Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Temat poruszany był na forum już wielokrotnie, można znaleźć całe mnóstwo informacji o takiej przeróbce. Ostatnio dokonywałem jej samodzielnie, więc zbieram swoje doświadczenia w całość i przedstawiam opis montażu.

 

Co będziesz potrzebował? Na pewno moduł komputerka, wtyczkę pasującą do jego złącza, trochę kabelków, czujnik temperatury i parę narzędzi. Dodatkowo możesz pokusić się o dołożenie gongu, choć nie jest oczywiście niezbędny.

 

Zakładam, że masz w aucie sam zegarek analogowy i podstawową instalację. Poniższy opis pokazuje, jak prawidłowo zamontować podstawowy model komputerka wraz z dorobieniem całego potrzebnego okablowania.

 

1. Przygotuj wtyczkę komputera z okablowaniem. W podstawowej wersji dochodzi do niej 9 kabli, podpiętych do pinów 10-18. Wszystko masz opisane na wtyczce, kolory kabli również są standardowe (chyba, że masz coś pokombinowane).

2. Zdemontuj półkę z zegarkiem. Wypnij z niego wiązkę z trzema kabelkami. Kolory kabli odpowiadają kolorom w kostce komputera. Podłączenie wygląda następująco: kable czerwono-żółte – pin 18 (zasilanie stałe), kable brązowe – pin 17 (masa), kable szaro-czerwone – pin 16 (oświetlenie).

3. Kabel fioletowo-biały (pin 14, zasilanie) musi mieć napięcie po włączeniu zapłonu. Najlepiej podepnij go pod stacyjkę, do kabla fioletowego, tak, żeby był zasilany po przekręceniu kluczyka.

4. Po wykonaniu tych podłączeń komputer powinien się już włączyć, ale będzie wyświetlał tylko godzinę i datę.

5. Podłącz czujnik temperatury. Idą do niego dwa kable - w oryginale jeden jest brązowo-biały a drugi brązowo-czerwony. Pierwszy z nich podłącz do brązowo-białego kabla wtyczki komputera (pin 12), a drugi do masy (np. pin 17). Czujnik oryginalnie umieszczony jest w lewym tunelu nawiewu chłodzenia tarczy hamulcowej. Włożysz go od spodu auta, oryginalny ładnie pasuje w okrągłe miejsce przewidziane specjalnie na niego. Oczywiście możesz go umieścić według własnego uznania, może też być dorabiany, ale wtedy nie gwarantuję prawidłowych wskazań. Kable przeciągnij do wnętrza samochodu, najlepiej przez skrzynkę bezpieczników i dalej przez przegrodę, tak, jak przechodzi cała wiązka.

6. W tym momencie komputer powinien zacząć już normalnie pracować, czyli pokazywać również temperaturę. Początkowo jej wartości mogą różnić się od rzeczywistych – cały układ potrzebuje trochę czasu na ustabilizowanie wskazań. Jeżeli nie posiadasz gongu możesz uznać wykonanie instalacji za zakończone.

7. Jeżeli zaś posiadasz gong i chciałbyś go również podłączyć, musisz wykonać następujące czynności. Gong montujesz w specjalnie przewidzianym dla niego miejscu, w osłonie pod deską rozdzielczą, nad pedałami. Spotkałem się z dwoma rodzajami gongu – typowa wersja posiada dwa złącza, mniej typowa trzy plus jedno pojedyncze. Opiszę podłączenie wersji pierwszej (druga występuje moim zdaniem tylko w autach z parktronikiem – taki miałem u siebie, a poza tym nie znalazłem dla niego żadnego innego zastosowania). Do typowego gongu przychodzą dwie wtyczki – biała i czarna. Obie zawierają podłączenie zasilania i masy i dodatkowo sygnał sterujący. Zrób tak – białą wtyczkę podłącz do zasilania (kabel czerwono-żółty +) i do masy (kabel brązowy -), środkowy kabel (czarno-czerwony, T3) zostaw nie podłączony, a czarną wtyczkę do wyprowadzeń kostki komputera. Oryginalnie są tam dwa kable: biało-czerwony (T1) – podepnij do biało-czerwonego kabla wtyczki komputera (pin 11) i biało-niebieski (T2) – podepnij do biało-niebieskiego kabla wtyczki komputera (pin 12).

