Skocz do zawartości

wentylator klimatyzacji - kiedy powinien się włączać?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

witam, pytanie jak w temacie - kiedy powinien się włączać wentylator klimatyzacji (mam 3 pinowy) i jak go ewentualnie sprawdzić, czy wogóle można ten 3 pinowy sprawdzić.

kupiłem nowy (używany) wiatrak ale cały czas stoi w miejscu (klima chłodzi).

bardzo prosze o poradę

Opublikowano

skoro kupiłeś nowy to rozumiem, że podłączony do prądu + - się kręci...

powinien się włączać razem ze sprężarką klimy...

sprawdź także czy na wtyczce którą podłączasz do wentylatora jest prąd

Marcin

BMW Klub Polska

F25 X3 2,8iA xDrive

E91 320dA touring

E39 530dA touring

E39 530iA touring

E36 316iA m43 Compact


----------------------------------------

historia - E32 750iA (1992-2004)

Opublikowano
skoro kupiłeś nowy to rozumiem, że podłączony do prądu + - się kręci...

powinien się włączać razem ze sprężarką klimy...

sprawdź także czy na wtyczce którą podłączasz do wentylatora jest prąd

 

No to Cię muszę drogi Marcinie750 wyprowadzić z błędu... 3-pinowy (montowany od 09/1998) jest na stałe podłączony do napięcia (nawet jak kluczyk masz w kieszeni)... zaczyna się kręcić dopiero wtedy jak na cienkim (są jeden cienki i dwa grube przewody) pojawia się sygnał ze sterownika silnika DME/DDE. Sygnał sterownika silnika zaś jest wysyłany po analizie: temperatury cieczy na wyjściu z chłodnicy, ciśnienia w układzie klimy, a nawet prędkości jazdy samochodu... I wcale nie musi się włączać razem ze sprężarką, jak w wersjach sprzed 09/1998...

 

Do autora tematu: mam ten sam problem, przy czym na razie "odbudowuję" klimę.. .podłączałem zakupiony 3-pinowy i po podłączeniu zachowuje się dość dziwnie: przekręci pół obrotu, stoi 10-15 s, po czym robi 2 obroty, znów stoi itd. W następnym tygodniu zaplanowałem uruchomienie klimy, to poinformuję co i jak...

 

pozdrawiam

 

thenygoos

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Nie wiem czy to pomoże ale ten wentylator nie jest tylko od klimy.

Ja mam na 4 piny więc możesz mieć inaczej ale u mnie wentylator załącza się jak tylko włączę klimę < I bieg >

Ale czujnik w chłodnicy też może załączyć ten wentylator < nawet jak nie jest włączona klima>

Powinien załączyć przy 92 st - I bieg

a przy 104 st - III bieg.

Swoją drogą to mostkując ten czujnik najłatwiej wstępnie sprawdzić czy wiatrak działa < łatwy dostęp > :cool2:

Tylko za diabła nie mogę dojść jak testowo załączyć II bieg :mlotek:

Nie wiem co i kiedy go załącza?

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Opublikowano
Nie wiem czy to pomoże ale ten wentylator nie jest tylko od klimy.

Ja mam na 4 piny więc możesz mieć inaczej ale u mnie wentylator załącza się jak tylko włączę klimę < I bieg >

Ale czujnik w chłodnicy też może załączyć ten wentylator < nawet jak nie jest włączona klima>

Powinien załączyć przy 92 st - I bieg

a przy 104 st - III bieg.

Swoją drogą to mostkując ten czujnik najłatwiej wstępnie sprawdzić czy wiatrak działa < łatwy dostęp > :cool2:

 

Wszystko OKI, ale Ty masz auto sprzed 09/1998, gdzie wentylator jest na 4 piny, a ten z pierwszego postu jest na 3, sterowany już elektronicznie, a nie hmmm.... "biegowy" :mrgreen:

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

A czy po 98 nie ma już czujnika w chłodnicy , żeby nim oszukać "zmyślną" elektronikę?

A może wiesz kiedy się powinien załączyć II bieg w mojej < jak to nazywasz biegowej> wersji?

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Opublikowano
A czy po 98 nie ma już czujnika w chłodnicy , żeby nim oszukać "zmyślną" elektronikę?

A może wiesz kiedy się powinien załączyć II bieg w mojej < jak to nazywasz biegowej> wersji?

