Skocz do zawartości

dziwny problem z układem chłodzenia M50B20


qba_m

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

nigdzie nie znalazłem opisu podobnego problemu jak moj, więc zakładam nowy temat. Sprawa wygląda następująco:

 

Rano odpalam zimne auto - silnik nagrzewa się szybko, po porządnym nagrzaniu przewody robią się twarde jak skała (w trakcie nagrzewania są miękkie). Po zatrzymaniu w korku lub na postoju wskazowka temperatury silnika 1-2 mm wychylona w prawo. Po zgaszeniu gorącego silnika i ponownym odpaleniu za chwilę wskazowka dochodzi do pierwszej kreski za połową. Po chwili pracy silnika wraca do pierwotnego stanu (1-2 mm wychylona w prawo).

 

Zrobiłem następujący manewr podejrzewając złe odpowietrzenie układu: przy pracującym gorącym silniku i odkręconym na max ogrzewaniu odkręciłem korek wlewu płynu i czekałem z 10 min. W tym czasie z kanalika z chłodnicy do zbiorniczka wyrownawczego sączył się rowny jednostajny strumień płynu chłodzącego. Po zakręceniu korka i przejechaniu kilkuset km - twardość przewodow idealna - czyli miękkie, takie jak powinny być (porownywalem z innymi silnikami M50B20). Zachowanie wskaźnika temeratury też idealne - ciągle w połowie niezależnie od temperatury na zewnątrz i tego czy stoi się w korku czy nie. Pomyślałem, że problem jest rozwiązany, ale po wystygnięciu silnika i ponownym odpaleniu kolejnego dnia dziwne zjawisko powraca. Dodam przy tym, że:

- nie ubywa/nie przybywa/nie mieszają się/nie wyciekają żadne płyny

- auto nie dymi

- poza twardnieniem przewodow silnik pracuje OK

- wisko działa (nowe BEHR)

- pompa wody wymieniona na HEPU z metalowym wirnikiem

- chłodnica rowno nagrzana na całości

- ogrzewanie działa idealnie

- korek układu chłodzenia nowy (oryginał BMW)

 

Bankowo przyczyną dziwnego zachowania układu jest powietrze w układzie chłodzenia, ktore pod wpływem temperatury zwiększa swoją objętość co powoduje twardnienie przewodow i gorszą pracę całego układu. Nie wiem czy dobrze probowałem odpowietrzyć układ - efekt jest, ale tymczasowy.

 

Może ktoś ma pomysł o co chodzi, bo mi już nic nie przychodzi do głowy.... :(

pozdrawiam

qba_m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko po co ?

 

mam ten sam silnik i od ponad roku mam podobnie czyli temp w korkach jest 2 mm za pionem, nigdy nie pojdzie dalej wiec sie nie obawiam.Po zgaszeniu tez idzie jeszcze dalej ale po kilku sek wraca do poprzedniego stanu.

Tak widocznie musi byc i juz. Najwieksze upaly za mna i korki w Warszawie tez wiec nie ma co sie bac :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a nie wiem, jutro sprawdze. z tego co pamietam to byly twarde.

mozliwe ze wisco u mnie juz nie daje rady tak jak powinno byc bo jednak te 2 mm za pionem to nie tak jak powinno byc czyli po wyjezdzie z fabryki.

pisales ze masz nowe visco. ..sprzedalem e30 koledze ktory dopiero po 3 wisco zlapal odpowiednia temperature i w dodatku na uzywanym. czyli nie zawsze nowe znaczy lepsze.

 

ps. a tak wogole to mozemy sie gdzies spotkac w warszawie i sprawdzisz u mnie temp jak to sie ma do twojej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej Kuba

Jak odpowietrzasz? Tzn, czy używasz odpowietrznika na chłodnicy?

(pytam, bo o różnych zwyczajach już słyszałem)

 

Znając Cię, wiem, że nie męczysz silnika – dlatego te 2mm poza pion to trochę dziwna sprawa (tak nie musi być nawet w korku). Wydaje mi się, że chyba jednak coś z odpowietrzeniem ciągle jest nie-halo.

