Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Może przyda się komuś moja instrukcja regeneracji opornicy klimatyzacji /jeża/.

 

Kilka słów wstępu.

 

Poniższy opis nie jest receptą na naprawę 100% uszkodzonych opornic, ale liczę że 80% da się w ten sposób przywrócić do życia. (zawsze można spróbować bo i tak opornica uszkodzona jest spisana prędzej czy później na straty)

Ja swoją naprawiłem w ten sposób i służy ona jakieś pół roku bez problemów.

 

Objawy u mnie były następujące:

-gdy klima pracowała było wszystko ok ale po jej wyłączeniu wentylator nie działał, czasami działał tylko chwilę (a następnie się wyłączał) a czasami nie chciał się wogóle uruchomić .

 

Sprawdzić czy to co niżej opisane pomoże w waszym przypadku możecie bardzo łatwo:

-gdy zdejmiecie osłonę pod kierownicą a wentylator nie działa (pomimo że jest włączony) poruszajcie wtyczką od opornicy, jeżeli poruszycie a wentylator zacznie pracować to postępujcie jak niżej.

 

 

 

Zdjęcia do opisu nie są moje ale w chyba w pełni obrazują opis.

 

Montaż i demontaż opisany poniżej był robiony w modelu E36, sama regeneracja opornicy nie różni się od modelu i jest uniwersalna.

 

 

Więc zaczynamy:

 

Potrzebne nam będą:

 

 

- 4 piwa :lol:

-wkrętaki (najlepiej komplet w którym będzie nasadka torx)

-opalarka,(suszarka do włosów), itp rzeczy które mogą podgrzać opornicę.

-ostre przedmioty typu nóż, skalpel, ostry wkrętak itp. (co kto uzna za

stosowne)

-pęseta (może ale nie musi być)

-lutownica (dobra precyzyjna lutownica) z ostrym grotem, tak aby można

było przelutować coś na płytce drukowanej. i oczywiście cyna.

-pistolet z klejem na gorąco.

 

Na początku piwko i dalej:

 

 

1) Odkręcamy osłonę pod kierownicą (po jednym wkręcie z prawej i lewej strony kierownicy oraz na dole osłony (zaznaczone nr 1, 2 i 3))

http://img218.imageshack.us/img218/5442/55093868ul2.th.jpg

 

2) Gdy mamy już zdjętą osłonę demontujemy nawiew którym doprowadzone jest powietrze na nogi kierowcy (będzie łatwiej wyjąć opornicę), tj podważamy plastikowe kołki (1 i 2) trzymające tunel aż do ich wyskoczenia z zaczepów i demontujemy tunel.

 

http://img75.imageshack.us/img75/8581/23090566kd1.th.jpg

 

3) Na bocznej ściance (troszeczkę w stronę przodu samochodu, powyżej wyjścia tunelu nawiewu na nogi) jest umieszczona opornica, nie widać jej ponieważ jest ona schowana w tunelu nawiewu, a widać tylko wtyk z wiązką przewodów dochodzących do niej i fragment opornicy.

Odpinamy wtyk i odkręcamy dwa wkręty torx (leżące przeciwlegle w dwu rogach opornicy (poz.1 i 2)). wyciągamy opornicę i to na razie tyle pracy w samochodzie.

 

http://img518.imageshack.us/img518/1306/58556245nc1.th.jpg

 

Opornicę mamy w ręku.

 

http://img218.imageshack.us/img218/2702/resizeofpict3140nd1.th.jpg

 

 

4) Idziemy do domu otwieramy piwo, wypijamy i dalej:

 

5)Ze względu na to że obudowa aluminiowa jest nierozbieralna i jakiekolwiek jej uszkodzenie powoduje nieodwracalne uszkodzenie całej opornicy jedyną stroną od której można się dostać do środka to strona z gniazdem. Gniazdo jest zalane zielonym lakiem technicznym (lub czymś podobnym). Cały ten lak należy usunąć aby móc cokolwiek zrobić.

Lak w temperaturze pokojowej jest dość twardy i trudno go oderwać, po podgrzaniu robi się miękki i łatwiej można go usunąć.

Ostrymi przedmiotami usuwamy lak, tak aby odsłonić płytkę.

 

I TERAZ WAŻNA UWAGA: !!!!!!!!

