Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 161
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

znalazlem kilka wskazowek dotyczacych kupowania aut na forum samochodowym ale innej marki ;) mam nadzieje, ze nie obraza sie za wklejenie ich tu, szczegolnie, ze sa uniwersalne ;)

 

Żelazne zasady gry:

 

* Nigdy się nie spiesz

* Okazyjna cena nie powinna być różna od standardowych cen o jakieś 5%, w przypadku większej różnicy jest to dość podejrzane. A już na pewno podejrzane są okazje o 20% tańsze.

* Kupuj samochód w towarzystwie mechanika, osoby która się na autach zna lub rzeczoznawcy.

* Koniecznie wybierz się na jazdę próbną.

 

Na co zwrócić uwagę przy oględzinach:

 

* Karoseria

 

 

stan ogólny - korozja jest szczególnie niebezpieczna na progach, podłużnicach, nadkolach, zagięciach zderzaków i na spodzie drzwi. Korozja atakuje także miejsca ukryte pod listwami ozdobnymi, pod wykładziną podłogową i w bagażniku. Bez większego znaczenia są natomiast drobne odbicia lakieru w miejscach po uderzeniu kamienia.

 

 

czy auto jest powypadkowe - różne odcienie lub ślady na uszczelkach gumowych i elementach z tworzyw sztucznych mogą oznaczać, że auto jest po wypadku. Można odchylić uszczelkę przedniej szyby i porównać lakier pod nią z pozostałym. W ogóle przyjrzeć się wszystkim uszczelkom czy nie są popryskane drobnymi kropkami farby świadczącymi o przebytym lakierowaniu.

 

Można przypatrzeć się autu z pewnej odległości czy nie sprawia wrażenia krzywego, przekoszonego, czy jeździ prosto i czy jest faktycznym dwuśladem. Jeśli błotniki nie są ustawione symetrycznie, jeden jest wyraźnie wyżej od drugiego, drzwi i pokrywy nie pasują dokładnie do swoich miejsc może to świadczyć o powypadkowej przeszłości auta.

 

Należy zwrócić uwagę na to czy szpary między drzwiami są mniej więcej równe. Dotyczy to wszystkich elementów ruchomych tzn. szpary między drzwiami a dachem, przy klapie bagażnika i przy masce.

 

Należy otworzyć kolejno wszystkie drzwi na oścież i sprawdzić czy spaw mocujący zawias jest oryginalny (wykonany przez automat jest równy na całej długości). Przy okazji należy zwrócić uwagę na bolce przy tych zawiasach, czy są oryginalne i mają właściwe zabezpieczenia. Występujące odchyłki przy omówionych elementach świadczyć mogą o przebytym uderzeniu bocznym (trudnym do wykrycia) lub dachowaniu.

 

Można też przyjrzeć sie szybom i ich numerom czy są takie same i z jednego roku produkcji. Oczywiście znalezienie auta bezwypadkowego jest bardzo trudne. Spora część aut została sprowadzona i większość z nich była bita. Pytanie tylko jak bardzo.

 

* układ kierowniczy - nierówności zużycia bieżnika opon mogą świadczyć o niesprawności amortyzatorów, hamulców, złej geometrii, luzach w zawieszeniu i układzie kierowniczym. Stan amortyzatorów można sprawdzić w nastepujący sposób: należy mocno nacisnąć w jednym miejscu karoserię i szybko ją puścić, nie powinna się "zakołysać" więcej niż 3 razy. Wilgoć i wycieki na rurze amortyzatora świadczą o jego zużyciu.

Opony starsze niż 5-letnie, praktycznie nadają się na złom niezależnie od stanu bieżnika.

 

* przebieg - stopień zużycia poszczególnych elementów nie musi wynikać z przebiegu widniejącego na liczniku kilometrów. Przyjrzyj się licznikowi kilometrów czy cyferki są ułożone w jednej linii (przekręcony licznik). Licznik może być precyzyjnie przekręcony lub po prostu wymieniony. Właściwie to nie należy się sugerować stanem licznika, cofanie liczników jest wręcz powszechne i na dodatek legalne (dopiero zatajenie informacji o cofnięciu licznika jest karalne). Wymieniane elementy silnika lub skrzyni biegów pozwalają przypuszczać, że samochód ma duży przebieg. Oczywiście należy wziąć poprawkę na "duży przebieg".

 

* silnik - sprawdź poziom oleju. Zwróć uwagę na jego kolor. Jeśli jest czarny jak smoła to znaczy, że właściciel nie wymieniał go od wieków.

Odpal silnik. Zwróć uwagę jak zapala, i czy równo pracuje na wolnych obrotach (jeśli jest nagrzany). Wyjmij miarkę oleju, przygazuj. Nie powinien dymić (leciutki dymek jest dopuszczalny). Zobacz jak dymi z rury (tylko gdy jest dobrze nagrzany i jest ciepło na dworze) gdy właściciel przygazuje (ciemno niebieski dym śmierdzący olejem świadczy o zużyciu najważniejszych elementów i zbliżającym się remoncie).

Opiłki metalu w oleju silnikowym (sprawdzić na bagnecie) wskazują na zatarcie łożyska. Jeśli, przy włączonym silniku, z wlewu oleju wydobywają się gazy, znaczy to najczęściej, że uszkodzone są pierścienie. Głośne stukanie to dowód, że silnik jest całkowicie zużyty. Kropelki wody w oleju (sprawdzić na bagnecie) świadczą o uszkodzeniu głowicy cylindrów.

Można też sprawdzić sprężanie w silniku. Należy to robić przy gorącym silniku specjalnym sprzętem pomiarowym. Sprężanie jest prawidłowe, gdy wykazuje odpowiednie wartości wg producenta i jest równe dla wszystkich cylindrów.

Można też sprawdzić szczelność układu wydechowego. Jeśli po zatkaniu rury wydechowej pracujący na jałowym biegu silnik gaśnie to oznacza to, że układ jest szczelny.

 

* chłodzenie - ciecz chłodząca nie może być ani zaolejona, ani rdzawa. Zwróć uwagę na szczelność chłodnicy i przewodów doprowadzających wodę (białe ślady wapienne). Jeśli przy włączonym silniku woda w chłodnicy bulgocze, uszkodzona jest uszczelka głowicy cylindrów.