8. Jeżeli wszystko zrobiłeś prawidłowo, masz w pełni działający komputerek. Włącza się po załączeniu zapłonu, wyświetla datę i godzinę, podaje aktualną temperaturę, a przy pomocy gongu sygnalizuje obniżenie temperatury poniżej 3 stopni Celsjusza i nadejście pełnej godziny. Działa również podświetlenie przycisków i jego ściemnianie.

9. Jest jeszcze jeden temat. Chcąc mieć wszystko zrobione tak, jak przewidział producent, powinieneś podłączyć dwa dodatkowe kable do licznika. Prawdę mówiąc nie wiem, czemu ma to służyć, bo u siebie nie wykonałem tych połączeń i wszystko działa prawidłowo. Być może jest to wykorzystywane przy bardziej rozbudowanych komputerach – fakt, że podłączenia te są uwzględnione w opisie kostki. Jeżeli zdecydujesz na ich zrobienie musisz zdemontować licznik. Opis jak to zrobić znajdziesz na forum. Musisz dostać się do niebieskiej kostki podłączonej z tyłu do zegarów, wypiąć ją i dorobić podłączenie do dwóch kabli w kostce komputera. Kable te to czarno-biały (pin 13) – podłączasz go do pinu 2 kostki licznika oraz niebiesko-fioletowo-biały (pin 15) – podłączasz go do pinu 24 kostki licznika. Jeżeli ktoś wie, co daje to podpięcie, proszę o informacje.

Kosmetyka samochodowa, czyszczenie tapicerki

http://www.clart.pl

Dodatkowe info, zapytania, porady na PW.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam,

 

ja tez wtrace swoje 2 slowa.

 

Odnosnie tych 2 kabli do licznika, ja ich nie podpinalem i komp ciagle pokazywal -37 czy tam -30 juz nie pamietam ile dokladnie.

 

Jezdzilem tak chyba 3 dni i nic.

 

Nastepnie zobaczylem jak jest w oryginalnym komputerze takze 7 przyciskowym ale montowanym przez fabryke, i te 2 kable faktycznie ida do licznika.

 

Po ich podpieciu wszystko chodzi OK, temp jest prawidlowa.

 

 

Moze mam taki model komputerka ze nie dziala bez tego podlaczenia.. nie wiem.

 

 

Dodam ze mowie ciagle o 7 przyciskowym :) .

 

 

Pozdrawiam

Nigdy nie kłóć się z idiotami, sprowadzą Cię do swojego poziomu i pokonają doświadczeniem.
Opublikowano

Po co kupowac skoro cale schematy elektryczne BMW idzie zdobyc bez wiekszych problemow.

 

Z forum napewno masa osob tez ma.

Nigdy nie kłóć się z idiotami, sprowadzą Cię do swojego poziomu i pokonają doświadczeniem.
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

5. Podłącz czujnik temperatury. Idą do niego dwa kable - w oryginale jeden jest brązowo-biały a drugi brązowo-czerwony. Pierwszy z nich podłącz do brązowo-białego kabla wtyczki komputera (pin 12), a drugi do masy (np. pin 17). Czujnik oryginalnie umieszczony jest w lewym tunelu nawiewu chłodzenia tarczy hamulcowej. Włożysz go od spodu auta, oryginalny ładnie pasuje w okrągłe miejsce przewidziane specjalnie na niego. Oczywiście możesz go umieścić według własnego uznania, może też być dorabiany, ale wtedy nie gwarantuję prawidłowych wskazań. Kable przeciągnij do wnętrza samochodu, najlepiej przez skrzynkę bezpieczników i dalej przez przegrodę, tak, jak przechodzi cała wiązka.

