Skocz do zawartości

320i wentylator klimy - kupilem, silnik rozebralem (foto)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam,

 

troche genezy....

bylo stuk w sarne nocna pora, ale na szczescie hamulce tarczowe, rozsadna predkosc i skonczylo sie wymiana szkla w reflektorze oraz wymiana chlodnicy... Dlaczego chlodnicy, bo mi sie dziwnie poskladaly do srodka. Obrazek-> front <|* \\ *|silnik. * = wentylatory. Chlodnicy wody uderzyla o rolke i sie rozjechala na szwie. Woda wyciekla, urwalo zaczepy... ale na szczescie mialem 2km do stacji benzynowej. Tam pomogla poxilina i poxipol. No i zrobilem pozostale 170km, bez problemu z malym wyciekem wody. Chlodnice wymienilem na bera oraz sprawdzilem wiatrak klimy czy jest sprawny (wyjalem go i spiolem do aku). Wszystko bylo fajnie. Ciecz zalalem, odpowietrzylem (weszlo uczciwe 10litrow)... No i tak fajnie bylo dopoki ostatnio nie stoje w korku na Niepodleglosci... i zalacza sie wichura od klimy... CALA BUDE ZACZYNA WIBROWAC... Szybka akcja, wiatrak odlaczony... Zaparkowalem, odczekalem az ostygnie i dzida do domu.

Nie obylo sie bez strat - wylamala sie jedno skrzydlo tegoz wiatraka(ale zabralem ze soba, nie zostawia sie swoich, nawet jak sa w kawalkach :D)

 

Moje pytanie:

 

Czy uszkodzony jest jakis walek-punkt ciezkosci w tym wiatraku czy poprostu zamontowalem go jakos lamersko i dlatego wszystko mi wibruje ? (bez skojarzen :D)

 

Dziekuje serdecznie za pomoc.

Pozdrawiam.

Edytowane przez BMWUser

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=44383&start=15


BMW Repozytorium - poszukiwani ludzie do prowadzenia sajtu z hostingiem. => PW


--

Staram sie pomoc...

...reklamacje tylko za okazaniem paragonu z pieczatka :)

Opublikowano
Sam sobie odpowiedziales. Cos nie tak musialo byc z tym skrzydlem, ktore odpadlo. A co za tym idzie, wiatrak nie byl dobrze wywazony. Wymienic na nowy.
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Czy jest sens bawic sie w cos takiego?

http://www.allegro.pl/item166002116_wentylator_klimy_bmw_e36_e34_bez_silnika_sam_plast.html

 

 

Sprzedajacy twierdzi, ze to wiatrak od 7, ale na moje kaprawe oko to tak samo wyglada jak w e36 320i... a moze sie myle? Warto ten kupic?

 

http://www.allegro.pl/item168208351_wentylatory_chlodnicy_klimatyzacji_bmw.html

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=44383&start=15


BMW Repozytorium - poszukiwani ludzie do prowadzenia sajtu z hostingiem. => PW


--

Staram sie pomoc...

...reklamacje tylko za okazaniem paragonu z pieczatka :)

Opublikowano

Kurde, szukalem na forum, ale nie znalazlem odpowiedzi.

 

Moze ktos mi podpowiedziec? Przepraszam, ze ponaglam, ale aukcje nie trwaja wiecznie :) - a ja juz i tak dlugo z tym zwlekalem...

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=44383&start=15


BMW Repozytorium - poszukiwani ludzie do prowadzenia sajtu z hostingiem. => PW


--

Staram sie pomoc...

...reklamacje tylko za okazaniem paragonu z pieczatka :)

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

zamykam temat :)

 

kupilem uzywke z allegro... wentylator wraz z chlodnica klimy za 200 :).

Wentylator byl z 92, wiec postanowilem otworzyc puszke Pandory (silnik wiatraka)... Wykonalem:

 

- usunalem rdze, ktora byla na ramce (tak to sie chyba nazywa) w budowie silnika elektrycznego - albo komutator :). Nastepnie delikatnie pomalowalem.

- przesmarowalem lozysko

- zamknalem puszke

- przykleilem magnes, ktory "sam" odpadl podczas transportu :)

 

Przy odkrecaniu wiatraka od plastiku nalezy uwazac na zapieczone nakretki. Moze nie puscic nakretka i wtedy mozna urwac gwint (ciekawe skad to wiem ;) )

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=44383&start=15


BMW Repozytorium - poszukiwani ludzie do prowadzenia sajtu z hostingiem. => PW


--

Staram sie pomoc...

...reklamacje tylko za okazaniem paragonu z pieczatka :)

Opublikowano
zamykam temat :)

 

kupilem uzywke z allegro... wentylator wraz z chlodnica klimy za 200 :).

