Skocz do zawartości

Wentylator klimatyzacji


Yeshyk

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, posiadam BMW 530D z 2001r. po liftingu silnik 3.0 diesel i mam problem z wentylatorem klimatyzacji - zepsuł się.

Mam kostkę na 4 piny.

Ile kosztuje nowy ? (link mile widziany)

Znajdzie się może jakaś używka ?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Jesteś pewien , że masz kostkę na cztery piny????

Według mojej wiedzy powinna być na trzy.

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
odświerzę temat. Czy ktoś wie jak sprawdzić czy wentylator klimy w modelu z trzema przewodami jest sprawny? Wiem że tam steruje ECU ale nie mam pewności czy to wentylator coś kisi czy coś w aucie. Obajaw jest taki że klima dobita czynnikiem startuje kompresor a wentylator stoi i nie ma zamiary ruszyć do momentu gdy odepnę kostkę z czujnika ciśnienia wówczas wentylator wystartuje a kompresor sie rozłącza. Po założeniu kości wentylator chodzi, kompresor nie i jak rusza kompresor to wentylator znowu sie zatrzymuje. Obstawiam czujnik ciśnienia ale pewności nie mam. Co o tym myślicie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co o tym myślicie?

 

Ja sprawdziłem wszystko po kolei. Najpierw sprawdź jakie masz napięcie pomiędzy pinem sygnału do klimatronika. Przy napełnionej i nie włączonej klimie (sprężarka stoi) i ciśnieniu około 6-8 bar napięcie powinno być około 1,15-1,25 V. Jak wciśniesz guzik (*) i zasprzęgli sprężarka, to napięcie powinno rosnąć w kierunku 5 V.

 

Kolory kabelków/piny we wtyczce czujnika ciśnienia:

pin 1 - przewód brązowo-czarny: masa

pin 2 - przewód czarno-szary: sygnał do klimatronika (V)

pin 3 - przewód żółto-zielony: zasilanie 5V (jest nawet jak kluczyk nie jest w stacyjce)

 

Sprawdź też czujnik temperatury przy dolnym króćcu po stronie pasażera (rezystancja mierzona na pinach rośnie wraz ze spadkiem temperatury).

 

Najlepiej jest od razu sprawdzić oscyloskopem sygnał na przewodzie z DME/DDE do wentylatora. Powinien być prostokątny o wypełnieniu zwiększającym się wraz ze wzrostem ciśnienia. Jakby co mam schematy, opisy i - nie chwaląc się - doświadczenie w tej kwestii, bo zdiagnozowałem uszkodzenie wentylatora (zdjęcia dla ciekawości też mam), a po drodze również przerwę na dwóch istotnych z punktu widzenia pracy wentylatora przewodach.

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u to patrzę ze ostro jest zagmatwane ze sterowaniem 3 przewodowego wentylatora. Jeśli chodzi o uszkodzenie silnika wentylatora to reaczej odpada gdyż tak jak juz mówiełm po zdjęciu kostki z czujnika ciśnienia wentylator sie załączy. Polikam jeszcze co i jak. Wpadłęm też na pomysł żeby od koleszki podmienić czunik ciśnienia i sprawdzić co będzie po jego zmianie. Pomierzę też zasilania zgodnie z tym co opisałeś.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Danek24:

Podaj mi tym silnika, a podłączę Ci schematy, nie ma tego dużo i prościzna w sprawdzeniu... Zasada sterowania wentylatorem jest prosta: do modułu klimatronika dochodzi sygnał z czujnika/włącznika ciśnienia, który jest przetwarzany i przesyłany do sterownika silnika DME/DDE. Do DME/DDE dochodzi również sygnał o temperaturze czynnika na dolnym króćcu po stronie pasażera. Na podstawie informacji o ciśnieniu czynnika w układzie klimatyzacji i o temperaturze w układzie chłodzenia DME/DDE wysyła sygnał prostokątny do wentylatora (po cienkim kabelku, po natomiast grubych "idzie" zasilanie i masa, nawet przy odłączonym zapłonie). Prędkość obrotowa wentylatora zależy od wypełnienia sygnału prostokątnego, czyli udziału czasu w jednym cyklu, kiedy napięcie jest większe od 0 do czasu trwania całego cyklu (to są oczywiście milisekundy). Płynna regulacja prędkości obrotowej jest gdy wypełnienie jest pomiędzy 10% a 90%. Poniżej masz wykresy sygnału sterującego prędkością obrotową wentylatora z mojej bumci (pierwszy jak sprężarka nie chodzi, a drugi jak pracuje około 30-40 s):