 

BTW - ja wreszcie w sobotę włożyłem sobie nową chłodnicę i różne sąsiadujące z nią nowe zabawki :) – no i przeszedłem przy okazji magiczną czynność odpowietrzania. Tym samym zdałem sobie sprawę, że prawdopodobnie przez ponad półtora roku jeździłem z lekko zapowietrzającym się układem (pewnie to wina małego rozszczelnienia starej chłodnicy). Teraz nawet na ciepłym silniku, po kilku godzinach jazdy, mam bardzo miękkie węże – wcześniej było tak jak nie raz Ci mówiłem – czyli w miarę twarde. Z temperaturą akurat przed wymianą i teraz mam tak samo, czyli idealnie – nawet lipcowe warszawskie ogromne korki tego nie zaburzyły (po prostu pion lub 1mm PRZED :!: ) – myślę, że w M50 powinno być identycznie.

 

Kuba – spróbuj jednak ponownie przeprowadzić odpowietrzanie, czyli na maksymalnym ogrzewaniu i włączonej dmuchawie, przy otwartej chłodnicy:

 

- otwieraj co jakiś czas odpowietrznik na chłodnicy i zamykaj go, gdy zamiast pęcherzy powietrza spływa po zbiorniku płyn (czasem widać to dopiero po tym, że kapie spod chłodnicy – dlatego patrz na półkę)

- kontroluj strumień (przez dłuższa chwilę)

(to wszystko przy obrotach ok. 1500-2500)

 

Jeżeli:

- ogrzewanie działa

- z odpowietrznika za każdym razem już cieknie

- dolny wąż grzeje się

- Visco już co kilkadziesiąt sekund włącza się

 

>> to wszystko powinno być już OK. Jako, że Visco i pompę masz nowe, termostat też ok.- to nawet nie ma sensu wplatać w dyskusję „patologicznych” ewentualności

 

 

Tutaj, przy okazji i na marginesie muszę powiedzieć, że zawiodłem się trochę na tym słynnym opisie, który krąży czasem na różnych forach – sam go czasem przekazywałem, gdy ktoś był w potrzebie. Chodzi o to, że instrukcja w praktyce okazuje się zbyt, a nawet cholernie zbyt długa i wręcz odwracająca uwagę od tego, co najważniejsze, gdy silnik już pracuje, a człowiek powinien koncentrować się na kilku ważnych czynnościach.

 

Poza tym, a może raczej przede wszystkim - wydaje mi się, że w tamtej instrukcji trochę bagatelizowana jest rola odpowietrzników podczas pracy silnika (czyli także po zalaniu układu płynem). Sam zauważyłem, że gdy cały czas korzysta się z nich (u mnie na chłodnicy i termostacie), to można mieć dużą kontrolę nad wszystkim i czytelne jest to, kiedy powietrze z układu znika. Wtedy pozostaje już tylko zaczekać na gorący dół chłodnicy i wiejące co jakiś czas Visco (potem przez chwilę poobserwować taki stan)

 

 

Pozdrawiam

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziwna sprawa. Widziałem na żywo i faktycznie przewody robią się twarde jak skała.

Kuba nie słuchaj bzdur że tak musi być (chodzi o wskaźnik), bo A wcześniej u Ciebie tego nie było, B w mojej 520 tego nie ma :wink:

 

Tak myśle płyn ma pewną rozszerzalność cieplną, spróbuj odpowietrzyć ją jeszcze raz i sprawdź poziom.

 

Tzn nagrzej ją porządnie, przy włączonym ogrzewaniu (może w nagrzewnicy siedzi powietrze)

Następnie zgaś i odczekaj aż ostygnie, na zupełnie zimnym silniku, odkręć odpowietrznik i jak syknie powietrze to układ jest zapowietrzony.

Zakręć gdy zacznie lecieć płyn.

Powtarzaj całą operacje aż do momentu, gdy na zimnym silniku, po odkreceniu odpowietrznika będzie leciał już tylko płyn.

Następnie, po zakreceniu odpowietrznika, odkręć korek zbiornika wyrównawczego i sprawdź poziom. Jak bedzie za dużo to nadmiar wyciągnij np za pomocą dużej strzykawki.