 

* ogrzewanie - sprawdź szczelność wymienników ciepła i przewodów doprowadzających wodę. Nieszczelności można rozpoznać po wapiennych osadach. Skontroluj działanie ogrzewania wnętrza. Natężenie zapachu przy włączonym ogrzewaniu powinno być nieznaczne.

 

Jeśli nie znasz się na samochodach i przyszedłeś oglądać auto sam najlepiej pojeżdź na stację diagnostyczną a tam na pewno sporo się dowiesz o samochodzie, który chcesz kupić.

 

 

Artykuł przygotowała AgaZaKa

 

 

 

 

 

----------------

 

 

Lista jest oczywiście bardzo długa, ale to nie zniechęci, mam nadzieję, od stosowania się przynajmniej do najważniejszych z jej punktów podczas oględzin samochodu przez zakupem. Wysiłek się opłaci - możemy uniknąć problemów, które sporo kosztują przez pierwsze dwa-trzy miesiące po zakupie!

 

 

1 Nadwozie

1.1 Dokładnie należy sprawdzić spasowanie poszczególnych części, zwłaszcza szczeliny miedzy błotnikami a pokrywą silnika oraz między tylnymi słupkami a pokrywą bagażnika; analogicznie zderzaki, przedni pas, drzwi boczne, reflektory i kierunkowskazy – wszelkie nierówności szczelin, nacieki lakieru, mogą świadczyć o naprawach blacharskich

1.2 Drobne zarysowania, zwłaszcza na krawędziach zderzaków czy pod klamkami, świadczą raczej na korzyść auta – że właściciel nie „odpicował” go na sprzedaż

1.3 Wszystkie drzwi powinny się lekko otwierać i zamykać

1.4 Kod na szybach zawiera informację o dacie produkcji – powinna być zgodna z tym, co w dowodzie, choć ew. wymiana szyby mogła być spowodowana np. włamaniem do auta

1.5 W komorze silnika trzeba dobrze obejrzeć przedni pas i końcówki podłużnic (lub wózka) – spawy, nacieki, śruby pomalowane w kolorze nadwozia (choć to nie dotyczy wszystkich aut), mogą świadczyć o naprawach blacharskich

1.6 W bagażniku należy obejrzeć podłogę pod wykładziną – po uderzeniu w tył, podłogi nie da się wyprostować idealnie, zawsze zostaną jakieś klepane załamania

1.7 Nadkola, progi, dolne części drzwi i klap mogą być ogniskami korozji – trzeba te miejsca dokładnie obejrzeć

1.8 Hak jest przydatnym elementem wyposażenia, ale jego posiadanie może świadczyć o nadwyrężaniu podwozia i silnika ciężkimi przyczepami – trzeba dokładnie obejrzeć, czy był używany. To widać po głowicy.

 

 

2 Podwozie

2.1 Nie powinno być jakichkolwiek wycieków – jedynie w upalne dni, przy włączonej klimatyzacji może z auta kapać woda (skropliny z parownika)

2.2 Tłumik nie powinien być skorodowany i przyczepiony do podwozia drutami

2.3 Ślady korozji na elementach podwozia i układu wydechowego mogą świadczyć o długim postoju samochodu, co źle wróży na przyszłość

2.4 Każdy narożnik auta po silnym dociśnięciu powinien się ugiąć i wrócić natychmiast do poprzedniej wysokości, bez dodatkowego bujnięcia. Test zawieszenia hydraulicznego jest opisany tutaj: http://....

2.5 Opony – ich zużycie, zwłaszcza niesymetryczne, świadczą o długotrwałej jeździe z uszkodzonym zawieszeniem (luzy, zużyte amortyzatory)

2.6 Dobre, drogie opony mogą świadczyć o dużej dbałości właściciela o samochód

 

 

3 Silnik

3.1 Test silnika benzynowego

3.1.1 Przy każdej temperaturze, zimny i rozgrzany, powinien zapalić po kilku obrotach wału, nie więcej niż po ok. 5 sek. kręcenia rozrusznikiem

3.1.2 Silnik musi na obroty wkręcać się płynnie, bez szarpnięć

3.1.3 Nie powinien kopcić na niebiesko ani na postoju, ani przy ostrym zwiększaniu obrotów, ani w czasie jazdy – niebieski dym świadczy o zużyciu bądź uszczelniaczy zaworowych, bądź co gorsza pierścieni tłoków i gładzi cylindrów

3.2 Test silnika wysokoprężnego

3.2.1 Przy każdej temperaturze, zimny i rozgrzany, powinien zapalać po pierwszym zagrzaniu świec (kontrolka na desce)

3.2.2 Nie powinien kopcić na czarno ani na postoju, ani przy ostrym zwiększaniu obrotów, ani w czasie jazdy

3.2.3 Praca turbiny (jeżeli silnik jest doładowany) powinna być prawie niesłyszalna – świsty i gwizdy świadczą o nieszczelności kolektora ssącego lub o zużyciu łożyskowania turbiny

3.2.4 Dobrze jest umówić się w jakimś warsztacie na sprawdzenie kompresji

3.3 Ogólny wygląd – czy są jakieś wycieki oleju

3.4 Komora silnika – czysta może wskazywać na niedawne mycie, co może mieć na celu chęć ukrycia wycieków

3.5 Komora silnika – wszelkie nieoryginalne kable, złączki, króćce z opaskami łączące rury układu chłodzenia, mogą świadczyć o kiepskim serwisowaniu i źle zwiastować na przyszłość

3.6 Uwaga – w komorze silnika może być gdzieś naklejka (lub karteczka przyczepiona do jakiegoś kabla czy rurki opaską) informująca o ostatniej wymianie oleju – warto porównać wpisany tam przebieg z przebiegiem aktualnym…

3.7 Poziomy: oleju, płynu chłodzącego, oleju hamulcowego, oleju układu wspomagania powinny być w normie

3.8 Olej – powinien być czysty i klarowny (w dieslu może być czarny), bez zapachu paliwa, po roztarciu między palcami nie powinien się zerwać film olejowy (opuszki palców nie powinny się zetknąć „na sucho”