Wentylator byl z 92, wiec postanowilem otworzyc puszke Pandory (silnik wiatraka)... Wykonalem:

 

- usunalem rdze, ktora byla na ramce (tak to sie chyba nazywa) w budowie silnika elektrycznego - albo komutator :). Nastepnie delikatnie pomalowalem.

- przesmarowalem lozysko

- zamknalem puszke

- przykleilem magnes, ktory "sam" odpadl podczas transportu :)

 

Przy odkrecaniu wiatraka od plastiku nalezy uwazac na zapieczone nakretki. Moze nie puscic nakretka i wtedy mozna urwac gwint (ciekawe skad to wiem ;) )

 

jak otworzyleś tą obudowe silnika ??? to jest chyba nierozbieralne, mam podobny problem wirnik w srodku zardzewial i nie chce sie obracac , a nakretki juz oberwalem wszystkie 3:)

Opublikowano

jak otworzyleś tą obudowe silnika ??? to jest chyba nierozbieralne

 

no co ty?!?! ;) kiedy koncza sie argumenty rozumu, wtedy nalezy wykorzystac np. obcegi :)

 

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//wb.pl/bartosz/BMW/silnik1.jpg

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//wb.pl/bartosz/BMW/silnik2.jpg

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//wb.pl/bartosz/BMW/silnik3.jpg

 

ja urwalem 2 ;)

niestety bylo juz okolo 1 w nocy i nie dalem rady zrobic zdjec po "reanimacji" :)

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=44383&start=15


BMW Repozytorium - poszukiwani ludzie do prowadzenia sajtu z hostingiem. => PW


--

Staram sie pomoc...

...reklamacje tylko za okazaniem paragonu z pieczatka :)

Opublikowano

rozebralem wkoncu ten silnik. w srodku zobaczylem 2 polamane magnesy , nie wiem czy sie polamaly w momencie kiedy rozbieralem silnik czy juz wczesniej byly polamane w kazdym bądz razie teraz po wyjeciu resztek magnesów silnik sie lekko obraca a przedtem przekrecal sie tylko o 5mm i cos go dalej blokowalo.

 

teraz tylko pytanie czy silnik bedzie dzialal bez 2 magnesów w środku??

Opublikowano
rozebralem wkoncu ten silnik. w srodku zobaczylem 2 polamane magnesy [...] teraz tylko pytanie czy silnik bedzie dzialal bez 2 magnesów w środku??

 

troche slabo bez tych magnesow... jak bardzo sa polamane?

 

ja swoj magnes przykleilem bez problemu... tylko trzeba ladnie z rdzy wyczyscic i poxipolem dziabnac :). Po zamknieciu silnika krawedz takze pociagnalem poxipolem, zebym nie mial watpliwosci co do zamkniecia.

 

Sprezonym powietrzem wywietrzylem syf ze szczotek oraz innych delikatnych elementow elektronicznych :). W "rowek" na walek silnika nalalem odrobine syntetycznego smaru w sprayu. No i tyle... Nawet nie slysze jak sie wlacza :).

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=44383&start=15


BMW Repozytorium - poszukiwani ludzie do prowadzenia sajtu z hostingiem. => PW


--

Staram sie pomoc...

...reklamacje tylko za okazaniem paragonu z pieczatka :)

Opublikowano

ostatnio przez dwie soboty też robiłem silnik wentylatora klimy. Najpierw myślałem że spalone jest uzwojenie, ale okazało się że nie, a przyczyną był odklejony magnes. A więc przystąpiłem do naprawy:

 

i po koleii:

 

1. Rozebrałem silnik (te zagięte fragmenty na pokrywie zeszlifowałem aby dostać się do środka bo nijak nie można było ich rozgiąć), przykleiłem magnes na klej epoksydowy dwuskładnikowy do stali) przesmarowałem łożyska i złożyłem z powrotem. Pokrywę zaspawałem (oczywiście punktowo i delikatnie) i przylutowałem do pokrywy tylnej dwie z trzech śrub mocujących wiatrak do obudowy (bo ukręciły się ze starości).

Po złożeniu silnik działał znakomicie, nie wykazywał bicia ani nie przerywał.

 

2. Dziś po skręceniu do samochodu okazało się że uszkodzony jest opornik. Po kilku próbach okazała się taka sytuacja.

Opornik jest uszkodzony ale drugi bieg (większa predkość) działa. nie miałem opornika na wymianę wiec zrobiłem tak. Wymontowałem opornik, Połaczyłem dwa przewody plusowe razem (ten co szedł przez opornik i ten co go omijał). i minus zostawiłem oddzielnie. Powstała taka sytuacja, kiedy klima nie jest rozgrzana wentylator włącza się i wyłącza co jakieś 5-6 sec. na 5 sec. (pracuje bez opornika a więc chodzi na pełnych obrotach). Dalszych obserwacji (tzn. jak się zachowuje wentylator po rozgrzaniu klimy nie wiem bo nie mogłem sprawdzic) nie przeprowadzałem z powodu niskiej temperatury otoczenia.