 

Sposób odpowietrzania podpowiedział mi Pan Seweryn, po wymianie chłodnicy robiłem tak w e39 i jest super :cool2:

Wcześniej walczyłem z odpowietrzeniem dość długo, a i tak po tygodniu pojawiał się gong sprawdź poziom płynu (wszystko szczelne, tylko powietrze z zakamarków było wypierane przez płyn)

 

EDIT:

hmmm a gdy odpowietrzanie nie pomoże, to sprawdziłbym termostat. Wskaźniki w bumierach mają bardzo dużą tolerancje, szkoda że w e34 nie można wyświetlić dokładnej temperatury jak w e39.

Ale jak znam życie, wskaźnik będzie stał pionowo do 100stopni a nawet wiecej.

Termostat powinien się otwierać przy 92 stopniach.

sprawdź węże gdy silnik pracuje, tak jak napisał Marek oba muszą być gorące.

Pozdrawiam!

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hihii – i po długich miesiącach znów trzej muszkieterowie są w jednym wątku :)

(Czekaliśmy tydzień temu Tomek na Ciebie z Kubą w Katowicach przy lotnisku ;) )

 

Wracając do sprawy – to faktycznie warto było przy okazji wspomnieć o temperaturze otwierania termostatu. Ciekawe jaki Kuba ma włożony :?: Przykładowo - u mnie stosuje się termostat 80C (tylko taki jest dedykowany dla M20B20), a u Kuby oprócz 80C dedykuje się także 92C, z kolei u Tomka tylko 92C

 

Pozdrawiam :)

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To, że coś jest nie tak to wiem. Kiedyś nie było problemu z wychodzeniem wskazowki poza połowę, no chyba że po długiej jeździe autostradą zgasiło się auto i za chwilę odpaliło - wskazowka wychylała się o 1-2 mm w prawo ale natychmiast po odpaleniu wracała na połowę.

 

Pytanie - ktorędy układ może się zapowietrzać w czasie pracy? Oprocz kompresji bijącej z silnika oczywiście. Gdyby u mnie biła kompresja - po "odpowietrzeniu" gorącego silnika po chwili przewody zrobiłyby się ponownie twarde a tak się nie dzieje.

 

Zależność jest prosta: powietrze w układzie - pęczniejące przewody - wskazowka wychodzi poza połowę

pozdrawiam

qba_m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedź na Twoje pytanie: układ moze zapowietrzać się poprzez nieszczlności nawet niewielkie dostrzegalne np tylko na zimnym silniku tak jak u mnie kiedys poprzez nieszczelna obudowe termostatu.

 

Termostat jest kolejną rzeczą, którą planuję wymienić. U Ciebie rozumiem ta operacja pomogła?

 

Dziś byłem z problemem w ASO i bezradnie rozłożyli ręce :lol: Jakoś mnie to nie dziwi :lol:

pozdrawiam

qba_m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawie wszystko już zostało napisane, ale nie jestem przekonany czy dla Ciebie wszystko jest jasne

1. Przewody powinny twardnieć na gorącym silniku( oczywiście do rozsądnej granicy). Im wyższa temperatura tym twardsze przewody.

2. Czy silnik jest zapowietrzony sprawdzasz odpowietrznikiem przy korku.

3. Przyczyną lekkiego przegrzewania może być również zapchana chłodnica, wisko (łatwo je sprawdzić wtedy gdy silnik się przegrzewa)

4. Po zgaszeniu gorącego silnika temperatura podnosi się, to normalny objaw.

 

Tak jak termostaty tak i korki są różne, zobacz na oznaczenie na wewnętrznej stronie korka, czy kupiłeś właściwy korek?

 

Z tego co napisałeś nie jestem pewien czy prawidłowo postawiłeś diagnozę, że układ się zapowietrza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

To i ja się przyłączę do tematu.

 

1. A czy to wychylenie wskazówki, 1-2mm za pion, to ma miejsce jak patrzysz siedząc normalnie, na fotelu kierowcy, czy jak spoglądasz prostopadle na wskaźnik. Bo mi na przykład, jak wskazówka jest idealnie w pionie, to się z pozycji kierowcy wydaje ze jest 1mm za pionem.