3.9 Uruchamianie – czy zapala łatwo, czy z trudem po długim kręceniu, czy rozrusznik pracuje głośno, czy cicho

3.10 Praca - cicho, czy głośno, czy słychać jakieś niepokojące dźwięki, szum łożyska, stuki

3.11 Po rozgrzaniu do włączenia wentylatora w zbiorniku wyrównawczym nie mogą pojawiać się pęcherzyki powietrza – podczas dodawania gazu przewód do chłodnicy nie może twardnieć. Takie objawy świadczą o wypaleniu uszczelki pod głowicą lub o mikropęknięciach głowicy i/lub bloku silnika

3.12 Przy pracującym silniku trzeba skręcić maksymalnie koła w prawo i w lewo – głośna praca pompy wspomagania przy skrajnych położeniach kół świadczy o jej zużyciu

 

 

4 Wnętrze

4.1 Wewnątrz auta należy sprawdzić stan koła kierownicy (zbyt nowe przy dużym przebiegu może świadczyć o kombinacji właściciela, podobnie jak stare i zniszczone koło i mieszek lewarka skrzyni biegów przy autach o podejrzanie niskim przebiegu)

4.2 Jakość i stan tapicerki, zwłaszcza wykładziny w okolicach pedałów, jest trudnym do odmłodzenia świadkiem przebiegu auta

4.3 Nie polecam kupowania auta po palaczu – smród jest w zasadzie niemożliwy do usunięcia – trzeba sprawdzić popielniczkę

4.4 Po przekręceniu kluczyka należy sprawdzić kontrolki – czy gaśnie kontrolka airbagów, ABS, silnika (o ile występują). Np. brak kontrolki ABS w aucie, które ABS posiada, może świadczyć o niesprawnym ww. układzie i chęci zatajenia tego faktu przez właściciela poprzez odłączenie kontrolki

4.5 Kontrola ładowania powinna się zapalić po przekręceniu kluczyka i zgasnąć po uruchomieniu silnika – inny stan może świadczyć o uszkodzeniu alternatora

4.6 Wytarta, brudna i pozadzierana tapicerka bagażnika (lub/i podsufitka) mogą świadczyć o przeciążaniu auta

4.7 Trzeba sprawdzić wszystkie przyciski, urządzenia, oświetlenie

4.8 Klimatyzacja – sprawna, po włączeniu przyciskiem, powinna podnieść lekko obroty silnika. W komorze silnika trzeba poszukać osuszacza – w „oczku” powinno być widać przepływ czynnika. Piana świadczy o zbyt niskim poziomie czynnika – do sprawdzenia i uzupełnienia w serwisie klimatyzacji. Można też spojrzeć na sprężarkę – przy włączonej klimatyzacji obraca się także zewnętrzna tarcza na jej kole pasowym.

 

 

5 Dokumenty

5.1 Dowód rejestracyjny:

5.1.1 Zgodność numerów, zwłaszcza nr nadwozia

5.1.2 Termin ubezpieczenia

5.1.3 Termin badań

5.1.4 Ew. współwłaściciele, zastawy bankowe

5.2 Książka serwisowa

5.3 Książka pojazdu (czerwona; dot. aut rejestrowanych po raz pierwszy w Polsce po 01.05.2000)

5.4 Trzeba sprawdzić czy w polisie AC są adnotacje o wypłaconych odszkodowaniach

5.5 Dokumenty celne oraz oryginalne dokumenty – dot. aut sprowadzonych

5.6 Nr ORGA i jego zgodność z rokiem produkcji/pierwszej rejestracji

5.7 Ew. faktury za naprawy, części – co i kiedy było zrobione, przy jakim przebiegu

 

6 Jazda próbna

6.1 Przed rozpoczęciem jazdy można sprawdzić, czy auto na luzie i z wyłączonym hamulcem postojowym, toczy się lekko, czy z oporami – blokujące hamulce mogą wpływać na przyspieszone zużycie łożysk piast i przegubów napędowych

6.2 Przy pracującym silniku, przy wciśnięciu i puszczeniu sprzęgła nie powinno być różnicy w dźwiękach dochodzących z układu napędowego – jeżeli jest duża różnica, może być zużyty docisk sprzęgła lub/i łożyska

6.3 Podczas ruszania nie powinno nic stukać – stuki zwiastują problem z półosiami (przegubami wewnętrznymi) lub ze skrzynią biegów (dyferencjałem)

6.4 Głośne stuki podczas ruszania ze skręconymi kołami świadczą o zużyciu przegubów napędowych zewnętrznych

6.5 Trzeba spróbować ruszyć z włączonym hamulcem postojowym – to prosty test jego sprawności

6.6 Silnik powinien na każdym biegu osiągać obroty maksymalne – równomiernie i bez szarpnięć

6.7 Podczas przyspieszania na wprost, po równej drodze, bez trzymania kierownicy, auto nie może zmieniać kierunku jazdy

6.8 Podczas ostrego przyspieszania z niskich obrotów, wzrost obrotów bez wzrostu prędkości świadczy o ślizganiu się sprzęgła

6.9 Stuki przedniego zawieszenia na krótkich nierównościach świadczą o wybiciu sworzni, łączników stabilizatora, tulei wahaczy lub poduszek kolumn zawieszenia

6.10 „Pływanie” auta po drodze z koleinami świadczy o zużyciu tulei wahaczy

6.11 Stuki tylnego zawieszenia to zwykle poduszki tylnej belki lub np. łożyskowanie wahaczy

6.12 Szum narastający wraz ze wzrostem prędkości świadczy o zużyciu łożyska/łożysk piast lub podporowego półosi

6.13 Krzywo stojące tylne koła to efekt uszkodzonego łożyskowania tylnych wahaczy wleczonych

6.14 Głośny szum opon świadczy bądź o ich zużyciu (lub kiepskiej jakości), bądź o wyząbkowaniu spowodowanym długotrwałą jazdą na zużytych amortyzatorach

6.15 Podczas gwałtownego hamowania na wprost, na równej drodze, należy puścić kierownicę – auto nie może zmienić kierunku jazdy

 

 

Na koniec chciałbym dodać, że nie wszystkie punkty muszą koniecznie dyskwalifikować auto. Równie dobrze wykryte usterki mogą nam pomóc w wynegocjowaniu niższej ceny, ale decyzja o "wadze" usterek i koszcie potencjalnej naprawy należy już oczywiście do Was - kupujących. Powodzenia!

