na podstawie konstrukcji skrzyni dlaczego to jest szkodliwe to przestane uzywac N, jednak póki co takie wyjasnienie tu nie padło... ?

 

Za nie dlugo sam bedziesz mial kostrukcje skrzyni w jednym palcu.

"Madry Polak po szkodzie".... .I wszystko sie wyjasni. :duh:

Ile pali?Dwie radialki tygodniowo.
Opublikowano

w moim automacie 4hp22 silnik na N ma wyższe obroty niż na D z wciśniętym hamulcem.

 

Naukowo nikt Ci tutaj grawitacji nie będzie udowadniał, rób jak uważasz, jeśli nie chcesz słuchać rad innych.

ta właściwa beemka gdzieś na mnie czeka...
  • Członkowie klubu
Opublikowano

Zbir polecam wnikliwą lekturę stronki www.automat.pl

 

Dla Ciebie specjalnie cytat z tej stronki

 

"Stosowanie pozycji N w przypadku krótkich postojów np. na światłach kierujących ruchem niczemu nie służy. Układ sterowania skrzyni jest tak opracowany, że zatrzymanie samochodu pedałem hamulca przy włączonej pozycji D jest wystarczające i nie powoduje obciążenia układów wykonawczych skrzyni w sposób, który miałby istotny wpływ na nadmierne zużywanie się elementów skrzyni.

 

Nie należy w czasie ciągłej jazdy włączać pozycji N. Układ ciśnieniowy skrzyni sterowany jest wykładnią wielu funkcji pomocniczych. Prędkość jazdy, kąt otwarcia przepustnicy powietrza, moment obrotowy i prędkość obrotowa silnika, bieg na którym w danym momencie jedzie samochód mają decydujący wpływ na wartości ciśnień występujących w układzie. Zakłócenie jednej z funkcji sterujących wartością ciśnienia w układzie powoduje gwałtowną zmianę programu pracy w wyniku bezwładności zadziałania układu sterującego w funkcji czasu i wpływa bardzo niekorzystnie na elementy wykonawcze skrzyni.

 

Ale każdy ma swój rozum i niech robi jak uważa.

Opublikowano

voshon, fajnie ze przytoczyles cytat z automat.pl. Tez studiowalem ta strone zaraz po kupnie 850 :D

A wiec tak:

 

"Stosowanie pozycji N w przypadku krótkich postojów np. na światłach kierujących ruchem niczemu nie służy. Układ sterowania skrzyni jest tak opracowany, że zatrzymanie samochodu pedałem hamulca przy włączonej pozycji D jest wystarczające i nie powoduje obciążenia układów wykonawczych skrzyni w sposób, który miałby istotny wpływ na nadmierne zużywanie się elementów skrzyni.

 

Wyraznie jest zaznaczone, ze wlaczenie pozycji "N" niczemu nie sluzy, ale tez niczemu nie szkodzi. Autorowi wrecz chodzi o to, ze nie musimy az tak dbac o skrzynie, jak postoimy na "D" nic sie nie stanie. Dla scislosci, osobiscie czekajac na swiatlach zawsze trzymam auto w pozycji "D".

 

Nie należy w czasie ciągłej jazdy włączać pozycji N.

 

To chyba oczywiste, ze podczas jazdy nie wrzucamy na luz :8) Jednak nadal nigdzie nie jest napisane, ze jezeli wrzuce na "N" tuz przed zgaszeniem silnika, to skrzynia biegow mi wybuchnie :duh:

 

Czym sie rozni zostawienie auta na "N" od "P" :?: :?: :?: Przeciez dla skrzyni do wsio ryba :duh: Jezeli mnie straszycie ze na "N" cos mi sie tam sprezy w skrzyni (kilka postow wyzej ktos tak napisal), to smiem twierdzic ze na "P" moze stac sie to samo. Zeby nie bylo ze jestem nastawiony na "nie", to dla waszej uciechy napisze wam, ze ostatnio zostawiam auto na "P". Nie wiem co to niby da, niecierpliwie czekam na rozwiniecie tematu.

 

caly swiat ma w instrukcji do samochodu chyba napisane ze do P na wzniesieniu powinien zaciagnac reczny..

Zalew nie wciskaj mi nie moich slow w usta. Nie jestem takim cymbalem, zeby zostawic auto pod gorke tylko na hamulcu recznym. Nigdzie i nigdy nie napisalem ze tak robie. Niestety mieszkam na rowninie Łowicko - Błońskiej i nie pamietam kiedy parkowalem pod gorke :D

Opublikowano

zostawianie samochodu na postoju na N nic nie uszkodzi - to tak samo jak zostawienie zwyklego samochodu z manualna skrzynia na luzie i na recznym...