 

http://images32.fotosik.pl/313/aecad89e47d50d14med.jpg

 

http://images27.fotosik.pl/243/2a49b77475c824f6med.jpg

 

Dla zainteresowanych mam fotki wnętrza mojego wentylatora, który zakupiłem jako sprawny, a okazał się szrotem z jakiegoś słonowodnego utopka... Na szczęście sprzedawca okazał się nad wyraz poczciwym człowiekiem i przysłał mi nowy (otrzymałem dzisiaj, nie sprawdziłem, ale mam nadzieję, że będzie OKI)

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

faktycznie w silniku jest duża płyta z dwustronnym laminatem z powierzchniową elektroniką i w zasadzie nie wiele można tam ingerować. Auto jest z 2001 roku to 3.0d. Zasilanie główne na gróbych przewodach jest jak należy. Cienki przewód też jest pod zasilaniem. Wentylator nie chodzi do momentu jak zdejmę kość z czujnika ciśnienia w układzie klimy. Po zdjęciu kostki wentylator załącza się kompresor rozłacza sie. Chodzi jeszcze chwilę i znowu staje. Po podpięciu kostki znowu zaczyna dmuchac do momentu aż kompresor wystartuje i wówczas wentylator ztrzymuje sie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłącze się do tematu,z pytaniem czy mowa jest o tym wiatraku?

http://images29.fotosik.pl/265/3c06d5484816f513m.jpg

http://images27.fotosik.pl/264/

 

Nie wiem właśnie jak go sprawdzić :doh: po załączeniu sprężarki mija jakaś chwila i tak jakby chciał startować,ale tylko drgnie i to wszystko :mad2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem właśnie jak go sprawdzić

 

Ja właśnie miałem/mam taki sam silnik... I objawy były takie same... Po rozebraniu okazało się, że jest spalony jeden tranzystor, a stan płytki wskazywał jakby na to, że auto z którego pochodził to jakiś słonowodny utopek... Z naprawą ciężka sprawa... A czy sprawdziłeś, czy sygnał sterujący jest OKI???

 

P.S. Czy sam go demontowałeś?? Ja mam już inny, ponoć sprawny silnik i muszę go podmienić i nie bardzo wiem jak zdjąć śmigło, a jest w jakiś patentowy sposób mocowane...

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

śmigło ściągasz obracając wiatrakiem w kierunku przyciwnym niż ruch wskazówek zegara czyli w lewą stronę. Silnik ma trzy wycięcia wiatrak z nich zeskoczy. Oś silnika przytrzymuj nasadką za nakrętkę jak pamiętam to 14mm.

 

Dzięki za info, zabieram się za to od razu po powrocie z arbeitu :cool2:

 

pzdr

 

thenygoos

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem właśnie jak go sprawdzić

 

Ja właśnie miałem/mam taki sam silnik... I objawy były takie same... Po rozebraniu okazało się, że jest spalony jeden tranzystor, a stan płytki wskazywał jakby na to, że auto z którego pochodził to jakiś słonowodny utopek... Z naprawą ciężka sprawa... A czy sprawdziłeś, czy sygnał sterujący jest OKI???

 

P.S. Czy sam go demontowałeś?? Ja mam już inny, ponoć sprawny silnik i muszę go podmienić i nie bardzo wiem jak zdjąć śmigło, a jest w jakiś patentowy sposób mocowane...

 

Sam go zdemontowałem, na biegu założyłem drugi i :jawdrop: śmiga a jakże :!: nawet wtedy jak kluczyki leżą w domu :twisted2: Plusowy przewód jest cały czas pod napięciem.Wiatrak ma po prostu inne sterowanie :mad2: Musi być taki sam jak był.Tylko skąd go wziąć :doh:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[...]śmiga a jakże :!: nawet wtedy jak kluczyki leżą w domu :twisted2: Plusowy przewód jest cały czas pod napięciem.Wiatrak ma po prostu inne sterowanie :mad2: Musi być taki sam jak był :doh:

 

No to bracie zrobiłeś taki sam błąd jak Ci spece co naprawiali moje auto za poprzedniego właściciela... Tyle, że oni się poddali i odcieli całkiem zasilanie na stałe i dali sobie spokój z klimą :mrgreen:... Jak sprawdziłem na podstawie fotek (bo 4 pinowy wentylator był już u nowego właściciela), to masą trafili na masę, zasilaniem trafili na zasilanie II biegu, a przewodem sygnałowym na przewód zasilający I bieg... W efekcie dali napięcie na przewód z sygnałem sterującym... Miałem obawy o to, czy nie spalił się sterownik silnika, ale na szczęście nie... Dzisiaj po południu zamieniłem silniki i sprawdziłem - wentylator działa bez zarzutu...

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.