Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
jestem na etapie poszukiwań do zakupy 740. I tu moje pytanie, na co szczególnie zwracać uwagę w tym modelu. Co najczęściej siada oraz która skrzynia oczywiście manualna 5 czy 6-biegowa jest lepsza, tkże pod wzgledem awaryjności.
  • Odpowiedzi 55
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

Do jakiej kwoty szukasz autka?

Ja bym nie brał manuala z dwóch powodów, brak części zamiennych w przypadku awarii, duża cena zakupu i ciężko znaleźć używkę.

 

Automat w 740 jeździ naprawdę super i w razie awarii banalny i tani w naprawie.

Opublikowano

a ja polecalbym steptronika czyli 5hp24 jest to najlepsza skrzynia ZF czytaj najmniej awaryjna itp...w zasadzie przy normalnej jezdzie,normalym uzytkowaniu (wymiana oleju itp) jest super..

 

manual niby fajny..niestety wiele osob mysli ze nie ma tam co sie zapsoc...nic bardziej mylnego...jest tam sprzeglo ktore kosztuje duzo kasy..a wiadomo po jakims czasie sprzeglo jest coraz gorsze wiec ja polecam automatyczna skrzynie , a jesli chodzi o osiagi to sa bardzo zblizone , to przeciez 286km wiec jest duzo mocy... pytanie tylko jaki silnik ktory rok.. bo jesli 4.0 to kiszka w e38... lepiej 4.4 a juz wogole lepiej to po 9/98 :mrgreen:

na pytanie ktore BMW mam kupic...odpowiedz jest tylko jedna...


E 38 - p o l e c a m


a jaki silnik... nie wiem..ale stan musi byc rewelka

Opublikowano
Ja też polecam 5HP24, ale zależy z którego roku będzie auto, bo jeśli się nie mylę to wsadzali ją od końcówki 96 roku, a wcześniej tylko 5hp30 z wadliwym koszem REVERSU
Opublikowano
wszystko super, ale interesuje mnie niestety najniższa pólka to jest do 20 tyś. Ale wciąż nikt nie pisze co najbardziej siada w tym modelu.
Opublikowano
wszystko super, ale interesuje mnie niestety najniższa pólka to jest do 20 tyś. Ale wciąż nikt nie pisze co najbardziej siada w tym modelu.

a co ma siadac? siadasz ty [BAD] na siedzenie i sie powozisz. to jest seria 7, wszystkie elementy sa wysokiej jakosci. jak kupisz auto 13 letnie to wszystko moze sie popsuc w dowolnym momencie, zwykle zmeczenie materialu, wszystko sie uzywa i zuzywa. nie ma jakichs usterek okreslonych "ustawowo"

Opublikowano
a ja polecalbym steptronika czyli 5hp24 jest to najlepsza skrzynia ZF czytaj najmniej awaryjna itp...w zasadzie przy normalnej jezdzie,normalym uzytkowaniu (wymiana oleju itp) jest super..

 

manual niby fajny..niestety wiele osob mysli ze nie ma tam co sie zapsoc...nic bardziej mylnego...jest tam sprzeglo ktore kosztuje duzo kasy..a wiadomo po jakims czasie sprzeglo jest coraz gorsze wiec ja polecam automatyczna skrzynie , a jesli chodzi o osiagi to sa bardzo zblizone , to przeciez 286km wiec jest duzo mocy... pytanie tylko jaki silnik ktory rok.. bo jesli 4.0 to kiszka w e38... lepiej 4.4 a juz wogole lepiej to po 9/98 :mrgreen:

 

a sprzęgło hydrokitenetyczne w automacie sie nie psuje... siadzie Ci jedna tarczka od jednego biegu...rozbierania kupe... uszczelniacze itp... roboty tez od holery :P

 

 

uważam że za 20 000zł nic ciekawego raczej nie znajdziesz.

jak szukałem swojej to ogladalem w kraju kilkanascie sztuk... jedną znalazłem ładną za 27 000zł, 95 rok...

w koncu kilak wycieczek do richu i mam swoja... mimo ze auto było w bardzo dobrej kondycji ... to w polsce włozyłem w nią kilka tysiecy... a i u niemca kosztowała sporo bo 24000.

