Skocz do zawartości

Pomoc w zakupie e38, jaki silnik,porady, opinie, porównania


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 1,5 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano
Ja bym kupił 4.0D. Spora moc, jeszcze większy moment. Spalanie do zakaceptowania.

Jedynie problemy moga być ze skrzynią.

 

i co ze wiekszy monent, ze wieksza moc (o 10 koni) skoro 735v8 jest szybsze w sprinicie do 100/h?

 

zaleta jest taka ze pali mniej

 

reszta to wady, padajace skrzynie, klekot, duzy koszt serwisowania przy usterkach silnika

 

Ja zapewne zauważyłeś, wyrażnie napisałem JA BYM KUPIŁ. Jest to moja subiektywna opinia.

Jedni wolą blondynki inni brunetki.

Ty wolisz benzynę (być może z gazem, co dla mnie jest profanacją), ja wolę klekoczące dizle, choć nie wiem czy ten 4.0 V8 aż tak klekocze.

Jak ktoś tu zauważył e38 nie jest i nie będzie samochodem do ścigania.

Opublikowano

ja nie mam nic do ciebie i twojego wyboru, po prostu moja wypowiedz to glos w dyskusji, kilka faktow i nic wiecej

 

a gazu nie mam w swoich autach i nigdy nie mialem

 

osobiscie wole wydac 30% na bezyne niz na ON, i nie placic pare k za ewentualne naprawy turbin, wtryskow w nie nowym przeciez aucie

 

a jak ekonomiczny diesel, to golf 1.6 bez turbo :)

alboo nowy diesel z salonu

http://img489.imageshack.us/img489/2486/zz1dk5.gif
Opublikowano
730ia - brak danych, podejrzewam ze okolo 9s

 

Myślę że będzie to bliżej 10 niż 9 ale mniej niż 10. E32 z tym silnikiem i skrzynią ma 9,3 do 100 km/h.

 

A jeśli chodzi o to czy to za mało... zależy... jak na BMW trochę mało mocy, ale są ludzie którzy jeżdzą innymi markami gdzie poniżej 10 do 100 km/h to rakieta. Nie każdy kupuje BMW by być najszybszym, ja też nie kupiłem dlatego...

 

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Tak naprawdę ciężko doradzić jaki silnik do e38, bo to zależy indywidualnie od każdego forumowicza.

 

Oczywiste jest to , że eksploatacja najtańsza będzie w 728 a najdroższa w 750.

 

Ja wybierając E38 patrzyłem przede wszystkim na zmniejszenie kosztów użytkowania auta dlatego wybrałem 728 i założyłem gaz bo zależy mi na wygodzie i w miarę tanich przejazdach miejskich. Toteż kiedy zatankuje gazu za 50 zł przejadę 170 km w mieście. Moment obrotowy w 728 jest całkiem nieżły 280Nm

 

Dużo części chłodzenia jest z E39 czyli części cenowo z niższej półki.

 

O dziwo na wycenie eurotax przy silniku 2.8 miałem większą wartość rynkową niż 4.0 z tego samego rocznika co związane było z większą składką AC.

www.7er.pl > BMW7 Klub Polska
Opublikowano

Dlatego firma BMW wprowadziła tyle silników do E38 żeby był wybór. Myśle że każdy silnik jest dobry w E38 tylko trzeba mierzyć siły na zamiary. 728 to dobry silnik do zwykłego jeźdzenia natomiast 750 to już naprawdę zwinne autko.

Dlatego wszystko zależy od tego do czego potrzebujemy E38 i tyle :wink:

Marzenia sie spełniają-->mam E38 :)

Moja historia

Opublikowano
Dlatego firma BMW wprowadziła tyle silników do E38 żeby był wybór

 

Dokładnie tak

 

O dziwo na wycenie eurotax przy silniku 2.8 miałem większą wartość rynkową niż 4.0 z tego samego rocznika co związane było z większą składką AC

 

Kurcze sprawdziłem i faktycznie 728 i 735 trzymają się równo. Słyszałem że to tylko w Polsce mniejsze pojemności tracą na wartości mniej niż te duże czyli jak moje 4.0

 

Ty wolisz benzynę (być może z gazem, co dla mnie jest profanacją)

 

Sam się długo zastanawiałem nad gazem i używałem podobnych tekstów , założyłem (poza problemami jakie miałem) i jestem bardzo zadowolony z decyzji a szczególnie z kosztów poruszania się BMW.