Poza tym, to mam też jakąś swoją teorię, o tym, że skoro rośnie temperatura na postoju, to znaczy, że część silnika musi być tak rozgrzana, że zagotowuje płyn w kanałach wodnych, a to mogłoby faktycznie wskazywać, że gdzieś siedzi powietrze i uniemożliwia schłodzenie akurat tego fragmentu silnika (oczywiście to tylko jakaś moja teoria), a termostat nie chce się otworzyć.

 

Swoją drogą to ciekawi, czy jak silnik jest zgaszony, to ciśnienie w układzie powoduje samoistny obieg płynu.

 

/Andrzej

"Gdyby wybory miałyby coś zmienić, to dawno zostałyby zakazane" - JKM

!!! ZOBACZ MOJE AUKCJE !!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

1. A czy to wychylenie wskazówki, 1-2mm za pion, to ma miejsce jak patrzysz siedząc normalnie, na fotelu kierowcy, czy jak spoglądasz prostopadle na wskaźnik.

 

Jest poza pionem jakby nie patrzył.

 

Po zgaszeniu silnika nie ma obiegu cieczy chłodzącej (jest on wymuszony przez pompę).

 

Mam kolejne pytania - czy da się jakoś łatwo rozpoznać jaki termostat powinienem mieć. Wg ETK opcje są dwie:

 

80 stopni

88 stopni - tylko z DME Siemensa (nie wiem jakie mam - jak to sprawdzić?)

pozdrawiam

qba_m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz sprawdzić jaki masz aktualny termostat – powinna być na nim zaznaczona temperatura otwarcia.

 

A jeżeli chodzi o ten 88C – to jednocześnie dotyczy to NATIONAL VERSION GERMANY – tego chyba nie masz.

To jakie jest DME - na pewno pod obudową zobaczysz.

 

Pozdr.

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz sprawdzić jaki masz aktualny termostat – powinna być na nim zaznaczona temperatura otwarcia.

 

jak to sprawdzić bez rozbierania (termostat jest schowany pod obudową)

 

A to jakie jest DME - na pewno pod obudową zobaczysz

 

Pod którą obudową?

pozdrawiam

qba_m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

typ termostatu niestety tylko po wyjęciu zobaczysz (samego termostatu z jego obudowy).

 

co do DME - jeszcze nie dobierałem się do mojego - ale domyślam się, że łatwo jest zdjąć tą osłonę plastikową po przeciwnej stronie od skrzynki bezpieczników (po przeciwnej stronie silnika).

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kuba, termostat powinieneś mieć o niższej temperaturze (rynek włoski) - no chyba że ktoś go zmieniał.

 

Przy zakupie termostatu kup też tą czarną bakielitową obudowe. Stara po wymianie pęknie po kilku kilometrach :duh:

 

Tak czy siak, spróbuj odpowietrzyc bumiera tak jak napisałem, nie korkiem, a odpowietrznikiem na zimnym silniku.

Pozdrawiam!

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Tak czy siak, spróbuj odpowietrzyc bumiera tak jak napisałem, nie korkiem, a odpowietrznikiem na zimnym silniku.

 

Tomku, nie wiem na ile to się u mnie sprawdzi, bo jak silnik ostygnie, przewody robią się miękkie, ale spróbuję.

pozdrawiam

qba_m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mam dosc podobny problem w 318i e46.

Chcialem jednak sie upewnic. Czytalem rozne historie odnosnie i odpowietrzania i twardosci wezy itp.

 

1. Na rozgrzanym silniku, otwarcie korka powoduje ze wylatuje plyn? Z tego co wyczytalem rozumiem ze to normalne. Prosze o potiwerdzenie.

2. Na odpalonym silniku przy odkreconym korku (silnik goracy) caly czas wybija jakby plyn co chwile? Czy to takze norma?

3. Czesto pada pojecie strumienia. Jak dokladnie ma wygladac? Ma byc widoczny przy odkreconym korku i odpowietrzniku?

 

Jakis czas temu zapalila sie kontroka od poziomu plynu. Dojechalem do domu, poczekalem az ostygnie silnik i dolalem do stanu i zakrecilem korek. Bylo ok przez miesiac i teraz znow zapalila mi sie kontrolka... wszystko wskazuje na to ze uklad chyba jest nieszczelny... jednak co dziwne po przejechaniu kilku kilometrow kontrolka gasnie... weze bardzo twarde.

