Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

 

Przymierzam się do kupna E39 2,5 TDS za 17 tys zł.Z Monachium od grudnia, zarejestrowana w Polsce.

Mam 318TDS, pojawia mi się możliwość zamiany z dopłata (6tys) do 525TDS 96r, bardzo dobrze wyposażonego :

-pełny komputer,

-tel,

-wielofunkcyjna kierownica,

-tempomat.

Przebieg który widnieje to 230 tys, nie wiem czy prawdziwy.

Silnik ogólnie jest suchy, z tego co mówi właściciel, była robiona pompa bo ciekło z jej uszczelki (niby na tych mrozach coś się stało) i teraz jakieś paski i szczotki od alternatora.Przód na pewno nie był bity bo światła są stare i żółte kierunki,ale nadaje się on do malowania wraz ze zderzakiem.Turbina pracuje ładnie, chociaż od 2 tysięcy dopiero się załącza, tzw, turbo dziura chyba, jak źle mówię to mnie poprawcie.

I TERAZ PARĘ MOICH PYTAŃ:

 

1. CZY JEST MOŻLIWOŚĆ KUPNA DOBREJ ( NIE IGŁY)E39 ZA 17TYS?

2. ODNOŚNIE TURBINY - ONA MA SIĘ WŁĄCZAĆ OD POCZĄTKU OBROTÓW, CZY W TAKIM SILNIKU TO NORMA OD 2TYS DOPIERO.

3. NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ OPRÓCZ KIEROWNICY I BIEGÓW ( NAWET NIĘ SĄ DUŻO WYTARTE)

 

 

Z góry podziękował za odpowiedzi i sory za długą rozpiskę

"Mózg jest najbardziej przecenianym z ludzkich organów."
Opublikowano
najlepiej wejdz na forum tds-a i tam sie wszystkiego dowiesz co i jak w sprawie tego silnika

 

tak mnie ciekawi co można sie dowiedzieć o TDS na www.bmw-klub.pl ,

:search: Znaleziono 1129 wyników Haslo TDS dzial : seria 5

 

:search: Znaleziono 3279 wyników.

 

Wiec z tym odsylaniem to troche fantazja ponosi , opinie o TDS na tym forum sa obszerne , ale to trzeba najpierw :search: .

 

wracajac do pytania to moze sam zainteresowany zadecyduje czy chce 5 czy dalej woli turlac sie 3

Opublikowano

 

1. CZY JEST MOŻLIWOŚĆ KUPNA DOBREJ ( NIE IGŁY)E39 ZA 17TYS?

2. ODNOŚNIE TURBINY - ONA MA SIĘ WŁĄCZAĆ OD POCZĄTKU OBROTÓW, CZY W TAKIM SILNIKU TO NORMA OD 2TYS DOPIERO.

3. NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ OPRÓCZ KIEROWNICY I BIEGÓW ( NAWET NIĘ SĄ DUŻO WYTARTE)

 

 

Z góry podziękował za odpowiedzi i sory za długą rozpiskę

 

1 . Mam tds'a w stanie dobrym i za 17 tys bym go nie sprzedał , rok 97 . 18 tyś miesiąc temu moja aukcja miała na alllegro ... wątpię abyś za taka cenę miał dobry stan auta ... myslę że za jakiś czas wyjdą jakieś niespodzianki. Poprostu jak ktoś wie że ma dobrą furkę to ją ceni a 17 tyś to trochę za mało.

2. turbina działa zawsze, ale od od 2,5 tyś obrotów dopiero czuć że ciągnie.

3. Chyba dwie najwazniejsze usterki to głowica (uszczelka) i pompa. Z uszczelką to nie przetestujesz raczej na poczekaniu, musiałbyś pojeździć trochę i sprawdzić czy np. płyn chłodniczy co jakiś czas trzeba dolać (u mnie takie oznaki były, kilka razy dolałem aż wkońcu uszczelka padła w trasie) .

Druga sprawa to pompa, przekręcasz kluczyk, czekasz aż zgaśnie komunikat o świecach i odpalasz .. jeśli nie odpala na dotyk to może być to pompa. Jeszcze lepiej jest to sprawdzić na ciepłym silniku lub gdy auto stało w słońcu przez jakiś czas, wtedy im dłużej poczekasz na przekręconym kluczyku do odpalenia to tym mniej trzeba go kręcić.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ja może napiszę bardziej na temat.