 

według katalogów osiągi mają mieć podobne od 0-100
ale co to za porownaie - 2.0 do 3.0

 

Właśnie widzę że większość cały czas przytacza argumenty osiągów aut a później myśli o sprawie ekonomicznej i później przyjeżdżają do mnie na stację diagnostyczną wrakiem E38 i myślą że takie auto to musi przejść badania bo e38.

Opublikowano

No niestety E38 czy E39 maja już swoje lata. Wiem bo sam jeźdze E38 z 1995 roku i choć był zarejestrowany dopiero w 1998 to i tak widać juz u niego pewne zużycie. Dlatego coraz częściej pojawiają się auta mocno dojechane ale jak mówisz galwan ich właściciele wychodzą z założenia że to przecież Beta więc musi być dobra :wink:

Ja sam długo szukałem wymarzonej E38 a naogladałem się takich złomów że aż strach. A najdziwniejsze jest podejście właścicieli tych złomów i ich poczucie idealnego stanu techniczego ich rozsypujących się samochodów. Przerażające :(

Marzenia sie spełniają-->mam E38 :)

Moja historia

Opublikowano

Witam Koledzy:)

Ja oddam głos na diesla. W moim przypadku 3,0d w wersji 184KM. Autko ładnie śmiga, niewiele jak na e38 pali. 2,5 TDS to chyba już za słabe.

A jeżeli benzyna to tylko 4,4. Miałem kiedyś e38 3,0iA i szczerze to nie byłem zadowolony ale to chyba przez gaz który zrąbał mi całe auto (instalacja IV generacji- takie wtedy były najnowocześniejsze)

 

Zastanawiałem się nad 4,0d ale słyszałem że bywają problemy ze skrzynią zwłaszcza z biegiem wstecznym a i jedna turbina i dwa wtryski więcej to niestety wieksze koszty ewentualnego serwisowania. Ogólnie nie potrzebuję auta bardzo szybkiego (choć 220 km/h w Polsce wystarcza) a wizyty na stacji benzynowej nie zabijają (średnio ok. 12 na 100 po mieście)

Pozdrawiam.

Tylko dla serii 7 www.7er.pl!!!
Opublikowano
Ja naprawdę nie narzekam na 3.0 w automacie, można sie doszukiwać braków mocy oczywiście ale przecież e38 to nigdy nie będzie auto do ścigania:/ marcin dobrze zauważył, że brak mocy jest w dolnym zakresie obrotów, natomiast powyżej 4 tyś auto ciągnie już bardzo mocno

 

Jeżeli chodzi o przyśpieszenie to wszystkie e38 mają największy ciąg przy 3950rpm, wyjątkiem jest 3.5l (3300rpm) i 2.5tds (2200rpm).

 

Ja mam 728 z roczną instalacją i nie widzę różnicy w jeździe i osiągach jadąc właśnie na gazie. To jest moje pierwsze BMW i może dlatego mi odpowiada ten silnik, jeździłem mercem 126 z silnikiem 2.8 i nie miał nawet startu do takiego samego pojemnościowo silnika w moim nowym aucie. Katalogowo mam w sprincie 8,6s (manual) ale nawet niech będzie te 9s to dla mnie i tak jest rewelacyjny wynik jak na takie duże auto. Tym samochodem nie jeżdżę na wyścigi (jest taka analogia do piesków, dlaczego małe pieski tak dużo szczekają? Żeby zdobyć poważanie, a dlaczego duże tego nie robią? Bo wiedzą że nie muszą...), jak trzeba to moc się zawsze znajdzie, wystarczy trochę mocniej wcisnąć najdłuższy pedał w aucie, tym samochodem jeździ się powoli, najciekawszy jest ten wyraz twarzy ludzi na chodnikach jak idą z przeciwka i rozmawiają z kimś uśmiechając się przy tym, to im ten uśmiech zastyga na twarzy patrząc na Was. Macie takie coś w innym aucie?