Klima którą posiadam to klimatronik, wcześniej ktoś pisał na forum że wentylator ma dwie prędkości i przy starcie klimy obraca się on z małą prędkością ale cały czas. U mnie jest tak jak opisałem więc gdzie jest błąd

I TU PROSZĘ O RADĘ: CZY U KOGOŚ COŚ TAKIEGO WYSTĘPUJE I CZY TO JEST NORMALNE.

 

Po skręceniu całości uradowany jak dziecko zasiadłem w środku i wyjechałem na przejażdzkę, jakie było moje ździwienie jak okazało się że wentylator ma dość silne drgania, przy zakładaniu i próbach nie czułem ich na samochodzie, ani na masce ani na częściach w komorze silnika. Drgania i szum im towarzyszący słychac dopiero w środku przy zamknięciu wszystkich drzwi.

I TU MAM PYTANIE: CZY KTOŚ MIAŁ TAKĄ SYTUACJĘ (TZN WIBRACJE NA WENTYLATORZE) I CZY PRÓBOWAŁ TO ZLIKWIDOWAĆ. MOŻE TO jest NIE WYWAŻENIE ŁOPAT WIATRAKA, CZY KTOŚ PRÓBOWAŁ JE WYWAŻAĆ,A JEŚLI TAK TO JAK.

Opublikowano

mialem kiedys wibracje na wiatraku w 320i e 36

wystepuje tak zwane zmeczenie materiału z tego co mi powiedział moj kumpel zdobyłem uzywany wiatrak na szrocie wymienłem i jest ok! :)

Opublikowano
1. Rozebrałem silnik (te zagięte fragmenty na pokrywie zeszlifowałem aby dostać się do środka bo nijak nie można było ich rozgiąć)

 

ja rozgialem :8)

 

Po złożeniu silnik działał znakomicie, nie wykazywał bicia ani nie przerywał.

 

Tez tak mnie sie wydawalo pierwszym razem. Wiatrak to sprawdziles pewnie bez montazu. Polozyles i podlaczyles 12V? Tak to bicia nie wykryjesz.

 

wcześniej ktoś pisał na forum że wentylator ma dwie prędkości i przy starcie klimy obraca się on z małą prędkością ale cały czas. U mnie jest tak jak opisałem więc gdzie jest błąd

 

Ten sam wiatrak jest takze wykorzystywany do obnizania temperatury chlodnicy wody i mnie sie latem zalaczal i wtedy pedzil z maksymalna predkoscia... Obecny, ktory zamontowalem ma jakies wolniejsze obroty. Z tego co zauwazylem to te oporniki wystepowaly w 2-ch roznych wersjach.

 

CZY KTOŚ MIAŁ TAKĄ SYTUACJĘ (TZN WIBRACJE NA WENTYLATORZE) I CZY PRÓBOWAŁ TO ZLIKWIDOWAĆ.

 

Wlasnie zapytales prawie o to samo co ja w pierwszym poscie :).

 

Wibracje byly kosmiczne, a efektem bylo wylamanie lopatek wiatraka...

Zastanawialem sie dlugo nad powodem takich drgan i sugeruje sprawdzic:

 

- poprawnosc mocowania chlodnicy klimatyzacji

- poprawnosc mocowania wentylatora do chlodnicy klimatyzacji

- sprawdzic czy czopy wentylatora sa poprawnie zamontowane oraz czy blaszki chlodnicy na czopy nie sa za bardzo odgiete...

 

U mnie na wolniejszych obrotach to wentylator pracuje ladnie, ale jak bedzie pracowal na szybszym biegu trudno mi powiedziec, bo jeszcze sie u mnie nie wlaczyl :).

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=44383&start=15


BMW Repozytorium - poszukiwani ludzie do prowadzenia sajtu z hostingiem. => PW


--

Staram sie pomoc...

...reklamacje tylko za okazaniem paragonu z pieczatka :)

Opublikowano

no i ciąg dalszy moich perypetii z wentylatorem do klimy. Mam nadzieję że nic mnie już nie zaskoczy. Jak już pisałem parę postów wsześniej miałem pewne problemy i po uporaniu się z nimi pozostał jeden ale jakże ważny. Mianowicie wentylator miał drgania.

W sobotę miałem wolny cały dzień i zacząłem działania.

 

Posprawdzałem wszystkie śruby i mocowania wentylatora, i tu było wszystko w prządku. wszystkie trzymały mocno i pewnie.