 

Czujnik w chłodnicy jest, ale to info o temperaturze cieczy jest tylko jednym z wielu kryteriów uruchomienia wentylatora klimy. Jak np. jedziesz szybko, to pęd powietrza wystarczająco schładza chłodnice i nie ma potrzeby wczle załączać wentylatora klimy, prawda... W zasadzie to nie jest wentylator klimy, a po prostu dodatkowy/wspomagający wentylator...

Zmiana powinna nastąpić jak spełnione są warunki: temperatura/ciśnienie... Musiałbym pogrzebać w WDS, bo tam chyba jest dokładnie rozpisane...

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Czyli teoretycznie jeśli bym na postoju rozgrzał silnik ile się da < czyli 91 st > i wtedy "pobawił się" czujnikiem w chłodnicy to może by pomyślał , że stoję w korku i robi się gorąco?

Jakoś powinno dać się załączyć ten wiatrak na próbę.

A może wymontować wisco :norty:

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Opublikowano

Jeśli chcesz sprawdzić, czy masz sprawne wszystkie biegi, to najłatwiej rozpiąć wtykę od wentylatora i podłączyć na krótko napięcie. Tu masz rozpisane co i jak:

 

"+" 1 biegu: pin 2 - kabel czarny/brązowy

"+" 2 biegu: pin 3 - kabel czarny/zielony

"+" 3 biegu: pin 4 - kabel czarny

"-": pin 1 - kabel brązowy

 

Podpinasz się z "-" do pinu 1, a następnie z "+"po kolei do pinów 2, 3 i 4. Wentylator powinien po każdej zmianie chodzić na szybszym biegu... Inna sprawa to sprawność czujnika ciśnienia lub temperatury...

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Wiatrak mi działa ok < miałem okazję go wymontować niedawno>

Chcę jedynie sprawdzić czy działa " coś " co powinno uruchomić II bieg.

 

A tak na marginesie to jeśli działa I bieg to prawie pewne , że działa też II bieg.

Pierwszy bieg potrzebuje do działania oporników I i II biegu

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Opublikowano

Drogą dedukcji doszedłeś do konkluzji :norty:.

 

Jeśli działa II to nie znaczy, że działa I, ale odwrotnie jak najbardziej. A odnośnie sprawdzania wszystkich elementów mających wpływ na działanie klimy i to w przypadku aut sprzed 09/1998 był cały obszerny temat, jak masz potrzebę to odnajdę, bo takie rodzynki mam w zwyczaju zapisywać gdzieś na boku :mrgreen:

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tylko jeśli nie będzie to kłopotem. I tak już nie piszemy o problemie autora tego tematu. :roll2:

Już tak mam , że jak coś sprawdzam lub naprawiam to nie wystarcza mi tylko świadomość , że jakoś zadziałało ale zaraz chcę wiedzieć jak to działa i na jakiej zasadzie.

Wentylator ostatnio naprawiałem < słynny opornik > dlatego mnie to zastanawia.

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Opublikowano
No to Cię muszę drogi Marcinie750 wyprowadzić z błędu... 3-pinowy (montowany od 09/1998) jest na stałe podłączony do napięcia (nawet jak kluczyk masz w kieszeni)... zaczyna się kręcić dopiero wtedy jak na cienkim (są jeden cienki i dwa grube przewody) pojawia się sygnał ze sterownika silnika DME/DDE. Sygnał sterownika silnika zaś jest wysyłany po analizie: temperatury cieczy na wyjściu z chłodnicy, ciśnienia w układzie klimy, a nawet prędkości jazdy samochodu... I wcale nie musi się włączać razem ze sprężarką, jak w wersjach sprzed 09/1998...

o ten dokładnie wentylator mi chodziło i czy są sytuacje w których na pewno powinien się włączyć

Opublikowano

Jeszcze dwa pytania:

1.wentylator ma chłodzić czynnik klimatyzacji (jeżeli dobrze rozumiem) więc poprawną jego pracę można sprawdzić na rurkach od klimy - jedne mają być zimne a drugie gorące - które jakie jeżeli ktoś może to opisać?

i drugie: co może się stać jeżeli będę jeździł z niesprawnym wentylatorem? czy można coś uszkodzić?

Opublikowano
teoretycznie jest jeszcze zawór bezpieczeństwa i jeśli czynnik osiągnie za wysokie ciśnienie (nie zostanie schłodzony) to powinien zadziałać zawór bezpieczeństwa i wyrzucić czynnik.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.