Jeśli jesteś pewien historii tej betki to ją kup.

Ale jeśli kupujesz w ciemno to ja na twoim miejscu bym się poważnie zastanowił.

Przebieg jest tak niski , że aż nie realny!!!!!! < raczej pomnóż przez trzy lub cztery>

Cena też okazyjna < a ja w okazje nie wierzę>

W tej cenie to o benzyniaczka raczej ciężko. A co dopiero diesla.

Ale tak na odległość to nić więcej się nie da powiedzieć.

A o ewentualnych kosztach napraw jest wiele na tym forum.

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Opublikowano

Rozumie koledzy wszystko,

ale pompa była już robiona a temp silnika nigdy nie przeszedł ponad połowe.

na zimnym odpala dobrze, na ciepłym kilka razy kręci.

silnik jest suchy i brudny, nie ma oleju.

 

A czy da się w tym roku (96) sprawdzić oryginalny przebieg????

Słyszałem, że w E39 przebieg był zapisywany albo w kluczyki ale gdzie w sterowniku świateł???? chyba, że to plotka,

facet mówi, że możemy jechać do wszystkich MOICH mechaników i na wszystkie komputery...

 

Ciągle nie wiem co robić.

 

P.S a teraz pytanie do posiadaczy E39 w tds-ie z 96, 97 roku!!!!

ILE WY MACIE PRZEBIEGU?????? WIERZYCIE W TO CO PODAJĄ CZERWONE LICZBY :naughty: ?????????????????

"Mózg jest najbardziej przecenianym z ludzkich organów."
Opublikowano
ja mam TDS bardzo ładnego i zadbanego. Chcę sprzedać jest wystawiona na otomoto ale nie za 17 tys :mrgreen: Ja wiem co mam i tak samo każdy jak ma dobry egzemplaż to nie sprzeda go za półdarmo. Osobiście bym sie nie pchał. Lepiej pośmigaj swoją 3 i dozbieraj kasy i kup coś naprawdę ładnego.
Opublikowano

Kolego, to że pompa została uszczelniona to najmniejsze piwo, są jeszcze inne z nimi problemy.

Poza tym turbo w TDSie włącza się od 2200 rpm.

Kwestia tego czy szklanki i panewki nie tłuka.

 

Jeśli chodzi o to na co zwrócić uwagę przy kupnie:

http://bmw-tds.pl/forum/viewtopic.php?t=10

 

A co do ilości postów o TDSach na BKP to w większości są to o odpalaniu na ciepłym, oleju i spalaniu.

Ale jak ktoś woli ilość a nie jakość...

Opublikowano

A to kolego masz tą za 26 czy 18 tys?????

 

Wiem, że ciężko kupić zadbany model, ale ja już kupuję 5 nie od wczoraj i takie oglądałem

 

1. Z Włoch,handlarz, jasna skóra, silnik CAŁY zlany w oleju, turbo nic nie ciągneło - 13 500zł. (E39 oczywiście), 97r 170tys przebiegu (chyba w 2000 roku)

 

2. Z Włoch, komis, czarna skóra, cienko wyposażona, lekko zlana, turbo ładnie ciągnie 18 900 zł. ( tak samo jak i ta o której wątek) 97r 188 tys.

 

3. Z Włoch, komis, cała poobijana, zlana średnio, od razu skreślona, 200tys, 98 rok, 16 900.

 

4. Z Włoch, komis, bez oleju!!!!! raczej nie myty, ale szefy nie wiem czy uczciwwi ( javascript:emoticon(':liar:') ) czy głupi przyznali się, że temp lekko przeszedł poł, ale teraz też pytnie czy przez uszczelke czy pompe wody może. 99rok, 212tys 24 000zł.

 

Same mi się z Włoch trafiały i tak porównując to ta z Monachium mi najbardziej przypadła do gustu, i oprócz 1 to we wszystkich komisach brali w rozliczenie moją poczciwą 3, cenili ją nawet za 11 tys bez oglądania (4)

 

Najlepszym rozwiązaniem będzie jak pojadę z kimś kto się zna na TDS- ach.