 

Rafał Adamczak, [email protected]

 

 

 

--------------------

 

21 porad, co każdy, kupujący używany samochód, sprawdzić powinien

 

1. Sprawdzasz pochodzenie: czy nie widnieje w kartotekach policyjnych jako kradziony, kontaktujesz się z poprzednim właścicielem i pytasz o przeszłość samochodu, jeśli pojazd był serwisowany (co jest dużym plusem), prosisz o wydruki serwisowe, na których można sprawdzić co i kiedy było zrobione, oraz co jest jeszcze do zrobienia.

 

2. Sprawdzasz geometrię podwozia najlepiej komputerowo w dobrym zakładzie, można się z tego dowiedzieć, czy nie ma jakichś nienaturalnych odchyłek od oryginalnych wymiarów (poważne wypadki).

 

3. Sprawdzasz lakier: różnice odcienia, czy w miejscach odprysków widać dwie warstwy lakieru, lub co gorsza szpachlę, pod słońce sprawdzasz czy lakier był równo nakładany - szczególnie w rogach da się zauważyć "celulitis", czy nie są pomalowane części nadwozia które nie powinny być malowane (uszczelki, klamki, elementy zawieszenia itp.), czy nie ma zacieków (spodnia krawędź drzwi i bagażnika), czy nie ma pęknięć szpachli.

 

4. Sprawdzasz blachę odsłaniając możliwie jak najwięcej dywaników i wykładzin od środka i patrzysz czy nie była tu kiedyś harmonijka (w miejscach trudno dostępnych trudniej jest dokładnie wyklepać blachę)

 

5. Sprawdzasz szyby - zazwyczaj wszystkie są tej samej firmy, ale nie zawsze (trzeba porównać z innymi egzemplarzami), jeśli są wymieniane to może świadczyć o poważnej stłuczce (czasem sprzedający tłumaczą się uszkodzeniem szyby przez odpryskujący kamień) Niemieckie samochody mają najczęściej szyby Sekurit, gdzie pod spodem jest jeszcze oznaczenie roku produkcji (jedna cyfra).

 

6. Sprawdzasz zawieszenie - najlepiej podczas jazdy, bardzo pomocne są tory tramwajowe, badasz czy nie wydobywają się jakieś podejrzane stuki z okolic amortyzatorów , deski rozdzielczej i innych elementów tapicerki, test amortyzatorów dobrze przeprowadza się na nierównościach podłużnych i poprzecznych, sprawne amortyzatory utrzymują kierunek jazdy, a zużyte zarzucają tył lub przód (oczywiście przy odpowiedniej szybkości); badasz trzymanie kierunku jazdy na wprost puszczając koło kierownicy i obserwując czy nie ściąga (uwaga na nierówną drogę i silny wiatr boczny), na postoju postaraj się rozbujać nadwozie przy każdym z amortyzatorów, po puszczeniu powinno "wstać" bez wahnięć.

 

7. Sprawdzasz przeguby napędowe lub tylny most: przeguby sprawdza się skręcając maksymalnie kołami w którąś stronę i jazdą na wolnych obrotach w kółko, jeśli jest OK nic nie słychać, zużyte "cpykają"; tylny most może "wyć" (zużycie kół zębatych, lub brak oleju) i może szarpać przy odpowiednim ruszaniu (nierównym), co też może świadczyć o luzie kół zębatych, lub wadliwym sprzęgle.

 

8. Sprawdzasz skrzynię biegów, próbując czy wszystkie przełożenia podczas jazdy równie łatwo wchodzą, czy biegi nie wyskakują, sprawdzasz jaka jest różnica przy wciśniętym i przy zwolnionym pedale sprzęgła (silnik pracuje na wolnych obrotach, ty słuchasz przy otwartej masce, a ktoś w środku pomaga), duża różnica odgłosów świadczyć może o zużyciu skrzyni biegów (głównego wałka).

 

9. Sprawdzasz sprzęgło, zaciągając ręczny hamulec i starając się ruszyć z drugiego biegu, jeśli zgaśnie silnik OK, jeśli nie to oznaka wytarcia tarczy sprzęgła, lub zużycia docisku sprzęgła; jeśli podczas ruszania czuć szarpanie to zazwyczaj oznacza to obluzowanie sprężynek amortyzujących tarczy, a w niedługiej perspektywie wymianę tarczy sprzęgła.

 

10. Sprawdzasz silnik pod kątem wycieków oleju (pokrywa zaworów, miska olejowa, kolektory), diesla sprawdzasz na "dymienie", ruszając z dwójki i obserwując wydech (smugi dymu to prawdopodobnie zużyte końcówki wtryskiwaczy, lub rozregulowana pompa), siwy dym z benzyniaka to zużyte pierścienie, szczelność uszczelki pod głowicą sprawdzisz przegazowując silnik i obserwując poziom płynu chłodniczego, który nie powinien się zmieniać; badasz konsystencję oleju na miarce, który nie powinien być zbyt gęsty i czarny i nie powinien mieć śladów wody; sprawdzasz również czy równo pracuje na wolnych obrotach (układ zasilania), i czy nie przerywa na wysokich obrotach (układ zapłonowy); zbyt czysty silnik wygląda podejrzanie (być może właściciel chciał ukryć jakieś wycieki oleju). Sprawdzasz ciśnienie w cylindrach (specjalistyczny zakład), które powinno być równe we wszystkich cylindrach i o odpowiedniej wartości, O stanie silnika i katalizatora dużo powie też skład spalin, również badany w zakładzie.

 

11. Sprawdzasz hamulce, czy trzyma ręczny i czy nie ściąga przy hamowaniu, czy nie trzęsie kierownicą podczas hamowania, czy płyn hamulcowy nie jest zbyt czarny (dawno nie wymieniany, z dużą zawartością wody, a tym samym o słabszej odporności na wysoką temperaturę).

 

12. Sprawdzasz układ kierowniczy, czy nie ma luzu na końcówkach drążków (na postoju łagodnie ruszasz kołem kierownicy i obserwujesz czy jest to przenoszone na koła), czy podczas jazdy na wprost kierownica nie jest dziwnie przekręcona.