 

Podsumowując. Mam 2.8 w manualu B+G i bardzo mi ten silnik odpowiada. Za 30zł robię 100km po mieście, a za 20zł tyle samo na trasie (bez szaleństw). mam jeszcze nissana primerę 2.0 B+G który pali tyle samo ważąc niecałe 1200kg oferując przy tym połowę osiągów dostępnych w bmw więc jak dla mnie rewelacja.

 

Pytający od razu zaznaczył że chodzi o ekonomiczność, ma dylemat pomiędzy 4.0D a jakimkolwiek innym B lub B+G, więc nie rozpisujmy się nad sprintami silników 3.5 w automacie :wink: .

 

Ostatnio kumpel który ma Audi A8 4.2 quattro dziwił się że mam taki mały silnik "przecież mój może tyle samo spalić co Twój a mocy ma od zaj.....a" może to i prawda ale mając duży silnik jesteś skazany na patrolową jazdę jeśli chcesz mieć ekonomiczne auto, ja mogę się natomiast powściekać po mieście, a kieszeń na tym nie ucierpi. Jeśli się mylę to mnie poprawcie.

Opublikowano
najciekawszy jest ten wyraz twarzy ludzi na chodnikach jak idą z przeciwka i rozmawiają z kimś uśmiechając się przy tym, to im ten uśmiech zastyga na twarzy patrząc na Was.

Bez urazy, ale to już chyba Twoja nadinterpretacja... :wink: Nie sądzę żeby E38 (mówię o seryjnej) mogła dzisiaj wprawiać w osłupienie przechodniów. Widuję ten samochód średnio raz na 2-3 dni.

Macie takie coś w innym aucie?

Znam akurat wiele aut zdolnych wywołać ten efekt dużo lepiej. :)

 

Gwoli ścisłości - mi tam się E38 bardzo podoba i cały czas się rozglądam za jakąś dla siebie... :8)

Opublikowano
Hmm w E38 to pamiętam taki efekt 4 lata temu jak kupiłem to właśnie ludzie szli i gapili się. Teraz już jest coraz mniej takich gapiów ... ale uważam że najlepsze wrażenie robi Chrysler 300C kombi
www.7er.pl > BMW7 Klub Polska
Opublikowano
Bez urazy, ale to już chyba Twoja nadinterpretacja... :wink: Nie sądzę żeby E38 (mówię o seryjnej) mogła dzisiaj wprawiać w osłupienie przechodniów. Widuję ten samochód średnio raz na 2-3 dni.

 

Tak właśnie mówią ci którzy nie wożą się furami typu E38 (nawet tymi seryjnymi) :cool2: I nie chodziło mi o osłupienie ale o sytuację w której przechodzień ma zamarźnięty wyraz twarzy i się ogląda za autem którym jedziecie, chociażby samymi oczami. Pozatym z poziomu chodnika liczy się tylko wyglad zewnętrzny, wątpię aby ktokolwiek patrząc na samochód mówił "on ma full skórę i elektrykę foteli" :wink: chyba że ma rentgen w ślepiach :shock:

No i do niedawna takim autem śmigał Giertych, czy nawet Lepper :norty:

 

Macie takie coś w innym aucie?
Znam akurat wiele aut zdolnych wywołać ten efekt dużo lepiej. :)

 

OK, ja również znam masę takich aut, ale albo są nienormalnie drogie albo wiejskotuningowane. :lol:

 

Gwoli ścisłości - mi tam się E38 bardzo podoba i cały czas się rozglądam za jakąś dla siebie... :8)

 

W takim razie szczerze życzę Tobie żebyś znalazł tą jedyną dla siebie i zrozumiał o co mi chodzi. :cool2:

 

 

No ale wróćmy do tematu postu. To jaki w końcu silnik polecacie pytającemu? Mnie również ciekawi jakie są Wasze opinie.

