Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 55
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano
po przeczytaniu artykulu nasuwa sie jedno pytanie?

jezeli pb98 jest gorsza od pb95 to teoretycznie paliwo o jescze nizszej liczbie oktanowej np pb91 powinno byc lepsze od pb95 a tak chyba nie jest skoro w polsce juz takiego paliwa nie ma.gdzie jest granica przy ktorej mniejsza liczba oktanow przestaje byc lepsza?

 

Z tego co mnie wiadomo:

 

To nie do końca kwestia "gorsze/lepsze". Paliwo o niższej liczbie oktanowej - jak to napisane w artykule - jest bardziej podatne na samoczynne spalanie - tak zwane "spalanie stukowe". A skolei to jest zależne od stopnia sprężania w danym silniku (a dokładniej, to pewnie od realnie uzyskiwanej kompresji). Wysoki stopień sprężania powoduje większe rozgrzewanie się mieszanki, i benzyna o niższej liczbie oktanowej może zapalać się sama - zawcześnie - stąd spalanie stukowe.

 

Dawniej silniki miały niższe stopnie sprężania niż współczesne, to i oktanów mogłobyś mniej.

 

W ogólnym bilansie najwyraźniej jednak opłaca się podnosić stopień sprężania, nawet kosztem niższej kaloryczności paliwa (mocy opałowej).

 

Uff... to się powymądrzałem. ;]

Opublikowano
czyli ze liczba oktanow rowna 95 jest kompromisem pomiedzy tym co pisza w tym artykule (o ile jeszcze ktos pamieta) a poziomem oktanow przy ktorym zaczynaja sie problemy ze spalaniem stukowym.nizej zejsc z oktanami niebezpiecznie dla silnika a wyzej nie ma sensu.
Opublikowano
To zależy od silnika. W przypadku silników benzynowych R6 w BMW sam producent deklaruje, że maksymalną moc i moment obr. silnika osiąga się na paliwie 98 oktanowym. Można oczywiście też jeździć na 95 i niższym do 91 oktanów.
Opublikowano

Witam,

 

Odnośnie wyższości PB 95 nad PB 98 i odwrotnie można dyskutować w nieskończoność, natomiast sedno sprawy napisał kolega "diodak".

 

Liczba oktanowa ma się nijak do kaloryczności paliwa, od którego najbardziej zależy spalanie w aucie.

Natomiast wyższa liczba oktanowa ogranicza podatność na samozapłon w komorze cylindra (spalanie stukowe), przez co może, w silnikach przystosowanych do PB 98, wpływać na zmniejszenie zużycia paliwa, bo zapłon następować będzie w bardziej odpowiednim momencie (niż na PB 95).

 

Natomiast kaloryczność paliwa naturalnie jest uzależniona od jakości złoża z jakiego zostało wydobyte.

Będąc w Katarze miałem przyjemność prowadzić dyskusję na ten temat z człowiekiem, który zajmuje się od 30 lat odwiertami i statystycznie rzecz biorąc Rosja dysponuje złożami najwyższej klasy.

Natomiast to co wlewamy do baków to efekt rafinacji ropy naftowej + stan techniczny i czystość zbiorników stacji benzynowej i jak to w Polsce bywa uczciwość sprzedawcy.

Myślę, że w przypadku testów laboratoryjnych na PB 98 nasze silniki na pewno by pracowały lepiej, natomiast w życiu nie da się zbadać chemicznie paliwa i zapewnić takich samych parametrów eksploatacji.

Osobiście natomiast tankuję PB 98 :)

 

Pozdrawiam,

Andrzej

"Gdyby wybory miałyby coś zmienić, to dawno zostałyby zakazane" - JKM

!!! ZOBACZ MOJE AUKCJE !!!

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

W ogólnym bilansie najwyraźniej jednak opłaca się podnosić stopień sprężania, nawet kosztem niższej kaloryczności paliwa (mocy opałowej).

Z tego, co się orientuję, wyższy stopień sprężania=wyższa sprawność=zmniejszenie zużycia paliwa, więc bardzo możliwe, że bilans i tak wychodzi na + ;)

Opublikowano

Ciekawe cz w autach z OBD/OBD2 da się odczytać z liveDATA takie dane jak kąt wyprzedzenia zapłonu? Jeżeli tak, to myślę, że na podstawie tych odczytów można wywnioskować jakość paliwa. Mówię tu o PB.