 

13. Sprawdzasz ogumienie, czy nie jest nierównomiernie starte (wadliwy amortyzator, lub zła zbieżność).

 

14. Sprawdzasz podwozie, czy jest oryginalna warstwa zabezpieczająca, czy przewody hamulcowe nie są pokrzywione czy biegną swoimi torami, czy są dobrze przymocowane, sprawdzasz luzy na elementach gumowych przy stabilizatorze i wahaczach (najlepiej sprawdzą na diagnostyce podwozia, mają takie fajne "szarpaki")

 

15. Sprawdzasz czy działa całe wyposażenie (elektryka, klimatyzacja, ABS, światła, wycieraczki, wspomaganie kierownicy, ogrzewanie szyby itp.).

 

16. Sprawdzasz czy nie cofnięto licznika, a stwierdzasz to po oględzinach stopnia zużycia tapicerki, gumowych nakładek na pedały, dźwigni zmiany biegów, koła kierownicy, czasem widać ślady manipulowania przy tablicy rozdzielczej; wszystko najlepiej porównać z innymi egzemplarzami tej samej marki.

 

17. Sprawdzasz czy oryginalne naklejki są na swoich miejscach i czy w ogóle są, a o ich umieszczeniu można się dowiedzieć u dealera lub w serwisie.

 

18. Sprawdzasz, o ile jest, w jakim stanie jest mata wyciszająca silnika, która znajduje się pod spodem maski, czasem jest widoczne mocne jej wygniecenie, co jednoznacznie świadczy o poważnym uderzeniu, czasem może brakować kilku elementów mocujących, lub może w pewnych miejscach dziwnie odstawać.

 

19. Sprawdzasz czy nie brakuje jakichś zaślepek, lub plastików, lub czy nie ma przy nich śladów manipulowania, co świadczy o odkręcaniu w przeszłości pewnych elementów.

 

20. Jeśli samochód nie był serwisowany, to próbuj się dowiedzieć co właściciel wymieniał, jak często i jak to ma się do tego co zaleca producent przy określonym przebiegu.

 

21. jestem za pojazdami kupionymi w Polsce, z pełną dokumentacją legalności i serwisowania (mimo tego że są droższe). Pozdrawiam Rafaellop

 

-------------------

 

W przypadku aut świeżo sprowadzonych , których obecnie jest mnóstwo do sprzedaży ,zażądać książki serwisowej , jeśli nie ma to znaczy , ze z autem mogą być kłopoty, na ogol bez książek sprzedawane sa auta tylko na export , po niższych cenach za to z usterkami i dużym przebiegiem, auta o podejrzanieniskim przebiegu maja na 100% cofnięty licznik jeśli nie ma do niego książki .

 

-unikać czystych silników...umytych z zewnątrz(ja jak myje samochód to też to robie)

-sprawdzić osłonkę pod silnikiem (jak widać że mocno zużyta to samochód nie uległ wypadkowi)

-no i sprawdzić czy wszystko działa...czy dmuchawki wewnątrz samochodu sie ruszają

-czy plastiki nie odpadają ;)

- a co do licznika to popatrzeć jakie mają przebiegi dane samochody dla porównania

-czy z akumulatora nie wycieka kwas

 

Zakup samochodu to bardzo trudna rzecz. Najlepiej nie robić tego samu ale znaleźć sobie mechanika który pomoże Wam w ocenie stanu technicznego samochodu. Żeby dowiedzieć się czegoś więcej o stanie silnika i elektroniki trzeba poddać wymarzone auto diagnostyce komuterowej

 

Na co zwracac uwage przy kupnie

 

Kupując samochód musisz pamiętać że niezwykle ważne to jak był uzytkowany przez poprzedniego właściciela. Samochody zadbane i serwisowana na czas zwykle sa droższe. Kupując tani samochód musisz sie liczyć z tym że nie będzie on spełniał Twoich oczekiwań a co gorsze może okazać się bardzo kosztowny w reanimacji. Dlatego lepiej dołożyc kilka złotych więcej i nabyc zadbany egzemplarz.

 

 

 

Karoseria

 

Kupując samochód musisz liczyć się z tym że jest on bardzo dobrze przyszykowany do sprzedaży, czysta tapicerka i lśniący lakier mają obniżyć Twój krytycyzm. Nie daj zwieść się zapewnienią że nie był bity i że właścielem był starszy Pan który jeździł nim do kościoła i do hipersklepu.

Większość samochodów sprzedawanych w komisch czy portalach internetowych jest po większych lub mniejszych stłuczkach. Więc problemem nie jest czy samochód był naprawiany ale jak mocno był rozbity i jak dobrze został naprawiony.

Wszytskie elementy nadwozia muszą być dobrze spasowane, szpary pomiedzy elementami muszą być równe, drzwi muszą się zamykać bez używania dużej siły. Czasam warto przejechać sie do salonu i sprawdzic na nowym salonowym egzemplarzu ktory jest "szczelny". Drzwi w takich samochodach zamykają sie z wytworzeniem ciśnienie w kabinie pasażerskiej co sprawia wrażenie lekkiego oporu w końcowej fazie zamykania drzwi.

Popatrz pod światło i oceń lakier. Musi być on połozony równo , bez pofałdowań. Sprawdź elementy naprawiane czy nie łuszczy się na rantach i w rogach. Oceń czy nie ma ognisk rdzy na podszybiach i w nadkolach. Jeżeli samochód ma założone piękne chromowane cyrkle to może znaczyc że sprzedający próbuje zamaskować ogniska rdzy.

Zwróć uwagę na stan usczelek, czy przylegają równo, czy nie sa pomalowane

Komora silnika nie powinna razić czystością lub świeżym lakierem. Może to świadczyc o naprawie silnika.

Ocen podłużnice, czy są proste i wolne od rdzy. Całe podłużnice nie świadczą o tym że samochód składa sie z jednego kawałka. Przecięcie samochodu za fotelami kierowcy i na słupkach A (to słupki kierowcy) oszczędza podłużnice i kielichy.

Obejrzyj dokładnie szyby i sprawdź czy są oryginalne i czy wszystkie pochodzą z tego samego okresu. Jeśli którac szyba jest z młodsza niż pozostałe świadczy to o tym że była wymieniana

 

Wnętrze

 

Tutaj najbardziej widać zu zycie samochodu.

Obejrzyj dokadnie kierownicę, gałke zmiany biegów, dzwignie kierunkowskazów, pedały oraz progi. Wyślizgane świadczą o częstym i długim uzytkowaniu.

