Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 125
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

  • 3 miesiące temu...
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam panowie odswierze ten temat jestem tu nowy i chcialbym sie was weteranow spytac o kilka zeczy.. mam ten sam problem z wentylatorem nie dzial podlaczalem na krotko tak jak pisaliscie masa brazowy a prad na czarny cisza, prad na czarno/niebieski chodzi jak szalony, prad na czarno/ czerwony tez dziala tylko ze mniejsze obroty, czyli jest spalony jeden opoz????

Teraz mam drugie pytanko pisaliscie ze ze rozne rodzaje sterowania wentylatorem, ze do wrzesnia 1998 jest inne a po jest inne??? jak to rozpoznac???jakie jest w moim aucie. Auto jest z 1998roku BMW 528i pierwsza rejestracja jest w pazdzierniku. Czym sie roznia te sterowania???jak je rozpoznac. Powiem tylko ze czujnik temperatury nie jest przy chlodnicy tylko przy osuszaczu pod lampa i tez jest na 4piny, a ucie jest klimatronic. Z gory dziekuje za pomoc Pozdrawiam

Opublikowano

W temacie jak niżej w jednym z moich postów masz schemat wentylatora 4 pinowego który posiadasz. Ze schematu wynika, że jeśli Ci się spali opornik I biegu (prawy) to na pierwszym biegu nie będzie Ci chodził, ale jak załączy się drugi bieg (drugi przewód od prawej), to II bieg będzie chodził. III bieg, bezpośredni nie wymaga komentarza. Jeśli natomiast spali Ci się opornik II biegu to ani na I ani na II nie będzie Ci chodzić, jedynie na III. Skoro u Ciebie dwa biegi są sprawne, to znaczy, że spalił Ci się opornik I biegu...

 

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=86348&highlight=

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Opublikowano

Witam!

Koledzy troszkę w tym temacie jest masło maślane gdyż pomieszaliście problem wentylatora 3 i 4 pinowego.

Bardzo proszę o pomoc:

 

Czy w przypadku 3 pinowego jak podłacze go na krótko (masa na brązowy, prąd na ten drugi gruby) to powinien się krecić czy musze jeszcze coś podać na ten cieniutki kabelek?

Opublikowano
W temacie jak niżej w jednym z moich postów masz schemat wentylatora 4 pinowego który posiadasz. Ze schematu wynika, że jeśli Ci się spali opornik I biegu (prawy) to na pierwszym biegu nie będzie Ci chodził, ale jak załączy się drugi bieg (drugi przewód od prawej), to II bieg będzie chodził. III bieg, bezpośredni nie wymaga komentarza. Jeśli natomiast spali Ci się opornik II biegu to ani na I ani na II nie będzie Ci chodzić, jedynie na III. Skoro u Ciebie dwa biegi są sprawne, to znaczy, że spalił Ci się opornik I biegu...

Dzieki za ta podpowiedz powiedz mi jeszcze po czym poznac jaki jest rodzaj sterowania tym wentylatorem bo jak czytalem to ktos pisal ze od wrzesnia 1998 roku jest jakis inny rodzaj sterowania?? u mnie czujnik temperatury jest w innym miejscu tu pod lampa a nie kolo chlodnicy noi kostka od tego czujnika tez ma 4piny. A Twojej bm-c jak jest???

Pozdrawiam i dzieki za pomoc

Opublikowano
[...]powiedz mi jeszcze po czym poznac jaki jest rodzaj sterowania tym wentylatorem bo jak czytalem to ktos pisal ze od wrzesnia 1998 roku jest jakis inny rodzaj sterowania?? u mnie czujnik temperatury jest w innym miejscu tu pod lampa a nie kolo chlodnicy noi kostka od tego czujnika tez ma 4piny. A Twojej bm-c jak jest???