Teoretycznie przy PB98 powinien być ten kąt większy a przy PB95 mniejszy.

Opublikowano
Słyszałem dobre opinie o stacjach Lukoil, to rosyjski koncern i ponoc ruskie maja naprawde dobre paliwo, ale czy to rowniez czasem nie jest to samo co z orlenu, nie wiem, jeśli okaze sie ze ruskie paliwo a nie polskie, warto tam wlasnie tankowac, bo ruskie paliwko jest dobrej jakosci ponoć

hej

cos wiem o ruskim paliwie a o polskim nieco mniej. Od 8lat tankuje na rosyjskich stacjach benzynowych w tym na LUKOIL. Powiem tyle zalezy od dostawy i uczciwosci sprzedajacych. Kiedys lalem do aut tylko 91,ale to byl fiat 125p potem do matiza po 40tskm siadly swiece. Potem tankowalem 91 do vectry c gts po 40tys brak mocy na wysokich obrotach. Podejrzewam,ze to byly swiece. A teraz tankujemy 95 na Lukoilu audi a-6,2,4benzyna oraz E-60 530i i chodza dobrze odpalaja maja super moc. Nie polecam natomiast rosyjskiego oleju napedowego. Dla nowoczesnego disla to zabojstwo. Mojej w-211 zapiekly sie od tej ropy wtryski.Dlatego kupilem benzynowke 530i one chyba sa mniej czule na jakosc paliwa.

  • 11 lat później...
Opublikowano
Odgrzewam kotleta po 12 latach :) Ale pewne pytania są dalej bez odpowiedzi. Jak ktoś napisał producent deklaruje najwyższe osiągi na paliwie 98 oktanowej. Potwierdza to również instrukcja obsługi. Jak to wygląda w 2020 roku? Ktoś testuje/ sprawdza? Najbardziej mnie zastanawia czy benzyna 95 bądź 98 prócz oktanów przez te wszystkie lata od zakończenia produkcji naszych e39 czyli już jakieś 16 lat w jakim stopniu zmieniła się do tej rozlewanej w dzisiejszych czasach. Ostatnio gadałem ze starszym gościem który lał mi paliwo na orlenie i chyba był starym kawalerem bo nikt normalny nie interesuje się tak swoją robotą :) Mówił, że testowane są te paliwa i na szkoleniach są omawiane kaloryczności i jakości danych paliw na duży plus tych 98.
Opublikowano
Jak ktoś napisał producent deklaruje najwyższe osiągi na paliwie 98 oktanowej. Potwierdza to również instrukcja obsługi.
Toś mi teraz odpowiedział :duh:
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jeśli dobrze się wyedukowałem w temacie to w normalnych waunkach różnicy nie odczujesz między 95, 98 a nawet jakimś cudem z Shella, bo ilość oktanów to nie kaloryczność. Różnicę możesz poczuć przy mocno doładowanych samochodach, albo przy bardzo dużych temperaturach, czy podczas pałowania samochodu, wtedy komp biorąc odczyty spalania stukowego może zmienić czas zapłonu co skutkuje zmniejszoną mocą.


A co do jakości paliwa, to nie wiem jak to możliwe, że testy robią i wszystko niby to samo, a jak jeżdżę po PL to zawsze z litr więcej na 100 pali. Chyba, że jakość nawierzchni tak się odbija na spalaniu.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

A co do jakości paliwa, to nie wiem jak to możliwe, że testy robią i wszystko niby to samo, a jak jeżdżę po PL to zawsze z litr więcej na 100 pali. Chyba, że jakość nawierzchni tak się odbija na spalaniu.

nie rozumiem. O jakich testach piszesz?

Ciśnienie opon, ich szerokość, włączona klima i inne urządzenia pokładowe potrafią dodać ten litr...

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

O takich naprzykład.



Ale nadrobiłem zaległości, kiedy te testy robili o dizlu nie myślałem, wieć pominąłem odcinek najwyraźniej, a tu ewidentnie widać, że niemiecka ropa trochę lepsza jest.



A ciśnienie i szerokość opon raczej się nie zmienia jak się leci 1300km - pierwszy bak zalany w Wawie, drugi koło Drezna, tej samej nocy. Trasa powtarzana kilka razy do roku.

Opublikowano
W mojej "bmce" nie zaobserwowałem różnicy pomiędzy 95 a 98. Natomiast u żony w "Kijance" 1,4 jest różnica. Na 98 lepiej przyspiesza i jest mniej mułowaty.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.