Fotel kierowcy nie powinien być zapadniety a tapicerka poprzecierana

Jężlei kupujesz samochód użytkowany w Polsce to szacunkowy roczny przebieg to 15-17 kkm. Jeżeli w Niemczech to ok 25 kkm

Sprawdż czy po przekręceniu kuczyka świecą się wszytskie kontrolki i czy gasną po chwili. Nie zapalenie sie jakiejś kontrolki może sugerować jej odłączenie aby ukryć awarie ukłądu

Jeżeli samochód ma klimatyzacje to sprawdź czy działa. Jeżeli sa z nią problemy to ustal przyczynę najlepiej w wyspecjalizowanym punkcie. Tak diagnostyka nawet jeśli kosztuje na wet 200 PLN może ustrzec Cie przed wydatkiem nawet kilku tysiecy PLN po zakupie.

 

Silnik

 

Nie dowiesz sie za duzo na ucho. Nie baw sie w Mozarta.

Oceń czy nie ma wycieków. Czysty, wymyty silnik może być próbą ich ukrycia.

Zimny powinien zapalac bez trudu. I pracować równo, bez szarpania.

Zapal i zgaś go kilka razy a dowiesz sie jaki jest stan akumulatora.

Ciepły silnik (trzeba nim zrobić min. kilkanaście kilometrów) powinien zapalać również od ręki. Problemy z zapłonem na ciepło to oznaka słabej pompy paliwowej

Jeżeli kupujesz turbo to poproś sprzedającego(ma sens jezeli to właściciel a nie komis) żeby "pokazał co ta furka potrafi" tuż przd końcem jazdy próbnej. Jeżeli po szalonej jeździe zgasi od razu to odpuśc sobie bo naprawdopodobnie turbo będzie do wymiany. Taki silnik po ostrej jeździe musi popraqcować na jałowym biegu ok 1 min przed zgaszeniem.

Można również zajrzeć do intercoolera. Jesli jest dużo oleju w płynie znaczy ze turbo pada. Podobnie jesli jest rzeka oleju w rurze idącej do turbiny albo z turbiny. tego nie wiem ale poszukam

Dym z rury powinien byc neutralny. Jeśli wkrecony na pełne obroty silnik dymi na biało - uczelka pod głowica do roboty, na niebiesko - bierze olej, na czarno jakieś problemy ze spalaniem

Dobrze jest też zmnierzyć stopień sprężania na każdym z cylindrów. to jest najlepszy wyznacznik zużycia silnika.

 

Zawieszenie

 

Ze strony zawieszenia nie powinny dochodzić żadne trzaski i stukania. Najlepiej ocenić to w porządnej stacji diagnostycznej w której dowiecie sie gdzie sa luzy i ile to będzie kosztować.

W trakcie jazdy samochód powinien jechac prosto i nie zbaczać z toru jazdy. Nie powinna drżeć kierownica (źle wyważone koła, zle ustawiona zbierzność, albo nienaprawialne uszkodzenie po dzwonie)

Dzwignia zmiany biegów również powinna zostac niewzruszona (drgania wskazuja na uszkodzenie poduszki skrzyni biegów). Biegi powinny wchodzić gładko bez zgrzytania.

Podczas hamowania pedał nie powinien odbijać (zwichrowane tarcze hamulcowe)

 

Koniecznie trzeba sprawdzić numery nadwozia . Moze okazac się że nasz wymarzony samochód ma kuper od innego egzemplarza a i silnik nie ten co trzeba. Najlepiej udać sie do ASO i tam skonsultowac rzeczywistośc z fantazją sprzedającego.

 

Dobrze jak samochód posiada niemiecką kartę pojazdu czyli Brief. Książka serwisowa i komplet kluczyków sa tez mile widziane. Jeden kluczyk może byc oznaką że samochód został skradziony w Niemczech w celu wyłudzenia odszkodowania a następnie sprzedany złodziejom i wywieziony na wschód.

 

Warto tez sprawdzić czy samochód nie był kradziony. Sprawdzisz to na kazdym posterunku Policji. Numer VIN skradzionego samochodu jest w bazie nastepnego dnia po zgłoszeniu przez właściciela jeżeli kradzieży dokonano w Polsce a w kilka dni jeżeli samochód pochodzi za krajów UE.

 

Sprawdź czy samochód nie jest w rejestrze zastawów sądowych. Zakup pojazdu na którym ciązy taki zapis to utrata pieniędzy zapłaconych sprzedającemu oraz pojazdu i to wszystko w pełni majestatu prawa. Można zlecic takie sprawdzenie firmie

http://www.cors.pl/index.php

http://www.puinfos.prv.pl/

 

Jeżeli kupujesz samochód w Polsce który w Polsce ma wykupione ubezpieczenie OC to pamietaj ze masz 30 dni na wypowiedzenie umowy ubezpieczenia OC poprzedniego właściciela. Innaczej bedziesz płacił 2 ubezpieczenia. Wyjątkiem jest sytuacja kiedy ubezpieczasz sie w tej samej firmie co poprzedni właściciel pojazdu.

 

Zanim znajdziesz wymarzone auto, obejrzysz całą masę reanimowanych trupów, "szczepanów", topielców, z nie jasną sytuacją prawną i gigantycznym przebiegiem

 

a tu tez mozna sprawdzic auto niestety za kase ;)

http://www.erp.pl/

 

i na koniec Dlaczego na oględziny auta warto pójść z cyfrówką

 

http://arbiter.pl/galeria/rzechy

szukam zadbanej, bezwypadkowej E39 kombi w automacie, z ksenonami, z dużym komputerem najchętniej 528i (ok 30 tys. PLN), 530d, 525d (ok. 40 tys. PLN) z realnym przebiegiem nie wiekszym niz 300 tys. km ;) no i raczej nie z Francji i Włoch ;)
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam

 

Mam pytanie odnosnie BMW E46.

 

Czy na pasie przednim powinny być umieszczone naklejki? nad lampami ? czy są one tylko w wersjach z xenonem ?