Pozdrawiam i dzieki za pomoc

 

Napisałem Ci :mrgreen:: masz "stare" sterowanie... Masz 4 piny, więc sterowanie odbywa się poprzez zadawanie przekaźnikami napięcia na odpowiednie przewody, którymi prąd płynie przez odpowiednie oporniki. A za to który przekaźnik ma zaskoczyć odpowiada temperatura na podstawie odczytów z czujnika temperatury i ciśnienia. Czujnik temperatury powinien znajdować się na króćcu chłodnicy po stronie pasażera na dole. Przy osuszaczu pod lampą masz czujnik ciśnienia (poznasz po tym, że dochodzą tam gumowo-tekstylne przewody z metalowymi zakończeniami dochodzące do chłodnicy i sprężarki).

Gdybyś miał sterowanie elektroniczne, jak po 09/1998 to jak pisałem wyżej do wentylatora dochodziłyby tylko trzy przewody, w tym dwa grube i jeden cieniutki - u Ciebie są 4.

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Opublikowano

Koledzy pomóżcie:

Czy w przypadku 3 pinowego jak podłacze go na krótko to powinien się krecić ??

 

Gdzie są te cholerne bezpiczniki od wentylatora bo za nic nie mogę ich znaleźć

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Koledzy pomóżcie:

Czy w przypadku 3 pinowego jak podłacze go na krótko to powinien się krecić ??

 

Gdzie są te cholerne bezpiczniki od wentylatora bo za nic nie mogę ich znaleźć

 

Nie będzie się kręcił bo tam jest i tak cały czas napięcie < a przynajmniej powinno być nawet po wyłączeniu zapłonu>

Do zadziałania potrzebny jest sygnał prostokątny podany cienkim kabelkiem.

Sprawdź czy masz tam 12V cały czas.

A bezpiecznik jest za schowkiem ale trzeba zdemontować osłonę żeby go sprawdzić < słaba tam widoczność a i jego wymiary mogą mylić>

 

A najlepiej zapytaj kolegę THENYGOOS-a

On jest lepiej obeznany w temacie trzypinowych wentylatorów :cool2:

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Opublikowano

"Sprawdź czy masz tam 12V cały czas"

 

A widzisz u mnie nie ma tam 12V nie ma chyba nic

Natomiast na tym cieniutkim jak włączam kompresor klimy pojawia sie około 4V

 

P.S.

Może to faktycznie bezpiecznik

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
"Sprawdź czy masz tam 12V cały czas"

 

A widzisz u mnie nie ma tam 12V nie ma chyba nic

Natomiast na tym cieniutkim jak włączam kompresor klimy pojawia sie około 4V

 

P.S.

Może to faktycznie bezpiecznik

 

To podepnij 12v z akumulatora na próbę.

Tylko radzę przez bezpiecznik bo coś czuję , że jeśli wysiadł ci tam oryginalny bezpiecznik to nie bez powodu < a on ma 50A >

Te około 4v na cienkim to tak ma być.

Szukaj bezpiecznika za schowkiem.

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Opublikowano

Jutro bede walczył

 

Dzięki za rady, odezwę się jutro

 

Szkoda że nie da się sprawdzić tego wentylatora

 

A tak na marginesie to taka chodliwa część a nie ma zamienników (w ASO 1200zł)

 

 

To podepnij 12v z akumulatora na próbę.

Tylko radzę przez bezpiecznik bo coś czuję , że jeśli wysiadł ci tam oryginalny bezpiecznik to nie bez powodu < a on ma 50A >

Te około 4v na cienkim to tak ma być.

Szukaj bezpiecznika za schowkiem.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
podlacze sie do tematu i dziwi mnie ta troska o wentylator od klimy otoz ja ma m e39 i nie przypominam sobie aby kiedykolwiek ten wentylator sie zalaczyl a klima dziala wspaniale teraz nabilem czynikeim po 4 latach a przez te 4 lata bylo ok i teraz jest ok wszystko chodzi a wiatrak nie chodzi i co bede kombinowal jak dziala wszystko w porzadku dziwne troche z tym wentylatorem
moje e39 525
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

sorry za odgrzewanie kotleta ale mysle ze temat jest ciagle aktualny

 

u mnie po diagnozie winny jest na bank rezystor od pierwszego biegu, rozumiem ze potrzebuje 0.2ohm przynajmniej 80W??

druga sprawa: jesli patrze na przod samochodu to rezystor od pierwszego biegu jest po lewej stronie???

trzecia sprawa: jest moze w necie gdzies turtorial ze zdjeciami jak zdjac przedni zderzak??? a moze jest latwiejszy sposob do dostania sie do rezystora?? (od spodu auta??)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Odpowiem na trzecią sprawę.

