Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
A może mi ktoś powiedzieć czy ruszanie z Tiptronica (odpalenie samochodu -> D -> przełączenie na sport -> puszczenie hamulca, dodanie gazu i przerzucanie biegu ręcznie na 2) jest przyjazne dla skrzyni. Bardzo dużo jeżdżę na Tiptronicu (na początku oczywiście bardzo delikatnie do rozgrzania się), nieraz od samego odpalenia samochodu a jest to mój pierwszy automat. Z góry dzięki za odpowiedź.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Po pierwsze, nie masz tiptronica tylko steptronica :wink: :!:

Mozesz swobodnie przelaczac sie podczas jazdy w skrzyni steptronic pomiedzy trybami D S 1 2 3 4 5 i bodajze N... Ale na temat N lepiej jak potwierdzi to ktos inny.

 

Czesto dojezdzajac, gdy samochod sie jeszcze toczy przelaczam na N ulatwiajac sprawe hamulcom. Nie sadze, aby cos zlego sie wtedy dzialo ze skrzynia.

Nie zauwazylem tez problemu gdy podczas jazdy, nawet szybkiej przelacze z N na D

 

Z tego co wiem nie mozna:

- szalec na zimnym oleju (mysle, ze idzie w parze z temperatura silnika)

- mysle, ze na zimnym oleju lepiej bedzie pojezdzic najpierw na D, poniewaz z tego co slyszalem, podczas trybu S cisnienie oleju w skrzyni jest wieksze.

- Zalaczac R gdy choc minimalnie toczymy sie do przodu

- Zalaczac D gdy choc minimalnie toczymy sie do tylu

- Przerwa pomiedy D a R (i na odwrot) powinna wynosic wiecej niz sekunde (nie przelacza blyskawicznie).

- Nie puszczac gwaltownie gazu podczas przelaczania biegu.

- Nie cisnac gazu podczas przelaczania z trybu N, na D lub R. Odczekac po przelaczeniu az auto samo zacznie jechac.

 

Jesli ktores z powyzszych jest bledne, prosze o komentarz.

BMW Schnellservice

Mechanik

Elektronik

  • Członkowie klubu
Opublikowano
Po pierwsze, nie masz tiptronica tylko steptronica :wink: :!:

 

Tiptronic czy steptronic to wyłącznie kwestia nazewnictwa, zawsze jest to skrzynia automatyczna z możliwością sekwencyjnej, ręcznej zmiany biegów

 

Mozesz swobodnie przelaczac sie podczas jazdy w skrzyni steptronic pomiedzy trybami D S 1 2 3 4 5 i bodajze N... Ale na temat N lepiej jak potwierdzi to ktos inny.

 

Co do używania trybu "N" to się nie zgodzę. Podobnie uważają inni (poniżej cytat z automat.pl)

 

Pozycję N można stosować alternatywnie z pozycją P przy dłuższym postoju samochodu na płaskim terenie, z włączonym silnikiem, bez opuszczania samochodu przez kierowcę. Praktycznie - pozycja N ma zastosowanie przede wszystkim jako pozycja przejściowa między realizacją różnych programów jazdy - zmiana kierunku jazdy z przodu do tyłu i odwrotnie. Umożliwia ona bezsstresowe przejście ciśnień sterujących zmienną konfiguracją zaworów. Dlatego też przy zmianie kierunku jazdy należy pamiętać o tej pozycji i nie wykonywać zbyt gwałtownych przełączeń między R-D i D-R. Pozycja N wykorzystywana jest również w przypadku konieczności przetoczenia samochodu lub holowania.

 

Stosowanie pozycji N w przypadku krótkich postojów np. na światłach kierujących ruchem niczemu nie służy. Układ sterowania skrzyni jest tak opracowany, że zatrzymanie samochodu pedałem hamulca przy włączonej pozycji D jest wystarczające i nie powoduje obciążenia układów wykonawczych skrzyni w sposób, który miałby istotny wpływ na nadmierne zużywanie się elementów skrzyni.

 

Nie należy w czasie ciągłej jazdy włączać pozycji N. Układ ciśnieniowy skrzyni sterowany jest wykładnią wielu funkcji pomocniczych. Prędkość jazdy, kąt otwarcia przepustnicy powietrza, moment obrotowy i prędkość obrotowa silnika, bieg na którym w danym momencie jedzie samochód mają decydujący wpływ na wartości ciśnień występujących w układzie. Zakłócenie jednej z funkcji sterujących wartością ciśnienia w układzie powoduje gwałtowną zmianę programu pracy w wyniku bezwładności zadziałania układu sterującego w funkcji czasu i wpływa bardzo niekorzystnie na elementy wykonawcze skrzyni.