POD WARSTWĄ LAKU (NA CAŁEJ POWIERZCHNI POD LAKIEM), OKOŁO 4-5 MM OD KRAWĘDZI OBUDOWY ALUMINIOWEJ, ZNAJDUJE SIĘ PŁYTKA ELEKTRONICZNA.

NALEŻY BARDZO DELIKATNIE (POWOLI I UWAŻNIE) USUNĄĆ LAK, TAK ABY NIE USZKODZIĆ PŁYTKI ANI PODZESPOŁÓW NA NIEJ LUTOWANYCH. (USZKODZENIE KTÓREGOŚ Z NICH LUB ZARYSOWANIE PŁYTKI MOŻE SPOWODOWAĆ USZKODZENIE CAŁEGO ELEMENTU)

 

6)Po usunięciu laku gdy mamy odsłoniętą płytkę przekręcamy opornicę tak aby patrząc na płytkę, ucho (znajdujące się przy wtyczce) wlutowane w płytkę, było po prawej stronie, między uchem a ścianką boczną (aluminiową) są wlutowane 3 oporniki ( nie widać ich ponieważ są z drugiej strony płytki a widać tylko ich nóżki.) Lutownicą przelutowujemy te nóżki (powinno być ich 6) tak aby luty były dobrze wykonane i gwarantowały prawidłowy przepływ prądu. Nóżki oporników łatwo poznać bo są najdłuższe i najgrubsze spośród innych na płytce.

 

PONIŻEJ ZDJĘCIE PŁYTKI PO USUNIĘCIU LAKU. STRZAŁKAMI Z NUMERAMI 1, 2 I 3 OZNACZONE SĄ NÓŻKI OPORNIKÓW. KAŻDY Z OPORNIKÓW MA TYLKO DWIE NÓŻKI (ALE WARTO PRZELUTOWAĆ WSZYSTKIE ZAZNACZONE.)

 

 

UWAGA: (WYNIKŁA W TRAKCIE ROZBIÓRKI KOLEJNYCH OPORNIC)

POSZCZEGÓLNE WERSJE OPORNIC MOGĄ SIĘ MINIMALNIE RÓŻNIĆ OD SIEBIE. U MNIE WE WSZYSTKICH ZAZNACZONYCH MIEJSCACH (TJ 1,2 I 3) ZNAJDOWAŁY SIĘ TRZY OPORNIKI. NA PONIŻSZYM ZDJĘCIU BRAKUJE OPORNIKA ŚRODKOWEGO. NIE WIEM CZY TAK MA BYĆ W TEJ WERSJI CZY JEST TO WYNIK USZKODZENIA.

 

 

 

 

http://img87.imageshack.us/img87/8692/resizeofs7000361xr6.th.jpg

I gotowe.

 

Montujemy w samochodzie, sprawdzamy czy działa i czy wszystko jest w porządku.

No i tu pozostałe piwka jak działa.

Najlepiej sprawdzić jeżdżąc kilka dni aby mieć pewność że wszystko jest w porządku.

 

7) Gdy upewnimy się że to co zrobiliśmy jest dobre i pomogło, demontujemy opornicę z samochodu i zabezpieczamy płytkę drukowaną klejem na gorąco nakładając klej w miejsce usuniętego laku. Zabezpieczy to płytkę przed uszkodzeniami i pozwoli odizolować przewody od źródła ciepła.

 

Może ktoś będzie miał inny środek do zabezpieczenia płytki (niż klej), należy tylko pamiętać że musi być to środek wytrzymujący temperatury do około 70 stopni celcjusza bo do takich temperatur nagrzewa się opornica.

 

ŻYCZĘ OWOCNEJ PRACY.

 

P.S.

 

JEŻELI KTOŚ BĘDZIE MIAŁ ZDJĘCIA ZE SWOJEJ NAPRAWY NIECH PRZEŚLE, TO WKLEJĘ DO TEGO POSTU CELEM ZOBRAZOWANIA DZIAŁAŃ.

 

 

JEŻELI MACIE PYTANIA TO PISZCIE NA PW.

 

 

 

 

SERDECZNIE DZIĘKUJĘ ZA ZDJĘCIA PRZESŁANE PRZEZ: michal82 I Maverick13.

Edytowane przez Paweel
  • 1 miesiąc temu...
  • Odpowiedzi 159
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

Naprawa opisana przez Pawła naprawde działa. Naprawde banalna rzecz.