Nie mówie ze nie ma okazji... ale ja w nie nie wierze i widziałem na własne oczy... jakie autka są w polsce do sprzedania ... ( chodzi mi w granicy 20 000zł ... nie mówie ze nei znajdziesz lalki za 26000 ...

mam kilkunastu znajomych którzy handluja samochodami... to jest poprostu biznes i tyle... nie oszuka nie zarobi ( nie generalizuje - wiec bez obrazy handlarze ) ...

http://img110.imageshack.us/img110/2668/naroummmpr4.jpg
Opublikowano

Za 20 tys bedzie ciezko znalezc jakakolwiek E38 w zadowalajacym stanie, 740 w szczegolnosci.

 

Automat w naprawie nie bedzie tani - przy awarii automatu przewaznie trzeba sie liczyc z kosztami paru tysiecy zlotych.

Byly:

E36 318is Coupe

E32 750i

E30 318i

E36 320i Touring

E34 AC Schnitzer S3(240 HP i 315 Nm)

E38 730i Indyvidual

E23 732i

Opublikowano
Za 20 tys bedzie ciezko znalezc jakakolwiek E38 w zadowalajacym stanie, 740 w szczegolnosci.

 

Automat w naprawie nie bedzie tani - przy awarii automatu przewaznie trzeba sie liczyc z kosztami paru tysiecy zlotych.

 

Za ok 2500-3000 tys PLN to masz praktycznie wszystkie nowe bebechy w skrzynce i konwerter po regeneracji a za parę tysięcy to chyba w ASO, ciekawe ile trzeba będzie wydać jak zdechnie 6-cio biegowy manual i kto da na niego gwarancję.

Wiadomo że auto za 20-25 tys Pln będzie z realnym przebiegiem rzędu 400-500 tys km i jestem ciekaw czy w manualu będzie choc jeden w pełni sprawny synchronizator poza tym, upalona tarcza, rozsypujący się docisk, wytelepane łożysko na wałku zdawczym i reszta bebechów w nie najlepszej formie, a to są koszty, natomiast automat po takim przebiegu, załóżmy najgorszą opcję, czyli skrzynkę 5HP30

1. Regenerowany konwerter-Sachs ok 800pln

2. tarczka + przekładka 40 pln-w zależności ile padnie

3.kpl uszczelek na całą skrzynkę 550pln

4 W najgorszym wypadku kosz reversu ok 500pln

W najgorszej opcji ok 3000pln z robotą i zamontowaniem skrzynki

Opublikowano
Za 20 tys bedzie ciezko znalezc jakakolwiek E38 w zadowalajacym stanie, 740 w szczegolnosci.

 

Automat w naprawie nie bedzie tani - przy awarii automatu przewaznie trzeba sie liczyc z kosztami paru tysiecy zlotych.

 

Za ok 2500-3000 tys PLN to masz praktycznie wszystkie nowe bebechy w skrzynce i konwerter po regeneracji a za parę tysięcy to chyba w ASO, ciekawe ile trzeba będzie wydać jak zdechnie 6-cio biegowy manual i kto da na niego gwarancję.

Wiadomo że auto za 20-25 tys Pln będzie z realnym przebiegiem rzędu 400-500 tys km i jestem ciekaw czy w manualu będzie choc jeden w pełni sprawny synchronizator poza tym, upalona tarcza, rozsypujący się docisk, wytelepane łożysko na wałku zdawczym i reszta bebechów w nie najlepszej formie, a to są koszty, natomiast automat po takim przebiegu, załóżmy najgorszą opcję, czyli skrzynkę 5HP30

1. Regenerowany konwerter-Sachs ok 800pln

2. tarczka + przekładka 40 pln-w zależności ile padnie

3.kpl uszczelek na całą skrzynkę 550pln

4 W najgorszym wypadku kosz reversu ok 500pln

W najgorszej opcji ok 3000pln z robotą i zamontowaniem skrzynki

 

 

mam 730i z przebiegiem 200400 oryginalnym ... co ksiazki... faktury ale to malo wazne... stan tehcniczny wnetrze wskazuje na to że nie jest krecone.Ogladałem po kraju i rzeczywiście niby 180 000... gaz od kilku lat ... ideał za 19 000zł a siedzenie przetarte aż dziura, kierownicy prawie nie było... ogladąłem kilka takich sztuk... w niemczech może coś uda sie znaleźć ale tez trzeba sie liczyć z wieksza kwota w zakupie jak 20 000PLn a dochodza opłaty, sciagniecie, no i zawsze trzeba coś wymienić...

