Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Instrukcja dotyczy lokalizacji w samochodzie oraz naprawy modułu wycieraczek szyby przedniej w BMW 325i E-36 sedan rocznik 1992. Stosowany jest on zapewne w szerokiej gamie modeli, tu na przykładzie w/w auta.

 

Oznaczenia na module są następujące:

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/modul_napisy.jpg

 

Objawy niesprawnego działania, które można usunąć: praca tylko na jednym biegu wycieraczek, brak całkowity pracy wycieraczek, ciągła praca wycieraczek bez możliwości ich wyłączenia.

 

Lokalizacja modułu:

 

Znajduje się on po stronie kierowcy, na dole w okolicach głośnika. Do pracy potrzebne są następujące narzędzia: wkrętak krzyżowy i płaski, klucz nasadowy 10mm, lutownica grotowa, odsysacz do cyny, cyna, spirytus ew. rozcienczalnik do przemywania styków, drobny papier ścierny (gradacja ok. 1000), szczypce płaskie, pilnik iglak płaski i ew. stary moduł jako dawca części.

 

Czas pracy: około 1 godziny.

 

Zaczynamy od demontażu osłony głośnika stanowiącego jednocześnie podstopnicę kierowcy. W pierwszej kolejności należy wyjąć plastykową zaślepkę przykrywającą wkręt mocujący rączkę podnoszenia maski a następnie wykręcić wkręt i zdjąć rączkę pociągając do siebie. Zaślepkę najlepiej delikatnie podważyć za pomocą małego płaskiego wkrętaka, szczypiec etc.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/obudowa1.jpg

 

Kolejną czynnością jest demontaż plastykowego kołka mocującego osłonę do nadwozia za pomocą płaskiego wkrętaka (czerwona strzałka) - wystarczy delikatnie przekręcić go o 90 stopni i wyjąć. Osłonę wyjmujemy delikatnie podważając w miejscach wskazywanych białymi strzałkami i ew. od dołu przy podłodze.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/obudowa1a.jpg

 

Po zdjęciu osłony należy podnieść i podwinąć wykładzinę podłogi odsłaniając wiązkę przewodów idącą po nadkolu.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/pod_dywanem.jpg

 

Teraz należy zlokalizować miejsce montażu modułu do nadwozia. Znajduje się on za wiązką przewodów instalacji elektrycznej (jest pod nią). Mocowany jest do nadwozia za pomocą śruby z tworzywa sztucznego na ściance oddzielającej kabinę pasażerską od silnika. Punkty charakterystyczne położenia (nr 1 - złączka na instalacji) i miejsce mocowania modułu nr 2 obrazuje zdjęcie.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/pod_dywanem_rys.jpg

 

Odkręcamy śrubę za pomocą klucza 10 mm i wyciągamy moduł delikatnie manewrując wokół wiązki instalacji elektrycznej.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/pod_dywanem_rys2.jpg

 

Gdy już jest na wierzchu można go odpiąć od instalacji elektrycznej.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/pod_dywanem_modul.jpg

 

Chwytając w miejscu oznaczonym jako nr 1 pociągnąć złączkę mocującą w kierunku wskazywanym przez strzałkę nr 2. Złącze modułu powinno unosząc się lekko w górę rozłączyć się z nim, czasem jednak gdy styki zaśniedzieją trzeba pomóc sobie delikatnie wkrętakiem.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/modul_sciaganie_wtyk.jpg

 

Przed zdjęciem obudowy modułu warto wcześniej poświęcić nieco uwagi stykom. Przemyć spirytusem (rozcienczalnikiem) a w razie konieczności przetrzeć ostrożnie papierem ściernym drobnoziarnistym. U mnie aż 4 wymagały dokładnego czyszczenia.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/modul_zlacze_czysc.jpg

 

Teraz możemy zabrać się w końcu za rozbieranie obudowy modułu.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/modul_biurko.jpg

 

Zaczynamy od równomiernego podważenia 4 zatrzasków mocujących obie połowy obudowy do siebie. Trzeba to robić bardzo rozważnie, bo niezwykle łatwo jest je złamać.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/obudowa_sciaganie_1.jpg

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/obudowa_sciaganie_3.jpg

 

A następnie ściągamy jedną z połówek obudowy.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/obudowa_sciaganie_2.jpg

 

Teraz mamy już wgląd do wnętrza modułu. Kolejną czynnością jest wyjęcie płytki drukowanej zawierającej obwody elektryczne modułu.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/modul_plyta_tyl.jpg

 

W tym celu należy delikatnie rozchylić obudowę modułu i uwolnić płytkę drukowaną, która jest mocowana do niej za pomocą 4 zatrzasków widocznych na poniższych zdjęciach.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/modul_obudowa_gora.jpg

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/modul_obudowa_gora2.jpg

 

Na zdjęciu numerem 1 zaznaczone jest położenie jednego z zatrzasków, są one symterycznie rozmieszczone po obu stronach. Numer 2 oznacza kierunek rozchylania obudowy, a numer 3 oznacza kierunek demontażu płytki.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/modul_plyta_sciaganie.jpg