Dodam jeszcze tylko, że jak w tej z Monachium daję się gazu pod czerwone to ona bardzo minimalnie ( na postoju ) czarny dymek przy końcu obrotów, ten silnik jest żywy i te obroty o których tu kloedzy z forum piszą nie falują..

I O TEN PRZEBIEG JESZCZE CZY KTOŚ MOŻE BY COŚ POWIEDZIAŁ

 

A tak właściwie to dlaczego dobry tds nawet z 96 roku nie może kosztować 17 tys zł. Auta są chyba tanie, ona ma 12 lat,

 

POZDRAWIAM MICHAŁ,

ZACHĘCAM DO WYPOWIEDZI WSZYSTKICH POSIADACZY TDSA!!!

"Mózg jest najbardziej przecenianym z ludzkich organów."
Opublikowano

ja mialem 2x TDS (E34/E38)

1x ponad 300kkm silnik do konca suchy

1x ponad 240kkm silnik suchy

km podawane były przy sprzedaży , a tak w trakcie eksploatacji to :

wtrysk sterujący,uszczelnianie pompy wtryskowej , przeplywki,pompy w zbiorniku,

oczywiście wszystko na czas serwisowane.

Przygody z TDS opisywane na forum tu i tam sa bynajmniej jak dla mnie deko prze kolorowane, a jedynym czynnikiem wielkich dolegliwości TDS może świadczyć o braku wyobraźni a i przebiegi mogą być dużo większe.

TDS pali duzo : sportowe TDS-y beda duzo Palic ON

TDS peka Glowica : Sportowe TDS grzeja sie szybko

TDS zalany Olejem : Sportowe TDS-y kończą sie szybciej

TDS Turbo sie konczy : Sportowe TDS-y przestają być sportowe

Legenda:

Sportowy TDS : zajechany śmietnik stosunek kosztów utrzymania do refleksji z jazdy -10

Zdrowy TDS : spalanie w mieście 8-9L trasa 5-7 stosunek kosztów utrzymania do refleksji z jazdy +50.

Opublikowano

i o to chodzi kolego ZDROWY TDS, a jeszcze bardziej trafnie TO ZDROWY NA MÓZGU POPRZEDNI WŁĄŚCICIEL.

 

Ale mi sie wydaje, że jeśli ogólny stan auta jest dobry, silnik pali dobrze, turbo ciągnie, nie dymi na czarno, w miarę jest suchy, jak sprzedawcy dobrze patrzy z oczy top można kupić.

 

I nie wiem, czy dobrze mówiż, ale lepiej kupić starsze auto ( np do 20 tys) i w razie awarii mieć na naprawę niż wyłożyć nawet 26-27 tys, przy tym się zaporzyczyć i martwić tylko zeby sie nie zepsuło.

 

P.S pewnie za chwilę będą komentarze typu --- >>> " kolego jak Cię nie stać na bmw to kup sobie Astre albo Peugeota ( przy całym szacunku dla tych samochodów.

"Mózg jest najbardziej przecenianym z ludzkich organów."
Opublikowano

Jeśli auto na ciepłym trzeba trochę pokręcić to jest problem z pompą, u mnie w miescie robią to za 2600zł ,ale słyszałem że wystarczy sam sterownik pompy zrobić bo to on jest zepsuty i kosztuje to już ok. 1000zł .

 

U mnie na liczniku jest 251 tyś z czego sam zrobiłem prawie 30tys km . Ostatnio widziałem zdjęcie na allegro czy otomoto gdzie E39 miało 400tys km , w środku wyglądało tak samo jak moje E39 .... tak czy inaczej nigdy nie łudziłem się że mój ma tylko ponad 200tyś km , to ze był kręcony 100tyś km wiedziałem na 100% , a na kolejne 70% że kręcone 200tyś km . Poprostu jak zaczyna padac wszystko po kolei co jakiś czas to znaczy ze auto raczej nie ma 200 tyś km. U mnie było już sporo robione

Opublikowano

to nawet jeśli Twój kolego ma 3 z przodu z dużym hakiem to czy źle pracuje pomijając oczywiście naprawy.