Mimo że moja wyszła mnie przeszło 30 000zł.. wystawiłem w ogłoszeniu za 27tyś... nikt nie zadzwonił, za 25 .. .dzownili i mówili ze są takei za 18 - 19 i że to za wysoko... teraz jest 23900zł... i nadal ruch mały choćby w samych telefonach... ludzie wolą kupować szroty za 17 tyś zł... a potem wkładać w nie kilak tysiecy... albo jezdzic złomem - ale zawsze to e38...

http://img110.imageshack.us/img110/2668/naroummmpr4.jpg
Opublikowano
natomiast automat po takim przebiegu, załóżmy najgorszą opcję, czyli skrzynkę 5HP30

1. Regenerowany konwerter-Sachs ok 800pln

2. tarczka + przekładka 40 pln-w zależności ile padnie

3.kpl uszczelek na całą skrzynkę 550pln

4 W najgorszym wypadku kosz reversu ok 500pln

W najgorszej opcji ok 3000pln z robotą i zamontowaniem skrzynki

 

takie cuda to tylko w erze ...

 

jak mozna napisac ze manual sie bardziej psuje - toz to jakas bzdura !

 

sprzegło -? i co - raz na 150tyz zmieniasz komplet za 1300zł i masz z głowy , labo regeneracja ( jezeli docisk jest dobry ) za grosze , albo sama tarcza nowa i przetoczenie docisku ...

 

a w automacie - wydasz 4tys i nie maszpewnosci ile pochodzi ... wiele bylo takich przypadkow , nawet na forum , - wydal 5tys i szkrzynia dalej nie chodzi jak nalezy !

Opublikowano

Za ok 2500-3000 tys PLN to masz praktycznie wszystkie nowe bebechy w skrzynce i konwerter po regeneracji a za parę tysięcy to chyba w ASO, ciekawe ile trzeba będzie wydać jak zdechnie 6-cio biegowy manual i kto da na niego gwarancję.

 

Remont skrzyni w mojej E32 750i kosztowal 5 tys PLN (i to wcale nie w ASO). Faktycznie, zostal zrobiony bardzo dobrze, ale taniej nie znalazlem nigdzie.

6-biegowy manual nie zdycha latwo, chyba ze ktos zmienia biegi za pomoca mlotka. A wymiana sprzegla jest zdecydowanie tansza i prostsza, niz remont automatu.

Byly:

E36 318is Coupe

E32 750i

E30 318i

E36 320i Touring

E34 AC Schnitzer S3(240 HP i 315 Nm)

E38 730i Indyvidual

E23 732i

Opublikowano

mam 730i z przebiegiem 200400 oryginalnym ... co ksiazki... faktury ale to malo wazne... stan tehcniczny wnetrze wskazuje na to że nie jest krecone.Ogladałem po kraju i rzeczywiście niby 180 000... gaz od kilku lat ... ideał za 19 000zł a siedzenie przetarte aż dziura, kierownicy prawie nie było... ogladąłem kilka takich sztuk... w niemczech może coś uda sie znaleźć ale tez trzeba sie liczyć z wieksza kwota w zakupie jak 20 000PLn a dochodza opłaty, sciagniecie, no i zawsze trzeba coś wymienić...

Mimo że moja wyszła mnie przeszło 30 000zł.. wystawiłem w ogłoszeniu za 27tyś... nikt nie zadzwonił, za 25 .. .dzownili i mówili ze są takei za 18 - 19 i że to za wysoko... teraz jest 23900zł... i nadal ruch mały choćby w samych telefonach... ludzie wolą kupować szroty za 17 tyś zł... a potem wkładać w nie kilak tysiecy... albo jezdzic złomem - ale zawsze to e38...

 

A, to Twoja 730 jest na otomoto :).