Następnie wziąłem się za sam wentylator. Zlokalizowałem bicie na łopatach. (początkowo myślałem że jest to bicie na wirniku silnika, ale wykluczyłem tą możliwość ponieważ w silniku znajdują się łożyska wachliwe). Zabrałem się więc za wentylator. Kupiłem wszcześniej takie spinki (są one często używane w motoryzacji, są zrobione ze stali sprężystej, zagięte z wywierconym otworem). Założyłem na łopaty wentylatora i metodą prób i błędów ustalając która łopata i w jakiej odległości ma być obciążona doszłem do pozytywnego rezultatu.

 

I tu pocieszenie dla wszystkich. Można samemu wyważyć wentylator bez jakichkolwiek pomocy. Ja swój wyważyłem tak dokładnie że teraz nie słyszę go jak się uruchamia i chodzi. (a przed wyważeniem miał bicie takie że drżała kierownica i lusterko wsteczne, nie mówiąc już o drążku zmiany biegów).

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
przepraszam że odgrzewam ale możecie mi podpowiedzieć ja wydobyć na świat ów wentylator chciałem go sobie obejrzeć bo wydaje mi się że chodzi jakoś niemrawo cieszę się że wogóle chodzi bo miałem przypadek kiedy nie można go było wogóle ruszyć (do przodu) do tyłu jakoś przeskakiwał , po długich zabiegach udało mi się go rozruszać jednak mam obawy że nie pracuje on ze swoją normalną prędkością
Opublikowano
przepraszam że odgrzewam ale możecie mi podpowiedzieć ja wydobyć na świat ów wentylator chciałem go sobie obejrzeć bo wydaje mi się że chodzi jakoś niemrawo cieszę się że wogóle chodzi bo miałem przypadek kiedy nie można go było wogóle ruszyć (do przodu) do tyłu jakoś przeskakiwał , po długich zabiegach udało mi się go rozruszać jednak mam obawy że nie pracuje on ze swoją normalną prędkością
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
przepraszam że odgrzewam ale możecie mi podpowiedzieć ja wydobyć na świat ów wentylator chciałem go sobie obejrzeć bo wydaje mi się że chodzi jakoś niemrawo cieszę się że wogóle chodzi bo miałem przypadek kiedy nie można go było wogóle ruszyć (do przodu) do tyłu jakoś przeskakiwał , po długich zabiegach udało mi się go rozruszać jednak mam obawy że nie pracuje on ze swoją normalną prędkością

 

nie wiesz jak wyciagnac wentylator czy jak rozebrac silnik?

W tym silniku nie ma lozyska, wiec tam nie ma co sie zatrzec... jedyna czesc eksplatacyjna to sa szczotki... ale 15 lat i dluzej powinny wytrzymac. Sprecyzuj dokladnie w czym jest problem.

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=44383&start=15


BMW Repozytorium - poszukiwani ludzie do prowadzenia sajtu z hostingiem. => PW


--

Staram sie pomoc...

...reklamacje tylko za okazaniem paragonu z pieczatka :)

Opublikowano

bez ściągniecia zderzaka to karkołomna czynność i męczarnia. Lepiej ściągnąć zderzak (zajmuje to jakieś 15 minut) i po kłopocie.

Samo zdjęcie zderzaka to banalna czynność.

1. Najpierw odkręcasz od spodu 2 plastiki (po lewej i prawej stronie przed kołami. (4 wkręty na plastik)

2. Odkręcasz po jednym wkręcie w każdym nadkolu.

3. Zdejmujesz listwy na zderzaku i odrecasz 4 nakrętki.

 

i zderzak twój, wystarczy odpiąć halogeny (same kostki) i gotowe.

Opublikowano

właśnie skończyłem składać

jak się okazało mój silniczek też miał odklejony magnes jednak budowa silnika i samego wenytylatora była inna niż na waszych fotkach (siemens made in CANADA np śruby mocujące 9,5 mm) nijak nie szło wyjąć wirnik ale polak potrafi udadło mi się jakoś go przykleic chwilę poterkotał(pewnie się docierał po raz drugi :D ) no i teraz chula pozdrawiam wszystkich

Opublikowano
właśnie skończyłem składać

jak się okazało mój silniczek też miał odklejony magnes jednak budowa silnika i samego wenytylatora była inna niż na waszych fotkach (siemens made in CANADA np śruby mocujące 9,5 mm) nijak nie szło wyjąć wirnik ale polak potrafi udadło mi się jakoś go przykleic chwilę poterkotał(pewnie się docierał po raz drugi :D ) no i teraz chula pozdrawiam wszystkich

 

szkoda, ze nie zrobiles fotek dla potomny :/.

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=44383&start=15


BMW Repozytorium - poszukiwani ludzie do prowadzenia sajtu z hostingiem. => PW


--

Staram sie pomoc...

...reklamacje tylko za okazaniem paragonu z pieczatka :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.