Uzupełniając tylko podany przez Kolegę sposób naprawy powiem że ja żeby usunąć ten lak pokrywajacy płytkę wsadziłem opornice do wrzatku w małym garnuszku - jak sie podgotowała to potem trzymała ciepło i mozna było ten lak na spokojnie usuwać.

A odnośnie pokrycia na nowo płytki celem jej zabezpiecznia- to idealnie sprawdzi sie silikon wysokotemperaturowy - łatwiej nałożyć niż klej i modelować:)

 

Pozdr fanów

Sprzedam felgi aluminiowe 15"
Opublikowano

no niestety u mnie nie zadzialalo i nawet 4 piwa nie pomogly.. :(

zastanawiam sie co moze w tych jeżach wysiadać,jaki podzespół..moze najlepiej oczyscic z tego "laku" całkowicie,wyjąć płytkę i sprawdzić każdy element..moze ktos juz to przerabiał?

były e36 od 316 do 320,kilka e46 od 318 do 323,e39 525tds,z3 2.8,z4 3.0

z4 jest fajne ;) ale tylko e89

http://img442.imageshack.us/img442/4116/z4avatar.png

Opublikowano

nie daję gwarancji że każdą opornicę da się w ten sposób naprawić i jak widać są przypadki gdy nie wychodzi.

 

po ściągnięciu laku moim zdaniem wyjęcie płytki jest bardzo ryzykowne. nie wiem czy pod płytką też jest lak /ale duże prawdopodobieństwo że tak/ płytka jest krucha i można ją łatwo złamać. Ale jak to mówią nie takie rzeczy ludzie robili i wychodziło, być może komuś się to uda. Ja nie zaryzykowałem. Na pewno po wyjęciu płytki /nie uszkodzonej/ możliwa byłaby naprawa z efektem pozytywnym.

Opublikowano

Wiec jeszcze raz wyjąłem jeża,oczyściłem z laku i jeszcze raz dokładnie poprawiłem wszystkie możliwe luty,zalakowałem spowrotem i co? I DZIAŁA!!! :D

Super sprawa i naprawde zadziałało,nie wiem na jak długo ale mam nadzieje,ze na dość długo.A juz miałem kupic nowego jeża.To teraz ide na piwo..POZDRAWIAM

były e36 od 316 do 320,kilka e46 od 318 do 323,e39 525tds,z3 2.8,z4 3.0

z4 jest fajne ;) ale tylko e89

http://img442.imageshack.us/img442/4116/z4avatar.png

Opublikowano

cieszę się że pomaga. ja swoją robiłem w kwietniu i do tej pory ok (i oby tak dalej)

 

wychodzi na to że da sie zrobić tak aby działało.

Opublikowano
To ja tylko dorzucę, że te "trzynóżkowce" to nie oporniki, tylko tranzystory i jeżeli komuś nie pomoże ich przelutowanie, to niestety może się okazać, że i one nadają się do wymiany.
Kai
Opublikowano
a czy opornica w e36 bez klimy wyglada tak samo? jesli nie to czy w/w schemat naprawy bedzie mi jakos pomocny? pozdro...

 

Taki "jeż" występuje w autach, gdzie jest płynna regulacja nawiewu. Jeżeli masz skokową (biegi), to masz rezystory "w puszcze". Umieszczone są w tym samym miejcu, co "jeż".

Kai
Opublikowano

ahhh to dlatego tego jeza nie moglem znalezdz. Mam skokowa wiec musze sie dobrac do tych rezystorow. JEsli ktos je wymienial prosze sie nie krepowac z poradami:-)

P.S. tez walne sobie piwko, smaku mi narobiliscie :P

Opublikowano

Witam

rewelacyjny opis :dance: tylko tak czytam na forum i bede wdzięczy za pomoc ja mam 325 td z '94r climatronik taki objaw ze dmuchawa sama daje sobie obroty jakie chce i kiedy chce nie istotne jest czy sie da na max czy min i tak daje sobie sama a z reguły daje sama zawsze max czy to jest "jeż" uszkodzony? i czy prze lutowanie jak na zdjęciu zniweluje ten problem czytałem i rozmawiałem na forum ale pierwszy raz widzę żeby jeża regenerować dlatego czy moj objaw jest tez od jeża ? jak ktos mial podobny problem i ta procedura powyżej pomogła proszę o odpowiec a pozatym wszystko dziala tylko te obroty od dmuchawy daja popalic czekam na odp bede wdzieczny :cool2:

Moja trzecia wielka miłość
Opublikowano
nie masz pewności, ja też nie miałem choć i tak miałem inne objawy. jak spróbujesz to stracisz tylko troche czasu, więc ja bym ci radził próbować
Opublikowano
ja mam z 97 roku a jeżja od strony kierowcy i ty apewno też masz go, to nie jest dużo roboty sprawdzic, jak sciągniesz osłone pod kierownicą to nawiew zdejmujesz i bedziesz wiedzieć .
Opublikowano

Z tego co mi wiadomo to występują 3 wersje klimy w e36

pierwsza to klimatronik

druga to klima manualna

trzecia to klima manualna dwustrefowa.

 

w wersji z klimatronikiem jeż znajduje się po stronie kierowcy

w wersji z manualną klimą opornik znajduje się po stronie pasażera (i jest on zupełnie innej budowy) wyjątkiem od tego jest żadko spotykana wersja z klimą manualną dwustrefową w której opornik znajduje się po stronie kierowcy.

 

generalnie jak jest klimatronik to jeż jest po stronie kierowcy.

 

 

co do regeneracji w modelu e46. jeż jest podobnej budowy i na 99% da się z niego usunąć lak. /chyba że się mylę, bo nie rozbierałem go/ ale z tego co pamiętam jeż nie różni się zbytnio w budowie w poszczególnych modelach samochodu.

W modelu e36 też na początku nie wiedziałem jak usunąć lak i czy to jest możliwe a jednak się udało. Może ktoś się wypowie kto ma e46.

Opublikowano
dziś wymontowałem jeża był tak jak piszecie po stronie kierowcy :clap: zajeło mi to ok 5 min sciagłem lak metoda do wrzadku fajnie nabrał temparatury czsaowo ok 30 min dzieki za pomysł :clap: bede lutował wieczorem napisze jutro czy zadzialalo jak tak to bede 200zl do przodu minus 3 dla orłów :cool2:
Moja trzecia wielka miłość
Opublikowano
kolego z ta woda to pomysl kiepski przeciez tam masz normalny obwod na plytce a wilgoc jak zanurzysz zawsze sie dostanie nie zdziw sie jak lutowanie nie pomoze polecam opalarke
Opublikowano

Wrzatek jest okej. Plytka i elementy elektroniczne nie nasiakaja. Po wysuszeniu jest w porzadku. Je niejednokrotnie mylem plytki elektroniczne goraca woda po zalaniu slona woda i nigdy nie bylo zadnych problemow, gdy wyschly. Temperature wrzatku elektronika takze powinna wytrzymac bez problemow. Wiecej bigosu mozesz narobic pistoletem na gorace powietrze, szczegolnie gdy nie ma on kontroli temperatury.

Zdrowych i Pogodnych Swiat z cieplej, lecz deszczowej Brazylii.

Araial do Cabo, RJ

Pozdrawiam, ///M5

http://i228.photobucket.com/albums/ee124/areckim5/bmw_2000_m5_05.jpg

Opublikowano

ten temat powinien byc "sticky" :cool2:

 

wczoraj powalczylem ze swoim jezem i.... 100% satysfakcji :!: :!: :!:

 

zaoszczedzilem kilkaset PLN i sam "poprawilem" kolejna drazniaca mnie rzecz w aucie.

 

dzieki :mrgreen:

Opublikowano
jesli dobrze wyczytalem, to jesli mam dwustrefowa klime ze skokowa regulcja nawiewu to mam puszke z opornikami? jest ona od strony kierowcy? i czy ktos wie, na czym polega wlasnoręczna naprawa tego elementu, bo nie chce wymontowac tej puszki, popatrzec sie na nia jak małpa na laptop ( mało sie znam na tec hnice i elektronice ;) i włożyć z powrotem. dzieki za porady i pozdrawiam
Opublikowano
Mam maly dylemat, mam nawiew na 4 biegi wiec jeza umnie nie bedzie, w miejscu jeza szukalem mitycznej puszki z opornikami i nic ne bylo, zamiast tego sa jakies 3 cewki z drutu oporowego w puszcze. Po wymianie filtra kabinowego dmuchawa wieje prawie tornadem. Dziala zawiew tylko na 4 biegu. Gdzie znajde zatem ta mityczna puszke z opornikami ? W razie w VIN JE09806

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.