Czy nie był wart napraw ???

 

CHCIAŁBYM JESZCZE RAZ ZAPYTAĆ KOLEDZY O TEN PRZEBIEG????

"Mózg jest najbardziej przecenianym z ludzkich organów."
Opublikowano

Z przebiegiem będzie ciężko. Zobacz dokumenty kiedy serwis się skończył (jak w ogóle są)

Zwróć uwagę na wytarte pedały, na uszczelkę drzwi czy nie wytarta mocno. Nawet na kluczyk niektóre są fatalne. Stan opon oraz ich rodzaj, rocznik, jak to są jakieś "kartofle" na dwóch osiach z innej parafii to świadczy o pakiecie minimalnym na tzw. "przeżycie" Albo na krętactwie handlarza (4 świeże gumy są już na jego aucie :) ) To tylko takie rzeczy które nie były dopisane a warto też zwrócić na nie uwagę i poskładane w całość dadzą jakiś obraz przebiegu (mozna sie rąbnąć plus-minus 50 tys:D - żartuje)

 

Co się tyczy TDS. To że kręci ciut dłużej nie musi świadczyć ze popłyniesz 3 tys już za kwartał. Bo niektóre TDS potrafią tak fruwać bardzo długo. Czy warto naprawiać TDS - tak warto! Spalanie będziesz miał 7-8 litrów.

Wrażenie twoje że ciągnie pow. 2 tys jest jak najbardziej właściwe, One się wtedy rozbudzają (bo budzą ciut dalej) Prędkości obrotowe przy ekonomicznej jeździe będą np. rzędu 1,3-1,7 i samochód się w nich czuję stabilnie nie wpada w wibracje i ma jeszcze jakieś delikatne chęci ciągu (jak trzeba dospieszyć)

Mój np. na 2 i 3 bez gazu będzie jechał, powoli, wiadomo ale zgasnąć nie zgaśnie nie iem jak kolegów ale mój daje rade

(OO)=== OO===(OO)
Opublikowano
to nawet jeśli Twój kolego ma 3 z przodu z dużym hakiem to czy źle pracuje pomijając oczywiście naprawy.

Czy nie był wart napraw ???

 

 

Kocham to auto gdy się nie psuje, za każdym razem gdy coś się rozwali i np. auto stanie w trasie (2 x mi się zdarzyło ) to klnę że go sprzedam, wystawiam na allegro aukcje, ale gdy już jest naprawiony to nie chce mi się go sprzedawać i dalej śmigam :)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Spalanie będziesz miał 7-8 litrów.

 

To co napisałeś mogę tłumaczyć tylko tym, że mieszkasz w małej miejscowości i raczej nie można Twojej jazdy nazwać "miejską". 5tka TDS paląca 7-8 litrów to jest wynik jazdy praktycznie w trasie.

 

Co do kupowania E39 TDS to proponuję szukać auta z automatyczną skrzynią. Przy automacie silniki są najczęściej w dużo lepszym stanie niż przy skrzyni manualnej bo nie pracują nigdy ani na zbyt niskich ani na zbyt wysokich obrotach. Do tego prawdopodobnie przy roczniku 97 trafisz na taką samą skrzynię jak mam ja, czyli A5S310Z, a działa ona bardzo dobrze i na pewno znacznie lepiej niż GMa (przesiadłem się z Omegi z TDS i jest przepaść w działaniu skrzyni biegów).

 

Jeszcze jedno co mogę poradzić. Kupić E39 TDS z roczników 97-98 z autentycznym przebiegiem do około 200 tys km nie jest problemem, bo takich aut jest jeszcze sporo w Niemczech. Problem to cena, bo Niemcy cenią przebiegi a nie rocznik auta i taki TDS często będzie droższy od 530d z przebiegiem 300 tys km. W branży samochodowej okazji nie ma, chyba że kupisz auto uszkodzone to wtedy możesz liczyć na dobrą cenę bo koszty naprawy w Polsce są niższe niż w Niemczech. Przy aucie niebitym nie ma szans na dobry egzemplarz w "okazyjnej" cenie, bo nikt nie sprzedaje dobrego auta za psie pieniądze.