Ze zdjec faktycznie wyglada na dobry stan, dokladnie takiej wlasnie szukam, ale pewnie najwczesniej za pare miesiecy - mam po prostu inne wydatki, gdyby nie to, to juz bym do Ciebie jechal na ogledziny.

No chyba, ze mi jednak cos odbije, zeby sie na nia zapozyczyc ;).

Byly:

E36 318is Coupe

E32 750i

E30 318i

E36 320i Touring

E34 AC Schnitzer S3(240 HP i 315 Nm)

E38 730i Indyvidual

E23 732i

Opublikowano
co prawda ta jest troche droższa ale co z tym przebiegiem?kots nie udolnie cofał licznik?stan jest naprawde ok

 

http://moto.allegro.pl/item267075383_bmw_740_il_long_33_tys_km.html

 

w taki przebieg to raczej nie wierze, jak ktos kupuje 740 to nie po to by raz na miesiąc do kosicioła pojechac

 

zgadzac się z kolegą o nicku Rafal_W_wa

ludzie wolą wydac mało i później wkladac w te auto niz kupic drozej i miec spokoj

Opublikowano
natomiast automat po takim przebiegu, załóżmy najgorszą opcję, czyli skrzynkę 5HP30

1. Regenerowany konwerter-Sachs ok 800pln

2. tarczka + przekładka 40 pln-w zależności ile padnie

3.kpl uszczelek na całą skrzynkę 550pln

4 W najgorszym wypadku kosz reversu ok 500pln

W najgorszej opcji ok 3000pln z robotą i zamontowaniem skrzynki

 

takie cuda to tylko w erze ...

 

jak mozna napisac ze manual sie bardziej psuje - toz to jakas bzdura !

 

sprzegło -? i co - raz na 150tyz zmieniasz komplet za 1300zł i masz z głowy , labo regeneracja ( jezeli docisk jest dobry ) za grosze , albo sama tarcza nowa i przetoczenie docisku ...

 

a w automacie - wydasz 4tys i nie maszpewnosci ile pochodzi ... wiele bylo takich przypadkow , nawet na forum , - wydal 5tys i szkrzynia dalej nie chodzi jak nalezy !

 

Kolego jeśli ceny części które podałem są dla Ciebie nie wiarygodne to zerknij na szybko na stronkę SAMKO albo MIDPARTS i przestaniesz pisać, że takie rzeczy to w Erze.

Wklej mój cytat w którym napisałem że manual psuje się bardziej!!!

Po drugie z twojej wypowiedzi wynika, że manual to tylko tarcza sprzęgła i docisk, a gdzie łożyska, synchronizatory, przesówki, wałki i mnóstwo różnych dupereli, które jak się posypią to ciężko to do kupy poskładać tak żeby dobrze jeździło, a gdzie i kto wyreguluje prawidłowo luzy między-zębne itp..

 

A tak wogóle to napisz czy rozbierałeś kiedykolwiek i jakąkolwiek skrzynię czy to manuala czy automata-myślę że nie, bo jak byś rozbierał to pewnie sam byś wolał naprawiać automat bo jest zdecydowanie prostszy.

 

Jeśli chodzi o żywotność to zajechać da się wszystko, ale mimo tego uważam że automat zniesie większe przeciążenia niż manual i dłużej będzie służył, ale i tak największe znaczenie ma sposób użytkowania.

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Za ok 2500-3000 tys PLN to masz praktycznie wszystkie nowe bebechy w skrzynce i konwerter po regeneracji a za parę tysięcy to chyba w ASO, ciekawe ile trzeba będzie wydać jak zdechnie 6-cio biegowy manual i kto da na niego gwarancję.

 

Remont skrzyni w mojej E32 750i kosztowal 5 tys PLN (i to wcale nie w ASO). Faktycznie, zostal zrobiony bardzo dobrze, ale taniej nie znalazlem nigdzie.

6-biegowy manual nie zdycha latwo, chyba ze ktos zmienia biegi za pomoca mlotka. A wymiana sprzegla jest zdecydowanie tansza i prostsza, niz remont automatu.