 

Czesto dojezdzajac, gdy samochod sie jeszcze toczy przelaczam na N ulatwiajac sprawe hamulcom.

 

:shock: :shock: A ja głupi myślałem, że to hamowanie silnikiem ułatwia sprawę hamulcom :lol:

 

Nie zauwazylem tez problemu gdy podczas jazdy, nawet szybkiej przelacze z N na D

 

Nie zauważasz, ale zauważyć możesz po dłuższej eksploatacji jak skrzynia zacznie szwankować :duh:

 

Z tego co wiem nie mozna:

- szalec na zimnym oleju (mysle, ze idzie w parze z temperatura silnika)

- mysle, ze na zimnym oleju lepiej bedzie pojezdzic najpierw na D, poniewaz z tego co slyszalem, podczas trybu S cisnienie oleju w skrzyni jest wieksze.

- Zalaczac R gdy choc minimalnie toczymy sie do przodu

- Zalaczac D gdy choc minimalnie toczymy sie do tylu

- Przerwa pomiedy D a R (i na odwrot) powinna wynosic wiecej niz sekunde (nie przelacza blyskawicznie).

- Nie puszczac gwaltownie gazu podczas przelaczania biegu.

- Nie cisnac gazu podczas przelaczania z trybu N, na D lub R. Odczekac po przelaczeniu az auto samo zacznie jechac.

 

Z powyższymi wskazówkami się zgodzę, generalnie IMHO, wszelkie wachlowanie drążkiem (poza przełączaniem w tryb "S") winno być dokonywane wyłącznie przy całkowicie zatrzymanym samochodzie z równoczesnym mocno wciśniętym pedałem hamulca zasadniczego

 

Jeśli jestem w błędzie to pokornie proszę o erratę :lol:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Czesto dojezdzajac, gdy samochod sie jeszcze toczy przelaczam na N ulatwiajac sprawe hamulcom.

 

:shock: :shock: A ja głupi myślałem, że to hamowanie silnikiem ułatwia sprawę hamulcom :lol:

 

To sie nie zrozumielismy; Przelaczam na N jak wiem, ze sie zatrzymam a bieg D zaczyna mi to uniemozliwiac.

 

Nie zauwazylem tez problemu gdy podczas jazdy, nawet szybkiej przelacze z N na D

 

Nie zauważasz, ale zauważyć możesz po dłuższej eksploatacji jak skrzynia zacznie szwankować :duh:

 

:duh: Nigdy wiecej zatem...

 

Dzieki za cenna porade :!:

 

Dolaczam sie do pytania kolegi, ktore pewnie bylo walkowane nieraz, nie dwa na forum... "A co z olejem?" oraz "Kiedy?" i byc moze "Dlaczego?"

BMW Schnellservice

Mechanik

Elektronik

Opublikowano
a ja znowu słyszałem, że olej w skrzyni sie wyminia co 200tys. km i dodatkowo jakis filtr chyba oleju!

 

 

A ja slyszalem ze jak sie nie jest leniem to mozna znalesc te info w wyszukiwarce, albo przejechac na dol strony w dziale Seria 5 i znalesc temat o tej skrzyni GM ktory jest bardzo dlugi i jest tam wiele wiele info....

Nigdy nie kłóć się z idiotami, sprowadzą Cię do swojego poziomu i pokonają doświadczeniem.
Opublikowano
a ja słyszałem,że ta wyszukiwarka hu..wo działa...

 

To kup slownik, sprawdz jak sie pisze te slowo na H bo napisales z bledem, pisze sie przez CH, a nastepnie zacznij sie uczyc obslugiwac wyszukiwarke bo to podstawa na forum !.

Nigdy nie kłóć się z idiotami, sprowadzą Cię do swojego poziomu i pokonają doświadczeniem.
Opublikowano
w e39 nie ma tiptronicu , to raczej audi. w bmw jest steptronic,kiedys to byl majestrzyk 5 biegowy automat z mozliwoscia recznego przelaczania biegow, jedna z pierwszych yntelygentnych skrzyni ktora uczy sie stylu jazdy kierowcy. Jak bedziesz jezdzil czesto na sport to sie zagotuje i rozleci
"We at BMW do not build cars as consumer objects, just to drive from A to B. We build mobile works of art" - Chris Bangle
  • Członkowie klubu
Opublikowano

Marek_e34 tematów w kwestii wymiany oleju było co najmniej kilkanaście, wystarczy wpisać do wyszukiwarki "olej" i "automat", ja zmieniam co 60kkm lub co 2 lata w zależności co nastąpi szybciej.

