Skocz do zawartości

E-36 Wysiada mi klimatyzacja. Pomocy.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Witam wszystkich posiadaczy ylniego napędu. Nazywam się Wiola i jest to mój "pierwszy raz" :D na tym forum;jestem osobą, która nie zna się na samochodach. Gdybym jednak miała dokładne wskazówki odnośnie naprawy to być może jeden z moich znajomych, tzw. "złota rączka" pomógłby mi naprawić moją bemkę. Nie chcę jechać do serwisu, tudzież innych fachowców, ponieważ z doświadczenia wiem, że za drobną naprawę chcą bardzo dużo. Otóż posiadam e-36 z klimatronikem i od jakiegoś czasu zaczyna fiksować mi dmuchawa, tzn. raz chodzi, raz nie chodzi. Z wiadomości uzyskanych z netu wynika, iż wysiadł mi rezystor dmuchawy :?: Brzmi nieźle, ale nie wiem co to jest?, jak wygląda?, gdzie go szukać, jak go wyjąć?Gdybym miała te informację to przekazała bym je swojemu znajomemu, który jak zakładam wymieniłby mi wówczas bez problemu ów rezystor. Liczę na bezinteresowną pomoc, ewentualnie gotowa jestem podzielić się swoim blogiem, czyli doświadczeniami życiowymi młodej kobiety.
Opublikowano

Ten rezystor znajduje się w panelu klimatyzacji - czyli w tym elemencie, gdzie jest sterowanie klimatyzacją. Dokładna instrukcja znajduje się gdzieś na forum (jak znajdę, to podam linka) - operacja jest bardzo prosta - trzeba wylutować stary i przylutować nowy rezystorek - koszt to kilkadziesiąt groszy.

 

Oczywiście zakładając, że to to, ale z objawów wynika, że raczej tak.

Opublikowano
Dziękuję Varrolowi za odpowiedź, ale mój panel jest raczej ok.; nie wystąpiły żadne migotania itp.(tak opisują uszkodzenie panela w necie).Wystąpiły natomiast objawy charakterystyczne dla uszkodzenia rezystora vel opornika dmuchawy, zwanego "jeżem", a to podobno jest zupełnie inna rzecz, nie związana z panelem.Jeszc raz dziękuję i proszę o więcej :D
Opublikowano

Według książki "Sam naprawiam" trzeba wymontować schowek - za nagrzewnicą wchodzi wtyczka z 4 kabelkami do takiego metalowego koszyka - w nim są rezystory.

 

Może ktoś ma tą książkę w wersji elektronicznej, to wrzuci zdjęcia.

Opublikowano

Witam . Wiolu:

mialem podobnie, u mnie przy wylaczonym klimatroniku sam nawiew sie wlaczal, klima slabo dmuchala itd, rezystor wymienilem w panelu ale to nie to, poniewaz pojezdzilem 2 dni bez panela klimatronik i nadal sie zalaczala sama dmuchawa jakby. wszystkiem winien JEŻ>> opornica dmuchawy, znajduje sie nad prawa noga, pod czarna podbitka, wchodzi do niego kostka.

Wymienilem>> do klimatronik 400 zl, zas do normalniej klimy 100.

 

Teraz dziala az milo

Opublikowano

Służę koleżance pomocą :D

Najlepiej widać to na zdjęciach............

 

Na mojej aukcji zobaczysz cos takiego:

 

http://moto.allegro.pl/item254237143_nagrzewnica_klimatyzacji_bmw_e36.html

 

i tak w pierwszej kolumnie czwarte zdjęcie to właśnie jest omawiana opornica(jeż, opornik nagrzewnicy, opornik biegów dmuchawy). W różnych rocznikach wychodziły różne wersje(u mnie akurat tak ona wygląda)

Jak przyjrzysz sie dobrze nagrzewnicy to po jej lewej stronie znajdziesz też opornicę :) (tak na marginesie widać ją na kolejnym zdjęciu poniżej, w dolnej części nagrzewnicy)

 

pozdrawiam (młodą kobietę) :lol:

Opublikowano

kilka słów wyjaśnień.

 

1. w wersji z klimą manualną oporniki dmuchawy znajdują się od strony pasażera (i to nie jest jeż) a tylko obudowa w której widać oporniki (nie są niczym zabezpieczone).

 

2. w wersji z klimatronikiem (tylko w tej wersji!!) jest jeż (opornica) i znajduje się od strony kierowcy.