 

Zgadzam się z Tobą w 100% co do remontu twojej skrzynki, ale robiłeś to jakiś czas temu, a ostatnio ceny części sporo spadły, a biorąc pod uwagę że jest coraz większa konkurencja to i robocizna może być ciut tańsza :D

Opublikowano

mam 730i z przebiegiem 200400 oryginalnym ... co ksiazki... faktury ale to malo wazne... stan tehcniczny wnetrze wskazuje na to że nie jest krecone.Ogladałem po kraju i rzeczywiście niby 180 000... gaz od kilku lat ... ideał za 19 000zł a siedzenie przetarte aż dziura, kierownicy prawie nie było... ogladąłem kilka takich sztuk... w niemczech może coś uda sie znaleźć ale tez trzeba sie liczyć z wieksza kwota w zakupie jak 20 000PLn a dochodza opłaty, sciagniecie, no i zawsze trzeba coś wymienić...

Mimo że moja wyszła mnie przeszło 30 000zł.. wystawiłem w ogłoszeniu za 27tyś... nikt nie zadzwonił, za 25 .. .dzownili i mówili ze są takei za 18 - 19 i że to za wysoko... teraz jest 23900zł... i nadal ruch mały choćby w samych telefonach... ludzie wolą kupować szroty za 17 tyś zł... a potem wkładać w nie kilak tysiecy... albo jezdzic złomem - ale zawsze to e38...

 

A, to Twoja 730 jest na otomoto :).

Ze zdjec faktycznie wyglada na dobry stan, dokladnie takiej wlasnie szukam, ale pewnie najwczesniej za pare miesiecy - mam po prostu inne wydatki, gdyby nie to, to juz bym do Ciebie jechal na ogledziny.

No chyba, ze mi jednak cos odbije, zeby sie na nia zapozyczyc ;).

 

 

tak to moja... spokojnie myslę że sie tak łatwo nie sprzeda... ostatnio dzwonił do mnie jeden Pan który sie nie targował i był zainteresowany... ale był z Pomorza i chciał żebym dojechał pół drogi na ogledziny :mad2: jak ja własnie sprzedają ją z braku wolnego czasu heehhe

 

a reszta dzwoni i mówi że są takie po 18- 19 tys... i czy pojdzie za 20 ...

krótko odsyłam ... prosze kupić te za 18- 19 tys...

zainteresowanie jest nie wielkie... gdybym wystawił za 19 ... i napisał że stan sredni.. to by predzej wzieli ...

 

 

Co do skrzyń to wszystko zalezy od użytkowania... automat jest bardziej prosty w naprawie... jednak czesto troche droższy... wszystko zależy w jakim aucie... w bmw wiekszości są automatyczne.. więc jest o nie łatwiej... a o manula trudno...

w aucie takim jak np... vectra C ... manuala można kupić za 500 -600zł ... ( mówie z niemiec.. nie z allegro czy giełdy bo tam są drogie ) ...automat dobry ok 2000 - 3000zł ...

w Bmw.. wydaje mi się że nie ma to aż tak dużej różnicy... poprostu brać to co się trafi w lepszym stanie i to co sie lubi...

Ja wole manuala... i miałem duzo czesciej znaleźć ładna niż w automacie..

 

konkretnie na temat: szukaj..ale sie nie spiesz... przez ten czas może zaoszczedzisz jeszcze troche gotówki... i za 24 000 26 000zł ... uda Ci sie coś kupić ... bez sensu kupować na "JUŻ " za dwie dychy ... a potem 10 000zł wrzucić w części... i głośić że BMw się ciagle psuje :dance:

http://img110.imageshack.us/img110/2668/naroummmpr4.jpg
Opublikowano (edytowane)
Mimo że moja wyszła mnie przeszło 30 000zł.. wystawiłem w ogłoszeniu za 27tyś... nikt nie zadzwonił, za 25 .. .dzownili i mówili ze są takei za 18 - 19 i że to za wysoko... teraz jest 23900zł... i nadal ruch mały choćby w samych telefonach... ludzie wolą kupować szroty za 17 tyś zł... a potem wkładać w nie kilak tysiecy... albo jezdzic złomem - ale zawsze to e38...