Opublikowano (edytowane)

normalnie e38 nie robi wrazenia

 

ale wypucowane e38 na xenonach, z swiatlami tylnimi klar, z ladniutkim lakierem i na nowych 19stkach to tak :) bo zadko takie jezdza po miescie

 

najwiecej jest brudasow w ktorych odpadaja listwy, nie maja halogenow, stare pomaranczowe tylne swiatla i maja czarne od syfu felgi 16

 

wiec picujcie swoje e38 to beda robic wrazenie :)

Edytowane przez Marcin978
http://img489.imageshack.us/img489/2486/zz1dk5.gif
Opublikowano
normalnie e38 nie robi wrazenia

 

ale wypucowane e38 na xenonach, z ladniutkim lakierem i na nowych 19stkach to tak :) bo zadko takie jezdza po miescie

 

najwiecej jest brudasow w ktorych odpadaja listwy, nie maja halogenow i maja czarne od syfu felgi 16

:D :D dobrze mówi nalać mu trzeba :wink:

Marzenia sie spełniają-->mam E38 :)

Moja historia

Opublikowano

 

Jeżeli chodzi o przyśpieszenie to wszystkie e38 mają największy ciąg przy 3950rpm, wyjątkiem jest 3.5l (3300rpm) i 2.5tds (2200rpm).

 

 

potwierdzam, jezdzi sie tym niezle i przyspiesza od samego dolu, nie czuc w cale mocnego przyspieszenia od jakis konkretnych obrotow tak jak to bylo w m60 3.0

 

no i szybsze od 740D :)

 

choc sam bym wolal 750 :)

http://img489.imageshack.us/img489/2486/zz1dk5.gif
Opublikowano
Tak właśnie mówią ci którzy nie wożą się furami typu E38 (nawet tymi seryjnymi)

Wiesz, myślę że mam tu jakieś porównanie. Nie przesiadam się z Fiata Pandy...

 

I nie chodziło mi o osłupienie ale o sytuację w której przechodzień ma zamarźnięty wyraz twarzy i się ogląda za autem którym jedziecie, chociażby samymi oczami.

Hm, jak dla mnie wciąż mówimy o tym samym...

 

OK, ja również znam masę takich aut, ale albo są nienormalnie drogie albo wiejskotuningowane. :lol:

Nie no, nie mówię o Vectorach i Callaway'ach. Myśle że w E38 będę od wielkiego dzwonu słyszał takie rzeczy jakie o moim poprzednim aucie słyszałem prawie non stop czy to na myjni, czy na parkingu, czy gdziekolwiek.

A był to Mercedes 560SEC z 1991. Przypuszczam że np. Pontiac Firebird T/A budziłby jeszcze żywsze zainteresowanie. A to są wszystko auta z porównywalnej półki cenowej.

 

Gwoli ścisłości - mi tam się E38 bardzo podoba i cały czas się rozglądam za jakąś dla siebie... :8)

W takim razie szczerze życzę Tobie żebyś znalazł tą jedyną dla siebie i zrozumiał o co mi chodzi. :cool2:

Ależ ja rozumiem znakomicie :D Tylko twierdzę że E38 (seryjna!) nie wypada pod tym względem tak rewelacyjnie jak mówisz.

 

Zupełnie inna jest historia z egzemplarzami mniej lub bardziej tuningowanymi - tak jak pisze Marcin978. Takie auto na pewno ROBI wrażenie porównywalne z SEC-em i Firebird'em.

 

PS. Co do silnika to ja osobiście - po przekopaniu forum i przestudiowaniu jeszcze innych źródeł - jestem praktycznie zdecydowany na 740 4.4L

Opublikowano

ja nie mowie o tuningu, bo e38 sie nie tuninguje :)

chyba ze za tuning mozemy przyjac zalozenie oryginalnych felg 19 bmw :)

a te swiatla o ktorych pisalem to tez seria, z tym ze po roku 98

 

 

mowie jedynie o dobrym stanie auta i zeby bylo umyte :) to podstawa zeby robilo wrazenie

 

i za przeproszeniem, firebird i sec maja sie nijak do e38

 

e38 na pewno robi lepsze wrazenie, zdecydowanie :)