 

można się do nich dostać odkręcając w przypadku 1 schowek przed pasażerem a w przypadku 2 osłonę pod kierownicą.

 

 

I teraz uwaga:

Objawy jakie opisujecie to wynik uszkodzenia opornicy.

 

Element ten jest w 80% przypadków naprawialny. Miałem taki przypadek jak opisujecie u siebie, naprawiłem i działa już dobre pół roku.

 

Instrukcję naprawy podam wieczorem.

Opublikowano

Paweel - że tak powiem, po części masz rację a po części bzdury pleciesz (bez obrazy)....

 

Mam nagrzewnicę ze swego auta, klima manualna, dwustrefowa BEHR (nie klimatronic) i opornicę mam po stronie kierowcy. Sugerujesz że ktoś zamienił panel z dotykowego na pokrętła?? :)

 

Zerknij na link z aukcji........

 

Jak to wytłumaczysz??

 

Do tego czy opornik jest naprawialny to nie wiem, bo tego nie robiłem.

Opublikowano

po części każdy z nas się myli i każdy ma rację.

 

to co masz na zdjęciu to nie jest jeż. Jest to opornica dmuchawy (i to się zgadza ale nie jest to jeż) potocznie nazywany jeż jest zamkniętym szczelnie (i na pierwszy rzut oka nierozbieralnym) odlewem aluminium z takimi kolcami, nie widać w nim oporników bo znajdują się wewnątrz obudowy i zalane są od góry lakiem (lub inna mazią). W twoim przypadku opornikami są te zwinięte druty (wyglądają jak sprężyny.). Masz rzadko spotykaną wersję klimy (tj. ręczna dwustrefowa) bo w przeważającej części e36 były albo klimatroniki albo manualne jednostrefowe. Ze względu na tą specyfikę (manual dwustrefowy) opornica zamontowana była po stronie kierowcy a nie pasażera jak w normalnej klimie manualnej. Ze względu na żadkość występowania takiej klimy jak twoja (nie znam wszystkich szczegółów jej budowy i rozmieszczenia) ale po obejrzeniu zdjęć wydaje mi się wszystko w porządku, i nie musiało być nic zamieniane.

 

Jeszcze jedno.

Opornica klimatronika (a więc klimy gdzie sterowanie jest elektroniczne) musi mieć w sobie moduł sterujący (może za szumnie powiedziane, ale występuje tam płytka drukowana z elementami elektroniczymi), ponieważ sterowanie klimą (panel klimatronika) jest elektroniczne i jedno z drugim musi się jakoś "porozumieć".

 

W klimie manualnej nie ma potrzeby stosowania elektroniki bo to defakto my jako użytkownik kręcąc pokrętłami ustalamy temperaturę i przepływ powietrza a nie sterownik klimy. I w tym przypadku do ustalania właściwej prędkości wentylatora służą (i to widać sprawnie) opornice prostsze w budowie (tj zbudowane z obudowy i drutów służących jako oporniki).

 

i to by chyba było na tyle wyjaśnień.

 

a co do naprawy (twoja opornica jest jeszcze prostsza w naprawie niż jeż) bo wystarczy przeliczyć i dobrać odpowiedniej grubości druty do zrobienia oporników. Oczywiście trzeba mieć jakieś dane wyjściowe do obliczeń ale ktoś kto to lubi takie rzeczy nie powinien mieć z tym kłopotu. Tyle że takiego typu opornice żadko się psują, bo poprostu nie bardzo jest się tam co zepsuć.

Opublikowano

może kilka słów wyjaśnienia poniżej (co do zasady działania)

pozwoli wam, samym zdiagnozować usterkę i ustalić przyczynę niedziałającego nawiewu.

 

 

Być może w niektórych przypadkach może to być wada wentylatora (a dokładniej szczotek ale te przypadki da się łatwo zdiagnozować rozbierając podszybie i oglądając wentylator. Widać go dość wyraźnie i można stwierdzić czy zawieszają się szczotki i czy są one w dobrej kondycji.

 

ale nie o tym chciałem.

 

Opornica (jeż), działa na zasadzie, stawiania oporu. W tym przypadku stawia opór silnikowi, i tak: gdy wentylator (a więc i silnik) kręci się na maxymalnych obrotach, to są to jego obroty z jakimi powinien się obracać normalnie. Gdy teraz chcemy aby silnik obracał się wolniej musimy postawić mu przeszkodę na której pokonanie zużywa część mocy, (nie wiem czy dobrze tłumaczę bo nie jestem z zawodu elektrykiem ani elektronikiem, ale jak coś to mnie poprawcie). Tą przeszkodą dla silnika jest właśnie opornik (a w tym przypadku zestaw oporników), więc im mniejsze chcemy uzyskać obroty silnika tym większą przeszkodę na jego drodze musimy postawić (więcej oporników).