Dodam ze zaczelo sie to dziac po instalacji gazu. Dzis bede sprawdzal jakos czy dobrze zacisniete sa opaski od wezy do instalacji gazowej...

 

pozdr

bolokm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Na rozgrzanym silniku, otwarcie korka powoduje ze wylatuje plyn? Z tego co wyczytalem rozumiem ze to normalne. Prosze o potiwerdzenie.

2. Na odpalonym silniku przy odkreconym korku (silnik goracy) caly czas wybija jakby plyn co chwile? Czy to takze norma?

3. Czesto pada pojecie strumienia. Jak dokladnie ma wygladac? Ma byc widoczny przy odkreconym korku i odpowietrzniku?

 

1. Przy delikatnym odkręcaniu korka płyn nie powinien wylatywać.

2. Niczego nie powinno wybijać

3. Strumień powinien być widoczny po odkręceniu korka wlewu płynu chłodzącego. Powinien być rowny, jednostajny, bez żadnych przerw.

 

Dodam ze zaczelo sie to dziac po instalacji gazu.

 

I jeszcze się dziwisz, że coś jest nie tak? :roll:

 

Probowałem odpowietrzyć układ sposobem Tomka_M, ale najwyraźniej jest odpowietrzony, bo od razu leci płyn z odpowietrznika bez żadnego syczenia. Kolejna podejrzana rzecz - wisko. Problem pojawia się tak naprawdę dopiero jak auto stanie albo jedzie bardzo wolno, czyli w momencie kiedy wisko przejmuje odpowiedzialność za układ chłodzenia.

Być może ze względu na to, że auto jest z rynku włoskiego, powinno mieć wisko przeznaczone na rynki tropikalne. Ja założyłem zwykłe. Podmienię na probę tropikalne i zobaczymy co będzie.

pozdrawiam

qba_m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

A ja tak nieśmiało wtrącę pewną myśl.

A może twardość węży zależy od rodzaju < a raczej jakości> płynu chłodniczego? Może nowy płyn musi się przez pewien czas "odgazować"

 

W moim m52 też węże sa twardawe po nagrzaniu ale nie wydawało mi się to problemem. Mam zalany petrygiem od jakichś 30 000km.

To układ ciśnieniowy więc raczej powinny być twardawe.

Jak by były miękkie to bym sądził , że mam nieszczelność.

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja tak nieśmiało wtrącę pewną myśl.

A może twardość węży zależy od rodzaju < a raczej jakości> płynu chłodniczego? Może nowy płyn musi się przez pewien czas "odgazować"

 

Akurat płyn chłodzący mam wymieniony zeszłej jesieni - na oryginalny BMW, więc raczej wykluczam taką ewentualność.

pozdrawiam

qba_m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jedno pytanie dotyczące wiska: czy po zgaszeniu gorącego silnika wiatrak powinien się kręcić z dużym oporem?

U mnie duży opór na wiatraku jest tylko na zimnym silniku. Opór na gorącym po jego zgaszeniu jest zdecydowanie mniejszy. Czy to normalne?

pozdrawiam

qba_m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może ktoś mi pomoże... Jakiś czas temu miałem problemy z grzaniem się silnika. Do wymiany poszły wiskoza, termostat oraz chłodnica. Po wymianie wszystko ok- ciepłe dni, wskazówka w pionie, chłodnica gorąca, układ nie zapowietrzony. Jednakże ostatnio auto zaczęło się grzać. Wymieniłem termostat- okazało się, że się nie otwiera. Na nowym termostacie temperatura ok, tylko chłodnica zimna. Czy możliwe jest, że skoro temperatura zewnętrzna nie za wysoka, wiatrak się kręci i wszystko sprawne, by chłodnica była nadal zimna gdy auto jest już rozgrzane?

Pompa wody sprawna, wiskoza także.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.