 

7. Jeżeli zaś posiadasz gong i chciałbyś go również podłączyć, musisz wykonać następujące czynności. Gong montujesz w specjalnie przewidzianym dla niego miejscu, w osłonie pod deską rozdzielczą, nad pedałami. Spotkałem się z dwoma rodzajami gongu – typowa wersja posiada dwa złącza, mniej typowa trzy plus jedno pojedyncze. Opiszę podłączenie wersji pierwszej (druga występuje moim zdaniem tylko w autach z parktronikiem – taki miałem u siebie, a poza tym nie znalazłem dla niego żadnego innego zastosowania). Do typowego gongu przychodzą dwie wtyczki – biała i czarna. Obie zawierają podłączenie zasilania i masy i dodatkowo sygnał sterujący. Zrób tak – białą wtyczkę podłącz do zasilania (kabel czerwono-żółty +) i do masy (kabel brązowy -), środkowy kabel (czarno-czerwony, T3) zostaw nie podłączony, a czarną wtyczkę do wyprowadzeń kostki komputera. Oryginalnie są tam dwa kable: biało-czerwony (T1) – podepnij do biało-czerwonego kabla wtyczki komputera (pin 11) i biało-niebieski (T2) – podepnij do biało-niebieskiego kabla wtyczki komputera (pin 12).

.

 

z punktem piatym sie zgodze

natomiast nie moge sie zgodzic z punktem siodmym gdyz pin nr 12 jest juz zajety przez czujnik temperatury

przewod bialo-niebieski idacy od gongu nalezy podlaczyc do pinu nr 10

Opublikowano
Caporeira - masz rację, gong podłącza się pod piny 10 i 11 wtyczki komputera. Moja pomyłka, po prostu źle wpisałem oznaczenie. Dzięki za sprostowanie!

Kosmetyka samochodowa, czyszczenie tapicerki

http://www.clart.pl

Dodatkowe info, zapytania, porady na PW.

  • 2 tygodnie później...
  • 2 miesiące temu...
Opublikowano
Te dwa kable co idą do licznika od OBC odpowiedzialne są za ściemnianie lub rozjaśnianie wyświetlacza komputera Podłączone są do wyświetlacza na liczniku. Ten sterowany jest przez fotorezystor, znajdujący się na końcu prędkościomierza (taka mała "lampka") W dzień świeci jaśniej a w nocy ciemniej
Opublikowano
Te dwa kable co idą do licznika od OBC odpowiedzialne są za ściemnianie lub rozjaśnianie wyświetlacza komputera Podłączone są do wyświetlacza na liczniku. Ten sterowany jest przez fotorezystor, znajdujący się na końcu prędkościomierza (taka mała "lampka") W dzień świeci jaśniej a w nocy ciemniej

 

Po przeanalizowaniu schematau od licznika, mozna zauwazyc ze 1 z tym 2 lub 3 kabli ktore sie podlacza to chyba idzie do czujnika predkosci o ile dobrze pamietam.

 

Czujnika w cudzyskowniu, ale komputerek moze mniec odczyt z jaka predkoscia sie aktualnie jedzie zeby nie przeklamywac z temp.

Nigdy nie kłóć się z idiotami, sprowadzą Cię do swojego poziomu i pokonają doświadczeniem.
Opublikowano
Nie wiem gdzie dokładnie te kable dalej wchodzą przy tej kostce do licznika, ale czytałem na forum, że ta mała lampka steruje podświetleniem wyświetlacza na desce rozdzielczej i na wyświetlaczu komputera. Sprawdziłem i rzeczywiście tak jest, w dzień świeci jaśniej a w nocy ciemniej. Po podłączeniu tych dwóch kabli od kompa pod licznik i zakryciu ręką tego małego "czujnika" wyświetlacz na kompie przygasł
Opublikowano
Nie wiem gdzie dokładnie te kable dalej wchodzą przy tej kostce do licznika, ale czytałem na forum, że ta mała lampka steruje podświetleniem wyświetlacza na desce rozdzielczej i na wyświetlaczu komputera. Sprawdziłem i rzeczywiście tak jest, w dzień świeci jaśniej a w nocy ciemniej. Po podłączeniu tych dwóch kabli od kompa pod licznik i zakryciu ręką tego małego "czujnika" wyświetlacz na kompie przygasł

 

No to jest oczywiste :) zreszta chyba z tego co pamietam nie podlaczalo sie odobno oswietlenie tylko wszystko z licznika, o ile pamietam, gdzies jeszcze mam kartke z dokladna rozpiska.