 

Moj kolega kupil w lato 740i z 1997 roku za 18800zl. Mial kase na drozszy egzemplarz, ale on powiedzial ze nie wyda tyle kasy i woli kupic nawet trupa i go doinwestowac, czyli tak jakby wydac 30tys, tyle ze ostatnie 10 tys rozlozyc sobie na raty. Ile ja sie z nim naklocilem, zeby kupil cos porzadnego i cieszyl sie jazda, zamiast bez przerwy cos poprawiac.

Ogladalismy same niepelnowartosciowe e38, bo tylko takie sa ponizej 20tys. Poczawszy od zdezelowanej 735 od Turka, ktora miala zdewastowane cale wnetrze Lacznie z wyrwanymi wszystkimi boczkami, po 735 z padnietym automatem jezdzaca ledwo co w trybie awaryjnym, az w koncu natrafilismy na egzemlarz opisany na wstepie. Sliczna optycznie, no ale to by bylo zbyt piekne zeby e38 ponizej 20tys zl nie miala jakiejs wady. Tutaj okazalo sie ze silnik przegrzewa sie. No ale kumpel wolal zaryzykowac 5 tysiecy w wypadku naprawy uszczelki pod glowica, niz kupic od razu sprawne auto. Ciagnalem ja na lawecie przez pol Polski :duh: Na szczescie odplacila sie. Wystarczylo tylko wymienic termostat i chlodnice. Do tego na aucie nia ma grama szpachli :!: Piekna baza do odrestaurowania :D

Akurat w tym wypadku ryzyko oplacilo sie. Automat dziala idealnie, silnikowo ideal, do tego ma niesamowite osiagi i baaardzo bogate wyposarzenie w postaci szklanego szyberdachu, podgrzewanej kierownicy, rolet w drzwiach, najwyzszej opcji naglosnienia, duzo wiekszej ilosci elementow w skorze niz w mojej e38, PDC, 6 poduszek, podwojne szyby, ksenony, klimatronic, podgrzewane fotele, wszystko sterowanie elektrycznie, oprocz tylnej kanapy.

Ja jednak nie ryzykowalbym tak w przypadku kupna e38. Ogladalismy sliczna e38 750 z 1997 roku... Wszystko ideal, bardzo maly przebieg, skorzana tapicerka w stanie fabrycznym, kierownica jak nowa, pod maska czysciutko, ksiazka serwisowa prowadzona do konca, oryginalne nigdy nie uzywane kolo zapasowe w bagazniku, zadnych bad pixeli na wyswietlaczach, oryginalne felgi wygladajace jak po renowacji, poprostu postawic w salonie z kartka za szyba, ze ten egzemplarz zawieruszyl sie w fabryce BMW i dopiero teraz go znalezli. I do tego pomruk V12 :cry2: Mimo zaporowej ceny 34tys zl sprzedala sie w tydzien :!: :!: :!:

Edytowane przez MArcin 850i
Opublikowano
To co napisał Marcin to szczera prawda, osobiście widziałem to autko, ale Marcinie z tym ni grama szpachli to się troszkę zagalopowałeś, z tego co pamiętam miała malowane co najmniej dwa elementy, napewno z jakiegoś powodu.
Opublikowano (edytowane)

no wiesz... są wyjatki... ale w wiekszosc przypadkach... przy e38 ryzyko sie nie opłaca...

 

uu.. są juz po 13.500 bo za tyle pewnei ta pojdzie

 

http://allegro.pl/show_item.php?item=269162689

 

 

nie dziwie sie że nie moge swojej sprzedac bo chce 10 000zł za dużo...

 

ten jest sprawny technicznie zadbany, przebieg taki jak u mnie...

 

po co przepłacac na mój... ktoś kto prowadził to auto miał szorstkie ręce... bo przy 200 000z tak zdarł kierownice :duh:

 

 

 

 

Zamiast tej 740.... moze rozejrzyj się za taka 730... za 13,5 kupisz.... 6,5 zostanei Ci na naprawy... ( o ile jakeis bedą, bo auto sprawne ) ...

Edytowane przez Rafal_W_wa
http://img110.imageshack.us/img110/2668/naroummmpr4.jpg
Opublikowano

:duh: to jest smiechu warte

za tyle to mozna kupowac sobie E-36 325 a nie E-38

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.