Opublikowano

Z tym przebiegiem będzie może i cięzko.

 

1. Książki serwisowej chyba nie ma.

2. Kluczyki ładne (jak trzyma przycisk to wszystkie szyby idą w dół - fajny jak dla mnie bajer).

3. Uszczelka od strony kierowcy jest w jednym miejscu urwana ( tak jakby ktoś na mrozie pociągnął, ale może to być przebieg 500 tys, ale to wydaje mi się, że jest inny rodzaj zniszczenie bo ona jest nie tyle wytarta co przerwana.

4. Co do opon to są wszystkie jednakowe ale zimówki na oryginalnych alu bmw 15". ( to chyba żal inwestycji w sprzedawane auto)

5. Ogólny stan auta jest dobry - zewnątrz trochę porysowany, przymatowiony kolor, żółte kierunki, lampy chyba z plastikowymi kloszami takie trochę przyćmione. Wewnątrz ładnie i nawet zadbanie, kierownica nie wytarta dużo tylko w jednym miejscu tak jakby od pierścionka ( podobno tym jeździła jakaś dziewucha z jego rodziny z Monachium), skórzana przy okazji, pełno przycisków na niej, tempomat, taki duży komputer, (nie wszystkie pixele na nim świecą), na klimatroniku świecą wszystkie, na telefonie w podłokietniku też wszystko świeci,

 

Taka jeszcze drobnostka na centralnym podświetleniu środka ( z przodu) są takie dwie malutkie czerwone kropki które podobno w nocy delikatnie podświetlaja konsole i biegi.

 

To by było na razie na tyle.

 

A przebieg nie był czasem zapisywany w tych modelach w kluczyku czy sterowniku świateł??? ( tak mówił mi jeden znajomy elektronik co robi mi inspekcje w e36)

 

 

P.S ile kosztuje kompletne zawieszenie na przód???

 

Pozdrawiam

:hand:

"Mózg jest najbardziej przecenianym z ludzkich organów."
Opublikowano

Ja mam e39, też diesel, ale 530d.......... Przy zakupie sprawdzałem różne rzeczy a między innymi sprawdzałem silnik dodatkowo w następujący sposób:

 

1. W serwisie sprawdziłem ciśnienie dla każdego cylindra. Muszą być w miarę równe i ok. 22 : 1 w przypadku 2.5tds zgodnie z opisem: http://www.worldofmotorsports.com/car/tech_spec.asp?specID=11483&make=BMW

 

2. wyjąłem śrubę miski oleju, wypuściłem trochę oleju i sprawdzałem czy nie ma wody i czy olej jest w miarę lepki (sprawdzić czy nie wlano tam gęstego smaru klejącego - do uszczelnienia silnika .... na sprzedaż :jawdrop: )

 

3. dając gaz na max, chwilowo trochę ciemnego dymu jest dopuszczalne bo mieszkana jest bogatsza, ale póżniej przy stałych obrotach bez dymu. Jeśli pojawia się niebieski dym, to oznacza, że silnik pali olej..... to już Twoja decyzja, czy chesz remontować ten silnik czy nie.

 

Ten opis dot. tylko fragmentu silnika....... ale są to konkretne rzeczy które można sprawdzić :)

 

Powodzenia!

Uzależniony od 325iC

Zakochany w żonie

.....ja też jeżdżę E30 z wyboru!

Opublikowano

Właśnie tak jest jak kolego napisałeś na początku ciut czarnego dymu a potem na średnich obrotach nie ma.

 

To auto właśnie było sprowadzone z Niemiec w grudniu, jest zarejestrowane tutaj i kolega ( bo od niego chce kupić) ciągle powtarza mi, że na silnik dalje mi gwarancje. Ciągle to powtarza i nie boi się żadnego mojego mechanik, elektryka itp.

 

A jest możliwość, że za 17 tys można kupić w miarę dobrego TDSa????

"Mózg jest najbardziej przecenianym z ludzkich organów."
Opublikowano
A jest możliwość, że za 17 tys można kupić w miarę dobrego TDSa????