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/modul_plyta_sciaganie2.jpg

 

Teraz mamy już płytkę na wierzchu. Numerem 1 oznaczony jest przekaźnik odpowiadający za włączanie wycieraczek w trybie sterowanym przerywaczem czasowym, na 1 biegu i podczas spłukiwania przedniej szyby spryskiwaczami. Numer 2 to przekaźnik drugiego biegu. Jeśli włączamy 2 bieg wówczas oba są włączone, w innym wypadku działa tylko ten z numerem 1. Powoduje to jego znaczne zniszczenie - wypalanie się, brudzenie etc. Większość niesprawności modułu można wyeliminować dokonując jego naprawy.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/plyta_styczniki.jpg

 

Rozpoczynamy ją od demontażu płytki na której osadzone są styki.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/stycznik_plytka.jpg

 

Pierwszą czynnością jest demontaż sprężynki odpowiedzialnej za powrót płytki do położenia spoczynkowego oznaczonej numerem 1. Następnie należy drut oznaczony numerem 2 doprowadzający prąd do płytki przełożyć tak, aby nie blokował jej wyjęcia z przekaźnika.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/stycznik_sprezyna.jpg

 

Teraz można zdemontować płytkę chwytając za jej górną część i przechylając ją na bok zgodnie z kierunkiem strzałki numer 1. Następnie należy wyjąć płytkę wykonując ruchy na boki i do tyłu zgodnie z kierunkiem strzałki numer 2.

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/stycznik_plytka_wyjecie.jpg

 

Po wyjęciu tej płytki należy dokładnie obejrzeć styk. Wyczyścić go za pomocą spirytusu (rozcienczalnika), a gdy jest bardzo zanieczyszczony można delikatnie przetrzeć go papierem ściernym drobnoziarnistym. To samo wykonać z pozostałymi stykami w obudowie przekaźnika znajdującej się na płytce. W przypadku nadpalenia styków trzeba je odtworzyć. Ja wykonałem to za pomocą lutownicy i cyny. Rozgrzaną cyną pokryłem nadpalone styki. Następnie należy dopasować styki do siebie, spiłowując nadmiar naniesionej cyny za pomocą pilnika. Ja odtwarzałem styki zarówno na płytce jak i w obudowie przekaźnika. Należy jednak pamiętać o bardzo dokładnym spasowaniu obu styków, tak aby zapewnić im kontakt ze sobą jak największą powierzchnią. Po wykonaniu tych czynności trzeba jeszcze sprawdzić czy płytka luźno porusza się w obudowie przekaźnika oraz czy właściwie porusza się między pozycją włączony/wyłączony. Jeśli pozostawi się tam za mało miejsca przekaźnik będzie się zwierał na stałe, nie włączał albo włączał i wyłączał cały czas. Najlepiej przed zamontowaniem płytki w obudowie sprawdzić jej działanie w samochodzie podpinając ją do instalacji elektrycznej. UWAGA: testy przeprowadzać po uruchomieniu silnika, a nie tylko po przekręceniu kluczyka. Wielokrotnie bywało, że moduł działał prawidłowo po przekręceniu kluczyka a po uruchomieniu silnika wariował. Jeśli moduł działa nieprawidłowo, to należy do skutku powtarzać czynności dopasowania styków, aż do uzyskania prawidłowego działania modułu. Jeśli jednak nie przynosi to oczekiwanego rezultatu trzeba ponownie dokonać oględzin płytki. Czasem zdarza się, że zniszczeniu ulegają połączenia lutowane na płytce. Oto przykład:

 

http://enkei.ovh.org/wiwa/plyta_tyl.jpg

 

Wówczas można je poprawić za pomocą lutownicy i cyny. Jeśli i to nie pomoże usterki można poszukać już tylko w elementach elektronicznych. Czasem przekaźnik ulega przepaleniu i odtworzenie styków nie pomaga. Wówczas dysponując odsysaczem cyny oraz lutownicą można z innego starego modułu przelutować te elementy, albo zamienić na płytce przekaźnik 2 biegu z przekaźnikiem biegu 1 (rozwiązanie na krótką metę, ale jak ktoś musi koniecznie "na szybko" mieć wycieraczki to zawsze jest jakieś rozwiązanie).

 

Montaż modułu przeprowadzamy w odwrotnej kolejności do demontażu. Ale o tym już chyba wszyscy wiedzą. :wink:

 

Komu udały się powyższe czynności naprawcze powinien od tego momentu cieszyć się sprawnymi wycieraczkami jeszcze przez chwilę, zanim moduł całkiem nie zdechnie.

 

Koszt nowego od 200 zł, używka około 40 - 60 zł.