 

U mnie przy podlaczaniu ciekawe bylo to ze wielokrotnie podlaczalem komputerek na stole... i zawsze bylo -37 ... podlaczylem pod auto i dalej -37 :(, dopiero podpiecie sie pod ktorys pin do liczniak, a lacznie wpiolem chyba 3 dalo efekt ze -37 zniklo, moze to przypadek nie wiem.. ale kilka dni jezdzilem bedz podpiecia do licznika bo w kostce ktora byla przy liczniku nie bylo w tym miejscu gniazda od pina ! czyli byla dziura we wtyczce i musialem takie mini gniazdko zalatwic najpierw, i po tym podpieciu bylo OK.

Nigdy nie kłóć się z idiotami, sprowadzą Cię do swojego poziomu i pokonają doświadczeniem.
  • 7 miesięcy temu...
  • 10 miesięcy temu...
Opublikowano

przyłączam się do pytania - gdzie taki komputerek kupić? Ile kosztuje?

Jest to oryginalny BMW czy jakiś uniwersalny?

Może ktoś odpowie skoro tyle osób przy nim robiło (i nabyło).

Opublikowano
Ja mam pytanie co do podswietlenia komputera.Czy w nocy jest tylko podswietlony zegarek i temperatura czy przyciski tez?Mam kompa z osmioma przyciskami ktore nie sa podswietlone
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
mam komputerek 7 przyciskowy ale potrzebuje tego czujnika temp bo oryginalnie go nie mialem idzie gdzies go dostac? :wink:
Opublikowano
mam komputerek 7 przyciskowy ale potrzebuje tego czujnika temp bo oryginalnie go nie mialem idzie gdzies go dostac? :wink:

 

 

W ASO albo Allegro ?

Nigdy nie kłóć się z idiotami, sprowadzą Cię do swojego poziomu i pokonają doświadczeniem.
Opublikowano

wracam do pytania:

przyłączam się do pytania - gdzie taki komputerek kupić? Ile kosztuje?

Jest to oryginalny BMW czy jakiś uniwersalny?

Może ktoś odpowie skoro tyle osób przy nim robiło (i nabyło).

Opublikowano
Ja mam pytanie co do podswietlenia komputera.Czy w nocy jest tylko podswietlony zegarek i temperatura czy przyciski tez?Mam kompa z osmioma przyciskami ktore nie sa podswietlone

 

Przyciski tez sa podświetlane, jesli Ci sie nie świecą - znaczy ze coś jest nie tak.

Once you get locked in to a serious drug collection the tendency is to push it as far as

you can...

http://www.motostat.pl/user_images/2680/icon3.png

Opublikowano
wracam do pytania:
przyłączam się do pytania - gdzie taki komputerek kupić? Ile kosztuje?

Jest to oryginalny BMW czy jakiś uniwersalny?

Może ktoś odpowie skoro tyle osób przy nim robiło (i nabyło).

 

Komp jest taki sam do wszystkich E36, rozne sa tylko wersje w zaleznosci od ilosci funkcji. W aso za taki zabytek pewnie zabiją Cie ceną, na allegro bez problemu taki znajdziesz w rozsądnej cenie. W jakiej? Zalezy od wersji komputera (tzn ilo funkcyjny)...

Once you get locked in to a serious drug collection the tendency is to push it as far as

you can...

http://www.motostat.pl/user_images/2680/icon3.png

Opublikowano

CRC dzięki

nie było mnie długo na forum to nawet nie zauważyłem odpowiedzi.

Pytałem kiedyś w salonie BMW (dzial części) i usłyszałem że jak się zepsuje to klienci nie dokupują. A kosztuje ok. 1000zł. Miałem wielkie wrażenie że o takim komputerku to słyszał ale albo w ofercie nigdy nie miał albo nawet nie wie że może mieć. salon ten sam co podpięcie kabli do podgrzewania lusterek (inny mój wątek na tym forum)

  • 1 rok później...
Opublikowano

Witam

Mam taki problem ze komp. pokazywal mi caly czas -37 stopni...

Po podlaczeniu czujnika temp. zaczol komp. pokazywac rozne temp.

Jak po odpaleniu pokazywal + temp. ale po przejechaniu sie spadala do -21 a na dworze + 15 dlaczego sie tak dzieje?? zle jest cos podlaczone ?? czy czujnik jest zepsuty??

Było e36 318 z 92r. M-technic . Piekna maszyna i bez awaryjna z 340tys.km:D

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.