 

pozdrawiam

Opublikowano
Wydaje mi sie ze zabrakło tutaj jednej ważnej rzeczy. Mianowicie można wstępnie określić czy auto miało kolizje patrząc na daty produkcji np reflektorów, plastikowych osłon. BMW najczęściej nabija je w postaci okręgów. Wiadomo jeśli nie zgadzają sie z data produkcji to są wymieniane(czasem może być różnica o jeden rok wstecz mianowicie miałem osłonę z 1996 roku, a auto bylo z 1997 ponieważ produkcja rozpoczęła sie na początku 1997. musieli zuzyc zapasy magazynowe :). Natomiast jeśli auto było wyprodukowane w 2000 a oslona jest np z 2003 tzn ze cos bylo robione.)
  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

czytalem te wasze wszystkie opowiesci o tym jak te samochody sie psuja i powiem wam ze i tak kupie sobie 325 tds touring.niezrazily mnie nawet te wypracowania, jak nalezy kupowac bmw.

powiem wam jedno BMW 325 TDS TOURING- to jest przyszlosc

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Panowie w weekend jade ogladac samochod. Przeczytalem ten temat i naprawde nie wiem co mam myslec a napewno nie potrafil bym tego sprawdzic co jest tu napisane. Niestety nigdy nie mialem samochodu ani sie nie znam na nich. Moge ocenic tylko wyglad wizualny. Moze to przykre ale tak czasem w zyciu bywa;).

Gdybym zabral taki samochod na przeglad przed kupnem w ASO Bmw ( tak to chyba sie nazywa) to mialbym pewnosc do jego stanu technicznego, przeszlosci kolizyjnej jezeli taka byla?. Powiedzili by mi tam o wszystkich wadach tego auta?

Pozdrawiam i prosze o odpowiedz

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

dziwie sie niektorym co pisza ze po przeczytaniu tego rozmyslaja sie albo maja jakies wachania w kupnie BMW... Przeciez wszyscy pisza to zeby pomoc przy kupnie a nie odstraszyc... Nie wszystkie auta maja te wady i nie powiedziane jest ze te wady beda...

 

Dzieki temu co tu pisze mozesz byc pewniejszy to kupywanego samochodu i nawet samemu przejzec kilka opcji,jesli juz znajdziejsz cos co tutaj pisze a jest to powazne odechce ci sie jechac do ASO czy jakiegos innego warsztatu by sprawdzic. :cool2: a to zaoszczedzi twoje pieniadze i czas.

 

Nie bojcie sie kupywac tych aut,ale trzeba oglodac dobrze samochody jesli chce sie duzo o nim wiedziec i byc moze spokojniejszym. A od siebie ,to bardzo malo innych marek samochodow wytrzyma tyle katowania co BMW i takiego traktowania jak niektorzy robia.

 

Pozdrawiam

B M W
  • 4 miesiące temu...
  • 1 rok później...
Opublikowano

a ja mysle ze wiekszosc ludzi chce za male pieniadze kupic super auto zeby jezdzic 10 lat i nic nie dokladac.takei testy sa dobre dla kogos kto ma 20tys zl i szuka auta marki bmw na kolejne 10 lat-ciekawe ile zajmie sprawdzenie tego wszystkiego i czy znajdzie sie takie auto ,ktoro spelni wszystkie warunki wyzej wypisane-przypuszczam ze nawet nowe z salonu mialo by problem z tym-sa rozni ludzie

1 grupa nie kupuja bitych aut

2 grupa kupuja bite auta

i nie wolno mowic ze bite auto sie do niczeog nie nadaje poniewaz wiekszosc jezdzi bitymi a dobrze zrobionymi i sprzedanymi potem na allegro i chwala sie ze ich nie bite itd a potem przy wypadku mechanik wola i pokazuja jaki stan byl naprawde-

napewno te porasy sa sobre i pomoga ale sa za bardzo szczegolowe-polegajac na nich prawdopodobnie kazdy kto kupi auto bedzie mial zal ze od poczatku cos u niego niegra-

 

moim zdaniem najwazniejsza rzecz przy zakupie auta to

 

pojechac na geometrie.komputer.sprawdzic dwumas/w dieslu wtryski i turbo

nie przejmowac sie ze nadkole bylo malowane =bo w wiekszosci krajow taniej jest kupic nowe nowy element i zrobic od nowa niz bawic sie co 3 lata w odnawianie . i tak samo jest wpolsce jak ktos sobie wszystko policzy.

 

chodzi mi o to ze drazki it-tzn rzeczy uzytkowe zawsze sie wymienia predzej czy pozniej-i nawet np gdy sprawdzimy auto i wszystko bedzie ok to w drodze do domu mozemy juz cos uszkodzic/

tak samo sa auta z wielkich miast i mniejszych jak i wiosek-wiec normalna rzecza ze beda malowane itd/skoro codzien takie auto jest narazone na setki kolizji zadrapan to wkoncu musi go trafic-wiec nie rozumiem jak idac kupowac auto mozna sie dopiepszyc ze np nadkole jest malowanei szukac sobie samemu problemow

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

@ADAMKIEWICZ24, ja dodam do tego co napisales, ze ludzie sami napedzaja oszustwa na rynku bitych czy niebitych samochodow wlasnie dlatego ze nie da sie kupic za male pieniadze idealnego auta. Najlepszym sposobem na unikniecie rozczarowan przy poszukiwaniach jest uzmyslowienie sobie ze jest jak jest i wowczas latwiej znalezc cos dla siebie.Co do powypadkowych samochodow... z doswiadczenia i opinii ludzi otaczajacych mnie wiem, ze samochod, w ktorym sie grzebalo juz nigdy nie bedzie taki jak ten z fabryki :? Jednakze oczywiscie dobrze naprawiony samochod bedzie sluzyl bardzo dlugo i nie bedzie generowal stosunkowo duzych kosztow do prac przy nim wykonanych.

Reszta tak jak @ADAMKIEWICZ24 pisze o sprawdzaniu to wg mnie takze jakis tam zawsze sposob zeby nie wje.... sie z zakupem :) Ale najlepsza rada ode mnie to nie kupowac w Polsce... mozna nerwy stracic :roll:

Pozdr

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

czytam i czytam i musze cos napisac ,jezeli ktos szuka auta np E39 ktore ma rozpietosc cenowa na Allegro od 25tys do 39tys i zaczyna od tych 25t tys

to ja mu zycze powodzenia ,wiekszosc tu piszących podaje linki do okazji na allegro z zapytaniem co powiecie o tym aucie bo mi sie podoba tylko ze 90% tych zapytan jest o najnizsze przewaznie ceny ,wiec jak to auto ma buc dobre jak jest tansze niz w Niemczech???