 

w czym myk?

 

1. Kradziony? - to mozna na policji sprawdzić

2. po wypadku powaznym? - sprawdzić geometrię

 

 

chyba pozstałe rzeczy sa do naprawy ........ za ile, to tylko mechanik jest w stanie powiedzieć w czym problem i wtedy sprawdzisz koszty naprawy na forum.

 

 

a co do ceny...jesli to bez pośredników, to jest aż za dobra cena, ale realna .... zobacz: http://www.otomoto.pl/index.php?sect=show&id=C5325183 odliczyć prowizję pośrednika i masz!

Uzależniony od 325iC

Zakochany w żonie

.....ja też jeżdżę E30 z wyboru!

Opublikowano

Kradziona nie jest na pewno.

 

A co do wypadku to przód raczej nie był bity, prędzej tył, może i źle myśle ale zamykanie do wlewu paliwa tak jakby obcierało o boki, obtarty lakier.

 

 

Geometria chyba dobra, osobiście przy 140 km\h puściłem kierownice i idzie prosto i nie tłucze się nic.

 

A cena wydaje mi się, że jest w sam raz.

 

To nie jest handlarz tylko mój kolega ze szkoły.I ta co mi pokazałeś z otomoto to słabo wyposażona, jakiś mały ten komputer i na kierownicy nie ma nic, tempomatu chyba też i telefonu.

a tam jest to wszystko i w 100% sprawne.

 

A chyba najbardziej mnie to interesuje bo on chce zamiane z dopłata, ja daje mu swoje śliczne czarne E36 i 6 tysięcy

"Mózg jest najbardziej przecenianym z ludzkich organów."
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Lampy żółkną przy naprawdę dużych przebiegach więc auto jest kręcone na bank. Do tego jeżeli przy zakupie miałby autentyczny przebieg to miałby do niego książkę i ostatnie badanie techniczne niemieckie TUV lub DEKRA np. a tam wpisują przebieg.
Opublikowano
Spalanie będziesz miał 7-8 litrów.

 

To co napisałeś mogę tłumaczyć tylko tym, że mieszkasz w małej miejscowości i raczej nie można Twojej jazdy nazwać "miejską". 5tka TDS paląca 7-8 litrów to jest wynik jazdy praktycznie w trasie.

.

 

Tłumacz sobie jak chcesz

Jakaś ujma? Mi pasuje ta miejscowość. Jeździłem sporo czasu (zawodowo) m.in. tez w Warszawie. Stojąc w korku zawsze będzie jarać 2x więcej. A wygrywając Pole Position na każdych światłach 4x tyle

(OO)=== OO===(OO)
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Spalanie będziesz miał 7-8 litrów.

 

To co napisałeś mogę tłumaczyć tylko tym, że mieszkasz w małej miejscowości i raczej nie można Twojej jazdy nazwać "miejską". 5tka TDS paląca 7-8 litrów to jest wynik jazdy praktycznie w trasie.

.

 

Tłumacz sobie jak chcesz

Jakaś ujma? Mi pasuje ta miejscowość. Jeździłem sporo czasu (zawodowo) m.in. tez w Warszawie. Stojąc w korku zawsze będzie jarać 2x więcej. A wygrywając Pole Position na każdych światłach 4x tyle

 

Ale ja Cię nie chciałem obrazić. Zachowujesz się jak byś miał kompleksy jakieś. Napisałem tylko, że Twoje miejsce zamieszkania tłumaczy podane przez Ciebie spalanie, które w normalnych miejskich warunkach jest mocno nierealne i tyle. Nawet przez głowę mi nie przeszło, że mieszkanie w małej miejscowości to ujma. Sam bym chętnie w takiej mieszkał przy odpowiednio sprzyjających warunkach.

Opublikowano

ale mi chodziło kolego nie o szkła, tylko o te plastikowe klosze. A wcześniej chyba są te szkła a w środku plastiki.A żółte plastiki mogą także świadczyć o za mocnych żarówkach.

 

ale nie wiem, może i był kręcony,

 

jakby się uparł to prawie każdy element może świadczyć o przebiegu

"Mózg jest najbardziej przecenianym z ludzkich organów."

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.