Zdjęcie zderzaka i prawej lampy to najłatwiejszy sposób.

To nic trudnego < może tylko tak wygląda na pietwsz rzut oka. A zderzak się zdewjmuje 15min. < bardzo powoli robiąc>

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Opublikowano
podlacze sie do tematu i dziwi mnie ta troska o wentylator od klimy otoz ja ma m e39 i nie przypominam sobie aby kiedykolwiek ten wentylator sie zalaczyl a klima dziala wspaniale teraz nabilem czynikeim po 4 latach a przez te 4 lata bylo ok i teraz jest ok wszystko chodzi a wiatrak nie chodzi i co bede kombinowal jak dziala wszystko w porzadku dziwne troche z tym wentylatorem

 

Tak Ci się tylko wydaje :norty:

 

Wystarczy zabrudzony skraplacz (problemy z odprowadzeniem ciepła do otoczenia) a klima zaczyna pracować na wyraźnie wyższym ciśnieniu. Chłodzić - chłodzi, ale raz że jest to dla niej niezdrowe, dwa - wydajność ma znacznie niższą.

 

W przypadku niesprawnego wentrylatora, podczas jazdy jest jeszcze OK - jego rolę pełni powietrze opływające samochód. Niestety nie zawsze się jedzie.

Stojac w korku z uszkodzonym wentylatorem, katujesz klimatyzacje i możesz doprowadzić do uszkodzenia sprężarki lub rozszczelnienia się układu.

 

Niesprawny wentylator szkodzi również pozostałym elementom auta. W skrajnym przypadku mozesz doprowadzić do przegrzania silnika. Jeżeli masz automat, to w benzyniaku z przodu masz 4 "grzejące" chłodnice .... i sprawny jeden wentylator - wiskoze. Wiskoze, która to na biegu jałowym nie ma jakiejś szaleńczej wydajności.

Pozdrawiam!

Tomek

Opublikowano

Ostatni post to święta racja: jak nie chodzi wentylator, to sprężarka i wszystkie pozostałe elementy układu chodzą cały czas na maksymalnych parametrach i sprężarka częściej musi się odłączać. Przerabiałem to u siebie jak montowałem - wydawało by się sprawny - wentylator, który jak się potem okazało miał spalony silnik. Podczas kilkuminutowej próby pracy klimy bez wentylatora zrobiło się mocno gorąco... Chłodnica klimy, która bez wymuszonego chłodzenia nagrzewa się wtedy jak cholera - a jak wiadomo jest przed chłodnicą układu chłodzenia silnika - powiększa na tyle temperaturę powietrza przepływającego przez chłodnicę układu chłodzenia, że w przypadku postoju i braku wspomagania dla wiatraka na wiskozie może spowodować nadmierne zwiększenie się temperatury w układzie chłodzenia...

Nad tym wszystkim głupcy nie myśleli...

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

  • 2 lata później...
Opublikowano

Witam!!

 

Odświeżę temat. Mam wentylator 3 pinowy. Został on wymieniony poniewaz po 2 giej wizycie u "klimatyzowca" stwierdził on zwiększone ciśnienie w instalacji co powodowane było przez brak schładzania skraplacza. Wentylator wymieniłem i...nic. Pojechałem raz jeszcze do gościa i znów to samo, ciśnienie wysokie, wentylator nie chodzi. Rozłożył ręce i powiedział, że teraz to już tylko elektryk może pomóc.

Komputer przed wymianą wykazał bład wentylatora (byłem na diagnostyce, zanim wymieniłem wentylator), co dziwne tego błędu nie dało się skasować.