Moj znajomy szuka juz 3 miesiac busa T5 i szuka w niemczech na mobile i tu na allegro i nie umie pokapowac czemu 70%aut jest u Nas tanszych niz w niemczech :mrgreen: a ja mu mowie sluchaj głąbie bo te z nizsza cena to te trupy ktore maja wymienione dachy lub wstawione dupy ,jezeli chcasz kupic dobego busa muisz dac min 10tys Eu niestety +20%akcyzy bo to PKW.

ale zeby bylo śmieszniej chciał pojechac ogladac busa z 2002 roku ktory miał 82tys km :mad2: facet powiedział ze jest z leasingu i Ksiazka bedzie za 3tyg :mrgreen: :duh: ,

 

Wymiana czy to maski czy blotnika nie dyskfalifikuje auta ,wystarczy dobry warsztat ktory nam auto sprawdzi ,czy jak wy macie sltuczke dajecie auto na złom??

Nie ma dobrych tanich BMW jezeli chcesz kupic dobre tanie BMW kup dwa jedno dobre drugie tanie.
  • 2 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

każda naprawa jak jest dobrze zrobiona to nie wpływa na eksploatację

podłużnice mam spawane a auto nawet przy 240 km/h idzie prościutko i nie zbiera opon

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano
czytam i czytam i musze cos napisac ,jezeli ktos szuka auta np E39 ktore ma rozpietosc cenowa na Allegro od 25tys do 39tys i zaczyna od tych 25t tys

to ja mu zycze powodzenia ,wiekszosc tu piszących podaje linki do okazji na allegro z zapytaniem co powiecie o tym aucie bo mi sie podoba tylko ze 90% tych zapytan jest o najnizsze przewaznie ceny ,wiec jak to auto ma buc dobre jak jest tansze niz w Niemczech???

Moj znajomy szuka juz 3 miesiac busa T5 i szuka w niemczech na mobile i tu na allegro i nie umie pokapowac czemu 70%aut jest u Nas tanszych niz w niemczech :mrgreen: a ja mu mowie sluchaj głąbie bo te z nizsza cena to te trupy ktore maja wymienione dachy lub wstawione dupy ,jezeli chcasz kupic dobego busa muisz dac min 10tys Eu niestety +20%akcyzy bo to PKW.

ale zeby bylo śmieszniej chciał pojechac ogladac busa z 2002 roku ktory miał 82tys km :mad2: facet powiedział ze jest z leasingu i Ksiazka bedzie za 3tyg :mrgreen: :duh: ,

 

Wymiana czy to maski czy blotnika nie dyskfalifikuje auta ,wystarczy dobry warsztat ktory nam auto sprawdzi ,czy jak wy macie sltuczke dajecie auto na złom??

Bzdury, jestem na etapie kupna Ml 2006r w Belgi lekko uszkodzony 22tys euro, w Polsce od 90 do 100 tys zł. Za 100 tys jest auto z polskiego salonu. Myślisz że Niemcy nie wstawiają ćwiartek i dachów? Robią to bo sam bylem tego świadkiem. Czasy Niemców czy Belgii już się skączyły. Teraz to moze Szwecja albo w Polsce Drezdenko ewentualnie Pleszew.

  • 6 miesięcy temu...
Opublikowano

Mam zamiar kupić BMW e46 prawdopodobnie diesel 2.0 po 2002r

Jako że mało znam się na mechanice i nie mam jakiegoś speca od BMW myślałem o pojechaniu przed zakupem do serwisu BMW by mi obejrzeli auto.

Jak gdzieś przeczytałem to takie kompleksowe badanie kosztuje chyba 1200 zł. Jako że auto kosztuje ok 30 tys wiec uważam że warto.

Tylko co oni sprawdzają na takim przeglądzie? Czy nie bite? wtryski? i nie wiem co tam bardziej kosztownego może się trafić...? Wykryją czy licznik był kręcony?

Sprawdzą stan zawieszenia? hamulców? sprawność klimy?

Chodzi mi o to żebym nie zapłacił 1200 za podłączenie do komputera kluczyka (jak się orientuję) a taki kluczyk ktoś wcześniej mógł bez problemu przeprogramować.

 

Warto jechać? Jak to wygląda? dużo wcześniej trzeba się umawiać? ile trwa taki przegląd?

 

Pozdrawiam

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
Porady są w porządku - od wszystkich lub od większości. Co z tego skoro ludzie są nastawieni na super mega niesamowite okazje? Jak kupiłem e30 niemal wrośniętą w trawnik to byłem szczęśliwy - bo kupiłem niezłą jak się w praniu okazało baze ze świadomością że będę jej musiał poświęcić bardzo dużo czasu i pracy. Opłaciło się, mimo że stojąc z boku jak ktoś słyszy jak przebiegała historia mojego egzemplarza - "wsadziłeś w auto 4x tyle ile za nie zapłaciłeć? Puknij sie?" - xD To i tak znacząco mniej niż za 'super zadbane e46 do kościoła, starszy pan, 50k przebiegu paaaanie serio' - korzenie głęboko w DTM gratis ^^-
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
praktycznie nigdy nie ma tak żeby nie było nic do zrobienia, grunt to wyczuć/sprawdzić na ile poprzedni właściciel dbał o auto, bo jeśli ktoś z głową jeździł przez pare lat to powinno być ok
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
Kupno auta uzywanego nie tylko marki BMW musi wiązać się z dodatkowymi wydatkami. każdy kto myśli inaczej jest umysłowym inwalida nie dbającym o własne i najbliższych bezpieczeństwo.Przecież nikt przy zdrowych zmysłach przed sprzedażą nie przeprowadzi żadnych poważnych napraw. Auta ponad dziesięcioletnie, sprowadzone z za zachodniej granicy po za dużym przebiegiem przechodzą szokowy wstrząs na naszych "równiutkich :norty: drogach" i po niezbyt długim czasie wysypują się wszystkie gumy w zawieszeniu. To nie powinno dziwić, a dziwi wielu. Dlatego podejscie kolegi do problemu i włożenie w remont kasy jest jedyne właściwe, teraz przynajmniej ma porządne, sprawne auto, którym przyjemnie jeździć :cool2:
  • 1 rok później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.