 

synu25 grubiaństwo, żeby nie powiedzieć chamstwo w odpowiedzi na prośbę usera o korzystanie z szukajki, usera o dłuższym stażu niż Twój, raczej Ci nie pomoże w uzyskaniu odpowiedzi, co najwyżej pomoże Ci w szybkim zakończeniu kariery na tym forum. Zresztą 20 postów i już 1 ostrzeżenie, bez komentarza :nienie:

 

mcmt moim skromnym zdaniem przełączanie na "N" w celu pomocy hamulcom jest nie do końca zrozumiałe, co chcesz przez to osiągnąć? Napisałeś, że " Przelaczam na N jak wiem, ze sie zatrzymam a bieg D zaczyna mi to uniemozliwiac." :shock: Czyli jak? Tryb "D" jak jest włączony to uniemożliwia Ci zatrzymanie?? To wciśnij hamulec :mrgreen: a tak na serio to naprawdę powinieneś zaprzestać tak częstego wachlowania skrzynią, ostatnio wracałem z Chorwacji i jak zapiąłem "D" to "P" zostało włączone po 5h jazdy i przejechaniu prawie 500km po ich autostradach :8) Naprawdę, przełączanie na "N" niczemu dobremu nie służy, nadużywanie tej pozycji przy krótkich postojach może być dla skrzynki bardziej szkodliwe niż długotrwały postój przy "D" i wciśniętym hamulcu (szkoda tylko wtedy kierowców za Tobą bo ich razisz światłami hamowania).

 

Wszystkim którzy mają jakiekolwiek wątpliwości jak postępować ze skrzynią polecam lekturę stronki www.automat.pl , na wiele pytań i wątpliwości znajdziecie tam odpowiedź.

 

Pozdrowienia!

Opublikowano
poza tym chciałem zauważyć, że nie ma potrzeby zakładania nowych tematów, gdy toczy się już długi wątek dotyczący tej skrzyni. A już wogóle się nie odniose do tego, że pytanie jest banalne a w temacie są trzy wykrzykniki!!!. Powiem krótko, nie idź tą drogą Synu.
Konrad
Opublikowano

- Zalaczac R gdy choc minimalnie toczymy sie do przodu

- Zalaczac D gdy choc minimalnie toczymy sie do tylu

 

powyzej cytat z wypowiedzi jednego z kolegów.R tzn w tył a D Drive czyli do przodu.

dlaczego właczając R czyli bieg wsteczny autko musi toczyć sie do przodu ? i odwrotnie?????

czy to nie spowoduje szybszego zuzycia sie skrzyni??nie bedzie zadnych szarpnięć???

Kierowca BMW bez punktów karnych? Nie ma takiego... no chyba że uciekł...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Przemo0411: To bylo w moim poscie w dziale "czego nie robic". :)

 

voshon: Thx za rady! Trzeba skonczyc z wahlowaniem galka zatem... :P

 

Jeszcze jedno pytanko:

Czy jak zapytam w tym topicu jak sprawdzic poziom i stan oleju, jak wyglada olej, ktory jest jeszcze "w stanie" a jak taki, co juz nie, w mojej skrzyni (540iA E39 2002) to otrzymam odpowiedz "uzyj opcji szukaj"? :P

BMW Schnellservice

Mechanik

Elektronik

  • Członkowie klubu
Opublikowano
mcmt Nie ma za co :8) Po to jest to forum. A co do Twojego drugiego pytania to skoro temat nazywa się "E39 Skrzynia Tiptronic" to w sumie powinieneś uzyskać odpowiedź, aczkolwiek nie ode mnie bo ja ZF-a nie posiadam, nie wiem i się wobec tego nie wypowiadam :lol: Jesteś w USA zatem w przeciwieństwie do nas jesteś w bardziej uprzywilejowanej sytuacji bo tam mechanik nie patrzy ze zdziwieniem i przerażeniem na ASB :lol: :lol:
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
mcmt Nie ma za co :8) Po to jest to forum. A co do Twojego drugiego pytania to skoro temat nazywa się "E39 Skrzynia Tiptronic" to w sumie powinieneś uzyskać odpowiedź, aczkolwiek nie ode mnie bo ja ZF-a nie posiadam, nie wiem i się wobec tego nie wypowiadam :lol: Jesteś w USA zatem w przeciwieństwie do nas jesteś w bardziej uprzywilejowanej sytuacji bo tam mechanik nie patrzy ze zdziwieniem i przerażeniem na ASB :lol: :lol:

Ta dziura... To nie USA niestety :(. W kazdym razie wrocilem juz do Polski przed wczoraj i... Nie ruszam sie juz stad :). Pierwsze co chce zrobic, to oddac bete do POLSKIEGO serwisu BMW a nie tej prowizorki, co do wymiany panelu angazowali podwykonawce... :duh:

 

Oprocz tego chcialem zapytac jak sprawdzic poziom oleju w mojej skrzyni, czy jest tam bagnet czy jest szkielko, gdzie go szukac oraz jak poznac czy olej nadaje sie do wymiany?