Po wymianie zaczynam rwać włosy z głowy bo:

Napięcie dochodzi : na tych dwóch grubszych przewodach jest 12V (bez względu na stan stacyjki czy włączenia klimy), więc jest ok, z tego co wyczytałem w poprzednich postach.

Teraz moje pytanie jak przemierzyć ten cienki przewód czy podaje sygnał?? Czy jestem w stanie to stwierdzić jakoś zwykłym miernikiem ?? czy tez musiałbym podpiąc oscyloskop (ktoś wspominał , że to sygnał pwm o przebiegu prostokątnym i obroty went. zmieniją się w zależności od jego wypełnienia), czy ktoś ma informację jakie parametry ma posiadać (amplituda itp) ??

Co jeszcze może powodować takie "zachowanie", jakiś czujnik ??

Sprężara się załącza i "pompuje" układ do granic jego wytrzymałości, czy czujnik ciśnienia wbudowany w osuszaczu może powodowac takie objawy ?? Jeśli jest uszkodzony??

Co jeszcze muszę sprawdzić ??

Ten cienki przewód też mnie troche zastanawia, czy ktoś wie gdzie mogę szukać jego "drugiego końca" bo jeden jest przy wentylatorze. Może wypadałoby go przedzwonić. Czy sa jakieś bezpieczniki które mogę spowodować niedziałanie układu sterującego tym wentylatorem ?? (ten duży wykluczam (50A), bo napięcie na kostce jest)

Czujnik zamontowany na chłodnicy czy tez ma coś wspólnego z tym wentylatorem ??

I ostatnie moje pytanie jak sprawdzić panel climatronica i czy może mieć coś z tą sytuacją wspólnego ??

 

Prosze o pomoc bo zostałem z tym sam, a zbliżają się ciepłe dni.

 

Pozdrawiam

Sebastian

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Witam

Czy moze poradziłes sobie z tym problemem? Bo ja mam identyczny problem, już nawet rozebrałem ten wentylator i wymieniłem główny tranzystor, ale to nic nie pomogło

Opublikowano
Problem miałem podobny,już nawet rozglądałem się za uzywanym wentylatorem 3-pinowym....,jednak go wymontowałem i rozebrałem ( nie ma tragedii)..,u mnie okazało się że "ugniły" przewody na płytce wentylatora ( czarny sterujący i niebieski +12V)po podlutowaniu i zalaniu silikonem na goraco wentylator odżył,więc jestem do przodu pare stów....pozdrawiam....
Opublikowano
wentyaltor trzy pinowy czyli taki, który montowany był w poliftach, sprawdzisz np diagnostycznie. Podłacasz auto do kompa diagnostycznego np INPA i robisz test elementów wykonawczych ( radiator fan). Jeśli wysterowany się załączy to znaczy, że ECU steruje silnikem jak należy a ten jest oki. Jeśli nie to należy sprawdzić czy silnik (sterowni), który jest w środku silnika jest sprawny, oraz czy z ECU dochodzi sygnał sterujący nim. Niestety miernikiem zwykłym nic tam się nie zmierzy. Ecu steruje wentylatorem poprzez podanie odpowiedniego sygnału bodajrze prostokątnego ( nie pamiętam dokładnie) Sygnał ten można zmierzyć np oscyloskopem. Niestety tego typu wentylatory są bez odpowiednich narzędzi oraz wiedzy trudne do sprawdzenia.
  • 6 lat później...
Opublikowano
Padł mi wentylator na 3 piny, moje e39 jest z maja 2000r...czy muszę szukać typowo ten z sterownikiem w silniku, czy mogę zamienić na ten nowszy z sterownikiem na zewnątrz? Z lektury wynika że można zamienić bo sygnał w kostce dostają taki sam ale chce się upewnić.Pozdrawiam
  • 1 rok później...
Opublikowano

Czyli jeśli dobrze rozumiem, to żeby podlaczyc wentylator 3 pin na krótko trzeba podać na kostkę wentylatora +,- i sygnał?

Bez tego ostatniego (sygnału) nie ruszy?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.