 

jednak uwazam takie podejscie do sprawy za dziwne - jezeli jest pozycja P , ktora dodatkowo blokuje wał napedowy ( posrednio tylne kola ) - wiec jezeli mam mozliwosc zabezpieczenia samochodu na 2 sposoby przed stoczeniem sie z gory to dlaczego tego nie robic ? ja zawsze zostawialem na P + reczny , a manualne skrzynie zostawiam na recznym + bieg ...

 

opowiadanie ze jak sie zostawi na P to sie wieniec w skrzyni uszkodzi jest podejsciem bardzo uposledzonym - to moze lepiej wogole nie jezdzic samochodem bo sie jeszcze zepsuje ?

 

znam przypadek ( jechalem jako pasazer ) jak w bmw wlaczona P podczas jazdy ( ok 60km/h ) - zablokowalo kola , samochod stanal bokiem , ale dziwneym trafem wiencowi nic sie nie stalo i jak P dzialal tak dziala ...

 

reasumujac - N nie szkodzi - ale P pomaga - wiec moim zdaniem lepiej pomagac niz nie szkodzic :wink:

Opublikowano
Zbir polecam wnikliwą lekturę stronki www.automat.pl

 

Dla Ciebie specjalnie cytat z tej stronki

 

"Stosowanie pozycji N w przypadku krótkich postojów np. na światłach kierujących ruchem niczemu nie służy. Układ sterowania skrzyni jest tak opracowany, że zatrzymanie samochodu pedałem hamulca przy włączonej pozycji D jest wystarczające i nie powoduje obciążenia układów wykonawczych skrzyni w sposób, który miałby istotny wpływ na nadmierne zużywanie się elementów skrzyni.

 

Nie należy w czasie ciągłej jazdy włączać pozycji N. Układ ciśnieniowy skrzyni sterowany jest wykładnią wielu funkcji pomocniczych. Prędkość jazdy, kąt otwarcia przepustnicy powietrza, moment obrotowy i prędkość obrotowa silnika, bieg na którym w danym momencie jedzie samochód mają decydujący wpływ na wartości ciśnień występujących w układzie. Zakłócenie jednej z funkcji sterujących wartością ciśnienia w układzie powoduje gwałtowną zmianę programu pracy w wyniku bezwładności zadziałania układu sterującego w funkcji czasu i wpływa bardzo niekorzystnie na elementy wykonawcze skrzyni.

 

Ale każdy ma swój rozum i niech robi jak uważa.

 

 

 

Voshon albo jestem ślepy albo w tym cytacie nigdzie nie jest napisane ze właczanie N na krótkich postojach jest szkodliwe. Wręcz przeciwnie - z pierwszego akapitu możnaby wyciagnać wniosek że to trzymanie na D ma jakiś wpływ na zużycie - niewielki ale jednak ('nie powoduje obciążenia, które miałoby istotny wpływ' czyli powoduje nieistotne obciążenie :) ...wiem, troche zbyt daleko idący wniosek).

 

 

Gwoli scislosci ja to robie tylko z lenistwa, po co sie co chwile napinać i trzymać pedał hamulca...:)

 

w moim automacie 4hp22 silnik na N ma wyższe obroty niż na D z wciśniętym hamulcem..

 

Co tylko potwierdza to co napisalem wczesniej iż silnik ma lżej na N niż na D, więc nie bardzo rozumiem kontekst wypowiedzi?

 

Jedyne co mi przychodzi do głowy co mogłoby uzasadniać waszą teorie to że np. na N olej w skrzyni stoi a na D jest w ciągłym obiegu i smaruje, ale to tylko moje dywagacje, moze ktos to potwierdzi/zdementuje? no, podsuwam wam argumenty;-)

Zbir
  • Członkowie klubu
Opublikowano

Podczas postoju, np. na czerwonym świetle, nie przełączaj dźwigni zmiany biegów na położenie "N" lub "P"(Parking). Skraca to żywotność tarczek sprzęgłowych (wykonujących niepotrzebną pracę).

 

cytat z

 

http://www.motoryzacja24.pl/automatyczna_skrzynia_biegow.htm

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
To jest tak że P + renata to jak parkujemy auto. Na światłach D + na hamulcu, a N jest dlatego pomiędzy R a D, żeby w trakcie przejścia z D na R bądź R na D pompa miała czas na zmiane ciśnienie i kierunku płyniecie oleju w skrzyni. Na N jest małe ciśnienie oleju tak samo jak i na P ale na P jest bolec co blokuje. Zresztą ja nie wyciągne kluczyka ze stacyjki jak zostawie na N.

Wizyta na stacji benzynowej - 300 zł

Zakupy w sklepie motoryzacyjnym - 1000 zł


Jazda BMW - bezcenne

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.