 

POWODZENIA !!! :D

Opublikowano
Witam.Mała podpowiedz-mam 323i z 95r i u mnie moduł znajduje się za schowkiem na desce rozdzielczej.Trzeba zdemontować schowek 8wkrętów i śruba 10mm.Ale zacząłem od wskazówki lecz nic nie znalazłem pod osłoną głośnika :mad2:
  • 1 rok później...
Opublikowano
dodam od siebie ze w 318i 91r. M40B18 znajduje sie w tym samym miejscu co u kolegi enkei ale jest inny. taki mniejszy podobny do przekaźnika np od pompy paliwa pod maska w skrzynce bezpieczników. cena nowego w serwise BMW w Gdyni 226 złotych :D
  • 1 rok później...
Opublikowano

Witam

Mam pytanie dotyczace takego sterownika, może ktoś wie czym się różni modół z takim samym numerem czyli

61.35-8 357 068

ale z innymi dolnymi cyframi nie HW00SW00 tylko HW01SW00 lub HW01SW02 mam możliwośc zakupu takich i nie wiem czy to ma jakieś znaczenie.

Z góry dzięki i pozdrawiam

  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

Witam,

jesli nie dziala mi wycieraczki (po wl zaplonu dzialaja tylko na najszybszym trybie i to tylko przez chwile, a reszta predkosci nie dziala wogole. spryskiwacze dzialaja caly czas dobrze) to czy na slepo moge wymieniac ten modul? czy zepsuc moglo sie cos innego? wyciagnalem go i na oko wyglada on dobrze (chyba,ze przekaznik sie spalil,ale mam wersje z zabudowanymi). dzieki, pozdrawiam :D

Opublikowano
Teoretycznie dużo mogło się zepsuć :cry2: U mnie były dokładnie takie same objawy jak u ciebie, wymieniłem na ślepo przekaźnik i było ok. Jeśli chcesz mieć pewność to pożycz od kogoś przekaźnik i rozwiejesz wątpliwości.
Opublikowano
ale przekaznik, ktory znajduje sie obok bezbiecznikow czy masz na mysli przekaznik w module WI-WA II ? tak wogole,to nie wiem ktory przekaznik pod maska odpowiada za te wycieraczki, wiesz moze przypadkiem?
Opublikowano
Te pod maska nie mają nic wspólnego z wycieraczkami, mowa tu o e36. Ja miałem takie same objawy jak ty i wymieniłem cały ten moduł/przekaźnik co jest pod lewą nogą kierowcy, za osłoną głośnika. Ja miałem troszkę inny niż ten Wi-Wa II (rok prod 1991 :D )ale kupiłem nowy w ASO za 226 zl i to było to.
  • 2 miesiące temu...
Opublikowano
bardzo fajny temat i opis. właśnie naprawiłem sobie ten moduł. Już od dłuższego czasu miałem z nim problemy, wycieraczki przestawały działać, pomagało ponowne uruchomienie silnika. Jednak ostatnio rzadko działały. Miałem zamówić na allegro, pamiętając o zgodności numerów na obudowie tego modułu. W ostatniej chwili zauważyłem ten temat. Nie miałem nic do stracenia, bo jakby co, to już miałem upatrzony moduł na allegro z tym samym numerem. Wyjąłem rozebrałem wg wskazówek. Przeczyściłem drobnym papierem i bez czarnej obudowy podłączyłem do wtyczki w bmw i obserwowałem te przekaźniki. 1 przekaźnik miał problem żeby działać, styki już były wypalone. Wziąłem lutownicę i tylko przy jednym styku na płytce przylutowałem odrobinę cyny. Następnie tym drobnym papierem(gramatura 1000) delikatnie ścierałem do uzyskania płaskiej powierzchni. Poszedłem zamontowałem i działa. Nie sądziłem, że mi się to uda. Mam w kieszeni 50zł. Dziękuję za super opis ze zdjęciami. Pozdrawiam.
Opublikowano
witam wie ktos moze czy to tez steruje spryskiwaczami... mam problem dołozyłem sobie intensywne i nie chcą zbytnio działac.. jak klikne wajchą to cały czas psikają do momentu wyłączenia zapłonu..
  • 1 rok później...
Opublikowano

Witam

odrazu musze podziekowac za ten obszerny opis naprawy modułu

 

moim problemem bylo to iz wycieraczki czasem wlaczaly sie podczas jazdy i nie dalo sie ich wylaczyc - reakcja byla tylko jak wlaczalem najszybszy tryb i ten dziala zawsze prawidlowo ale schodzac nizej poprostu caly czas pracowaly i nie reagowaly na dzwignie - rozebralem moduł przeczyscilem styki zrobilem idealne plaszczyzny zamontowalem i wszystko dzialalo przez jakies 5 min pozniej zauwazylem ze nawet jak wylaczylem wycieraczki to lewy przekaznik sie nie rozłączal i nawet jak pomagalem palcem to czulem przyciaganie blaszki do cewki a nie odwrotnie tak jak by caly czas byl prad w cewce - po wylaczeniu zaplonu i wlaczeniu ponownie caly czas to samo z tym ze raz na 5 razy dziala prawidlowo i rozkladam rece bo nie wiem co jeszcze moge sprawdzic

 

a wiec pytanie do forumowiczow co na to poradzic zeby przy polozeniu dzwigni w punkcie 0 nie bylo pradu w cewce przyciagajacej blaszke w przekazniku

ewentualnie co mozna jeszcze sprawdzic

 

pozdrawiam

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.