BMW Schnellservice

Mechanik

Elektronik

Opublikowano
Prawdopodobnie masz skrzynię 5HP24 (A5S440Z), w której poziom można sprawdzić przy misie olejowej (korek z boku skrzyni), gdy będzie odpowiednio rozgrzana to poziom ten powinien dochodzić do korka (mniej więcej jak w moście). Są dwie szkoły co do wymiany oleju - ponieważ w tych skrzyniach były zalewane oleje "wieczne" więc jedni twierdzą, żeby nie wymieniać inni aby wymieniać. Ja wymianiałem w E-39 i ostatnio w E-38 (mam taką samą skrzynię). Olej ESSO ATF 71141 (i tylko taki - tak podaje ZF). Dane skrzyni (jej typ) będziesz miał po identyfikacji konicówki nr VIN na podanych na forum stronach internetowych. Jak wymieniałem w swoich autach to olej był czarny a nowy ma kolor jasniejszy niż silnikowe (żółto-bursztynowy). Oczywiście przy wymianie oleju to też filtr i uszczelkę miski. W ASO na 80-90% powiedzą, że się nie wymienia, ale o tym jest wiele na forum.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Doskonale, bede sprawdzal w poniedzialek, przed serwisem, kiedy wjade na podnosnik. Dzieki za pomoc. :modlitwa:

BMW Schnellservice

Mechanik

Elektronik

Opublikowano
A może mi ktoś powiedzieć czy ruszanie z Tiptronica (odpalenie samochodu -> D -> przełączenie na sport -> puszczenie hamulca, dodanie gazu i przerzucanie biegu ręcznie na 2) jest przyjazne dla skrzyni. Bardzo dużo jeżdżę na Tiptronicu (na początku oczywiście bardzo delikatnie do rozgrzania się), nieraz od samego odpalenia samochodu a jest to mój pierwszy automat. Z góry dzięki za odpowiedź.

 

dołączam się do przerdmówców i co jest wazne

NIE NALEŻY WYŁĄCZAĆ PODCZAS JAZDY NA 'N"neutral I PONOWNIE WŁĄCZAĆ NA 'D' bo wtedy dochodzi do dużych przeciążeń skrzyni

Opublikowano
Marek_e34 tematów w kwestii wymiany oleju było co najmniej kilkanaście, wystarczy wpisać do wyszukiwarki "olej" i "automat", ja zmieniam co 60kkm lub co 2 lata w zależności co nastąpi szybciej.

 

synu25 grubiaństwo, żeby nie powiedzieć chamstwo w odpowiedzi na prośbę usera o korzystanie z szukajki, usera o dłuższym stażu niż Twój, raczej Ci nie pomoże w uzyskaniu odpowiedzi, co najwyżej pomoże Ci w szybkim zakończeniu kariery na tym forum. Zresztą 20 postów i już 1 ostrzeżenie, bez komentarza :nienie:

 

mcmt moim skromnym zdaniem przełączanie na "N" w celu pomocy hamulcom jest nie do końca zrozumiałe, co chcesz przez to osiągnąć? Napisałeś, że " Przelaczam na N jak wiem, ze sie zatrzymam a bieg D zaczyna mi to uniemozliwiac." :shock: Czyli jak? Tryb "D" jak jest włączony to uniemożliwia Ci zatrzymanie?? To wciśnij hamulec :mrgreen: a tak na serio to naprawdę powinieneś zaprzestać tak częstego wachlowania skrzynią, ostatnio wracałem z Chorwacji i jak zapiąłem "D" to "P" zostało włączone po 5h jazdy i przejechaniu prawie 500km po ich autostradach :8) Naprawdę, przełączanie na "N" niczemu dobremu nie służy, nadużywanie tej pozycji przy krótkich postojach może być dla skrzynki bardziej szkodliwe niż długotrwały postój przy "D" i wciśniętym hamulcu (szkoda tylko wtedy kierowców za Tobą bo ich razisz światłami hamowania).

 

Wszystkim którzy mają jakiekolwiek wątpliwości jak postępować ze skrzynią polecam lekturę stronki www.automat.pl , na wiele pytań i wątpliwości znajdziecie tam odpowiedź.

 

Pozdrowienia!

 

potwierdzam

automat włącza się na D i rusza a wyłącza na P po całkowitym zatrzymaniu auta i zakończeniu jazdy jak kogos korci lewarek to niech kupi sobie manual proste

  • 5 tygodni później...
Opublikowano
z tego co wiem to w zadnym automacie nie mozna wlaczac pozycji "N" podczas jazdy skrzynia wtedy pracuje na 'sucho' i po pewnym czasie :/ trezba sie przygotowac na dodatkowe koszty

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.