 

nieznajomi ludzie poznaja mnie jak jezdze cabrio i gratuluja mi nie cabrio, ale e38 :) mowiac ze cabrio e36 super, ale e38 zdecydowanie ladniejsze :)

http://img489.imageshack.us/img489/2486/zz1dk5.gif
Opublikowano
ja nie mowie o tuningu, bo e38 sie nie tuninguje :)

Jasne, Alpina, Hartge, AC Schnitzer, Hamann, Racing Dynamics, Dinan i masa pomniejszych firm nie tuningują E38 ani trochę. :lol:

chyba ze za tuning mozemy przyjac zalozenie oryginalnych felg 19 bmw :)

No nie, tuning to z założenia elementy nieoryginalne (ściślej: nie pochodzące od producenta samochodu). Myślałem po prostu że mówisz o felgach aftermarketowych.

i za przeproszeniem, firebird i sec maja sie nijak do e38

e38 na pewno robi lepsze wrazenie, zdecydowanie :)

Zgodzę się że SEC/Firebird mają się nijak w sensie segmentu rynku (np. nie są 4-osobowe).

Co do wrażenia, to zależy od oglądającego :) . Wierzę że na Tobie robią mniejsze, ale myślę że statystycznie (na większości przechodniów) - przeciwnie, większe.

nieznajomi ludzie poznaja mnie jak jezdze cabrio i gratuluja mi nie cabrio, ale e38 :) mowiac ze cabrio e36 super, ale e38 zdecydowanie ladniejsze :)

Oki, mógłbym Ci też trochę opowiedzieć, ale odłóżmy ten temat do czasu kiedy kupię BMW. Powtarzam jednak - NIE SĄDZĘ żeby E38 budziła w połowie takie zainteresowanie jak SEC.

 

PS. Ale zaśmieciliśmy chłopakowi wątek... :(

Opublikowano
Oki, mógłbym Ci też trochę opowiedzieć, ale odłóżmy ten temat do czasu kiedy kupię BMW. Powtarzam jednak - NIE SĄDZĘ żeby E38 budziła w połowie takie zainteresowanie jak SEC.

 

Można było by się jednak kłucić. SEC z 1991 robi na mnie bardzo dobre wrażenie , szczególnie precyzyjnie wykonane wnętrze (znacznie lepiej i staranniej niż w E32 z tego rocznika). 500SEC z 91 to nietuzinkowa rodzina aut jednak na mnie osobiście e38 zrobi lepsze wrażenie chyba że mówimy o 500 SEX z 96 np. http://www.mobile.de/SIDXSAfIOpNofz-JnLKCJpHdA-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11Iindex_cgiJ1175073950A1Iindex_cgiD1100CCarY-t-vctpLtt~BmPA1B61B20B69%81O-t-vCaMiMkMoQuSeUnVb_X_Y_x_y~BSRA6D1100C144E17200CsecBGNCPKWA0HinPublicA2A0A0A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&top=65&id=11111111244113908&

Opublikowano
Oki, mógłbym Ci też trochę opowiedzieć, ale odłóżmy ten temat do czasu kiedy kupię BMW. Powtarzam jednak - NIE SĄDZĘ żeby E38 budziła w połowie takie zainteresowanie jak SEC.

 

Można było by się jednak kłucić. SEC z 1991 robi na mnie bardzo dobre wrażenie , szczególnie precyzyjnie wykonane wnętrze (znacznie lepiej i staranniej niż w E32 z tego rocznika). 500SEC z 91 to nietuzinkowa rodzina aut jednak na mnie osobiście e38 zrobi lepsze wrażenie chyba że mówimy o 500 SEX z 96 np. http://www.mobile.de/SIDXSAfIOpNofz-JnLKCJpHdA-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11Iindex_cgiJ1175073950A1Iindex_cgiD1100CCarY-t-vctpLtt~BmPA1B61B20B69%81O-t-vCaMiMkMoQuSeUnVb_X_Y_x_y~BSRA6D1100C144E17200CsecBGNCPKWA0HinPublicA2A0A0A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&top=65&id=11111111244113908&

 

Co to wrażenia to te nowsze SEC-e nie robią na mnie go aż takiego... bardziej już bardzo zadbane W126 :)

 

E38 stało się teraz popularne, chyba więcej tego jeździ niż E32. Niestety dużo tych E38 to rzeczywiście straszne złomy. Zreszta... BMW przeciętnie mają kiepski stan techniczny.