 

Jednak oporniki stwarzając opór rozgrzewają się (do około 60-70 stopni). Są oczywiście chłodzone przez powietrze przepływające przez tunel w którym umieszczona jest opornica ale z czasem pod wpływem znacznych różnic temperatur materiały ulegają zużyciu, najczęściej w tym przypadku po prostu tworzy się zimny lut i oporniki odrywają się od płytki.

 

Zrobiło się chłodno i wentylator przy wersji z klimatronikiem, (zanim silnik się rozgrzeje) pracuje na małych obrotach, więc oporniki rozgrzewają się. Potem gdy wyłączymy silnik oporniki się schładzają a znaczna różnica temperatur powoduje przerwanie obwodu a co za tym idzie brak reakcji wentylatora. Po jakimś czasie oporniki wracają na swoje pozycje i znowu wszystko wraca do normalności (do następnego razu) i tak ciągle.

 

Można sprawdzić czy opornica jest uszkodzona (ale nie da to 100% pewności) poruszając wtyczką przy opornicy, powinien w którymś momencie ruszyć wentylator. Jeżeli zadziała to przyczyna wykryta.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam wszystkich. Właśnie kupiłem E36 z klimatronikiem który nie działa :)

 

objawy:

1.cały czas pracuje wentylator przy chłodnicy od klimy (przy włączonym zapłonie)

2.czasami co jakiś czas załącza się panel i wszystko działa ale to na 1-2 min i koniec wszystko gaśnie

3.jak rozpiąłem panel całkowicie wyłącza się wentylator przy chłodnicy, a pracuje w zamian cały czas nadmuch

możecie coś pomóc? Jakieś sugestie? Na allegro jest oferta naprawy panelu klimatronika ale czy to coś pomoże?

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Witam kolegę.

 

Miałem to samo u siebie. W E-36 jedną z najczęstszych awarii układu wentylacji i ogrzewania jest w przypadku urządzeń klimatyzacyjnych automatycznych awaria samego panelu klimatronika, oraz opornicy czyli tzw "jeża" o którym pisał wcześniej Kolega Paweł.

 

U siebie miałem to samo... Objawy dokładnie takie same jak u Ciebie. Na dodatek często sam załaczał sie kompresor AC. Na 100% bedzie to tez u Ciebie!!! Naprawa panelu polega na wlutowaniu nowego kondensatora. Na allegro mozna go naprawić u tego gościa: http://www.allegro.pl/item260760199_panel_klimatronik_bmw_e36_2_lata_gwarancji.html

 

Ja u niego naprawiłem. Działa OK. Miły gość, dużo Ci podpowie.

Mozesz mu zaufać. Na pewno nie zrobi Cie w wała.

 

Gdybyś chciał jednak zaoszczędzić 100 zł (liczac przesłanie panelu i koszt naprawy) to podaję ci link do instrukcji jak mozna samemu to zrobić.

http://www.macadamizer.com/bmwfix.html

 

ja ten opis naprawy znalazłem później bo byc moze sam bym się tego podjął.

 

Wyjmując panel postaraj się zeby w momencie kiedy Ci ona zadziała ustawić nawiew ciepłego powietrza na szyby, a potem go wyjmij.

 

Jeżeli nawiew nie działa Ci na 100% swoich mozliwości tzn ze np nie wieje mocniej od połowy skali to bedzie Cie czekać naprawa/wymiana opornicy o której tu Paweł pisał. ale to sprawdzisz po naprawie panelu.

 

Daj znać jak poszło...

 

Pozdrawiam

Sprzedam felgi aluminiowe 15"
Opublikowano

Dzięki wielkie kolego Maverick13

zawsze można zaoszczędzić na paliwko :) zaras się do tego zabiore małe zdolności manualne są :)

 

Pozdrawiam

 

dam znać jak poszło

Opublikowano

:D no i zrobione :D

 

zgodnie z podanym linkiem

 

czas 30 min

 

koszt 0,40 zł to małe coś

 

5,00 zł na piwko dla osoby mającej lutownice :D

 

klimka działa - jak niewiele do szczęścia potrzeba

 

jeszcze raz wielkie dzięki

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.