 

Sam o swojej mówie że "jak na E32 jest w idealnym stanie, ale jak na samochód ogólnie - przeciętny"... choc pamiętajmy że inne mamy wymagania do Seicento którym jeździmy po mieście a inne do auta które ma kopa i rozpędzenie go do 160 - 180 km/h nie jest jakąś trudnościa...

Wiele osób ma w autach zużyte amortyzatory, hamulce nie równo hamujace, siadnięty tył, rozwalone, popekane zderzaki, szkła reflektorów, niedziałające 1/2 wyposażenia, brak listew, pordzewiałe błotniki i... jest ok :) W BMW takie coś to skandal.

 

Co do wrażenia dodajmy jeszcze że istnieje pozytywne i negatywne ;-)

 

 

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Jeżeli patrząc na Wrocław i na ruch w stacji diagnostycznej to E32 przeważają i to znacznie nad E38.

Jednak największy skok do roku ubiegłego widzę w E39 , który jest zaraz po E34 najbardziej popularnym modelem w Naszym mieście.

 

Jeździ jedna E32 4.0 (zielona) z 94 roku na xenonach w stanie rewelacyjnym. Te auto jest naprawiane tylko na orginalnych częściach i jego cena to 18.000 zł czyli mniej więcej cena E38

 

Prawdą jest to co mówi Marcin ,że ładna E38 to ładny lakier (olejusa :D ) , kryształki na tyle , czysty xenon (bez zapiaskowanych kloszy) , na ładnych orginalnych felgach (Marcina). Dodam , że jednak przy 19' E38 stoi za wysoko tzn wywoływany jest efekt że auto jest wysokie i płaskie. Bo jednak bryła E38 jest płaska w porównaniu np. do E65 które masowo zostaje sprowadzane teraz z niemiec (szkody całkowite).

Opublikowano

@galwan - poruszyłeś ciekawy dla mnie temat - staranności wykończenia wnętrza (to mój konik ;) ). Jak w Twojej ocenie wygląda tu porównanie SEC-a z E38? Pytam, bo z bliska miałem do czynienia tylko z jednym BMW. Mnie te auta wydały się na b. zbliżonym poziomie poza inną skórą (Mercedes ma taką jakby grubszą, gładką i twardą, E38 bardziej miękką/porowatą)

 

PS. No tak, W140 coupe (kolejno oznaczany jako SEC, S a w końcu CL) to nietuzinkowy i ciekawy samochód (mój plan "B" ;) ).

Jednak mi osobiście seryjne egzemplarze wydają się strasznie nijakie, co innego np. taki Wald:

#1

#2

Opublikowano

Plusy dla SEC 89 rok:

 

- drewniana , ślniąca kierownica;

- najwyższej jakości drewno;

- grube włókno obszycia foteli (związane chyba z twardszym poszyciem);

- skóra najwyższej jakości ale porównywalna z E38;

- znacznie lepsze rozwiązanie prawego lusterka zewnętrznego niż w 124

 

Minusy dla SEC:

 

- dużo słabsza wentylacja wnętrza niż w E38 i te tandetne kratki;

- boczne prążkowane obicie drzwi nie pasuje do wnętrza;

- mało ergonomiczna platforma klimatyzacji i regulacji - do każdej zmiany należało się nieco podnieść w strone kierownicy no chyba że ktoś ma złodziejskie ręce.

 

Plusy dla E38:

 

- kątowe przemieszczenie kokpitu w strone kierowcy

- najlepsze na świecie wentylacje auta ;

- regulacja fotela znacznie lepsza niż SEC

- elektryczna tylna roleta

 

Minus dla E38:

 

- skrzypiące schowki na oparciu (wersja z telefonem);

- ścierająca się kierownica;

- słaba regulacja kierownicy;

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.